
Junior - uusi pieni SUV (2024)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Veikeitä laitteita nämä sähköautot 

- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Nopea Juniori on etuveto. Tulossa oleva neliveto Q4 Juniori on hybridi edessä, mutta sähköinen takana.FinPat kirjoitti: ↑25 Helmi 2025, 15:52Eikö Kostaja TM testissä ollut 110kW etuveto ja Nopea taas 207kW neliveto? Tuosta tulee eroa rutkasti.insinörtti kirjoitti: ↑25 Helmi 2025, 11:20Tähän asti vielä OK, mutku Velocelle luvataan 22 % korkeampi kulutus. Eikä ero selity lämpöpumpun puutteella, koska WLTP testissä ei kai ole lämmitys/kylmästöinti käytössä. Veloce 1 % painavampi, renkaat kait 10 mm leveämmät... mihin ihmeeseen elektronit hukkuu?
Samaten renkaan halkaisija vaikuttaa yllättävän paljon leveyden lisäksi, ainakin jos käytössä ei ole aerovanteita/kapseleita. Renkaan reuna on sileä kun vanteet taas yleensä eivät. Ja pienemmät kiekot painavat vähemmän.
https://mygarageairdrie.ca/improving-th ... rformance/
Mekaaninen lukkoperä se syö tuolta tehoa ja pudottaa rangea. Siksi on yleisesti tiedettyä mutuhöpinää, että sähköinen lukkoperä on sähkäriin paras.
Paitsi ettei ole

Ja hyvä, etteivät laittaneet 150-200 kiloa painoa lisää isompaan akkuun, vaan pitivät painon kurissa.
Nyt kun latausinfra on jo selkeästi paremmalla tasolla, kuin muutama vuosi sitten, pikalataus 200-250 km välein valta- ja kantateillä ei tuota hikoilua.
Rahakin kun kelpaa nykyään maksuvälineenä uusilla latausasemilla, ei tartte hermoilla.
Hyvinhän noi tägitkin toimii tietty, mutta Nesteen latausasemilla käyttökokemus alkaa jo olla kuin dieselipumpusta isoon tankkiin luruttaisi. Ei kestä kauhean kauaa ja kuitin saa mukaan. Kädet ei vain haise enää ja latauskäyrää saa ihmetellä.
Cotzy
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
No, kappas niin olikin Nopea etuveto. Liikaa Teams kokouksia yhteen päivään.
Maantievalaan 2500kg ja 91 kWh mitat toimivat hienosti Ykköstien päästä päähän sahaamisessa mutta tosiaan ajonautintoon noin 1000kg pienempi paino on hyvä lähtökohta...
Maantievalaan 2500kg ja 91 kWh mitat toimivat hienosti Ykköstien päästä päähän sahaamisessa mutta tosiaan ajonautintoon noin 1000kg pienempi paino on hyvä lähtökohta...
-
- Viestit: 2678
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Samoihin lukemiin päädyn myös oman koeajolenkin ja netistä löytyneiden tietojen perusteella. Myös talvitestin 30 kWh/100 km lukema on ihan linjassa muiden kanssa. Artikkeli oli epäselvä tämän suhteen, mutta liikkeelle on ehkä lähdetty -30 °C kelissä ilman esilämmitystä, mikä viimeistään takaa 2x kulutuksen kesäkeliin verrattuna. Latausnopeuskin alkuun jotain 60 kW ja keskari 55 kW, mikä ei ole ihan surkeimmasta päästä - muistelen jotain 30-40 kW lukemiakin nähdyn.Maunu kirjoitti: ↑25 Helmi 2025, 16:02Kulutus maantiellä 80km/h noin 3-6 asteen pakkasessa noin 20-25kwh/100km N moodilla ajettaessa. 200km matka kasitiellä söi akkua noin 75%. Kuski + matkustaja painona ja yhden yön kamat.
Käytännössä autolla pitäisi päästä ilman latausta pienessä pakkassäässä Porista Helsinkiin eli noin 240km.
Vaan jos Veloce tosiaan hörppii koko ajan sähköä reilun 20 % enemmän, niin sitten jää 200 km ajomatkat pakkaskelillä haaveeksi.
Torsen ei kulutuslukemia selitä. Eihän se mikään koko ajan päällä oleva jarru ole. Renkailla varmaan merkitystä, jos muissa on ekomallit ja Velocessa menty suorituskyky edellä. Tosin jotkin sähköautomallin kumit pitäisi Velocvenkin rekaiden olla, minkä perusteella odottaisi pientä panostusta vierintävastukseenkin. Hmm. Tämä onneksi selviää aika äkkiä, kunhan saadaan autoja ajoon kitkarenkain
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 222
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Japanilainen sähköauto.
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Tulikin tilattua Juniorin sisarmalli Jeep AvengerMuuttohaukka kirjoitti: ↑08 Helmi 2025, 16:09Juniori kiinnostaa. Pari kysymystä omistajille. Lataako hyvin pikalatureilla ja onko sisällä tarpeeksi lämmintä?

-
- Viestit: 2678
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Auto 25 & Mobilitys messujen kunniaksi hinnastoon putkahtant myös Ibrida Q4 ynnä Elettrica Intensa.
Jälkimmäinen 2,1 tonnia kalliimpi kuin Speciale ja perusvärinä musta. Vakiintuneen käytännön mukaan konfiguraattorista tai hinnastosta ei käy ilmi, mitä tässä oikeasti on varusteina, mutta mainoksessa mainittu matriisivalot yms. jotka saa specialeen 2000 tonnin Pack Tech optiona. Eli intesa todellinen sisältö = saa mustan värin 650 € alennuksella?
Jälkimmäinen 2,1 tonnia kalliimpi kuin Speciale ja perusvärinä musta. Vakiintuneen käytännön mukaan konfiguraattorista tai hinnastosta ei käy ilmi, mitä tässä oikeasti on varusteina, mutta mainoksessa mainittu matriisivalot yms. jotka saa specialeen 2000 tonnin Pack Tech optiona. Eli intesa todellinen sisältö = saa mustan värin 650 € alennuksella?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Ensimmäinen vastoinkäyminen JR:n kanssa sattui tänään. Vaimo ajeli mökiltä kotiin, kun matkalla katosi kuva mittaristosta ja radion näytöstä. Hetken kuluttua lähetys taas jatkui, mutta jakoavaimen kuvan kanssa. Kotipihassa sitten uudelleen käynnistys eikä mitään vikaa enää.
Ota tuostakin sitten selvää mikä oli, mutta Hedinille kaiketi täytyy käydä näyttämässä. Josko ehtisivät parin kuukauden päästä katsomaan, jos vaikka saisivat yhteyden autoon. Epäilys on suuri homman onnistumisesta ensimmäisellä yrittämisellä.
Ota tuostakin sitten selvää mikä oli, mutta Hedinille kaiketi täytyy käydä näyttämässä. Josko ehtisivät parin kuukauden päästä katsomaan, jos vaikka saisivat yhteyden autoon. Epäilys on suuri homman onnistumisesta ensimmäisellä yrittämisellä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 974
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Alfan sivuilla oli mainittu Intensan osalta näin, mutta eipä tuokaan paljoa lisää avaa:insinörtti kirjoitti: ↑14 Maalis 2025, 18:55Auto 25 & Mobilitys messujen kunniaksi hinnastoon putkahtant myös Ibrida Q4 ynnä Elettrica Intensa.
Jälkimmäinen 2,1 tonnia kalliimpi kuin Speciale ja perusvärinä musta. Vakiintuneen käytännön mukaan konfiguraattorista tai hinnastosta ei käy ilmi, mitä tässä oikeasti on varusteina, mutta mainoksessa mainittu matriisivalot yms. jotka saa specialeen 2000 tonnin Pack Tech optiona. Eli intesa todellinen sisältö = saa mustan värin 650 € alennuksella?
Intensa -varustetaso sisältää Speciale-mallin lisäksi/sijaan:
Matriisi LED-ajovalot
Navigaattori
Langaton älypuhelimen lataus
360° pysäköintitutka
Alcantara/kangasverhoilu
- Xehpuk
- Viestit: 814
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Mietin jokin aika sitten tuollaista Ibrida Q4:ää. Kuvittelin aluksi, että se on hyvin varustettu valmiiksi, mutta sitten kun selailin varustelistoilta vetokoukut ja talvirenkaat yms. "pakolliset" jutut, niin hintaa olikin äkkiä pienellä autolla jotain 55k€++ luokkaa. Sitten vielä parilla tonnilla "tää olis kiva"-varusteita.insinörtti kirjoitti: ↑14 Maalis 2025, 18:55Auto 25 & Mobilitys messujen kunniaksi hinnastoon putkahtant myös Ibrida Q4 ynnä Elettrica Intensa.
Jälkimmäinen 2,1 tonnia kalliimpi kuin Speciale ja perusvärinä musta. Vakiintuneen käytännön mukaan konfiguraattorista tai hinnastosta ei käy ilmi, mitä tässä oikeasti on varusteina, mutta mainoksessa mainittu matriisivalot yms. jotka saa specialeen 2000 tonnin Pack Tech optiona. Eli intesa todellinen sisältö = saa mustan värin 650 € alennuksella?

