Junior - uusi pieni SUV (2024)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Onneksi olkoon! :-D
Hienoa, että koeistuttavana ollut hieno Speciale pääsi heti alfisti-kotiin.

Vaikka koeajettavana oli ”vain” hybridi Ibrida, jäi siitä napakan pirteä kuva koeajolla. Innostava ajettava. Hienosti meni, vaikka neljä ukkoa kuormana :-D .

Cotzy

Avatar
Macela
Viestit: 2698
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: Brera 2.2, GT 3.2, GTV TS, 164 3.0 U.S.)
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Macela »

Nonii, taitaa olla ensimmäinen (ja ainut) mitä pääsee mahdollisesti bongailemaan liikenteessä täällä päin Suomea :) Tonaleakin tainnut nähdä vain sitä yhtä mikä täällä liikkuu.
Maunu kirjoitti:
01 Helmi 2025, 19:52
Mittaristossa näkyy kuitenkin kaukovalojen kuva ja auto, joten ehkä ne sitten on toiminnassa.
Juuri näin.

FinPat
Viestit: 8485
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Maunu kirjoitti:
01 Helmi 2025, 19:52
Joo o. Yleisön painostuksen alaisena tuli vaihdettua Irma paikalla olleeseen sähkö junnuun.
Hienon näköinen laite tuo oli, ja sinun onneksesi siis emme päässeet hurjastelemaan sillä vaan piti tyytyä hybridiin.

Avatar
Maunu
Viestit: 3627
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kysymys kuuluukin olisinko edes ostanut, jos olisin koeajanut :-D

En ole kyllä montaa autoa koeajanut ennen ostopäätöstä.
Toisaalta yleisin autokauppa on ollut vakuutusyhtiö ja auto on ollut aina ajokelvottomassa kunnossa.

Aikaisempien ostojen koeajot
33 QV 500m
156 busso 200m
156 jts jopa 1km
159 2,4 Italiasta näkemättä autoa (myyjä kuitenkin väitti auton olevan kunnossa)
Stelvio tuotiin kotipihaan 1 km koeajo ostopäätöksen jälkeen
Irma mallista ei ollut edes vielä kuvia kaupanteon aikana, enkä ajanut edes vanhempaa mallia, kun autokaupassa olisi ollut esittelyautona vain bensa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Maunu kirjoitti:
02 Helmi 2025, 10:07
Kysymys kuuluukin olisinko edes ostanut, jos olisin koeajanut :-D
Kyllä tuosta saa myös komean sisustuselementin pihallesi :-D .

Oleellisempi kysymys nyt talvirengastusta odotellessa on mitkä vanteet valitsit talvikumeihin? Noi alla olevat vai jotain muuta?

Cotzy

Avatar
Maunu
Viestit: 3627
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Samat älyttömän kalliit 18" vanteet kuin kesärenkaissa.
2300 euroa kierros talvirenkaita vanteineen.
Kyllä näin rengasasennusharrastajana kävi mielessä ostaa autoon käytetyt pösön vanteet ja uudet tai hyvät talvirenkaat.
Itseä tuo ei olisi välttämättä edes haitannut, mutta olisihan tuo ratkaisu ollut vähän nolo.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:
02 Helmi 2025, 10:05
Maunu kirjoitti:
01 Helmi 2025, 19:52
Joo o. Yleisön painostuksen alaisena tuli vaihdettua Irma paikalla olleeseen sähkö junnuun.
Hienon näköinen laite tuo oli, ja sinun onneksesi siis emme päässeet hurjastelemaan sillä vaan piti tyytyä hybridiin.
Valitettavasti maahantuojan koeajo-Speciale teki oharit ja oli Moottori-lehden koeajettavana. Mutta Petteri järjestää sen koeajettavaksi Turkuun helmikuun puolivälissä.
Itse koeajelen varmaan kaikki versiot.

Vaikka koeajo-Ibrida ei ollutkaan se puhuttu sähköinen versio, jäi siitä positiivinen fiilis.
Jos PureTechillä on saatu noin pirteän napakka laitos aikaiseksi, mitähän sähköisellä voimalinjalla tuleekaan?

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Maunu kirjoitti:
02 Helmi 2025, 10:22
Samat älyttömän kalliit 18" vanteet kuin kesärenkaissa.
2300 euroa kierros talvirenkaita vanteineen.
Kyllä näin rengasasennusharrastajana kävi mielessä ostaa autoon käytetyt pösön vanteet ja uudet tai hyvät talvirenkaat.
Itseä tuo ei olisi välttämättä edes haitannut, mutta olisihan tuo ratkaisu ollut vähän nolo.
Kun on kaksi sarjaa noita hienoja 18” orkkisvanteita, ei toisen setin treidaaminen myöhemmin joihinkin toisiin tuottane vaikeuksia. Suomen tuontiohjelmassa ei vielä ole 19” vanteita Junioriin. Mutta varmaan tulee jotain kautta treidattavaksi.

Cotzy

Avatar
Jiitee
Viestit: 4638
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rohkeaa toimintaa Maunulta, onnea Junnusta!

