Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
TurboJ
Viestit: 294
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Giuliettan varaosien hinnoissa on kyllä yleisemminkin näkynyt selvää kasvua verrattuna viiden vuoden takaiseen, mitä itse olen asiaa seurannut. Varmaan muidenkin mallien osalta samaa ilmiötä on ja toki inflaatio kaikilla tiedossa, mutta niille lukijoille tämä tiedoksi, jotka tutkivat kustannusarvioita eri asioihin foorumin vanhempien tietojen mukaan. "Hiukka" enempi voi joutua varaamaan erinäisiin osiin nykypäivänä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14985
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, on nuo hinnat kasvaneet aika huikeasti.

Muissakin malleissa samaa, mutta on tuollainen +100% jo aika kova siltikin. Ehkä ne tajusivat, että noitahan halutaan :lol:
Nyt on sit halvempi korjauttaa sähkärillä, kuin vaihdataa/vaihtaa kaks nippua piuhoja ite o_O

Mulla meni just tänään tuohon operaatioon (tai ainakin selvitetään, että onko oikea lähestymistapa) + akunvaihtoon. Ikävästi tulloo Exideä, mut ehkä se toimii vuoden tai kolme. Olettaen, että se nykyinen tosiaan on kaputt, kuten oirekuvaus antais ymmärtää.

Avatar
tritonus
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Nyt on korjauspiuhat molemmille puolille, tilasin alfisti.netistä, 53€/kpl.

Onkos tuo kuinka niljakas homma tehtäväksi? Hyvinhän nuo on tyrkyllä eikä kai kauhean piukeatkaan mitaltaan. Jostain vaan tullu siihen käsitykseen, että kyseessä on klassinen vartin homma, johon lopulta menee päivä. Jossakin foorumilla kerrottiin, että orggiksia ei ole värikoodattu vaan kaikki olis mustaa, jolloin korjauksen joutuu tekemään karva kerrallaan.

Heh, tuosta viimeisestä tuli välittömästi mieleen Fast Show ja Bomb Disposal. Anyone fancy a pint?

TurboJ
Viestit: 294
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
Kaikki johdot ovat kuulemma samaa väriä. Alfaan erikoistunut korjaamo laskutti vähän vajaasta neljästä tunnista johtoremontin osalta. Muistaakseni yli 30 johtoa ja onko siinä vielä pesurin letkukin lisäksi.

Avatar
Smiik
Viestit: 206
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Aika suoraviivainen ja melko helppo homma lopulta, mutta kannattaa tosiaan edetä johto kerrallaan. Jos on useampi johto, joka on ihan kokonaan poikki ja sattuvat olemaan vielä samaa kokoa, voi olla aikaa vievämpi prosessi (pitää ehkä kokeilla välillä että menikö kytkentä oikein jne.). Itse vaihdoin molemmille puolille Alfistin korjaussarjat (jo kertaalleen "korjattujen" viritysten tilalle) ja siinä meni ulkona räntäsateessa näpit jäässä tehden reilu tunti. Pesurin letku on noista varmaan se helpoin, enemmän hankaluuksia tuottivat jotkut lyhyemmät piuhat, joiden liittimien puristelu lähellä takaluukun saranaa oli tilanpuutteen takia hieman haastavampaa. Neljä tuntia korjaamolta kuulostaa aika paljolta, mutta voihan siinä aikaa mennä, jos tosiaan on useampi karva kokonaan poikki ja joutuu ihmettelemään enemmän.

TurboJ
Viestit: 294
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Joo, eihän tuo ollut mikään halpa reissu - olisiko ollut 3.5h työtä tarkalleen. Samantyylisillä korjaussarjoilla sekin tehtiin, mutta lähtökohta oli kyllä huono mikä selittänee tarvitun työn määrää.

12 vuotta siinä vaiheessa oli alkuperäisten johtosarjojen ikä ja viimeiselle katsastukselle oli ilmeisesti käsin johtonippua puristellen saatu hetkeksi toimimaan kaikki valot.

Haperot on muuten samassa autoyksilössä myös kuskin oven haitarin johdot, saapa nähdä millainen urakka niistä tulee, kun ne joutunen korjaamaan itse kunhan tulee kevät. Voidaan todeta, että siellä missä näiden orkkisjohtojen pitäisi voida taipua niin siellä ne eivät kestä - uutta on laitettava tilalle ennemmin tai myöhemmin.

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

Moi, löytyisikö täältä apua kompressorin O-renkaiden metsästyksessä? Viime kesänä vaihdettu kone ja jätin ilmastoinnin lataamatta heti vaihdon jälkeen siltä varalta, että olisi pitänyt samantien ruveta hommaan uudestaan. Sillä ehti kuitenkin aika mukavasti tuonne talven alkuun asti ajelemaan kilsoja ja varmistua vaihtokoneen toimivuudesta, niin olisi nyt ajankohtaista tässä keväällä latailla uusiksi. Kun löin putket takaisin kiinni vaihdoin kyllä kuivaimen, ja vaihdan uudestaan juuri ennen täyttöön viemistä.

Hankaluuksia tuottaa vain löytää uusia O-renkaita kompressorin liitoksiin. Lauhduttimeen menevissä putkissa oli tuollainen hassu alumiinibrikka integroidulla vulkanisoidulla kumitiivisteellä, mitkä löytyi helposti. Niiden osanumero oli tuo räjäytyskuvassa oleva nro 15: 10877887 ja sen pystyi ihan kuvallakin varmistamaan olevan oikea.

Osanumerolla 16 on kolme eri o-rengasta mikä onkin tosi kiva juttu. Ei ole voitu räjäytyskuvaan laittaa suoraan että mikä on mikäkin. Mitat aiheuttaa lisähämmennystä. Mikä ihmeen O-rengaskoko on 2,43X10,9 ? Oletan noiden olevan millimetrejä, sillä tuossa osanro 15:ssa on ilmoitettu lainausmerkin sen olevan tuumakoon tiiviste. Onkohan nämäkin oikeasti jotain tuumakoon tiivisteitä, missä on vaan tuumat muutettu millimetreiksi? Mistäköhän tuonkokoisia HNBR o-renkaita saisi? Noita osanumeroita, eli 11084084 11084384 11084284 kun googlettelee, niin kaikki ainakin netissä olevat kuvat on ruskeita. Minulla ne oli ainakin HNBR tiivisteile ominaista vihreää materiaalia. Kompressoriin ei ole koskettu koko auton omistuskautena ennen tätä operaatiotani. Mistäköhän tuon kokoisia HNBR o-renkaita löytäisi? Katselin pari lajitelmaa läpi, ja niissä oli aikalailla tasakokoja olevia, mutta ei mitään noin spesifejä murtolukuja sisältäviä.

Jos ei muuta vaihtoehtoa jää, niin Delta-auto voi varmaan tilata koko satsin johonkin tajuttomaan ryöstöhintaan. Haluaisin kuitenkin välttää heidän kanssaan asiointia viimeiseen asti.

Eperistä VIN:llä rajattu räjäytyskuva

Kuva

arv
Viestit: 584
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja arv »

ArttuNaattor kirjoitti:
02 Helmi 2024, 16:43
Onkohan nämäkin oikeasti jotain tuumakoon tiivisteitä, missä on vaan tuumat muutettu millimetreiksi?
Ovat tuumakokoja eikä pieniin mittaeroihin kannata takertua.
Löytyiskö tämmöisestä setistä oikeaa? Hinta ei päätä huimaa mutta Kovin korkeaa laatua ei kannata odottaa, koska osa tiivisteistä oli aika rujoja.
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... ry_from%3A
Viimeksi muokannut arv, 03 Helmi 2024, 06:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Werneri
Viestit: 594
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Werneri »

^^
Mene mallin/mallien tai auton kanssa johonkin ilmastointi huoltoon. Eiköhän ne löydä tiivisteet noihin.

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

Kiitos vastauksista. Varmaankin varminta on tosiaan ottaa ne vanhat irti ja mennä niiden kanssa jonnekkin ilmastointihuoltopaikkaan. Jännä juttu, että noissa on tuumakokoiset tiivisteet, liekö jäänne ajasta missä nuo ilmastointilaitteet on kehitetty ja yleistyneet jenkkilässä :D Ehkä joku tuollainen HNBR o-rengaslajitelma ois muutenkin projekteille hyvä olla tallissa valmiina.

TurboJ
Viestit: 294
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Just tajusin, että kevät lähenee uhkaavaa vauhtia. Mistä kaikista Alfan malleista sopii vanteet suoraan Giuliettaan?

Ilmeisesti 159/Brera/Spider -malleista ja Giuliasta/Stelviosta sopii kaikki, jos vanteen halkaisija, leveys ja offset ovat sopivat. Sopiiko myös Tonalesta? Onko muuten Stelvion ja/tai Tonalen vanteet SUV-mallien takia järeämpää tekoa = painavammat?

Entä muista malleista?

hochvolt
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Joulu 2023, 13:51

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hochvolt »

^^
PK-seudulla oleville Tiivistekeskus Vantaalla myy mallin mukaan kylmästöinninki tiivisteet, maksavat luokkaa alle euron pär o-rengas. Tai ainaki vajaa vuos sitten oli tota luokkaa ku viimeks kävin..

TurboJ
Viestit: 294
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

13 asteen pakkasessa lähdettiin just matkaan Giulietta MA TCT '12:lla. 90min esilämmitystä ja akku samalla latauksessa (akku on myös melkein uusi).

5 min ajon jälkeen syttyi check engine -valo, ja samalla 'VDC unavailable', 'Steering corrector unavailable' sekä 'Start stop unavailable'. Sitten moottorin käynti muuttui oudoksi ja pysähdyin tien sivuun. Tyhjäkäynti oli kuin kävisi kahdella, tai muuten tosi katkonainen.

Seuraava startti heti perään, niin tyhjäkäynti taas normaali, mutta samat virheilmoitukset. Ajettiin tosi varovasti turvalliseen parkkiin, sitten koitettiin tehdä useampi uusi starttaus -> kaikkiaan neljännellä tai viidennellä starttauskerralla kaikki virheilmoitukset hävisivät samoin kuin check engine -merkkivalo.

Tämän jälkeen kaikki vaikutti taas normaalilta, mutta ei uskallettu heti lähteä uudestaan ajamaan kun ei saada vikakoodeja edes tarkastettua. Multiecuscan - adapteri on postissa matkalla meille. Hyvä ajoitus prkl.

Öljyn mittatikku EI ollut pompannut, eikä mitään muitakaan merkkejä ole huohottimen jäätymisestä. Konepellin alla ei muutenkaan mitään omituista, akkukengät hyvin kiinni paikallaan.

Vaihteisto toimi pehmeästi ja hyvin koko ajon, ei vaikuttaisi olevan vaihteistovikaa. Siis ainoa asia, mikä tuntui ajossa oudolta oli moottorin käynti, joka oli siis hetken tosi outo - mutta vain muutaman sekunnin ajan tuota ehdittiin todistaa.

Mitähän tässä nyt sit oikein on. Ja pystyisiköhän joku auttamaan noiden vikakoodien kanssa Turun seudulla?

Avatar
Isola
Viestit: 1949
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Isola »

Lämmitit todella pitkään pikkupakkasella. Olisiko voinut käydä niin, että moottori lämpeni hyvinkin lämpimäksi, ja ajoon lähdettyä viima jäähdytti sitä nopeasti? Tämä olisi voinut saada moottorin ohjauksen näkemään ristiriitaisia lukemia eri lämpöantureilta. Kunhan arvailen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

arv
Viestit: 584
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja arv »

Samanlaiset varoitukset tulivat Mito:ssani, kun huohotin ja/tai kaasuläppä jäätyi. Tosin pakkasta oli -30°C ja tämä tapahtui 20 km motariajon jälkeen.
Moottori kävi korkeata tyhjäkäyntiä eikä oikein vastannut kaasuun. Hetken seisottuaan moottori sammutettuna suli ja toimi taas normaalisti.
Vikakoodia en muista, mutta imusarjan vuoto tjsp oli selityksenä. Tästä päättelin huohottimen venttiilin jäätyneen auki. Öljyäkään ei mistään tullut ulos.
Ensiavuksi laitoin solumuovia viimaa vastaan huohottimen ympärille. En tiedä kuinka Giuliettassa on, Mitossa tuo huohotin on moottorin suojamuovin alla kuitenkin melko lailla viimalle alttiina. Tällöin ei ollut viimasuojaa scudetossa, ainoastaan keulan alimmaiset ilmanotot olivat peitettyinä.
Nyt on kovallakin pakkasella toiminut moitteetta.

Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 14985
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Samanlainen viritys on Multiairissa Giuliettassa myös.
Ja sama paikka.

Itseasiassa tuo on ihan todella pahasti viimalle alttiissa lokaatiossa, kun katsoo keularitilikön läpi (en muista, oliko ihan suoraan kuskin puolen vaakaritiliöiden takana vai Scudettosta suora yhteys). On vielä niin, että moottorin suojamuovi taitaa ohjata sen viiman ihan tasan tuohon pönttöön.

Ja noissahan on se ongelma myös, että siellä oleva kuminen venttiili sanoo plööp. Se alkaa vuotamaan. Ja se tekee jotain ongelmia, liian vähän alipainetta systeemiin ja huohotus ei toimi oikein? En tiiä. Omasta MA:sta aion ottaa tuon pöntön esille ja tutkittavaksi kesemmällä, mikäli ei Asioita tapahdu ja auto palaudu liikkeeseen (tullut... vähän muuttujia :D)

arv
Viestit: 584
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja arv »

Aquatica kirjoitti:
10 Helmi 2024, 13:14
Omasta MA:sta aion ottaa tuon pöntön esille ja tutkittavaksi kesemmällä, mikäli ei Asioita tapahdu ja auto palaudu liikkeeseen (tullut... vähän muuttujia :D)
Otin pöntön irti ja pesin sen liuottimella sisältä. Hiukan siellä oli silloinkin vettä.
Muoviklipsit ovat avattavissa mut en ottanut riskiä kun pitää päästä kulkemaan työmatkat eikä työpaikkakunnalla ole käytössä backup-autoa.
Avaaminen jää kesälle myös. Jospa oikein liimailisi eristeet viimalle alttiisiin kohtiin. Samalla kun vaihtaisi jakohihnan, venttiilikopan tiivisteen ja ja...

TurboJ
Viestit: 294
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kiitos kaikille kommenteista.

Päästiin kuitenkin turvallisesti kotiin asti; loppumatkan toimi kaikki normaalisti, tai siis samalla tavalla kuin tähän asti on toiminut. Vikakoodit ilmeisesti jäävät yleensä muistiin, mutta pyyhkiytyvätkö ne sieltä itsestään pois jossain vaiheessa? Tässä saattaa mennä jonkin aikaa ennenkuin pääsen lukemaan, koska ELM-adapterin toimitusaika on epämääräinen.

Huohotin taitaa olla yleisin kohde mitä arvon kollegat veikkaavat ongelman syyksi? En tiedä voiko se saada moottorin käymään kahdella, mutta jonkinlaisena vikasietotoimenpiteenä kenties ECU voisi pudottaa pari sytytystulppaa/suutinta pois pelistä...?

Ei näy pisaraakaan öljyroiskeita missään, ei myöskään pienintäkään öljyn hajua missään vaiheessa. Ja mittatikku koko ajan vakaasti paikoillaan.

Viimasuojat ovat olleet koko talven käytössä; kaikki ilmanottoaukot peitossa Scudetton reunoja lukuunottamatta. Kun päästiin parkkiin niin moottorin päällysmuovin alla oleva metallilevy oli tosi kuuma kosketukselle; lämpöä muovisuojan alla tuntuisi siis olevan reilusti.

Huohotinpönttö on huuhdeltu syksyllä ja varapönttökin on hommattuna, mutten ole ehtinyt asentaa uutta vielä. En nyt tämänpäiväisen perusteella tiedä oliko nytkään kyseessä huohotinongelma, vaiko sittenkin esim. Multiair-häiriö. En tosin tiedä voisiko sellainen herättää noita yleisempiä sähköjärjestelmän häiriöitä, joita nyt tuli tauluun.

Itsekin ajattelin, että esilämmityksellä voisi olla osansa tähän, mutta lämmitysaika nyt ainakin oli ihan suoraan ohjekirjasta - kyseessähän on öljypohjaa kyljestä lämmittävä pinta-asennuslämmitin. Tuon valitsin mm. siksi, ettei häiritsisi moottorin tai vaihteiston ohjausta - letkulämmittimien kanssahan on ollut jonkin verran ongelmia. Mutta Multiair-yksikössä taitaa ollakin öljynlämpöanturi - sen kai voisi öljyn esilämmitys teoriassa sekoittaa?

En havainnut tarvetta tehdä mitään jatkotoimenpiteitä vielä, auton toimittua entiseen tapaan viimeiset 150 km episodin jälkeen. Toivottavasti koodeista näen myöhemmin jotain ja tuli nyt hommattua kuitenkin kunnolliset klemmarit huohotinpöntön vaihtoa varten.

Niin tosiaan, muiden paikkojen jäätymiset lienee tosiaan yksi vaihtoehto. Korjaamolla aiemmin havaittiin, että MAP-anturi oli saattanut olla hetki sitten jäässä, joten miksei kaasuläppäkin. Joka tapauksessa tämä on nyt ainoa tämäntyyppinen episodi mitä on tullut kohdalle.

Koodinlukuapua otan edelleen vastaan, jos tarjolla on, koska omat vehkeet ovat vasta matkalla enkä tiedä milloin ehtivät perille.
Viimeksi muokannut TurboJ, 12 Helmi 2024, 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

insinörtti
Viestit: 2616
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Aika tutun kuuloinen suoritus. Jäätyminen tosiaan ilmaistaan loogisesti sytettämällä kaikki mahdolliset vikavalot ja vian ollessa päällä myös huono käynti (osa pytyistä pois pelistä?) kuuluu asiaan. Jäätynyt huohotin saattaa sulaa pienenkin pysähdyksen aikana, mutta vikavalot nollautuvat vasta muutaman käynnistyksen jälkeen.

Oliko edellisenä päivänä ajettu pitkä matka maantieajoa kunnon pakkasessa? Tällä keinoin sain itse houkuteltua ongelma esiin. Varmaan paikat täynnä kylmälimaa ja seuraavana päivänä just 5-7 km ajon jälkeen naps.

Tätä ongelmaa puitiin aika perusteellisesti matti_vuorio & co toimesta 2016. Huohottimen pesu auttaa, mutta pahoissa oloissa sen saisi tehdä melkein päivittäin. Viimasuojakeulalla tai lisäeristykset huohottimelle auttaa, mutta mikään kikka ei ole satavarma.

Ja tuo jäätyminen - eihän sen pytyn tarvi umpijäässä olla. Tyyppisuoritus ilmeisesti läpät jäähän, kun ajetaan tasakaasulla = ahtopaineet päällä ja sitten risteykseen tultaessa ahtopaineet pois -> huohotus pitäisi nyt ohjata turbon imupuolen sijaan imusarjaan. Kun homma ei toimi -> limp mode. Toinen mahdolinen sekoilujen aiheuttaja on jäätynyt paineanturi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
tritonus
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Tällainen pitkään ajoon liittyvä vikavalon sytyttäminen tapahtu mullekin. Auto 170hv MA.
Joulun tienoolla ajoin Hangosta Hämeenlinnaan kiristyvässä pakkasessa. Kaikki pelas. Reilun vartin pysähdys kauppaan, ja kaupan pihasta ku pääs pois kaikki vikavalot tauluun.
Startin jälkeen vikavalo jäi palamaan, mutta kaikki pelas. Vikakoodina oli kolmossylkän MA-vika P1063, ”UniAir actuation electrovalve signal cyl 3”.
Nollaus, ei ole sittemmin uusinut.

Mulla ei ole keulaa tai muutakaan kylmältä suojattu, eikä öljytikku ole pomppinu.
90% ajosta <6km hyppyä.

TurboJ
Viestit: 294
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
^^jne.

Edellisenä päivänä auto oli ollut lämpimässä hallissa, sitten sen jälkeen ~30 km vaihtelevaa ajoa, jossa aika paljon kiihdyttelyä muun käyntihäiriön vianselvitykseen liittyen. Sitten yö ulkoparkissa jonka jälkeen 90min esilämmitys Calixin ohjeen mukaan ja seuraavassa ajossa sitten tuli nuo jouluvalot tauluun jne. Molempina päivinä on ollut pakkasta 12...15 astetta.

Nyt tuon jälkeen ei ole ajettu vaan odotetaan mahdollisuutta vikakoodien lukuun. Käynti oli kyllä siltä osin normaalia loppuajon osalta, että mitään ilmoitettua vikatilaa tai virheilmoitusta ei esiintynyt, eikä tuo epätasainen käyntikään toistunut.

Sitä tässä vaan mietin, että koska niin moni asia tässä viittaa huohottimen jäätymiseen, niin voiko tuollainen häiriö tulla ilman, että olisi mitään suoria merkkejä huohottimen tukkeutumisesta? Kun siis mittatikku ei ole hievahtanutkaan, öljypisaroita ei näy eikä öljyn hajua ole tuntunut. Multiair-häiriö on toinen mitä myös mietin, koska moottorissa on muutenkin ollut käyntihäiriöitä tänä talvena monenmoisia.
Viimeksi muokannut TurboJ, 12 Helmi 2024, 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

arv
Viestit: 584
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja arv »

TurboJ kirjoitti:
12 Helmi 2024, 14:25
Sitä tässä vaan mietin, että koska niin moni asia tässä viittaa huohottimen jäätymiseen, niin voiko tuollainen häiriö tulla ilman, että olisi mitään suoria merkkejä huohottimen tukkeutumisesta? Kun siis mittatikku ei ole hievahtanutkaan, öljypisaroita ei näy eikä öljyn hajua ole tuntunut. Multiairhäiriö on toinen mitä myös mietin, koska moottorissa on muutenkin ollut käyntihäiriöitä tänä talvena monenmoisia.
Ei se huohotin välttämättä tukkoon jäädy vaan huohottimen venttilit jäävät vuotamaan, kenties kylmälimasta tai muuten vaan kylmästä johtuen.
Kun sulla on se uusi huohotin jo hommattuna niin vaihda se ja kokeile poistuvatko käyntihäiriöt ja ylimääräiset puhallusäänet.

TurboJ
Viestit: 294
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Pele kirjoitti:
18 Loka 2021, 19:06
Eipä ole aiempaa kokemusta vanteiden maalautuksesta pulverilla, mutta nämä hoiti www.pulverfix.fi
Vanteissa oli aika pahoja hapettumia, mutta nyt ovat kyllä siloiset ja kiiltävät.
Voin kyllä oman ensikokemuksen perusteella suositella palvelua.
Reissussa olivat viikonpäivät.
Onko vanteiden pinta pysynyt edelleen hyvänä?

Useinhan haasteena tuntuu olevan saada vanteiden pintakäsittely kestäväksi.

edit. Kävinpä klikkaamassa kotisivulinkkiäsi, ja siellä osui silmiin oman Giuliettasi kuvat. Pitääkin siksi kysyä olitko hommannut uudet jarrusatulat vai saitko jollain entisöintimenettelyllä noin hienon näköisiksi vanhat satulat?

Kuvat siis tuolla:
https://deltateam.kuvat.fi/kuvat/ALFA+R ... ULIETTA++/

TurboJ
Viestit: 294
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Eilen illalla hain Giuliettan huollosta ja avaimen kauko-ohjaus ei toiminut. Aikaisemmin ei ole ollut avaimen kanssa mitään ongelmaa. Autossa on akku uusittu n. kuukausi sitten ja vaihdoin avaimen pariston uuteen samoin noin kuukausi sitten. Ovet aukesivat mekaanisella avaimella ja keskuslukitus ja kaikki muukin toimi sitä kautta; ainoa havaittu vika siis kauko-ohjauksen täydellinen toimimattomuus. Siis myöskään ajoneston kanssa ei ollut mitään erikoista, vaan auto tunnisti virtalukossa olevan avaimen ihan normaaliin tapaan.

Kuitenkin ajon jälkeen kauko-ohjaus taas toimi - kokeilin sitä useampaankin kertaan eikä siihen tullut uudestaan häikkää. Tänään en yöseisonnan jälkeen ole ehtinyt sitä vielä testata.

Mistähän tässä nyt on kyse? Korjaamolta en päässyt mitään tiedustelemaan, koska viikonloppu ja hain auton sulkemisajan jälkeen. Onko muilla ollut vastaavaa ja onko tuo reistailu myöhemmin sitten pahentunut? Tarvitaankohan tässä uutta virtapiiriä avaimeen vai mitä?

tobby
Viestit: 123
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tobby »

Minulla ainakin avaimen patterin kontakti aiheuttaa saman.
Fyysisen avaimen ”piiloon” painamisen ja uudelleen esiin oton jälkeen yleensä kauko-ohjaus alkaa taas pelaamaan tai kopauttamalla avainta.

arv
Viestit: 584
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja arv »

TurboJ kirjoitti:
17 Helmi 2024, 09:53
Eilen illalla hain Giuliettan huollosta ja avaimen kauko-ohjaus ei toiminut. Aikaisemmin ei ole ollut avaimen kanssa mitään ongelmaa. Autossa on akku uusittu n. kuukausi sitten ja vaihdoin avaimen pariston uuteen samoin noin kuukausi sitten. Ovet aukesivat mekaanisella avaimella ja keskuslukitus ja kaikki muukin toimi sitä kautta; ainoa havaittu vika siis kauko-ohjauksen täydellinen toimimattomuus. Siis myöskään ajoneston kanssa ei ollut mitään erikoista, vaan auto tunnisti virtalukossa olevan avaimen ihan normaaliin tapaan.

Kuitenkin ajon jälkeen kauko-ohjaus taas toimi - kokeilin sitä useampaankin kertaan eikä siihen tullut uudestaan häikkää. Tänään en yöseisonnan jälkeen ole ehtinyt sitä vielä testata.

Mistähän tässä nyt on kyse? Korjaamolta en päässyt mitään tiedustelemaan, koska viikonloppu ja hain auton sulkemisajan jälkeen. Onko muilla ollut vastaavaa ja onko tuo reistailu myöhemmin sitten pahentunut? Tarvitaankohan tässä uutta virtapiiriä avaimeen vai mitä?
Kannattaa seurata tilannetta. Mulla oli 159:ssä siten, että kauko-ohjain toimi muualla, mutta ei työasunnon parkkipaikalla. Aina muualla moitteetta mutta ei siinä kuin satunnaisesti.

FinPat
Viestit: 7093
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

arv kirjoitti:
17 Helmi 2024, 11:37
Kannattaa seurata tilannetta. Mulla oli 159:ssä siten, että kauko-ohjain toimi muualla, mutta ei työasunnon parkkipaikalla. Aina muualla moitteetta mutta ei siinä kuin satunnaisesti.
Onko 150MHz tai 433MHz yhteiskäyttötaajuuksilla toimiva avainsysteemi näissä?

Tragikoomikoille ilmoitusta vain jos jossakin tietyssä osoitteessa kauko-ohjain ei toimi.
https://www.traficom.fi/fi/autojen-lang ... en-hairiot

Jos DIY interference hunting kiinnostaa niin eikun tilaamaan muutaman kympin USB SDR kikkula ja suunta-antenni. Ei tarvita mitää R&S tai Anritsun 100k€ laitteistoa tähän.

TurboJ
Viestit: 294
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kiitos kommenteista avainasiaan. Seuraan tilannetta ja katson oireileeko uudestaan. Onneksi tuo nyt ei näytä estävän auton käyttöä vielä mitenkään.

----

Mutta hyvät neuvot olis kyllä tarpeen tuon moottorin käyntihäiriön kanssa, jota on tässä jo kuukausitolkulla ihmetelty. Jos suinkin jotain valistunutta näkemystä asiaan voisi olla, niin pyydän jakamaan ajatuksen.

Tuossa on viimeisin tilanne, mutta samassa ketjussa aiemmin on asiaa puitu enemmänkin:

viewtopic.php?p=697353#p697353

...jos saan pyytää, niin vastaukset tuohon linkitettyyn topikkiin, ettei sekoitu jutut kahteen ketjuun. Kiitos ja kumarrus.

seppo
Viestit: 1352
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja seppo »

https://forum.clubalfa.it/threads/guida ... li.124220/

Tämä on syytä lukaista, pitää mielessä ja korjata/korjauttaa ennen sen suurempia töitä. Kaksi autoa on korjattu takalasin pyyhkimen osalta, eikä hintaa tullut kuin pari kymppiä. Tyttäreni auto on toiminut takalasinpyyhkimen osalta kaksi vuotta moitteetta. Mittarikorjaamon tms löytäminen oli suurin ongelma, kun piirilevyjuotoksia en itse lähtenyt opettelemaan! Huonot juotokset oli silmillä nähtävissä.
Johtosarjat takaluukussa ovat tietysti oltava kunnossa, ennen tämän ongelman korjaamista!

TurboJ
Viestit: 294
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

seppo kirjoitti:
20 Helmi 2024, 08:28
https://forum.clubalfa.it/threads/guida ... li.124220/

Tämä on syytä lukaista, pitää mielessä ja korjata/korjauttaa ennen sen suurempia töitä. Kaksi autoa on korjattu takalasin pyyhkimen osalta, eikä hintaa tullut kuin pari kymppiä. Tyttäreni auto on toiminut takalasinpyyhkimen osalta kaksi vuotta moitteetta. Mittarikorjaamon tms löytäminen oli suurin ongelma, kun piirilevyjuotoksia en itse lähtenyt opettelemaan! Huonot juotokset oli silmillä nähtävissä.
Johtosarjat takaluukussa ovat tietysti oltava kunnossa, ennen tämän ongelman korjaamista!
Kiitos vihjeestä!

Olen lukenut tästä aikaisemminkin ja tällä samalla foorumilla. Voisitko ehkä neuvoa mistä juotoskorjausta kannattaa kysellä?

Meidän Giuliettassamme ei tuolla liitintestillä havaittu takapyyhkimen toiminnassa mitään responssia, joten päättelimme, että vika on todennäköisesti jossain muualla. Tuo siis kokeiltiin samalla korjaamolla, missä myös takaluukun johtosarjat oli aikaisemmin korjattu.

Mutta kyllä nyt kuitenkin alkaa siltä vaikuttaa, ettei montaa muuta mahdollisuutta enää ole mistä tuota vikaa etsisi. Kyllähän niissä juotoksissa voi vikaa olla vaikkei se tuota liitintä heiluttelemalla heti ilmenisikään.

Eilen muuten takapyyhin villiintyi kunnolla: vaikka pyyhinviiksi oli nolla-asennossa, eli sadetunnistin pois päältä ja myös takapyyhkimen kiertokytkin nolla-asennossa, eli pois päältä, niin pyyhin rupesi ihan itsestään pyyhkimään ja lopetti vasta 20 sek kuluttua.

Fenix
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2022, 12:04
Car(s): Giulietta JTDm 2,0

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Fenix »

mujunen kirjoitti:
30 Marras 2023, 23:20
Konela kirjoitti:
30 Marras 2023, 15:21
Morjesta!

Giulietta vm. 2011 xenonvaloilla sai korjauskehotuksen ajovaloista, että molemmat näyttäisivät liian ylös. Valojen säätö onnistuu manuaalisesti Multiecuscanilla sekä alas että ylös ja lisäksi sivuille. Yrittäessä kalibrointia valot eivät liikkuneet mihinkään suuntaan (kalibrointi kuitenkin onnistui) eikä parametreissä näkynyt mitään arvoja. Mitään vikakoodeja ei ole ja anturit silmämääräisesti ovat ehjiä ja tangot ovat paikallaan. Mitä tässä voisi seuraavaksi kokeilla? Ja miksi MES ei näytä ajovalojen parametrejä?

T: Jarmo
Omassa autossa se taka-kallistuksenvakaajassa oleva tangonkiinnike pääsi muutaman kerran liikkumaan vaikka pultti oli kireällä. Sitä lähtisin ekana tutkimaan ja säätämään.
Kummalla puolella tällainen on ja miltä näyttää? Itsellä ei viime katsastuksessa asiasta huomautettu mutta siitä päätellen miten usein ihmiset väläyttelee valoja niin turhan ylös näyttävät. Miten säädetään?

Avatar
tritonus
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Fenix kirjoitti:
25 Helmi 2024, 11:32
Kummalla puolella tällainen on ja miltä näyttää? Itsellä ei viime katsastuksessa asiasta huomautettu mutta siitä päätellen miten usein ihmiset väläyttelee valoja niin turhan ylös näyttävät. Miten säädetään?
Auton asentotunnistin on apparinpuoleisessa etualatukivarressa ja takana muistaakseni melko keskellä, tai ehkä hieman apparin puolella.

Hyvää kuvaa en nyt netistä löydä, mutta pienehkö musta muoviboksi johon titenkin menee piuha, mutta jossa on myös vipu, jonka päässä kuulanivelellä kiinni lyhyt varsi. Sellainen ”polvi”.

Tää polvi voi autoa nostaessa kääntyä yli, eli vääräänsuuntaan, jolloin säätö ei toimi. Mulle on kerrottu, että valotkaan ei tällöin käynnistyksessä aja sitä rataansa läpi.

Sit umpiossa on säätöruuvit. Niillä saa kuvion kohdalleen. Ymmärtääkseni yksi ruuveista säätää pitkiä suhteessa lyhkäsiin.

TurboJ
Viestit: 294
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Millainen operaatio on tarkastaa 1.4 Multiair -moottorin jako? Siis mitä vaatii tarkastaa, että jakohihna on oikein asennettu ja hihnapyörät oikeassa asennossa.

Fenix
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2022, 12:04
Car(s): Giulietta JTDm 2,0

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Fenix »

tritonus kirjoitti:
25 Helmi 2024, 21:10
Fenix kirjoitti:
25 Helmi 2024, 11:32
Kummalla puolella tällainen on ja miltä näyttää? Itsellä ei viime katsastuksessa asiasta huomautettu mutta siitä päätellen miten usein ihmiset väläyttelee valoja niin turhan ylös näyttävät. Miten säädetään?
Auton asentotunnistin on apparinpuoleisessa etualatukivarressa ja takana muistaakseni melko keskellä, tai ehkä hieman apparin puolella.

Hyvää kuvaa en nyt netistä löydä, mutta pienehkö musta muoviboksi johon titenkin menee piuha, mutta jossa on myös vipu, jonka päässä kuulanivelellä kiinni lyhyt varsi. Sellainen ”polvi”.

Tää polvi voi autoa nostaessa kääntyä yli, eli vääräänsuuntaan, jolloin säätö ei toimi. Mulle on kerrottu, että valotkaan ei tällöin käynnistyksessä aja sitä rataansa läpi.

Sit umpiossa on säätöruuvit. Niillä saa kuvion kohdalleen. Ymmärtääkseni yksi ruuveista säätää pitkiä suhteessa lyhkäsiin.
Ok, suurkiitos. Kyllä nuo valot ajaa radan läpi mutta tosiaan suhteessa pitkät/lyhyet on säätämistä eli lyhyet näyttää liian pitkälle. Ohjekirjastakaan en löytänyt tietoa mistä ruuvista säätö tehdään xenon- umpiossa ? Jatketaan tutkimista.

Fenix
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2022, 12:04
Car(s): Giulietta JTDm 2,0

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Fenix »

tritonus kirjoitti:
25 Helmi 2024, 21:10
Fenix kirjoitti:
25 Helmi 2024, 11:32
Kummalla puolella tällainen on ja miltä näyttää? Itsellä ei viime katsastuksessa asiasta huomautettu mutta siitä päätellen miten usein ihmiset väläyttelee valoja niin turhan ylös näyttävät. Miten säädetään?
Auton asentotunnistin on apparinpuoleisessa etualatukivarressa ja takana muistaakseni melko keskellä, tai ehkä hieman apparin puolella.

Hyvää kuvaa en nyt netistä löydä, mutta pienehkö musta muoviboksi johon titenkin menee piuha, mutta jossa on myös vipu, jonka päässä kuulanivelellä kiinni lyhyt varsi. Sellainen ”polvi”.

Tää polvi voi autoa nostaessa kääntyä yli, eli vääräänsuuntaan, jolloin säätö ei toimi. Mulle on kerrottu, että valotkaan ei tällöin käynnistyksessä aja sitä rataansa läpi.

Sit umpiossa on säätöruuvit. Niillä saa kuvion kohdalleen. Ymmärtääkseni yksi ruuveista säätää pitkiä suhteessa lyhkäsiin.
Ok, suurkiitos. Kyllä nuo valot ajaa radan läpi mutta tosiaan suhteessa pitkät/lyhyet on säätämistä eli lyhyet näyttää liian pitkälle. Ohjekirjastakaan en löytänyt tietoa mistä ruuvista säätö tehdään xenon- umpiossa ? Jatketaan tutkimista.

Fenix
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2022, 12:04
Car(s): Giulietta JTDm 2,0

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Fenix »

tritonus kirjoitti:
25 Helmi 2024, 21:10
Fenix kirjoitti:
25 Helmi 2024, 11:32
Kummalla puolella tällainen on ja miltä näyttää? Itsellä ei viime katsastuksessa asiasta huomautettu mutta siitä päätellen miten usein ihmiset väläyttelee valoja niin turhan ylös näyttävät. Miten säädetään?
Auton asentotunnistin on apparinpuoleisessa etualatukivarressa ja takana muistaakseni melko keskellä, tai ehkä hieman apparin puolella.

Hyvää kuvaa en nyt netistä löydä, mutta pienehkö musta muoviboksi johon titenkin menee piuha, mutta jossa on myös vipu, jonka päässä kuulanivelellä kiinni lyhyt varsi. Sellainen ”polvi”.

Tää polvi voi autoa nostaessa kääntyä yli, eli vääräänsuuntaan, jolloin säätö ei toimi. Mulle on kerrottu, että valotkaan ei tällöin käynnistyksessä aja sitä rataansa läpi.

Sit umpiossa on säätöruuvit. Niillä saa kuvion kohdalleen. Ymmärtääkseni yksi ruuveista säätää pitkiä suhteessa lyhkäsiin.
Ok, suurkiitos. Kyllä nuo valot ajaa radan läpi mutta tosiaan suhteessa pitkät/lyhyet on säätämistä eli lyhyet näyttää liian pitkälle. Ohjekirjastakaan en löytänyt tietoa mistä ruuvista säätö tehdään xenon- umpiossa ? Jatketaan tutkimista.

Vastaa Viestiin