Taka-akselin hilppeet muuten painavat ilmeisesti n. 200kg

Yksityisleasing-hintaa tuolle ei ollut keksitty silloin, kun haaveilin ja laskeskelin.
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
- Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03
Lancia k Busso '99 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Kävin kokeilemassa Ibridaa.
Olipas kiva ajaa, Toyotamaisen hybridin hyvät puolet ja Alfan ajettavuus. Tuntui jotenkin luontevalta askeleelta Giuliettasta eteenpäin.
Häiritseviä seikkoja olivat sysimusta kabiini, ämpärimuovi ovissa ja kojelaudan päällä, sekä kaikki nykyvaroittimet ja paimentimet jotka onneksi sai kohtuu vaivattomasti pois. Ensimmäisen kanssa täytyisi vaan elää, jälkimmäisen saa ilmeisesti osin hoidettua Intensa-varustetason tikkauksilla. Korin mittasuhteet luonnossa todella onnistuneet.
Meni omalle listalle mahdolliseksi Giuliettan seuraajaksi.
Olipas kiva ajaa, Toyotamaisen hybridin hyvät puolet ja Alfan ajettavuus. Tuntui jotenkin luontevalta askeleelta Giuliettasta eteenpäin.
Häiritseviä seikkoja olivat sysimusta kabiini, ämpärimuovi ovissa ja kojelaudan päällä, sekä kaikki nykyvaroittimet ja paimentimet jotka onneksi sai kohtuu vaivattomasti pois. Ensimmäisen kanssa täytyisi vaan elää, jälkimmäisen saa ilmeisesti osin hoidettua Intensa-varustetason tikkauksilla. Korin mittasuhteet luonnossa todella onnistuneet.
Meni omalle listalle mahdolliseksi Giuliettan seuraajaksi.
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
^ Toi sisustuksen synkkyys on vähän haastavaa. Nykyisessä vaalea katto ja penkit, joten vaalensin omaani ruksimalla kattoluukun, mikä on nykytrendiin poikkeavasti ja ilahduttavasti aukeavaa mallia.
Tossa sveitsiläisten esittelyvideolla Elettrica Specialesta kattoluukun esitellään kohdasta 21:00 alkaen.
https://m.youtube.com/watch?v=qMpK7AIoB4k
Toi avokatto on kiva sähkäriin.
Ja saa jaettua synteettistä bokseri-sudin ääntä myös ulospäin tuolla
.
Cotzy
Tossa sveitsiläisten esittelyvideolla Elettrica Specialesta kattoluukun esitellään kohdasta 21:00 alkaen.
https://m.youtube.com/watch?v=qMpK7AIoB4k
Toi avokatto on kiva sähkäriin.
Ja saa jaettua synteettistä bokseri-sudin ääntä myös ulospäin tuolla

Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Q4 Ibridasta esittelyä:
https://www.youtube.com/watch?v=CVwZ_DFAivY
Kun tuon klipin mukaan 30000 tilatusta Juniorista 19 % on ollut täyssähköistä Elettricaa ja nelivedon myötä hybridin odotetaan dominoivan vielä enemmän myyntilukuja, voisko tämän threadin otsikkoa vähän modata polttomoottoriystävällisempään suuntaan
?
Vaikka Suomessa onkin tähän asti kilvitetty lähinnä Elettricaa, kyllä hybrideitäkin on tilattu. Ja jos toi Q4-systeemi on vähänkään niin hyvä, kuin tuossa kuvaillaan, Ibrida Q4 vaikuttaa nelivetona jopa paremmalta kuin Tonale PHEVin hybridineliveto.
Cotzy
https://www.youtube.com/watch?v=CVwZ_DFAivY
Kun tuon klipin mukaan 30000 tilatusta Juniorista 19 % on ollut täyssähköistä Elettricaa ja nelivedon myötä hybridin odotetaan dominoivan vielä enemmän myyntilukuja, voisko tämän threadin otsikkoa vähän modata polttomoottoriystävällisempään suuntaan

Vaikka Suomessa onkin tähän asti kilvitetty lähinnä Elettricaa, kyllä hybrideitäkin on tilattu. Ja jos toi Q4-systeemi on vähänkään niin hyvä, kuin tuossa kuvaillaan, Ibrida Q4 vaikuttaa nelivetona jopa paremmalta kuin Tonale PHEVin hybridineliveto.
Cotzy
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 16:56
- Car(s): Stelvio 2.0 Q4 -18
Brera 2.4 Jtdm -08
Junior Elettrica Speciale -25
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Miten on Junior Elettrican omistajat, oletteko saaneet auton mukana tai jälkitoimituksena suomenkielisen painetun manuaalin? Minulle luvattiin tammikuussa hankittuun autoon sellainen toimittaa, kun tulee painosta. Eipä ole toimittaneet. Nyt vaimo jäi tien päälle ja auto ilmoittaa kuvan mukaisen tekstin. Vikailmoitus tulee autoa käynnistäessä ja leikki loppuu siihen. Onko ilmaantunut muille? Ohje on varmasti manuaaalissa vain: ota yhteys/hinauta merkkihuoltoon, mutta kyllä kai autossa pitäisi vielä olla suomenkielinen manuaali?
- Liitteet
-
- 20250309_193321~2.jpg (57.53 KiB) Katsottu 4998 kertaa
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Ei ole manuaalia vielä. Autobassadone lupaili maalis-huhtikuun aikana toimittavansa painetun version. Pyytämällä sain englanninkielisen version pdf:änä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 16:56
- Car(s): Stelvio 2.0 Q4 -18
Brera 2.4 Jtdm -08
Junior Elettrica Speciale -25
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
Ok, kiitos tiedosta. Aamulla Junior käynnistyi normaalisti ja vikainfo oli poistunut. Pitää seurailla tilannetta.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11537
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
^ Hyvä homma! Juniorista kun tulee sekä hybridi- että täyssähköversioita jatkossakin.
Toi Evon testi Velocesta oli täyttä asiaa. Ja mukava lukea vertailua ja teknisten eroavaisuuksien avaamista Abarth 600e Scorpionissimaan. Abarth-sisarusta tuskin tulee virallisen maahantuojan kautta Suomeen.
Omalla Velocella on ollu synttärit näinä päivinä. Auto oli ujutettu tehtaalla tämän viikon tuotantosuunnitelmaan. Niillä on nyt varmaan Tychyn tuotannossa Veloce-sprintti meneillään.
Joten huhtikuussa pitäis päästä kokeilemaan, putoaako D-moodissa regenit ja turhat ajorajoittimet suoraan pois.
Ja tarjolla olisi aitoa kahden polkimen ajoa
.
Cotzy
Toi Evon testi Velocesta oli täyttä asiaa. Ja mukava lukea vertailua ja teknisten eroavaisuuksien avaamista Abarth 600e Scorpionissimaan. Abarth-sisarusta tuskin tulee virallisen maahantuojan kautta Suomeen.
Omalla Velocella on ollu synttärit näinä päivinä. Auto oli ujutettu tehtaalla tämän viikon tuotantosuunnitelmaan. Niillä on nyt varmaan Tychyn tuotannossa Veloce-sprintti meneillään.
Joten huhtikuussa pitäis päästä kokeilemaan, putoaako D-moodissa regenit ja turhat ajorajoittimet suoraan pois.
Ja tarjolla olisi aitoa kahden polkimen ajoa

Cotzy
- Jiitee
- Viestit: 4636
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Junnu Veloce vaikuttaa hyvältä vispiläksi, mutta fiilispuolella kylläCotzy kirjoitti: ↑28 Maalis 2025, 18:50^ Hyvä homma! Juniorista kun tulee sekä hybridi- että täyssähköversioita jatkossakin.
Toi Evon testi Velocesta oli täyttä asiaa. Ja mukava lukea vertailua ja teknisten eroavaisuuksien avaamista Abarth 600e Scorpionissimaan. Abarth-sisarusta tuskin tulee virallisen maahantuojan kautta Suomeen.
Omalla Velocella on ollu synttärit näinä päivinä. Auto oli ujutettu tehtaalla tämän viikon tuotantosuunnitelmaan. Niillä on nyt varmaan Tychyn tuotannossa Veloce-sprintti meneillään.
Joten huhtikuussa pitäis päästä kokeilemaan, putoaako D-moodissa regenit ja turhat ajorajoittimet suoraan pois.
Ja tarjolla olisi aitoa kahden polkimen ajoa.
Cotzy
aito 3 polkimen bensa-Alfa on kova sana


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
^ Kolmannen polkimen nautiskeluun ja nykyisen vispilän vapauttamiseen vaaleiden penkkien pesuun ja auton luovutukseen uuteen kotiin, on ensi viikolla palaamassa kesäkäyttikseksi 166.
Mutta voi Veloce siirtää ajonautintoa myös saman painoiselle kolmipolkimiselle isosedälle, 166 Bussolle.
Nimittäin, jos toi Torsen-D Velocen etupyörillä on niin hyvä kuin väitetään ja auttaa hauskemmalle kaasulle menossa aikaisemmin kurveissa, pitänee 166:ta päivittää vielä Q2 slip-diffillä vanhoilla päivillä.
Vaikka 166:n hevoset ovat osin karanneet 24-vuoden aikana, hukkuu silti osa tehosta keveämmän etupyörän suditukseen kaarteissa varsinkin kitkoilla.
Cotzy
Mutta voi Veloce siirtää ajonautintoa myös saman painoiselle kolmipolkimiselle isosedälle, 166 Bussolle.
Nimittäin, jos toi Torsen-D Velocen etupyörillä on niin hyvä kuin väitetään ja auttaa hauskemmalle kaasulle menossa aikaisemmin kurveissa, pitänee 166:ta päivittää vielä Q2 slip-diffillä vanhoilla päivillä.
Vaikka 166:n hevoset ovat osin karanneet 24-vuoden aikana, hukkuu silti osa tehosta keveämmän etupyörän suditukseen kaarteissa varsinkin kitkoilla.
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Pari Cinchin vertailua Junior Velocesta ja Abarth 600e Scorpionissimasta brittiteillä ja radalla.
https://www.youtube.com/watch?v=x0uRxWrJkUM
https://www.youtube.com/watch?v=IUsR0fkCstY
Varsinkin Abarthista ei turhan paljon ole ollut tietoa tarjolla.
Ja toivottavasti Abarth 600e Scorpionissimaa joskus näkee noissa makeissa väreissä myös Suomen teillä.
Cotzy
https://www.youtube.com/watch?v=x0uRxWrJkUM
https://www.youtube.com/watch?v=IUsR0fkCstY
Varsinkin Abarthista ei turhan paljon ole ollut tietoa tarjolla.
Ja toivottavasti Abarth 600e Scorpionissimaa joskus näkee noissa makeissa väreissä myös Suomen teillä.
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Kävin tiedusteluretkellä Turun Auto Bassadonella, kun uusien autojen pihamaalle oli ilmestynyt varustelua ja luovutusta odottelemaan uusi Nero PHEV Tonale ja Rosso Brera Junior Speciale.
Showroomin puolella oli sitten jo eka näkemäni Junior Veloce
.
Tosin valkoisena, mikä on monokromaattisista mielestäni vähiten toimiva monokromaattisuus Juniorille.
Mutta hienoa päästä istumaan sisälle Veloceen ja kurkkimaan luukkujen taakse.
Tässä Velocessa ei ollut lisävarusteita, joten sporttipenkit, alcantarasisustus ja Velocen 20" vanteet Elettrican perusjuttujen lisäksi.
Ja konepellin alla lymyilevät 204 kW:ta eivät todellakaan ulkonäöllä koreile. Eikä jäykempää alustaa kovin hyvin nähnyt.
Mutta on noi 20" vanteet ja Michelinin Pilot Sport rengastus vaan makeat luonnossa
.
Etuvanteiden sisällä on uskottavan kokoiset pysäyttimetkin
.
Ja takavanteista voikin sitten helposti tarkastella jäykempää takajousitusta ja takavakaajaa.
Stanssia pitää kattella vähän paremmin ulkosalla, kun Velocea pääsee koeajamaan.
Cotzy
Showroomin puolella oli sitten jo eka näkemäni Junior Veloce

Tosin valkoisena, mikä on monokromaattisista mielestäni vähiten toimiva monokromaattisuus Juniorille.
Mutta hienoa päästä istumaan sisälle Veloceen ja kurkkimaan luukkujen taakse.
Tässä Velocessa ei ollut lisävarusteita, joten sporttipenkit, alcantarasisustus ja Velocen 20" vanteet Elettrican perusjuttujen lisäksi.
Ja konepellin alla lymyilevät 204 kW:ta eivät todellakaan ulkonäöllä koreile. Eikä jäykempää alustaa kovin hyvin nähnyt.
Mutta on noi 20" vanteet ja Michelinin Pilot Sport rengastus vaan makeat luonnossa

Etuvanteiden sisällä on uskottavan kokoiset pysäyttimetkin

Ja takavanteista voikin sitten helposti tarkastella jäykempää takajousitusta ja takavakaajaa.
Stanssia pitää kattella vähän paremmin ulkosalla, kun Velocea pääsee koeajamaan.
Cotzy
- Liitteet
-
- Junior_Veloce_20250331.jpg (114.29 KiB) Katsottu 4381 kertaa
-
- Velocen_etuvanne.jpg (193.02 KiB) Katsottu 4381 kertaa
-
- Velocen_takavanne.jpg (132.48 KiB) Katsottu 4381 kertaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Komea ilmestys vaikka väritön onkin.
Sait hyvän havainnekuvan siitä kuinka isojen, avonaisten vanteiden kanssa pienet takajarrut näyttävät todella mikroskooppisilta. Toki pyörivä ja jousittamaton massa on hyvä minimoida mutta visuaalinen vaikutelma on hieman eri kuin edessä..
Sait hyvän havainnekuvan siitä kuinka isojen, avonaisten vanteiden kanssa pienet takajarrut näyttävät todella mikroskooppisilta. Toki pyörivä ja jousittamaton massa on hyvä minimoida mutta visuaalinen vaikutelma on hieman eri kuin edessä..
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Jos olisin joutunut tilaamaan JR:n niin väri olisi ollut varmaankin juurikin tuo valkoinen. Onhan tuo Rosso Brera hieno väri, mutta omaan silmään sopii hyvin myös tuo valkoinen väri.
Kaksi valkoista Alfaa on ollut tai siis toinen on vieläkin (Stelvio), mutta koskaan ennen en ole omistanut punaista Alfaa. Kolme hopeista (yksi mökillä raatona naapureiden kiusana), sinisen (oli tosi hieno väri) ja pari mustaa (yksi edelleen pihassa).
Kaksi valkoista Alfaa on ollut tai siis toinen on vieläkin (Stelvio), mutta koskaan ennen en ole omistanut punaista Alfaa. Kolme hopeista (yksi mökillä raatona naapureiden kiusana), sinisen (oli tosi hieno väri) ja pari mustaa (yksi edelleen pihassa).
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 2678
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Kamoon hei. Katsokaa, mitä tässä segmentissä yleensä on tarjolla. Esim Cupra Bornissa kurkkii rumpujarrut 19" vanteista. Sitten on kaiken maailman kinkkiä (Volvo EX30 mukanaanluettuna) missä on yhteiskäyttötabletti keskellä kojelautaa ja, ehkä, hupaisan pieni mittaristonäyttö ratin takana. Fyysiset napit tottakai karsittu tarpeettomina pois, mutta jotain bling bling ledvalonauhaa sisällä/ulkona ja "käytännölliset" esiin pomppivat ovenkahvat tai karmittomat ikkunat, jotta kuski kokisi saavansa vastinetta rahalle.
Ja oli alkupään giulietoissakin sisustus musta kattoverhoilua myöten, jos meni sporttipaketin ruksimaan. Nassun nostoissa tähän tuli parannusta.
Juniorin ohjaamosta tulee nyt mieleen Saab eikä mitenkään huonossa mielessä. Monesta muusta sähköautosta karvalakkivarusteltu peräpuikkoprimera kojelaudan keskelle sijoitetulla mittaristolla. Eikä mitenkään hyvässä mielessä. Junioreissa raha käytetty oikeisiin asioihin. Puutteena lähinnä sähkötekniikka eli nihkeä akun koko, esilämmityksen puute ja osin myös teho (pl Veloce) mutta näiden suhteen Alfan suunnittelijoille ei sananvaltaa.
Hmm. Nämä autot pitää silti haluta ja myynnin tehtävä suorittaa karsintaa. Koeajoin Specialen jo hyvän aikaa sitten ja puhe oli, että halusin nähdä myös velocen. Ei ole pihaustakaan kuulunut. Onneksi ei juuri nyt hirveästi haittaakaan, kun näkeminen sujuu tällä hetkellä jäljellä olevan silmän voimin...
Ja oli alkupään giulietoissakin sisustus musta kattoverhoilua myöten, jos meni sporttipaketin ruksimaan. Nassun nostoissa tähän tuli parannusta.
Juniorin ohjaamosta tulee nyt mieleen Saab eikä mitenkään huonossa mielessä. Monesta muusta sähköautosta karvalakkivarusteltu peräpuikkoprimera kojelaudan keskelle sijoitetulla mittaristolla. Eikä mitenkään hyvässä mielessä. Junioreissa raha käytetty oikeisiin asioihin. Puutteena lähinnä sähkötekniikka eli nihkeä akun koko, esilämmityksen puute ja osin myös teho (pl Veloce) mutta näiden suhteen Alfan suunnittelijoille ei sananvaltaa.
Hmm. Nämä autot pitää silti haluta ja myynnin tehtävä suorittaa karsintaa. Koeajoin Specialen jo hyvän aikaa sitten ja puhe oli, että halusin nähdä myös velocen. Ei ole pihaustakaan kuulunut. Onneksi ei juuri nyt hirveästi haittaakaan, kun näkeminen sujuu tällä hetkellä jäljellä olevan silmän voimin...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
^Tässä nyt fanipoika vain hermoilee ekan live-Velocen äärellä, milloin oma Veloce saapuukaan nähtäville
.
Noi vanteet on todella makeat, vaikka takajarrut näyttävät kovin pieniltä LEVYjarruilta avonaisilla vanteilla. Varsinkin verrattuna etujarruihin.
Ja kuljettajan tontti on Juniorissa hot-hatch -luokan parhautta myös kaikin puolin.
Ensi viikonloppuna saan Cupra Born VZ:n vähän pidempään koeajoon.
Jos siinä on takana rumpujarrut, kuten kaikissa koeajorapsoissa näyttää olevan hyvin umpinaisten vanteiden sisuksissa, on se kyllä aika masentavaa noin suorituskykyisen takavedon hallitsemiseksi muutamaa tiukempaa mutkaa pidemmälle
.
Eiköhän Velocea lähiviikkoina pääse myös koeajamaankin, kun sellainen auto on nyt todistettavasti maahan tuotu.
Varmaan maahantuojan koeajoautoon on Vantaalla jo kilvet kiinnitetty. Tuossa valkoisessa ne oli siellä takakontin pohjalla.
Cotzy

Noi vanteet on todella makeat, vaikka takajarrut näyttävät kovin pieniltä LEVYjarruilta avonaisilla vanteilla. Varsinkin verrattuna etujarruihin.
Ja kuljettajan tontti on Juniorissa hot-hatch -luokan parhautta myös kaikin puolin.
Ensi viikonloppuna saan Cupra Born VZ:n vähän pidempään koeajoon.
Jos siinä on takana rumpujarrut, kuten kaikissa koeajorapsoissa näyttää olevan hyvin umpinaisten vanteiden sisuksissa, on se kyllä aika masentavaa noin suorituskykyisen takavedon hallitsemiseksi muutamaa tiukempaa mutkaa pidemmälle

Eiköhän Velocea lähiviikkoina pääse myös koeajamaankin, kun sellainen auto on nyt todistettavasti maahan tuotu.
Varmaan maahantuojan koeajoautoon on Vantaalla jo kilvet kiinnitetty. Tuossa valkoisessa ne oli siellä takakontin pohjalla.
Cotzy
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Sisustuksessa kaipaa muutamaa asiaa Stelviosta.
Käynnnistysnapin sijainti ratissa. 159:ssäkin nappi on paremmassa paikassa. JR:ssä nappi on Saabimaisesti "vaihdekepin" vieressä, josta sitä saa aina etsiä. Johtuu kaiketi siitä, että ajelen pääasiassa Stelviolla.
Radion volume/kappaleenvaihtonappi. Stelviossa tuo on kätevästi oikean käden käytettävissä kyynernojan edessä. Juniorissa volume on kaukana muiden nappien vieressä ratin takana, eikä sitä taida olla edes valaistu. Toki ratista saa volumea säädettyä, mutta pyöritettävästä napista homma onnistuu nopeammin.
Lukkojen avaaminen oven kahvasta. Stelviossa lukot aukeaa kun laittaa käden kahvan taakse ja menee lukkoon fyysisestä napista. JR:n nappi kahvassa on erittäin hidas / huono toimimaan.
Takaluukun suojaverho. JR:ssä on perinteinen hattuhylly ratkaisu.
Pieniä asioita, mutta jostain täytyy saada valittaa. First world problems.
Käynnnistysnapin sijainti ratissa. 159:ssäkin nappi on paremmassa paikassa. JR:ssä nappi on Saabimaisesti "vaihdekepin" vieressä, josta sitä saa aina etsiä. Johtuu kaiketi siitä, että ajelen pääasiassa Stelviolla.
Radion volume/kappaleenvaihtonappi. Stelviossa tuo on kätevästi oikean käden käytettävissä kyynernojan edessä. Juniorissa volume on kaukana muiden nappien vieressä ratin takana, eikä sitä taida olla edes valaistu. Toki ratista saa volumea säädettyä, mutta pyöritettävästä napista homma onnistuu nopeammin.
Lukkojen avaaminen oven kahvasta. Stelviossa lukot aukeaa kun laittaa käden kahvan taakse ja menee lukkoon fyysisestä napista. JR:n nappi kahvassa on erittäin hidas / huono toimimaan.
Takaluukun suojaverho. JR:ssä on perinteinen hattuhylly ratkaisu.
Pieniä asioita, mutta jostain täytyy saada valittaa. First world problems.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 2678
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
^ rasti ruutuun Pack Tech, niin lukot aukeaa jo auton luo kävellessä. Samassa paketissa mm. matriisi valot, sähköinen takaluukku yms pakollista.
Specialessa ehkä vakiona. Taas löytyi esitteestä virhe...
^^ myös Born koeajorapsat kiinnostaa
Specialessa ehkä vakiona. Taas löytyi esitteestä virhe...
^^ myös Born koeajorapsat kiinnostaa
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Kävin juttelemassa Auto Bassadonen Petterin kanssa tuosta showroomiin ilmestyneestä valkoisesta Velocesta.
Se todellakin on eka maahantuotu Junior Veloce
. Turun myyntipiste kun on ansiokkaasti kilvittänyt kaksinumeroisen määrän uusia Alfa Romeoita alkuvuonna 2025, joten saivat, uskalsivat ja jopa halusivat varata tuon ekan Velocen tiloihinsa esille
.
Maahantuojan oma Veloce-koeajoauto putkahtaa pääkaupunkiseudulla asuvien iloksi lähiaikoina.
Ja jahka se koeajo-Veloce ja koeajo-Speciale saadaan yhdessä Turkuun jokin huhtikuun viikonloppu, järjestämme paikallisten ja kauempaa tulevien Alfa Romeo -harrastajien kanssa uuden koeajoviikonlopun Junioreille ja Tonale PHEVille.
Tulen 166:lla paikalle pörisyttelemään. Ja varmaan myös muuta äänekkäämpää kesäkalustoa nähdään paikalla.
Ja todennäköisesti tilaisuus päättyy tuon valkoisen Velocen ostosopimuspapereiden kirjoittamiseen
.
Vähän vastaavalla tavalla kävi tasan kaksi kuukautta sitten
.
Mulla on projektipuolella ketju koskien Junior Veloceen siirtymistä ja erilaisten sähkö-hot hatchien, -crossovereiden ja -SUVien kokeiluja matkalla kohti nirvanaa, tai ainakin jonkinlaista vanaa. Joten sieltä löytyy myös Born VZ:n koeajokokemuksia viikon sisään.
Cotzy
Se todellakin on eka maahantuotu Junior Veloce


Maahantuojan oma Veloce-koeajoauto putkahtaa pääkaupunkiseudulla asuvien iloksi lähiaikoina.
Ja jahka se koeajo-Veloce ja koeajo-Speciale saadaan yhdessä Turkuun jokin huhtikuun viikonloppu, järjestämme paikallisten ja kauempaa tulevien Alfa Romeo -harrastajien kanssa uuden koeajoviikonlopun Junioreille ja Tonale PHEVille.
Tulen 166:lla paikalle pörisyttelemään. Ja varmaan myös muuta äänekkäämpää kesäkalustoa nähdään paikalla.
Ja todennäköisesti tilaisuus päättyy tuon valkoisen Velocen ostosopimuspapereiden kirjoittamiseen

Vähän vastaavalla tavalla kävi tasan kaksi kuukautta sitten

Mulla on projektipuolella ketju koskien Junior Veloceen siirtymistä ja erilaisten sähkö-hot hatchien, -crossovereiden ja -SUVien kokeiluja matkalla kohti nirvanaa, tai ainakin jonkinlaista vanaa. Joten sieltä löytyy myös Born VZ:n koeajokokemuksia viikon sisään.
Cotzy
- Liitteet
-
- Junior_Veloce_takaa_20250331.jpg (118.42 KiB) Katsottu 4166 kertaa
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Tänään laitoin kesärenkaat JR:n alle.
Havahduin siihen, ettei yli 2000€ alkuperäisessä vanne setissä ollut lainkaan keskimerkkejä.
En jaksanut alkaa nyppimään talvivanteista merkkejä pois, joten lätkäisin varastossa olleet uudet Stelvion merkit.
Nämä siis värikkäät eivätkä mustat kuten JR:ssä normaalisti. Näillä nyt mennään ainakin toistaiseksi. Täytyy kysellä Petteriltä kuinkas tässä nyt näin kävi.
Otin muutaman kuvan myös itseä harmittavista kohdista alustassa eli pääasiassa koneistettuja kohtia osissa, joita ei ole maalattu. Nyt nämä sitten ovat jo ruosteessa. Suurin ihmetys oli vetarin sisäpää, joka oli myös maalaamaton.
Lisään kuvia kun olen sopivan koneen äärellä, jossa on kuvankäsittelyohjelma asennettuna.
Havahduin siihen, ettei yli 2000€ alkuperäisessä vanne setissä ollut lainkaan keskimerkkejä.
En jaksanut alkaa nyppimään talvivanteista merkkejä pois, joten lätkäisin varastossa olleet uudet Stelvion merkit.
Nämä siis värikkäät eivätkä mustat kuten JR:ssä normaalisti. Näillä nyt mennään ainakin toistaiseksi. Täytyy kysellä Petteriltä kuinkas tässä nyt näin kävi.
Otin muutaman kuvan myös itseä harmittavista kohdista alustassa eli pääasiassa koneistettuja kohtia osissa, joita ei ole maalattu. Nyt nämä sitten ovat jo ruosteessa. Suurin ihmetys oli vetarin sisäpää, joka oli myös maalaamaton.
Lisään kuvia kun olen sopivan koneen äärellä, jossa on kuvankäsittelyohjelma asennettuna.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Katselin tuonne Velocen alle ja varsinkin noita takapään runko-osia. Pohjamaalia oli ja ei välttämättä ollut. Joten vähän vaihtelevalla maalikerroksella näyttää olevan. Liekö Teslalta käyneet oppinsa saamassa?Maunu kirjoitti: ↑01 Huhti 2025, 16:50
Otin muutaman kuvan myös itseä harmittavista kohdista alustassa eli pääasiassa koneistettuja kohtia osissa, joita ei ole maalattu. Nyt nämä sitten ovat jo ruosteessa. Suurin ihmetys oli vetarin sisäpää, joka oli myös maalaamaton.
Lisään kuvia kun olen sopivan koneen äärellä, jossa on kuvankäsittelyohjelma asennettuna.
No, koska kaikki omistuksessani olevat Alfa Romeot on tullut ruostesuojattua heti ekana kesänä Suomeen saavuttuaan, koska muuten harmaatuontiautot ja Alfa Romeot varsinkin, lakkaavat heti nopeasti olemasta, teetän ruostesuojauksen myös Junioriin ekan kesän aikana.
Tämähän on heti aito Suomi-auto ja suhtaudun tähän kuin Alfa Romeo -keeperiin, enkä kuten aitoon patterikäyttöiseen Suomi-autoon, mitä ei tartte huoltaa eikä ruostesuojata ennen ekaa katsastusta.
Cotzy
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
On tuossa Specialessa tuo automaattiavaus, mutta olen ottanut sen pois käytöstä. Kun touhuaa pihassa jotain tai vaikka lähtee joillain muulla autolla pihasta JR:n avaimet taskussa, niin auto aukoo itseään ihan turhaan.insinörtti kirjoitti: ↑01 Huhti 2025, 15:39^ rasti ruutuun Pack Tech, niin lukot aukeaa jo auton luo kävellessä. Samassa paketissa mm. matriisi valot, sähköinen takaluukku yms pakollista.
Specialessa ehkä vakiona. Taas löytyi esitteestä virhe...
^^ myös Born koeajorapsat kiinnostaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Saitko Petteriltä toiset keskimerkit talvirenkaisiin?Maunu kirjoitti: ↑01 Huhti 2025, 16:50Tänään laitoin kesärenkaat JR:n alle.
Havahduin siihen, ettei yli 2000€ alkuperäisessä vanne setissä ollut lainkaan keskimerkkejä.
En jaksanut alkaa nyppimään talvivanteista merkkejä pois, joten lätkäisin varastossa olleet uudet Stelvion merkit.
Nämä siis värikkäät eivätkä mustat kuten JR:ssä normaalisti. Näillä nyt mennään ainakin toistaiseksi. Täytyy kysellä Petteriltä kuinkas tässä nyt näin kävi.
Otin muutaman kuvan myös itseä harmittavista kohdista alustassa eli pääasiassa koneistettuja kohtia osissa, joita ei ole maalattu. Nyt nämä sitten ovat jo ruosteessa. Suurin ihmetys oli vetarin sisäpää, joka oli myös maalaamaton.
Lisään kuvia kun olen sopivan koneen äärellä, jossa on kuvankäsittelyohjelma asennettuna.
Jos "period incorrect" merkeillä ajelet kauan, muista tuhota kuvat, etteivät kummittele sitten Juniorin museokatsastuksessa 2055

Miltä ne huonommin suojatut kohteet alustassa näyttävät?
Auto Bassadonen pihamaalle ilmestyy kyllä uusia Junior Specialeja ja Ibridoita nyt joka viikko luovutusta varten. Mutta ei vielä Velocea.
Cotzy
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Come on, man!
Et kai ala kiistelemään arkkitehtien kanssa parhaasta ja kauneimmasta pinnoitteesta?

Ref. Turun Kaupungin Teatteri
Tosin onhan niitä kerettiläisiä ruosteen vastustajia muitakin.
https://www.ts.fi/lukijoilta/4759373
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Vähän on kestänyt tämä kuvien laitto foorumille. Työkiireet on vienyt miehestä mehut. Viime viikko meni Münchenissä messuilla.
Tässä muutama räpsy kohteista. Kyseessä siis vetari, tukivarsi, iskarin ja jarrusatulan kiinnitys. Järjestyksessä nuo kuvat ei ole. Jouduin vielä kääntämään kuvia, koska foorumisofta ei tykkää kännykkäkuvista.
Mukana myös kuva vanteista väärillä merkeillä. Petteriltä en ole vielä kysellyt merkeistä.
Tässä muutama räpsy kohteista. Kyseessä siis vetari, tukivarsi, iskarin ja jarrusatulan kiinnitys. Järjestyksessä nuo kuvat ei ole. Jouduin vielä kääntämään kuvia, koska foorumisofta ei tykkää kännykkäkuvista.
Mukana myös kuva vanteista väärillä merkeillä. Petteriltä en ole vielä kysellyt merkeistä.
- Liitteet
-
- 20250401_140228.jpg (65.87 KiB) Katsottu 3318 kertaa
-
- 20250401_140234.jpg (84.61 KiB) Katsottu 3318 kertaa
-
- 20250401_140608.jpg (59.09 KiB) Katsottu 3318 kertaa
Viimeksi muokannut Maunu, 14 Huhti 2025, 09:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
ja lisää
- Liitteet
-
- 20250401_140642.jpg (87.63 KiB) Katsottu 3317 kertaa
-
- 20250401_142554.jpg (112.43 KiB) Katsottu 3317 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
^^^ Mikähän järki noissa lähes tuplasti liian pitkissä pulteissa on
? Menee VAG malliseksi, kun ne ruostuu, lähes mahdoton avata.

- Jiitee
- Viestit: 4636
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Samaa itsekin katselin, sillä erotuksella, että ainakin vuonna 1964 Volkswagenin
tehtaalla on osattu ja haluttu kuhunkin tarkoitukseen laittaa juuri sopivan mittainen pultti.


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Ajat on muuttuneet, nyt filosofia lienee monellakin tehdä tulos jälkimarkkinoinnilla, joten huolto tehdään mahdollisimman vaikeaksi. Vrt. Saksalaisten jakopäät moottorin ja vaihteiston välissä, VAG alumiinituplatukivarret ja niiden pitkä p...arautapultti, joka teettää työtä ja maksaa hintaa kun huolletaan. Nämä nyt vain esimerkkinä. Sinäputkestahan noita esimerkkejä löytyy. Vanhat Volkkarit ja monet muuthan oli huoltajan unelmia.
Edit
Lopetan offtopicin tähän
- Polforea
- Viestit: 11796
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Sodan jälkeen, kun Kuplia ruuvattiin kasaan, materiaali oli kallista ja sen käyttöä piti optoimida miten silloin pystyi, joten Kuplaan ei kauheasti ylipitkiä pultteja kannattanut ruuvata.
Nykyään Excel-rivit ovat kalliita ja materiaali halpaa, joten excel-rivejä kannattaa optimoida materiaalin kustannuksella, joten kaikki 60-100mm pultit kannattaa korvata suoraan 100mm pulteilla, jolloin Excelistä säästää heti 8 riviä (60, 65, 70, 75, 80, 85, 90, 95mm pituudet) kun ei tarvi varaosanumeroita eri pulteille.
Nykyään Excel-rivit ovat kalliita ja materiaali halpaa, joten excel-rivejä kannattaa optimoida materiaalin kustannuksella, joten kaikki 60-100mm pultit kannattaa korvata suoraan 100mm pulteilla, jolloin Excelistä säästää heti 8 riviä (60, 65, 70, 75, 80, 85, 90, 95mm pituudet) kun ei tarvi varaosanumeroita eri pulteille.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Junior Veloce ja Junior Speciale olivat kätevästi rinnakkain odottelemassa luovutuksia, jotta sai vertailla stansseja
.
Veloce on agressiivisemmin kiinni tiessä. Asento on etukumarampi, matalampi ja kiukkuisempi.
Takarenkaiden -2 asteen camber lisää patteriuskottavuutta. Ja tuuma pois jousituskorkeudesta ja kaksi lisää vanteisiin näkyy varsinkin takapäässä.
Cotzy

Veloce on agressiivisemmin kiinni tiessä. Asento on etukumarampi, matalampi ja kiukkuisempi.
Takarenkaiden -2 asteen camber lisää patteriuskottavuutta. Ja tuuma pois jousituskorkeudesta ja kaksi lisää vanteisiin näkyy varsinkin takapäässä.
Cotzy
- Liitteet
-
- Veloce_ja_Speciale_edestä.jpeg (234.12 KiB) Katsottu 2454 kertaa
-
- Veloce_ja_Speciale_takaa.jpeg (211.51 KiB) Katsottu 2454 kertaa
- Jiitee
- Viestit: 4636
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Ihan hyvältä näyttävät, mutta näin yli 60-v iässä nuo kondomit vannenauhoina tuovat
mieleen ison rengasmelun potentiaalin….
Oletko koeajanut Velocea noilla renkailla Suomen tieoloissa?
Kun ostin patteriFiaatin taannoin niin vaadin kesärenkaat 60-sarjan vanteilla,
ja talveksi kitkat ( ja korvat tykkäsivät)
koska täällä Väli-Suomessa ainakin on asfaltit aika rouheassa kunnossa….
mieleen ison rengasmelun potentiaalin….

Oletko koeajanut Velocea noilla renkailla Suomen tieoloissa?
Kun ostin patteriFiaatin taannoin niin vaadin kesärenkaat 60-sarjan vanteilla,
ja talveksi kitkat ( ja korvat tykkäsivät)
koska täällä Väli-Suomessa ainakin on asfaltit aika rouheassa kunnossa….

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
En ole koeajanut Velocea noilla renkailla suomalaisilla kevätrouheilla asfalteilla, ja tuskin juuri kukaan muukaan, kun maahantuojan Veloce-koeajoauto on vielä tuloillaan. Suoraan Junior Veloce-omistajuuden kiroihin siis mennään lähipäivinäJiitee kirjoitti: ↑26 Huhti 2025, 08:27Ihan hyvältä näyttävät, mutta näin yli 60-v iässä nuo kondomit vannenauhoina tuovat
mieleen ison rengasmelun potentiaalin….![]()
Oletko koeajanut Velocea noilla renkailla Suomen tieoloissa?
Kun ostin patteriFiaatin taannoin niin vaadin kesärenkaat 60-sarjan vanteilla,
ja talveksi kitkat ( ja korvat tykkäsivät)
koska täällä Väli-Suomessa ainakin on asfaltit aika rouheassa kunnossa….

Talvirenkaiksi tulee noi Specialen 18-tuumaiset Hakkapeliitta 10:llä.
Rengasmeluriski on olemassa. Mutta olen varautunut Velocella merkittäviinkin uhrauksiin ulkonäön ja suorituskyvyn alttarille

Tuo Velocen vakiorengastus on mielestäni vain törkeän härski

Turrutan kuuloluita tarvittaessa V6:ien murinalla.
Cotzy
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11537
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Käytiin oman juniorin kanssa Helsingissä. Ostin pojalle puvun ja itselleni Car-lehden.
Olivat käyneet Italiassa ajelemassa. Neljä/viisi tähteä.
Mutkatieominaisuudet jäivät vähän piippuun, mutta kaupungissa vissiin kiva. Ja noilla isoillakin pyörillä ihan mukava. Alfamainen olemus, mutta hinta pitkä.
Upealta näyttää auto kyllä kuvissa ja varmaan luonnossakin. Pitää kevään aikana kokeilemassa.
Olivat käyneet Italiassa ajelemassa. Neljä/viisi tähteä.
Mutkatieominaisuudet jäivät vähän piippuun, mutta kaupungissa vissiin kiva. Ja noilla isoillakin pyörillä ihan mukava. Alfamainen olemus, mutta hinta pitkä.
Upealta näyttää auto kyllä kuvissa ja varmaan luonnossakin. Pitää kevään aikana kokeilemassa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Houkuttaisi suuresti tilata tuo hybridiversio. Ikävää vain kun lähin myynti on Tampereella ja merkkihuolto Jyväskylässä.
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
No myynti on ehkä hankalampi siirtää. Tampereelle joudut menemään.
Mutta jos Hedin huoltaa Jyväskylässä Alfaa ja Kuopiossa näemmä Opelia ja monimerkkejä, luulisi ohjeiden ja tiedon perusjuttuihin siirtyvän talon sisälläkin.
Selviää tosin vain kokeilemalla, joten kokeile rohkeasti.
Cotzy
- Kivijärvi
- Viestit: 975
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Eihän näitä Stellantiksia tarvitse huoltaa kuin määräaikaishuolloissa. Että se "Fix It Again Tony" -aika on taakse jäänyttä elämää. En siis ole sarkastinen. Meillä on 132tkm huoletonta yhteiseloa Sitikan kanssa, ja ovat muka huonoja. Juniorissa väittäisin kuitenkin sitä hybridiä, sillä voiko Puretech olla hyvä, jos siihen leivotaan sähkötekniikkaa kylkeen...?
- Jiitee
- Viestit: 4636
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Olikos tässä jo esillä, saako tähän Junnuun vetokoukun?

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4636
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Itse itselleni vastaus: ilmeisesti koukkuja saa kevythybrideihin, muttei
täyssähköön .
https://evkx.net/models/alfa_romeo/jun ... sportation
Ei siis onnistu meillä, kun yhden käyttiksen taktiikka tavoitteena.
Harrasterompetta ja polttopuita yms. kulkee noin ainakin
2000-3000 km:n matkalla vuodessa perässä…
täyssähköön .
https://evkx.net/models/alfa_romeo/jun ... sportation
Ei siis onnistu meillä, kun yhden käyttiksen taktiikka tavoitteena.
Harrasterompetta ja polttopuita yms. kulkee noin ainakin
2000-3000 km:n matkalla vuodessa perässä…

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Junior Veloceen ja sähköistettyihin Alfa Romeoihin liittyen, laitan kutsun 24.5. koeajotapahtumaan myös tänne, jotta kiinnostuneet löytää paikalle Turun Auto Bassadoneen koeajamaan näitä.
Alfa Romeo -koeajoautoja kun ei liikaa näy jälleenmyyjien koeajoautojen rivistöissä. Mutta täällä on nyt ainakin neljä eri autoa tarjolla.
La 1.2. sähköistettyjen Alfa Romeoiden koeajopäivä Turun Auto Bassadonella oli onnistunut. Koeajossa oli tuolloin hybridit, eli Junior Ibrida ja Tonale PHEV. Näitä molempia on sittemmin tilattu ja luovutettu useampia onnellisille omistajilleen
.
Nyt olisi tarkoitus päästä aiotusti myös sinne täyssähköisten Juniorien koeajon pariin. Ja turista mukavia leppoisassa alfistiseurassa
.
Uusi päivä Turun Auto Bassadonen sähköisten Alfa Romeoiden koeajolle olisi la 24.5.2025, .
Laitan kutsua myös AREFin jäsenille, joten laajempaa kiinnostusta odotellaan taas.
Aloitetaan vähän aiempaa myöhemmin, eli kello 1300.
Tilaisuudessa ei ole varsinaista päättymisajankohtaa, eli Sivosen Petterillä ei ole kiirettä pois.
Ja myös muuta henkilökuntaakin on paikalla ihmettelemässä 2020-luvun kovinta pöhinää Alfa Romeoiden ympärillä.
Paikalla on kahvi- ja sämpylätarjoilu, joten olisi mukava saada kuittaukset montako henkeä on tulossa paikalle, jotta tarjoilu varmasti riittää.
Koeajoautot:
- Alfa Romeo Junior Veloce. 280 hv alustaltaan ja kulultaan kiristetty täyssähköversio Juniorista. Koeajoon tulee myyntihallissa oleva Sempione Bianco -värinen Veloce, joka kilvitetään ensi viikolla tätä tilaisuutta varten
.
Autosta tulee maahantuojan Veloce-koeajoauto, ellei nyt joku sitä mukaansa heti halua
.
Tämä on todella suorituskykyinen ja napakka, mutta tasapainoinen peli, joten omat ajohanskat mukaan
.
Oma Veloce on myös paikalla jossain vaiheessa, mutta todennäköisesti vasta klo 1500 jälkeen.
- Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale. Navigli Blu -värisenä, sama auto mikä oli koeajossa myös 1.2. Hybridistä on tulossa uusia versioita, joten hyvä saada myös pörinää paikalle.
- Tonale PHEV Veloce Business Q4. Eli Tonalen 280 hv neliveto plugariversio Misano Blu -värisenä, mikä oli koeajettavana myös 1.2. Nyt kesärenkain.
- Tonale MHEV Speciale 130 hv-versiona. Käytetty vm 2023 hybridiauto vähän ajettuna ja Montreal Verde -värisenä. Hybridi-Tonaleja on liisareista palautunut alkuvuonna 2025, joten useampi vaihtoehto on tarjolla. Tämä otetaan myös liikennekäyttöön koeajettavaksi, jotta voi vertailla Tonale PHEViin.
Ynnä muut Auto Bassadonen koeajorivistöstä löytyvät, kuten hieno Alfa Rosso Giulietta. Sähköinen Renault 5 E-tech on myös koeajorivistössä jo.
Tervetuloa!
Cotzy
Alfa Romeo -koeajoautoja kun ei liikaa näy jälleenmyyjien koeajoautojen rivistöissä. Mutta täällä on nyt ainakin neljä eri autoa tarjolla.
La 1.2. sähköistettyjen Alfa Romeoiden koeajopäivä Turun Auto Bassadonella oli onnistunut. Koeajossa oli tuolloin hybridit, eli Junior Ibrida ja Tonale PHEV. Näitä molempia on sittemmin tilattu ja luovutettu useampia onnellisille omistajilleen

Nyt olisi tarkoitus päästä aiotusti myös sinne täyssähköisten Juniorien koeajon pariin. Ja turista mukavia leppoisassa alfistiseurassa

Uusi päivä Turun Auto Bassadonen sähköisten Alfa Romeoiden koeajolle olisi la 24.5.2025, .
Laitan kutsua myös AREFin jäsenille, joten laajempaa kiinnostusta odotellaan taas.
Aloitetaan vähän aiempaa myöhemmin, eli kello 1300.
Tilaisuudessa ei ole varsinaista päättymisajankohtaa, eli Sivosen Petterillä ei ole kiirettä pois.
Ja myös muuta henkilökuntaakin on paikalla ihmettelemässä 2020-luvun kovinta pöhinää Alfa Romeoiden ympärillä.
Paikalla on kahvi- ja sämpylätarjoilu, joten olisi mukava saada kuittaukset montako henkeä on tulossa paikalle, jotta tarjoilu varmasti riittää.
Koeajoautot:
- Alfa Romeo Junior Veloce. 280 hv alustaltaan ja kulultaan kiristetty täyssähköversio Juniorista. Koeajoon tulee myyntihallissa oleva Sempione Bianco -värinen Veloce, joka kilvitetään ensi viikolla tätä tilaisuutta varten

Autosta tulee maahantuojan Veloce-koeajoauto, ellei nyt joku sitä mukaansa heti halua

Tämä on todella suorituskykyinen ja napakka, mutta tasapainoinen peli, joten omat ajohanskat mukaan

Oma Veloce on myös paikalla jossain vaiheessa, mutta todennäköisesti vasta klo 1500 jälkeen.
- Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale. Navigli Blu -värisenä, sama auto mikä oli koeajossa myös 1.2. Hybridistä on tulossa uusia versioita, joten hyvä saada myös pörinää paikalle.
- Tonale PHEV Veloce Business Q4. Eli Tonalen 280 hv neliveto plugariversio Misano Blu -värisenä, mikä oli koeajettavana myös 1.2. Nyt kesärenkain.
- Tonale MHEV Speciale 130 hv-versiona. Käytetty vm 2023 hybridiauto vähän ajettuna ja Montreal Verde -värisenä. Hybridi-Tonaleja on liisareista palautunut alkuvuonna 2025, joten useampi vaihtoehto on tarjolla. Tämä otetaan myös liikennekäyttöön koeajettavaksi, jotta voi vertailla Tonale PHEViin.
Ynnä muut Auto Bassadonen koeajorivistöstä löytyvät, kuten hieno Alfa Rosso Giulietta. Sähköinen Renault 5 E-tech on myös koeajorivistössä jo.
Tervetuloa!
Cotzy