Tuli kolmen miehen kanssa tsekattua tuo ostamasi Junior, ja 2,5 - vuotias pojanpoika sanoi ratissa ollessaan: Alfa on hyvä auto :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8485
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Nyt on uusia Alfoja myyty Turun seudulla pienessä ajassa yllättävän iso määrä. Koska saamme lukea otsikoita "Alfa myynti kasvanut 300% verrattuna 2024 helmikuuhun" tai jotain...

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Vaikka Alfa Romeon asettama, sinänsä maltillinen, myyntitavoite vuodelle 2025 on jo ylitetty heti tammikuussa, toivottavasti ei ole vielä myynnin vatsa täynnä :-D .

Junior tulee myymään kolminumeroisia lukuja pitkästä aikaa Alfa Romeolle 8) .
Mutta mielenkiintoista on, että Tonale Q4 PHEViäkin on mennyt ihan luovutusjonoksi asti. Se on sangen monimuotoinen peli eri ajomoodeissaan, jos korimalli sopii käyttöön.

Cotzy

Avatar
HANU
Viestit: 1473
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja HANU »

Maunu kirjoitti:
01 Helmi 2025, 19:52
Joo o. Yleisön painostuksen alaisena tuli vaihdettua Irma paikalla olleeseen sähkö junnuun.
Täytyy vielä odotella talvirenkaita viikko pari, jonka jälkeen auton saa noutaa.

Vähän parani tarjous netin kautta pyydettyyn ja foorumilaisille oli vielä varattu hyvä alennus pidennetystä takuusta.

Toivottavasti useampi puute, joita Irmassa on, korjaantuu tällä hankinnalla.
Vähän jäi epäselväksi mitä kaikkea varusteita autoon oli otettu, mutta spesiaali versioon ei taida saada kauheasti lisättyä lisävarusteita.

Epäselvää on ainakin parkkitutkien määrä, onko myös edessä?
Automaatti pitkät. Näitä yritin päälle, mutta selvää indikaatiota en saanut mistään, että olisivat päällä. Mittaristossa näkyy kuitenkin kaukovalojen kuva ja auto, joten ehkä ne sitten on toiminnassa.
Kuolleenkulman varotin?
Tummentuvat peilit? En katsonut peiliin :-D
Tyhmä ei edes huomannut kysyä, onko tässä rengaspaineanturit vai onko yhtä surkea systeemi kuin Irmassa eli tarkkailee abs kehää. Pösön versio herjaa renkaista, kun paine-eroa on 0,05 baria. :crazyeyes:
Wau, mahtavaa. Me tsempattiin sinua ja Petteriä tekemään paprut. Hieno hankinta, isot peukut.
Autokaupan ammattilainen

ABrera
Viestit: 22
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 16:56
Car(s): Stelvio 2.0 Q4 -18
Brera 2.4 Jtdm -08
Junior Elettrica Speciale -25

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja ABrera »

junior (1).jpg
junior (1).jpg (96.89 KiB) Katsottu 16514 kertaa

Voin suositella Junior Elettricaa. Mukava auto ajaa ja Specialessa on pieneen autoon nähden riittävän hyvät varustelut. Toimitusaika oli kohtuullinen. Marraskuussa 2024 tilaus ja tammikuussa 2025 luovutus. Ainoa negatiivinen asia nyt viikon käytön jälkeen on se, että Alfistit eivät enää vastaan tullessaan morjesta. Johtuisikohan se rekisterikilven asettelusta ja vaatimattomasta ja melko näkymättömästä scudettosta? Laittakaahan tilauksia vetämään!

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

ABrera kirjoitti:
05 Helmi 2025, 17:51
Voin suositella Junior Elettricaa. Mukava auto ajaa ja Specialessa on pieneen autoon nähden riittävän hyvät varustelut. Toimitusaika oli kohtuullinen. Marraskuussa 2024 tilaus ja tammikuussa 2025 luovutus. Ainoa negatiivinen asia nyt viikon käytön jälkeen on se, että Alfistit eivät enää vastaan tullessaan morjesta. Johtuisikohan se rekisterikilven asettelusta ja vaatimattomasta ja melko näkymättömästä scudettosta? Laittakaahan tilauksia vetämään!
Erinomaista! Kyllä alfistit oppivat tunnistamaan Juniorinkin :wink: .
Autoja nyt vain luovutukseen, tilauksia on jo tehty hyvään tahtiin.

Cotzy

Muuttohaukka
Viestit: 222
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Japanilainen sähköauto.
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Juniori kiinnostaa. Pari kysymystä omistajille. Lataako hyvin pikalatureilla ja onko sisällä tarpeeksi lämmintä?

Avatar
Maunu
Viestit: 3627
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

En ole vielä saanut Junioria, mutta nykyinen Pösö on samalla tekniikalla.
Lämpöä tulee todella nopeasti ja riittävästi. Jos ajaa eco moodilla (Alfassa A-moodi) käytetään pelkkää lämpöpumppua eikä 5kw vastusta, jolloin lämpöä ei tule enää kuin kiukaasta, muuta tarkenee kuitenkin.

Latausta olen pääasiassa tehnyt 11kw latureilta. Ainakin Virran ja Plugitin laturit toimii hyvin.
Pikalaturia on tullut käytettyä muutaman kerran, joista Virta ja K-lataus on toiminut hyvin. Ainakin rfid korteilla.
Juniorin ostoreissulta kotiin tullessa yritin ladata ABC:lla pikalaturista, mutta hermo meni appiin ja lopulta kun sain latauksen alkamaan loppui se saman tien enkä saanut tippaakaan sähköä, ongelma ratkesi ajamalla Raumalta Eurajoelle K-lataus pisteelle, joka toimi kuin junan vessa. 10kw latausta 10 minuutissa, jolla pääsi hyvin kotiin asti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

FinPat
Viestit: 8485
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Maunu kirjoitti:
08 Helmi 2025, 16:18
yritin ladata ABC:lla pikalaturista, mutta hermo meni appiin
Joo, ABC appin ensimmäinen kysymys on että haluatko kanakorin kun yrität ladata. Ja melko usein kuvittelee että et ole lähelläkään tolppaa vaikka piuha olisi kiinni.

Aika harvoin joudun lataamaan kotikatoksen ulkopuolella mutta pitää sanoa että Nesteen uudet luottokortilla toimivat laturit hyviä. Ja luonnollisesti Teslan piuha kiinni ja menoksi systeemi. Perskules kun Muskin piti lähteä politiikkaan.

Ja Juniorin latauskäyrää tuolta:
https://evkx.net/models/alfa_romeo/juni ... gingcurve/

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Muuttohaukka kirjoitti:
08 Helmi 2025, 16:09
Juniori kiinnostaa. Pari kysymystä omistajille. Lataako hyvin pikalatureilla ja onko sisällä tarpeeksi lämmintä?
Ei vielä Juniorin sisälämmöstä suoraa kokemusta, ehkä ensi viikonlopun jälkeen, kun olen saanut Elettrican pitkään koeajoon.
Mutta ei sisarussarjan esikoisen, DS3:n ratissa vilu tullut myöskään 2024 tammikuussa, kun oli oikeasti kylmä.
Lämpö ei tietenkään tule ilmaiseksi, mutta ei ole koskaan jäänyt tulematta.

Pikalatureilla ei ole ollut ongelmia. Käytän säännöllisesti K-latausta ja Virtaa, joilta sekä tagit että äppi käytössä.
Paitsi eilen, kun Riihimäen citymarketin pikalaturi ei suostunut toimintaan ensin äppin kautta vaan jäi jauhamaan yhteydenmuodostukseen, vaikka vaihdoin laturiakin. Tägillä lataustapahtuma käynnistettäessä lähti elektronit siirtymään normaalisti.
Laturi oli vähän vanhempaa mallia ja pistokkeet jo kulahtaneet, joten en laita tätä pientä harmia auton piikkin. Vaan vähän kulahtaneen latausinfran :wink: .

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:
09 Helmi 2025, 11:20
Maunu kirjoitti:
08 Helmi 2025, 16:18
yritin ladata ABC:lla pikalaturista, mutta hermo meni appiin
Aika harvoin joudun lataamaan kotikatoksen ulkopuolella mutta pitää sanoa että Nesteen uudet luottokortilla toimivat laturit hyviä.
Joo, nämä Nesteen uudet latausasemat on hyviä, kun voi maksaa ihan rahalla ja hinnanmuodostuskin on selkeää.

Ovat hienosti huomanneet, että samat asiat, mitkä toimivat mainiosti myös polttonesteiden annostelussa, eli jonkinlainen katos, hyvä yleisvalaistus ja maksamismahdollisuus myös rahaa käyttäen, toimivat upeasti myös elektronien siirtämisessä :-D .

Vuosikaudet olen ihmetellyt, miksi latauspisteet ovat lähes aina rakennettu pihan kaukaisimpaan ja hämärimpään nurkkaan, missä ei ole mitään valaistusta eikä suojaa säältä. Missä tahansa talvisessa sateessa, sysipimeässä, taskulamppu suussa laturijohtoa paikalleen vääntäessä on aina tullut äkkiä mieleen, että toista kertaa en aio kyseistä "palvelupistettä" käyttää.
Mutta Neste on uusilla latausasemillaan osoittanut, että latausasemien kämäisille olosuhteille ei suinkaan ole mitään standardia, mihin vedota.
Hienoa :wink: !

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Hyvä esittelyvideo Sveitsistä Junior Elettrica Specialen yksityiskohdista ja softasta.
Mittaristo ja softa vaikuttavat oikein toimivilta.

https://m.youtube.com/watch?v=qMpK7AIoB4k

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Ja esittelyvideo myös Junior Ibridasta.
Kivan potkiva hybridisysteemi tuossa versiossa, vaikkei plugari olekaan.

https://m.youtube.com/watch?v=3w2qhNXTjUA&t=332s

Ja mukavasti kelaa Ibrida autobahnilla myös.

https://m.youtube.com/watch?v=QlbRC40U3fA

Cotzy

Avatar
Jiitee
Viestit: 4638
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Puuttuikos sähköversiosta ilmasuuttimet takatilaan ? Ja vain yksi usb- taakse myös ? Aika muovinen luukki tuolla takana ... Etumatkustajien osalta olot ja varusteet näyttivät kyllä hyvältä myös taannoisen Turun Bassadonen keikan kylmien tyyppien mukaan. Kiitos Cotzy muuten järjestelyistä.

Ihmeen vähän yleensä näissä some-esittelyissä uusista malleista on itse ajamista mukana. Se kuitenkin on homman nimi. Toki sähköisten vipstaakien esittelyssä menee nykyään pitempään kuin esim. Kupla-VW:n aikaan :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Jiitee kirjoitti:
12 Helmi 2025, 14:09
Puuttuikos sähköversiosta ilmasuuttimet takatilaan ? Ja vain yksi usb- taakse myös ? Aika muovinen luukki tuolla takana ... Etumatkustajien osalta olot ja varusteet näyttivät kyllä hyvältä myös taannoisen Turun Bassadonen keikan kylmien tyyppien mukaan. Kiitos Cotzy muuten järjestelyistä.
Joo, ei ole imasuuttimia taakse myöskään Fiat 600e:ssä. Takatilat eivät ole järin juhlavat kummassakaan, joten perheautokäytössä vaatii perheen pienimpiä ihmisiä sinne taakse :wink: .

Saan Junior Elettrica Specialen pitkään koeajoon viikonlopuksi. Junior pyörii ajossa Turun, Säkylän ja Hämeenlinnan seuduilla viikonlopun aikana. Ja laitan koeajokokemuksia tuonne projektiini.

Sivosen Petterin kanssa juteltiin tänään, että Juniorin ja Tonale PHEVin koeajopäivä oli sangen menestyksekäs. Kauppoja tehtiin, lopullinen määrä selviää lähiviikkoina. Tarjouksia Juniorista on pyydetty runsaasti, myös sellaiset ihmiset, jotka ei ole Alfalla koskaan ajelleet. Ja Junioria on tilattu jo kymmenittäin, vaikkei autoja oikein koeajoihin olekaan ollut saatavilla. Jokunen PHEV Tonalekin siinä sivussa mennyt, jos tarvetta tilavammalle Alfa Romeolle.
Turun ja Tampereen Bassadonen pitäisi saada yhteinen Junior Elettrica Speciale koeajokäyttöön lähiviikkoina ja maahantuojalle myös eka Junior Elettrica Veloce koeajettavaksi. Tehdään koeajopäivä uudestaan maaliskuussa, kun molemmat sähköiset koeajettavissa.
Voi olla samoihin aikoihin, kun myös ekat sähköiset Renault 5:t koeajokierroksella. R5:ttä on tilattu jo useampi sata, vaikka yhtään autoa ei ole vielä maassa.

Maunun ostama Speciale oli tänään vielä Turun Bassadonen myyntihallissa. Mutta luovutusvarustelu tehdään lähipäivinä. Toivottavasti saat auton ajoon pian.

Cotzy

Avatar
TeroPee
Viestit: 1639
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Cotzy kirjoitti:
12 Helmi 2025, 17:16
Takatilat eivät ole järin juhlavat kummassakaan, joten perheautokäytössä vaatii perheen pienimpiä ihmisiä sinne taakse :wink: .
OT, mutta aikoinaan jouduin vaihtamaan muuten kivan tilavan ja käytännöllisesti suunnitellun Audi A2:n pois, koska piti kuljettaa niitä perheen pienimpiä. Muksut oli silloin vähän vajaat viisi vuotta ja turvaistuimista johtuen jouduin kuskina tinkimään turvallisesta ajoasennosta liikaa. Vastaavasti kaksi aikuisen kokoista taakse meni ilman ongelmia.

Avatar
TCT
Viestit: 51
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170hv TCT (2012)
Alfa Romeo Giulia 2,0 Bensiini 200hp RWD AT8 Super (2021)

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja TCT »

[/quote]
Turun ja Tampereen Bassadonen pitäisi saada yhteinen Junior Elettrica Speciale koeajokäyttöön lähiviikkoina ja maahantuojalle myös eka Junior Elettrica Veloce koeajettavaksi. Tehdään koeajopäivä uudestaan maaliskuussa, kun molemmat sähköiset koeajettavissa.

[/quote]

Hyvä tietää. Pari kertaa olen sitä Bassadonelta kysynyt, että koska olisi mahdollista Junior koeajaa Tampereella, mutta ei ne ole vaivautunut vastaamaan minulle yhtään mitään. :?

Kertoisitko täällä koska Junior on Tampereella niin tietää käydä katsomassa.

A Bart
Viestit: 1888
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Cotzy kirjoitti:
11 Helmi 2025, 08:33


Vuosikaudet olen ihmetellyt, miksi latauspisteet ovat lähes aina rakennettu pihan kaukaisimpaan ja hämärimpään nurkkaan, missä ei ole mitään valaistusta eikä suojaa säältä. :wink: !

Cotzy
Täälläpäin niitä kyllä tuupataan kaupan oven eteen pääasiassa "parhaille paikoille" .
Tosin nyt on joku järjen hiven tullut noitten paikkoihin ja ihan etuoven viereen niitä ei enää taideta laittaa, kait pelkäävät että kun semmonen syttyy niin menee koko kauppa samalla.

Avatar
Maunu
Viestit: 3627
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

JR haettu kotiin tänään Raisiosta.
Ensi vaikutelma positiivinen. Eroa pösöön on aika paljon. Onko erot sitten aina parempia niin se jää nähtäväksi.

Matkan varrella huomattua:

Adaptiivinen vakkari ja ajoavustin toimii näppärästi, mutta liikennemerkki tunnistus ei tiedä mistään mitään. Tämä kaiketi johtuu siitä, että se luulee voivansa käyttää navigaattoritietoa aina kun liikennemerkkiä ei ole nähty muutamaan kilometriin. Jos tuohon luottaisi täysin talviaikana olisi lähes jokainen kamera kasitiellä välähtänyt.

Takaluukun sähköohjaus on todella brutaali juuri ennen lukitusta. Luukku lyö itsensä kiinni eikä nätisti vedä niin kuin Stelviossa. Luukku kyllä piippailee, jos jotain jäi väliin. Meidän tapauksessa autoliikkeen kaverit olivat laittaneet kesärenkaat kyytiin, mutta eivät huomanneet katsoa meneekö luukku kunnolla kiinni. Kun olin lähdössä pihasta JR ilmoitti luukun olevan auki. Sitten jumpattiin emännän kanssa renkaita ulos autosta ja parempaa asentoon.
Aivan maksimi kuljetus tuolle pikkuautolle. Penkkejä ei saanut enää ihan parhaaseen ajoasentoon.

Ensimmäisten kilometrien aikana ajattelin, että kuuluupas rengasäänet (nastat) huomattavasti enemmän kuin pösössä, mutta melu tasaantui parin kymmenen kilometrin jälkeen. Ehkä nastat olivat niin uudet, että pitivät kovaa meteliä. Alla on Goodyearin renkaat kun pösössä oli nokiat.

Kotiin päästyäni auto herjasi päivitys tarpeesta, joten laitoin päivityksen asentumaan. Ihmettelin kyllä miksei päivitystä ollut asennettu jo liikkeessä. Voi tietty olla, että se oli julkaistu juurikin tuon kahden tunnin aikana, jolloin auto minulla oli ollut.

Peilit eivät käänny tässä versiossa. Täytyy tutkia saisiko ne kääntymään, jos vaihtaa katkaisijan sellaiseen, jossa tuo kääntö on. Samaa nappulaa on ollut käytössä pösöissä yli kymmenen vuotta, joten kaipa tuo toimiva systeemi on. Ainakin purku 159:sin peilistä kääntömoottori löytyy vaikka kääntönappia ei ollut. Eipä tuolla paljoa tee, mutta varustelu on aina kivaa.

Infonäyttö oli jokseenkin sekavan oloinen ja käyttö hankalaa, jos android auto oli käynnissä. Jotenkin hullua ettei spotifyltä radioon vaihto onnistu helposti. Kaksi samanaikaista navigaattoria (google ja tom tom) on myös hassu kokemus.
Liitteet
20250217_160141.jpg
20250217_160141.jpg (36.36 KiB) Katsottu 15410 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^ Hienoa, että JR pääsi kotiin :-D !

Noihin havaintoihin liittyen, ajoin eilen Hämeenlinnaan ja takaisin koeajo-Specialella. Liikennemerkkitunnistus toimi hyvin ohituskieltomerkeillä, ei juuri muilla, lumisateessa.

Viikonloppuna tuli yksi OTA-päivitys softaan, jonka hyväksyin asennettavaksi. Ei näkynyt vielä perjantaina.

Mukavia kilometrejä!

Cotzy

Avatar
Maunu
Viestit: 3627
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Nyt loppuu järki tuon My Alfa appin kanssa. Siis en ymmärrä miksei appillä saa tehtyä mitään autolle eikä se edes näytä auton tietoja.
My Peugeot oli jo aika susi, mutta toimi kuitenkin perusasiat eli lämmityksen päälle laitto ja ovet sai kiinni auki.
Lataustiedotkin näkyi.

Alfan vastaavasta ohjelmasta en saa mitään irti. Sivustolle kirjautumalla näyttää, että kaksi pakettia on aktiivisia vuoteen 2028 asti. Mainostavat 12€/kk tätä palvelua. Pösö ei maksanut mitään. Aktiivinen kuitenkin on joten ehkä se on ekat kolme vuotta tarjolla, mutta en tiedä.

Autokauppiaskin vielä mainosti, että on paljon parempi kuin pösön vastaava :crazyeyes:

Toivottavasti homma selkiytyy, kun menen puhelimen kanssa autoon sisään. Ehkä vaatii jotain bluetooth yhdyntää hedelmällisempään toimintaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11799
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Maunu kirjoitti:
18 Helmi 2025, 15:12
Autokauppiaskin vielä mainosti, että on paljon parempi kuin pösön vastaava :crazyeyes:
Onhan se parempi, jos ongelmia lie selvästi vähemmän. Eihän tuossa kuulosta olevan kuin yksi ongelma: se ei toimi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Mulla vähän tökki ensin DS:n äppin kanssa.
Mutta olen oppinut painamaan sitä katossa olevaa valmistajan tukipalvelun nappia, aina kun jokin tökkii. Ovat auttaneet sangen näpsäkästi.

Stelvion kanssa siihen valmistajan assistance-numeroon piti soittaa itse. Mutta nyt kun autoissa on noi napit ja auto verkossa, ne soittaa tekniseen tukeen yhdestä napista.

Cotzy

Avatar
Maunu
Viestit: 3627
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ensimmäinen koeponnistus tehty JR:lle. Pori-Vaasa-Pori lenkki heitetty. Akkua jäi 25% molemmissa päissä ja rangeakin sama 66km.

Matkan varrella todettua:
Auto toimii vähintään yhtä hyvin kuin aikaisempi sisar irma. Kulutus näyttäisi olevan lähes identtinen.

Valot olivat ihan ok ja automaattipitkien toimintakin hivenen parempaa kuin Stelviossa. Tässä mallissa kaiketi ne "halvemmat" valot.

Vakkari pitää vähän pidemmän välin edessä ajavaan kuin Stelvio, joten sekin on plussaa.

Penkki huomattavasti parempi kuin irmassa, mutta vaikea sanoa meneekö Stelvion perus penkin edelle.

Avaimeton lukitus on vähän outo. Lukkoon menee yleensä aina kun hinkkaa kahvaa, mutta aukaisu on yleensä tuottaa hankaluuksia. Voi olla, että pakkanen vaikuttaa tähän. Tuon automaattisen ovien aukaisun otin pois päältä.

Lataus onnistui Virran latauspisteessä ilman ongelmia ja samalla My Alfa appi ilmoitteli puhelimeen ja sähköpostiin latauksen alkaneen (ja siten loppuneen). Täytyy ottaa pois ainakin tuo sähköpostin tukkiminen.

Appistä en vielä ole saanut oikein mitään järkevää irti. Täytyy tutkia sitä vielä paremmin.

Infonäyttö vaatii totuttelua, koska sen logiikka ei ole samaa Stelvion tai Pösön kanssa. Moni asia on hukassa näppäilyjen takana. Osa ei varmaankaan näkynyt ajon aikana. Rengaspainevalvonnasta en löytänyt mitään mainintaa, ehkä sekin toimii vain auton ollessa parkissa.

Nyt noin 600km takana ensimmäisen kolmen päivän aikana. Ei ainakaan vielä harmita Pösöstä vaihto Alfaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Macela
Viestit: 2698
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: Brera 2.2, GT 3.2, GTV TS, 164 3.0 U.S.)
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Macela »

Lienenköhä ainut kuka ei voi olla näkemättä kojelaudan livevästi samaa ilmettä kymmenen vuotta vanhan Auriksen kanssa :)
Liitteet
Toyota-Auris-2016-Interior.f73b17e9.jpg
Toyota-Auris-2016-Interior.f73b17e9.jpg (101.96 KiB) Katsottu 15028 kertaa
Alfa_Romeo-Junior-2025-Interior.c465a3af (1).jpg
Alfa_Romeo-Junior-2025-Interior.c465a3af (1).jpg (95.34 KiB) Katsottu 15028 kertaa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4638
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ tuttu lookki vaimon exästä—- mutta onhan Alfan sompa ja jakkarat paaaljon komeammat :-D
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

lerppu
Viestit: 6317
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^En nyt onnistu pääsemään tähän näkemykseen. Mutta osaan kuvitella mistä moinen voisi kummuta, joten myönnytetään sen verran.

Avatar
155156
Viestit: 2217
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja 155156 »

↑↑ Veikkaan että livenä koettuna ei sinne päinkään.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11539
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

155156 kirjoitti:
20 Helmi 2025, 14:49
↑↑ Veikkaan että livenä koettuna ei sinne päinkään.
Kuvien perusteella esim. materiaaleissa melkoinen ero.

Mutta onhan noissa muotoilullisesti yllättävän paljon samaa. Tarkka bongaus!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Maunu
Viestit: 3627
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään taas opeteltu Jr:ää

Muutama huomioitu ominaisuus:

Takaluukun aukaisu onnistuu myös ns. hands free liikkeellä eli jalkaa huitomalla vimmatusti puskurin alla.
Ratin vierestä löytyi nappi, josta kaiketi saa tuulilasin alareunan lämmitettyä.

Eperiä selasin sen verran, että sain tutkittua mitä osia ja laitteita autoon on piirretty.
Enemmänkin tämä kiinnosti mahdollisia retrofit ominaisuuksia ajatellen.
Suuri osa lisävarusteista oli PSA:n varaosanumerolla, joita sitten googlasin. Langaton latauslaite 15w löytyy sisarautoista ja isommista Pösön ja sitikan malleista. Eipä tuollakaan paljoa tee, mutta jos ominaisuuden saa asennettua helposti ja muutamalla kympillä niin kai se sinne laitetaan.

Omassani ei ole etuparkkitutkia, mutta nekin ovat PSA:n kamaa ja etututkilla varustetun ohjainlaitteen saa myös muutamalla kympillä. Joskus tuli Irmaan hankittua tutkien johtosarja/anturit eteen, joten jos joskus oikein innostuu niin ehkä ne voisi asentaa.

Alfan maski näyttäisi olevan muuten sama bensa versiossa kuin sähkössä, mutta kaksi osaa täytyy vaihtaa. Katsotaan vaihtuuko maski jossain vaiheessa.

Motonetista hain tänään renkaanpaikkaussarjan kompressorilla 49,90€. Jostain käsittämättömästä syystä yli 40 000€ autossa tämä ei ole vakiovaruste.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Maunu kirjoitti:
20 Helmi 2025, 16:31
Tänään taas opeteltu Jr:ää

Muutama huomioitu ominaisuus:

Takaluukun aukaisu onnistuu myös ns. hands free liikkeellä eli jalkaa huitomalla vimmatusti puskurin alla.
Ratin vierestä löytyi nappi, josta kaiketi saa tuulilasin alareunan lämmitettyä.
Toi takaluukun avaus ilman käsiä on kyllä hyvä juttu. Auton perä kun kuraantuu ajossa varmasti eikä haluta hinkata niitä sotkuja rattiin.
Oliko sun apukuskin penkissä mitään sähköjä, ristiselän möyhennintä tai säädettävää tukea?

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Macela kirjoitti:
20 Helmi 2025, 10:12
Lienenköhä ainut kuka ei voi olla näkemättä kojelaudan livevästi samaa ilmettä kymmenen vuotta vanhan Auriksen kanssa :)
No, tuon Juniorin konttori onkin kolmiulotteinen verrattuna Auriksen latteuteen :-D .
Juniorin apukuskin jakkaralta tai takapenkillä tarkasteltuna voi ensin vähän ihmetellä, miksi toi keskinäyttö ja sen alla olevat painikkeet on suunnattu kummasti. Vain noi ilmanvaihdon keskisuuttimet osoittavat suoraan taakse.

No, sitten kun istahtaa tuolle kapteenintuolille, ymmärtää heti miksi kaikki tarvittava on käännelty juuri sopivasti. Siis kuskille :wink: .

Cupran VZ-versioissa ja Macanissa oli samaa kolmiulotteista kuljettajan huomiointia, kuin Juniorissa.
Muut pienemmät sähkärit on vähän kaksiulotteisia. Tai sitten on satsattu kaarevaan jättitelkkariin.

Cotzy
Liitteet
Junior_Speciale_etupenkki.jpg
Junior_Speciale_etupenkki.jpg (212.41 KiB) Katsottu 14765 kertaa
Junior_konttori.jpg
Junior_konttori.jpg (119.57 KiB) Katsottu 14765 kertaa

Avatar
Maunu
Viestit: 3627
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Apukuskin penkki on täysin manuaalinen. Siitä sentään löytyy korkeuden säätö, joka Irmasta puuttui.

Joskus tulevaisuudessa voi sitten ostaa englannista kuskin penkin, niin saa molemmille puolille sähkö ohjauksen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tiige
Viestit: 2992
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Maunu kirjoitti:
20 Helmi 2025, 16:31
Eperiä selasin sen verran, että sain tutkittua mitä osia ja laitteita autoon on piirretty.
OT mutta onko jossain ilmainen Eperi joka tuntee uudempaa kalustoa?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Maunu
Viestit: 3627
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ihan maksullisella eperillä selasin.
Tunnin selaus maksaa 9,25€. Eper, eLearn ja joku uudempi huolto-ohje sivusto kuuluu hintaan.
Maksu paypallilla.

Tämä siis ihan virallinen Stellantiksen sivusto, joka vaatii firman rekisteröinnin palveluun.
Taitaa tuon saada autoharrastekerhollekin, jos kerho on rekisteröity yhdistys.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Lumlum
Viestit: 154
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Olikos Junorin takuuajat millaiset?

Avatar
Maunu
Viestit: 3627
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Olisikohan ollut 2 vuotta autolle ja 8 vuotta akulle tai 100tkm. Otin omaan lisätakuun, jolloin auton takuu 5 vuotta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

insinörtti
Viestit: 2678
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Onko Velocen todellisesta kulutuksesta / toimintamatkasta vielä mitään raportteja olemassa?

Ylipäätään tuntuu aika kummalta nämä Specialenkin speksit. 50,8 kWh akku, ilmoitettu kulutus 15,0-15,5 kWh ja näillä eväin toimintamakaa n. 400 km. Viimeiset 70 km vapaalla rullaten?

TM kellotti 2024 talviautotestissä saman tekniikan Avengerille pahimmillaan 30 kWh/100 km kulutuksen ja 180 km toimintamatkan. Pakkanen pyöri liki -30 °C lukemissa, joten etelärannikolla tämänkin kanssa pärjäisi, mutta Lapinreissut talvella parempi unohtaa.

Tähän asti vielä OK, mutku Velocelle luvataan 22 % korkeampi kulutus. Eikä ero selity lämpöpumpun puutteella, koska WLTP testissä ei kai ole lämmitys/kylmästöinti käytössä. Veloce 1 % painavampi, renkaat kait 10 mm leveämmät... mihin ihmeeseen elektronit hukkuu? Jos sama +22 % pätee kaikissa oloissa, niin H:ki-TRE tai H:ki-Turku 120 lasissa vaatii jo välitankkauksen ja talvella lataillaan 100 km välein.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4638
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^omaan käyttöprofiiliin ainakin liian pieni akku Junnussa.

Käytetyillä 64 kWh:n Nirolla ja Konalla tehnyt pitkiä talvitestejä,
ja Väli-Suomen oloissa siinä tyypillisessä -5 Celsiusasteen kelissä
noilla kahdella kulutus nastoilla n. 22 kWh ja kitkoilla n. 20 kWh / 100 km.

Omassa ex- 500e:ssä kevyempänä kitkoilla noin 18 kWh sadalle km:lle.
Fiuulla -32 asteessa pääsi 42 kWh:n akulla noin 120km,
alkukulutus noin 50 kWh/100 km, josta lämmitys noin. 5-6 kWh alussa.

Joten EV3:n isoakkuinen on meikän min- koko jatkossa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cotzy
Viestit: 1167
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

insinörtti kirjoitti:
25 Helmi 2025, 11:20

Tähän asti vielä OK, mutku Velocelle luvataan 22 % korkeampi kulutus. Eikä ero selity lämpöpumpun puutteella, koska WLTP testissä ei kai ole lämmitys/kylmästöinti käytössä. Veloce 1 % painavampi, renkaat kait 10 mm leveämmät... mihin ihmeeseen elektronit hukkuu? Jos sama +22 % pätee kaikissa oloissa, niin H:ki-TRE tai H:ki-Turku 120 lasissa vaatii jo välitankkauksen ja talvella lataillaan 100 km välein.
Siihen Torseniin ja järeämpään voimansiirtoon se tehokkaamman moottorin teho häviää. Kitkahäviöt niitä elektroneja haukkaa.

Tuolla EV databasessa päivittyy kokemukset ja voi vertailla autoja eri olosuhteissa https://ev-database.org/car/2185/Alfa-R ... kWh-Veloce

Hyväksyn tämän uhrauksen suorituskykyyn, jos pystyy myös pitämään moottoritienopeuksia talvellakin ilman suurempaa kulutuksen kasvua n. 100 km/h nopeuksissa. En tartte 120 km/h maantienopeuksia talvella.
En lähde Velocella Lappiin, mutta uskon pystyväni kulkemaan Turku-Helsinki-Tampere -kolmiossa ympäri vuoden lataamalla vain kolmion kärjissä.

Cotzy

FinPat
Viestit: 8485
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
25 Helmi 2025, 11:20
Tähän asti vielä OK, mutku Velocelle luvataan 22 % korkeampi kulutus. Eikä ero selity lämpöpumpun puutteella, koska WLTP testissä ei kai ole lämmitys/kylmästöinti käytössä. Veloce 1 % painavampi, renkaat kait 10 mm leveämmät... mihin ihmeeseen elektronit hukkuu?
Eikö Kostaja TM testissä ollut 110kW etuveto ja Nopea taas 207kW neliveto? Tuosta tulee eroa rutkasti.

Samaten renkaan halkaisija vaikuttaa yllättävän paljon leveyden lisäksi, ainakin jos käytössä ei ole aerovanteita/kapseleita. Renkaan reuna on sileä kun vanteet taas yleensä eivät. Ja pienemmät kiekot painavat vähemmän.

https://mygarageairdrie.ca/improving-th ... rformance/

Avatar
Maunu
Viestit: 3627
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

About 1000km on nyt juniorin mittariin kertynyt. Eli jotain on viikon aikana ehditty jo ajamaankin.

Kulutus maantiellä 80km/h noin 3-6 asteen pakkasessa noin 20-25kwh/100km N moodilla ajettaessa. 200km matka kasitiellä söi akkua noin 75%. Kuski + matkustaja painona ja yhden yön kamat.

Käytännössä autolla pitäisi päästä ilman latausta pienessä pakkassäässä Porista Helsinkiin eli noin 240km.

Ajotapa ja varsinkin esilämmitys, penkinlämmittimet ja takalasi ym. syö tehokkaasti akkua. Samoin pätkäajo, jossa auto joutuu taas aloittamaan lämmityksen eli meilläkin kilometrin matka Prismaan syö akkua todella paljon, jos ensin 15 min sulattaa autoa, ajaa 1 km, käy kaupassa noin 30 min, palaa autoon ja ajaa kotiin kilsan niin kulutus on varmasti 50kwh / 100km.

Mutta eipä näitä pikku autoja ole tarkoitettu pitkää matkaa joka päivä tekemäänkään. Asenteesta tuo en enemmän kiinni, kuin vertailua dinomehua kuluttaviin peleihin. Ainahan tulee paha mieli, jos vertaa Junioria diesel Stelvioon suorituskyvyssä. Stelvio matka-ajossa sen 5.8-6.5l satasella eli noin kympin aineet plus veroa ajomäärän mukaan. Junior vei 3,5€ edestä sähköä satasella ladattuna Virran 11kw laturista.

Jaksaako sitten kesken matkan pitää 30 minuutin tauon (kalliimpaa pikalatausta), että autolla pääsee taas 100-150km on sitten ihan omasta päästä kiinni. Hinta ero alkaa pikalatausta käyttäessä tuplaantumaan, jolloin diesel on jo lähellä samaa hintaa. Kotona sitten voi toistaiseksi latailla halvalla, jos pörssisähkö on sopivan edullista.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin