Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
16%
Ostan sitten joskus
261
57%
Tuskin
46
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 456

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

KL kirjoitti:
15 Loka 2024, 19:13
Pujazuba kirjoitti:
15 Loka 2024, 08:23
MES:n mukaan öljyn 'kunto' on > 70%.

Kertokaas fiksummat polku miten rekisteröidyllä MES:llä näkee tuon öljyn kunnon? En vieläkään löytänyt vaikka turhan huoltonollauksen teinkin. Vasta hokasin, että niitäkin kannattaisi ehkä säästellä.
Se näkyy moottorin ohjausyksikön alla.
Engine -> Parameters -> Oil degradation level
Kuva

Avatar
Savo
Viestit: 2146
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Savo »

Tästäkö sen pitäis kampeamalla nousta ylös?
Liitteet
Giulia lampunvaihtoluukku 4.jpg
Giulia lampunvaihtoluukku 4.jpg (63.6 KiB) Katsottu 9372 kertaa

Avatar
Tiige
Viestit: 2995
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Siitä. Molemmilta puolilta kun kampeaa niin lähtee helpommin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
nurmi
Viestit: 202
Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
Car(s): Giulia 2.2 -17
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex. Gtv 2.0 -00
156 V6 -00
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nurmi »

nurmi kirjoitti:
23 Syys 2024, 08:06
Giulia oli merkannu reviirin. Eli öljyä oli tullut moottorin vasemmalta puolelta. :bad-words:
Öljytikku on paikoillaan.
Kellään toimivaa kristallipalloa tai muuten valistuneita arvauksia.
Niin diisseli kyseessä.
Öljyvuoto johtui jakopäässä sijaitsevasta suodattimesta/separaattorista joka oli tukkeutunut. Kyseinen separaattori tulisi vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä mutta tässä tapauksessa paikoillaan oli alkuperäinen jolla kilometrejä takana 178 tuhatta. No samalla tuli hihna vaihdettua.
Onneksi jouduttiin jakopaa avaamaan sillä hihna oli löysällä kiristimen löystyttyä. Eli konerikko oli todella lähellä :shock:

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tuo separaattori tuskin vaihdetaan ellei itse ole tarkkana jakopäähuollon yhteydessä. Kun jakopäähuolto tulee vastaan ennen kuin huolto-ohjelma mainitsee separaattorin vaihtoa (100 tkm/5v) ja sitten kun separaattorin vaihto on edessä, niin ei ole jakopäähuollon aika vielä. :roll:
Ei myöskään näytä olevan kovin yleinen osa tarvike toimittajilla.
Kuva

Avatar
Raikkoo
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Separaattorin vaihtoonhan ei tarvitse purkaa jakopäätä, riittää että irroittaa moniurahihnan ja kiristimen. Mutta kuten edellä todettiin, jää helposti vaihtamatta jos ei itse osaa sitä murehtia.

Cassino
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Maalis 2024, 10:43

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cassino »

Tervehdys,

Millaisilla vaihtoväleillä olette vaihtaneet 2.0T Multiairienne jäähdytysnesteitä? Huolto-ohjelmaanhan se ei kuulu.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Cassino kirjoitti:
20 Loka 2024, 21:04
Tervehdys,

Millaisilla vaihtoväleillä olette vaihtaneet 2.0T Multiairienne jäähdytysnesteitä? Huolto-ohjelmaanhan se ei kuulu.
Terve.
Huollossa tarkistetaan sen pakkaskestävyys ja tarvittaessa se vaihdetaan. Jos auton jakopää on hihnavetoinen niin sittenhän jakopäähuollon yhteydessä jokapääsarjan lisäksi vesipumppu on vaihdettava jolloin jäähdytysneste menee vaihtoon.
Näin yleisesti. Tuo kone ei ole minulle varsinaisen tuttu niin muut on varmaan viisaampia sen suhteen.
Kuva

koomala
Viestit: 101
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

Onkos kenellekään tuttu yksilö punainen vuoden 2018 bensa-Giulia rekkarilla MMN-677? Varasin auton näkemättä, kun olen tuollaista Veloce-sisustaista jo pidempään etsinyt ja vasta torstaina pääsen koeajolle. Klubitarra oli takalasissa ja vaihteistoöljyt ainakin kerran vaihdettu, joten vaikuttaisi olleen ihan ok huolenpidolla.

Avatar
HANU
Viestit: 1475
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja HANU »

koomala kirjoitti:
21 Loka 2024, 13:26
Onkos kenellekään tuttu yksilö punainen vuoden 2018 bensa-Giulia rekkarilla MMN-677? Varasin auton näkemättä, kun olen tuollaista Veloce-sisustaista jo pidempään etsinyt ja vasta torstaina pääsen koeajolle. Klubitarra oli takalasissa ja vaihteistoöljyt ainakin kerran vaihdettu, joten vaikuttaisi olleen ihan ok huolenpidolla.
Se on maksimissaan 2-omisteinen Suomi-auto. Voi olla ollut vain yhdellä käyttäjällä, mutta sitä ei voi enää varmistaa kun auton omistaja on menehtynyt. Ostin auton kuolinpesältä viime viikolla, mutta auto toimitettiin meille tänään ja sitten sen jo varasitkin. Hieno auto, onnittelut hienon auton hankinnasta.
Autokaupan ammattilainen

Cassino
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Maalis 2024, 10:43

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cassino »

Pujazuba kirjoitti:
20 Loka 2024, 21:47
Cassino kirjoitti:
20 Loka 2024, 21:04
Tervehdys,

Millaisilla vaihtoväleillä olette vaihtaneet 2.0T Multiairienne jäähdytysnesteitä? Huolto-ohjelmaanhan se ei kuulu.
Terve.
Huollossa tarkistetaan sen pakkaskestävyys ja tarvittaessa se vaihdetaan. Jos auton jakopää on hihnavetoinen niin sittenhän jakopäähuollon yhteydessä jokapääsarjan lisäksi vesipumppu on vaihdettava jolloin jäähdytysneste menee vaihtoon.
Näin yleisesti. Tuo kone ei ole minulle varsinaisen tuttu niin muut on varmaan viisaampia sen suhteen.
Juu kiitos, tässä kun kyseessä ketjukone niin, ei tule tuota säännöllistä hihnan vaihdon yhteydessä tapahtuvaa jäähdytysnesteiden vaihtoa. Lähinnä mietin, että onko turhaa hommaa vaihdattaa niitä erikseen, vaan vaihtaa sitten aikanaan, jos jotkin muut korjaustoimenpiteet sitä edellyttävät (tai jos pakkaskestävyys sitä vaatii). Nämä nykyaikaiset nesteet kuitenkin kestänevät aikaa paremmin, kuin männävuosina.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Helpohan se on myös itse tarkistaa esim tällaisella mittarilla:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031973

Muistaakseni tuo on tarkka tasostaan niin nestettä pitää ottaa juuri merkittyyn tasoon asti jotta tulos on validi.
Kuva

koomala
Viestit: 101
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

Bilteman 95 Ah AGM akku Giuliaan, uhka vai mahdollisuus?

Nykyisessä akussa on Alfan tarra, joten lieneekö vielä alkuperäinen. IBS näyttää alle 30 % ja auto jo kerran herjasi alhaista jännitettä latauksesta huolimatta, joten kaikki katastrofin ainekset on kylvetty pakkasia varten.

Avatar
Polforea
Viestit: 11813
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Biltsun akut ovat pääosin olleet mahdollisuuksia, vaikka se saattaa vähän yllättääkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Itsellä on pelkästään positiivisia kokemuksia Bilhelvatan akuista. Pääasiassa venemaailmassa ollut käynnistysakkuina.

koomala
Viestit: 101
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

Taindanpa laittaa siis Bilteman akun testiin, kun ajelen seuraavan kerran sinisten kirjaimien lähistöllä. Onhan tuossa 4 vuoden takuu, joten ei kovin korkealta tipahda.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Bilteman EFB akku ei Giuliettassa kovin paha ollut mutta kuitenkin meni vaihtoon takuun aikana.
Giuliaan laitoin kokeilun vuoksi Puuilon akun kun mullakin oli autossa tehtaan alkup. akku.

2018 lähtien mikään akku ei ole yllättänyt positiivisesti. Toisaalta tämä menee käsi kädessä älylaturilla (S&S autoja) varustettujen autojen omistuksen kanssa jotka eivät näytä sallivan akun lataustason menevän yli 80%. Tämä on resepti ongelmille ellei talvella lataa akkua silloin tällöin itse.
Kuva

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pujazuba kirjoitti:
06 Marras 2024, 13:07
Bilteman EFB akku ei Giuliettassa kovin paha ollut mutta kuitenkin meni vaihtoon takuun aikana.
Giuliaan laitoin kokeilun vuoksi Puuilon akun kun mullakin oli autossa tehtaan alkup. akku.

2018 lähtien mikään akku ei ole yllättänyt positiivisesti. Toisaalta tämä menee käsi kädessä älylaturilla (S&S autoja) varustettujen autojen omistuksen kanssa jotka eivät näytä sallivan akun lataustason menevän yli 80%. Tämä on resepti ongelmille ellei talvella lataa akkua silloin tällöin itse.
Akkujen kestosta lievä offtopic kun merkki ja malli on eri: -07 Lexus IS250 :ssa edellinen akku kesti -18 - 24 eli 6 vuotta ja nyt vaihdettu auton kolmas akku. Ja huom tehdasakku kesti papereiden mukaan Skoonen olosuhteissa jopa 11 vuotta :shock:

Ja ex-Juuliassa (vm. -17) oli 1. akku vaihdettu jo vuoden käytön jälkeen , toki auto oli rullannut silloin jo 100 tkm ammattikäytössä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

koomala
Viestit: 101
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

koomala kirjoitti:
06 Marras 2024, 08:49
Taindanpa laittaa siis Bilteman akun testiin, kun ajelen seuraavan kerran sinisten kirjaimien lähistöllä. Onhan tuossa 4 vuoden takuu, joten ei kovin korkealta tipahda.
Nakkasin Bilteman 95 Ah AGM-akun peräkonttiin viikonloppuna. Ainakin takalasinlämmitin rupesi nyt toimimaan, mitä se ei alkuperäisellä akulla tehnyt. Aikaisempaan keskusteluun viitaten, niin ilmeisesti Giulian akkutelinettä on ainakin kahdella erilaisella pultilla. Itselläni ei ollut mitään pitkää pulttia, vaan akun takareunan lattaraudan pultin kanta oli ihan lattaraudassa kiinni. Peilin avulla sihtasin hylsyn paikalleen ja takaisin pyörittelin ihan näppituntumalla.

On muuten tarroja lukuunottamatta hyvin samanlainen tuo Bilteman akku kuin Alfan orkkis eli Vartan tekele. Tuo Bilteman 95 Ah on poistuva tuote ja korvaajaksi on tulossa 92 Ah versio, joten lieneekö valmistaja vaihtumassa.

Kuva

Ilpoluk
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 19:33

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Ilpoluk »

Tuo bilteman akku varmaan on ihan hyvä? Takuutakin vissiin 4v. Omaan pitäisi kanssa uusia.

koomala
Viestit: 101
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

Bilteman akulla alkoi myös start-stop toimimaan ja IBS näytti akun tilaksi 92 %, joten hyvinhän tuo Giuliassa pelittää. Varmaan toimii ihan siinä missä muutkin vastaavat akut. Takuuta on tosiaan 4 vuotta, aika näyttää tarvitaanko sitä.

harde
Viestit: 363
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Olisko tuo Bilteman Vartan valmistama, huollossa väittivät että Varta ja Bosch nykyisin sama..

Ilpoluk
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 19:33

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Ilpoluk »

Saako giuliaan ohjelmoitua toimitaa päälle että kun menee autolle ja avaa ovet kauempaa kaukosäätimellä niin ns tervetulovalot päälle? Ajovalot

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Ilpoluk kirjoitti:
15 Marras 2024, 15:29
Saako giuliaan ohjelmoitua toimitaa päälle että kun menee autolle ja avaa ovet kauempaa kaukosäätimellä niin ns tervetulovalot päälle? Ajovalot
Kyllähän noille 'Welcome lights' ominaisuudelle on kytkentä menussa 'Lights' osiossa.
Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

koomala kirjoitti:
11 Marras 2024, 16:55
koomala kirjoitti:
06 Marras 2024, 08:49
Taindanpa laittaa siis Bilteman akun testiin, kun ajelen seuraavan kerran sinisten kirjaimien lähistöllä. Onhan tuossa 4 vuoden takuu, joten ei kovin korkealta tipahda.
Nakkasin Bilteman 95 Ah AGM-akun peräkonttiin viikonloppuna. Ainakin takalasinlämmitin rupesi nyt toimimaan, mitä se ei alkuperäisellä akulla tehnyt. Aikaisempaan keskusteluun viitaten, niin ilmeisesti Giulian akkutelinettä on ainakin kahdella erilaisella pultilla. Itselläni ei ollut mitään pitkää pulttia, vaan akun takareunan lattaraudan pultin kanta oli ihan lattaraudassa kiinni. Peilin avulla sihtasin hylsyn paikalleen ja takaisin pyörittelin ihan näppituntumalla.

On muuten tarroja lukuunottamatta hyvin samanlainen tuo Bilteman akku kuin Alfan orkkis eli Vartan tekele. Tuo Bilteman 95 Ah on poistuva tuote ja korvaajaksi on tulossa 92 Ah versio, joten lieneekö valmistaja vaihtumassa.
Biltemassa taitaa olla myös EFB akku oikeilla ominaisuuksilla mutta sen takuuaika ja todennäköisesti myös elinikä on tuota AGM akkua lyhyempi.
Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tiedoksi tästä harvinaisesta löydöstä diesel Giulia omistajille joihin pätee 0W-20, ACEA C2, Fiat 9.55535-DSX moottoriöljy.
Tämä on harvinaisen ja kalliin Selenian lisäksi ainoa löytämäni kaikkia yo speksejä täyttävä öljy. Saatavilla Hobby Hallista.

https://swiss-oil.eu/en/product/sae-0w-20-syntho-la
Kuva

Avatar
mutt
Viestit: 5799
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Löytyyhän tuo Fiatin hyväksyntä moneltakin valmistajalta, esim. IKH:n myymältä Wolfilta:
https://www.ikh.fi/fi/wolf-officialtech ... olf65617-5
Nimarkilta saa Motulia:
https://www.nimark.fi/buy/motul_108862/
Motoral myy Valvoline Synpower MST C5 0W-20 jne.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

jamper
Viestit: 218
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jamper »

mutt kirjoitti:
18 Marras 2024, 13:11
Löytyyhän tuo Fiatin hyväksyntä moneltakin valmistajalta, esim. IKH:n myymältä Wolfilta:
https://www.ikh.fi/fi/wolf-officialtech ... olf65617-5
Nimarkilta saa Motulia:
https://www.nimark.fi/buy/motul_108862/
Motoral myy Valvoline Synpower MST C5 0W-20 jne.
En katsonut tarkemmin läpi, mutta tuskimpa noissa on virallista Fiatin hyväksyntää missään. Öljynvalmistaja vaan kertoo että heidän mukaansa täyttää vaatimukset. Uskoisin, että Selenia ainoa virallinen öljy.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Juu löytyy niitä mutta C2 speksiä täyttäviä en ole nähnyt missään sillä ohjekirja vaatii sitä.
Alkuperäinen tehtaan Selenia ei myöskään ole enää C2 öljy vaan C5/6.
Kuva

Avatar
mutt
Viestit: 5799
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Nuo C-luokat onkin siitä mielenkiintoisia, että ylempi ei välttämättä käy alemmalle vaatimukselle. "Low SAPS" ja "mid SAPS" ei ole vaihtokelpoisia. C2 on minun ymmärryksen mukaan korvattavissa C5:lla, mutta ei esim. C4:lla.
https://www.valvolineglobal.com/en-ksa/ ... fications/
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Kiinnostavaa luettavaa. Kiitos.
Tämä selittää sen miksi moni nykyinen 9.55535-DSX täyttävä öljy on C5 tai C6.
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11813
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jamper kirjoitti:
19 Marras 2024, 09:27
En katsonut tarkemmin läpi, mutta tuskimpa noissa on virallista Fiatin hyväksyntää missään. Öljynvalmistaja vaan kertoo että heidän mukaansa täyttää vaatimukset. Uskoisin, että Selenia ainoa virallinen öljy.
Jepni. Motulilla Fiat-koodit on Nimarkin mukaan kategoriassa "Öljyn valmistajasuositus" eikä "Valmistajan hyväksymä", mikä ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että öljyn valmistaja leimaa että tämän luokituksen speksit täyttyy, mutta auton valmistaja ei ole omaa leimaansa antanut.

Vastaavasti Swissoil listaa omansa "Fiat 9.5535-DSC - -level", jossa myös minun korvaani tuo "level" kuulostaa vastaavalta infolta. "Tällä tasolla" mutta ei (välttämättä) "tällä leimalla".

IKH listaa Wolfille kaikki samassa "Määritystaso" -listassa, joka ei noita erittele, Wolfin sivut listaa "Meets OEM Specifications", joka viittaa nähdäkseni samaan tulokseen - öljyvalmistaja sanoo että speksit täyttyy, mutta autonvalmistaja ei ole leimannut.

Verrokiksi Selenia listaa WR Forwardille "OEM Approvals FCA 955535-DSX CTR n° F013.K15". "Approval" viittaa minusta enempi autonvalmistajan hyväksyntään kuin "meets" tai "level".
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1559
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Akku teemalla mennään myös täällä. Pistin merkille tässä ilmojen kylmetessä, että virran kytkennän jälkeen istuimen läskin siirto -toiminto kuulostaa vähän vaivalloiselta. Annoin auton olla vuorokauden parkissa ja kävin mittaamassa akun navoilta 11,5V lukemat, kun IBS näyttää akun varaustasoksi 99%. Autolla ei ilmeisesti ole mitään käryä akun oikeasta varaustilanteesta. IBS resetin ohje ei ole ihan selkeä, joten riittääkö jos käyttää maakaapelin siitä pikaliittimestä irti vai pitääkö ottaa koko kenkä irti akun miinus navasta?

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

jamper kirjoitti:
19 Marras 2024, 09:27
mutt kirjoitti:
18 Marras 2024, 13:11
Löytyyhän tuo Fiatin hyväksyntä moneltakin valmistajalta, esim. IKH:n myymältä Wolfilta:
https://www.ikh.fi/fi/wolf-officialtech ... olf65617-5
Nimarkilta saa Motulia:
https://www.nimark.fi/buy/motul_108862/
Motoral myy Valvoline Synpower MST C5 0W-20 jne.
En katsonut tarkemmin läpi, mutta tuskimpa noissa on virallista Fiatin hyväksyntää missään. Öljynvalmistaja vaan kertoo että heidän mukaansa täyttää vaatimukset. Uskoisin, että Selenia ainoa virallinen öljy.
https://www.motonet.fi/tuote/shell-heli ... ct=59-0110

Tätä olen itse käyttänyt jo vuosia Stelviossa ja sopii sekä bensaan että dieseliin. Valmistajan eli Fiatin hyväksymä.

Avatar
palkus
Viestit: 5558
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja palkus »

jmi kirjoitti:
19 Marras 2024, 19:41
jamper kirjoitti:
19 Marras 2024, 09:27
mutt kirjoitti:
18 Marras 2024, 13:11
Löytyyhän tuo Fiatin hyväksyntä moneltakin valmistajalta, esim. IKH:n myymältä Wolfilta:
https://www.ikh.fi/fi/wolf-officialtech ... olf65617-5
Nimarkilta saa Motulia:
https://www.nimark.fi/buy/motul_108862/
Motoral myy Valvoline Synpower MST C5 0W-20 jne.
En katsonut tarkemmin läpi, mutta tuskimpa noissa on virallista Fiatin hyväksyntää missään. Öljynvalmistaja vaan kertoo että heidän mukaansa täyttää vaatimukset. Uskoisin, että Selenia ainoa virallinen öljy.
https://www.motonet.fi/tuote/shell-heli ... ct=59-0110

Tätä olen itse käyttänyt jo vuosia Stelviossa ja sopii sekä bensaan että dieseliin. Valmistajan eli Fiatin hyväksymä.
Tuo shell on kyllä "meets" .

"Fiat 955535.GS1 & Fiat 955535.DS1 (meets requirements)" . Lainaus shellin sivuilta.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5558
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja palkus »

Näistä öljyistä vielä. Kummasti aikast moni automerkki vaatii, että öljystä löytyy hyväksyntä, siis tuo approval. Onhan multakin kysytty das autolta, että mikä öljy laitettu huollossa, kun ei huoltokirjaan oltu raapustettu tarkasti. Liittyi dkw:n moottorin hajoamiseen ja öljystä piti löytyä hyväksyntä (se approval) . Noh tuollaisten das kulkineiden, merssujen jne kanssa on helppua, koska vähön jokaisesta öljystä löytyy hyväksynnät, viralliset. Romeoitten kanssa on toisin, koska se virallinen hyväksyntä on vain seleniassa. Kova paikka kun tulee, niin se tehtaan hyväksyntä pitää löytyä, sitä ei taida kumota edes ryhmäpoikkeusasetus. Monella merkillä mennään myös ihan noilla yleisillä acea/api luokituksilla.
"puhun niin totta kuin osaan"

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

palkus kirjoitti:
19 Marras 2024, 20:55
Näistä öljyistä vielä. Kummasti aikast moni automerkki vaatii, että öljystä löytyy hyväksyntä, siis tuo approval. Onhan multakin kysytty das autolta, että mikä öljy laitettu huollossa, kun ei huoltokirjaan oltu raapustettu tarkasti. Liittyi dkw:n moottorin hajoamiseen ja öljystä piti löytyä hyväksyntä (se approval) . Noh tuollaisten das kulkineiden, merssujen jne kanssa on helppua, koska vähön jokaisesta öljystä löytyy hyväksynnät, viralliset. Romeoitten kanssa on toisin, koska se virallinen hyväksyntä on vain seleniassa. Kova paikka kun tulee, niin se tehtaan hyväksyntä pitää löytyä, sitä ei kumoa edes ryhmäpoikkeusasetus. Monella merkillä mennään myös ihan noilla yleisillä acea/api luokituksilla.
Ei paljon Seleniat paina kun multiair hajoaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5558
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja palkus »

jmi kirjoitti:
19 Marras 2024, 21:00
palkus kirjoitti:
19 Marras 2024, 20:55
Näistä öljyistä vielä. Kummasti aikast moni automerkki vaatii, että öljystä löytyy hyväksyntä, siis tuo approval. Onhan multakin kysytty das autolta, että mikä öljy laitettu huollossa, kun ei huoltokirjaan oltu raapustettu tarkasti. Liittyi dkw:n moottorin hajoamiseen ja öljystä piti löytyä hyväksyntä (se approval) . Noh tuollaisten das kulkineiden, merssujen jne kanssa on helppua, koska vähön jokaisesta öljystä löytyy hyväksynnät, viralliset. Romeoitten kanssa on toisin, koska se virallinen hyväksyntä on vain seleniassa. Kova paikka kun tulee, niin se tehtaan hyväksyntä pitää löytyä, sitä ei kumoa edes ryhmäpoikkeusasetus. Monella merkillä mennään myös ihan noilla yleisillä acea/api luokituksilla.
Ei paljon Seleniat paina kun multiair hajoaa.
Juu, mutta mahdollisissa takuukäsittelyissä painaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Enpä tiedä enää mikä painaa takuukäsittelyssä.
Viime vuosihuollon kun teetin valtuutetussa merkkihuollossa Hedinillä. Sieltä ei enää saanut Seleniaa, eivätkä kuulemma saa sitä edes hankkia. Netistä Futurez:ltä sitten tilasin, minkä öljyn sentään suostuivat Hedinillä pataan laittamaan.
Auton edellinen huolto oli tehty Autobassdonella, joten kysyin huoltotarjousta myös heidän nettisivuilta Selenian öljyillä.
Oheisen automaattisen vastauksen sain, mutta ei koskaan varsinaista tarjousta.
” Olemme vastaanottaneet yhteydenottopyyntösi. Pyrimme palaamaan asiaan mahdollisimman pian. Kiireellisissä asioissa olethan suoraan yhteydessä liikkeisiin, joiden yhteystiedot löydät klikkaamalla alla olevaa painiketta.”
Eli kävi kyllä selväksi, ettei huolto Selenian öljyillä kiinnosta. Kaksi kertaa tein saman huoltotarjouspyynnön, yhtälailla huonolla menestyksellä.

Avatar
karila
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Aikaisemminkin kait maininnut että Turussa/Raisiossa on vielä hyvä tilanne, eli Autofilaro ja myös Hedin ( ainakin vielä lokakuussa)käyttävät Selenian öljyä.
Samoin kait Salon moottorihuolto.
- Kari

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Minun pointtini on, kun Autobassadone joka Alfan maahantuoja ei huoltopuolella suostu käyttämään enää Seleniaa, niin missä oikein mennään ?
Ja Hedin Pori ei enää 11.10 tehtyyn huoltoon saanut hankkia Seleniaa, ei maahantuojan, eikä minkään muunkaan organisaation kautta: niin missä oikein mennään ?

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

MeSoma kirjoitti:
19 Marras 2024, 23:19
Minun pointtini on, kun Autobassadone joka Alfan maahantuoja ei huoltopuolella suostu käyttämään enää Seleniaa, niin missä oikein mennään ?
Ja Hedin Pori ei enää 11.10 tehtyyn huoltoon saanut hankkia Seleniaa, ei maahantuojan, eikä minkään muunkaan organisaation kautta: niin missä oikein mennään ?
Mitä öljyä käyttivät? Täällä pohditaan virallista öljyä jota ei edes merkkihuolto käytä eikä voi olla varma että aiemminkaan ovat käyttäneet.😉 ei muuta kuin vaatimukset vastaavaa öljyä sisään ja eteenpäin. Maahantuojat vaihtuu ja sama pelleily jatkuu aina.
Ja eiköhän tuo Selenian virallinen valmistajan hyväksyntä ole vain rahallista yhteistyötä.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6744
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ölppäkeskustelun väliin:

Mikä voisi valuttaa Giulia 2.2 D:n oikeasta etukulmasta nestettä? Siis muu kuin lampunpesin?
Jännää on sekin, ettei vaikuta koko aikaa valuvan. Tuntuu jättävän tallin lattiaan erilaisen jäljen kuin vesi.

Tsiigailen tilannetta viime viikosta alkaen.

Avatar
karila
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

MeSoma kirjoitti:
19 Marras 2024, 23:19
Minun pointtini on, kun Autobassadone joka Alfan maahantuoja ei huoltopuolella suostu käyttämään enää Seleniaa, niin missä oikein mennään ?
Ja Hedin Pori ei enää 11.10 tehtyyn huoltoon saanut hankkia Seleniaa, ei maahantuojan, eikä minkään muunkaan organisaation kautta: niin missä oikein mennään ?
Mennään varmaan siinä, että iso organisaatio on tehnyt sopimuksen jostain tietystä öljystä ja sopimuksessa ehto ettei muita öljyjä käytetetä. Silloin pieni marginaalitarve ( Seleniat Alfaan) jätetään huomioimatta.
Turussa varmaan Hedinillä olemassa oleva Selenia-varasto käytetään loppuun ja sitten ei enää saa.
- Kari

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

karila kirjoitti:
20 Marras 2024, 09:42
MeSoma kirjoitti:
19 Marras 2024, 23:19
Minun pointtini on, kun Autobassadone joka Alfan maahantuoja ei huoltopuolella suostu käyttämään enää Seleniaa, niin missä oikein mennään ?
Ja Hedin Pori ei enää 11.10 tehtyyn huoltoon saanut hankkia Seleniaa, ei maahantuojan, eikä minkään muunkaan organisaation kautta: niin missä oikein mennään ?
Mennään varmaan siinä, että iso organisaatio on tehnyt sopimuksen jostain tietystä öljystä ja sopimuksessa ehto ettei muita öljyjä käytetetä. Silloin pieni marginaalitarve ( Seleniat Alfaan) jätetään huomioimatta.
Turussa varmaan Hedinillä olemassa oleva Selenia-varasto käytetään loppuun ja sitten ei enää saa.
Mutta miten voivat käyttää toista öljyä, jota valmistaja ei hyväksy?

https://www.autobassadone.fi/artikkelit ... gLY4vD_BwE

"Auto Bassadonen merkkihuollossa käytämme aina alkuperäisiä tai edustamiemme merkkien hyväksymiä varaosia." :-D

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

En minäkään ole saanut Auto Bassadolelta huoltotarjouspyyntöön muuta vastausta kuin se autom. vastaus jossa lupaavat ottaa yhteyttä.
Tarjouksen antaneista liikkeistä harkitsen vain ne jotka ovat ilmoittaneet tekevänsä määräaikaishuollon valmistajan huolto-ohjelman mukaan ja bonusta niille jotka ilmoittaa käyttävän valmistajan suosimaa öljyä. Tiedän että tämä ei ikinä tarkoita Seleniaa meillä mutta tieto on tuskaa. Kunhan viskositeetti ja ACEA luikitus täsmää en usko että auto välittää lainkaan.
Kuva

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pujazuba kirjoitti:
20 Marras 2024, 12:18
En minäkään ole saanut Auto Bassadolelta huoltotarjouspyyntöön muuta vastausta kuin se autom. vastaus jossa lupaavat ottaa yhteyttä.
Tarjouksen antaneista liikkeistä harkitsen vain ne jotka ovat ilmoittaneet tekevänsä määräaikaishuollon valmistajan huolto-ohjelman mukaan ja bonusta niille jotka ilmoittaa käyttävän valmistajan suosimaa öljyä. Tiedän että tämä ei ikinä tarkoita Seleniaa meillä mutta tieto on tuskaa. Kunhan viskositeetti ja ACEA luikitus täsmää en usko että auto välittää lainkaan.
Ehkä riisselillä ei, mutta Multiair tykkää kyllä Seleniasta, sen verran (yli)tekninen on tuo venttiilikoneiston yms. säätöhärdelli pienine, ohuine öljykanavineen lisättynä ei-vaihdettavalla/puhdistettavalla kertakäyttöisellä MA-suodattimella ( en kyllä ymmärrä miksi mokoma on edes laitetettu sinne, kun käsiksi ei pääse kuin sylinterinkansi irroittamalla :roll: ).

Jotakin postiivista vs 159 GM-pohjaisiin bensamoottoreihin niin nokkaketjut kestävät ilmeisesti ainakin sen 200 tkm vaihtamatta , samoin tehdasturbo.
Eli loistava moottori muuten kokoonsa nähden kun kahdesta litrasta otetaan jopa 330 hp ulos softalla. Ääniomaailma toki sitten ei ole V6- V8 vapareiden luokkaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

TurboJ
Viestit: 377
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Minkälainen operaation on tutkia 2.2 JTD:n öljypumpun ruuvien kireys? Siis varmistaakseen, ettei tuolta ala vuotaa ilmaa öljypumpulle, kuten se tyyppivika kuuluu olevan. Saako öljypohjan ilman isompaa muuta purkamista irti ja tarvitseeko sen lisäksi tehdä muuta, että ÖP:uun pääsee käsiksi?

Mitäs täällä muuten sanotaan Giulian mekaanisesta kestävyydestä? Diesel-Super vähän houkuttelisi ja nyt noita alkaa olla vähitellen myynnissä lähes inhimilliseen hintaan, mutta tahtovat olla 200 tkm ajettuja. Paljonko Giulialle povataan täällä käyttöikää ja miltä nämä autot yleisesti vaikuttavat tuossa vaiheessa, alkaako olla runsaasti uusia vikoja vai kestääkö siten kuin "ison auton" vanhastaan olettaisi?

Tiedetäänkö muuten vastaavasti miten 2.0 bensakoneet kestävät enemmän ajettuina?

Cromahdus
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Ex Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »


Avatar
Raikkoo
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

TurboJ kirjoitti:
21 Marras 2024, 19:53
Minkälainen operaation on tutkia 2.2 JTD:n öljypumpun ruuvien kireys? Siis varmistaakseen, ettei tuolta ala vuotaa ilmaa öljypumpulle, kuten se tyyppivika kuuluu olevan. Saako öljypohjan ilman isompaa muuta purkamista irti ja tarvitseeko sen lisäksi tehdä muuta, että ÖP:uun pääsee käsiksi?

Mitäs täällä muuten sanotaan Giulian mekaanisesta kestävyydestä? Diesel-Super vähän houkuttelisi ja nyt noita alkaa olla vähitellen myynnissä lähes inhimilliseen hintaan, mutta tahtovat olla 200 tkm ajettuja. Paljonko Giulialle povataan täällä käyttöikää ja miltä nämä autot yleisesti vaikuttavat tuossa vaiheessa, alkaako olla runsaasti uusia vikoja vai kestääkö siten kuin "ison auton" vanhastaan olettaisi?

Tiedetäänkö muuten vastaavasti miten 2.0 bensakoneet kestävät enemmän ajettuina?
Öljypumpun ruuvien kireyden takia en diesel-versiota kaukaa kiertäisi, vaikka itselle sellainen yksilö sattuikin osumaan. Takavedossa öljypohjan irroitus on suht. simppeli, starttimoottorin irroitus sekä moottorin ylöspäin tunkkausta muutama sentti. Ja jotta öljypumpun saa irti pitää purkaa myös jakopää. Moottorin heikoin kohta mielestäni on kyllä öljypohjan ja pumpun imuputken välinen tiiviste, johon löytyy erinomainen korjausosa JTD-performancelta.

Jos oireita tulee vikakoodin muodossa öljypuolelta niin nopealla reagoinnilla ne ei vaurioita aiheuta. Tuo heikkous huomioiden pidän moottoria hyvänä ja varauksella erinomaisena, kun kaikki muu dieselin luoma epäseksikkyys jätetään huomioimatta. Iso kysymys itselleni on "kusivehkeillä" varustettujen dieseleiden toimivuus?

Käyttöikä tulee varmasti olemaan täysin sama kuin muillakin eurooppalaisilla aikalaisilla. Boschin tuotteiden ympärille nämäkin on lopulta kasattu.

Vastaa Viestiin