Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mutt
Viestit: 5616
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ylipitkät vaihtovälit on ainakin toimiva keino tervata moottoria sisäpuolelta, ja männänrenkaat on yksi mahdollinen kohde. Tosin noihin aikoihin useampikin valmistaja laittoi koneisiinsa löysiä männänrenkaita pienempien sisäisten vastusten toivossa, mistä seurasi sitten öljynkulutusta. Esim. Toyotan tapauksessa sitten vaihdeltiin uusia renkaita sen enemmittä pulinoitta, joidenkin toisten tapauksessa taas sovittiin, että artisti maksaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tiige
Viestit: 2920
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

atm kirjoitti:
19 Maalis 2024, 16:17
Onkohan tuon jötsin öljynkulutus ollut suurta ihan uudesta lähtien?
30 tkm öljynvaihtoväli on aika pitkä merkille kuin merkille ja se saattaa edesauttaa nopeempaa koneenn kulumista.
Ylitarkalla pidolla olleesta JTS jossa suositettu vaihtoväli puolitettu olisi mukava kuulla kommenttia - meneekö ölppää samalla mitalla
En osaa perimmäistä syytä sanoa 156 JTS:n öljynkulutukselle kun ei ole tuttu moottori. Ei kai missään Alfa Romeossa ole ikinä ollut 30tkm öljynvaihtoväliä? Joissain se 30tkm saattaa olla huoltoväli mutta sitten erikseen maininta että öljyt 15tkm tai 1 vuoden välein.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Tavis
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
Car(s): 156 SW 2.5 V6 2001
Ex: 159 1750 TBi 2011
Paikkakunta: Pikkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tavis »

Irrottelen etupenkkejä 156 2.5V6:sta ja kysymys miten airbagin liittimen saa irti? Liitin näyttää kolmelta puolelta kiinteältä joten sen irrottaminen näyttää hmmm mutkikkaalta. Kiitos etukäteen vastauksista. Niin ja penkit on tarkoitus laittaa takaisin kiinni eli johtoja ei viitsi katkaista.
Liitteet
20240326_162954 tt.jpg
20240326_162954 tt.jpg (65.47 KiB) Katsottu 6145 kertaa

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 486
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

^juuri nyt ei pääse tarkistamaan omista vehkeistä, mutta muistikuvista -> eikös siinä yhdellä sivulla ollut näkyvissä valkoinen "uloke", jonka sisään painamalla liittimet erkanevat toisistaan.
Money well spent? Well, money spent...

Tavis
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
Car(s): 156 SW 2.5 V6 2001
Ex: 159 1750 TBi 2011
Paikkakunta: Pikkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tavis »

On sellaiset mitkä menee sisään. Yritin irrottaa tuolla tavalla, mutta oliskohan sitten vaan vanhuuttaan niin tiukassa, että vaatii vähän voitelua? Eli irti on, oli vain tiukassa:)

Tavis
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
Car(s): 156 SW 2.5 V6 2001
Ex: 159 1750 TBi 2011
Paikkakunta: Pikkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tavis »

Seuraava kysymys. 156:n kaikki lattiamatot on irti ja lattian eristysmateriaalikin pitää poistaa koska pintakumi on kovettunut ja hapertunut. Mitä laatua olette käyttäneet tilalle, kun olette uusineet? Saisi olla tietenkin taipuisaa, että on helppo muotoilla koteloihin. Jotain Motonetin tai Bilteman vakio tuotetta?

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei sen määräänsä hienompaa tarvi olla. Bilteman liimalla varustettua bitumia muistaakseni viimeisimpänä laitoin, kun oli tarve. Pieni lämpö auttaa notkistumaan mutkissa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Tavis
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
Car(s): 156 SW 2.5 V6 2001
Ex: 159 1750 TBi 2011
Paikkakunta: Pikkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tavis »

156:n sisustan kasaus menossa ja yksi johtosarja jäi merkkaamatta. Mihin mahtaa mennä samassa johto nipussa oleva kolmas klipsi? Kuvan alalaidassa valkoinen johto klipsi. Kiitos etukäteen.
20240428_111835 low.jpg
20240428_111835 low.jpg (66.72 KiB) Katsottu 5281 kertaa

Dario
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2023, 15:23
Car(s): 156 Sportwagon 2.5 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dario »

Jaahas, Busson kaasuläppäkotelo sirisee virrat päällä. Tai vahvasti olettaisin, että on kaasuläppäkotelo googlailujen ja korvakuulolla paikantamisen jälkeen. Sirinä on pääsääntöisesti tasaista, mutta saattaa välillä pätkiä. Jos painaa erittäin kevyesti kaasupoljinta, niin sirinä lakkaa ja jos painaa poljinta syvemmälle, niin sirinä taas jatkuu. Moottorin ollessa käynnissä kaikki tuntuis kuitenkin pelaavaan. Tyhjäkäynti on tasainen, ei esiinny nykimistä, eikä ole vikakoodeja.

Toi kaasuläppäkotelo kun on tossa helpossa paikkaa tyrkyllä, niin mietin oliskohan mitään mitä tällainen kädetönkin auton omistaja vois kokeilla tehdä ongelman selvittämiseksi(?) Vai onko tässä ees oikeeta ongelmaa? :D

Avatar
Keltsi
Viestit: 1870
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuossa on sähköinen kaasuläppä, surina on ihan normaalia.
"No smoke => no power => no hope"

Dario
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2023, 15:23
Car(s): 156 Sportwagon 2.5 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dario »

Keltsi kirjoitti:
13 Touko 2024, 15:12
Tuossa on sähköinen kaasuläppä, surina on ihan normaalia.
Jees, kiitoksia tiedosta!

Harvemmin tulee oltua konepelti auki siten, että on pelkät virrat päällä, mutta nyt sattu olee, kun lamppujen suuntausta säätelin, niin pisti korvaan tuo sirinä. Tässä on vähän viime aikoina joutunut venyttää penniä, jotta saa katsastuksessa ilmenneet ruostevauriot fiksattua, niin nyt meinaa olla pelko persiissä joka äänen suhteen, että ei kai vaan hajoa mitään uutta enää. :'D

atm
Viestit: 182
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Boselift soittimesta kyssäri.
Miten saa vai saako ollenkaan volyymisäädön pohjatasoa säädettyä?
Nyt kun auton sammuttaa joutuu aina säätämään volyymin suuremmalle. Ei tiedä onko soittimessa, koneen melutasossa vai omassa kuulossa vikaa mutta täytyy olla sellaiset 34 "napsua" että jotain kuuluu radiosta :-D . Nyt nollataso on jotain 22 kun virrat laittaa päälle.

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 486
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

^samaa bongattu omissakin yksilöissä, tulen siivellä kuulemaan mahdollisia vastauksia :) Kuulossa ei vielä pitäisi olla vikaa ja on pihassa myös yksilöitä, joissa vakkarisoittimen taso 22-30 on jo "naapurit valittaa" luokkaa.
Money well spent? Well, money spent...

Avatar
palkus
Viestit: 5519
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^,^^ Saa, mutta en vain muista, että miten :lol:
"puhun niin totta kuin osaan"

atm
Viestit: 182
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Bosen manuaalistakaan en löytänyt tuohon suoraa vastausta.

Ainoa kohta missä viitataan äänenvoimakkuuteen on puhelimen äänenvoimakkuus jonka pohjatason voi asettaa päälle-pois /säätää?
Olisikohan tuolla myös vaikutusta yleisen äänenvoimakkuuden pohjatasolle? Täytyy koittaa.

Miten yleistä on kajarin johtojen katkeaminen etuoven haitarikumin sisällä? Huono kuuluvuus voi ehkä johtua noista, kun kaapelia heiluttelee niin sillä vaikutusta volyymiin :)

Avatar
Turre
Viestit: 336
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

15 vuodessa viidessä 156:ssa ei ole katkennutta piuhaa vastaan tullut (ei toki tarkoita etteikö poikkikin voi olla), mutta ne oviliittimethän näissä temppuaa ihan tyyppiominaisuutena. Ilmenee niin että jostain/joistain kaiuttimista ei meinaa mitään kuulua mutta kun tarpeeksi kääntää volumea niin liitos herää ja sitten voi pudottaa volumen normaaliksi. Yleensä korjaantuu vuodeksi-pariksi kun avaa ja suihkuttelee wd-40:tä tms.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

A Bart
Viestit: 1869
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

atm kirjoitti:
04 Kesä 2024, 14:31
Boselift soittimesta kyssäri.
Miten saa vai saako ollenkaan volyymisäädön pohjatasoa säädettyä?
Nyt kun auton sammuttaa joutuu aina säätämään volyymin suuremmalle. Ei tiedä onko soittimessa, koneen melutasossa vai omassa kuulossa vikaa mutta täytyy olla sellaiset 34 "napsua" että jotain kuuluu radiosta :-D . Nyt nollataso on jotain 22 kun virrat laittaa päälle.
Muistaakseni siellä on vaihtoehdot muista sammutettaessa oleva volumen taso, tai startissa oleva hiljainen taso.
En muista että sitä sai opetettua erikseen.
Pari kertaa kun on saanut paskahalvauksen pitkän reissun jälkeen aamustartissa, niin valkkaa sen automaattisesti hiljainen taso varsin nopiaan.

atm
Viestit: 182
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Eli liitin ongelma vaihtelevaan kuuluvuuteen. Löytyisikö jostain pinnikuvaa liittimestä mitkä pinnit menee kajarille, ei turhaa ronkkisi toimivia yhteyksiä. Pitää jotain sähköä johtavaa survoa sinne tilkkeeksi.

Jokin maininta voimakkuuden hidastetusta noususta / laskusta ohjekirjassa muistaakseni oli. Kokeillaan seuraavaksi sen vaikutusta.

Avatar
Isola
Viestit: 2065
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Käy saman tien kaikki pinnit läpi. Samalla tavalla ne ikkunoiden, lukkojen ym. nastat hapettuvat kuin kaiuttimienkin, ne vain alkavat oireilla vasta myöhemmin. Kerralla kaikki kuntoon on helpointa.
Älä tunge mitään tilkettä, vaan suihki molempiin puoliskoihin kontaktisprayta, käytä liitin pari kertaa kiinni ja jätä sitten auki kuivumaan tai puhalla sprayn jäänteet pois paineilmalla.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Kuvaaja
Viestit: 171
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Vaikka yleensä on mukavaa että katsastushenkilö ei liian pieniin asioihin puutu niin nyt olisi saanut olla tarkempi.Tammikuussa katsastin v. 98 2.5 156 eikä maininnut mitään bensatankin kiinnityspannoista.Auto on pääasissa seisonut pihalla siitä asti,sen verran ajoin että kävin tallissa vaihtamassa kesärenkaat ja samalla jarruttelin pintaruosteita jarrulevyistä.Tänään meinasin siirtää auton toiseen paikkaan ja ihmettelin että mitä jäi auton alle kun kuului raahaus ääni,pysäytin auton ja nousin katsomaan ,tankin pannat on kaikki poikki ja tankki roikkuu käsijarruvaijerin varassa.Onko v.99 156 2.0 TS sama tankki ja kiinnityspannat? Jos ei niin mistä saisi pannat?

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Samat pannat kaikissa 156:ssa. Jos purkupelistä löytyy sopivat, noin kiinni vaan, mutta äkkiä tuollaiset tekee itse uudetkin, jos ei halua/jaksa maailmalta tilauksia odottaa.

Itse uusin yhdet pannat jättämällä ehjät päätykulmat vanhaa ja hitsaamalla sopivat soirot kulmien väliin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Kuvaaja
Viestit: 171
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Alfissimo kirjoitti:
15 Kesä 2024, 22:02
Samat pannat kaikissa 156:ssa. Jos purkupelistä löytyy sopivat, noin kiinni vaan, mutta äkkiä tuollaiset tekee itse uudetkin, jos ei halua/jaksa maailmalta tilauksia odottaa.

Itse uusin yhdet pannat jättämällä ehjät päätykulmat vanhaa ja hitsaamalla sopivat soirot kulmien väliin.
Kiitokset.Pihassa on on edellämainittu TS joten sitä tutkimaan tarkemmin.Vähän hankala homma kaikenkaikkiaan kun ei ole kunnon nostinta käytössä vaan joutuu operoimaan tunkkien ja pukkien kanssa.

atm
Viestit: 182
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

tupla
Viimeksi muokannut atm, 17 Kesä 2024, 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

atm
Viestit: 182
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

cf3 bose busso ja latauksen merkivalo syttyi. :evil:
Sanokaas onko laturin irrotukseen keksitty helpompaa konstia kuin se pitkä kaava putkisto, alatuennat, apurunko, vetari?
Kytkinrempassa lyhensin laturin yhtä kiinnityspulttia että menisi helpommin paikoilleen, tiedä auttaako tuo yhtään.
Jos olisi pelkkä säädin menny niin onnistuuko sen vaihtaminen paikoillaan? Ainakin kaapelien mutterit saa auki mutta yksi suodatinjalan takana oleva 13mm mutteri tarvii erikoismatalan hylsyn että saa sen väännettyä, se kyllä järjestyy mutta onko siellä vielä jotain muuta mikä pitää säädinpakettia kiinni?

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Apurunko tieltä pois, niin siitä se laturi syntyy. Pieni mahdollisuus, että voisi mahtua koko oikean puolen vetoakselin pois ottamalla, konetta liinoilla eteenpäin vetämällä ja apurunkoa pudottamalla, mutta kyllä ahdasta on. Sillä ei ole oikein kulkureittiä pyöräkoteloa kohti ja edellä mainittujen vaivalla jo melkein ottaa suosiolla apurungon tieltä pois. Laturin pulttikin mahtuu kokonaisena, kun tunkkaa konetta ylöspäin, niin aisasta löytyy väistö.

Vetarit, tolpat ja ylätuet voi jäädä autoon kiinni ja alatukivarret voi pysyä apurungossa kiinni, niin ei ihan niin montaa osaa tarvi turhaan purkaa, jos ei väkisin halua.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

atm
Viestit: 182
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Laturihumppaan päivitystä. Onnistuin ottamaan säätimen irti laturi paikoillaan, ö-suodatin piti ottaa pois ja ohj.tehostimen putkien kiinnityksiä löysätä että sai työskentelyyn hieman pelivaraa.
Hiilet oli kuluneet 6 mm verrattuna uuden säätimen hiiliin, yllättävän vähän ja epäilin olisiko siinä ollut juurisyy ongelmaan? Uusi säädin meni helpommin paikoilleen ajallisesti kuin vanhan irroitus ja - se lataa jälleen ! Liukurenkaassa ei ollut kuin n. 0,5 mm porras eli sen puolesta jos tuolla nyt mentäisiin ainakin 100tkm eteenpäin.

Samper
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Huhti 2016, 19:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts sportwagon vm2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Samper »

Tuossa aiempina vuosina kyselin eräästä 156 Wagonista. Nyt se on eilen katsastettu 10v jälkeen, huomauttamista jäi liian alas suunnatusta uudesta sumuvalosta. 😁

Sisäpuhallus: Pitäisikö puhaltimen puhaltaa naamalle ilmaa, tuntuu että siinä asennossa ilma jää johonkin. Lattialle puhaltaa ja ikkunalle. Pienistä pyöreistä ei tule juurikaan ilmaan. Vanha suodatin otettu välistä toistaiseksi pois.
Säätöläppäkö tai sen moottori jumittaa?
Jos niin, niin minkälainen savotta ehjätä? Kojelauta irti? 😁

Avatar
Aquatica
Viestit: 15112
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Onko automaattinen ilmastointi?

Jos on, voi olla läppien rajojen etsinnän aika. Akun miinus hetkeksi irti, sitten takaisin kiinni ja *älä koske mihinkään*, ei ovien aukomista jne.
Anna rullata läpi kaikessa rauhassa (tupakkaihmiset vetäsee sen kessun tähän väliin).
Kokeilee sitten uudestaan.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1870
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Myös "liian pitkä" radio aiheuttaa puuttuvan yläpuhalluksen painamalla ilmakanavaa lyttyyn ja tämä estää ilman ohjausläpän liikkumisen.
"No smoke => no power => no hope"

Samper
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Huhti 2016, 19:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts sportwagon vm2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Samper »

Aquatica kirjoitti:
02 Heinä 2024, 22:32
^
Onko automaattinen ilmastointi?

Jos on, voi olla läppien rajojen etsinnän aika. Akun miinus hetkeksi irti, sitten takaisin kiinni ja *älä koske mihinkään*, ei ovien aukomista jne.
Anna rullata läpi kaikessa rauhassa (tupakkaihmiset vetäsee sen kessun tähän väliin).
Kokeilee sitten uudestaan.
Kiitos. Automaattinen AC.
Tämä rajojen ajo tuntui auttaneen. En käyttänyt käynnissä asti, mutta nyt pyöreistä puhallinsuuttimista puhaltaa nyt ilmaa.

Itse ilmastointi tarvitsee vaihtaa yhden kylmäputken ja samalla vaihtaa uuden kennon. (Putki/letku löytyy, kenno vielä euroopassa)
Millä todennäköisyydellä kompura sökö tai vähintää vuotaa? 50/60?
On ollut vähintään 10v ilman aineita.

Avatar
155156
Viestit: 2151
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Käykö 156 Twin Spark -mallien pakoputken takimmainen osa eli ”takapönttö” 156 2.5 V6 -malliin (2001, tiukemmalla päästötekniikalla)?

[edit] Näyttäisi vähän siltä, että diesel-malleihin ja 2.5 V6 käy sama, mutta Twin Sparkeissa eri. [/edit]

Avatar
Monza
Viestit: 975
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Monza »

Varmaan faq osiota, mutta kysytään vielä kerran. Täällä lienee ollut eniten JTS autoilijoita.

Mites tarkka tämä 2.0 JTS olikaan hihnanvaihdosta? Kesähämiksellä ajetaan parituhatta kilometriä kesässä ja lopun aikaa se seisoo kuivassa tallissa, missä ulkolämpötila, 7-8 kk vuodessa, tänä aikana konetta ei käynnistetä.

Mennäänkö edelleen 3v vaihtovälillä?

A Bart
Viestit: 1869
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Monza kirjoitti:
10 Heinä 2024, 13:59
Varmaan faq osiota, mutta kysytään vielä kerran. Täällä lienee ollut eniten JTS autoilijoita.

Mites tarkka tämä 2.0 JTS olikaan hihnanvaihdosta? Kesähämiksellä ajetaan parituhatta kilometriä kesässä ja lopun aikaa se seisoo kuivassa tallissa, missä ulkolämpötila, 7-8 kk vuodessa, tänä aikana konetta ei käynnistetä.

Mennäänkö edelleen 3v vaihtovälillä?
Jos pakkaskäynnistyksiä ei oikein tule, menisin ainakin 5 vuodella jos kaikki lelut on vaihdettu viimeksi.
Tasapainoakselin remmin kireyden tarkastaisin sen jälkeen.
Sehän sieltä ensin löystyy vähillä kilsoilla.

Avatar
palkus
Viestit: 5519
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Monza kirjoitti:
10 Heinä 2024, 13:59
Varmaan faq osiota, mutta kysytään vielä kerran. Täällä lienee ollut eniten JTS autoilijoita.

Mites tarkka tämä 2.0 JTS olikaan hihnanvaihdosta? Kesähämiksellä ajetaan parituhatta kilometriä kesässä ja lopun aikaa se seisoo kuivassa tallissa, missä ulkolämpötila, 7-8 kk vuodessa, tänä aikana konetta ei käynnistetä.

Mennäänkö edelleen 3v vaihtovälillä?
Minä vetelin 60000 täyteen ja aikaa meni 4,5 v . Vesipumpulla 2 remmiä. Taikasana on vaihtotyö ja osat, mielestäni. Ajotus ja kiristimet justiinsa. Jos kiristimet pääsee pohjaamaan, niin hihnapyörät alkaa kulumaan. Multa petti tasapainoremmi pajan jäliltä n 55000km/vajaa 4v ja 2 hihnapyörää kuluneet. Itsevaihdolla noilla samoilla hihnapyörillä sitten tuon 4,5/60000 ja tasapainoremmi ok.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Monza
Viestit: 975
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Monza »

Kiitoksia, joo pakkaskäynnistyksiä ei tule ja kaikki tilbehöörit on vaihdettu AutoMilanossa viimeksi. Ajattelin kanssa laittaa ainakin vuoden ylimääräistä aikaa, kilometrejä hihnalle ei tule kymmentä tuhatta.

Toinen kysymys, autossa on metrejä ~45tkm, ikää kohta 20v, epäilisin että alkuperäisillä tulpilla mennään. Vaihtoväli lienee 100 tkm, mitä noille kannattaisi tehdä, vai tarvitseeko mitään?

FinPat
Viestit: 7951
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Monza kirjoitti:
12 Heinä 2024, 13:52
Toinen kysymys, autossa on metrejä ~45tkm, ikää kohta 20v, epäilisin että alkuperäisillä tulpilla mennään. Vaihtoväli lienee 100 tkm, mitä noille kannattaisi tehdä, vai tarvitseeko mitään?
Tuntematta JTS:n hengenelämää lainkaan sanoisin yleisenä ohjeena että tulpat kannattaa ehdottomasti vaihtaa. Aika tekee tehtävänsä tulpillekin vaikka kilometrit olisivat maltillisia. Samaten tulpan koloon voipi tulla kosteutta ja vuosien saatossa tulppa sitten pikku hiljaa ruostuu pesäänsä.

Ja hintakin on kohtuullinen ja työ on helppo tehdä itse kun kyseessä ei ole Mitsubishi 3000 GT tai Ford 5.4 Triton.

Avatar
Polforea
Viestit: 11525
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Silleen pienenä varoituksen sanana, että muutamia vuosia paikallaan maanneet, vähän ajetut tulpat saattaa sitten olla tiukahkossa. Maltti on valttia niidenkin irroituksessa - vähän voimaa saattaa tarvita kaverina.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5519
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Monza kirjoitti:
12 Heinä 2024, 13:52
Kiitoksia, joo pakkaskäynnistyksiä ei tule ja kaikki tilbehöörit on vaihdettu AutoMilanossa viimeksi. Ajattelin kanssa laittaa ainakin vuoden ylimääräistä aikaa, kilometrejä hihnalle ei tule kymmentä tuhatta.

Toinen kysymys, autossa on metrejä ~45tkm, ikää kohta 20v, epäilisin että alkuperäisillä tulpilla mennään. Vaihtoväli lienee 100 tkm, mitä noille kannattaisi tehdä, vai tarvitseeko mitään?
Vaikka nuo tulpat ovatkin pirun kestävät, niin kannattaa ne nyt edes kerran vaihtaa :lol: huolestuttavasti muistan ulkoa tulpan: ngk bkr6ekpa. Jos joku muu tulppa on tarkoitus laittaa, niin sitten ei kannata vaihtaa ollenkaan. On noi tulpat varmaankin auki olleet jakohihna hommissa, kylmänä lähtevät nätisti auki. Momentinkin taidan muistaa ulkoa 26-28 Nm. Tais olla jts liian kauan ajossa :silly:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Turre
Viestit: 336
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Monza kirjoitti:
12 Heinä 2024, 13:52
Kiitoksia, joo pakkaskäynnistyksiä ei tule ja kaikki tilbehöörit on vaihdettu AutoMilanossa viimeksi. Ajattelin kanssa laittaa ainakin vuoden ylimääräistä aikaa, kilometrejä hihnalle ei tule kymmentä tuhatta.
Tuossa vähintään yhtä tärkeää kuin että kuka on vaihtanut on että mitä sinne on laitettu. Tokko niitä alkuaikojen muovikiristimiä on enää missään, mutta yksi kovin muovinen vesipumppu tuli vastaan luotetun Alfa-pajan laittamana 2016 tienoilla kun petti vuoden yliajalla (kilometrejä ei paljon mitään).

Meilläkin yksilötasolla reilusti alle 10tkm vuodessa tulee autoille reissua niin noiden rajojen kanssa on alkanut ajan myötä joustamaan kun muutaman kerran on täysin uutta vastaavan näköiset prujut vaihtanut ensin tunnollisesti kolmen vuoden ja sitten neljän ja nyt mennään jo viidettä... Sekin missä vesipumppu petti oli muuten ihan vasta asennetun näköinen edelleen.
Toinen kysymys, autossa on metrejä ~45tkm, ikää kohta 20v, epäilisin että alkuperäisillä tulpilla mennään. Vaihtoväli lienee 100 tkm, mitä noille kannattaisi tehdä, vai tarvitseeko mitään?
Autokeskuksella olivat aikanaan sitä mieltä että niiden vaihtoväli on 100tkm tai 5v. Tuosta vuosirajasta en kyllä ole kirjallisena onnistunut missään näkemään mainintaa, mutta eLearn nyt on mitä on.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15112
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Miä muistelisin tulpilla olleen 100tkm/5v tai 100tkm/10v vaihtoväli ihan auton ohjekirjasessa olevan huolto-ohjelman mukaisesti TS:ssä, liekkö JTS:ssä samat?

Avatar
Monza
Viestit: 975
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Monza »

Raati näyttää olevan melko yksimielinen siitä, että tulpat vaihtoon. Auto tuli mulle viitisen vuotta sitten ja en tosiaan tiedä onko siellä alkuperäiset vai ei. Täytyypä vielä plarata kuittipinoa mikä tuli auton mukana ja laittaa kuitenkin tulpat vaihtoon seuraavan huoltotoimenpiteen yhteydessä. Näissä vähän ajetuissa vehkeissä ei tule aina tämä ajan vaikutus mieleen.

VMH
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Huhti 2024, 07:02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja VMH »

Osaako kukaan auttaa alfoista kokematonta. Ongelmana vuoden 2005 156 1.8 TS koneella oleva alfan, jossa öljynkulutus aivan käsittämätöntä, puhutaan varmaan toista litraa /1tkm. Autolla ajettu hieman reilun200tkm.
Päällisin puolin kaikki näyttää hyvältä, ei savuta, ei vuoda, nesteet OK. Äskettäin katsastettu ja päästöt myös OK. Tehot tuntuu olevan myös tallella.
Ainut mitä nopeasti katsottuna näyttää, niin kannen ja imupuolen välisistä letkuista taempi aivan öljyssä sisältä, tässä myös aikamoinen alipaineimu koneen ollessa käynnissä. Etummaisella letkusta vissiin ottaa korvausilman?

Onko tässä öljynerotin / huohotus miten toteutettu ja mistä päin konetta löytyy? (Kuvaa?)
Muilla vastaava öljynkulutus ollut ongelmana ja miten ratkennut vai onko kone vaan entinen.

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Huohotus on aika yksinkertainen kannen ja imusarjan välillä ja olettaen olet ne molemmat letkut löytänyt :) .

Öljynkulutus on jonkinlainen ominaisuus TS:n kohdalla ja ”väärällä” öljyllä erityisesti korostuu. Jotain 5w-40:sta voi mennä helposti litra tonnilla ja mitään ohuempaa ei varsinkaan saa koneeseen laittaakaan.

Henk.koht. olen omissa TS:ssa käyttänyt Valvoline MaxLife 10w-40 ympäri vuoden ja ilman muita muutoksia, jos sama kone vienyt toista öljyä n. litran tuhannella, on se MaxLifen kanssa ollut 0.5-0.7 litran haarukassa vähän yksilöstä riippuen. Kohta joku huutaa, että laita 10w-60, mutta sitä se kone ei tarvi, jos et just heti ole helteessä radalle lähdössä kelloa vastaan vetämään monta kierrosta jatkuvalla syötöllä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

VMH
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Huhti 2024, 07:02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja VMH »

Tässäkö ei ole mitään öljynerotinta sitten huohotuksen välissä? Taempi letku tosiaan hyvin öljyinen sisältä ja epäilen että sieltä öljy katoaa koneesta. Tässä letkussa vaoimakas imu kun kone käynnissä.
Valvoline MaxLife 10w-40 Ollut nyt parin tkm ajan koneessa.

A Bart
Viestit: 1869
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Alfissimo kirjoitti:
19 Heinä 2024, 13:48
Kohta joku huutaa, että laita 10w-60, mutta sitä se kone ei tarvi, jos et just heti ole helteessä radalle lähdössä kelloa vastaan vetämään monta kierrosta jatkuvalla syötöllä.
Jos koneessa on reilua öljynkulutusta, niin ei se 10w-60 kyllä sitä korjaa.
Oman tessun koneen aikoinaan purin atomeiksi ja pyttyjen hoonauksen ja uusien männänrenkaitten jälkeen ei kyllä käytännössä vienyt öljynvaihtovälillä öljyä.
Öljyrenkaissa oli tuossakin jumia ja mönjää jo vaikka oli ajettu vasta n. 120 tuhatta, toki muistaakseni ohkaisilla litkuilla huoltokirjan mukaan.

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

A Bart kirjoitti:
30 Heinä 2024, 16:53
Alfissimo kirjoitti:
19 Heinä 2024, 13:48
Kohta joku huutaa, että laita 10w-60, mutta sitä se kone ei tarvi
Jos koneessa on reilua öljynkulutusta, niin ei se 10w-60 kyllä sitä korjaa.
Juuri siksi sanoinkin, jos se nyt oli jotenkin epäselvää.
Aikanaan vaan tuntui 10w-60 olevan joidenkin mielestä ratkaisu kaikkeen, niin siksi todettuna.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

pee
Viestit: 457
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Car(s): 156 v6
500 Esseesse
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pee »

156:n etupään olka-akselien ylätukivarsille menevät osat ottavat kiinni iskunvaimentimen runkoon auton ollessa ylös nostettuna. Onko tuo aivan normaalia vai onko jotain väärin? Hieman pyöräntuentaa nostettaessa ei enää kosketa.

Avatar
palkus
Viestit: 5519
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

pee kirjoitti:
21 Syys 2024, 15:51
156:n etupään olka-akselien ylätukivarsille menevät osat ottavat kiinni iskunvaimentimen runkoon auton ollessa ylös nostettuna. Onko tuo aivan normaalia vai onko jotain väärin? Hieman pyöräntuentaa nostettaessa ei enää kosketa.
Iski pieni ymmärryshävikki, mutta siis esim. pyöriä käännellessä, auto ylhäällä, niin olka-akseli kraapii iskariin? Ei kuulu.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5519
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

pee kirjoitti:
21 Syys 2024, 15:51
156:n etupään olka-akselien ylätukivarsille menevät osat ottavat kiinni iskunvaimentimen runkoon auton ollessa ylös nostettuna. Onko tuo aivan normaalia vai onko jotain väärin? Hieman pyöräntuentaa nostettaessa ei enää kosketa.
Iski pieni ymmärryshävikki, mutta siis esim. pyöriä käännellessä, auto ylhäällä, niin olka-akseli tai joku muu kraapii iskariin? Ei ole normaalia.
"puhun niin totta kuin osaan"

pee
Viestit: 457
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Car(s): 156 v6
500 Esseesse
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pee »

Juuri noin eli se olka-akselin ylätukivarrelle menevä osa, minkä kaari kulkee iskunvaimentimen läheltä, osuu iskunvaimentimen kylkeen auton ollessa ylhäällä ja pyöriä käännellessä. Ei siellä varmaan mitään kovin isoa väliä ole normaalissa tapauksessakaan, mutta tässä se on tosiaan kiinni sen verran, että hinkkaa maalit pois. Kyselee nimimerkki: Se oli jo tuollainen minulle tullessa.

Vastaa Viestiin