156 v6 käyntihäiriön arvailu ketju

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

156 v6 käyntihäiriön arvailu ketju

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Eli siis...

Pesin tuossa toissapäivänä tuon meitin 156 V6 koneen.

Kone kuivui yön yli ennen käynnistystä.

Noh, tallilta kottiin ajaessa alkoi nykiminen... yksi tai useampi pytty pois pelistä. Ajelin tallille ja aloin ihmettelemään tilannetta ja muistin kuulleeni huhua että tulpan reikiin kun menee vettä niin näin voi käydä.

Oli jo myöhä niin kerkesin putsaamaan vain etumaisten pyttyjen tulpan kolot paineilmalla, joissa oli kaikissa vettä ja ruostemujua.

Ajelin kotiin ja kone kävi vieläkin nytkyttäen, mutta jotenkin tuntui että tilanne parani matkan myötä. Olisiko kolot alkaneet sitten kuivumaan kuumuudessa? Aina kun nykimistä esiintyi niin MCSF ilmoitus pamahti ruutuun piippauksen kera... rekisteröi ilmeisesti jokaisen "missfiren" omana tapahtumana(?)

Noh, tänään sitten purin sen takimmaisen sylinterisarjan ja kaksi reijistä oli kuivia, mutta yhden pohjalla oli runsaasti vettä ja mujua.

Puhaltelin nämäkin kaikki paineilmalla läpi.

Nyt auto käy tyhjäkäynnillä ja pienillä (alle 2000 kierroksilla) nykien, mutta yli 2000 ei tunnu olevan mitään ongelmaa. Myös MCSF ilmoitus tulee ruutuun vain käynnistettäessä, mutta ei vilkuttele sitä sen enempää.

Voisiko siellä vielä olla kosteutta sen verran että aiheuttaa tälläistä? Voiko tulppa hajota tällaisessa touhussa?

Muuta vikaa en nyt osaa epäillä, kun koneesta kuulee selvästi että yksi pytty on satunaisesti poissa kuvioista...

Olisiko kenelläkään muulla ehdotuksia?
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170hv -11, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Omassa oli sama ongelma pesun jälkeen. Loppujen lopuksi tarkistettiin vastukset joka puolasta ja vaihdettiin tulpat(jotka todellakin oli jo vaihtokunnossa) jonka jälkeen alkoi toimimaan taas moitteettomasti.

Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mandeprkl kirjoitti:Omassa oli sama ongelma pesun jälkeen. Loppujen lopuksi tarkistettiin vastukset joka puolasta ja vaihdettiin tulpat(jotka todellakin oli jo vaihtokunnossa) jonka jälkeen alkoi toimimaan taas moitteettomasti.
Tossa jo funtsin tulpanvaihtoa... Mutta viimekerran jälkeen jätän sen korjaamon vastuulle... ettei tartte taas konetta vaihtaa :D

Multa onneks löytyy 6kpl ehjiä puolia vanhasta motista jos niissä on feelua :)
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Pasi kirjoitti: Tossa jo funtsin tulpanvaihtoa... Mutta viimekerran jälkeen jätän sen korjaamon vastuulle... ettei tartte taas konetta vaihtaa :D

Multa onneks löytyy 6kpl ehjiä puolia vanhasta motista jos niissä on feelua :)
Voisitko kertoa lisää, miksi kone meni vaihtoon? :?

Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Täältä voit lukea kaiken aiheesta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=18499
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

No nyt meni mielenkiintoiseksi...

Kävin luettamassa viat... Sytytyshäiriöitä ollut 3 pytyssä.

Viat nollattiin ja nyt niitä ei tule enää lisää. Silti kone käy alakierroksilla vajaalla...

Voisiko ruiskuissa olla vikaa? Suutin tukossa ja yksi pytty käy laihalla (ei syty) ... tulisiko tästä vikailmoitusta?
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
toolman
Viestit: 1489
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Pasi kirjoitti:No nyt meni mielenkiintoiseksi...

Kävin luettamassa viat... Sytytyshäiriöitä ollut 3 pytyssä.

Viat nollattiin ja nyt niitä ei tule enää lisää. Silti kone käy alakierroksilla vajaalla...

Voisiko ruiskuissa olla vikaa? Suutin tukossa ja yksi pytty käy laihalla (ei syty) ... tulisiko tästä vikailmoitusta?
Missä pytyissä niitä katkoja oli? Lähtisin putsailemaan niiden pyttyjen johtosarjojen liittimiä (ruiskut, puolat), ja myös kaasuläppä/ilmi? Veikkaan että joku liitin on tykännyt huonoa vedestä. Puolaa/tulppaa vois myös koittaa vaihtaa ja katsoa häipyykö/siirtyykö vika toiseen pyttyyn (jos vaihtaa päikseen siis)

Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Muistaakseni 3,5 ja 6 oli ne joista virheet tuli.

Samalla kun puhalsin tulpankolot puhtaaksi niin putsasin "contact cleanerilla" ruiskujen ja puolien liittimet ja kaasuläpän. Ilmille en tehnyt mitään.

Ongelma on siinä ettei virhettä enää tule vaikka kone käy huonosti, joten viallisen pytyn paikallistaminen on vaikeaa.
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ongema näillä näkymin ratkaistu... 2-pytyssä sytytyshäiriöitä, jotka ovat ilmeisesti sen verran satunaisia, ettei se laukaise virhettä joka kerta... Ylihuomena vaihtuu tulpat ja 2-pytyn puola.
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jep jep... tulpat vaihdettu... Olivat 99% loppuunajetut.

2-sylinterin puola vaihdettu

6-sylinterin ruiskun lohjennut liitin "varmennettu" (oli löysällä)

Nyt toimii, ja jopa paremmin kuin ennen tätä vikaa... Ihan kuin osa hepoista olisi palannut takaisin raviradalle ;)
Ei alfat enää maistu :(

Vastaa Viestiin