Multiair-jauhantaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
IlleX
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja IlleX »

Omassa kiulussa myös tuo sama ongelma jota kutsuisin ehkäpä töksäyttämiseksi. Erikoinen nykäys joka tulee korostetusti esiin kun vedon ollessa päällä vapauttaa vakkarin pois päältä. "Kiva" kuulla ettei oma ajokki oo ainoa vaan tää on ehkä enemmänkin jonkilainen ominaisuus

JanV
Viestit: 1026
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Cotzy kirjoitti:
30 Loka 2024, 21:55
jmi kirjoitti:
29 Loka 2024, 07:23
Cotzy kirjoitti:
28 Loka 2024, 20:53


Vikaantunutta Multair-yksikköä on purettu ja vikaantumisen syitä tutkittu osaavassa paikassa.
Ilmiselviä löydöksiä, kuten tuon videon hajonneita tiivisteitä, ei ole löytynyt, joten tutkiminen ja testaaminen jatkuu edelleen.
Jaetaan tietoa, kun tiedetään lisää mikä on johtanut Multairin vikaantumiseen. Ja voisiko tuota Multiairia elvyttää tai korjata käyttöön.

Cotzy
Siis tiivisteet löytyivät ehjänä? Montako tiivistettä sen kannen alla on per sylinteri?
Siellä sisällä oli 2 kpl tiivisterenkaita painikkeissa per sylinteri, ehjät ja paikoillaan. Ja kanavissa myös, 1 kpl per kanava, ehjänä ja paikoillaan.
Joten ei mitään rikkonaisia tai irtonaisia tiivisteitä löytynyt Multiairista.

Multiairin sisällä ollut öljy oli tosi mustaa, vaikka sillä oli ajettu vain se vajaat 2000 km ennen kuin 2-pytyn misfire kylmäkäynnistyksen yhteydessä palasi ja vaati Multiairin vaihtoa. Joten sinne kerran päätynyt öljy vaihtuu tosi hitaasti.

Valitettavasti GME -moottorin Multiairin öljynsuodatinpatruuna on sijoitettu tosi kurjaan paikkaan. Eli tuonne:
https://www.giuliaforums.com/threads/mu ... ead.43942/

Siellä lohkossa suodatin on ja pysyy, kunnes isompi moottoriremppa vaatii koko kannen irroitusta, jolloin se suodatinpatruuna kannattaa sitten tietty vaihtaa.
Toimiiko suodatin kunnolla vai onko vähän tukkeessa jostain epäpuhtauksista, ei voi tietää edes Multiairin vaihdon yhteydessä :? .

Ei kannata venytellä niitä öljynvaihtovälejä tai "säästää" vääränlaisella moottoriöljyllä.

Jatketaan tutkimuksia. Ja eiköhän myös saada kuvamateriaalia jakoon.

Cotzy
Joku on tehnyt Cotzyn multiair yksiköstä nyt videon. Pitäisi löytyä kaikki asiat mitkä askarruttaa.

https://www.youtube.com/watch?v=n-FkS4mgB_U

Avatar
Polforea
Viestit: 11534
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Hyvä setti, harmi ettei mitään loogista vikaa suoraan näkynyt.

Rungon vaihto korjauksessa varmistaa, ettei niissä pienissä öljykanavissa ole tukkoa aiheuttamassa haittoja sekä mahdollistaa rungon kehityksen, jos siinä havaitaan joku suunnittelubugi. On siis valmistajalle myös etunsa siinä että se vaihtuu kun MA-vika korjataan.

Jos solenoidit saisi irti, niin oisihan se ihan mielenkiintoista heittää solenoidit ristiin vaikka 2<->3 ja kokeilla, että siirtyykö vika. Sama toki oisi mielenkiintoista sekä hydepumpun että painimen osalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3547
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Oma täysin hatusta vedetty arvio on, että öljy ei kierrä kunnolla eikä myöskään vaihdu, kun vaihtaa uudet öljyt koneeseen.
Näin ollen tehtaan öljyt on sisällä vielä 100tkm jälkeenkin. Sitten jossain vaiheessa jää joku ylipaineventtiili auki väärään aikaan ja homma kusee, kun öljy on jo tervaa.
Jos tuon kannen saa auki ilman suurta purku operaatiota, kannattaa se ottaa auki öljynvaihdon yhteydessä ja imeä tyhjäksi vanhasta öljystä ja pestä uudella öljyllä. Mutta jos ei varaosia saa, niin jostain täytyisi tehdä uusi tiiviste.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

JanV
Viestit: 1026
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ei oo Maunu ollenkaan huono arvio. Videossa näkyi vanhaa öljyä vähän sen painikkeen sisässä ja sellasta se oli joka puolella. Täysin se ei vaihdu oikeastaan millään tuolta. Kammiosta voi vielä kiertää läpi, mut muualta ei. Tosin jostain syystä siellä kammiossakin se oli ihan mustaa ja haisi lievästi käytetylle peräöljylle.
Oisin kuvannu sitä vaihetta, mutta se meni sellaseksi sotkemiseksi, että siinä olisi kamerakin uinut.

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2925
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Maunu kirjoitti:
08 Marras 2024, 20:11
Jos tuon kannen saa auki ilman suurta purku operaatiota, kannattaa se ottaa auki öljynvaihdon yhteydessä ja imeä tyhjäksi vanhasta öljystä ja pestä uudella öljyllä. Mutta jos ei varaosia saa, niin jostain täytyisi tehdä uusi tiiviste.
Tuossa kuva kun on purettu tarpeellinen pois tulppien vaihtoa varten:
viewtopic.php?p=689472#p689472
Eli aika tikkuinen homma olisi purkaa venttiilikoppa ja multiairin koppa sen jälkeen.

Hyvä video JanV:ltä! Mielenkiinnolla katson jos tulee jatkoa.

Tästä kyllä pitäisi tehdä oma multiair2 topic.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Cotzy
Viestit: 912
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

JanV kirjoitti:
08 Marras 2024, 18:14

Joku on tehnyt Cotzyn multiair yksiköstä nyt videon. Pitäisi löytyä kaikki asiat mitkä askarruttaa.

https://www.youtube.com/watch?v=n-FkS4mgB_U
Nyt on hieno Multiairin purku- ja analyysivideo JanV:ltä!

Hattu pois päästä ja iso kiitos!

Vaikkei nyt mitään selkeää rikkinäistä tai viallista tuolta vielä löytynytkään ja nähtävillä olevat pinnat olivat virheettömän näköisiä, olisi kiintoisaa tietää saako tuon Multiairin elvytettyä uudelleen käyttöön vain putsaamalla vanhat öljyt pois ja kyllästämällä kauttaaltaan puhtaalla öljyllä ennen asennusta takaisin paikalleen.

2023 lokakuussa yritettiin elvytystä tuolle Multiairille vaihtamalla moottoriöljyt uusiin ja toivomalla, että lyhyellä 3000-5000 km öljynvaihtovälillä Multiair olisi tullut huuhdeltua puhtaaksi kevääsen 2024 mennessä ja elinikää olisi tullut lisää Multiairille. Sitten olisi voinut vaihdella öljyjä vaikka puolivuosittain.

Mutta haaveeksi jäi, kun prötääminen kylmänä alkoi uudestaan 1500 km jälkeen joulukuussa 2023 ja talvi oli vasta tuloillaan.

Cotzy

KL
Viestit: 233
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja KL »

Tiige kirjoitti:
08 Marras 2024, 21:26
Maunu kirjoitti:
08 Marras 2024, 20:11


Tästä kyllä pitäisi tehdä oma multiair2 topic.
Ehdottomasti tämä erinomainen keskustelu kuuluisi omalla otsikollaan tuonne tekniikkaosastoon!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4474
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

KL kirjoitti:
09 Marras 2024, 09:50
Tiige kirjoitti:
08 Marras 2024, 21:26
Maunu kirjoitti:
08 Marras 2024, 20:11


Tästä kyllä pitäisi tehdä oma multiair2 topic.
Ehdottomasti tämä erinomainen keskustelu kuuluisi omalla otsikollaan tuonne tekniikkaosastoon!
Kannatetaan. Jos tähän MAir2- vaivaan löytyy järkevä selitys/ korjaustoimenpide niin
meikäkin voisi palata bensa- Juuliakantaan vielä. Autohan on muuten pääosin luotettava
esim. alustan suhteen vrt. 156/159 - linjaan. Ex:llä ajoin alkuperäisellä alustalla helposti yli 180 tkm.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Kuikkaa
Viestit: 28
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Kiitokset videosta.
Onkohan tässä MA elvytys menossa… oma lyhyt turkki ei oikeen avaa hommaa ja sitä että miksi hilut on pöydällä.
https://youtu.be/yNgjAbJ-um4

jmi
Viestit: 1580
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
08 Marras 2024, 22:28
JanV kirjoitti:
08 Marras 2024, 18:14

Joku on tehnyt Cotzyn multiair yksiköstä nyt videon. Pitäisi löytyä kaikki asiat mitkä askarruttaa.

https://www.youtube.com/watch?v=n-FkS4mgB_U
Nyt on hieno Multiairin purku- ja analyysivideo JanV:ltä!

Hattu pois päästä ja iso kiitos!

Vaikkei nyt mitään selkeää rikkinäistä tai viallista tuolta vielä löytynytkään ja nähtävillä olevat pinnat olivat virheettömän näköisiä, olisi kiintoisaa tietää saako tuon Multiairin elvytettyä uudelleen käyttöön vain putsaamalla vanhat öljyt pois ja kyllästämällä kauttaaltaan puhtaalla öljyllä ennen asennusta takaisin paikalleen.

2023 lokakuussa yritettiin elvytystä tuolle Multiairille vaihtamalla moottoriöljyt uusiin ja toivomalla, että lyhyellä 3000-5000 km öljynvaihtovälillä Multiair olisi tullut huuhdeltua puhtaaksi kevääsen 2024 mennessä ja elinikää olisi tullut lisää Multiairille. Sitten olisi voinut vaihdella öljyjä vaikka puolivuosittain.

Mutta haaveeksi jäi, kun prötääminen kylmänä alkoi uudestaan 1500 km jälkeen joulukuussa 2023 ja talvi oli vasta tuloillaan.

Cotzy
Minulle ei ainakaan selvinnyt tämän videon perusteella miksi multiairin sisälle jää vanhaa öljyä? Eiköhän vian aiheuttaja ole tässä.
Oletko Cotzy kysynyt Moottorihuollosta onko heillä mitään perustelua miksi vanhaa öljyä löytyy multiairin sisältä?

JanV
Viestit: 1026
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Aloin jo kuvaamaan 2 osaa. Tässä käyn läpi ton öljyn virtauksen eli ylläolevaan kysymykseen tulee siinä vastaus.
Yritän simuloida öljypumpun painetta sisääntulosta ja miten se virtaa läpi.

Jos joku pystyy siirtämään tämän keskustelun omakseen niin se olisi kyllä hyvä. Turhaan tämä yksistään Stelvion yleispuolella on.

PS. Tossa italiavideolla näkyy hyvin rakenne-ero ma1:ssä. Pienet erot mutta merkittävät. Ylipaineventtiilit löytyy alaosasta.
Valitettavasti italialaiset ei ole keskittyneet kovin hyvin tekstikäännöksiin eli automatiikka on luonut ihan höpöjä ja vaikeuttaa vähän ymmärtämistä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3547
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Saisiko siihen öljyn virtaus kokeiluun rakennettua pleksistä kannen, niin näkisi onko virtauksessa ongelmaa?
Voi tietty olla ettei virtaus toimi samalla tavalla ja nesteen pitäisi olla jotain muuta kuin öljyä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cotzy
Viestit: 912
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Tiige kirjoitti:
08 Marras 2024, 21:26
Maunu kirjoitti:
08 Marras 2024, 20:11


Tästä kyllä pitäisi tehdä oma multiair2 topic.
Ehdottomasti tämä erinomainen keskustelu kuuluisi omalla otsikollaan tuonne tekniikkaosastoon!
Joo, ehdottomasti oma otsikko tästä Giorgion GME-moottorin Multiairista tekniikkaosastoon. Tämä koskee sekä Stelvioita ja varsinkin vielä enemmän Giulioita suuremmasta populaatiosta johtuen. Vaikkei niiden omistajat Stelvio-threadia lukiskaan, koska suvi :lol: .

Ainakin 2020 vuodesta alkaen on joka syksy, loka-marraskuussa lähtenyt täällä varovainen keskustelu käyntiin, mikä ihme nyt moottoria vaivaa, kun kylmänä prötää ja täristää. Ja sitten on vaihdeltu ristiin tulppia, puolia, öljyjä, hermoja, muttei onneksi autoja, ennenkuin kohdattu se thö juurisyy kaiken turhan rahanmenon ja vaivan jälkeen :roll: .
Nyt se on pöydällä ja osaavissa käsissä. Ja Juutuubissa.
Kiitos siitä JanV!
Tämä vain on niin hienomekaaninen ihme, että vikaantumistapoja ja -syitä voi olla useita. Joten mennään syvemmälle tutkimuksissa.

Voin yrittää luoda topickin ja siirtää keskusteluhistoriaa sinne.

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 11534
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Cotzy kirjoitti:
10 Marras 2024, 12:50
Voin yrittää luoda topickin ja siirtää keskusteluhistoriaa sinne.

Cotzy
Houkutellaan mode tekemään se, niin saa pilkottua tästä keskustelusta asian omakseen niin että kirjoittajat jne säilyy oikein.

@Rasvis, @Vittorio Jano, siirtyisikö Multiair -keskustelu omakseen?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kiitti vinkistä.

Tuliko tähän nyt ainakin melkein kaikki olennainen?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Raikkoo
Viestit: 297
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Eli öljynvaihdon yhteyteen tyhjäkäyntiä 10 minuuttia grillistä ylösalaisin riippuen?

Avatar
155156
Viestit: 2153
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Olisi erittäin mielenkiintoista tietää, että alkaisiko vanhasta öljystä putsattu multiair-yksikkö jälleen toimimaan, jos asennetaisiin takaisin osaksi moottoria.

Dfin
Viestit: 415
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja Dfin »

155156 kirjoitti:
13 Marras 2024, 11:37
Olisi erittäin mielenkiintoista tietää, että alkaisiko vanhasta öljystä putsattu multiair-yksikkö jälleen toimimaan, jos asennetaisiin takaisin osaksi moottoria.
Samaa mietin myöskin. Ottaako sitten jokin osa multiairia kipeää heikon öljynkierron johdosta? Ainakaan videolta ei silmin nähden havaittuja ongelmia löytynyt, mutta lakkaako solenoidit pelittämästä oikein heikkojen öljyjen vuoksi ja mahtaakohan tämä korjautua edes vaikka tulisi tuoretta öljyä.

Avatar
mutt
Viestit: 5639
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei kai solenoidi varsinaisesti hajoa muuten, kuin sähköisesti? Mutta lika voi jumitella, joten jos sen saa solenoidista pois, ei kai pitäisi olla mitään syytä, miksei se toimisi. Sama Multiair-systeemin kanssa, jos ei ole likaa, eikä mitään ole rikki, niin eihän sillä ole muuta vaihtoehtoa, kuin toimia.

Eri asia sitten, tuleeko kaikki ongelmat huomatuksi purkamisen yhteydessä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

jmi
Viestit: 1580
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja jmi »

Minusta olennaista tässä on miksi öljy ei ole vaihtunut multiairin sisältä. Omaani vaihdettiin multiair samalla viikolla kuin Cotzyn autoon. Omani jo hävitin joten en pääse katsomaan oliko sielläkin huonot öljyt sisällä. Lyhyttä ajoa on täälläkin ollut pääosin ja itse olen vaihtanut 10tkm välein Shellin öljyt, jossa luokitukset täsmäävät. Mutta jos multiair on täynnä huonoa öljyä ja vikakoodia tulee "valve stuck" niin eiköhän vika ole öljynkierrossa.

MeSoma
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Viime huollosta nyt pikkasen reilu kuukausi.
Siitä jääneenä poikkeuksellinen lukema täytetyn öljyn määrästä, sillä näyttää hiukka vajaata (kts. liitekuva)
Tämä normaali näyttämä muutaman päivän ajan öljynvaihdon jälkeen, mutta ei enää kuukauden / reilun tuhannen ajokilometrin jälkeen. Kahdessa edellisessä Giuliassa näytti samalla tavalla muutaman päivän vajaata huollon jälkeen, minkä jälkeen alkoi näyttää täyttä ( max pintaa) mutta nyt ei ”normalisoidu”
Öljyä laitettiin varmuudella se vaddittu 5,2 l Itse kun olin täyttöä vierestä todistamassa.
Kaikkia netistä löytyviä öljytäytön näytön päivityskikkoja jo kokeiltu, mutta mikään ei apua tuoneena.

Osaisiko joku arvon foorumilaisista vinkata, mistä kiikastaa?
Liitteet
Öljypinta  1 kk huollon jälkeen.jpeg
Öljypinta 1 kk huollon jälkeen.jpeg (61.84 KiB) Katsottu 720 kertaa

jmi
Viestit: 1580
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jos katsot MES:lla niin siellä ei ole 5,2 litraa vaan alle 5 litraa. En tiedä onko huoltokirjassa virhe vai mikä, mutta 5,2 litralla en ole koskaan saanut palkkeja täyteen. Olen lisännyt aina muutaman desin, jonka jälkeen MES on näyttänyt reilua 5 litraa ja mittariston palkit ovat tulleet täyteen.

MeSoma
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Minulla taas aina lisätty se valmistajan ilmoittama 5,2 l Enkä millään voi uskoa että enempi olisi ylipäänsä tarpeellista. Ja kuten edellä kirjoitin kahdessa edellisessä Giuliassa näyttö päivittyi itsellään muutaman päivän sisällä osoittamaan max lukemaa.
Myös nykyisen auton lukema ennen huoltoa oli max arvossa.

MeSoma
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Ja tämä kannattaa pitää mielessä !

Liika öljy voi olla yhtä vaarallista kuin öljyn puute. Jos moottorissa on liian paljon öljyä, jotkut moottorin osat suorastaan uivat siinä, eikä se tee koko koneelle hyvää. Ongelma koskee ennen kaikkea kampiakselia. Jos kampiakseli pääsee vatkaamaan öljyä, se voi vaahtoutua ”kuin hyvin emulgoitunut salaattikastike”
Viimeksi muokannut MeSoma, 13 Marras 2024, 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
155156
Viestit: 2153
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Nopeasti lähti pois otsikon aiheesta Multiair-jauhantaa.

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2925
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Ei ole liika öljy toki hyvästä myöskään mutta en olisi tuosta keskinäytin "öljytikusta" huolissaan niin kauan kun se on merkkien välissä. Sehän on tunnetusti hyvin suurpiirteinen ja päivittyy viiveellä. Jos asia tosissaan häiritsee niin MES:llä näkee tarkan millimetrilukeman suoraan pinnan anturilta. Omien muistiinpanojen mukaan ainakin alkupään bensakoneissa 92mm = 5,2 litraa.

