Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
UusAlfisti
Viestit: 31
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB 200 hp
Alfa Romeo 159 2.2 JTS 185hp

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

En tiedä onko offtopic mut pakko kysyä;

Kenen hylkäämä k a u n o t a r 156 Rosso GTA seisoo Vuosaaren Columbuksen parkkihallissa? Seissy viimesen about puolen vuoden jo, tiedän koska ainaku käyn ostoksilla nii siinä sitte S-marketin kassi kädessä jään jokakerta suu auki kattomaan et voi jumppe minkä näkönen.

Nuoren ikäni takia (25v) en oo koviin moneen GTA:han törmänny varsinkaan Suomessa. Siks oli pakko avautua.


PS: jos myyt nii paa viestii ;)
Have you ever heard of german temperament? Me neither, so thats why Alfa.

centro style
Viestit: 158
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

UusAlfisti kirjoitti:
22 Tammi 2022, 13:29
En tiedä onko offtopic mut pakko kysyä;

Kenen hylkäämä k a u n o t a r 156 Rosso GTA seisoo Vuosaaren Columbuksen parkkihallissa? Seissy viimesen about puolen vuoden jo, tiedän koska ainaku käyn ostoksilla nii siinä sitte S-marketin kassi kädessä jään jokakerta suu auki kattomaan et voi jumppe minkä näkönen.

Nuoren ikäni takia (25v) en oo koviin moneen GTA:han törmänny varsinkaan Suomessa. Siks oli pakko avautua.


PS: jos myyt nii paa viestii ;)
Jos siinä on kilvet kiinni, niin saahan omistajan selvitettyä :wink: ......PS:Luulen,että jos on myynnissä, niin ei varmaan ihan halvalla lähde, nämä GTA:t, kun ovat vähän sellasia keräilykappaleita harvinaisuutensa vuoksi :?

smpteioo
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Helmi 2022, 15:20
Car(s): Alfa Romeo 156, vm. 2005

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja smpteioo »

Suosituksia osaavasta (ja mieluiten edullisesta) Alfa-huoltokorjaamosta PK-seudulla 2005 vm. ikäiselle 156:lle? Mulla ei aikaisempaa kokemusta Alfasta ja nyt olisi hieman laittoa etupäässä...

arkka
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Olenko ymmärtänyt oikein, AR 156 STW JTS -05, kytkimen Master Cylinder suoraan polkimesta ja Slave Cylinder kytkinkopassa, ilmaus Slavesta?
Kytkinpoljin on pehmeä, eikä ilmaaminen auta, Master Cylinder sökö? Mistähän mahtais saada polkimen palautusjousisysteemin, on rikki. Poljin
palautuu kyllä vissiin ilmankin, mutta on napakampi. Minkähänlainen homma on ton Masterin vaihto, kun en ole vielä päässyt käymään auton alla?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5543
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Pääsylinterin vaihto onnistuu yläkautta, ei tarvitse käydä auton alla. Ei ole paha homma. Ilmausnippa on työsylinterille menevässä linjassa, ei itse sylinterissä. Kunnolliseen ilmaamiseen tarvitsee siis kaverin. Toinen painaa polkimen pohjaan ja toinen avaa ilmausnipan, jolloin saadaan sylinterikin ilmattua kunnolla ja nesteet vaihtumaan. Ilmauslaitteilla vaihtuu nesteet vain letkusta.

arkka
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Eli Masterin ja Slaven välissä on ilmausnippa? Luulin, että ilmaus tapahtuu kytkinkopassa olevasta Slavesta sokka irroittamalla ja vetämällä
putkea/letkua muutama milli oikealle. V6-koneisissa on Slave ilmeisesti sielä akkutelineen alla missä nippa päässä, mutta onko 2,0 JTS:ssäkin?
Pitää Masterin olla alkuperäinen, vai toimiiko muiden valmistamat?

seppo
Viestit: 1288
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä se on juuri kuten kerroit, sokka ylös ensimmäiseen asentoon ja vedät putkea ulos, jolloin "ilmanippa" aukeaa!

Avatar
palkus
Viestit: 5032
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Siittä palautin jousesta sen vertta, että on syytä olla ehjä. Sen polkimen täytyy nousta yläasentoonsa. Ne mustat mörjat ilmaamalla pois sieltä kytkinpiiristä ja uusi palautinjousi, niin eiköhän se siitä.
"puhun niin totta kuin osaan"

arkka
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Mistä palautinjouselle varaosanumero?

arkka
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

eper löyty numerot

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 53
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfat: 159 2.4jtdm -06 ja 156 2.5 V6 -03
Mersu: SLK r170 230 -98 kompressor
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Moro.

2.5 busson: Venttilikopan kannen sekä tulppien kiristysmomenttia olen kuumeisesti koittanut googlata(myös täältä) ilman kunnon tulosta. Olisiko kenelläkään tiedossa?
Jos jollain muutkin ko koneen momentit jonkin linkin takana niin arvostan.
Nöyrästi jo etukäteen kiittäen.

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2540
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

AmericanItalian kirjoitti:
26 Maalis 2022, 00:28
Moro.

2.5 busson: Venttilikopan kannen sekä tulppien kiristysmomenttia olen kuumeisesti koittanut googlata(myös täältä) ilman kunnon tulosta. Olisiko kenelläkään tiedossa?
Jos jollain muutkin ko koneen momentit jonkin linkin takana niin arvostan.
Nöyrästi jo etukäteen kiittäen.
Venttiilikopat 12Nm
Tulpat 31-40Nm

Elearnista löytyy loput:
http://4cardata.info/elearn/116/2/
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 53
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfat: 159 2.4jtdm -06 ja 156 2.5 V6 -03
Mersu: SLK r170 230 -98 kompressor
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Tiige kirjoitti:
26 Maalis 2022, 00:41
AmericanItalian kirjoitti:
26 Maalis 2022, 00:28
Moro.

2.5 busson: Venttilikopan kannen sekä tulppien kiristysmomenttia olen kuumeisesti koittanut googlata(myös täältä) ilman kunnon tulosta. Olisiko kenelläkään tiedossa?
Jos jollain muutkin ko koneen momentit jonkin linkin takana niin arvostan.
Nöyrästi jo etukäteen kiittäen.
Venttiilikopat 12Nm
Tulpat 31-40Nm

Elearnista löytyy loput:
http://4cardata.info/elearn/116/2/
Suurkiitokset 🙌🏻💪🏻

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5543
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

arkka kirjoitti:
21 Maalis 2022, 16:11
Eli Masterin ja Slaven välissä on ilmausnippa? Luulin, että ilmaus tapahtuu kytkinkopassa olevasta Slavesta sokka irroittamalla ja vetämällä
putkea/letkua muutama milli oikealle.
Siellähän se on missä kuvailet. Siitä jos ilmaat ilmauslaitteella jää sylinterissä olevat nesteet vaihtumatta.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 53
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfat: 159 2.4jtdm -06 ja 156 2.5 V6 -03
Mersu: SLK r170 230 -98 kompressor
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Posi uutisia kerrankin. Onnistui lähes ongelmitta toisen venakopan tiivisteen vaihto. Vain pari kuusiokolopäätä ja sen öljytikun kiinnikkeen tiputin pohjapanssarin väliin. Onko näissä tehtaalta saanut tilattua uutena tuollaista isoa peltipanssaria? On meinaa ihan laadukkaan oloinen tuuletusaukkoineen jne. Täyttyy irrottaa tänään kokonaan niin näkee mitä kaikkea sen välissä lopulta on😅.
Oli muuten pultit aivan hullun raivolla kiinni. Varsinkin niistä kohtaa joista eniten vuoti. Nyt on oikeassa momentissa kaikki kuten pitääkin.(kiitos vielä Tiige💪🏻)
Loppui samantien tuoreen öljyn kärtsäävä katkukin😎. Pitää toinenkin vaihdella jahka kerkiän. Seuraavaksi uutta jarrua ja umpiot tähän. Koitan päivitellä projektit osioon tästä ja 159:stä kuvien kanssa jahka myös kerkiän😅

Avatar
Turre
Viestit: 288
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
Kia Rio 1.2ISG LX -16 (Keinonen)
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07 (Ronsu)
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 (Tuhmikko)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Tehtaan "panssarit" on kyllä tietääkseni kaikki muovisia metallivahvikkeilla. Metallisia on ainakin kahta versiota, alumiininen ja sitten teräksinen jolla painoakin on yli 10kg, todellinen panssari siis :lol:
Nuo alumiiniset on hyviä, katsastusmiehetkin niitä ihastelee :-D
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

brothesignupsuccs
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Kesä 2021, 16:15

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja brothesignupsuccs »

Hei!

Perustietoa: 1998 2.0 TS

Onko kenelläkään tullut vastaan ongelmaa että kylmällä koneella käy hyvin, ja kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee noin 30 asteiseksi niin alkaa epätasainen käyntihäiriö. Tyhjäkäynnillä päästöt varsinkin hc on noin 4x liian korkea, kierroksilla noin 2x
linkki videoon jossa demonstraatio, käyntiääni hieman muuttuu koko videon aikana ja käyntihäiriö alkaa noin minuutin kohdalla videossa:
https://mega.nz/file/G1FGVbII#r-gYm3pYa ... -kVarX18Ts

Tilanne paranee hieman kun moottoria kuormitetaan (esim. lähdetään paikaltaan antamatta kaasua). Asiaa on jo muutaman vuoden selvitetty ja siinä ajassa on keritty vaihtamaan:

- Lambda, uusi alkuperäinen bosch
- Ilmamassamittari, uusi alkuperäinen bosch
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, uusi
- katalysaattori, uusi tarvike
- ilmanputsarin suodatin
- tulpat
- Puolat (koko setti) kaikkine liittimineen, toisesta seisoneesta autosta
- Tyhjäkäynnin servo/mittari, toisesta autosta

"ihmeellisyyksiä" löydetty:

- lamda-anturin "anturi-maahan" edellisen omistajan lisäämä johto suoraan maahan (normaalisti ecu:n oma referenssi maa)

Delphi:n vikakoodilukijalla tehty oppimisarvojen nollaus mutta tällä ohjelmalla ei voi tehdä kaasulapän resetointia. Tämä proseduuri on tehty MultiEcuScan:illa.

"suuttimien" merkkivalo, eikä mitään vikakoodia rekisteröidy vaikka lambda-anturi ei ole edes kytketty, voisiko tämä yllä mainittu viritelmä olla rikkonut ecu:n?

Aivan kuin ecu vaihtaisi open loop tilasta closed loop tilaan lämpötilan noustessa ja jostain syystä säädöt menevät aivan pieleen.

Typpi
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Typpi »

brothesignupsuccs kirjoitti:
23 Huhti 2022, 18:10
Hei!

Perustietoa: 1998 2.0 TS

Onko kenelläkään tullut vastaan ongelmaa että kylmällä koneella käy hyvin, ja kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee noin 30 asteiseksi niin alkaa epätasainen käyntihäiriö. Tyhjäkäynnillä päästöt varsinkin hc on noin 4x liian korkea, kierroksilla noin 2x
linkki videoon jossa demonstraatio, käyntiääni hieman muuttuu koko videon aikana ja käyntihäiriö alkaa noin minuutin kohdalla videossa:
https://mega.nz/file/G1FGVbII#r-gYm3pYa ... -kVarX18Ts

Tilanne paranee hieman kun moottoria kuormitetaan (esim. lähdetään paikaltaan antamatta kaasua). Asiaa on jo muutaman vuoden selvitetty ja siinä ajassa on keritty vaihtamaan:

- Lambda, uusi alkuperäinen bosch
- Ilmamassamittari, uusi alkuperäinen bosch
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, uusi
- katalysaattori, uusi tarvike
- ilmanputsarin suodatin
- tulpat
- Puolat (koko setti) kaikkine liittimineen, toisesta seisoneesta autosta
- Tyhjäkäynnin servo/mittari, toisesta autosta

"ihmeellisyyksiä" löydetty:

- lamda-anturin "anturi-maahan" edellisen omistajan lisäämä johto suoraan maahan (normaalisti ecu:n oma referenssi maa)

Delphi:n vikakoodilukijalla tehty oppimisarvojen nollaus mutta tällä ohjelmalla ei voi tehdä kaasulapän resetointia. Tämä proseduuri on tehty MultiEcuScan:illa.

"suuttimien" merkkivalo, eikä mitään vikakoodia rekisteröidy vaikka lambda-anturi ei ole edes kytketty, voisiko tämä yllä mainittu viritelmä olla rikkonut ecu:n?

Aivan kuin ecu vaihtaisi open loop tilasta closed loop tilaan lämpötilan noustessa ja jostain syystä säädöt menevät aivan pieleen.
Tarkista ekana imuvuodot ilmamassa-anturin jälkeen. Yleinen paikka on se kurttuputken huohotinyhde, se tuppaa murtumaan ajansaatossa.
Tarkista lambdan liittimelle tulevat johdot moottorinohjauksen johtosarjasta. Mikäli se maajohto on sieltä poikki, tulisi se korjata. Kyseessä ei ole "pelkkä maa" vaan signaalimaa johon moottorinohjaus vertailee lambdan signaalitasoa. Mikäli sen maadoittaa moottoriin/koriin/muualle, saattaa signaalin nollataso olla eri kuin moottorinohjauksella. Se voi aiheuttaa joskus mystisiäkin ongelmia.

Ilmeisesti sulla on pääsy multiecuscaniin? Katso sen kanssa mitä lambdan arvot tekee moottorinohjauksen mennessä "closed loop" tilaan, siinä nuo ongelmat sulla tuntuu alkavan. Pistä mesistä logitus päälle ja anna 5-10s kerrallaan korotettua kierroslukua. Tässä miten itse testailin lambdan toimivuutta viewtopic.php?p=655508#p655508
Toimiva lambda sahaa n. 100mV - 900mV välillä muutaman sekunnin välein, käy niinsanotusti rikas-laiha välillä.

Supikka
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 01:20
Car(s): 156 sw 1.9 JTD -05
156 sw 2.0 JTS -04
156 sw 2.0 JTS -03
156 sw 2.0 TS -01
------------------------------
33 1.5 TI -87
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Supikka »

Ilmastointi (autom.) vikaan kaipaisin kovasti neuvoa.

Eli auto on 156 1.9 jtd-mjet sportwagon 2006 (-05).
Vikakoodeja on kaksi ja ne palaa takaisin heti kuittauksen jälkeen.

B1950 Pollution sensor - high signal
B1951 Fog sensor - high signal

Jouduin joku aika sitten vaihtamaan toisen säädin paneelin, koska nopeuskiekko ja kuskinkiekko ei kunnolla toimineet. Uusi käytetty paneeli toimi.

Mutta samalla on koko ajan sekin ongelma, että autossa jos lämmöt päällä, niin sisällä on kovin lämmintä ja tunkkaista. Ainoastaan kylmällä, tulee viileätä. 16.5 astetta antaa jo aika lämmintä, eikä sillä voi pitää.
Eikä sisäkierto ole päällä.

Katsoin multiecuscanilla ilmastoinnin /säätimien arvoja säädettäessä, niin kyllä ne minusta jotenkin reagoi, mixing actuator oli hieman vaihteleva, ehkä.

Missähän kohtaan vikakoodia antavat anturit sijaitsevat?

Avatar
Aquatica
Viestit: 14502
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitä ulkolämpömittari näyttää?

Toisekseen onko akku ollu irti lähiaikoina? Ilmastointi opettelee itsensä raja-arvoja akun kytkennässä. Silloin mihinkään auton sähköihin ei saa koskea (ei virtoja päälle, ovia auki tms). En muista, voiko arvoja unohtaa MES:n avulla.

Eli akku irti hetkeksi ja sit takaisin kiinni, antaa hakea säädöt ja sitärataa.

Avatar
Polforea
Viestit: 9774
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
348TB
350i DHC
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kun paneeli on vaihdettu, tarkistaisin että kaikki johdot on varmasti kunnolla kiinni. Sekä sen, että osanumero on varmasti sama kuin vanhalla, ellei tullut vielä varmaksi vertailtua.
Supikka kirjoitti:
03 Touko 2022, 16:12
B1950 Pollution sensor - high signal
B1951 Fog sensor - high signal
Kertooko MES näiltä antureilta mitään arvoja? Entäs vanhalla paneelilla?
Supikka kirjoitti:
03 Touko 2022, 16:12
Mutta samalla on koko ajan sekin ongelma, että autossa jos lämmöt päällä, niin sisällä on kovin lämmintä ja tunkkaista. Ainoastaan kylmällä, tulee viileätä. 16.5 astetta antaa jo aika lämmintä, eikä sillä voi pitää.
Eikä sisäkierto ole päällä.
Sisäkierto ei ehkä valitusti ole päällä, mutta onko läppä kuitenkin sisäkierron puolella? Pollution sensor kuulostaa fartikkelianturilta, olikos näissä automaattista sisäkiertoa, voisiko läppä siis olla sisäkierrolla automatiikan toimesta?

Kun Aqun vinkin myötä tarkistat auton kuvitelman ulkolämpötilasta, niin tsekkaa samalla auton (AC:n) kuvitelma auton sisälämpötilasta. Heitot näissä voi aiheuttaa jänniä tuntemuksia.
Supikka kirjoitti:
03 Touko 2022, 16:12
Katsoin multiecuscanilla ilmastoinnin /säätimien arvoja säädettäessä, niin kyllä ne minusta jotenkin reagoi, mixing actuator oli hieman vaihteleva, ehkä.

Missähän kohtaan vikakoodia antavat anturit sijaitsevat?
Fogisensorin pitäisi sijaita kutakuinkin taustapeilin jalassa (K3 mist sensor):
http://4cardata.info/elearn/116/2/20000 ... 65/3234647

Pollution sensoria en löytänyt
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 5032
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Supikka kirjoitti:
03 Touko 2022, 16:12
Ilmastointi (autom.) vikaan kaipaisin kovasti neuvoa.

Eli auto on 156 1.9 jtd-mjet sportwagon 2006 (-05).
Vikakoodeja on kaksi ja ne palaa takaisin heti kuittauksen jälkeen.

B1950 Pollution sensor - high signal
B1951 Fog sensor - high signal

Jouduin joku aika sitten vaihtamaan toisen säädin paneelin, koska nopeuskiekko ja kuskinkiekko ei kunnolla toimineet. Uusi käytetty paneeli toimi.
Niinku tuossa Polforea jo kyselikin tärkeimmät, mutta vaihdoitko koko yksikön, vai vain etupanelin? Noit on ominaisuus sidottuja ja mulla luki jopa käyttömaa. Vaihda se käyttöpaneeli vain, niin säilyy orggis äly
"puhun niin totta kuin osaan"

seppo
Viestit: 1288
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tuo uusi paneli on autosta, jossa on lisävarusteena ollut Winter pack, jolloin näiden tunnistimien puuttuminen tulee tietysti vikoina. Jos tiedät auton, josta paneli on irroitettu, voit ottaa siitä myös nuo tunnistimet, johtosarjoissa on valmiit liittimet. Sisäpuolinen huurretunnistin on tosiaan peilin jalan muovikuvun alla ja saastetunnistin ilmanottoaukossa. Jos et halua asentaa niitä, niin voit myös testerillä muuttaa ohjelman niin että se ei tunnista näitä tunnistimia lainkaan. Syötät koodin (JTDm mallissa) 60678677 tilalle koodin 60678676 (Delphi Clmate Control-System configuration). Onhan uusi paneli myös JTDm mallista? Niissä on eroja bensaan, mm lisälämmitin.

Avatar
JaniW
Viestit: 862
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Alfissimo kirjoitti:
26 Joulu 2020, 17:19
Laiska kaasupoljin vihjaisi kaasupolkimen asentoanturiin ja sittenkin todennäköisesti huonoon liittimen kontaktiin, mutta edelleen todetusti, pitäisi kyllä polttaa vikavaloa vika päällä ollessaan. Liitin on hanskalokeron takana valkoinen liki neliön muotoinen liitin.
Edellinen lainaus aikojen takaa, mutta tästäköhän on kyse nyt kun lakkasi kerta kaikkiaan nostamasta kierroksia? Ensin oli vaan vähän laiska ja sitten homma paheni muutaman kilsan ajelun aikana siihen pisteeseen että tuntuu että läppä ei aukea enää juuri ollenkaan. Mitäs kaikkia komponentteja tässä onkaan matkalla mistä niitä liittimiä pitäisi käydä tsekkailemassa? Missä tuo itse polkimen asentotunnistin on? Käyn toki ensin konttaamassa sen liittimen, samoin kuin läppäkotelolle menevän liittimen. Voiko vika olla myös siinä mikä ikinä nyt ilmaläppää aukaiseekin?

MAF tsekattu ja siinä ei ole ongelmaa ja tyhjäkäyntiä käy ihan nätisti. Tehoakin oli ihan normaalisti vielä silloin kun happea suostui koneeseen antamaan.

e. hanskalokeron takana ja kaasuläppäkotelolla olevat liittimet putsattu, ei muutosta. Sellainen pieni juttu tosin löytyi että imuputken haitarissa oli 10 cm halkeama. Vedin jesarilla kiinni ja koitan nyt resetoida ECUn. Ajatus on siis se että värkki on horinut ilmaa ihan huolella ja säätänyt itsensä päin honkia. Polkimen asentotunnistimen potikankin löysin. Paikasta päätellen toivon todella että sitä ei joudu vaihtamaan.

e2. Eipä ollut resetistä apua
CARF0869

FinPat
Viestit: 4632
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JaniW kirjoitti:
13 Touko 2022, 17:34
Voiko vika olla myös siinä mikä ikinä nyt ilmaläppää aukaiseekin?
Saattaa olla että läppä on myös likainen kun röhnää ja pölyä on vedetty ilmanputsarin ohi ja Bussot tunnetusti huohottavat paljon. Itse kaivoin öljysumun ja pölyn muodostamaa möhnää läpästä varmaankin ruokalusikallisen tai pari. 156:ssa taitaa olla sähköinen läppä joten sitä ei parane käsin availla mutta jo imuletkun irroittaa ja kurkaa miltä näyttää niin saa siitäkin jotain käsitystä.

Onko sinulla muuten MES käytössä debuggaukseen?

Avatar
JaniW
Viestit: 862
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Joo, putsaaminen olikin seuraavana ohjelmassa. Varovasti kun kaasuläppää tökin niin kyllä se normaalin oloisesti liikkuu, mutta koitetaan vielä.

Mulla on itselläni vaan joku kiinalainen lukija, mutta saan kyllä Boschin testeriin ensi viikolla.
CARF0869

Avatar
JaniW
Viestit: 862
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Eipä ollut hyötyä putsaamisestakaan. Ei ollut muutenkaan kovin törkyinen, ja läpän liikuttelumekanismi tuntuu liikkuvan hyvin. Eipä tässä itselleni enää tule kuin kaksi vaihtoehtoa mieleen: joko signaali ei tule polkimelta tai sitten läppäkotelossa on servo/asentotunnistin hajalla. Tähän liittyen uusia kysymyksiä, miten voi tarkistaa liikkuuko läppä? Pitäisikö sen liikkua poljinta painettaessa virrat päällä vaikka moottori ei käy? Polkimen potikkaa en löytänyt missään myynnissä, ei taida uutena löytyä mistään?
CARF0869

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8478
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tekisi mieli epäillä ennemmin sitä liitintä, kuin itse polkimen potikkaa.

Sen polkimen potikan kokonaisena johtoineen irti purkaminen on yksi perkeleen työmaa. Potikka irtoaa kyllä, mutta johto ei.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8478
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

MES:n kanssa pystyy näkemään, mitä polkimella yritetään pyytää, vaikka kaasuläppä ei sammuksissa mukana liikukaan.

Jos poljinta painaessa pyyntö lisääntyy, on vika muualla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JaniW
Viestit: 862
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Kävin penkomassa varastoa ja löysin jonkun muinaisen OBD-USB -johdon, jota olin AlfaDiagin kanssa käyttänyt ja sehän toimi vielä. Joten kävinpä mittailemassa mitä signaalia polkimelta tulee. Muistissa oli vikakoodi P0220 Accelerator pedal line - Invalid Signal/Fatal/Light on. Itse signaalista näkee että poljinta painettaessa käyrä nousee mutta polkimen kahdelta anturilta tulee täysin eri kymmenluvuilla olevat arvot, lisäksi käyrä hieman elää ja reagoi viiveellä. Oma tulkintani on siis että joko itse potikka lähettää arvot väärin (eikö niiden jostain varmistussyystä pitäisi olla identtiset) tai tuossa matkalla on vielä joku huono liitos. Onko muita mielipiteitä?
CARF0869

brothesignupsuccs
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Kesä 2021, 16:15

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja brothesignupsuccs »

Typpi kirjoitti:
26 Huhti 2022, 09:42
brothesignupsuccs kirjoitti:
23 Huhti 2022, 18:10
Hei!

Perustietoa: 1998 2.0 TS

Onko kenelläkään tullut vastaan ongelmaa että kylmällä koneella käy hyvin, ja kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee noin 30 asteiseksi niin alkaa epätasainen käyntihäiriö. Tyhjäkäynnillä päästöt varsinkin hc on noin 4x liian korkea, kierroksilla noin 2x
linkki videoon jossa demonstraatio, käyntiääni hieman muuttuu koko videon aikana ja käyntihäiriö alkaa noin minuutin kohdalla videossa:
https://mega.nz/file/G1FGVbII#r-gYm3pYa ... -kVarX18Ts

Tilanne paranee hieman kun moottoria kuormitetaan (esim. lähdetään paikaltaan antamatta kaasua). Asiaa on jo muutaman vuoden selvitetty ja siinä ajassa on keritty vaihtamaan:

- Lambda, uusi alkuperäinen bosch
- Ilmamassamittari, uusi alkuperäinen bosch
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, uusi
- katalysaattori, uusi tarvike
- ilmanputsarin suodatin
- tulpat
- Puolat (koko setti) kaikkine liittimineen, toisesta seisoneesta autosta
- Tyhjäkäynnin servo/mittari, toisesta autosta

"ihmeellisyyksiä" löydetty:

- lamda-anturin "anturi-maahan" edellisen omistajan lisäämä johto suoraan maahan (normaalisti ecu:n oma referenssi maa)

Delphi:n vikakoodilukijalla tehty oppimisarvojen nollaus mutta tällä ohjelmalla ei voi tehdä kaasulapän resetointia. Tämä proseduuri on tehty MultiEcuScan:illa.

"suuttimien" merkkivalo, eikä mitään vikakoodia rekisteröidy vaikka lambda-anturi ei ole edes kytketty, voisiko tämä yllä mainittu viritelmä olla rikkonut ecu:n?

Aivan kuin ecu vaihtaisi open loop tilasta closed loop tilaan lämpötilan noustessa ja jostain syystä säädöt menevät aivan pieleen.
Tarkista ekana imuvuodot ilmamassa-anturin jälkeen. Yleinen paikka on se kurttuputken huohotinyhde, se tuppaa murtumaan ajansaatossa.
Tarkista lambdan liittimelle tulevat johdot moottorinohjauksen johtosarjasta. Mikäli se maajohto on sieltä poikki, tulisi se korjata. Kyseessä ei ole "pelkkä maa" vaan signaalimaa johon moottorinohjaus vertailee lambdan signaalitasoa. Mikäli sen maadoittaa moottoriin/koriin/muualle, saattaa signaalin nollataso olla eri kuin moottorinohjauksella. Se voi aiheuttaa joskus mystisiäkin ongelmia.

Ilmeisesti sulla on pääsy multiecuscaniin? Katso sen kanssa mitä lambdan arvot tekee moottorinohjauksen mennessä "closed loop" tilaan, siinä nuo ongelmat sulla tuntuu alkavan. Pistä mesistä logitus päälle ja anna 5-10s kerrallaan korotettua kierroslukua. Tässä miten itse testailin lambdan toimivuutta viewtopic.php?p=655508#p655508
Toimiva lambda sahaa n. 100mV - 900mV välillä muutaman sekunnin välein, käy niinsanotusti rikas-laiha välillä.
Päivitystä.

Imuvuotoja ei ole löytynyt silmämääräisellä tarkastelulla, sekä kaasun tuominen tälle alueelle ei vaikuttanut kierroksiin. Johdot lambdan liittimen ja ecu:n välillä on ehjät ja tämä "lisämaa" on poistettu.

https://mega.nz/folder/ult3AJgI#3pqNf51cM7SXZqM-Q6pkjQ Kuvaajia lambdan arvoista, ensimmäinen missä ei ole lambdan integraattorin kuvaajaa on otettu kun jäähdytysnesteen lämpötila on ollut noin 45 astetta. toisen kuvaajan välissä on tehty testejä ja auto on normaalissa toimintalämpötilassa.

Videossa käynti on saatu normaalissa toimintalämpötilassa n.90 astetta lähemmäs normaalia syöttämällä tietokoneelle "lambdasignaalia" joka näyttää tietokoneelle enemmän laihaa, eli nyt seosta on pakotettu rikkaammalle. Muutamien dokumenttien lukemisen jälkeen oletus on nyt että käyntihäiriö johtuu liian laihasta seoksesta. Seuraavana testattavana kohteena on polttoaineen paine.

ecu ei edelleenkään rekisteröi minkäänlaisia vikakoodeja vaikka lambda on kokonaan irti, tai sille syötettäessä epäuskottavia signaaleja esim. suoraa viivaa 0V, 900mV tai mitään tältä väliltä. Myöskään syötettävän signaalin nopeus ei rekisteröinyt vikakoodia, oli signaali 500mS välien tai 5S välein.

arkka
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Omassa TS:ä oli aikoinaan samansuuntaisia oireita, kylmänä ok, lähti hyvin alhaalta vetämään mutta kun lämpeni, alakierroksilla veto kateissa mutta
kun sai vauhtiin, tuntui toimivan ihan ok. Mitkään testerit, ei edes Alfa-huolto Muukkosen kertonut olevan mitään vikaa missään. Vika oli lämpötila-
anturissa, ilmeisesti skaala oli jotenkin muuttunut, luuli koneen olevan kylmä ja kävi liian rikkaalla. Anturin vaihtamalla, vika korjaantui.

Vastaa Viestiin