Alfa Romeo Giulia 952
Valvoja: Moderators
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tästäkö sen pitäis kampeamalla nousta ylös?
- Liitteet
-
- Giulia lampunvaihtoluukku 4.jpg (63.6 KiB) Katsottu 9370 kertaa
- Tiige
- Viestit: 2995
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^ Siitä. Molemmilta puolilta kun kampeaa niin lähtee helpommin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- nurmi
- Viestit: 202
- Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
- Car(s): Giulia 2.2 -17
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex. Gtv 2.0 -00
156 V6 -00 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Öljyvuoto johtui jakopäässä sijaitsevasta suodattimesta/separaattorista joka oli tukkeutunut. Kyseinen separaattori tulisi vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä mutta tässä tapauksessa paikoillaan oli alkuperäinen jolla kilometrejä takana 178 tuhatta. No samalla tuli hihna vaihdettua.
Onneksi jouduttiin jakopaa avaamaan sillä hihna oli löysällä kiristimen löystyttyä. Eli konerikko oli todella lähellä

- Pujazuba
- Viestit: 2395
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tuo separaattori tuskin vaihdetaan ellei itse ole tarkkana jakopäähuollon yhteydessä. Kun jakopäähuolto tulee vastaan ennen kuin huolto-ohjelma mainitsee separaattorin vaihtoa (100 tkm/5v) ja sitten kun separaattorin vaihto on edessä, niin ei ole jakopäähuollon aika vielä.
Ei myöskään näytä olevan kovin yleinen osa tarvike toimittajilla.

Ei myöskään näytä olevan kovin yleinen osa tarvike toimittajilla.
- Raikkoo
- Viestit: 317
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Separaattorin vaihtoonhan ei tarvitse purkaa jakopäätä, riittää että irroittaa moniurahihnan ja kiristimen. Mutta kuten edellä todettiin, jää helposti vaihtamatta jos ei itse osaa sitä murehtia.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tervehdys,
Millaisilla vaihtoväleillä olette vaihtaneet 2.0T Multiairienne jäähdytysnesteitä? Huolto-ohjelmaanhan se ei kuulu.
Millaisilla vaihtoväleillä olette vaihtaneet 2.0T Multiairienne jäähdytysnesteitä? Huolto-ohjelmaanhan se ei kuulu.
- Pujazuba
- Viestit: 2395
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Terve.
Huollossa tarkistetaan sen pakkaskestävyys ja tarvittaessa se vaihdetaan. Jos auton jakopää on hihnavetoinen niin sittenhän jakopäähuollon yhteydessä jokapääsarjan lisäksi vesipumppu on vaihdettava jolloin jäähdytysneste menee vaihtoon.
Näin yleisesti. Tuo kone ei ole minulle varsinaisen tuttu niin muut on varmaan viisaampia sen suhteen.
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
- Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08 - Paikkakunta: E-Savo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Onkos kenellekään tuttu yksilö punainen vuoden 2018 bensa-Giulia rekkarilla MMN-677? Varasin auton näkemättä, kun olen tuollaista Veloce-sisustaista jo pidempään etsinyt ja vasta torstaina pääsen koeajolle. Klubitarra oli takalasissa ja vaihteistoöljyt ainakin kerran vaihdettu, joten vaikuttaisi olleen ihan ok huolenpidolla.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Se on maksimissaan 2-omisteinen Suomi-auto. Voi olla ollut vain yhdellä käyttäjällä, mutta sitä ei voi enää varmistaa kun auton omistaja on menehtynyt. Ostin auton kuolinpesältä viime viikolla, mutta auto toimitettiin meille tänään ja sitten sen jo varasitkin. Hieno auto, onnittelut hienon auton hankinnasta.koomala kirjoitti: ↑21 Loka 2024, 13:26Onkos kenellekään tuttu yksilö punainen vuoden 2018 bensa-Giulia rekkarilla MMN-677? Varasin auton näkemättä, kun olen tuollaista Veloce-sisustaista jo pidempään etsinyt ja vasta torstaina pääsen koeajolle. Klubitarra oli takalasissa ja vaihteistoöljyt ainakin kerran vaihdettu, joten vaikuttaisi olleen ihan ok huolenpidolla.
Autokaupan ammattilainen
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Juu kiitos, tässä kun kyseessä ketjukone niin, ei tule tuota säännöllistä hihnan vaihdon yhteydessä tapahtuvaa jäähdytysnesteiden vaihtoa. Lähinnä mietin, että onko turhaa hommaa vaihdattaa niitä erikseen, vaan vaihtaa sitten aikanaan, jos jotkin muut korjaustoimenpiteet sitä edellyttävät (tai jos pakkaskestävyys sitä vaatii). Nämä nykyaikaiset nesteet kuitenkin kestänevät aikaa paremmin, kuin männävuosina.Pujazuba kirjoitti: ↑20 Loka 2024, 21:47Terve.
Huollossa tarkistetaan sen pakkaskestävyys ja tarvittaessa se vaihdetaan. Jos auton jakopää on hihnavetoinen niin sittenhän jakopäähuollon yhteydessä jokapääsarjan lisäksi vesipumppu on vaihdettava jolloin jäähdytysneste menee vaihtoon.
Näin yleisesti. Tuo kone ei ole minulle varsinaisen tuttu niin muut on varmaan viisaampia sen suhteen.
- Pujazuba
- Viestit: 2395
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^ Helpohan se on myös itse tarkistaa esim tällaisella mittarilla:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031973
Muistaakseni tuo on tarkka tasostaan niin nestettä pitää ottaa juuri merkittyyn tasoon asti jotta tulos on validi.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031973
Muistaakseni tuo on tarkka tasostaan niin nestettä pitää ottaa juuri merkittyyn tasoon asti jotta tulos on validi.
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
- Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08 - Paikkakunta: E-Savo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Bilteman 95 Ah AGM akku Giuliaan, uhka vai mahdollisuus?
Nykyisessä akussa on Alfan tarra, joten lieneekö vielä alkuperäinen. IBS näyttää alle 30 % ja auto jo kerran herjasi alhaista jännitettä latauksesta huolimatta, joten kaikki katastrofin ainekset on kylvetty pakkasia varten.
Nykyisessä akussa on Alfan tarra, joten lieneekö vielä alkuperäinen. IBS näyttää alle 30 % ja auto jo kerran herjasi alhaista jännitettä latauksesta huolimatta, joten kaikki katastrofin ainekset on kylvetty pakkasia varten.
- Polforea
- Viestit: 11813
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Biltsun akut ovat pääosin olleet mahdollisuuksia, vaikka se saattaa vähän yllättääkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Raikkoo
- Viestit: 317
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Itsellä on pelkästään positiivisia kokemuksia Bilhelvatan akuista. Pääasiassa venemaailmassa ollut käynnistysakkuina.
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
- Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08 - Paikkakunta: E-Savo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Taindanpa laittaa siis Bilteman akun testiin, kun ajelen seuraavan kerran sinisten kirjaimien lähistöllä. Onhan tuossa 4 vuoden takuu, joten ei kovin korkealta tipahda.
- Pujazuba
- Viestit: 2395
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Bilteman EFB akku ei Giuliettassa kovin paha ollut mutta kuitenkin meni vaihtoon takuun aikana.
Giuliaan laitoin kokeilun vuoksi Puuilon akun kun mullakin oli autossa tehtaan alkup. akku.
2018 lähtien mikään akku ei ole yllättänyt positiivisesti. Toisaalta tämä menee käsi kädessä älylaturilla (S&S autoja) varustettujen autojen omistuksen kanssa jotka eivät näytä sallivan akun lataustason menevän yli 80%. Tämä on resepti ongelmille ellei talvella lataa akkua silloin tällöin itse.
Giuliaan laitoin kokeilun vuoksi Puuilon akun kun mullakin oli autossa tehtaan alkup. akku.
2018 lähtien mikään akku ei ole yllättänyt positiivisesti. Toisaalta tämä menee käsi kädessä älylaturilla (S&S autoja) varustettujen autojen omistuksen kanssa jotka eivät näytä sallivan akun lataustason menevän yli 80%. Tämä on resepti ongelmille ellei talvella lataa akkua silloin tällöin itse.
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Akkujen kestosta lievä offtopic kun merkki ja malli on eri: -07 Lexus IS250 :ssa edellinen akku kesti -18 - 24 eli 6 vuotta ja nyt vaihdettu auton kolmas akku. Ja huom tehdasakku kesti papereiden mukaan Skoonen olosuhteissa jopa 11 vuottaPujazuba kirjoitti: ↑06 Marras 2024, 13:07Bilteman EFB akku ei Giuliettassa kovin paha ollut mutta kuitenkin meni vaihtoon takuun aikana.
Giuliaan laitoin kokeilun vuoksi Puuilon akun kun mullakin oli autossa tehtaan alkup. akku.
2018 lähtien mikään akku ei ole yllättänyt positiivisesti. Toisaalta tämä menee käsi kädessä älylaturilla (S&S autoja) varustettujen autojen omistuksen kanssa jotka eivät näytä sallivan akun lataustason menevän yli 80%. Tämä on resepti ongelmille ellei talvella lataa akkua silloin tällöin itse.

Ja ex-Juuliassa (vm. -17) oli 1. akku vaihdettu jo vuoden käytön jälkeen , toki auto oli rullannut silloin jo 100 tkm ammattikäytössä.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
- Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08 - Paikkakunta: E-Savo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Nakkasin Bilteman 95 Ah AGM-akun peräkonttiin viikonloppuna. Ainakin takalasinlämmitin rupesi nyt toimimaan, mitä se ei alkuperäisellä akulla tehnyt. Aikaisempaan keskusteluun viitaten, niin ilmeisesti Giulian akkutelinettä on ainakin kahdella erilaisella pultilla. Itselläni ei ollut mitään pitkää pulttia, vaan akun takareunan lattaraudan pultin kanta oli ihan lattaraudassa kiinni. Peilin avulla sihtasin hylsyn paikalleen ja takaisin pyörittelin ihan näppituntumalla.
On muuten tarroja lukuunottamatta hyvin samanlainen tuo Bilteman akku kuin Alfan orkkis eli Vartan tekele. Tuo Bilteman 95 Ah on poistuva tuote ja korvaajaksi on tulossa 92 Ah versio, joten lieneekö valmistaja vaihtumassa.

Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tuo bilteman akku varmaan on ihan hyvä? Takuutakin vissiin 4v. Omaan pitäisi kanssa uusia.
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
- Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08 - Paikkakunta: E-Savo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Bilteman akulla alkoi myös start-stop toimimaan ja IBS näytti akun tilaksi 92 %, joten hyvinhän tuo Giuliassa pelittää. Varmaan toimii ihan siinä missä muutkin vastaavat akut. Takuuta on tosiaan 4 vuotta, aika näyttää tarvitaanko sitä.
-
- Viestit: 363
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Olisko tuo Bilteman Vartan valmistama, huollossa väittivät että Varta ja Bosch nykyisin sama..
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Saako giuliaan ohjelmoitua toimitaa päälle että kun menee autolle ja avaa ovet kauempaa kaukosäätimellä niin ns tervetulovalot päälle? Ajovalot
- Pujazuba
- Viestit: 2395
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kyllähän noille 'Welcome lights' ominaisuudelle on kytkentä menussa 'Lights' osiossa.
- Pujazuba
- Viestit: 2395
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Biltemassa taitaa olla myös EFB akku oikeilla ominaisuuksilla mutta sen takuuaika ja todennäköisesti myös elinikä on tuota AGM akkua lyhyempi.koomala kirjoitti: ↑11 Marras 2024, 16:55Nakkasin Bilteman 95 Ah AGM-akun peräkonttiin viikonloppuna. Ainakin takalasinlämmitin rupesi nyt toimimaan, mitä se ei alkuperäisellä akulla tehnyt. Aikaisempaan keskusteluun viitaten, niin ilmeisesti Giulian akkutelinettä on ainakin kahdella erilaisella pultilla. Itselläni ei ollut mitään pitkää pulttia, vaan akun takareunan lattaraudan pultin kanta oli ihan lattaraudassa kiinni. Peilin avulla sihtasin hylsyn paikalleen ja takaisin pyörittelin ihan näppituntumalla.
On muuten tarroja lukuunottamatta hyvin samanlainen tuo Bilteman akku kuin Alfan orkkis eli Vartan tekele. Tuo Bilteman 95 Ah on poistuva tuote ja korvaajaksi on tulossa 92 Ah versio, joten lieneekö valmistaja vaihtumassa.
- Pujazuba
- Viestit: 2395
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tiedoksi tästä harvinaisesta löydöstä diesel Giulia omistajille joihin pätee 0W-20, ACEA C2, Fiat 9.55535-DSX moottoriöljy.
Tämä on harvinaisen ja kalliin Selenian lisäksi ainoa löytämäni kaikkia yo speksejä täyttävä öljy. Saatavilla Hobby Hallista.
https://swiss-oil.eu/en/product/sae-0w-20-syntho-la
Tämä on harvinaisen ja kalliin Selenian lisäksi ainoa löytämäni kaikkia yo speksejä täyttävä öljy. Saatavilla Hobby Hallista.
https://swiss-oil.eu/en/product/sae-0w-20-syntho-la
- mutt
- Viestit: 5799
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Löytyyhän tuo Fiatin hyväksyntä moneltakin valmistajalta, esim. IKH:n myymältä Wolfilta:
https://www.ikh.fi/fi/wolf-officialtech ... olf65617-5
Nimarkilta saa Motulia:
https://www.nimark.fi/buy/motul_108862/
Motoral myy Valvoline Synpower MST C5 0W-20 jne.
https://www.ikh.fi/fi/wolf-officialtech ... olf65617-5
Nimarkilta saa Motulia:
https://www.nimark.fi/buy/motul_108862/
Motoral myy Valvoline Synpower MST C5 0W-20 jne.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Alfa Romeo Giulia 952
En katsonut tarkemmin läpi, mutta tuskimpa noissa on virallista Fiatin hyväksyntää missään. Öljynvalmistaja vaan kertoo että heidän mukaansa täyttää vaatimukset. Uskoisin, että Selenia ainoa virallinen öljy.mutt kirjoitti: ↑18 Marras 2024, 13:11Löytyyhän tuo Fiatin hyväksyntä moneltakin valmistajalta, esim. IKH:n myymältä Wolfilta:
https://www.ikh.fi/fi/wolf-officialtech ... olf65617-5
Nimarkilta saa Motulia:
https://www.nimark.fi/buy/motul_108862/
Motoral myy Valvoline Synpower MST C5 0W-20 jne.
- Pujazuba
- Viestit: 2395
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^ Juu löytyy niitä mutta C2 speksiä täyttäviä en ole nähnyt missään sillä ohjekirja vaatii sitä.
Alkuperäinen tehtaan Selenia ei myöskään ole enää C2 öljy vaan C5/6.
Alkuperäinen tehtaan Selenia ei myöskään ole enää C2 öljy vaan C5/6.
- mutt
- Viestit: 5799
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Nuo C-luokat onkin siitä mielenkiintoisia, että ylempi ei välttämättä käy alemmalle vaatimukselle. "Low SAPS" ja "mid SAPS" ei ole vaihtokelpoisia. C2 on minun ymmärryksen mukaan korvattavissa C5:lla, mutta ei esim. C4:lla.
https://www.valvolineglobal.com/en-ksa/ ... fications/
https://www.valvolineglobal.com/en-ksa/ ... fications/
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Pujazuba
- Viestit: 2395
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^ Kiinnostavaa luettavaa. Kiitos.
Tämä selittää sen miksi moni nykyinen 9.55535-DSX täyttävä öljy on C5 tai C6.
Tämä selittää sen miksi moni nykyinen 9.55535-DSX täyttävä öljy on C5 tai C6.
- Polforea
- Viestit: 11813
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Jepni. Motulilla Fiat-koodit on Nimarkin mukaan kategoriassa "Öljyn valmistajasuositus" eikä "Valmistajan hyväksymä", mikä ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että öljyn valmistaja leimaa että tämän luokituksen speksit täyttyy, mutta auton valmistaja ei ole omaa leimaansa antanut.
Vastaavasti Swissoil listaa omansa "Fiat 9.5535-DSC - -level", jossa myös minun korvaani tuo "level" kuulostaa vastaavalta infolta. "Tällä tasolla" mutta ei (välttämättä) "tällä leimalla".
IKH listaa Wolfille kaikki samassa "Määritystaso" -listassa, joka ei noita erittele, Wolfin sivut listaa "Meets OEM Specifications", joka viittaa nähdäkseni samaan tulokseen - öljyvalmistaja sanoo että speksit täyttyy, mutta autonvalmistaja ei ole leimannut.
Verrokiksi Selenia listaa WR Forwardille "OEM Approvals FCA 955535-DSX CTR n° F013.K15". "Approval" viittaa minusta enempi autonvalmistajan hyväksyntään kuin "meets" tai "level".
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- matti_vuorio
- Viestit: 1559
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Akku teemalla mennään myös täällä. Pistin merkille tässä ilmojen kylmetessä, että virran kytkennän jälkeen istuimen läskin siirto -toiminto kuulostaa vähän vaivalloiselta. Annoin auton olla vuorokauden parkissa ja kävin mittaamassa akun navoilta 11,5V lukemat, kun IBS näyttää akun varaustasoksi 99%. Autolla ei ilmeisesti ole mitään käryä akun oikeasta varaustilanteesta. IBS resetin ohje ei ole ihan selkeä, joten riittääkö jos käyttää maakaapelin siitä pikaliittimestä irti vai pitääkö ottaa koko kenkä irti akun miinus navasta?
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Giulia 952
https://www.motonet.fi/tuote/shell-heli ... ct=59-0110jamper kirjoitti: ↑19 Marras 2024, 09:27En katsonut tarkemmin läpi, mutta tuskimpa noissa on virallista Fiatin hyväksyntää missään. Öljynvalmistaja vaan kertoo että heidän mukaansa täyttää vaatimukset. Uskoisin, että Selenia ainoa virallinen öljy.mutt kirjoitti: ↑18 Marras 2024, 13:11Löytyyhän tuo Fiatin hyväksyntä moneltakin valmistajalta, esim. IKH:n myymältä Wolfilta:
https://www.ikh.fi/fi/wolf-officialtech ... olf65617-5
Nimarkilta saa Motulia:
https://www.nimark.fi/buy/motul_108862/
Motoral myy Valvoline Synpower MST C5 0W-20 jne.
Tätä olen itse käyttänyt jo vuosia Stelviossa ja sopii sekä bensaan että dieseliin. Valmistajan eli Fiatin hyväksymä.
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tuo shell on kyllä "meets" .jmi kirjoitti: ↑19 Marras 2024, 19:41https://www.motonet.fi/tuote/shell-heli ... ct=59-0110jamper kirjoitti: ↑19 Marras 2024, 09:27En katsonut tarkemmin läpi, mutta tuskimpa noissa on virallista Fiatin hyväksyntää missään. Öljynvalmistaja vaan kertoo että heidän mukaansa täyttää vaatimukset. Uskoisin, että Selenia ainoa virallinen öljy.mutt kirjoitti: ↑18 Marras 2024, 13:11Löytyyhän tuo Fiatin hyväksyntä moneltakin valmistajalta, esim. IKH:n myymältä Wolfilta:
https://www.ikh.fi/fi/wolf-officialtech ... olf65617-5
Nimarkilta saa Motulia:
https://www.nimark.fi/buy/motul_108862/
Motoral myy Valvoline Synpower MST C5 0W-20 jne.
Tätä olen itse käyttänyt jo vuosia Stelviossa ja sopii sekä bensaan että dieseliin. Valmistajan eli Fiatin hyväksymä.
"Fiat 955535.GS1 & Fiat 955535.DS1 (meets requirements)" . Lainaus shellin sivuilta.
"puhun niin totta kuin osaan"
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Näistä öljyistä vielä. Kummasti aikast moni automerkki vaatii, että öljystä löytyy hyväksyntä, siis tuo approval. Onhan multakin kysytty das autolta, että mikä öljy laitettu huollossa, kun ei huoltokirjaan oltu raapustettu tarkasti. Liittyi dkw:n moottorin hajoamiseen ja öljystä piti löytyä hyväksyntä (se approval) . Noh tuollaisten das kulkineiden, merssujen jne kanssa on helppua, koska vähön jokaisesta öljystä löytyy hyväksynnät, viralliset. Romeoitten kanssa on toisin, koska se virallinen hyväksyntä on vain seleniassa. Kova paikka kun tulee, niin se tehtaan hyväksyntä pitää löytyä, sitä ei taida kumota edes ryhmäpoikkeusasetus. Monella merkillä mennään myös ihan noilla yleisillä acea/api luokituksilla.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ei paljon Seleniat paina kun multiair hajoaa.palkus kirjoitti: ↑19 Marras 2024, 20:55Näistä öljyistä vielä. Kummasti aikast moni automerkki vaatii, että öljystä löytyy hyväksyntä, siis tuo approval. Onhan multakin kysytty das autolta, että mikä öljy laitettu huollossa, kun ei huoltokirjaan oltu raapustettu tarkasti. Liittyi dkw:n moottorin hajoamiseen ja öljystä piti löytyä hyväksyntä (se approval) . Noh tuollaisten das kulkineiden, merssujen jne kanssa on helppua, koska vähön jokaisesta öljystä löytyy hyväksynnät, viralliset. Romeoitten kanssa on toisin, koska se virallinen hyväksyntä on vain seleniassa. Kova paikka kun tulee, niin se tehtaan hyväksyntä pitää löytyä, sitä ei kumoa edes ryhmäpoikkeusasetus. Monella merkillä mennään myös ihan noilla yleisillä acea/api luokituksilla.
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Juu, mutta mahdollisissa takuukäsittelyissä painaa.jmi kirjoitti: ↑19 Marras 2024, 21:00Ei paljon Seleniat paina kun multiair hajoaa.palkus kirjoitti: ↑19 Marras 2024, 20:55Näistä öljyistä vielä. Kummasti aikast moni automerkki vaatii, että öljystä löytyy hyväksyntä, siis tuo approval. Onhan multakin kysytty das autolta, että mikä öljy laitettu huollossa, kun ei huoltokirjaan oltu raapustettu tarkasti. Liittyi dkw:n moottorin hajoamiseen ja öljystä piti löytyä hyväksyntä (se approval) . Noh tuollaisten das kulkineiden, merssujen jne kanssa on helppua, koska vähön jokaisesta öljystä löytyy hyväksynnät, viralliset. Romeoitten kanssa on toisin, koska se virallinen hyväksyntä on vain seleniassa. Kova paikka kun tulee, niin se tehtaan hyväksyntä pitää löytyä, sitä ei kumoa edes ryhmäpoikkeusasetus. Monella merkillä mennään myös ihan noilla yleisillä acea/api luokituksilla.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Enpä tiedä enää mikä painaa takuukäsittelyssä.
Viime vuosihuollon kun teetin valtuutetussa merkkihuollossa Hedinillä. Sieltä ei enää saanut Seleniaa, eivätkä kuulemma saa sitä edes hankkia. Netistä Futurez:ltä sitten tilasin, minkä öljyn sentään suostuivat Hedinillä pataan laittamaan.
Auton edellinen huolto oli tehty Autobassdonella, joten kysyin huoltotarjousta myös heidän nettisivuilta Selenian öljyillä.
Oheisen automaattisen vastauksen sain, mutta ei koskaan varsinaista tarjousta.
” Olemme vastaanottaneet yhteydenottopyyntösi. Pyrimme palaamaan asiaan mahdollisimman pian. Kiireellisissä asioissa olethan suoraan yhteydessä liikkeisiin, joiden yhteystiedot löydät klikkaamalla alla olevaa painiketta.”
Eli kävi kyllä selväksi, ettei huolto Selenian öljyillä kiinnosta. Kaksi kertaa tein saman huoltotarjouspyynnön, yhtälailla huonolla menestyksellä.
Viime vuosihuollon kun teetin valtuutetussa merkkihuollossa Hedinillä. Sieltä ei enää saanut Seleniaa, eivätkä kuulemma saa sitä edes hankkia. Netistä Futurez:ltä sitten tilasin, minkä öljyn sentään suostuivat Hedinillä pataan laittamaan.
Auton edellinen huolto oli tehty Autobassdonella, joten kysyin huoltotarjousta myös heidän nettisivuilta Selenian öljyillä.
Oheisen automaattisen vastauksen sain, mutta ei koskaan varsinaista tarjousta.
” Olemme vastaanottaneet yhteydenottopyyntösi. Pyrimme palaamaan asiaan mahdollisimman pian. Kiireellisissä asioissa olethan suoraan yhteydessä liikkeisiin, joiden yhteystiedot löydät klikkaamalla alla olevaa painiketta.”
Eli kävi kyllä selväksi, ettei huolto Selenian öljyillä kiinnosta. Kaksi kertaa tein saman huoltotarjouspyynnön, yhtälailla huonolla menestyksellä.
- karila
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Aikaisemminkin kait maininnut että Turussa/Raisiossa on vielä hyvä tilanne, eli Autofilaro ja myös Hedin ( ainakin vielä lokakuussa)käyttävät Selenian öljyä.
Samoin kait Salon moottorihuolto.
Samoin kait Salon moottorihuolto.
- Kari
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Minun pointtini on, kun Autobassadone joka Alfan maahantuoja ei huoltopuolella suostu käyttämään enää Seleniaa, niin missä oikein mennään ?
Ja Hedin Pori ei enää 11.10 tehtyyn huoltoon saanut hankkia Seleniaa, ei maahantuojan, eikä minkään muunkaan organisaation kautta: niin missä oikein mennään ?
Ja Hedin Pori ei enää 11.10 tehtyyn huoltoon saanut hankkia Seleniaa, ei maahantuojan, eikä minkään muunkaan organisaation kautta: niin missä oikein mennään ?
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mitä öljyä käyttivät? Täällä pohditaan virallista öljyä jota ei edes merkkihuolto käytä eikä voi olla varma että aiemminkaan ovat käyttäneet.MeSoma kirjoitti: ↑19 Marras 2024, 23:19Minun pointtini on, kun Autobassadone joka Alfan maahantuoja ei huoltopuolella suostu käyttämään enää Seleniaa, niin missä oikein mennään ?
Ja Hedin Pori ei enää 11.10 tehtyyn huoltoon saanut hankkia Seleniaa, ei maahantuojan, eikä minkään muunkaan organisaation kautta: niin missä oikein mennään ?
Ja eiköhän tuo Selenian virallinen valmistajan hyväksyntä ole vain rahallista yhteistyötä.
- h_lauri
- Viestit: 6744
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ölppäkeskustelun väliin:
Mikä voisi valuttaa Giulia 2.2 D:n oikeasta etukulmasta nestettä? Siis muu kuin lampunpesin?
Jännää on sekin, ettei vaikuta koko aikaa valuvan. Tuntuu jättävän tallin lattiaan erilaisen jäljen kuin vesi.
Tsiigailen tilannetta viime viikosta alkaen.
Mikä voisi valuttaa Giulia 2.2 D:n oikeasta etukulmasta nestettä? Siis muu kuin lampunpesin?
Jännää on sekin, ettei vaikuta koko aikaa valuvan. Tuntuu jättävän tallin lattiaan erilaisen jäljen kuin vesi.
Tsiigailen tilannetta viime viikosta alkaen.
- karila
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mennään varmaan siinä, että iso organisaatio on tehnyt sopimuksen jostain tietystä öljystä ja sopimuksessa ehto ettei muita öljyjä käytetetä. Silloin pieni marginaalitarve ( Seleniat Alfaan) jätetään huomioimatta.MeSoma kirjoitti: ↑19 Marras 2024, 23:19Minun pointtini on, kun Autobassadone joka Alfan maahantuoja ei huoltopuolella suostu käyttämään enää Seleniaa, niin missä oikein mennään ?
Ja Hedin Pori ei enää 11.10 tehtyyn huoltoon saanut hankkia Seleniaa, ei maahantuojan, eikä minkään muunkaan organisaation kautta: niin missä oikein mennään ?
Turussa varmaan Hedinillä olemassa oleva Selenia-varasto käytetään loppuun ja sitten ei enää saa.
- Kari
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mutta miten voivat käyttää toista öljyä, jota valmistaja ei hyväksy?karila kirjoitti: ↑20 Marras 2024, 09:42Mennään varmaan siinä, että iso organisaatio on tehnyt sopimuksen jostain tietystä öljystä ja sopimuksessa ehto ettei muita öljyjä käytetetä. Silloin pieni marginaalitarve ( Seleniat Alfaan) jätetään huomioimatta.MeSoma kirjoitti: ↑19 Marras 2024, 23:19Minun pointtini on, kun Autobassadone joka Alfan maahantuoja ei huoltopuolella suostu käyttämään enää Seleniaa, niin missä oikein mennään ?
Ja Hedin Pori ei enää 11.10 tehtyyn huoltoon saanut hankkia Seleniaa, ei maahantuojan, eikä minkään muunkaan organisaation kautta: niin missä oikein mennään ?
Turussa varmaan Hedinillä olemassa oleva Selenia-varasto käytetään loppuun ja sitten ei enää saa.
https://www.autobassadone.fi/artikkelit ... gLY4vD_BwE
"Auto Bassadonen merkkihuollossa käytämme aina alkuperäisiä tai edustamiemme merkkien hyväksymiä varaosia."

- Pujazuba
- Viestit: 2395
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
En minäkään ole saanut Auto Bassadolelta huoltotarjouspyyntöön muuta vastausta kuin se autom. vastaus jossa lupaavat ottaa yhteyttä.
Tarjouksen antaneista liikkeistä harkitsen vain ne jotka ovat ilmoittaneet tekevänsä määräaikaishuollon valmistajan huolto-ohjelman mukaan ja bonusta niille jotka ilmoittaa käyttävän valmistajan suosimaa öljyä. Tiedän että tämä ei ikinä tarkoita Seleniaa meillä mutta tieto on tuskaa. Kunhan viskositeetti ja ACEA luikitus täsmää en usko että auto välittää lainkaan.
Tarjouksen antaneista liikkeistä harkitsen vain ne jotka ovat ilmoittaneet tekevänsä määräaikaishuollon valmistajan huolto-ohjelman mukaan ja bonusta niille jotka ilmoittaa käyttävän valmistajan suosimaa öljyä. Tiedän että tämä ei ikinä tarkoita Seleniaa meillä mutta tieto on tuskaa. Kunhan viskositeetti ja ACEA luikitus täsmää en usko että auto välittää lainkaan.
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ehkä riisselillä ei, mutta Multiair tykkää kyllä Seleniasta, sen verran (yli)tekninen on tuo venttiilikoneiston yms. säätöhärdelli pienine, ohuine öljykanavineen lisättynä ei-vaihdettavalla/puhdistettavalla kertakäyttöisellä MA-suodattimella ( en kyllä ymmärrä miksi mokoma on edes laitetettu sinne, kun käsiksi ei pääse kuin sylinterinkansi irroittamallaPujazuba kirjoitti: ↑20 Marras 2024, 12:18En minäkään ole saanut Auto Bassadolelta huoltotarjouspyyntöön muuta vastausta kuin se autom. vastaus jossa lupaavat ottaa yhteyttä.
Tarjouksen antaneista liikkeistä harkitsen vain ne jotka ovat ilmoittaneet tekevänsä määräaikaishuollon valmistajan huolto-ohjelman mukaan ja bonusta niille jotka ilmoittaa käyttävän valmistajan suosimaa öljyä. Tiedän että tämä ei ikinä tarkoita Seleniaa meillä mutta tieto on tuskaa. Kunhan viskositeetti ja ACEA luikitus täsmää en usko että auto välittää lainkaan.

Jotakin postiivista vs 159 GM-pohjaisiin bensamoottoreihin niin nokkaketjut kestävät ilmeisesti ainakin sen 200 tkm vaihtamatta , samoin tehdasturbo.
Eli loistava moottori muuten kokoonsa nähden kun kahdesta litrasta otetaan jopa 330 hp ulos softalla. Ääniomaailma toki sitten ei ole V6- V8 vapareiden luokkaa.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 377
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Minkälainen operaation on tutkia 2.2 JTD:n öljypumpun ruuvien kireys? Siis varmistaakseen, ettei tuolta ala vuotaa ilmaa öljypumpulle, kuten se tyyppivika kuuluu olevan. Saako öljypohjan ilman isompaa muuta purkamista irti ja tarvitseeko sen lisäksi tehdä muuta, että ÖP:uun pääsee käsiksi?
Mitäs täällä muuten sanotaan Giulian mekaanisesta kestävyydestä? Diesel-Super vähän houkuttelisi ja nyt noita alkaa olla vähitellen myynnissä lähes inhimilliseen hintaan, mutta tahtovat olla 200 tkm ajettuja. Paljonko Giulialle povataan täällä käyttöikää ja miltä nämä autot yleisesti vaikuttavat tuossa vaiheessa, alkaako olla runsaasti uusia vikoja vai kestääkö siten kuin "ison auton" vanhastaan olettaisi?
Tiedetäänkö muuten vastaavasti miten 2.0 bensakoneet kestävät enemmän ajettuina?
Mitäs täällä muuten sanotaan Giulian mekaanisesta kestävyydestä? Diesel-Super vähän houkuttelisi ja nyt noita alkaa olla vähitellen myynnissä lähes inhimilliseen hintaan, mutta tahtovat olla 200 tkm ajettuja. Paljonko Giulialle povataan täällä käyttöikää ja miltä nämä autot yleisesti vaikuttavat tuossa vaiheessa, alkaako olla runsaasti uusia vikoja vai kestääkö siten kuin "ison auton" vanhastaan olettaisi?
Tiedetäänkö muuten vastaavasti miten 2.0 bensakoneet kestävät enemmän ajettuina?
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Ex Lancia Kappa Berlina 2.4 1995
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tuossa aiheesta.
https://youtu.be/bZPV3CePqAI?feature=shared
https://youtu.be/bZPV3CePqAI?feature=shared
- Raikkoo
- Viestit: 317
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Öljypumpun ruuvien kireyden takia en diesel-versiota kaukaa kiertäisi, vaikka itselle sellainen yksilö sattuikin osumaan. Takavedossa öljypohjan irroitus on suht. simppeli, starttimoottorin irroitus sekä moottorin ylöspäin tunkkausta muutama sentti. Ja jotta öljypumpun saa irti pitää purkaa myös jakopää. Moottorin heikoin kohta mielestäni on kyllä öljypohjan ja pumpun imuputken välinen tiiviste, johon löytyy erinomainen korjausosa JTD-performancelta.TurboJ kirjoitti: ↑21 Marras 2024, 19:53Minkälainen operaation on tutkia 2.2 JTD:n öljypumpun ruuvien kireys? Siis varmistaakseen, ettei tuolta ala vuotaa ilmaa öljypumpulle, kuten se tyyppivika kuuluu olevan. Saako öljypohjan ilman isompaa muuta purkamista irti ja tarvitseeko sen lisäksi tehdä muuta, että ÖP:uun pääsee käsiksi?
Mitäs täällä muuten sanotaan Giulian mekaanisesta kestävyydestä? Diesel-Super vähän houkuttelisi ja nyt noita alkaa olla vähitellen myynnissä lähes inhimilliseen hintaan, mutta tahtovat olla 200 tkm ajettuja. Paljonko Giulialle povataan täällä käyttöikää ja miltä nämä autot yleisesti vaikuttavat tuossa vaiheessa, alkaako olla runsaasti uusia vikoja vai kestääkö siten kuin "ison auton" vanhastaan olettaisi?
Tiedetäänkö muuten vastaavasti miten 2.0 bensakoneet kestävät enemmän ajettuina?
Jos oireita tulee vikakoodin muodossa öljypuolelta niin nopealla reagoinnilla ne ei vaurioita aiheuta. Tuo heikkous huomioiden pidän moottoria hyvänä ja varauksella erinomaisena, kun kaikki muu dieselin luoma epäseksikkyys jätetään huomioimatta. Iso kysymys itselleni on "kusivehkeillä" varustettujen dieseleiden toimivuus?
Käyttöikä tulee varmasti olemaan täysin sama kuin muillakin eurooppalaisilla aikalaisilla. Boschin tuotteiden ympärille nämäkin on lopulta kasattu.