159 etupyöränlaakerin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
heme
Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, Maserati Biturbo 425 i -87, Maserati Quattroporte -06,

159 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja heme »

Räjäytyskuvien perusteella pitäisi olla helpompi kuin 156:ssa. Laakeri on neljällä pultilla kiinni olka-akselissa kuten 156:ssa, mutta pultit saa irti ilman navan (johon vanne pultataan kiinni) irroittamista laakerista. Varaosana tulee laakeri napoineen.
Kysymys kuuluukin, lähteekö laakeri-napapaketti pulttien irroittamisen jälkeen irti olka-akselista helposti, vai joutuuko painamaan prässillä kuten 156:ssa? Tuleekohan varaosan mukana ABS-anturi, vai missä se on 159:ssä?

veskuk
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: 159 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja veskuk »

heme kirjoitti:Räjäytyskuvien perusteella pitäisi olla helpompi kuin 156:ssa. Laakeri on neljällä pultilla kiinni olka-akselissa kuten 156:ssa, mutta pultit saa irti ilman navan (johon vanne pultataan kiinni) irroittamista laakerista. Varaosana tulee laakeri napoineen.
Kysymys kuuluukin, lähteekö laakeri-napapaketti pulttien irroittamisen jälkeen irti olka-akselista helposti, vai joutuuko painamaan prässillä kuten 156:ssa? Tuleekohan varaosan mukana ABS-anturi, vai missä se on 159:ssä?
Anturi ei tule, mutta magneettinen "hammaskehä" on navan sisällä.
Mulla olis 2 ylimääräistä laakeria, kun vaihto menikin takuuseen.

Maunu
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Suhteellisen helppo homma tehdä itse vaikka kotipihassa. Laakeri on neljällä torx kantaisella pultilla kiinni, jotka irroittamalla koko paketti lähtee irti. ABS anturiakaan ei tarvitse irroittaa, mutta irroitus kannattaa jos vaan helposti lähtee irti.

Pultit olivat joten v:mäisesti irroitettavia. Itselläni oli vain torx hylsy avaamiseen, mutta jos jostain saa sopivan kiintolenkki avaimen niin avaaminen helpottuu huomattavasti.

Keskimutteri voi olla kohtuu tiukassa, mutta aukeaa varmasti esimerkiksi isolla jatkovarrella / auton siirrolla. Itse ajoin mutterin poikki Dremelillä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

beetta julia

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Kyllä kai se keskimutterikin aukee, kun vääntää.
Ei maksa paljoa ostaa hylsy (muistaakseni 3.9€), itse tosin jouduin hioa hieman ohuemmaksi.
No, mulla siis 156. Jossa vaihto on vissiin ihan eri!
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Vastaa Viestiin