Tämä nyt taas ei suoraan liity multiairiin mitenkään.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

KL
Viestit: 233
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja KL »

Joo ja tälle öljytason näytöllekin olisi oma otsikkonsa tekniikka osiossa. Se ei vaan ole saanut minkäänlaista kiinostusta aikaan. Tuossa jo ennen Stelvion hankintaa tuskailin miten hankalasti tekniikka-asiat ovatkaan löydettävissä Giulia-/ Stelvio keskusteluista. Se tekniikka osio on nykyään kaikille avoin.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

155156 kirjoitti:
13 Marras 2024, 15:10
Nopeasti lähti pois otsikon aiheesta Multiair-jauhantaa.
Tällaistahan tää on.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Kuikkaa
Viestit: 28
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Joo mutta jos palataan aiheesen niin poissulkemalla insinöörilogiikalla, niin miksei tuo MA voisi toimia jos öljynvaihdon yhteydessä puhdistaa MAn poterot vanhasta öljystä ja täyttää ne uudella öljyllä ja lyö lootan kannen kiinni.
Jos mikään ei ole rikki niin ainoaksi jää öljy ja se kierto, tai siis kiertämättömyys.

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2925
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kuikkaa kirjoitti:
13 Marras 2024, 21:26
Joo mutta jos palataan aiheesen niin poissulkemalla insinöörilogiikalla, niin miksei tuo MA voisi toimia jos öljynvaihdon yhteydessä puhdistaa MAn poterot vanhasta öljystä ja täyttää ne uudella öljyllä ja lyö lootan kannen kiinni.
Jos mikään ei ole rikki niin ainoaksi jää öljy ja se kierto, tai siis kiertämättömyys.
Varmaan voisi auttaa mutta on kyllä työläs homma ennen kun pääsee sinne asti.

En ole vielä ehtinyt perehtymään miten se öljy siellä multiairissa pitäisi kiertää. Ilmeisen huonosti se videon perusteella vaihtuu mutta kyllähän sen on jotenkin vaihduttava. Jos nokka pyörittää pumpulla sinne aina vaan lisää tavaraa niin tulee kait sitä vanhaa ylipaineventtiilista pihalle.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
mutt
Viestit: 5639
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja mutt »

Olisikohan mahdollista lisätä MA-yksikköön jonkinlainen tyhjennysruuvi, josta voisi hallitusti päästää öljyä pois moottorin käydessä öljynvaihtojen yhteydessä? Pysyvä muutos öljynkiertoon olisi toki parempi vaihtoehto, mutta siinä on potentiaalisia ongelmia.

Ylipaineventtiili on tyypillisesti öljypumpun yhteydessä, joten sillä ei MA-yksikön öljynkiertoon vaikutusta ole.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

JanV
Viestit: 1026
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja JanV »

Tota kiertoa käydään läpi seuraavalla videolla niin paljon että kyllästytte jo kuuntelemaan.

Kuikkaa
Viestit: 28
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Tuolla onkin hyvä setti MAn sielunelämästä
https://core.ac.uk/download/pdf/60581632.pdf

Kuikkaa
Viestit: 28
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Alfamään on päässyt kakkososaan.
https://youtu.be/mtz0J4EYTNM?si=DyjzYcGmTgrPykr5

Avatar
Jiitee
Viestit: 4474
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ no niin , 30 tuntia vian etsintää papalla, ja syyllinen oli 4-sylinterin pakoventtiilin vuoto sekä turbon kuluminen.
Paljonkohan tässä yksilössä oli maileja/kilometrejä kun ongelmat alkoivat.
Pappa toteaa saman kuin meikä-pappakin, että "over-engineered " on tuo Giulia/Stelvio sähköt ja MultiAir-paketti kaikkiaan..

Eli vikavalon syttyessä käyntihäiriössä MA2-ongelmaan tsekkausjärjestys: tulpat ristiin, puolat ristiin, vara-MA2- testi, sylinterien painetesti, sylinterinkannen vuototesti --> jos synkin onni niin kansi koneistamoon ja uusia venttiilejä peliin.... wanhan ajan Nordi onkin helppo peli korjata tämän rinnalla.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin