75:n kytkimen ilmaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

75:n kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Pistin jarrurempan, sekä kytkimelle menevän putken vaihdon, jälkeen uudet jarrunesteet säiliöön ja ilmasin jarrut, sen jälkeen meinasin ilmata kytkimen, mutta eipä se onnistunutkaan. Kytkinpoljin on aivan tunnoton. Se menee kevyesti pohjaan ja jää sinne, ellei sitä vedä itse ylös. Linjan sain kyllä täytettyä, mutta painetta se ei antanut.

Ennen en ole vastaavaan törmännyt, GTV:ssä ilmaus on kyllä onnistunut helposti, varaosa 75:ssa on myös ponneton poljin. Vaatiiko ilmaus 75:ssa jonkun jipon vai onko pääsylinteri risa (molemmissa?). Mistään ei näyttäisi vuotavan nestettä ja kytkin toimi kyllä ennen putken vaihtoa. :oops: Mikä avuksi?

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mulla teki saman homman, ilmausruuvin kun on sulkenut ja alkaa odottelemaan polkimen nousua, niin kas kummaa poljin on pohjassa ja käsin nostamalla nousee mutta imaisee takaisin pohjaan. En tiiä mikä moisen aiheuttaa eikä kiinnosta nyt ottaa selvääkään mutta kytkin toimii taas normaalisti kun käy palauttamassa työsylinteriltä kytkimelle menevän tangon käsin takaisin. Tarttee tutkia asiaa kesällä kun on taas asiaa auton alle, intoa ja toivottavasti valuuttaakin enemmänkin :wink:

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Olen joskus kuullut, jonkun ilmanneen kytkimen seuraavalla tavalla. Jarrusylinterin ilmausnipasta letku kytkimenilmausnippaan ja jarrua pumppailemalla painaa ilmat kytkimen putkesta säiliöön päin. Itse en ole kokeillut, mutta äkkiä ajatellen vois vaikka toimia.

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Nyt em. keino testattu, näyttäisi toimivan eli ilmaus onnistuu, mutta ei auttanut tässä tapauksessa. Poljin jää painaessa edelleen pohjaan eikä järjestelmään tunnu syntyvän painetta. Kokeiltu jo kahdella eri työsylinterillä ja molemmilla sama juttu. Ilmeisesti vika lienee pääsylinterissä, vai onko jollain heittää vielä vinkkejä. Ihmetyttää vain mitä voisi olla mahdollisesti käynyt koska kytkin kuitenkin toimi aikaisemmin. Pääsylinterin irroitus ei taida olla sitten sieltä helpoimmasta päästä.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Tekri kirjoitti:Nyt em. keino testattu, näyttäisi toimivan eli ilmaus onnistuu, mutta ei auttanut tässä tapauksessa. Poljin jää painaessa edelleen pohjaan eikä järjestelmään tunnu syntyvän painetta. Kokeiltu jo kahdella eri työsylinterillä ja molemmilla sama juttu. Ilmeisesti vika lienee pääsylinterissä, vai onko jollain heittää vielä vinkkejä. Ihmetyttää vain mitä voisi olla mahdollisesti käynyt koska kytkin kuitenkin toimi aikaisemmin. Pääsylinterin irroitus ei taida olla sitten sieltä helpoimmasta päästä.
jos kerta olet kahdella työsylinterillä kokeillut niin kyllä vika luultavasti on sitten pääsylinterissä, voipi olla että on tiivistet korkannut jolloin päästää paineet läpi ja yleensäkin jos työsylinteri on finaalissa tulee nesteet pihalle ...näin ainakin meikäläisellä...
Viimeksi muokannut 90, 24 Helmi 2004, 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

kävitkö vääntämässä sen kytkin vivun takaisin?

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

90 kirjoitti: jos kerta olet kahdella työsylinterillä kokeilut niin kyllä vika luultavasti on sitten pääsylinterissä, voipi olla ettö on tiivistet korkannut jolloin päästää paineet läpi ja yleensäkin jos työsylinteri on finaalissa tulee nesteet pihalle ...näin ainakin meikäläisellä...
Mua ihmetyttää kun mulla kytkin ei vuoda nesteitä eikä oireile nyt muutenkaan. Vaikka mulla oli se kytkin ikäänkuin pohjassa, niin se ei ollut irroitusasennossa. kytkinkoppaan menevä vipstaaki oli kyllä siinä asennossa että kytkimen pitäisi olla "irti". :shock:

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti: Mua ihmetyttää kun mulla kytkin ei vuoda nesteitä eikä oireile nyt muutenkaan. Vaikka mulla oli se kytkin ikäänkuin pohjassa, niin se ei ollut irroitusasennossa. kytkinkoppaan menevä vipstaaki oli kyllä siinä asennossa että kytkimen pitäisi olla "irti". :shock:
entäpäs kytkinpaketin kunto....

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

90 kirjoitti: entäpäs kytkinpaketin kunto....
En ole avannut, irrottaa ja ei luista. Mielestäni toimii ihan normaalisti nyt kun ilmasin jä kävin vääntämässä vipstaakin ilmauksen jälkeen.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti:
90 kirjoitti: entäpäs kytkinpaketin kunto....
En ole avannut, irrottaa ja ei luista. Mielestäni toimii ihan normaalisti nyt kun ilmasin jä kävin vääntämässä vipstaakin ilmauksen jälkeen.
just..eli ongelmaa ei olekkaan...

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

90 kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:
90 kirjoitti: entäpäs kytkinpaketin kunto....
En ole avannut, irrottaa ja ei luista. Mielestäni toimii ihan normaalisti nyt kun ilmasin jä kävin vääntämässä vipstaakin ilmauksen jälkeen.
just..eli ongelmaa ei olekkaan...
:-D No ei sinällään, mutta hämäähän tuo kun ei ilmaudu tavallisesti, tarttee selvittää kesällä :roll:

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Ai se homma toimi kuitenkin, ilmauksessa. Maltoitko kuitenkin pumppailla tarpeeksi kauan? Sieltä ei kovin paljon kerralla tule. Koko systeemin läpi kuiteskin pitäis mennä :crazyeyes: Siihen väliletkuunkin mahtuu sitä ilmaa varmaa ainakin 100: polkaisun verran.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

90 kirjoitti:
Tekri kirjoitti:Nyt em. keino testattu, näyttäisi toimivan eli ilmaus onnistuu, mutta ei auttanut tässä tapauksessa. Poljin jää painaessa edelleen pohjaan eikä järjestelmään tunnu syntyvän painetta. Kokeiltu jo kahdella eri työsylinterillä ja molemmilla sama juttu. Ilmeisesti vika lienee pääsylinterissä, vai onko jollain heittää vielä vinkkejä. Ihmetyttää vain mitä voisi olla mahdollisesti käynyt koska kytkin kuitenkin toimi aikaisemmin. Pääsylinterin irroitus ei taida olla sitten sieltä helpoimmasta päästä.
jos kerta olet kahdella työsylinterillä kokeillut niin kyllä vika luultavasti on sitten pääsylinterissä, voipi olla että on tiivistet korkannut jolloin päästää paineet läpi ja yleensäkin jos työsylinteri on finaalissa tulee nesteet pihalle ...näin ainakin meikäläisellä...
Ja ikävä kyllä, tulevat vielä kintuille, eli kuskin jalkatilaan :(

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

GAMMA: sen mitä itse pähkäilin niin vipu ei ole liikkunut mihinkään, vaan nököttää samassa asennossa kaiken aikaa.

Niko: pistin läpinäkyvää letkua jotta näkee tapahtuuko siellä mitään ja kyllä se ainakin täyttyi. Sen jälkeen vielä lisää armotonta pumppailua joten tod. näk. linja täyttyi niinkuin piti. Varmuutta siitä ei kyllä ole.

Täytyy vielä tarkistella kertaalleen kunhan saadaan apujoukot paikalle. Velipoika lupasi tulla avuksi Alfan lainausta vastaan. :-D Jos ei mitään löydy niin kai se sitten on avattava pääsylinteri ja nakattava uusi tiivistesarja sinne. Josko tuo sitten auttaisi.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Tekri kirjoitti:GAMMA: sen mitä itse pähkäilin niin vipu ei ole liikkunut mihinkään, vaan nököttää samassa asennossa kaiken aikaa.

Niko: pistin läpinäkyvää letkua jotta näkee tapahtuuko siellä mitään ja kyllä se ainakin täyttyi. Sen jälkeen vielä lisää armotonta pumppailua joten tod. näk. linja täyttyi niinkuin piti. Varmuutta siitä ei kyllä ole.

Täytyy vielä tarkistella kertaalleen kunhan saadaan apujoukot paikalle. Velipoika lupasi tulla avuksi Alfan lainausta vastaan. :-D Jos ei mitään löydy niin kai se sitten on avattava pääsylinteri ja nakattava uusi tiivistesarja sinne. Josko tuo sitten auttaisi.
No väännä se vipu toiseen ääriasentoon, mulla nousi poljin kuin taikaiskusta ja hetken polkemisen jälkeen toimi kuin aina ennenkin.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

GAMMA500 kirjoitti:
Tekri kirjoitti:GAMMA: sen mitä itse pähkäilin niin vipu ei ole liikkunut mihinkään, vaan nököttää samassa asennossa kaiken aikaa.

Niko: pistin läpinäkyvää letkua jotta näkee tapahtuuko siellä mitään ja kyllä se ainakin täyttyi. Sen jälkeen vielä lisää armotonta pumppailua joten tod. näk. linja täyttyi niinkuin piti. Varmuutta siitä ei kyllä ole.

Täytyy vielä tarkistella kertaalleen kunhan saadaan apujoukot paikalle. Velipoika lupasi tulla avuksi Alfan lainausta vastaan. :-D Jos ei mitään löydy niin kai se sitten on avattava pääsylinteri ja nakattava uusi tiivistesarja sinne. Josko tuo sitten auttaisi.
No väännä se vipu toiseen ääriasentoon, mulla nousi poljin kuin taikaiskusta ja hetken polkemisen jälkeen toimi kuin aina ennenkin.
Kannattaa kokeilla sitä vipua :roll:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse taas ilmasin niin että olin auton alla ja käsin siirsin työsylinteriä sisään/ulos,tai siinähän on jousi joka pyrkii "pullauttamaan" sen ulos.Mäntä ulos,ilmausruuvi auki,mäntä sisään,ilmausruuvi kiinni,mäntä ulos.Ilmautu muutamalla kerralla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kytkinpoljin on aivan tunnoton. Se menee kevyesti pohjaan ja jää sinne, ellei sitä vedä itse ylös. Linjan sain kyllä täytettyä, mutta painetta se ei antanut.
Kokeile jonkun kaverin kans sillai että ensin poljet kytkinpoljinta ees taas muutaman kerran niin nopeeta kun ikinä pystyt..jätät pohjaan ja kaveris avaa ilmaruuvin samantien pieneksi aikaa...sit uudestaan pari kertaa sama nopee poljenta ja avaus..pitäs alkaa poljin jäykkeneen, sen jälkeen vaikka pari ilmausta vielä hitaammin tarpeen mukaan...vielä helpottaa jos auton perä on ylempänä kuin nokka esim pukeilla... :wink:

Avatar
aar
Viestit: 143
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 00:53
Paikkakunta: Artjärvi

Viesti Kirjoittaja aar »

Se käänteinen ilmaus on Mersun w 123 korisen juttuja. Voi toimia Alfassa jos neste säiliö on kytkin polkimen vieressä ja nippa on sielä mistä painetaan nesteet säiliöön "ala kautta". mutta muistaakseni poljinta ei saanut pumpata ilmauksen aikana tarkistan Mb ilmauksen kun kerkiän.
Jaguar X
Toyota Hiace TDIC
Scenic dti
Polaris

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Samaa vikaa olis täälläkin. Pienen lenkin ajoin seisoneella autolla ja seuraavan kerran kun meinasin ajaa auton talliin, kytkin meni pohjaan että napsahti ja jäi sinne. Silloin kytkimen työsylinterin pää oli märkä, joten sielä on nyt korjaussarja.

Pitoja ei kytkimeen saa millään, ei tällä "normaalilla" ilmauskeinolla, jossa kaveri pumppaa poljinta autossa ja toinen availee ilmaus ruuvia jne. Jännä kyllä ettei ota pitoa, vaikka neste valuu kuitenkin jo takapäähän.

Seuraavaksi täytynee kokeilla tätä paineella nestettä kytkimen työsylinteristä säiliöön päin, jostain luin että tippakannulla jo onnistuu, kun vaihtaa vain sopivan letkun siihen.

Pääsylinteri on sitten se viimeinen vaihtoehto ja tuolla tippakannulla ilmaus. Näytti tuo pääsylinteri olevan vain aika ***tu paikassa :x Miksei kiinnitys voisi olla toisinpäin!

säksä
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Touko 2009, 22:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja säksä »

Onnistui ihan hyvin kerrasta tuo kytkimen ilmaus kun jumitti paikalleen sen työsyliterin -> jolloin voi ilmata kuin jarruja, eli sinne saa paineen aikaiseksi.
s13 ca18det projekti
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

-jusu- kirjoitti: Seuraavaksi täytynee kokeilla tätä paineella nestettä kytkimen työsylinteristä säiliöön päin, jostain luin että tippakannulla jo onnistuu, kun vaihtaa vain sopivan letkun siihen.
Tippakannulla toimii. Samoin siten, että paineistaa jarrunestesäiliön. Itsellä on semmoinen korkki siihen, missä letku ja letkun päässä rengasventtiili. Helppo ilmailla jarrutkin sillä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Kytkinsylinterin ilmaus

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Yksin ilmaus onnistuu kun avaa työsylinterin ilmausruuvin, panee siihen muoviletkun, ja toinen pää jarruneste pulloon, ja alkaa hiljakseen polkemaan kytkinpoljinta edes takas. Viisainta on laittaa niin pitkä letku, että saa sen näköetäisyydelle, että näkee milloin ilmakuplat loppuvat. Täytyy vaan pitää huoli, että jarruneste kupista ei pääse välillä neste loppumaan. Tällä konstilla olen ilmannut omat kolme 75:sta ilman kom- melluksia. :-D

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Eilen kaverin kans tippakannulla ilmattiin ja kertalaakista alko toimii kytkin, ei onneks tullu otettua pääsylinteriä pois ennemmin =)

Vastaa Viestiin