Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
259
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 453

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Molemmat toimintavarmoja. Dieselissä 60tkm hihnanvaihtoväli, Bensassa 60tkm multiair vaihtoväli.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2366
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Omissa autoissa bensat olleet vikaherkempiä ja dieselit toisaalta melkein täysin huolettomia.
Nyt Diesel Giuliettan tilalle tuli Diesel Giulia.

Kulutuksessa diesel on merkittävästi kannattavempi.

ZF:n laatikko toimii kuin unelma ja tottelee urheilullista Giuliaa täydellisessä harmoniassa auton luonteen kanssa.
Kuva

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
18 Marras 2023, 22:29
Molemmat toimintavarmoja. Dieselissä 60tkm hihnanvaihtoväli, Bensassa 60tkm multiair vaihtoväli.
Molemmat koneet ruksuttavat varsinkin kylmänä samalla nuotilla, vääntävät alhaalta tautisesti mutta eivät kierrä ja ZF:n 8-lovisen toiminta ja perävälitykset on kummassakin sovitettu loistavasti kohdilleen. Kummassakin polttoaineluukku bi-muovista tehty pakkasanturi.

Jos olisin Giorgio-platformin päälle tehtyä laitetta nyt etsimässä niin Giuliaa katsoisin bensa-Velocena ja Stelviota dieselinä Velocen sisustalla.

Zete
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Joulu 2022, 17:14
Car(s): 159

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Zete »

Noniin, hyvä kuulla, kiitos vinkeistä. Varmaan täälläkään ei suositella pitkiä huolto/öljynvaihtovälejä, vaan suosiolla puolittaa valmistajan suositteleman öljynvaihtovälin ensimmäiseksi. Mitä vähemmän ajetun ostaa, niin sitä vähemmän pitkät huoltovälit on ehtiny aiheuttaa mitään haasteita tulevaisuutta ajatellen.
Käyttöauto: 159 2,4JTDm -08
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Zete kirjoitti:
19 Marras 2023, 12:12
Noniin, hyvä kuulla, kiitos vinkeistä. Varmaan täälläkään ei suositella pitkiä huolto/öljynvaihtovälejä, vaan suosiolla puolittaa valmistajan suositteleman öljynvaihtovälin ensimmäiseksi. Mitä vähemmän ajetun ostaa, niin sitä vähemmän pitkät huoltovälit on ehtiny aiheuttaa mitään haasteita tulevaisuutta ajatellen.
Pieni tarkennus ansioituneen jäsen FinPatin arvioon 2litran MA bensamoottorista. Kiertää se (kun ei ole tottunut liian hyvään). - Mutta vasta kun sen ohjelmoi. Varsinkin järkyttävästi bittiteholeikattu 200hp versio - Hmm - kiertää kyllä, mutta löylyä ei ole. 280hp versio kiertää paremmin ja vetojakin on.

Vasta moottorinohjauksen päivityksellä tulee hauskaa ylärekisteriin.

Ei mitään Busson kiekumista, mutta nykymoottorille ihan jees. Ja Stelvion tapauksessa Super ja Veloce ovat tärkeiltä osiltaan identtiset. Jakkaroille jos laittaa painoarvoa, niin sitten Velocea - mutta siinäkin voi ruumiin mittasuhteet näytellä yllättävän isoa roolia.

Öljyt vaihdetaan kaikkiin niillä voideltaviin moottoreihin ajoissa. Ennen valmistajan mielipidettä, mutta viimeistään ensin vastaan tulevan lyhimmän rajan mukaan. Ei merkkisidonnainen asia.

