Diesel 156:sta etsimässä (kuka kusettaa ja ketä?)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jalittam
Viestit: 1855
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Diesel 156:sta etsimässä (kuka kusettaa ja ketä?)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Olen etsiskellyt itselleni diesel 156 vehjestä, lähinnä JTDm koneellista. No kuis ollakaan, nettiautosta bongasin tämän:

Linkki poistettu uuden omistajan pyynnöstä. -Rasvis

Liian hyvää ollakseen totta, ajattelin (varmaan moni muukin).

Pitihän tuo käydä katsomassa: Italian tuonti (nyt toukokuussa), käyttöönotto loppuvuodesta 2003, huoltokirjassa 3 leimaa (en katsonut päiväyksiä, unohdin harmistuksissani), auto kauppiaan oma(?), 80k huolto tekemättä (huolto 20k välein?) viimeisin 59k (huom. auto kauppiaan käytössä), ratti reilusti vinossa, kuskin ovenkarmin tivisteestä puuttuu pala (näkyy kuvassa), ratin yläosa sileä, vaihdekepin nupista ei enää erota vaihdekaaviota, kytkinpolkmen kumi rikki, pieni tööttijälki puskurissa (+sumarin muovi vähän repsotti), helmasaumassa ei ruostetta, kuten ei muuallakaan (kait), nahkajakkarat (kuskinjakkaran vasen reuna kesinyt/painunut), pari pientä painaumaa kyljissä, ei tietenkään talvirenkaita/lohkolämppäriä/jakkaranlämmittimiä, vas. alaetutukivarren takaosan kohdalta tippas öljyä (annoin käydä tyhjäkäynnillä jonkin aikaa kaupan pihassa), ehkä jotain jurinaa/jyrinää ajon aikana, tietenkin suhinaa tiivistevaurion vuoksi, aavistus puoltoa vasemmalle (tie?), esim. risteykseen tullessa jarrutuksessa tuntui niiaavan jonkin verran, tuntui joteski tuhnulle parin koeajamani (viime kesä) 110kW laitoksen jälkeen...

...koska tässä yksilössä onkin käsittääkseni 85kW kone. Ilmoituksen nähtyäni luulin siitä jääneen pois maininta 16v/m/multijet/tms. kun siinä on speksattu 110kW. Auton persuuksissa on "vain" JTD tarra, eikä moottorin suojamuovissakaan mainosteta 16V.
Vai olenko ihan hakoteillä, kun käsittääkseni 140/150hp koneet ovat 16 venttiilisiä?
Tyyppikilvestä otin valokuvan piruuttani muistilapuksi. Niin ja rekisteriotteessakin on koneen tehoksi laitettu 110kW.
Ja se moottori on tyyppikilven mukaan 937A2000, eli käsittääkseni (googletuksen jäleen) 85kW.
Mistäs löytyy kaikenkattava moottorikoodi luettelo, notta ei tarvitsisi arpoa?
Ja onko JTDm koneen jatkona aina 6-pykäläinen manuaali vaihdeloota?

Minä kun en Alfoilla juuri ole ajanut saati omistanut, niin silti epäillyttää tämän ko. yksilön km määrä, 82 000. Vai kulahtaako paikat Alfoissa oikeasti noin nopeaan?
Oma C5 ei juurikaan niiaile normi risteysjarrutuksissa, kylläkään en ole rautajousiautolla ajanut pitkään aikaan ennen tätä Alfayksilöä, liekö alustan ominaisuus. Viimekesän ajoista en muista, niten ne niiasivat.
Eikös FL malleissa pitänyt olla VDC vakiona? Tässä härvelissä ei ollut vaihdekepin vieressä olevissa napeissa oikean puoleisessa kuin peitemuovi. Eikös siinä (muistaakseni) pitänyt olla luistoneston poiskytkentä-nappi?

Etsimäni auto pitäisi olla FL-malli, JTDm kone (1,9 tai 2,4 150-170hp), VDC, ja mielellään vakkari. Mankalla ei niin väliä (miel. orkkis) ja autoilmastointihan lienee ihan kaikissa FL malleissa, kai. Vakiovarusteet (siis malli karvalakki-alkaen) ovat vielä epäselvät. Varsinkin tuo VDC, esim. nytkin nettiautossa yksi FL malli missä ei mainosteta VDC:tä.

On niin noob olo :oops:

Niin, JOS joku on kusettanut/yrittää kusettaa, :? , ja ketä:
Katsastuskonttorin setä/täti autokauppiasta?
Autokauppias minua/konttoria?
Italiaano autokauppiasta?
Minä olen vain tyhmä ja kusetan vain itseäni?
Muu, mikä?

Tai tässä yksilössä on vaihtokone ja Alfat kulahtaa nopeasti.

Tämä eka postaukseni tälle foorumille ei ole provo enkä syytä ketään mistään, yritän vain päästä selville ko. automallin ominaisuuksista, kun sellaista etsiskelen. Jos joku porilainen Alfisti kehtaisi käydä potkimassa ko. yksilön renkaita ja kertoa kommenttinsa. Saisi vähän referenssiä muita yksilöitä kohtaan, että ovatko nuo ominaisuuksia. Viimekesäisistä koeajoista en muista esim. varustuksista mitään (esim. oliko vakkari tai VDC) koska jostain syystä keskityin vain ajamiseen :wink: .
Viimekesä oli siis se, joloin vasta menetin Alfaneitsyyteni - päiväunissa ollut jo vuosia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3497
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tiedän auton ja uskoisin kilometrien olevan oikeat.

Auto on todellakin kauppiaan omassa käytössä, tosin ei ole ollut vielä kauan, mutta ei ole ollut kaupassa myynnissä ennen kauppiaan käyttöä.

Italiassa musta sisusta on turmiollinen auringon kanssa, joten yleensä ratin yläosa on kärsinyt vaurioita. Tämän varmasti pystyt toteamaan lähes kaikista italian tuonneista.

Mielestäni autossa ei ole JTDm konetta vaan 8v jtd. Jostain syystä ovat merkanneet sen väärin.

Pienet naarmut ovat normaaleja käyttöjälkíä italian liikenteestä. Ja jos 7 vuotta vanha Alfa ei jostain vuoda öljyä niin ihme on.

Penkinlämmittimet saa helposti asennettua jälkikäteen kuten olen muutamaan omaan autooni laittanut. Maksaa jotain 30e per penkki motonetin tarvike osilla. Talvirenkaat ja lohkolämppärit joutuu tietysti jokaiseen tuontiautoon ostamaan, joten hinnassa kannatta ne huomioida.

Yhtään "suomi" alfaa en vielä ole ostanut jossa jotain vikaa ei olisi ollut. Käytetty auto on aina riski ja auton kunto tietysti täysin kiinni edellisen omistajan halusta pitää auto kunnossa.

Huoltaisitko muuten itse auton, jos olisit sitä vaihtamassa ja kilometrit menisivät juuri yli ohjekirjan ilmoittaman ajomäärän? Itse en kyllä näkisi enää vaivaa jos siitä ei olisi vaikutusta hyvityshintaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jalittam
Viestit: 1855
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Maunu kirjoitti:Mielestäni autossa ei ole JTDm konetta vaan 8v jtd. Jostain syystä ovat merkanneet sen väärin.

Huoltaisitko muuten itse auton, jos olisit sitä vaihtamassa ja kilometrit menisivät juuri yli ohjekirjan ilmoittaman ajomäärän? Itse en kyllä näkisi enää vaivaa jos siitä ei olisi vaikutusta hyvityshintaan.
Siinähän se jippo piilekin, kun auto on rekisteröity 110kW:ksi.
Siinä uskossa myyjäkin on, että se on 110kW - hänellä näyttäisi olevan minuakin vähemmän tietoa Alfoista :shock:

Juu, ja huoltaisin ja olenkin huoltanut. Yli 25 000km ajoa sen jälkeen, kun olen alkanut vaihtamaan autoa mm. jakoremmi vaihdettu tässä välissä. Alle 2000km seuraavaan huoltoon, joten senkin näillä näkymin joudun tekemään, ellei tässä parin viikon sisään löydy Alfaa. Ei sitä ihan 30k viitsi ilman huoltoa ajaa ja jos huono tuuri käy, niin tässä vierähtää tovi, ennen kuin kiesi löytyy. Eli ei se välttämäti mene vain vähän yli normihuoltovälin.

Ja ko. yksilön kohdalla ihmetyttää esim. se ratti. Eli minkälaisella huollolla onkaan mahtanut olla...
No, pelkästään moottorin vuoksi en tätä ko. yksilöä osta.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Pitää käytettyä ostaessa muistaa, että kukaan ei pakota ostamaan. Vaikka kyseessä on Alfa Romeo, ei pidä ruveta liina tunteellisesksi.

Oma 2003 ja 87tkm ajettu ei ole sisältä kulahtannut liiemmin, lommoilta on vältytty, puskurissa tosin pieni halkeama, onneksi sopivan piilossa. Minun autossa tietenkin erillainen vaihdekepin nuppi, mutta siinä on printattu kaavio vielä tallella ja lakka hyvin siinä päällä, ratissa lievää kulumista puolien lähellä ratin kehässä, poljin pinnat vielä hyvässä tikissä. ehkä näillä tiedoilla voi vertailla... Lommojahan tulee, kuulunee keski- ja länsieurooppalaiseen liikenne kultuuriin.

Öljy varmaan tulee hammastangolta. onko sillä mitään yhteyttä vinoon rattiin, se onkin sitten eri asia...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
hjpp
Viestit: 1932
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Diesel 156:sta etsimässä (kuka kusettaa ja ketä?)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Valitsen tämän toteamusten perusteella.
jalittam kirjoitti:Italiaano autokauppiasta?
Ei nyt Alfakaan kulahda noin nopeasti, vaikka mikä Silvio tai Luigi sitä potkisi. Veikkaisin, että ajomäärä on jonkin verran suurempi.
Ei sillä mittarin näyttämällä nyt niin väliä ole, kunhan kunto on muuten kohdallaan. Tässä yksilössä ei tosin taida olla.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Älkää suotta vaivatko päätänne kyseisen yksilön kohdalla, se on meidän pihassa jo. Tiedä sitten liekö 115 vai 150 hv, hyvin tuntui riittävän. Ja saahan potkua lisää helposti jos alkaa siltä tuntua. :-D

Avatar
Maunu
Viestit: 3497
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Noniin hinta/laatusuhde taisi olla kohdallaan kun ei ole liian nirso joka asiasta. Tähän voisi todeta niin kuin appiukkoni sanoi että ei tuolla rahalla uutta autoa edes saa, joten ei kannata odottaa saavansa täydellistä autoa.

Jos tuo ratti alkaa harmittamaan pistä pm:ää niin laitetaan parempi yksilö sopivasti postiin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Jep, uusissa ei ole käytön jälkiä, kuusivuotiaassa saattaa jo jotain olla. Ja nyttemmin todettu jotta auto on 115 hv-versio, moottorikoodi löyty ohjekirjan avaamalla. Ja jos olisi tehnyt läksynsä ajoissa, olisi tiennyt asian jo viisivaihteisuudesta. JTD=5 vaihteinen, JTD 16V=kuusivaihteinen. Vaan eihän kaikkea voi ulkoa muistaa kun ei ole ennen ollut diesel-Alfaa.

PS: Rasvis,
Voiskos tuon linkin vaikka poistaa kun loistaa rekisteri aika iloisesti kuvissa?

Tänx nopeasta toiminnasta Rasvis!
Viimeksi muokannut Herra Salo, 29 Touko 2010, 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

salot kirjoitti:Voiskos?
Jep jep!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

pakko osallistua...

en tiedä kuka kusettaa ja ketä, mutta mä en kuseta nyt ketään

-01 passat 340tkm, sisältä oikeasti kuin uusi, vain ratissa lievää kiillotusta
-95 gtv 135tkm EI tiputa pisaraakaan, ei edes kostu mistään
-07 grandis 260tkm vanha TAXI, sisältä lähes kuin uusi, ei tiputtele

Eli mielestäni kaikki on käyttäjästä kiinni EI merkistä !!
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8689
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

gtvaj kirjoitti:pakko osallistua...
vanha TAXI...sisältä kuin uusi... Eli mielestäni kaikki on käyttäjästä kiinni EI merkistä !!
Jatkan omalta osaltani... Ostin Pösön, vanha taxi, ostohetkellä 243tkm, nyt mittarissa 265tkm. Sisustassa näkyy käyttö, mutta kävin minä katsomassa kahta (95tkm ja 115tkm ajettuja) yksilöä, joissa sisusta repsotti ja yleisilme oli huomattavasti rupisempi verrattuna nykyiseen, yksityishenkilöiden jäljiltä. Kyllä hyvänkin auton saa rikki huonolla pidolla... tämä otsikon alkup. auto pääsi ymmärtääkseni hyvään kotiin, eiköhän se siitä tokene.

edit: nuo kaksi Pösöä olivat molemmat tehottomammalla koneella (90hv) ja 3-4 tonnia kalliimpia. Vielä ei ole harmittanut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2860
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Maunu kirjoitti: Ja jos 7 vuotta vanha Alfa ei jostain vuoda öljyä niin ihme on.
Ei liity tämän keskustelun Alfaan mitenkään, mutta miksi 7 vuotta tai vanhempi Alfa pitäisi vuotaa jostakin? Silloin joku osa on rikki, ehjä auto ei vuoda öljyä. Minun 164 Super ei tiputa pisaraakaan mistään vaikka on jo 15v vanha ja ajettu lähes 200tkm. Ei tiputtanut 75:kään vaikka on vain 23v ikäinen ja ajettu yli 300tkm...tämä siis ennen kuin huohotin jäätyi--->oma typerä moka :roll:

Vai tarkoititko dieseleitä tuolla 7v "säännöllä"?
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Harvinaisen kuiva on mullakin, öljypohjan ja vauhtipyörän välissä on hiukan hikoilua, mutta ei tee edes tippaa, muutenkin tuo on sellainen kohta, mikä tuppaa olemaan lähes joka autossa hiukan kostea, mistä lie jouhtuu, ehkä öljypohja on hiukan hankalampi kiristää siitä kohtaa koska osat pulteista ovat piilossa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin