2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Valvoja: Moderators
2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Huokausten huokaus.
Tuntui aikanaan fiksulta ostaa auto, josta EGR tulpattu ja DPF poistettu. Tänään tuli ajokielto savutuksen takia, keskiarvo noin 5. Viime vuonna oli vähän samaa vaivaa, mutta korjaantui Fortella ja motarikengityksellä. Aiemmin mennyt läpi ongelmitta. Ajo on enimmäkseen pikku pyöritystä, jonka takia tähän yksilöön päädyin. Autolla on nyt ajettu 188 tkm.
Varmaan on mahdollista laittaa saastelaitteet takaisin, mutta kustannus voi olla kova. Soittelin jo Autokeskukseen, jossa annettiin DPF:n hinnaksi 1830 e. Syy voi olla joku muukin, mutta oma asiantuntemus loppuu kesken. Lisämausteena myös jatkuvasti kärähtävä sulake F49 ja siitä syttyvä airbag-valo.
Onko ideoita? Kiitos.
Tuntui aikanaan fiksulta ostaa auto, josta EGR tulpattu ja DPF poistettu. Tänään tuli ajokielto savutuksen takia, keskiarvo noin 5. Viime vuonna oli vähän samaa vaivaa, mutta korjaantui Fortella ja motarikengityksellä. Aiemmin mennyt läpi ongelmitta. Ajo on enimmäkseen pikku pyöritystä, jonka takia tähän yksilöön päädyin. Autolla on nyt ajettu 188 tkm.
Varmaan on mahdollista laittaa saastelaitteet takaisin, mutta kustannus voi olla kova. Soittelin jo Autokeskukseen, jossa annettiin DPF:n hinnaksi 1830 e. Syy voi olla joku muukin, mutta oma asiantuntemus loppuu kesken. Lisämausteena myös jatkuvasti kärähtävä sulake F49 ja siitä syttyvä airbag-valo.
Onko ideoita? Kiitos.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
DPF:n vaikutus K-arvoon on käytännössä 0.
Suuttimet kunnossa?
Mites imu/ahtovuodot? Ei tarvi olla kuin pienen pieni murtuma putkessa tai letkussa, niin johan on arvot sekaisin ja savua tulee.
Suuttimet kunnossa?
Mites imu/ahtovuodot? Ei tarvi olla kuin pienen pieni murtuma putkessa tai letkussa, niin johan on arvot sekaisin ja savua tulee.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Samaa vaivaa omassa autossa tosin savutus vain 1.59
Normi 159:siin DPF maksaa ebaysta ehkä noin 200€-250€. Oma auto on taas Q4 johon ei oikein mistään edes uutta suodatinta saa.
DPF ei käsittääkseni pitäisi kuitenkaan vaikuttaa k-arvoo, mutta viallinen turbo, ahtovuoto ja rikkinäinen suutin ovat useimmin ongelmana.
Jos EGR on poistettu vain ohjelmallisesti niin mahdollisuus on että solenoidi on hiukan auki ja sekoittaa seos suhteen persiilleen.
Öljyt kannattaa myös vaihtaa.
Eilen tuli tilattua uusi imusarja ebaystä 220€:lla, koska Q4:sen imusarjan läpät vuotavat todella paljon. Jos tuolla saisi auton taas hiljaiseksi eikä se enää ääntelisi kylmänä kuin paloauto.
Normi 159:siin DPF maksaa ebaysta ehkä noin 200€-250€. Oma auto on taas Q4 johon ei oikein mistään edes uutta suodatinta saa.
DPF ei käsittääkseni pitäisi kuitenkaan vaikuttaa k-arvoo, mutta viallinen turbo, ahtovuoto ja rikkinäinen suutin ovat useimmin ongelmana.
Jos EGR on poistettu vain ohjelmallisesti niin mahdollisuus on että solenoidi on hiukan auki ja sekoittaa seos suhteen persiilleen.
Öljyt kannattaa myös vaihtaa.
Eilen tuli tilattua uusi imusarja ebaystä 220€:lla, koska Q4:sen imusarjan läpät vuotavat todella paljon. Jos tuolla saisi auton taas hiljaiseksi eikä se enää ääntelisi kylmänä kuin paloauto.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- gtvaj
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Suuttimet siellä huutelee, toki voi ahto vuotokin olla, mutta selkeä ääni suuttimille.
Foorumi mies "kterkkilä" myy kunnostettuja suuttimia, kysele vieläkö löytyy.
-aj-
Foorumi mies "kterkkilä" myy kunnostettuja suuttimia, kysele vieläkö löytyy.
-aj-
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Kiitos vinkeistä, tutkin näitä. Porin suunnalta tuli vielä livenäkin ääni EGR:n jumittamiselle. Se tosiaan on poistettu ohjelmallisesti, näytti möllöttävän yhä paikoillaan. Aina oppii uutta. Voi tietty olla jokin muukin vuoto tai suuttimet.
- VMTD
- Viestit: 3367
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Tuu Lauantaina Tammelaan niin ihmetellään lisää, tosin mitään neuvoa en osaa antaa.
- Albertolli
- Viestit: 4205
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Savuttaako ns. Kokoajan vai vain ahdoilla?
Palkeenkieli ahtoletkussa aiheutti kivan savupilven kiihdytyksessä, mutta pintakaasulla pystyi ajamaan savutta.
Palkeenkieli ahtoletkussa aiheutti kivan savupilven kiihdytyksessä, mutta pintakaasulla pystyi ajamaan savutta.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Hieman jännältä kuulostaa tuo väite että DPF:n vaikutus k-arvoon olisi 0. Ehjä pönttö kun suodattaa suurimman osan niistä partikkeleista joita sillä konttorilla käytössä olevalla opasiteettimittarilla pystyy mittaamaan. Se isoimpien hiukkasten musta savu joka nuo k-arvon ylitykset yleensä aiheuttaa jää kyllä sinne suodattimeen.
Aikoinaan itse päädyin teurastamaan 159:stä DPF:n kun se oli jatkuvasti tukossa savutuksen vuoksi. Edellinen katsastus oli k-arvolla 0,1. Pöntön suolestamisen jälkeen päästiinkiin jo näppärästi sinne kolmosen yläpuolella oleviin k-arvoihin. Ei sillä kertaa riittänyt into tutkia savutusta enempää niin pienellä ilmamäärämittarikikkailulla kävin konttorilla hakemassa nollatuloksen.
Jälkeenpäin siihen vaihdettiin suuttimet ilman merkittäviä tuloksia savutuksen kannalta. Suurin syyllinen savutukseen oli imusarja, se oli melkoisen tukossa, toisioläpät oli jumittuneet kiinni asentoon ja niitä ohjaavan moottorin akseli oli pudonnut pois paikoiltaan. Lisäksi se päästeli paineita pihalle läppien akseleiden läpivienneistä. Uudella imusarjalla se tuli ainakin toviksi jonkinlaiseen kuntoon.
Aikoinaan itse päädyin teurastamaan 159:stä DPF:n kun se oli jatkuvasti tukossa savutuksen vuoksi. Edellinen katsastus oli k-arvolla 0,1. Pöntön suolestamisen jälkeen päästiinkiin jo näppärästi sinne kolmosen yläpuolella oleviin k-arvoihin. Ei sillä kertaa riittänyt into tutkia savutusta enempää niin pienellä ilmamäärämittarikikkailulla kävin konttorilla hakemassa nollatuloksen.
Jälkeenpäin siihen vaihdettiin suuttimet ilman merkittäviä tuloksia savutuksen kannalta. Suurin syyllinen savutukseen oli imusarja, se oli melkoisen tukossa, toisioläpät oli jumittuneet kiinni asentoon ja niitä ohjaavan moottorin akseli oli pudonnut pois paikoiltaan. Lisäksi se päästeli paineita pihalle läppien akseleiden läpivienneistä. Uudella imusarjalla se tuli ainakin toviksi jonkinlaiseen kuntoon.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Totta. Vaan monikaan ehjä dpf-moottori ei ilman kuormaa juurikaan anna sellaisia savuja ulos. Se odottelee rauhassa että ilmamassa nousee ja lisää sitä mukaan syöttöä. Tämä heikentää hieman moottorin kaasunvastetta, mutta säästää sitä DPF:ää ja pohjustaa sille pidempää käyttöikää.samu_m kirjoitti:Hieman jännältä kuulostaa tuo väite että DPF:n vaikutus k-arvoon olisi 0. Ehjä pönttö kun suodattaa suurimman osan niistä partikkeleista joita sillä konttorilla käytössä olevalla opasiteettimittarilla pystyy mittaamaan. Se isoimpien hiukkasten musta savu joka nuo k-arvon ylitykset yleensä aiheuttaa jää kyllä sinne suodattimeen.
Esimerkkiautosi oli asiaa tutkiessasi rikki - sen todennäköisesti kertoi jo se, että pönttö oli koko ajan tukossa. Tukkoisa imusarja ja ahtovuoto on kombo joka takaa nokisen seoksen, joka puolestaan tupruttaa inssinkin köhimään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
- Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06
ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Samaan kerhoon pääsin itsekin, savutusarvot huitelivat monen mittauskerran perusteella 3.3 luokkaa, edelliset vuodet on menty 0-0.1 arvoilla. Seurauksena luonnollisesti hylsy. Omassa EGR ja DPF ovat käytössä, joskin DPF on hiukan avarrettuversio.
Nyt kun ajaessa katselin, niin Alfa pukkaa näkyvän savupilven reippaammilla kiihdytyksillä, aivan kuin aiemin teki virityslastun kanssa.
Pitänee ruveta taas vaihteeksi EGR:n putsaukseen ja muihin yleisiin putsaustoimiin.
Nyt kun ajaessa katselin, niin Alfa pukkaa näkyvän savupilven reippaammilla kiihdytyksillä, aivan kuin aiemin teki virityslastun kanssa.
Pitänee ruveta taas vaihteeksi EGR:n putsaukseen ja muihin yleisiin putsaustoimiin.
Näyttää hitaalta!
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Tänään tuli postissa Q4:seen uusi imusarja. Vielä kun olisi intoa asentaa se paikoilleen pihalla helteessä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 608
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Mielenkiintoista! Kerro toki lisää.samu_m kirjoitti:Ei sillä kertaa riittänyt into tutkia savutusta enempää niin pienellä ilmamäärämittarikikkailulla kävin konttorilla hakemassa nollatuloksen.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Leikkasin mittarin ilmanputsarikotelon puoleisesta päädystä muoviritilän irti ja laitoin sen alla olevaan metalliverkkoon keskelle pienen palan alumiiniteippiä estämään ilman menoa mittauskanavaan. Semmosella suunnilleen 5x10mm palalla sopivassa kohtaa mittaustulos putosi tarpeeksi ja kierrosten nousunopeus pysyi vielä riittävänä. Ei siitä oikein ajamiseen ollut kun vikavaloa pukkasi isommilla kierroksilla kuorman kanssa mutta kyllä sillä yhden konttorireissun heitti.arv kirjoitti:Mielenkiintoista! Kerro toki lisää.samu_m kirjoitti:Ei sillä kertaa riittänyt into tutkia savutusta enempää niin pienellä ilmamäärämittarikikkailulla kävin konttorilla hakemassa nollatuloksen.
-
- Viestit: 1861
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Edellen.
Miksei sitä käryä voi käydä mittauttamassa etukäteen, vaik sen 3kk etukäteen?
Käytännössä samaan rahaan saa tehtyä.
Mä oon käyny liki aina konttorilla päästölapun kera, bensa tai diesel.
Miksei sitä käryä voi käydä mittauttamassa etukäteen, vaik sen 3kk etukäteen?
Käytännössä samaan rahaan saa tehtyä.
Mä oon käyny liki aina konttorilla päästölapun kera, bensa tai diesel.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
www.aquatune.com löytyy laite diesel moottoriin joka laskee kulutusta n. 30 % ja myös pakokaasut puhdistuvat.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5414
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Rikkinäistä autoa tuskin korjaa, ei 159 ehjänä tuollei sauhuttele...Rema kirjoitti:http://www.aquatune.com löytyy laite diesel moottoriin joka laskee kulutusta n. 30 % ja myös pakokaasut puhdistuvat.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Mä en oo tota Reman mainostusta kyl älynnyt.
Ensin oli jotkut MAAILMAN PARHAAT PLASMASYTYTYSTULPAT JA ERIKOISPUOLAT, nyt sitten aquatune.
What next?
Välissä toki superhehkutettu Shellin Veepower-Bensiiniä ja vaikka ja mitä.
Ensin oli jotkut MAAILMAN PARHAAT PLASMASYTYTYSTULPAT JA ERIKOISPUOLAT, nyt sitten aquatune.
What next?
Välissä toki superhehkutettu Shellin Veepower-Bensiiniä ja vaikka ja mitä.
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Auto seisoi loman ajan pari viikkoa tallissa ja kiikutin sen vasta nyt pajalle. Itselläni ei ole aikaa eikä kykyä tuota sen kummemmin tutkia. Sain juuri soiton, kertoivat pyörreläppien olevan jumissa. Ilmeisesti niin pahasti, että koko runko pitää vaihtaa. Olen ajellut aika paljon väännöllä ja tämä nyt varmaan kostautuu.
Nopea googletus antoi ymmärtää, että monet ovat poistaneet läpät tyystin. Comments?
Nopea googletus antoi ymmärtää, että monet ovat poistaneet läpät tyystin. Comments?
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Komment. Jos ne läpät ovat menneet niin pahasti jumiin karstasta että niitä ei saa avattua ja lukittua auki, imusarja pitää irrottaa ja korjata tilanne.
Ja tilanteen korjaaminen on joko 1) karstan poistaminen niin että läpät alkaa kääntymään ja ne saa lukittua auki jumittamalla niitä liikuttava tanko ruuvilla.
tai 2) läpät kokonaan veks ja niistä jäävät läpireiät tukitaan.
Itse tutkin joskus reikien tukkimiseen myytäviä sarjoja enkä kovin vakuuttunut niiden tulppien paikallaan pysymisestä kun ne laitettiin jollain liimalla kiinni.
Toki näitä sarjoja voi olla hyviäkin.
Ja tilanteen korjaaminen on joko 1) karstan poistaminen niin että läpät alkaa kääntymään ja ne saa lukittua auki jumittamalla niitä liikuttava tanko ruuvilla.
tai 2) läpät kokonaan veks ja niistä jäävät läpireiät tukitaan.
Itse tutkin joskus reikien tukkimiseen myytäviä sarjoja enkä kovin vakuuttunut niiden tulppien paikallaan pysymisestä kun ne laitettiin jollain liimalla kiinni.
Toki näitä sarjoja voi olla hyviäkin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Tänks.
Tässä ilmeisesti on imusarja todella jumissa. Uusi on nyt tilauksessa, ihanan kallista ja tietää taas miksi töissä pitää käydä. Silmiin osui lähinnä tämä Autolusson myymä modattu imusarja: https://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-1 ... SwLsBZUOKQ
Mutta kuten sanottu, menen nyt matalimman ja kalleimman aidan kautta ja annan pajan hoitaa homman.
Tässä ilmeisesti on imusarja todella jumissa. Uusi on nyt tilauksessa, ihanan kallista ja tietää taas miksi töissä pitää käydä. Silmiin osui lähinnä tämä Autolusson myymä modattu imusarja: https://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-1 ... SwLsBZUOKQ
Mutta kuten sanottu, menen nyt matalimman ja kalleimman aidan kautta ja annan pajan hoitaa homman.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: 2.4 jtdm savutus ja ajokielto
Minulle energiakysymykset ovat tärkeitä. Olen laskenut taloyhtiön energiankulutusta 155 MWh/a ja nyt on rakenteilla aurinkoenergiapilottilaitos 32 MWh/a, jonka jälkeen taloyhtiön lämmitys ja lämpöisenkäyttöveden lämmitys on n. 60 MWh/a, eli lähtö tlanne 9 vuotta sitten oli öljyllä 245 MWh/a.Aquatica kirjoitti:Mä en oo tota Reman mainostusta kyl älynnyt.
Ensin oli jotkut MAAILMAN PARHAAT PLASMASYTYTYSTULPAT JA ERIKOISPUOLAT, nyt sitten aquatune.
What next?
Välissä toki superhehkutettu Shellin Veepower-Bensiiniä ja vaikka ja mitä.
Tämä kirjoitus siksi että ymmärrätte minun lähestymistapaa kysymyksiin.