Takanavan kierteet

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Takanavan kierteet

Viesti Kirjoittaja willez »

Huomasin kun irrottelin takapyöriä , että vasemmassa takanavassa on yhdestä reijästä mennyt kierteet . Ei saa pulttia kuin varmaan jtn . 50Nm ja sitten "muljahtaa" ympäri . Muut kolme saa normaalisti . Pultit ovat M12x1.25 , mahtaako auttaa kierteiden putsaus sarja enää ? Ehdotuksia ?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3089
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tuskin auttaa. Pidempi pultti tai uusi napa. Ja ja onhan rättärissäkin kolmella. :silly:

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Takanavan kierteet

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

willez kirjoitti:Ehdotuksia ?
Osta uusi takapyörän laakeri - 155:n tapauksessa laakerisarjan mukana tulee uusi takanapa.

Avatar
raktori112
Viestit: 210
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
Car(s): Ex. 75,155
Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja raktori112 »

Mitenkäs tämä ratkaistiin, itsellä sama homma edessä, mutta korkkasi kahdesta kerralla?

AAW
Viestit: 1049
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS Berliina & Tbi TI SW
QP V8 Evo

ex.75 2.0 TC, 159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

raktori112 kirjoitti:Mitenkäs tämä ratkaistiin, itsellä sama homma edessä, mutta korkkasi kahdesta kerralla?
Tänään vaihdettiin Autokeskuksessa takanapa + laakeri, syynä just yksi korkannut kierre kiitos AutoPilaamon.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

itsellä oli pikkuisen nahkeet, hommasin heti kierretapin ja sen jälkeen taas pelittäneet kunnolla.
Tuo tappi tosin oleilee Kangasalla ja jos kierre jo korkannut kunnolla taitaa se napa olla paras hommailla...
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
VMTD
Viestit: 3411
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kierteethän voisi korjata Helicoililla niin ei tarvitse koko napaa uusia.

Avatar
raktori112
Viestit: 210
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
Car(s): Ex. 75,155
Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja raktori112 »

Saakohan noita Helicoileja tai vastaavia jostain tuolla tiheämmällä kierteellä, ainakin tuon paikallisen liikkeen mainoksessa oli vaan tuo M12x1.75?

Avatar
Carlos
Viestit: 1931
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

M12x1
M12x1,25
M12x1,5

Löytyy.

KLIKS

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

raktori112 kirjoitti:Mitenkäs tämä ratkaistiin, itsellä sama homma edessä, mutta korkkasi kahdesta kerralla?
Ostin uuden takapyörän laakerin , helppo ja nopea toimenpide !

Avatar
raktori112
Viestit: 210
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
Car(s): Ex. 75,155
Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja raktori112 »

Pitää huomenna käväistä korjaamolla kysymässä, jos niillä olisi noita Helicoileja laitettavana. Ja jos ei niin sitten motonetistä laakeri. Kiitosta vaan taas tiedoista.

Avatar
raktori112
Viestit: 210
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
Car(s): Ex. 75,155
Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja raktori112 »

Nyt on uusi napa hommattu, vielä voisin varmistaa kiinnityksestä, että napamutteri kiristetään sillä lailla, ettei pyörä pyöri enää, ja sitten puoli kierrosta auki?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

raktori112 kirjoitti:Nyt on uusi napa hommattu, vielä voisin varmistaa kiinnityksestä, että napamutteri kiristetään sillä lailla, ettei pyörä pyöri enää, ja sitten puoli kierrosta auki?
Alfan navassa on normilaakerit eli niin piukkaan kuin kädestä (+1m jatkovarsi) lähtee . Kuplassa on kartiolaakerit takana eli pitää "säätää" laakerinvälys :D

Avatar
raktori112
Viestit: 210
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
Car(s): Ex. 75,155
Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja raktori112 »

Eli mitenkäs sitten sen systeemin saa auki. Edessä on sellainen 19millin kuusiokoloreikä, ja takana se 32mm mutteri. Molempia tuli se tunti yritettyä avata, enkä saanut mitään aikaan, paitsi peräkontti meni vituiks, kun oli auki ja nostin sitä parin tonnin hallitunkilla kattoon. :x :x :x :x :evil: :evil: :evil:




Edit: Niin ja tosiaan tuota kuusiokoloavainta tuurasi mutteri ja putkipihdit.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3320
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

^130 rosso? jos niin luukku löytyy varalta. :wink:
..ammattina autoslalom..

Avatar
VMTD
Viestit: 3411
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ota mutteri ensin auki ja kierrä sen jälkeen kuusiokoloavaimella koko akselitappi irti tukivarresta. Normaalisti mutterin kuuluu olla ulkopuolella ja kuusiokolon sielä tukivarren takapuolella. Itseasiassa ei siinä tapissa taida olla kierrettä, vaan tiukka sovitus, mutta kasausvaiheessa täytyy kuusiokololla pitää vastaan kun kiristää mutteria, näin olettaisin.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1239
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

hommaisit ny ihmeessä kunnon työkalut tohon hommaan. ei muistaakseni montaa euroa maksa sellanen 19mm kuusiokolo hylsy. Pulttipyssy on aika kätevä tossa hommassa. juuri vaihdoin omaani molemmat takalaakerit napoineen eikä pyssylläkään auennut mutteripuolelta kumpikaan vaan piti paukuttaa auki kuusiokolo puolelta. eli jos käsin väännät niin reilusti jatkovartta. niin ja se kuusiokolo pää jää sinne kupin alle ja mutteri tukivarren takapuolelle. oli muuten toisessa motonetista ostetussa navassa liian pieni kuppi,toisessa taasen juuri sopiva. Ihme sinänsä koska molemmat olivat SKF tuotteita. ja vaikka laatutavaraa noikin pitäis olla niin hyvin niukasti sitä rasvaa niissä oli, joten laitoin oikein SKF:n omaa laakerirasvaa viä lisää kuuliin ja kupin alle.

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

VMTD kirjoitti:Normaalisti mutterin kuuluu olla ulkopuolella ja kuusiokolon sielä tukivarren takapuolella.
Mutterin ja kuusiokolon järjestys taitaa vaihtua korimallimuutoksen narrowbody - widebody myötä. Asiasta on keskusteltu aiemminkin.

Itse olen irroittanut takanavan mutterin auton alta siten, että olen laittanut kiintoavaimen lenkkipään mutteriin ja nostanut tunkilla kiintoavaimen alta; tilaa on auton alla aika heikosti jatkovarsien käyttöön ja tuolla tavalla saa pienessä tilassa riittävästi momenttia mutterille. Jos kunnollisen autonostimen kanssa on mahdollisuus työskennellä, niin sitten tilanne on tietysti aivan toinen. Takanavan kiristyksen olen tehnyt kuusiokoloavainta (19 mm) käyttäen auton ulkopuolelta, tunkin avulla kiristäminen on aika tunnotonta puuhaa. Akselitappi pyörii kiristettäessä aivan riittävän hyvin, kun sen pintaan sipaisee vähän rasvaa.

Avatar
raktori112
Viestit: 210
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
Car(s): Ex. 75,155
Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja raktori112 »

Heti huomenna ostan kyllä työkalut. Taisi tulla lähdettyä taas soitellen sotaan ja hävittyä se aika reilusti. Mutta jospa revanssi tuottaisi tulosta, ja kiitoksia again. :drinking:

Avatar
raktori112
Viestit: 210
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
Car(s): Ex. 75,155
Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja raktori112 »

Vielä semmosta että helppo homma, kun oli oikein kuusiokolohylsy.

Vastaa Viestiin