MeSoma
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Lerppu kirjoitti:

”Mutta vasta kun sen ohjelmoi. Varsinkin järkyttävästi bittiteholeikattu 200hp versio - Hmm”

”Hmm” tosiaan !
Tuota en voi kyllä allekirjoittaa ollenkaan. Itse kaksi V-6 moottorista 156 omistaneena väitän että ero lähinnä mottoriäänissä V-6 mallien hyväksi. Ne kyllä kiekasee kovaa ja korkealle ja röhnöttää sordiinot perään, ja konehuone kyllä nätti - se myönnettävä.
Käytännön suorituskyvyssä ei juuri käytännön eroa. 156 GTA pinkasee 0-100 / 6,2 sec
Giulia 200 hp / 6,6 sec Ja normiajossa ei tuota edes huomaa, epäilenpä että radallakaan.
Giulia 200 hp lähtee yhtä lailla ”rykäisemällä” eikä edes D- moodi tarvitse olla päällä, mikä vain tekee ohjauksen keinotekoisen jäykäksi - mielestäni..!

Sama keinotekoinen jäykkyys vaivanneena myös Mito:n ja Giulietan D- moodeja, näitäkin useamman omistaneena, joten omasta kokemuksesta puhun. Eli N-moodilla useampi satatuhatta menty, joskus D:tä kokeilleena, mutta vain kokeilleena.
Tämä tietenkin minun ja vain minun mielipiteeni, enkä loukkaannu, jos joku kehtaa olla eri mieltä…

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

MeSoma kirjoitti:
19 Marras 2023, 16:12
Lerppu kirjoitti:

”Mutta vasta kun sen ohjelmoi. Varsinkin järkyttävästi bittiteholeikattu 200hp versio - Hmm”

”Hmm” tosiaan !
Tuota en voi kyllä allekirjoittaa ollenkaan. Itse kaksi V-6 moottorista 156 omistaneena väitän että ero lähinnä mottoriäänissä V-6 mallien hyväksi. Ne kyllä kiekasee kovaa ja korkealle ja röhnöttää sordiinot perään, ja konehuone kyllä nätti - se myönnettävä.
Käytännön suorituskyvyssä ei juuri käytännön eroa. 156 GTA pinkasee 0-100 / 6,2 sec
Giulia 200 hp / 6,6 sec Ja normiajossa ei tuota edes huomaa, epäilenpä että radallakaan.
Giulia 200 hp lähtee yhtä lailla ”rykäisemällä” eikä edes D- moodi tarvitse olla päällä, mikä vain tekee ohjauksen keinotekoisen jäykäksi - mielestäni..!

Sama keinotekoinen jäykkyys vaivanneena myös Mito:n ja Giulietan D- moodeja, näitäkin useamman omistaneena, joten omasta kokemuksesta puhun. Eli N-moodilla useampi satatuhatta menty, joskus D:tä kokeilleena, mutta vain kokeilleena.
Tämä tietenkin minun ja vain minun mielipiteeni, enkä loukkaannu, jos joku kehtaa olla eri mieltä…
Onhan näitä ollut. Itsellä toki vain yksi Busso, mutta Mitoja ja Giuliettoja kaksi molempia, T-JET ja MA… Ja tuo Stelvio ehti melkein vuoden olla perus 200hp ennen Stage II -softausta. Aika monta kertaa kaverin 200hp Giuliaa olen ajanut ja vielä useammin duunikaverin hauskaa QV tct Giuliettaa. Ja vielä toisen kaverin diesel Giuliaa. Ja muutaman vuoden ajelin parilitraisella GT JTS:llä. Ja onhan se isojötsikin muutaman kerran testattuna. Ja twinspark varttikuusi. Ja Busso 3litran versiona 75 keulalla… Mutta se pippelinvenytyksestä ennen kuin joku oikea Alfauros ui keskusteluun ja avaa sepaluksensa…

Asiaan. Moottorin kierrosherkkyys ja iloinen kaasunvaste ylärekisterissä on eri asia kuin suorituskyky. Viivalta irtoamisella on aika vähän tekemistä moottorin luonteen kanssa. Muistelen isäukon Audi A8:sia, jossa oli joku perkeleellinen V10 tms 500+ hp. Lähti aivan tautisesti ja oli samalla yksi kamalimmista koneista joihin olen joutunut törmäämään. Tyystin tunnoton ja kaasupoljin olo jonkinlainen annostelija, ei herkkä hallintalaite. Moottorin kierrosherkkyys on osa sen luonnetta - ja kierrosherkällä koneella on taipumus olla oikein hienosti hallittavissa. Pysyminen tehoalueella voi olla joskus haastavampaa, mutta palkitsee tunnokkaasti ja parhaassa tapauksessa melodisesti!

Perus 2 litran MA kuristettuna 200hp tehoon moottorinohjauksella on sekä teho- että vääntökäyrältään n. 4000rpm ylöspäin tasainen rajoittimeen asti. Se luo tunteen siitä että ”ei kierrä”, vaikka kierrosluku tosiaan nousee. Mitään lisää ei tapahdu. 280hp on parempi, jopa ihan kelvollinen. Mutta omassa Stelviossa menee tosi iloisesti rajaan softattuna. Ja ei hävetä kertoa että näin käy säännöllisesti. Moottorin ääni on kyllä pettymys…

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Petteri kirjoitti:
16 Marras 2023, 09:46
Tuo ensimmäinen linkki vaikuttaa lupaavalta. Siellä on kolme osaa; itse manuaali, osakatalogi ja kytkentäkaavio. Maksaa yhteensä yli 200. Ettei mene helppoon ja osta ihan roskaa, onko kokemusta onko kuranttia tavaraa?
Pistin manuaalin tilaukseen, joten nyt on kokemusta (factory-manual -linkki). Siellä on tarjolla korjaamokäsikirjan lisäksi myös osanumerolista/kaavio sekä kytkentäkaaviot. Tuli kahdessa arkipäivässä linkki kun olin antanut myös VIN-numeron. Ihan kattavan tuntuinen paketti. Pdf:llä kokoa 1 Giga. Nätisti osioitu kirjanmerkeillä. Kuvat mustavalkoisia kuvia. Kyllähän noilla ohjeilla hommat saa tehtyä, mutta parempiakin olen nähnyt (esim Ducatin vastaava). Maksoi satkun ja on minusta sen väärti.
"I’m too old to drive boring cars"

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1540
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Saitko varaosalistan Euroopan vaiko jenkkien -numeroilla?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2366
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Onko Giulian kuskin penkinlämmitys todellakin niin tehoton että sitä ei huomaa vai onko minulla nyt kolmannessa Alfa Romeossa kyseinen vika edelleen.
Kuva

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Pujazuba kirjoitti:
20 Marras 2023, 15:25
Onko Giulian kuskin penkinlämmitys todellakin niin tehoton että sitä ei huomaa vai onko minulla nyt kolmannessa Alfa Romeossa kyseinen vika edelleen.
Ainakin Stelvion telttatuolissa lämmitys oli toimiva ja täysin riittävä Etelä-Suomen olosuhteisiin.

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Joo, ja Stelvion nahkapenkeissäkin perä ruskistuu niin, että myös pienemmille tehoasetuksille on käyttöä hetkisen kuluttua.

Cotzy

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

matti_vuorio kirjoitti:
20 Marras 2023, 15:16
Saitko varaosalistan Euroopan vaiko jenkkien -numeroilla?
Otin vain Workshop Manual'n.
"I’m too old to drive boring cars"

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

https://centerlinealfa.com/catalog/giulia-seat-tilt-kit

Tuollainen tilt kit olisi voinut muuten auttaa hieman telttatuoleissakin.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2366
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

FinPat kirjoitti:
20 Marras 2023, 17:28
Pujazuba kirjoitti:
20 Marras 2023, 15:25
Onko Giulian kuskin penkinlämmitys todellakin niin tehoton että sitä ei huomaa vai onko minulla nyt kolmannessa Alfa Romeossa kyseinen vika edelleen.
Ainakin Stelvion telttatuolissa lämmitys oli toimiva ja täysin riittävä Etelä-Suomen olosuhteisiin.
Cotzy kirjoitti:
20 Marras 2023, 17:35
Joo, ja Stelvion nahkapenkeissäkin perä ruskistuu niin, että myös pienemmille tehoasetuksille on käyttöä hetkisen kuluttua.

Cotzy
Ok kiitos tiedosta. Pitää tutkia tieteellisemmin viimeisen kerran ennen kuin ryhtyy korjaustoimiin.
Kuva

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Miten siististi olette onnistuneet sisätilan lämppärin kiinnityksessä? Ei näy oikein olevan mitään valmista ruuvinpaikkaa, mitä voisi käyttää.
"I’m too old to drive boring cars"

MeSoma
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Ainakin näin onnistuu helposti. Kuvan mukaisessa kiinnityskohdassa muovi riittävän jäykkää/paksua, joten lämppärin aluslevyn saa helposti ruuvattua kiinni.
Liitteet
Lämppärikiinnity
Lämppärikiinnity
IMG_0391.jpg (115.36 KiB) Katsottu 4646 kertaa

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Aika näkösälle jäisi noin. Katselin että alempana ja taaempana olisi yksi pieni paneli, mutta aika hennoksi kiinnitys jäisi siinä kuten vähän vihjasit.
"I’m too old to drive boring cars"

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2366
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^ Samassa paikassa omassa mutta huomattavasti alempana.
Kuva

Avatar
Tommi
Viestit: 661
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Mulla on siellä jalkatilan "katossa" nyt just en ole autossa, enkä ole itse kiinnittänyt, niin en tarkemmin muista. Ei näy kuin kumartamalla se lämppäri.
Stelvio QF, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, Giulia 2.0

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tommi kirjoitti:
23 Marras 2023, 14:30
Mulla on siellä jalkatilan "katossa" nyt just en ole autossa, enkä ole itse kiinnittänyt, niin en tarkemmin muista. Ei näy kuin kumartamalla se lämppäri.
Sillä kartturin jalkatilan "katossa" päinhän on se kabiinin puhallin moottoreineen. Pääseekö vielä vaihtamaan raitisilmasuodattimen kuitenkin ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Tommi kirjoitti:
23 Marras 2023, 14:30
Mulla on siellä jalkatilan "katossa" nyt just en ole autossa, enkä ole itse kiinnittänyt, niin en tarkemmin muista. Ei näy kuin kumartamalla se lämppäri.
Tuo voisi olla hyvä idea. Voihan sen sitten vaikka irroittaa jos ei suodatinta pääse vaihtamaan. Polossa oli niin kivasti piilossa että oli siellä kesät-talvet. Oli mukavasti yksi muovien kiinnitysruuvi, jonka vaihtoi pidemmäksi joten ei tarvinnut reikiäkään porailla.
"I’m too old to drive boring cars"

Avatar
Tiige
Viestit: 2934
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Petteri kirjoitti:
22 Marras 2023, 22:18
Miten siististi olette onnistuneet sisätilan lämppärin kiinnityksessä? Ei näy oikein olevan mitään valmista ruuvinpaikkaa, mitä voisi käyttää.
Tuonne sen itse jemmasin. Ei ole tiellä eikä paljon näy. Pohjalevy on kiinni pienillä ruuveilla lattiamatossa. Takana ei tuossa kohtaa ole mitään johtonippua. Haskalokeron alle "kattoon" en laittaisi. Raitisilmansuodattimen vaihto on tarpeeksi hankalaa muutenkin.
Liitteet
lämmitin.JPG
lämmitin.JPG (127.78 KiB) Katsottu 4486 kertaa
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Xehpuk
Viestit: 802
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Calixin lämppäreissä on telinevaihtoehtona myös maton reunan alle jemmautuva ja muovipaneelin reunaan puristuva malli. Kumpikaan ei riko mitään.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6715
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Mulla taitaa olla tuommone. Iha pirun kätevä

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mä pidin lattialla lämmitintä koska en halunnut tehdä reikiä minnekään. Jos oisin tienny tollasesta maton reunan alle jemmautuvasta niin sellasen oisin hommannu.

