Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 5511
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^olen mureaan alasaranan joskus vaihtant ja rakenne mun mielestä aivan sama, jollei peräti samat osat. Tuo alimainen on siittä kiva, että siinä selviää sentään ihan ruuvaamalla. Elikä saranointi on "kiinteästi" siinä osassa joka on pultattu koriin. Elikäs naksutus rajotin pois+johtosarjan liitin auki ja sitten ne pienet ruuvit saranoiden päistä irti ja ovi nostetaan pois tieltä. Kannattaa tarkaan merkitä sen saranakeikeleen asemointi ja shimmilevyjäkin siellä saattaapi olla välissä. Muistaakseni niitä kiinnityspultteja saatto saada ruuvattua ovi paikallaankin, mutta en ole varma (sais sitten säädettyäkin tarvittaessa) . Se varaosa on sitte tietysti sopiva vain kyseiseen paikkaan ja on pellin värinen. Ite ruiskasin ihan spraylla vain noin korinväriin. Yläsarana onkin sitten toistepäin, eli hitsattu oveen :-D
Tuossa kuvassa oikea osa on siis 3 tai 7 riippuen puolesta (takaovien osien eroista en sano mitään)
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1539
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Sanoisin, että se on tuossa saranassa kiinteästi. Ei ole kauaa kun purin ovet pois ja lähes viikottain olen rampannu ovettomassa aukossa mutta noin tarkkaan en ole tutkinut. Tuo on toki ihan minuutin homma tarkistaa ottamalla ovi pois. Avaa se oveen menevä liitin, ota nuo pultit kokonaan pois ja ovi nousee sen jälkeen pois saranatapeistaan kuten vanha pirtin ovi. Olikohan ne saranat peilikuvana siten, että toinen tappi jää oveen ja toinen autoon.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Edellinen omistaja sanoikin, että autoon on vaihdettu startti ja se ei meinaa aina ihan irroittaa koska paska tarvike.

Ähäkutti! Vika on muualla! Tyhjäkäydessään auto koitti vähän starttailla itseään lisää. Releet napsu ja startti kävi nopeesti sorvaamassa vauhtipyörää. Tsiisös mikä kappale tämäkin :lol:

Ilmeisesti startin rele saa herätettä jostain.

Mistä kannattaisi katsoa ensimmäisenä? Virtalukon pohjasta?
Kenelläkään kytkistä tähän laitokseen?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

janivar
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Tammi 2019, 17:31
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 (2001) automaattilootalla

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja janivar »

Tänään töistä tullessa 500metriä ennen kotipihaa alkoi moottorin vikavalo vilkkumaan (punainen valo, jossa konepelti auki). Kyseessä Alfa 156 2.0 2001 selespeed-lootalla. Samaan aikaan kuului pätkittäistä rohinaa. Ajoin kotipihaan ja sammutin auton. Otin avaimet virtalukosta ja se pätkittäinen rohina kuului hiljaa vähän aikaa ja sitten kuului joku säpsäys ja sen jälkeen kokeilin käynnistää uudestaan eikä mikään vaihde mene päälle. AUto käynnistyy normaalisti ja pyörii kuten pitääkin. Keppi N-asennossa vain pojottaa. Onko nyt mennyt joku vaihdelootan pumppu tms. kun enää ei kuulu sitä surinaa kun oven avaa? Ja jos on mennyt niin mistä tuota kannattaa kysellä? Alkaa olla hilkulla, että vieläkö yritän saada kuntoon vai ostanko samanlaisen rutkun tilalle :D.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllähän se vaihteiston varovalo on, joten oletettavasti osaa testerille murheensa kertoa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Alfan alustaan liittyvää kysymystä.....Eli tilanne on seuraava.....Kun ajetaan esim: junaratojen yli, tai korotetun suojatien yli, niin vasemman puolen etupyörän alueelta kuuluu kolaus......Katsastuksessa EI löytynyt mitään, vaikka pyysin katsastusmiestä oikein vartavasten tutkimaan siinä ravistuskoneessa tuota vasenta etukulmaa......Ei siis ole kallistuksen vakaajan kiinnityksissä välystä, eikä iskarissa, eikä alatukivarsikaan ole väljä......
Onkos nyt vielä jokin asia mikä kannattaisi tutkia, että tuo vasemman puolen etukulman kolina selviäisi.?

Auto on 156 V6 -99 Sedan

Avatar
palkus
Viestit: 5511
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^vakaajan runkopuslan alkava väljyys tekee tuota ainakin
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

^^Moottorin tukikumeja kannattaa myös katsoa tarkemmin
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

janivar
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Tammi 2019, 17:31
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 (2001) automaattilootalla

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja janivar »

Alfissimo kirjoitti:Kyllähän se vaihteiston varovalo on, joten oletettavasti osaa testerille murheensa kertoa.
Testerille nyt en pääse kun ei ole lähimailla. Sitä pumpun surinaa ei enää kuulu ollenkaan niin uskaltaisiko suoraan tilata sen selespeedin paineakun ja sen vaihteiston moottorin/pumpun, joissa vika vissiin on hyvin todennäköisesti luettuani aiheesta.

Avatar
Garmund
Viestit: 2138
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Jos omaat esim. Windows läppärin, multiecuscannin ja sopivan kaapelin(esim. Vagkkl dippikytkimillä, pitäis löytyä täältä forumeiltakin tietoa mikä on hyvä kaapeli) halvempi vaihtoehto kuin kokeilemalla missä vika.

Paineakku varmaan joo kannattaa vaihtaa samalla kuin moottori, mutta eiköhän ton vian voi moottorin lisäksi aiheuttaa myös anturivika.

Tuota tai jotain ohjelmaa taisi muutenkin tarvita selen kanssa, kytkimen kalibroinnissa ja saattoikohan järjestelmän ilmauksessa.
Suoraan vaan suoraa

seppo
Viestit: 1369
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Pumppu oireilee yleensä ennen kuin lopettaa toiminnan kokonaan. Tarkasta ensin sen jännitteensyöttö, akulta suoraan releen kautta pumpulle, ja maa suoraan runkoon. Ohjaus releelle selen eculta mm. painetunnistimelta, ovelta ym. Rele (50A) sijaitsee akkutelineen edessä, monesti se on syyllinen. Ilman testeriä nuo ainakin voi tarkistaa!

Avatar
dnapekko
Viestit: 606
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta, kauhea kitinä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Eielen, aivan yllättäen ja pyytämättä ilmaantui keulaan kauhea kitinä. Paikallaan käännettäessä kuuluu sellainen kumin kitinä/narina, ja aika kovaäänisesti vielä. Mitäs veikataan ?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Alapallolle ääni täältä, jos paikallakin narisee. Ehkä hiljenee itsestään, tod.näk. ei. Ensiavuksi on monesti käytetty neulaa ja öljyä, esim. lämmitetty ATF kulkee hyvin neulan läpi, mutta tällä luonnollisesti saa kumin puhki ja senhän kaikki tietää huonoksi, jos kumissa on reikä.

Työläämpi tapa avata sen verran, että saa pallon kumia raotettua ja lisäliukasteen sisään ilman reiän tekoa.

E: Pystyliikkeessä tapahtuvan narinan ehdokkaiksi pääsee myös ylätukivarsi ja vakaajan korikumit.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

MarkoS
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Joulu 2018, 12:52
Car(s): 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja MarkoS »

v.2003 2.0 jts.

Vika koodi: P135 02 Anturin lämmityspiiri paikka 1 anturi 1
Vikakoodi: P304 Sylinteri 4 syt.katkos havaittu

Vikakoodin kun saa pois auto toimii pintakaasulla hyvin. Isolla vaihteella reilummalla kaasulla Ko. viat palaavat takaisin ja kone alkaa käymään kolmella mukilla. Reilummilla kierroksilla käy taas paremmin.

Johtuuko tuo kaikki Lambdasta, vai voiko olla jotakin muutakin vikaa?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Omassani vastaava korjaantui puolan vaihdolla, siis nelospytty ylläolevan mukaan. Vielä voi varmistaa, vaihtamalla esim. 3.- ja 4.-puolat ristiin, että vikakoodi seuraa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^^Jötsissä tulee paljon ykköslambdojen vikakoodeja liittimien huonon kontaktin takia, ja siihen tuokin vähän viittaa. Mitään nestemäistä sinne liittimeen ei saa työntää, mutta muuten niitä voi yrittää rassata paremman kontaktin toivossa. Itse pääsin vikakoodeista aikoinaan lopullisesti vasta vaihtamalla ne johtosarjan puolen liittimet uusiin.

MarkoS
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Joulu 2018, 12:52
Car(s): 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja MarkoS »

Okei, kokeillaan puolien päittäin vaihtoa ja liittimen rapsuttelua. Kiitos!

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Onko Alfa Romeo 156:n etujousille olemassa jokin ihan omanlaisensa jousipuristin, kun ne etujouset eivät ole ns:tasapaksut.? :roll:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Esim. tällainen käy https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000022289

Maailmalta, tai vahingossa vaikka kotimaisesta huutokaupastakin, saa vastaavia kyllä halvemmallakin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

ristojärvelä
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Tilasin samanlaisen eepaysta, maksoi noin satasen, toimi ainakin GTA:n jousien puristamisessa. Apuna voi käyttää myös perinteistä puristinta vastakkaisella puolella, koska laitteen osien mittatarkkuus ei ole huippuluokkaa, ja se antaa hiukan periksi.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mulla on visuaalisesti kuvasta tarkasteltuna yhdenmukainen setti. Ebaysta noin 115 ekee tässä 2-3 vuotta sitten. MiTo:n ja pemun etutolppia sillä on rassattu. En ole huomannut, että antaisi jotenkin periksi. Luotettavan oloinen setti ja turvallisuuden tunne on ihan toista luokkaa kuin sellaisilla muutaman kympin hintaisilla ruuvitanko&haarukka -puristimilla työskennellessä. Varovaisuus ei silti ole koskaan pahasta.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Töötti ei toimi 156 JTS -04, sulake on kunnossa ja ajattelin tutkia itse ratin seuduilta oisko joku johto irti tms. Ajattelin että ratin takana olevat reiät johtais ruuveihin joitten kautta sais ratin keskustan irti, kurkistelin peilin avulla reikiin ja kanta muistutti jotansakin kuusiokoloa mutta ei tunnu sinne sellainen tarttuvan. Sitten ajattelin että ehkäpä tätä ei ole tarkoitettu itse räpelöitäväksi airbagin takia. Mitä sanotte, saako (ja miten) ratin keskustan irti ja onko muita vinkkejä toimimattomalle töötille.

nim. Katsastus lähestyy

Avatar
Jarsan
Viestit: 2491
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Muistelisin, että siellä on sellaiset jousihakaset mitkä pitää bägiä paikallaan. Niitä painetaan tuurnalla tms. työkalulla.

Kaksi ehdottomasti yleisintä aiheuttajaa töötin toimimattomuudelle on huono kontakti ratin kontakteissa (käytön puute) tai itse äänitorven vikaantuminen. Ensimmäinen tulee kuntoon, kun painat ja hierot ratin keskiötä reilulla voimalla. Jälkimmäisen tarkastat helposti laittamalla vaikka hehkulampun torven tilalle ja katsot syttyykö lamppu tööttiä painettaessa.

Kellojousen katkeaminen on sitten se kolmanneksi yleisin. Joskus paikallistuu helposti, kun pyörittää rattia töötti pohjassa ja töötti soi ratin ollessa tietyssä asennossa.

JaanaPauliina
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Joulu 2019, 08:42
Car(s): Alfa 156 2.0 TS vm. -00
(ex. Alfa 156 2.0 TS vm. -00 )
Paikkakunta: Puolanka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaanaPauliina »

Nyt tulee tosi monta kysymystä ja otsikon mukaisia vieläpä... :lol:
Eli ensimmäinen ois tämä, että nyt on palattu harrastuksen pariin taas tosissaan, mutta aika kullannut muistoja ja kokemus autojen laitosta ennestään vähäistä, joten seuraavat asiat oisi listalla mitä kannattaisi laittaa pian kuntoon, kysymys kuuluukin että mistä näitä olette katselleet ja meneekö niin että tämän osan vain laittaa ja sillä hyvä, vai onko osa isompaa kompleksia ja mitä kaikkea pitää huomioida, kaikki ohjeet ja vinkit otan mielelläni vastaan.

-Hihnanvaihdosta tulee keväällä 3v, mitä muita osia siis sen remmin lisäksi. Edelliseen vaihdatettiin niin että osat tilattiin
Heikalta ja hinta jäi reilusti alle 500, muuta en muista.
-Raidetangon sisäpää, lienee molemmat puolet syytä vaihtaa? Hinnat pyöri tarvikeosilla tuolla nimellä jossain 10-20e paikkeilla, mutta pitäsköhän tuohosta tietää muutakin tai vaihtaa samalla muutakin?
-Öljyt ajattelin vaihdattaa maxlife 5w40, edeltäjässä käytin vain selenian 5w40 öljyä ja hyvin pelasi silläkin. Mielipiteitä?
-Takapyörän laakerit. Motonetistä katselin ja ois 90e tarvikkeena per /puoli. Mielipiteitä/kokemuksia myös tästä?

Aikaisemman Alfan kanssa kaikki oli niin helppoa kun Heikalta löytyi aina osat ja asiantuntemus siihen mitä itsellä tuli tarvetta, nyt on tismalleen sama auto eli 156 -00 2,0 TS kyseessä. Kiitos jo etukäteen vastauksista :-D

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jakopäähän hihnapaketti sisältäen vesipumpun, siinä tulee jako- sekä tasapainoakselin hihna, kiristimet ja ohjainrulla. Saksasta saa kaikkein edullisimmin. Takapyörän laakerit samoin. Myös Nimark Suomessa myy edullisesti osia, halvalla halpaosia ja hieman kalliimmalla laadukkaampaa, joka myös kestää huomattavasti paremmin.
Mainitsemasi öljy on kait ihan passelia tuohon koneeseen.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

VMTD kirjoitti:Jakopäähän hihnapaketti sisältäen vesipumpun, siinä tulee jako- sekä tasapainoakselin hihna, kiristimet ja ohjainrulla. Saksasta saa kaikkein edullisimmin. Takapyörän laakerit samoin. Myös Nimark Suomessa myy edullisesti osia, halvalla halpaosia ja hieman kalliimmalla laadukkaampaa, joka myös kestää huomattavasti paremmin.
Mainitsemasi öljy on kait ihan passelia tuohon koneeseen.
Nimarkista just itse viime kesänä tilasin omaan 156:seen uudet takapyöränlaakerit, ja vaihdoin ne kesällä....Ei valittamista....Tosiaan Nimarkin listoilla on erihintaisia versioita...

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja eicas »

^^Ja melko yleistähän on nakata niillä tasapainoakselin romuilla vesilintuja, säästyy korjaamosta riippuen ehkä joitain kymppejä sekä huolelta, että tasapainoakselin hihna pakenee jakohihnan väliin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Boselift 156 vaikuttaisi sisäpuhaltimesta olevan nopein vauhti hukassa, vaikka rullasta täysille kääntääkin. Onko tuttu ongelma kenellekään? En ole vielä penkonut, mutta ainakin vanhemmissa puhaltimen vieressä oleva etuvastus on kärähtänyt kerrasta, eikä mikään toimi, joten jos tässä sama ominaisuus, niin vika olisi siis konsolin yksikössä, eikä etuvastus saisi tietoa täyden vauhdin toiveesta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Tulee tässä varmaan syylärin vaihto eteen, niin kysyn jo nyt, että mitä kaikkea tarvii purkailla irti, jotta homma onnistuisi...?......Auto on 156 V6 -99..........Etupuskurin irroitus kiinnostaa myös siinä mielessä, että pääsisin korjaamaan sieltä puskurin takaa ne alaspäin olevat "tornit", joiden alapäähän kiinnittyy ainakin se moottori alle tuleva suojamuovi...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Keulaa pitää saada reilusti ylös, niin helpottaa ja etupuskurin irrotuksella alkaa. Eka pyöräkotelosta sisälokarit suosiolla irti. Pyöräkotelosta pääsee päätyruuveihin ja sen jälkeen loput onkin näkyvillä puskurin alla ja päällä. Scudetton siivet myös irti. Sen jälkeen vapaassa järjestyksessä ilmastoinnin kennoa ja ilmanohjausmuoveja. Ilmastoinnin kennon voi sitoa remmillä/narulla roikkumaan lukkorautaan. Letkut ja flektien sähköliittimet irti ja tarkkana flektin etuvastusten piuhoja irrottaessa. Vastukset kovin herkkiä hajoamaan. Letkut tietenkin irti ja tämän jälkeen laskeutuu alas, kun alarauta päistään auki. Kannakeraudassa klipsissä ohjaustehostimen jäähykierukan putket, joten se auki ennen lopullista pudottamista. Flekti on helppo vaihtaa uuteen jäähyyn lattialla.

Kasaus käänteisesti. Tilaa ei ole silti liikaa ja joku kohta saattoi ulkomuistista unohtuakin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

JaanaPauliina
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Joulu 2019, 08:42
Car(s): Alfa 156 2.0 TS vm. -00
(ex. Alfa 156 2.0 TS vm. -00 )
Paikkakunta: Puolanka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaanaPauliina »

Kiitos vastauksista, auttoivat huomattavasti, tuo mainitsemanne Nimark tosiaan uutta minulle! =)

Avatar
henrikx
Viestit: 29
Liittynyt: 05 Heinä 2013, 20:52
Car(s): GT 2.0 JTS -06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja henrikx »

^
Muukkoselta kannattaa myös kysellä. Puhelimitse jos ei netissä.
https://www.alfaservice.fi/

Timbal
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Syys 2007, 17:08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Timbal »

JTS 2.0 -04 ja Motor control system failure palaa jatkuvasti. Moottori ja kaikki muukin toimii normaalisti. Asiantuntija (katsastusmies!) epäili lambda-anturia. Onkohan näin. Montako niitä muuten on, jos pitäis uusia ja onko kalliita?

Kävin tänään tankilla. Avasin luukun (kansi) normaalisti ja sepä putos tennarin nokalle. Olisko kellään korjausehdotusta, saako tommosia jostain esim.

Avatar
dnapekko
Viestit: 606
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Ensimmäiseksi lienee parasta lykätä vikakoodinlukija kiinni, ja katsoa mistä se laite herjaa, ja toimia sen mukaan. Omassa JTS:ssä sytyttää vikavalon silloin tällöin juurikin lambdan takia, mutta joka kerta on sammutuksen jölkeen pysynyt kuukausia poissa. Eikös se logiikka ole sellainen, että tarpeeksi monta kertaa saman häiriön havaittuaan sytyttää vasta vikavalon, ellei kyseessä ole joku fataali juttu, kuten vaikka rikkoutunut puola, jonka kyllä huomasi ajossa :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Timbal kirjoitti:Montako niitä muuten on, jos pitäis uusia ja onko kalliita?
Niitä on neljä, kaksi ennen katteja ja kaksi jälkeen. Vikakoodeja antaa yleensä ne etummaiset. Eivät ole kovin kalliita, maailmalta saanee Boschilaista alle satasella kappale, Suomessa hinta ainakin tuplaten. Iso osa jötsin lambdavioista ei kuitenkaan johdu itse anturista, vaan huonosta kontaktista. Johtosarjan liitin on huono ja kontaktien pätkiminen tekee vikakoodeja.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Tervehdys.
156 2.0 TS -01 kyseessä.
Herjaa nokka-akselin asentoanturia A.
Kumpi kyseessä? Imu vai pakoakseli?
Välillä toimii ihan normaalisti, vaikka vikavalo loimottaa
ja välillä pelaa kun pitää kierrokset alle 3000rpm.
Yli ei nouse ja veto loppuu.
Ecu resetin jälkeen taas toistaiseksi normaalit
kierrosalueet, vaikka vikavalo syttyikin.
Voiko olla anturin aiheuttamaa?
Kiitos taas..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Macela
Viestit: 2657
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Mikäs tämän värin nimi/värikoodi on? Molemmat kuvan autot 2.0 JTS Selespeedejä.

Kuva

Kuva

Koittanu tuloksetta googlailla mutta en löydä..

Kuvaaja
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Macela kirjoitti:Mikäs tämän värin nimi/värikoodi on? Molemmat kuvan autot 2.0 JTS Selespeedejä.

Kuva

Kuva

Koittanu tuloksetta googlailla mutta en löydä..
Kokeile koodia 331,meidän 98 156 sedan v6 on vihreä metalliväri ja yhdessä paperissa on tuo koodi,varmasti en tiedä onko oikea.

Avatar
Macela
Viestit: 2657
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

^ Verde Amazzonia, pirun makee väri mutta en usko samaksi.

Hakemani taitaakin olla sama kuin Crosswagonissa; Verde Brooklands 244

Kuva

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Esittäisin epäilyn koodille 244/A Verde Brooklands

No sehän ehtikin samalla klikkauksella
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Macela kirjoitti:Mikäs tämän värin nimi/värikoodi on? Molemmat kuvan autot 2.0 JTS Selespeedejä.

Kuva

Kuva

Koittanu tuloksetta googlailla mutta en löydä..
Avaa kontti. Luukussa on värikooditarra.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Luukun avaus olisikin helppoa, jos ko. värinen auto (kuvissa kaksi eri autoa) olisi macelan omassa pihassa ja kuvat itse otettuja.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Edes ePer ei halua mullle kertoa :(. Tämmösiä datoja irtoaa korkeintaan:
ePer kirjoitti: X1 - 156 M.Y.2002 BZ/DS (2001-2005)

116.174.3.0 - SW 2.0 JTS 16V 165CV 121KW SELESP. DISTINCTIVE-MY.2004
Engine: 4122230 Vehicle: 00631752 Manuf. date: 2/8/2004

VERSIONE SPECIALE SW SELESPEED DISTINCTIVE MY.04 (LV43)
M 2000 JTS 16V (M10)
V SW DISTINCTIVE MY.03 (V23)
ePer kirjoitti: X1 - 156 M.Y.2002 BZ/DS (2001-2005)

116.174.3.0 - SW 2.0 JTS 16V 165CV 121KW SELESP. DISTINCTIVE-MY.2004
Engine: 4172312 Vehicle: 00634266 Manuf. date: 6/9/2004

VERSIONE SPECIALE SW SELESPEED DISTINCTIVE MY.04 (LV43)
M 2000 JTS 16V (M10)
V SW DISTINCTIVE MY.03 (V23)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Macela
Viestit: 2657
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Joo ei ole mun auto(ja).

Harmi ettei ePer kerro ainakaan 156:sten ja 166:sten värejä, sisustaverhoilut kyllä sieltä selviää.

seppo
Viestit: 1369
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tuossa MY,03 mallissa ei tainnut olla kuin yksi vihreä, 377 Stresa Green?

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Vähän riippuu miten ja missä valossa värisilmäänsä käyttää. Oma notte blu:kin onnistuu välillä kuvissa vihreänä, välillä sinisenä, välillä ruskeana ja välillä tumman lilana.

Tuo grigio silver sentään ei vaihda väriä valon mukaan.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 486
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Mikä mahtaa olla tuo alla olevalla videolla erottuva "pärräävä" sivuääni, jota välttämättä en haluaisi kuulla...

https://youtu.be/46iEIjB2-w0

Paikallistan tulevan vasemman etunurkan tienoilta. Alkaa erottumaan 50km/h ja siitä voimakkuus nousee nopeuden mukaan. Seuraa nopeutta, ei kierroksia.

Pyöränlaakeri tuohon nurkkaan vaihdettu viime keväänä. Vaihteistoöljyt vaihdettu viime vuonna -> Redline MT90. Jarruttelulla ei vaikutusta ääneen.

Tietenkään en pääse talliin tutkimaan tarkemmin kun siellä on jo yksi 156 ilman taka-akselistoa :-D
Money well spent? Well, money spent...

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei noin kovaa saa ajaa! Vaikuttaako auton kallistelu ääneen? Jos vaikuttaa, niin melki pakkohan sen on jousittamattomalta puolelta tulla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Miten mitataan nokka-akselin asentoanturi onko se ehjä?
Millaisia arvoja mittarin pitäisi näyttää?
Kyseessä 2.0TS-01.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 486
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

^ enpäs ole huomannut että esim. rampeissa kääntäessä ääni katoaisi... niissä toki harvemmin uskaltaa kaahatakaan :)
Money well spent? Well, money spent...

Vastaa Viestiin