No helkkari. Muistaakseni myös Aeromotors noita on myynyt (voin muistaa väärinkin), osanumerolla noita aina etsinyt.
Ja jos sieltä ei niitä saa, niin sitten on hinnat tuplaantunut muistikuvien pohjista

Valvoja: Moderators
No helkkari. Muistaakseni myös Aeromotors noita on myynyt (voin muistaa väärinkin), osanumerolla noita aina etsinyt.
Ovat tuumakokoja eikä pieniin mittaeroihin kannata takertua.ArttuNaattor kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 16:43Onkohan nämäkin oikeasti jotain tuumakoon tiivisteitä, missä on vaan tuumat muutettu millimetreiksi?
Otin pöntön irti ja pesin sen liuottimella sisältä. Hiukan siellä oli silloinkin vettä.
Ei se huohotin välttämättä tukkoon jäädy vaan huohottimen venttilit jäävät vuotamaan, kenties kylmälimasta tai muuten vaan kylmästä johtuen.TurboJ kirjoitti: ↑12 Helmi 2024, 14:25Sitä tässä vaan mietin, että koska niin moni asia tässä viittaa huohottimen jäätymiseen, niin voiko tuollainen häiriö tulla ilman, että olisi mitään suoria merkkejä huohottimen tukkeutumisesta? Kun siis mittatikku ei ole hievahtanutkaan, öljypisaroita ei näy eikä öljyn hajua ole tuntunut. Multiairhäiriö on toinen mitä myös mietin, koska moottorissa on muutenkin ollut käyntihäiriöitä tänä talvena monenmoisia.
Onko vanteiden pinta pysynyt edelleen hyvänä?Pele kirjoitti: ↑18 Loka 2021, 19:06Eipä ole aiempaa kokemusta vanteiden maalautuksesta pulverilla, mutta nämä hoiti www.pulverfix.fi
Vanteissa oli aika pahoja hapettumia, mutta nyt ovat kyllä siloiset ja kiiltävät.
Voin kyllä oman ensikokemuksen perusteella suositella palvelua.
Reissussa olivat viikonpäivät.
Kannattaa seurata tilannetta. Mulla oli 159:ssä siten, että kauko-ohjain toimi muualla, mutta ei työasunnon parkkipaikalla. Aina muualla moitteetta mutta ei siinä kuin satunnaisesti.TurboJ kirjoitti: ↑17 Helmi 2024, 09:53Eilen illalla hain Giuliettan huollosta ja avaimen kauko-ohjaus ei toiminut. Aikaisemmin ei ole ollut avaimen kanssa mitään ongelmaa. Autossa on akku uusittu n. kuukausi sitten ja vaihdoin avaimen pariston uuteen samoin noin kuukausi sitten. Ovet aukesivat mekaanisella avaimella ja keskuslukitus ja kaikki muukin toimi sitä kautta; ainoa havaittu vika siis kauko-ohjauksen täydellinen toimimattomuus. Siis myöskään ajoneston kanssa ei ollut mitään erikoista, vaan auto tunnisti virtalukossa olevan avaimen ihan normaaliin tapaan.
Kuitenkin ajon jälkeen kauko-ohjaus taas toimi - kokeilin sitä useampaankin kertaan eikä siihen tullut uudestaan häikkää. Tänään en yöseisonnan jälkeen ole ehtinyt sitä vielä testata.
Mistähän tässä nyt on kyse? Korjaamolta en päässyt mitään tiedustelemaan, koska viikonloppu ja hain auton sulkemisajan jälkeen. Onko muilla ollut vastaavaa ja onko tuo reistailu myöhemmin sitten pahentunut? Tarvitaankohan tässä uutta virtapiiriä avaimeen vai mitä?
Onko 150MHz tai 433MHz yhteiskäyttötaajuuksilla toimiva avainsysteemi näissä?
Kiitos vihjeestä!seppo kirjoitti: ↑20 Helmi 2024, 08:28https://forum.clubalfa.it/threads/guida ... li.124220/
Tämä on syytä lukaista, pitää mielessä ja korjata/korjauttaa ennen sen suurempia töitä. Kaksi autoa on korjattu takalasin pyyhkimen osalta, eikä hintaa tullut kuin pari kymppiä. Tyttäreni auto on toiminut takalasinpyyhkimen osalta kaksi vuotta moitteetta. Mittarikorjaamon tms löytäminen oli suurin ongelma, kun piirilevyjuotoksia en itse lähtenyt opettelemaan! Huonot juotokset oli silmillä nähtävissä.
Johtosarjat takaluukussa ovat tietysti oltava kunnossa, ennen tämän ongelman korjaamista!
Kummalla puolella tällainen on ja miltä näyttää? Itsellä ei viime katsastuksessa asiasta huomautettu mutta siitä päätellen miten usein ihmiset väläyttelee valoja niin turhan ylös näyttävät. Miten säädetään?mujunen kirjoitti: ↑30 Marras 2023, 23:20Omassa autossa se taka-kallistuksenvakaajassa oleva tangonkiinnike pääsi muutaman kerran liikkumaan vaikka pultti oli kireällä. Sitä lähtisin ekana tutkimaan ja säätämään.Konela kirjoitti: ↑30 Marras 2023, 15:21Morjesta!
Giulietta vm. 2011 xenonvaloilla sai korjauskehotuksen ajovaloista, että molemmat näyttäisivät liian ylös. Valojen säätö onnistuu manuaalisesti Multiecuscanilla sekä alas että ylös ja lisäksi sivuille. Yrittäessä kalibrointia valot eivät liikkuneet mihinkään suuntaan (kalibrointi kuitenkin onnistui) eikä parametreissä näkynyt mitään arvoja. Mitään vikakoodeja ei ole ja anturit silmämääräisesti ovat ehjiä ja tangot ovat paikallaan. Mitä tässä voisi seuraavaksi kokeilla? Ja miksi MES ei näytä ajovalojen parametrejä?
T: Jarmo
Auton asentotunnistin on apparinpuoleisessa etualatukivarressa ja takana muistaakseni melko keskellä, tai ehkä hieman apparin puolella.
Ok, suurkiitos. Kyllä nuo valot ajaa radan läpi mutta tosiaan suhteessa pitkät/lyhyet on säätämistä eli lyhyet näyttää liian pitkälle. Ohjekirjastakaan en löytänyt tietoa mistä ruuvista säätö tehdään xenon- umpiossa ? Jatketaan tutkimista.tritonus kirjoitti: ↑25 Helmi 2024, 21:10Auton asentotunnistin on apparinpuoleisessa etualatukivarressa ja takana muistaakseni melko keskellä, tai ehkä hieman apparin puolella.
Hyvää kuvaa en nyt netistä löydä, mutta pienehkö musta muoviboksi johon titenkin menee piuha, mutta jossa on myös vipu, jonka päässä kuulanivelellä kiinni lyhyt varsi. Sellainen ”polvi”.
Tää polvi voi autoa nostaessa kääntyä yli, eli vääräänsuuntaan, jolloin säätö ei toimi. Mulle on kerrottu, että valotkaan ei tällöin käynnistyksessä aja sitä rataansa läpi.
Sit umpiossa on säätöruuvit. Niillä saa kuvion kohdalleen. Ymmärtääkseni yksi ruuveista säätää pitkiä suhteessa lyhkäsiin.
Ok, suurkiitos. Kyllä nuo valot ajaa radan läpi mutta tosiaan suhteessa pitkät/lyhyet on säätämistä eli lyhyet näyttää liian pitkälle. Ohjekirjastakaan en löytänyt tietoa mistä ruuvista säätö tehdään xenon- umpiossa ? Jatketaan tutkimista.tritonus kirjoitti: ↑25 Helmi 2024, 21:10Auton asentotunnistin on apparinpuoleisessa etualatukivarressa ja takana muistaakseni melko keskellä, tai ehkä hieman apparin puolella.
Hyvää kuvaa en nyt netistä löydä, mutta pienehkö musta muoviboksi johon titenkin menee piuha, mutta jossa on myös vipu, jonka päässä kuulanivelellä kiinni lyhyt varsi. Sellainen ”polvi”.
Tää polvi voi autoa nostaessa kääntyä yli, eli vääräänsuuntaan, jolloin säätö ei toimi. Mulle on kerrottu, että valotkaan ei tällöin käynnistyksessä aja sitä rataansa läpi.
Sit umpiossa on säätöruuvit. Niillä saa kuvion kohdalleen. Ymmärtääkseni yksi ruuveista säätää pitkiä suhteessa lyhkäsiin.
Ok, suurkiitos. Kyllä nuo valot ajaa radan läpi mutta tosiaan suhteessa pitkät/lyhyet on säätämistä eli lyhyet näyttää liian pitkälle. Ohjekirjastakaan en löytänyt tietoa mistä ruuvista säätö tehdään xenon- umpiossa ? Jatketaan tutkimista.tritonus kirjoitti: ↑25 Helmi 2024, 21:10Auton asentotunnistin on apparinpuoleisessa etualatukivarressa ja takana muistaakseni melko keskellä, tai ehkä hieman apparin puolella.
Hyvää kuvaa en nyt netistä löydä, mutta pienehkö musta muoviboksi johon titenkin menee piuha, mutta jossa on myös vipu, jonka päässä kuulanivelellä kiinni lyhyt varsi. Sellainen ”polvi”.
Tää polvi voi autoa nostaessa kääntyä yli, eli vääräänsuuntaan, jolloin säätö ei toimi. Mulle on kerrottu, että valotkaan ei tällöin käynnistyksessä aja sitä rataansa läpi.
Sit umpiossa on säätöruuvit. Niillä saa kuvion kohdalleen. Ymmärtääkseni yksi ruuveista säätää pitkiä suhteessa lyhkäsiin.
Eihän se ole paha homma lainkaan, mutta tarvitsee tietty jakopään ajoitustyökalut (minulta voisi löytyä ylimääräiset
Jos idea on vaan tarkistaa niin ei varmaankaan tarvitse koskea hihnoihin. Ainoat mitä tarvitsee on ne sytytystulppien reikiin menevät tikut ja pakopuolen nokan lukitustyökalu just tohon alipainepumpun tilalle. Tarkistaisin vielä korjausmanuaalista mutta moottori taidettiin ajoittaa niin että 1 ja 2 pytyn männät on molemmat puolivälissä (eli sytytystulppien reikiin pyöritettävät mittatikut yhtä korkealla) ja 1 pytty menossa alaspäin kampiakselia myötäpäivään pyörittäessä. Jos männät asettaa tähän asentoon ja nokka-akselin lukitustyökalu loksahtaa oikealle paikalleen niin oikein on ajoitettu. Kampiakselin hihnapyörähän on lovitettu niin ettei se mene paikalleen kuin yhteen asentoon, joten se on varmasti samassa oikeassa asennossa, jos pytyt on em. tapaisesti linjassa 1 pytyn menossa alaspäin. Työkaluthan tuohon tosiaan juu tarvitsee siitä ei mihinkään pääse. Ja alipainepumppuun varmaankin uuden tiivisteen?mujunen kirjoitti: ↑29 Helmi 2024, 21:42Eihän se ole paha homma lainkaan, mutta tarvitsee tietty jakopään ajoitustyökalut (minulta voisi löytyä ylimääräiset). Moottorintuki pois jakopään puolelta ja moniurahihna tietty pois jne. Kannen toisesta päästä alipainepumppu pitää otttaa myös irti, että saa ajoitustyökalun paikoilleen. Samalla vaivalla vaihtaa uudet hilut jakopäähän, ne kun ei maksa juuri mitään. Eli käytännössä vastaa oikeastaan jakopääremonttia...
Ei Multiairissa mitään mittatikkuja jakopään rempassa ole. T-Jetissä saattaa olla.ArttuNaattor kirjoitti: ↑01 Maalis 2024, 00:37Jos idea on vaan tarkistaa niin ei varmaankaan tarvitse koskea hihnoihin. Ainoat mitä tarvitsee on ne sytytystulppien reikiin menevät tikut ja pakopuolen nokan lukitustyökalu just tohon alipainepumpun tilalle. Tarkistaisin vielä korjausmanuaalista mutta moottori taidettiin ajoittaa niin että 1 ja 2 pytyn männät on molemmat puolivälissä (eli sytytystulppien reikiin pyöritettävät mittatikut yhtä korkealla) ja 1 pytty menossa alaspäin kampiakselia myötäpäivään pyörittäessä. Jos männät asettaa tähän asentoon ja nokka-akselin lukitustyökalu loksahtaa oikealle paikalleen niin oikein on ajoitettu. Kampiakselin hihnapyörähän on lovitettu niin ettei se mene paikalleen kuin yhteen asentoon, joten se on varmasti samassa oikeassa asennossa, jos pytyt on em. tapaisesti linjassa 1 pytyn menossa alaspäin. Työkaluthan tuohon tosiaan juu tarvitsee siitä ei mihinkään pääse. Ja alipainepumppuun varmaankin uuden tiivisteen?mujunen kirjoitti: ↑29 Helmi 2024, 21:42Eihän se ole paha homma lainkaan, mutta tarvitsee tietty jakopään ajoitustyökalut (minulta voisi löytyä ylimääräiset). Moottorintuki pois jakopään puolelta ja moniurahihna tietty pois jne. Kannen toisesta päästä alipainepumppu pitää otttaa myös irti, että saa ajoitustyökalun paikoilleen. Samalla vaivalla vaihtaa uudet hilut jakopäähän, ne kun ei maksa juuri mitään. Eli käytännössä vastaa oikeastaan jakopääremonttia...
Eikös tuossa kuvassa 1 ja 4 sylinterin pakoventtiilin profiili ole 180 astetta suhteessa toisiinsa? Jos 1 on kokonaan kiinni, on 4 kokonaan auki.TurboJ kirjoitti: ↑01 Maalis 2024, 00:56^
^^
Kiitos tiedosta. Näillä eväillä päästään kyllä jo jäljille.
Mutta nyt onkin sitten oikein varsinainen pähkinä purtavaksi - ja edelleen siis kyseessä 1.4 Multiair.
Tehtiin juuri moottorimittauksia moninaisten käyntiin liittyvien oireiden selvittämiseksi. Ohivuototestissä selvisi, että ykkössylinteristä on ohivuotoa nelossylinteriin (?!). Siis tosiaankin reunimmaisesta sylinteristä toisen pään reunimmaiseen sylinteriin - ja mihinkään muualle taas ei vuotoa havaittu. Ei siis vuotoa esim. ykkösestä kakkoseen, vaan suoraan ykkösestä neloseen. Vuoto on vähäinen (ohivirtausmittarin "vihreällä alueella", siis luokkaa 20-30%), mutta kuuluu silti korvalla selvästi.
Samalla kuitenkin puristuspaine on kaikissa sylintereissä 11-13 bar välillä ja kaiken lisäksi se on korkein (13 bar) tuossa ykköspytyssä, josta nyt havaittu ohivuoto. Tarkistusmittauksella saatiin puristuspaineiksi 12-13 bar, eli paine-ero oli pienempi sylinterien välillä. Fiatin ohjearvo 1.4 MA-moottorille on min. 7 bar paine ja max. 25% ero paineessa sylinterien välillä.
Ainoa mitä olemme osanneet veikata on venttiilivuoto, joka siis välittyisi pako- tai imusarjan kautta ykköspytyltä nelospytylle. Tuleeko raadille jotain muuta ideaa tästä?
Joo, noin sen kampiakselin asennon saa kuitenkin tsekattua kokonaan siitäkin koneen päältä ilman että tarvitsee irroittaa rengasta, sisälokaria, apulaitehihnaa, apulaitteiden hihnapyörää. Mutta tosiaan tarvitsee ne työkalut, jos ei oo muita kuin se MultiAirin setti missä ei sitten ilmeisesti noita mittatikkuja tule niin onkin hieman isompi työmaa. Sääli jos noin on.mujunen kirjoitti: ↑01 Maalis 2024, 22:40Ei Multiairissa mitään mittatikkuja jakopään rempassa ole. T-Jetissä saattaa olla.ArttuNaattor kirjoitti: ↑01 Maalis 2024, 00:37Jos idea on vaan tarkistaa niin ei varmaankaan tarvitse koskea hihnoihin. Ainoat mitä tarvitsee on ne sytytystulppien reikiin menevät tikut ja pakopuolen nokan lukitustyökalu just tohon alipainepumpun tilalle. Tarkistaisin vielä korjausmanuaalista mutta moottori taidettiin ajoittaa niin että 1 ja 2 pytyn männät on molemmat puolivälissä (eli sytytystulppien reikiin pyöritettävät mittatikut yhtä korkealla) ja 1 pytty menossa alaspäin kampiakselia myötäpäivään pyörittäessä. Jos männät asettaa tähän asentoon ja nokka-akselin lukitustyökalu loksahtaa oikealle paikalleen niin oikein on ajoitettu. Kampiakselin hihnapyörähän on lovitettu niin ettei se mene paikalleen kuin yhteen asentoon, joten se on varmasti samassa oikeassa asennossa, jos pytyt on em. tapaisesti linjassa 1 pytyn menossa alaspäin. Työkaluthan tuohon tosiaan juu tarvitsee siitä ei mihinkään pääse. Ja alipainepumppuun varmaankin uuden tiivisteen?mujunen kirjoitti: ↑29 Helmi 2024, 21:42
Eihän se ole paha homma lainkaan, mutta tarvitsee tietty jakopään ajoitustyökalut (minulta voisi löytyä ylimääräiset). Moottorintuki pois jakopään puolelta ja moniurahihna tietty pois jne. Kannen toisesta päästä alipainepumppu pitää otttaa myös irti, että saa ajoitustyökalun paikoilleen. Samalla vaivalla vaihtaa uudet hilut jakopäähän, ne kun ei maksa juuri mitään. Eli käytännössä vastaa oikeastaan jakopääremonttia...
Tässä: https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/Gi ... iair.shtmlTurboJ kirjoitti: ↑07 Maalis 2024, 11:27Onko kukaan tehnyt/teettänyt multiair-yksikön vaihtoa viime aikoina 1.4-moottoriin?
Olen seurannut keskusteluja ko. aiheesta pidemmän aikaa ja nyt vaikuttaisi siltä, että MA-yksikön hinta olisi kipuamassa taivaisiin. Jokin aika sitten yksikön hinta on ollut vajaan 1000e, mutta nyt yhtäkkiä reilusti yli tonnin tai jopa kaksi tonnia. Kysyn siis suht. tuoretta kokemusta ja samalla vihjettä mistä voisi ko. yksikön saada vielä kohtuuhinnalla.
Niin ja osaako joku sanoa ovatko kaikki 1.4 Multiair-yksiköt keskenään yhteensopivia, vai onko näissä esim. vuosimallieroja? Tiedän, että esim. Giuliettan tuotannon alkuvuosina yksikköön tuli joitain tehdaspäivityksiä joissa varaosanumerokin muuttui. Mutta nykyään tarjottava osa itsessään - onko se sopiva kaikkiin 1.4 MA-moottoreihin?
Tässä paras löytämäni hinta uudelle:TurboJ kirjoitti: ↑12 Maalis 2024, 01:06^Kiitos. Ei taida silti EU:n sisäpuolella olla enää kohtuuhintaisia toimittajia? Vai miten on isot ketjut, jotka myyvät "tarvikelaatuista" MA-yksikköä. Vaikea uskoa, että tuota edes tarvikkeena oikeasti valmistettaisiin, vaan epäilen eri brändien olevan vain eri myyntiväyliä saman tehtaan tuotteelle. Voin olla kyllä väärässäkin - mutta onko joku noita eri merkkisiä versioita kokeillut?