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Koukku2.jpg
Koukku2.jpg (57.39 KiB) Katsottu 4118 kertaa
Eipä paljon näy koukun paikka kun takaa katsoo. Koukkupajalla laittoivat. GDW:n koukku. Sori kuvan huono laatu.
Viimeksi muokannut Petteri, 30 Marras 2023, 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"I’m too old to drive boring cars"

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Joillakin foorumeilla on sanottu että ajomoodin asetus säilyy muistissa vaikka koneen sammuttaa. Minulla palaa takaisin N -moodiin vaikka sammutat D -moodissa. Onkohan jossakin joku asetus jota pitäisi muuttaa?
"I’m too old to drive boring cars"

Taika-Jim
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Touko 2012, 19:00
Car(s): Giulietta MA
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

^^ eikö tarvinnut pilkkoa puskuria yhtään?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1540
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Petteri kirjoitti:
30 Marras 2023, 16:09
Joillakin foorumeilla on sanottu että ajomoodin asetus säilyy muistissa vaikka koneen sammuttaa. Minulla palaa takaisin N -moodiin vaikka sammutat D -moodissa. Onkohan jossakin joku asetus jota pitäisi muuttaa?
Jos auto on noinkin uusi, niin siinä se DNA nuppi on aina keskellä ja moodia muutetaan vääntämällä sitä jompaan kumpaan suuntaan. Vanhoissa autoissa nupissa on selkesti kolme eri asentoa joissa se moodi säilyy. Tämä lienee se ero näissä. Oletko kokeillut jos sammutat auton A-asennossa, niin säilyykö se muistissa?

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Taika-Jim kirjoitti:
30 Marras 2023, 16:31
^^ eikö tarvinnut pilkkoa puskuria yhtään?
Tuon mustan osan etureunaan tehtiin 14 cm ajosuunnassa leveä reikä. Poikkisuunnan leveyden määritteli sähköpistoke joka käännetään esiin kun tarvitaan. Ei näy ollenkaan jollei kurkista kontallaan auton alle. Lukko-osa koukussa on tuotu kätevästi ulommas, jolloin ei tarvitse etsiskellä avaimenreikää. Lisäksi reikä johon koukku tyrkätään suojataan kiinteällä taittuvalla läpällä joten ei tipahda matkasta (ei kuten Westfalialla).
Viimeksi muokannut Petteri, 30 Marras 2023, 19:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"I’m too old to drive boring cars"

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

matti_vuorio kirjoitti:
30 Marras 2023, 17:39
Jos auto on noinkin uusi, niin siinä se DNA nuppi on aina keskellä ja moodia muutetaan vääntämällä sitä jompaan kumpaan suuntaan. Vanhoissa autoissa nupissa on selkesti kolme eri asentoa joissa se moodi säilyy. Tämä lienee se ero näissä. Oletko kokeillut jos sammutat auton A-asennossa, niin säilyykö se muistissa?
En ole kokeillut kun en sitä koskaan käytä. En kyllä usko että sekään jää talteen.
"I’m too old to drive boring cars"

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

2019 alkaen nappi on monostable ja se on siksi että silloin kaikkiin eu autoihin tuli vaatimus että se millä wltp on mitattu sen pitää siihen palata. EU:lle voit lähettää reklamaation aiheesta.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

JanV kirjoitti:
30 Marras 2023, 19:56
2019 alkaen nappi on monostable ja se on siksi että silloin kaikkiin eu autoihin tuli vaatimus että se millä wltp on mitattu sen pitää siihen palata. EU:lle voit lähettää reklamaation aiheesta.
Voiko sen vanhan DNA-kytkimen asentaa noihin uudempiin autoihin, niin että toimii kuin alkupään autoissa? Lähinnä että haluaisikohan joku ostaa tuon mun 2016 mallin irrallisen DNA-kytkimen.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1540
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ei pysty vaihtamaan ristiin. Uusi nuppi on väylässä kiinni.

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Mielenkiintoista. Äsken tuli näyttöön ilmoitus että haluaa päivittää kaksi ohjelmaa. Kooltaan 1Mb. Kuittasin ok:n ja sitten sanoi että päivitetty. Ei ole muihin autoihin tullut näin lennosta päivityksiä. Toinen oli läheisyysanturijuttu ja olikohan toinen media sentteri. Käytti varmaan kännykkää modemina.
"I’m too old to drive boring cars"

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
30 Marras 2023, 19:56
2019 alkaen nappi on monostable ja se on siksi että silloin kaikkiin eu autoihin tuli vaatimus että se millä wltp on mitattu sen pitää siihen palata. EU:lle voit lähettää reklamaation aiheesta.
Joo, sama kuin hemmetin S&S toiminallisuuden automatisointi.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6715
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Cloverleaf kirjoitti:
30 Marras 2023, 22:06
JanV kirjoitti:
30 Marras 2023, 19:56
2019 alkaen nappi on monostable ja se on siksi että silloin kaikkiin eu autoihin tuli vaatimus että se millä wltp on mitattu sen pitää siihen palata. EU:lle voit lähettää reklamaation aiheesta.
Voiko sen vanhan DNA-kytkimen asentaa noihin uudempiin autoihin, niin että toimii kuin alkupään autoissa? Lähinnä että haluaisikohan joku ostaa tuon mun 2016 mallin irrallisen DNA-kytkimen.
Vähän houkuttaisi ostaa tuo, mutta kun ei ole ansiotuloja.

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Törmäsin jossakin foorumilla että kahdesta Giuliasta (diesel ja bensis melko uusi) oli öljypumpusta mennyt O-rengas ja vedet ja öljyt sekaisin. Ilkeä vika ja vähän hankala tarkkailla kun ei ole tuota öljytikkuakaan. Jäähdytysveden paisarista ehkä jotain näkee. Oletteko törmänneet missään mokomaan? Ei taida säännöllinen öljynvaihtokaan auttaa?
"I’m too old to drive boring cars"

Avatar
Tiige
Viestit: 2934
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Petteri kirjoitti:
05 Joulu 2023, 19:39
Törmäsin jossakin foorumilla että kahdesta Giuliasta (diesel ja bensis melko uusi) oli öljypumpusta mennyt O-rengas ja vedet ja öljyt sekaisin. Ilkeä vika ja vähän hankala tarkkailla kun ei ole tuota öljytikkuakaan. Jäähdytysveden paisarista ehkä jotain näkee. Oletteko törmänneet missään mokomaan? Ei taida säännöllinen öljynvaihtokaan auttaa?
Ei ole paljon tullut ulkomaan foorumeita seurattua mutta ei havaintoa tämmöisestä. Giuliassa nyt 175tkm mittarissa ja vedet ja öljyt omilla osastoillaan. Pari edellistä kertaa itse vaihtanut öljyt eikä siinä ole ollut merkkejä jäähdytysnesteestä. Eikä kyllä paisarissakaan. Vaimon diesel stelviossa 150tkm eikä mitään erikoista.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1540
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Bensa versiossa ei ainakaan öljypumpussa ole nestekiertoa. Oisko kuitenkin öljynjäähdytykseen käytettävä lämmönvaihdin porsinut, koska se on kansipahvin ohessa ainoa paikka, missä nesteet voisivat mennä sekaisin tiivistepinnan pettäessä? En ole muuten tästä ilmiöstä kuullut.
GiuliaOil.PNG
GiuliaOil.PNG (487.49 KiB) Katsottu 3349 kertaa

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2366
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kaksi kk sitten ostetussa Giuliassa ei toimi kuljettajan penkinlämmitin. Nyt vihdoin kylmemmillä keleillä havaittu. Napin valot syttyy kuitenkin. Matkustajan puoli toimii.
Mistä tämän sulake sijaitsee kun en näe käyttökirjan sulakelistoilta.
Kannattaisikohan olla myyjään yhteydessä kun kyseessä oli kuitenkin liike.
Kuva

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1540
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ne on siellä peräkontin sähkökeskuksessa sulakkeet F18 ja F20, mutta koska vänkärin lämmitys toimii, niin ne ovat todennäköisesti ehjiä. Molempien istuinten ohjauksesta ja lämmityksestä vastaa kuljettajan istuinosan alla oleva CSWM moduuli. Peräkontin sähkökeskus syöttää tätä purkkia ja molempien istuinten lämmitysvastukset (istuin ja selkä) ovat suoraan kytkettynä tähän. Maadoitukset ovat erikseen molemmissa istuimissa ja siihen kuljettajan maapisteeseen G031 tulee mm. vasemman puolen ikkunat ja paljon muuta laiteita lähistöltä. Koska IPC:n led-valo kuitenkin toimii, niin purkki kommunikoi väylän kautta oikein. Jos sinulla on jo se MES hankittuna, niin helpoin on aloittaa tarkistamalla istuimen vikakoodit, koska se osaa kertoa, jos lämmitysvastuksen virtapiiri on oikosulussa tai poikki.

Operation:
The CSWM operates on fused battery current received from the ignition switch. The module is grounded to the body at
all times through the electrical connector. Inputs to the module include CAN-IHS bus data bus messages and standard
hardwired 12 volt power and ground. In response to inputs, the CSWM will control the battery current to the
appropriate heated seat elements.

When a heated seat switch IHS data bus signal is received by the CWSM, the module energizes the selected heated
seat element.

The CSWM will automatically transition the output from high to low after a period of time has elapsed. The CSWM will
automatically transition the output from low to off after a period of time has elapsed.

In addition to operating the heated seat elements, the heated seat module sends LED illumination messages to the
Instrument Panel Cluster (IPC). The IPC then sends the LED illumination message to the switch so that the
appropriate indicators are illuminated for any given heating level. Pressing the switch once will select high-level
heating. Pressing the switch a second time will select low-level heating. Pressing the switch a third time will shut the
heating elements off.

If the CSWM detects a heated seat element OPEN or SHORT circuit, it will record and store the appropriate Diagnostic
Trouble Code (DTC).

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2366
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Kiitoksia.
Kuva

TurboJ
Viestit: 358
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^^
On kyllä hienoa, kun näin syväluotaavaa informaatiota saadaan jakoon. Giulietta -ketjussa sama juttu. Iso peukku.

KL
Viestit: 233
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja KL »


Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Ja sitten Alfa Giulia QF:n omistamisen haasteista.

Se kun jatkuu ja jatkuu vaan… 8)

https://m.youtube.com/watch?v=wpq7fOt3qY0

Malttakaa katsoa loppuun.

Oma Alfa Romeo unelma-auto ja unelma vain vahvistuu. Joskus :mrgreen: .

Cotzy

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Tarkastin akkukengät. Otin auki ja olivat aika pahasti hapettuneita. Vinkkinä kannattaa tutkia ennen kuin oireilee (auto on 1,5 vuotta vanha). Eipä taas lisännyt uskoa noihin merkkihuoltoihin. Tässä ohjetta.
"I’m too old to drive boring cars"

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2366
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Hyvä pointti. On muuten monivaiheinen akun irroitus tuossa videossa.
Mulla on ollut tapana puhdistaa akun navat ja peittää kuparitahnalla.
Kuva

Avatar
mutt
Viestit: 5652
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Miksi kuparitahnaa? Jos navoissa alkaa ilmenemään sellaisia lämpötiloja, että kuparitahnalle on perusteita, on kengän mahdollinen kiinni juuttuminen pienimpiä ongelmista. ;) Kenkien ja napojen materiaalin kanssa kupari ei ehkä harmillisia reaktioita kuitenkaan tee, mutta on tuohon olemassa oikeakin tuote:
https://www.motonet.fi/tuote/liqui-moly ... ct=48-1918
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin