Multiair-jauhantaa
Valvoja: Moderators
Multiair-jauhantaa
Omassa kiulussa myös tuo sama ongelma jota kutsuisin ehkäpä töksäyttämiseksi. Erikoinen nykäys joka tulee korostetusti esiin kun vedon ollessa päällä vapauttaa vakkarin pois päältä. "Kiva" kuulla ettei oma ajokki oo ainoa vaan tää on ehkä enemmänkin jonkilainen ominaisuus
-
- Viestit: 1055
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joku on tehnyt Cotzyn multiair yksiköstä nyt videon. Pitäisi löytyä kaikki asiat mitkä askarruttaa.Cotzy kirjoitti: ↑30 Loka 2024, 21:55Siellä sisällä oli 2 kpl tiivisterenkaita painikkeissa per sylinteri, ehjät ja paikoillaan. Ja kanavissa myös, 1 kpl per kanava, ehjänä ja paikoillaan.jmi kirjoitti: ↑29 Loka 2024, 07:23Siis tiivisteet löytyivät ehjänä? Montako tiivistettä sen kannen alla on per sylinteri?Cotzy kirjoitti: ↑28 Loka 2024, 20:53
Vikaantunutta Multair-yksikköä on purettu ja vikaantumisen syitä tutkittu osaavassa paikassa.
Ilmiselviä löydöksiä, kuten tuon videon hajonneita tiivisteitä, ei ole löytynyt, joten tutkiminen ja testaaminen jatkuu edelleen.
Jaetaan tietoa, kun tiedetään lisää mikä on johtanut Multairin vikaantumiseen. Ja voisiko tuota Multiairia elvyttää tai korjata käyttöön.
Cotzy
Joten ei mitään rikkonaisia tai irtonaisia tiivisteitä löytynyt Multiairista.
Multiairin sisällä ollut öljy oli tosi mustaa, vaikka sillä oli ajettu vain se vajaat 2000 km ennen kuin 2-pytyn misfire kylmäkäynnistyksen yhteydessä palasi ja vaati Multiairin vaihtoa. Joten sinne kerran päätynyt öljy vaihtuu tosi hitaasti.
Valitettavasti GME -moottorin Multiairin öljynsuodatinpatruuna on sijoitettu tosi kurjaan paikkaan. Eli tuonne:
https://www.giuliaforums.com/threads/mu ... ead.43942/
Siellä lohkossa suodatin on ja pysyy, kunnes isompi moottoriremppa vaatii koko kannen irroitusta, jolloin se suodatinpatruuna kannattaa sitten tietty vaihtaa.
Toimiiko suodatin kunnolla vai onko vähän tukkeessa jostain epäpuhtauksista, ei voi tietää edes Multiairin vaihdon yhteydessä .
Ei kannata venytellä niitä öljynvaihtovälejä tai "säästää" vääränlaisella moottoriöljyllä.
Jatketaan tutkimuksia. Ja eiköhän myös saada kuvamateriaalia jakoon.
Cotzy
https://www.youtube.com/watch?v=n-FkS4mgB_U
- Polforea
- Viestit: 11637
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Hyvä setti, harmi ettei mitään loogista vikaa suoraan näkynyt.
Rungon vaihto korjauksessa varmistaa, ettei niissä pienissä öljykanavissa ole tukkoa aiheuttamassa haittoja sekä mahdollistaa rungon kehityksen, jos siinä havaitaan joku suunnittelubugi. On siis valmistajalle myös etunsa siinä että se vaihtuu kun MA-vika korjataan.
Jos solenoidit saisi irti, niin oisihan se ihan mielenkiintoista heittää solenoidit ristiin vaikka 2<->3 ja kokeilla, että siirtyykö vika. Sama toki oisi mielenkiintoista sekä hydepumpun että painimen osalta.
Rungon vaihto korjauksessa varmistaa, ettei niissä pienissä öljykanavissa ole tukkoa aiheuttamassa haittoja sekä mahdollistaa rungon kehityksen, jos siinä havaitaan joku suunnittelubugi. On siis valmistajalle myös etunsa siinä että se vaihtuu kun MA-vika korjataan.
Jos solenoidit saisi irti, niin oisihan se ihan mielenkiintoista heittää solenoidit ristiin vaikka 2<->3 ja kokeilla, että siirtyykö vika. Sama toki oisi mielenkiintoista sekä hydepumpun että painimen osalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Maunu
- Viestit: 3562
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Oma täysin hatusta vedetty arvio on, että öljy ei kierrä kunnolla eikä myöskään vaihdu, kun vaihtaa uudet öljyt koneeseen.
Näin ollen tehtaan öljyt on sisällä vielä 100tkm jälkeenkin. Sitten jossain vaiheessa jää joku ylipaineventtiili auki väärään aikaan ja homma kusee, kun öljy on jo tervaa.
Jos tuon kannen saa auki ilman suurta purku operaatiota, kannattaa se ottaa auki öljynvaihdon yhteydessä ja imeä tyhjäksi vanhasta öljystä ja pestä uudella öljyllä. Mutta jos ei varaosia saa, niin jostain täytyisi tehdä uusi tiiviste.
Näin ollen tehtaan öljyt on sisällä vielä 100tkm jälkeenkin. Sitten jossain vaiheessa jää joku ylipaineventtiili auki väärään aikaan ja homma kusee, kun öljy on jo tervaa.
Jos tuon kannen saa auki ilman suurta purku operaatiota, kannattaa se ottaa auki öljynvaihdon yhteydessä ja imeä tyhjäksi vanhasta öljystä ja pestä uudella öljyllä. Mutta jos ei varaosia saa, niin jostain täytyisi tehdä uusi tiiviste.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1055
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei oo Maunu ollenkaan huono arvio. Videossa näkyi vanhaa öljyä vähän sen painikkeen sisässä ja sellasta se oli joka puolella. Täysin se ei vaihdu oikeastaan millään tuolta. Kammiosta voi vielä kiertää läpi, mut muualta ei. Tosin jostain syystä siellä kammiossakin se oli ihan mustaa ja haisi lievästi käytetylle peräöljylle.
