Hei!
Perustietoa: 1998 2.0 TS
Onko kenelläkään tullut vastaan ongelmaa että kylmällä koneella käy hyvin, ja kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee noin 30 asteiseksi niin alkaa epätasainen käyntihäiriö. Tyhjäkäynnillä päästöt varsinkin hc on noin 4x liian korkea, kierroksilla noin 2x
linkki videoon jossa demonstraatio, käyntiääni hieman muuttuu koko videon aikana ja käyntihäiriö alkaa noin minuutin kohdalla videossa:
https://mega.nz/file/G1FGVbII#r-gYm3pYa ... -kVarX18Ts
Tilanne paranee hieman kun moottoria kuormitetaan (esim. lähdetään paikaltaan antamatta kaasua). Asiaa on jo muutaman vuoden selvitetty ja siinä ajassa on keritty vaihtamaan:
- Lambda, uusi alkuperäinen bosch
- Ilmamassamittari, uusi alkuperäinen bosch
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, uusi
- katalysaattori, uusi tarvike
- ilmanputsarin suodatin
- tulpat
- Puolat (koko setti) kaikkine liittimineen, toisesta seisoneesta autosta
- Tyhjäkäynnin servo/mittari, toisesta autosta
"ihmeellisyyksiä" löydetty:
- lamda-anturin "anturi-maahan" edellisen omistajan lisäämä johto suoraan maahan (normaalisti ecu:n oma referenssi maa)
Delphi:n vikakoodilukijalla tehty oppimisarvojen nollaus mutta tällä ohjelmalla ei voi tehdä kaasulapän resetointia. Tämä proseduuri on tehty MultiEcuScan:illa.
"suuttimien" merkkivalo, eikä mitään vikakoodia rekisteröidy vaikka lambda-anturi ei ole edes kytketty, voisiko tämä yllä mainittu viritelmä olla rikkonut ecu:n?
Aivan kuin ecu vaihtaisi open loop tilasta closed loop tilaan lämpötilan noustessa ja jostain syystä säädöt menevät aivan pieleen.