Oisin kuvannu sitä vaihetta, mutta se meni sellaseksi sotkemiseksi, että siinä olisi kamerakin uinut.
Oisin kuvannu sitä vaihetta, mutta se meni sellaseksi sotkemiseksi, että siinä olisi kamerakin uinut.
- Tiige
- Viestit: 2947
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuossa kuva kun on purettu tarpeellinen pois tulppien vaihtoa varten:
viewtopic.php?p=689472#p689472
Eli aika tikkuinen homma olisi purkaa venttiilikoppa ja multiairin koppa sen jälkeen.
Hyvä video JanV:ltä! Mielenkiinnolla katson jos tulee jatkoa.
Tästä kyllä pitäisi tehdä oma multiair2 topic.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Cotzy
- Viestit: 954
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Nyt on hieno Multiairin purku- ja analyysivideo JanV:ltä!JanV kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 18:14
Joku on tehnyt Cotzyn multiair yksiköstä nyt videon. Pitäisi löytyä kaikki asiat mitkä askarruttaa.
https://www.youtube.com/watch?v=n-FkS4mgB_U
Hattu pois päästä ja iso kiitos!
Vaikkei nyt mitään selkeää rikkinäistä tai viallista tuolta vielä löytynytkään ja nähtävillä olevat pinnat olivat virheettömän näköisiä, olisi kiintoisaa tietää saako tuon Multiairin elvytettyä uudelleen käyttöön vain putsaamalla vanhat öljyt pois ja kyllästämällä kauttaaltaan puhtaalla öljyllä ennen asennusta takaisin paikalleen.
2023 lokakuussa yritettiin elvytystä tuolle Multiairille vaihtamalla moottoriöljyt uusiin ja toivomalla, että lyhyellä 3000-5000 km öljynvaihtovälillä Multiair olisi tullut huuhdeltua puhtaaksi kevääsen 2024 mennessä ja elinikää olisi tullut lisää Multiairille. Sitten olisi voinut vaihdella öljyjä vaikka puolivuosittain.
Mutta haaveeksi jäi, kun prötääminen kylmänä alkoi uudestaan 1500 km jälkeen joulukuussa 2023 ja talvi oli vasta tuloillaan.
Cotzy
- Jiitee
- Viestit: 4543
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
KL kirjoitti: ↑09 Marras 2024, 09:50Kannatetaan. Jos tähän MAir2- vaivaan löytyy järkevä selitys/ korjaustoimenpide niin
meikäkin voisi palata bensa- Juuliakantaan vielä. Autohan on muuten pääosin luotettava
esim. alustan suhteen vrt. 156/159 - linjaan. Ex:llä ajoin alkuperäisellä alustalla helposti yli 180 tkm.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kiitokset videosta.
Onkohan tässä MA elvytys menossa… oma lyhyt turkki ei oikeen avaa hommaa ja sitä että miksi hilut on pöydällä.
https://youtu.be/yNgjAbJ-um4
Onkohan tässä MA elvytys menossa… oma lyhyt turkki ei oikeen avaa hommaa ja sitä että miksi hilut on pöydällä.
https://youtu.be/yNgjAbJ-um4
-
- Viestit: 1597
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minulle ei ainakaan selvinnyt tämän videon perusteella miksi multiairin sisälle jää vanhaa öljyä? Eiköhän vian aiheuttaja ole tässä.Cotzy kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 22:28Nyt on hieno Multiairin purku- ja analyysivideo JanV:ltä!JanV kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 18:14
Joku on tehnyt Cotzyn multiair yksiköstä nyt videon. Pitäisi löytyä kaikki asiat mitkä askarruttaa.
https://www.youtube.com/watch?v=n-FkS4mgB_U
Hattu pois päästä ja iso kiitos!
Vaikkei nyt mitään selkeää rikkinäistä tai viallista tuolta vielä löytynytkään ja nähtävillä olevat pinnat olivat virheettömän näköisiä, olisi kiintoisaa tietää saako tuon Multiairin elvytettyä uudelleen käyttöön vain putsaamalla vanhat öljyt pois ja kyllästämällä kauttaaltaan puhtaalla öljyllä ennen asennusta takaisin paikalleen.
2023 lokakuussa yritettiin elvytystä tuolle Multiairille vaihtamalla moottoriöljyt uusiin ja toivomalla, että lyhyellä 3000-5000 km öljynvaihtovälillä Multiair olisi tullut huuhdeltua puhtaaksi kevääsen 2024 mennessä ja elinikää olisi tullut lisää Multiairille. Sitten olisi voinut vaihdella öljyjä vaikka puolivuosittain.
Mutta haaveeksi jäi, kun prötääminen kylmänä alkoi uudestaan 1500 km jälkeen joulukuussa 2023 ja talvi oli vasta tuloillaan.
Cotzy
Oletko Cotzy kysynyt Moottorihuollosta onko heillä mitään perustelua miksi vanhaa öljyä löytyy multiairin sisältä?
-
- Viestit: 1055
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Aloin jo kuvaamaan 2 osaa. Tässä käyn läpi ton öljyn virtauksen eli ylläolevaan kysymykseen tulee siinä vastaus.
Yritän simuloida öljypumpun painetta sisääntulosta ja miten se virtaa läpi.
Jos joku pystyy siirtämään tämän keskustelun omakseen niin se olisi kyllä hyvä. Turhaan tämä yksistään Stelvion yleispuolella on.
PS. Tossa italiavideolla näkyy hyvin rakenne-ero ma1:ssä. Pienet erot mutta merkittävät. Ylipaineventtiilit löytyy alaosasta.
Valitettavasti italialaiset ei ole keskittyneet kovin hyvin tekstikäännöksiin eli automatiikka on luonut ihan höpöjä ja vaikeuttaa vähän ymmärtämistä.
Yritän simuloida öljypumpun painetta sisääntulosta ja miten se virtaa läpi.
Jos joku pystyy siirtämään tämän keskustelun omakseen niin se olisi kyllä hyvä. Turhaan tämä yksistään Stelvion yleispuolella on.
PS. Tossa italiavideolla näkyy hyvin rakenne-ero ma1:ssä. Pienet erot mutta merkittävät. Ylipaineventtiilit löytyy alaosasta.
Valitettavasti italialaiset ei ole keskittyneet kovin hyvin tekstikäännöksiin eli automatiikka on luonut ihan höpöjä ja vaikeuttaa vähän ymmärtämistä.
- Maunu
- Viestit: 3562
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Saisiko siihen öljyn virtaus kokeiluun rakennettua pleksistä kannen, niin näkisi onko virtauksessa ongelmaa?
Voi tietty olla ettei virtaus toimi samalla tavalla ja nesteen pitäisi olla jotain muuta kuin öljyä.
Voi tietty olla ettei virtaus toimi samalla tavalla ja nesteen pitäisi olla jotain muuta kuin öljyä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Cotzy
- Viestit: 954
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, ehdottomasti oma otsikko tästä Giorgion GME-moottorin Multiairista tekniikkaosastoon. Tämä koskee sekä Stelvioita ja varsinkin vielä enemmän Giulioita suuremmasta populaatiosta johtuen. Vaikkei niiden omistajat Stelvio-threadia lukiskaan, koska suvi .
Ainakin 2020 vuodesta alkaen on joka syksy, loka-marraskuussa lähtenyt täällä varovainen keskustelu käyntiin, mikä ihme nyt moottoria vaivaa, kun kylmänä prötää ja täristää. Ja sitten on vaihdeltu ristiin tulppia, puolia, öljyjä, hermoja, muttei onneksi autoja, ennenkuin kohdattu se thö juurisyy kaiken turhan rahanmenon ja vaivan jälkeen .
Nyt se on pöydällä ja osaavissa käsissä. Ja Juutuubissa.
Kiitos siitä JanV!
Tämä vain on niin hienomekaaninen ihme, että vikaantumistapoja ja -syitä voi olla useita. Joten mennään syvemmälle tutkimuksissa.
Voin yrittää luoda topickin ja siirtää keskusteluhistoriaa sinne.
Cotzy
- Polforea
- Viestit: 11637
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Houkutellaan mode tekemään se, niin saa pilkottua tästä keskustelusta asian omakseen niin että kirjoittajat jne säilyy oikein.
@Rasvis, @Vittorio Jano, siirtyisikö Multiair -keskustelu omakseen?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11456
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Multiair-jauhantaa
Kiitti vinkistä.
Tuliko tähän nyt ainakin melkein kaikki olennainen?
Tuliko tähän nyt ainakin melkein kaikki olennainen?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Raikkoo
- Viestit: 310
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Multiair-jauhantaa
Eli öljynvaihdon yhteyteen tyhjäkäyntiä 10 minuuttia grillistä ylösalaisin riippuen?
- 155156
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Multiair-jauhantaa
Olisi erittäin mielenkiintoista tietää, että alkaisiko vanhasta öljystä putsattu multiair-yksikkö jälleen toimimaan, jos asennetaisiin takaisin osaksi moottoria.
Re: Multiair-jauhantaa
Samaa mietin myöskin. Ottaako sitten jokin osa multiairia kipeää heikon öljynkierron johdosta? Ainakaan videolta ei silmin nähden havaittuja ongelmia löytynyt, mutta lakkaako solenoidit pelittämästä oikein heikkojen öljyjen vuoksi ja mahtaakohan tämä korjautua edes vaikka tulisi tuoretta öljyä.
- mutt
- Viestit: 5709
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Multiair-jauhantaa
Ei kai solenoidi varsinaisesti hajoa muuten, kuin sähköisesti? Mutta lika voi jumitella, joten jos sen saa solenoidista pois, ei kai pitäisi olla mitään syytä, miksei se toimisi. Sama Multiair-systeemin kanssa, jos ei ole likaa, eikä mitään ole rikki, niin eihän sillä ole muuta vaihtoehtoa, kuin toimia.
Eri asia sitten, tuleeko kaikki ongelmat huomatuksi purkamisen yhteydessä.
Eri asia sitten, tuleeko kaikki ongelmat huomatuksi purkamisen yhteydessä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1597
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Multiair-jauhantaa
Minusta olennaista tässä on miksi öljy ei ole vaihtunut multiairin sisältä. Omaani vaihdettiin multiair samalla viikolla kuin Cotzyn autoon. Omani jo hävitin joten en pääse katsomaan oliko sielläkin huonot öljyt sisällä. Lyhyttä ajoa on täälläkin ollut pääosin ja itse olen vaihtanut 10tkm välein Shellin öljyt, jossa luokitukset täsmäävät. Mutta jos multiair on täynnä huonoa öljyä ja vikakoodia tulee "valve stuck" niin eiköhän vika ole öljynkierrossa.
Re: Multiair-jauhantaa
Viime huollosta nyt pikkasen reilu kuukausi.
Siitä jääneenä poikkeuksellinen lukema täytetyn öljyn määrästä, sillä näyttää hiukka vajaata (kts. liitekuva)
Tämä normaali näyttämä muutaman päivän ajan öljynvaihdon jälkeen, mutta ei enää kuukauden / reilun tuhannen ajokilometrin jälkeen. Kahdessa edellisessä Giuliassa näytti samalla tavalla muutaman päivän vajaata huollon jälkeen, minkä jälkeen alkoi näyttää täyttä ( max pintaa) mutta nyt ei ”normalisoidu”
Öljyä laitettiin varmuudella se vaddittu 5,2 l Itse kun olin täyttöä vierestä todistamassa.
Kaikkia netistä löytyviä öljytäytön näytön päivityskikkoja jo kokeiltu, mutta mikään ei apua tuoneena.
Osaisiko joku arvon foorumilaisista vinkata, mistä kiikastaa?
Siitä jääneenä poikkeuksellinen lukema täytetyn öljyn määrästä, sillä näyttää hiukka vajaata (kts. liitekuva)
Tämä normaali näyttämä muutaman päivän ajan öljynvaihdon jälkeen, mutta ei enää kuukauden / reilun tuhannen ajokilometrin jälkeen. Kahdessa edellisessä Giuliassa näytti samalla tavalla muutaman päivän vajaata huollon jälkeen, minkä jälkeen alkoi näyttää täyttä ( max pintaa) mutta nyt ei ”normalisoidu”
Öljyä laitettiin varmuudella se vaddittu 5,2 l Itse kun olin täyttöä vierestä todistamassa.
Kaikkia netistä löytyviä öljytäytön näytön päivityskikkoja jo kokeiltu, mutta mikään ei apua tuoneena.
Osaisiko joku arvon foorumilaisista vinkata, mistä kiikastaa?
- Liitteet
-
- Öljypinta 1 kk huollon jälkeen.jpeg (61.84 KiB) Katsottu 3646 kertaa
-
- Viestit: 1597
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Multiair-jauhantaa
Jos katsot MES:lla niin siellä ei ole 5,2 litraa vaan alle 5 litraa. En tiedä onko huoltokirjassa virhe vai mikä, mutta 5,2 litralla en ole koskaan saanut palkkeja täyteen. Olen lisännyt aina muutaman desin, jonka jälkeen MES on näyttänyt reilua 5 litraa ja mittariston palkit ovat tulleet täyteen.
Re: Multiair-jauhantaa
Minulla taas aina lisätty se valmistajan ilmoittama 5,2 l Enkä millään voi uskoa että enempi olisi ylipäänsä tarpeellista. Ja kuten edellä kirjoitin kahdessa edellisessä Giuliassa näyttö päivittyi itsellään muutaman päivän sisällä osoittamaan max lukemaa.
Myös nykyisen auton lukema ennen huoltoa oli max arvossa.
Myös nykyisen auton lukema ennen huoltoa oli max arvossa.
Re: Multiair-jauhantaa
Ja tämä kannattaa pitää mielessä !
Liika öljy voi olla yhtä vaarallista kuin öljyn puute. Jos moottorissa on liian paljon öljyä, jotkut moottorin osat suorastaan uivat siinä, eikä se tee koko koneelle hyvää. Ongelma koskee ennen kaikkea kampiakselia. Jos kampiakseli pääsee vatkaamaan öljyä, se voi vaahtoutua ”kuin hyvin emulgoitunut salaattikastike”
Liika öljy voi olla yhtä vaarallista kuin öljyn puute. Jos moottorissa on liian paljon öljyä, jotkut moottorin osat suorastaan uivat siinä, eikä se tee koko koneelle hyvää. Ongelma koskee ennen kaikkea kampiakselia. Jos kampiakseli pääsee vatkaamaan öljyä, se voi vaahtoutua ”kuin hyvin emulgoitunut salaattikastike”
Viimeksi muokannut MeSoma, 13 Marras 2024, 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 155156
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Multiair-jauhantaa
Nopeasti lähti pois otsikon aiheesta Multiair-jauhantaa.
- Tiige
- Viestit: 2947
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Multiair-jauhantaa
^Ei ole liika öljy toki hyvästä myöskään mutta en olisi tuosta keskinäytin "öljytikusta" huolissaan niin kauan kun se on merkkien välissä. Sehän on tunnetusti hyvin suurpiirteinen ja päivittyy viiveellä. Jos asia tosissaan häiritsee niin MES:llä näkee tarkan millimetrilukeman suoraan pinnan anturilta. Omien muistiinpanojen mukaan ainakin alkupään bensakoneissa 92mm = 5,2 litraa.
Tämä nyt taas ei suoraan liity multiairiin mitenkään.
Tämä nyt taas ei suoraan liity multiairiin mitenkään.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Multiair-jauhantaa
Joo ja tälle öljytason näytöllekin olisi oma otsikkonsa tekniikka osiossa. Se ei vaan ole saanut minkäänlaista kiinostusta aikaan. Tuossa jo ennen Stelvion hankintaa tuskailin miten hankalasti tekniikka-asiat ovatkaan löydettävissä Giulia-/ Stelvio keskusteluista. Se tekniikka osio on nykyään kaikille avoin.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11456
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Multiair-jauhantaa
Tällaistahan tää on.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Multiair-jauhantaa
Joo mutta jos palataan aiheesen niin poissulkemalla insinöörilogiikalla, niin miksei tuo MA voisi toimia jos öljynvaihdon yhteydessä puhdistaa MAn poterot vanhasta öljystä ja täyttää ne uudella öljyllä ja lyö lootan kannen kiinni.
Jos mikään ei ole rikki niin ainoaksi jää öljy ja se kierto, tai siis kiertämättömyys.
Jos mikään ei ole rikki niin ainoaksi jää öljy ja se kierto, tai siis kiertämättömyys.
- Tiige
- Viestit: 2947
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Multiair-jauhantaa
Varmaan voisi auttaa mutta on kyllä työläs homma ennen kun pääsee sinne asti.Kuikkaa kirjoitti: ↑13 Marras 2024, 21:26Joo mutta jos palataan aiheesen niin poissulkemalla insinöörilogiikalla, niin miksei tuo MA voisi toimia jos öljynvaihdon yhteydessä puhdistaa MAn poterot vanhasta öljystä ja täyttää ne uudella öljyllä ja lyö lootan kannen kiinni.
Jos mikään ei ole rikki niin ainoaksi jää öljy ja se kierto, tai siis kiertämättömyys.
En ole vielä ehtinyt perehtymään miten se öljy siellä multiairissa pitäisi kiertää. Ilmeisen huonosti se videon perusteella vaihtuu mutta kyllähän sen on jotenkin vaihduttava. Jos nokka pyörittää pumpulla sinne aina vaan lisää tavaraa niin tulee kait sitä vanhaa ylipaineventtiilista pihalle.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- mutt
- Viestit: 5709
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Multiair-jauhantaa
Olisikohan mahdollista lisätä MA-yksikköön jonkinlainen tyhjennysruuvi, josta voisi hallitusti päästää öljyä pois moottorin käydessä öljynvaihtojen yhteydessä? Pysyvä muutos öljynkiertoon olisi toki parempi vaihtoehto, mutta siinä on potentiaalisia ongelmia.
Ylipaineventtiili on tyypillisesti öljypumpun yhteydessä, joten sillä ei MA-yksikön öljynkiertoon vaikutusta ole.
Ylipaineventtiili on tyypillisesti öljypumpun yhteydessä, joten sillä ei MA-yksikön öljynkiertoon vaikutusta ole.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1055
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Multiair-jauhantaa
Tota kiertoa käydään läpi seuraavalla videolla niin paljon että kyllästytte jo kuuntelemaan.
Re: Multiair-jauhantaa
Tuolla onkin hyvä setti MAn sielunelämästä
https://core.ac.uk/download/pdf/60581632.pdf
https://core.ac.uk/download/pdf/60581632.pdf
Re: Multiair-jauhantaa
Alfamään on päässyt kakkososaan.
https://youtu.be/mtz0J4EYTNM?si=DyjzYcGmTgrPykr5
https://youtu.be/mtz0J4EYTNM?si=DyjzYcGmTgrPykr5
- Jiitee
- Viestit: 4543
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Multiair-jauhantaa
^ no niin , 30 tuntia vian etsintää papalla, ja syyllinen oli 4-sylinterin pakoventtiilin vuoto sekä turbon kuluminen.
Paljonkohan tässä yksilössä oli maileja/kilometrejä kun ongelmat alkoivat.
Pappa toteaa saman kuin meikä-pappakin, että "over-engineered " on tuo Giulia/Stelvio sähköt ja MultiAir-paketti kaikkiaan..
Eli vikavalon syttyessä käyntihäiriössä MA2-ongelmaan tsekkausjärjestys: tulpat ristiin, puolat ristiin, vara-MA2- testi, sylinterien painetesti, sylinterinkannen vuototesti --> jos synkin onni niin kansi koneistamoon ja uusia venttiilejä peliin.... wanhan ajan Nordi onkin helppo peli korjata tämän rinnalla.
Paljonkohan tässä yksilössä oli maileja/kilometrejä kun ongelmat alkoivat.
Pappa toteaa saman kuin meikä-pappakin, että "over-engineered " on tuo Giulia/Stelvio sähköt ja MultiAir-paketti kaikkiaan..
Eli vikavalon syttyessä käyntihäiriössä MA2-ongelmaan tsekkausjärjestys: tulpat ristiin, puolat ristiin, vara-MA2- testi, sylinterien painetesti, sylinterinkannen vuototesti --> jos synkin onni niin kansi koneistamoon ja uusia venttiilejä peliin.... wanhan ajan Nordi onkin helppo peli korjata tämän rinnalla.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1055
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Multiair-jauhantaa
Pääsin myös kakkososaan. Hyvin kuivan ja tylsän videon varoitus, joten varaa juotavaa ettei tule nestehukka.
https://youtu.be/d5RCCrpeqHE
https://youtu.be/d5RCCrpeqHE
- Maunu
- Viestit: 3562
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Multiair-jauhantaa
Tosi hyvän videon on JanV tehnyt.
Oma arvaus vian aiheuttajasta on aivan sama kuin videollakin.
Ehkä tuo MA täytyisi 50tkm välein puhdistaa. Kannen aukaisu ja vanhojen öljyjen imurointi voisi auttaa.
Samalla kun asentaa kanteen nipat/tulpat poistokanavan kohdalle, niin jatkossa saa syötettyä öljyä tai paineilmaa purkamatta kantta.
Putkittamalla nämä vielä niin, että ei tarvitse purkaa mitään edestä pois helpottuu huolto huomattavasti.
Sitten vaan joku myymään korjausta / kansimodaussarjaa kaikkialle maailmaan.
O-renkaat täytyy tietty olla ehjät.
Oma arvaus vian aiheuttajasta on aivan sama kuin videollakin.
Ehkä tuo MA täytyisi 50tkm välein puhdistaa. Kannen aukaisu ja vanhojen öljyjen imurointi voisi auttaa.
Samalla kun asentaa kanteen nipat/tulpat poistokanavan kohdalle, niin jatkossa saa syötettyä öljyä tai paineilmaa purkamatta kantta.
Putkittamalla nämä vielä niin, että ei tarvitse purkaa mitään edestä pois helpottuu huolto huomattavasti.
Sitten vaan joku myymään korjausta / kansimodaussarjaa kaikkialle maailmaan.
O-renkaat täytyy tietty olla ehjät.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
- Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08 - Paikkakunta: E-Savo
Re: Multiair-jauhantaa
Tämä oli mielenkiintoinen videosarja ja hyvin avattu Multiairin sielunmaisemaa!JanV kirjoitti: ↑23 Marras 2024, 10:01Pääsin myös kakkososaan. Hyvin kuivan ja tylsän videon varoitus, joten varaa juotavaa ettei tule nestehukka.
https://youtu.be/d5RCCrpeqHE
Seuraava hyvä testi olisi vaihtaa tuo putsattu yksikkö jonkin oireilevan tilalle ja katsoa toimiiko auto sen jälkeen. Vaatii kyllä vahvaa DIY-henkeä, ettei tarvitse maksaa töistä kahteen kertaa jos ei toimikaan. Toivottavasti Multiairin korjausta tullaan näkemään jatkossa enemmänkin, kun autokanta ikääntyy ja korjaukset siirtyvät merkkiliikkeistä harrastajien käsiin.
- Jiitee
- Viestit: 4543
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Multiair-jauhantaa
Kiitos JanV informatiivisesta videosta.
Ihan kysymys MultiAir2-kuskeille kuinka pitkälle olette päässeet alkuperäisellä MA2:lla ?
Omalla exällä mentiin 182 tkm. Ei mitään ongelmia vielä.
Ehkä selityksenä oli ekan omistajan käyttö taksina, jolloin
tuo elintärkeä öljynvaihto tehtiin jopa 3 kk:n välein,
koska odossa oli 1,5 v- autossa sen ostaessani n. 150 tkm.
Taksina ajettu kohtuu pitkää siivua kesät talvet ja koko ajan
MA-öljykin kohtuu lämpimänä ja juoksevana -> öljy vaihtuu MA:n sisälläkin.
Oma käyttö oli sitten pelkkää kesäajoa 4 vuoden aikana noin 30 tkm.
Öljyt vaihdoin silti 7-8 tkm:n välien joka kesä.
Tuota käyttöä varmaan ( Välimeren maiden ilmasto)
MA2 kestää ihan tappiin asti.
Kylmäkäynnistysten määrä iso ja lyhyttä katkoajoa paljon -->
MA2 kaputt isolla tod. näk. ?
Ihan kysymys MultiAir2-kuskeille kuinka pitkälle olette päässeet alkuperäisellä MA2:lla ?
Omalla exällä mentiin 182 tkm. Ei mitään ongelmia vielä.
Ehkä selityksenä oli ekan omistajan käyttö taksina, jolloin
tuo elintärkeä öljynvaihto tehtiin jopa 3 kk:n välein,
koska odossa oli 1,5 v- autossa sen ostaessani n. 150 tkm.
Taksina ajettu kohtuu pitkää siivua kesät talvet ja koko ajan
MA-öljykin kohtuu lämpimänä ja juoksevana -> öljy vaihtuu MA:n sisälläkin.
Oma käyttö oli sitten pelkkää kesäajoa 4 vuoden aikana noin 30 tkm.
Öljyt vaihdoin silti 7-8 tkm:n välien joka kesä.
Tuota käyttöä varmaan ( Välimeren maiden ilmasto)
MA2 kestää ihan tappiin asti.
Kylmäkäynnistysten määrä iso ja lyhyttä katkoajoa paljon -->
MA2 kaputt isolla tod. näk. ?
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Tiige
- Viestit: 2947
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Multiair-jauhantaa
Loistava video taas JanV:ltä!
Pätkäajo ja huonot öljyt on selvästi pahasta multiairille. Suosittelisin myös välttämään start&stopin käyttöä. Vaikka tuossa turbossa on ilmeisesti sähköisellä pumpulla vesikierto sammutuksen jälkeen niin kyllä se öljy heikkenee siitä jos kovemman ajon jälkeen moottori sammutetaan ja öljynkierto loppuu kuumalla turbon laakerilla.
Alkupeäinen kuulema kesti 98tkm. Nyt toisella yksiköllä on menty 90tkm. Elämme jännittäviä aikoja...
Pätkäajo ja huonot öljyt on selvästi pahasta multiairille. Suosittelisin myös välttämään start&stopin käyttöä. Vaikka tuossa turbossa on ilmeisesti sähköisellä pumpulla vesikierto sammutuksen jälkeen niin kyllä se öljy heikkenee siitä jos kovemman ajon jälkeen moottori sammutetaan ja öljynkierto loppuu kuumalla turbon laakerilla.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Cotzy
- Viestit: 954
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Multiair-jauhantaa
Saakeli JanV kun menit hyvinkin viattomaksi todentun Multiairin siinä videon lopussa telomaan .JanV kirjoitti: ↑23 Marras 2024, 10:01Pääsin myös kakkososaan. Hyvin kuivan ja tylsän videon varoitus, joten varaa juotavaa ettei tule nestehukka.
https://youtu.be/d5RCCrpeqHE
Erittäin syvällinen katsaus Multiairin öljynkierron hienouksiin ja öljyn vaihtumisen haasteisiin Multiairin sisällä. Pipo päästä tästä analyysistä.
Mulla nykyään sovittu Salon Moottorihuollon kanssa, että ajan öljynvaihtohuoltoon isoilla kierroksilla moottoritiellä Paimion mäet lisäkuormana. Ja kone hyvin kuumana suoraan halliin nosturille ja öljyt notkeina pois koneesta saman tien ennen muita huoltotoimenpiteitä.
Uudella yksiköllä nyt 14 tkm takana ja vakaa aikomus pitää se kunnossa ainakin 100 tkm moottorin huolellisemmalla revittämisellä.
Mun puolesta voi tutkittua yksikköä testata käytännössä vastaanottajaksi soveltuvassa GME-koneessa.
Vapaaehtoiset, Multiair-häiriöiset, Alfa Romeot jonoon vain JanV:lle, niin saadaan lisää ymmärrystä asiaan .
Kierrätys on tärkeää, sekä viattomien Multiair-yksiköiden, että GME-moottoreiden ajaminen kunnolla moottorin voimistelualueella.
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 954
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Multiair-jauhantaa
Tuossa vielä tuon JanV:n syväanalyysissä olleen Multiair-yksikön historiaa Stelviossani, jos auttaa GME-koneisia kanssa-Alfisteja
"Stelvio, jossa analysoitu Multiair-yksikkö, oli kiinni on ollut mulla 2019 helmikuusta. Auto on valmistettu syksyllä 2017 ja vietti ekan vuoden Ruotsin Göteborgissa, autoliikkeen käytössä. Mulle tuli Kamuxilta 9800 km ajettuna. Ensihuollettu papereiden mukaan marraskuussa 2018.
Itse huollatin Stelviota alussa Autokeskuksella Turussa, kun heillä oli vielä Alfa Romeon merkkihuolto. 2020 syksyn jälkeen olen käyttänyt Stelviota vain Salon Moottorihuollossa, jolla on Alfa Romeon merkkihuolto. Ymmärtävät myös softat ja heillä on pieni Giorgio-Alfojen perusosavarasto myös.
Öljyt ovat olleet aina Autokeskuksella ja Salon Moottorihuollossa Selenian DigiteK 0W30:aa, mitä olen itsekin lisännyt puolisen litraa öljynvaihtovälillä. Varoitus öljynlaadun heikkenemisestä tuli mittaristoon ainakin syksyllä 2022 ja samoin 2023, kun ajettu sellaiset 11-12 tkm edelleisestä öljynvaihdosta.
Tossa Multiair-tapauksessa ekat käyntihäiriöt kylmäkäynnistyksen yhteydessä alkoivat talvella 2022-2023 n. 55 tkm kohdilla. Käytin Turun Deltalla vika-analyysissä tuolloin, mutta eivät osanneet sanoa mitään. Vain laskuttaa.
2023 syksyllä vein vuosihuoltoon Salon Moottorihuoltoon lokakuussa. Käyntihäiriö oli ajoittainen kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Koska Multiairin vaihtotyökalua ei ollut saatavilla lähiaikoina ja käyttöauto olisi myös kiva käytössä, tuolloin sovittiin, että yritetään ajaa uusilla öljyillä talven yli. Ja vaihtaa sitten öljyt 3-5 tkm ajettuina ja mahdollisimman kuumina, jotta Multiairille saataisiin ehkä elinikää lisää.
Ollaan tehty Salon Moottorihuollon kanssa nyt siten öljynvaihtojen yhteydessä, että ajan moottorin Turusta Saloon moottoritiellä korkeilla kierroksilla kuumaksi ja huoltoon kurvatessa auto ajetaan hyvin saman tien nosturille, jotta vanhat öljyt saisi mahdollisimman notkeina ulos moottorista.
No, ei onnistunut vaan kylmäkäyntihäiriöt palasivat marraskuussa 2023 ja sovittiin Multiairin vaihto joulukuussa 2023, kun uusi Multiair kilkkeineen ja työkaluineen saatavilla. Eli sieltä jumittavasta Multiairista löytyvät Selenian Digitek- öljyt ovat olleet pari kuukautta ja pari tuhatta km siellä moottorissa. Kuulemma ne solenoidit on niin huikeat hienomekaaniset ihmeet, että suomalaiset talviolosuhteet ja kylmäkäynnistykset ovat vain todellista myrkkyä, jos öljyssä vähänkin epäpuhtauksia.."
Ajoprofiili 6 ekan vuoden aikana oli kaupunkiajopainotteinen. Sellaista 5-8 km pätkää muutaman kerran päivässä, 100-300 km maantiajoa pari kertaa kuussa. Öljynvaihtoväli 9-12 tkm vuodessa. Öljynlaadun heikkenemisen varoitus tuli 55 tkm kohdalla, kun ajettu se 12 tkm edellisesta vaihdosta.
Yleensä odotettu tyhjäkäynnin laskua, ennen liikkeelle lähtöä. S&S on mulla käytössä lähinnä kesäisin, talvella otan pois jos IBS sellaista yrittää tarjota.
Nyt kun uusi Multiair ollut koneessa vuoden, pidän huolta öljyn säännöllisestä notkeuttamisesta ajamalla revittelevämmin säännöllisesti matka-ajossa. Auto tykkää ja niin myös minä.
Cotzy
"Stelvio, jossa analysoitu Multiair-yksikkö, oli kiinni on ollut mulla 2019 helmikuusta. Auto on valmistettu syksyllä 2017 ja vietti ekan vuoden Ruotsin Göteborgissa, autoliikkeen käytössä. Mulle tuli Kamuxilta 9800 km ajettuna. Ensihuollettu papereiden mukaan marraskuussa 2018.
Itse huollatin Stelviota alussa Autokeskuksella Turussa, kun heillä oli vielä Alfa Romeon merkkihuolto. 2020 syksyn jälkeen olen käyttänyt Stelviota vain Salon Moottorihuollossa, jolla on Alfa Romeon merkkihuolto. Ymmärtävät myös softat ja heillä on pieni Giorgio-Alfojen perusosavarasto myös.
Öljyt ovat olleet aina Autokeskuksella ja Salon Moottorihuollossa Selenian DigiteK 0W30:aa, mitä olen itsekin lisännyt puolisen litraa öljynvaihtovälillä. Varoitus öljynlaadun heikkenemisestä tuli mittaristoon ainakin syksyllä 2022 ja samoin 2023, kun ajettu sellaiset 11-12 tkm edelleisestä öljynvaihdosta.
Tossa Multiair-tapauksessa ekat käyntihäiriöt kylmäkäynnistyksen yhteydessä alkoivat talvella 2022-2023 n. 55 tkm kohdilla. Käytin Turun Deltalla vika-analyysissä tuolloin, mutta eivät osanneet sanoa mitään. Vain laskuttaa.
2023 syksyllä vein vuosihuoltoon Salon Moottorihuoltoon lokakuussa. Käyntihäiriö oli ajoittainen kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Koska Multiairin vaihtotyökalua ei ollut saatavilla lähiaikoina ja käyttöauto olisi myös kiva käytössä, tuolloin sovittiin, että yritetään ajaa uusilla öljyillä talven yli. Ja vaihtaa sitten öljyt 3-5 tkm ajettuina ja mahdollisimman kuumina, jotta Multiairille saataisiin ehkä elinikää lisää.
Ollaan tehty Salon Moottorihuollon kanssa nyt siten öljynvaihtojen yhteydessä, että ajan moottorin Turusta Saloon moottoritiellä korkeilla kierroksilla kuumaksi ja huoltoon kurvatessa auto ajetaan hyvin saman tien nosturille, jotta vanhat öljyt saisi mahdollisimman notkeina ulos moottorista.
No, ei onnistunut vaan kylmäkäyntihäiriöt palasivat marraskuussa 2023 ja sovittiin Multiairin vaihto joulukuussa 2023, kun uusi Multiair kilkkeineen ja työkaluineen saatavilla. Eli sieltä jumittavasta Multiairista löytyvät Selenian Digitek- öljyt ovat olleet pari kuukautta ja pari tuhatta km siellä moottorissa. Kuulemma ne solenoidit on niin huikeat hienomekaaniset ihmeet, että suomalaiset talviolosuhteet ja kylmäkäynnistykset ovat vain todellista myrkkyä, jos öljyssä vähänkin epäpuhtauksia.."
Ajoprofiili 6 ekan vuoden aikana oli kaupunkiajopainotteinen. Sellaista 5-8 km pätkää muutaman kerran päivässä, 100-300 km maantiajoa pari kertaa kuussa. Öljynvaihtoväli 9-12 tkm vuodessa. Öljynlaadun heikkenemisen varoitus tuli 55 tkm kohdalla, kun ajettu se 12 tkm edellisesta vaihdosta.
Yleensä odotettu tyhjäkäynnin laskua, ennen liikkeelle lähtöä. S&S on mulla käytössä lähinnä kesäisin, talvella otan pois jos IBS sellaista yrittää tarjota.
Nyt kun uusi Multiair ollut koneessa vuoden, pidän huolta öljyn säännöllisestä notkeuttamisesta ajamalla revittelevämmin säännöllisesti matka-ajossa. Auto tykkää ja niin myös minä.
Cotzy
-
- Viestit: 1597
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Multiair-jauhantaa
Ison vaivan olet nähnyt, iso kiitos siitä!JanV kirjoitti: ↑23 Marras 2024, 10:01Pääsin myös kakkososaan. Hyvin kuivan ja tylsän videon varoitus, joten varaa juotavaa ettei tule nestehukka.
https://youtu.be/d5RCCrpeqHE
Omassa Stelviossa vähän samaa ajokäytöstä kuin Cotzyllä, pääosin lyhyttä ajoa. Näissähän moottoriöljyn lämpötila on yhden pykälän vajaa talvella verrattuna kesään, jolloin palkit puolessa välissä. Onkohan vaikutusta?
Olisiko dynamic-ajotila parempi vaihtoehto, ehkä?
Pitäisikö öljyt vaihtaa 5000km välein, ehkä? Mutta onko hyötyä, jos osa jää kuitenkin multiairin sisälle.
Täytyy varmaan ensi kerralla laskea paljonko öljyä tuli ulos...
- mutt
- Viestit: 5709
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Multiair-jauhantaa
Onko Multiair-yksikkö tosiaankin öljynkierrossa sellainen umpiperä, josta ei ole läpivirtausta, vai onko siellä paluuvirtauksessa jonkinlainen kuristin, joka sitten joskus tukkeutuu, ja kierto loppuu?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Tiige
- Viestit: 2947
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Multiair-jauhantaa
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- mutt
- Viestit: 5709
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Multiair-jauhantaa
Niin arvelinkin, ei vain oman suoran kosketuspinnan puutteessa ole niin paljon asia kiinnostanut, että olisin videoita alkanut katsomaan läpi. Taloudessa on kyllä Uniair-systeemillä oleva laite, mutta odotellaan sen vikaantumista (81tkm nyt ajettu.) Tuossa muuten tarina twinairin uniair-yksikön vaihdosta:
https://www.fiatforum.com/guides/changi ... ngine.951/
https://www.fiatforum.com/guides/changi ... ngine.951/
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Multiair-jauhantaa
Onko Alfa romeo itse kommentoinut tuota multiair ongelmaa?
Re: Multiair-jauhantaa
Onkohan tosiaan myös niin että motti harvoin saavuttaa normaalia öljynlämpöä, kait sen ainakin puolessavälissä pitäisi olla.
Itsellä näyttääpi olevan säännönmukaisesti vain kolme pykälää.
Eli yhtä pykälää vaille puolivälin.
Itsellä näyttääpi olevan säännönmukaisesti vain kolme pykälää.
Eli yhtä pykälää vaille puolivälin.
-
- Viestit: 1055
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Multiair-jauhantaa
Se olisikin paras että sais Alfan kommentoimaan ongelmaa mutta veikkaan et sieltä ei kauheasti tietoa anneta. Ne kyl tietää ihan tarkkaan mikä ongelma on.
Ja kyl motti saavuttaa puolivälin. Talvella voi jäädä pykälän alle, mut sen saa kyl ylös ku ottaa luistoneston pois ja hakkaa mutkat rajoittajaan.
Ja kyl motti saavuttaa puolivälin. Talvella voi jäädä pykälän alle, mut sen saa kyl ylös ku ottaa luistoneston pois ja hakkaa mutkat rajoittajaan.