Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5037
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla tuli nelisen vuotta sitten Lesjöfors jouset ja Monroe OESpectrum. Ollut toimiva paketti.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Mikael J
- Viestit: 185
- Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
- Car(s): Alfa 159 2.2jts
Mustang Cobra - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Turvallista ja vähävikaista vuotta 2025 kaikille 159:n kuskeille!
- kovan onnen soturi
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos samoin.
Välillä kyllä jo tuntuu että voimat alkaa ehtyä näiden kanssa, mutta toistaiseksi sinnikkyys ei ole antanut periksi.
Välillä kyllä jo tuntuu että voimat alkaa ehtyä näiden kanssa, mutta toistaiseksi sinnikkyys ei ole antanut periksi.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Mikael J
- Viestit: 185
- Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
- Car(s): Alfa 159 2.2jts
Mustang Cobra - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä. Tätä se joskus on. Kahden viikon sisään juuri tässä jakoketjun sarjan, alatukivarren ja takajousen jouduin vaihtamaan (2.2jts)kovan onnen soturi kirjoitti: ↑02 Tammi 2025, 12:05Kiitos samoin.
Välillä kyllä jo tuntuu että voimat alkaa ehtyä näiden kanssa, mutta toistaiseksi sinnikkyys ei ole antanut periksi.
Mutta palkkioksi meni katsastuksesta läpi ja säästyihän tossa muutama satku jos ois pajalle vienyt.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Niin ja onhan se alfa aina alfa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Mikael J
- Viestit: 185
- Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
- Car(s): Alfa 159 2.2jts
Mustang Cobra - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Öljyn lämpötila anturi ei oo toiminut vuosiin enää ja uutta on todella vaikea löytää. Ja jos jostain löytyy niin hinta reilusti yli 200€. (2.2 jts) Öljypohjahan pitää irrottaa vaihtaakseen kyseisen anturin. Jossain päin maailmaa joku on itse korjannut anturin. (Ainakin kuvan perusteella)
Onko muilla kokemuksia anturin tee se itse korjauksesta?
Kannattaako edes lähtee yrittämään?
Onko muilla kokemuksia anturin tee se itse korjauksesta?
Kannattaako edes lähtee yrittämään?
- Liitteet
-
- Screenshot_20250102-151139.png (131 KiB) Katsottu 11236 kertaa
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Ex Lancia Kappa Berlina 2.4 1995
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olisiko jollakulla tietoa missä on JTDm koneissa polttoaineen lämpötila sensori? Lykkäsi nimittäin 1.9 dieseliin helikopterivalon ja vikakoodin P0180 Fuel temperature sensor. Etsiskelin netin syövereistä ja Eperistä mutta en löytänyt. Moottori on kiinni 2006 mallisessa Cromassa, mutta olettaisin että samat palikat on siinä kuin Alfaan kiinnitetyssäkin. Edit. No illalla tuo järki ei toiminut youtubesta löytyi jotain vikakoodilla. Liekö tuo anturi suodatinkotelossa, ainaskin suodatinkotelon päällä oleva liitin on aiheuttanut ongelmia.
Editoidaanpas taas. Tuossa Cromassa on tuo muovinen polttoaineen suodatinkotelo, johon vaihdetaan suodatinelementti. Alfoissa on sitten erilainen suodatinratkaisu, jossa suodatin on metallikapselin sisällä ja se vaihdetaan kokonaan. Näyttää siltä että Cromassa tuo polttoaineen lämpötila-anturi on integroitu muovisen kotelon avattavaan kanteen eli täytyy ostaa uusi kotelo kansineen.
No säästyipä ostolta, liittimen lukitus oli hajonnut ja muotoilin lukitusliuskan rosterista. Tulos vikakoodi ei palannut poiston jälkeen. Tuo polttoaineen lämpötilan tiedon puute kyllä sotki moottorin käytöksen perusteellisesti, auto ei vastannut kaasuun ei kiihtynyt kierroksillakaan ja polttoainetta paloi litra sataselle normaalia enemmän.
Editoidaanpas taas. Tuossa Cromassa on tuo muovinen polttoaineen suodatinkotelo, johon vaihdetaan suodatinelementti. Alfoissa on sitten erilainen suodatinratkaisu, jossa suodatin on metallikapselin sisällä ja se vaihdetaan kokonaan. Näyttää siltä että Cromassa tuo polttoaineen lämpötila-anturi on integroitu muovisen kotelon avattavaan kanteen eli täytyy ostaa uusi kotelo kansineen.
No säästyipä ostolta, liittimen lukitus oli hajonnut ja muotoilin lukitusliuskan rosterista. Tulos vikakoodi ei palannut poiston jälkeen. Tuo polttoaineen lämpötilan tiedon puute kyllä sotki moottorin käytöksen perusteellisesti, auto ei vastannut kaasuun ei kiihtynyt kierroksillakaan ja polttoainetta paloi litra sataselle normaalia enemmän.
- Cotzy
- Viestit: 1184
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tämä ei ole kysymys koskien Tipo 939:ää, vaan löysin leikkeenä oheisen lehtimainoksen elokuulta 2006.
Upea kuva. Ja otsikko sangen totta
.
Verrokkina Audi A4 Avant 3.2 FSI, mihin kaikki herkut maksoivat vielä erikseen. Eikä se kulkenut läheskään yhtä hyvin, kuin 159 Sportswagon 3.2 JTS V6 Q4 (kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,2 s vs. 7,3 s).
Cotzy
Upea kuva. Ja otsikko sangen totta

Verrokkina Audi A4 Avant 3.2 FSI, mihin kaikki herkut maksoivat vielä erikseen. Eikä se kulkenut läheskään yhtä hyvin, kuin 159 Sportswagon 3.2 JTS V6 Q4 (kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,2 s vs. 7,3 s).
Cotzy
- Liitteet
-
- 159_Q4_mainos.jpg (106.34 KiB) Katsottu 10790 kertaa
- TeroPee
- Viestit: 1643
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Otsikko pitää siinä mielessä hyvin paikkansa, että A4 3.2 on ollut malliston keskivaiheelta tuossa kopassa. 

- Cotzy
- Viestit: 1184
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^ Joo, piti katsoa alkuperäisestä toi etukirjain, kun liitettäessä kuvan resoluutio mössööntyy.
Että onko se A4, vai jotain virkeämpää S tai RS. Joten mainosmies on ollut vähän asenteellinen.
Mutta 159 Q4 oli edullisempi noinkin
.
Cotzy
Että onko se A4, vai jotain virkeämpää S tai RS. Joten mainosmies on ollut vähän asenteellinen.
Mutta 159 Q4 oli edullisempi noinkin

Cotzy
- Polforea
- Viestit: 11810
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Juuri siksi ne on hyvä vertailupari. Ne ei ole kumpikaan RS:iä, S:iä, M:iä, GT(i):tä, GTA:ta, Quadrifogliota tms "hypekirjainmalleja". Ne on vielä ihan perusmalleja, joita ei edes välttämättä erota ulkoisesti 1.8T:stä tai 2.2JTS:stä kuin pienistä nyansseista. Mainittakoon, että Bemarilta samaan kategoriaan menee vielä 335i, joka ulkoiseti erottuu 318i:stä lähinnä pakoputkenpäistä ja jarrujen koosta.
Totta on, että Alfalla ei 159:stä ollut ns. erikoismallistoa, joka olisi S/RS/M/yms -linjaa haastamassa, mutta perusmallia on silti minusta ihan oikein vertailla perusmalliin ja vieläpä keskenään kohtuu verrannollisia kohtia siitä perusmallistosta.
Toki, se on mainos, joten siihen on kaivettu ne asiat, jotka tukee sitä mainostettavaa mallia. Sama vertailupari Laakkosen OOOO-mainoksessa olisi esitetty taatusti toisin, mutta olisi silti validi vertailupari.
Totta on, että Alfalla ei 159:stä ollut ns. erikoismallistoa, joka olisi S/RS/M/yms -linjaa haastamassa, mutta perusmallia on silti minusta ihan oikein vertailla perusmalliin ja vieläpä keskenään kohtuu verrannollisia kohtia siitä perusmallistosta.
Toki, se on mainos, joten siihen on kaivettu ne asiat, jotka tukee sitä mainostettavaa mallia. Sama vertailupari Laakkosen OOOO-mainoksessa olisi esitetty taatusti toisin, mutta olisi silti validi vertailupari.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- TeroPee
- Viestit: 1643
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Näinhän se on. Ja eurot edellä moni valintaa tekee eikä sillä perusteella, että hankkii mallisarjan kovimman pelin. Oikea vertailupari tuo on kyllä.Polforea kirjoitti: ↑12 Helmi 2025, 22:17Juuri siksi ne on hyvä vertailupari. Ne ei ole kumpikaan RS:iä, S:iä, M:iä, GT(i):tä, GTA:ta, Quadrifogliota tms "hypekirjainmalleja". Ne on vielä ihan perusmalleja, joita ei edes välttämättä erota ulkoisesti 1.8T:stä tai 2.2JTS:stä kuin pienistä nyansseista. Mainittakoon, että Bemarilta samaan kategoriaan menee vielä 335i, joka ulkoiseti erottuu 318i:stä lähinnä pakoputkenpäistä ja jarrujen koosta.
Totta on, että Alfalla ei 159:stä ollut ns. erikoismallistoa, joka olisi S/RS/M/yms -linjaa haastamassa, mutta perusmallia on silti minusta ihan oikein vertailla perusmalliin ja vieläpä keskenään kohtuu verrannollisia kohtia siitä perusmallistosta.
Toki, se on mainos, joten siihen on kaivettu ne asiat, jotka tukee sitä mainostettavaa mallia. Sama vertailupari Laakkosen OOOO-mainoksessa olisi esitetty taatusti toisin, mutta olisi silti validi vertailupari.
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuollaisen audin prole-versio sedanin (passatti) kanssa jouduin kerran vahingossa viivalle. Sen jälkeen, kun sain kakkosen alueelle, niin alkoi prole jäämään.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 25 Helmi 2025, 03:24
- Car(s): Vuoden 2017 Alfa Romeo Giulia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En ole varma liitteistä ja mikä niissä eroaa, mutta tiedän, että sedanin istuimet ovat mukavammat – luin siitä artikkelin. 

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko kellään käyny niin että vilkkuvipusta menu ei mene päälle eikä ajovalojakaan pysty säätämään, mutta vilkut ja pitkät toimii normaalisti?
- Cloverleaf
- Viestit: 1611
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
On. Viiksipaketissa yksi ohut kireällä ollut johto poikki. Vaihdatin purkuosaan. Vanhan korjaaminen vaatii näppäriä käsiä. Itse sain jo purkaessa muoviosia rikki.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Aikansa toimi, nyt vieläkin pakkasella vikoo auki päin mennessä. Tai toimii mekaanisesti, mutta silti valittaa pakkasella vehicle protection system not available. Ja vikakoodi 9001 rajakytkimien yhteydessä häikkää.kovan onnen soturi kirjoitti: ↑06 Marras 2024, 22:07https://www.alfaclub.ro/forum/viewtopic ... 32#p339411
Tuossa muuten olikin aika kattava selvitys.
Edit.
Avasin tuon rattilukon.
ja pesin hammaspyörät bensiinillä.
Alkoi heti toimimaan kunnolla.
Alkuperäinen rasva muistutti lähinnä kohmeista sian läskiä.
Lukkopultit sain naputeltua vasaralla ja pistepuikolla ja lyöntimeissillä auki. Ei ne onneks kovin tiukassa olleetkaan.
Uusien pulttien 2kpl koko on m6x55 kuusiokanta tai kuusiokolo molemmat käy.
Rattilukko
Rattilukkomoduli
Ohjauslukko
Elektroniikka korjaaja tinaili sitä piirilevyä kun netistä löytyi kokemuksia että siinä rajakytkinkortin liittimessä on ollut tinausvikoja.
Se ei kuitenkaan auttanu.
Onko muilla mitään kokemuksia tuosta viasta?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- UusAlfisti
- Viestit: 77
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko kellään ollu 10mm spacerit 159? Vaikuttaako ajoon miten pahasti ja varsinki kun kyseessä q4?
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
- Polforea
- Viestit: 11810
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Taitaa riippua vanteista myös, että millanen ET kokonaisuutena tulee ripustuksen ja laakerin näkökulmasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ilmeisesti vika paikantui vänkärin jalkatilan vasemmassa laidassa verhoilun alla olevaan maadoituspisteeseen.kovan onnen soturi kirjoitti: ↑16 Maalis 2025, 20:22Aikansa toimi, nyt vieläkin pakkasella vikoo auki päin mennessä. Tai toimii mekaanisesti, mutta silti valittaa pakkasella vehicle protection system not available. Ja vikakoodi 9001 rajakytkimien yhteydessä häikkää.kovan onnen soturi kirjoitti: ↑06 Marras 2024, 22:07https://www.alfaclub.ro/forum/viewtopic ... 32#p339411
Tuossa muuten olikin aika kattava selvitys.
Edit.
Avasin tuon rattilukon.
ja pesin hammaspyörät bensiinillä.
Alkoi heti toimimaan kunnolla.
Alkuperäinen rasva muistutti lähinnä kohmeista sian läskiä.
Lukkopultit sain naputeltua vasaralla ja pistepuikolla ja lyöntimeissillä auki. Ei ne onneks kovin tiukassa olleetkaan.
Uusien pulttien 2kpl koko on m6x55 kuusiokanta tai kuusiokolo molemmat käy.
Rattilukko
Rattilukkomoduli
Ohjauslukko
Elektroniikka korjaaja tinaili sitä piirilevyä kun netistä löytyi kokemuksia että siinä rajakytkinkortin liittimessä on ollut tinausvikoja.
Se ei kuitenkaan auttanu.
Onko muilla mitään kokemuksia tuosta viasta?
Nyt kuuluu äänestäkin että rattilukko toimii nopeammin.
Uskoisin että nuo vaseliinien pesemisellä korjaantuneet viat myöskin alunperin johtuu tästä heikosta maadoituksesta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- h_lauri
- Viestit: 6744
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos valokuvani olisivat jossain järjestyksessä, penkoisin. Näet vahva mielikuva, että mun 2010 TBi:ssä oli vielä "muotoiltu" takalaude.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 19 Heinä 2022, 13:11
- Car(s): 159 TI 1750TBI SW
+Muun merkkisiä harrasteita
@pigeonhill_customs
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olen ajanut kesät 16mm lätyillä enkä ole huomannut , että olisi mitään dramaattista vaikutusta ajettavuuteen. Todennäköisesti ohjaus tulee vain tarkemmaksi. Vanteet minun autossa TI:n alkuperäiset 19" missä et tais olla 41. Alustana KW coiloverit ja ajokorkeus vakiota TI:tä matalampi.UusAlfisti kirjoitti: ↑23 Maalis 2025, 23:09Onko kellään ollu 10mm spacerit 159? Vaikuttaako ajoon miten pahasti ja varsinki kun kyseessä q4?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5037
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Rek.valo pimeänä. Mittailin niin takapuskurin 3-napaisesta liittimestä puuttuu toinen virran syöttö. Sulakkeissa ei ole eritelty rek.valoa. Mutta jos se on vaikka naitettu parkkien kanssa niin mistä ajotietokone tietää että rek.valo on palanut? Mutta jos on tuttu ongelma niin vinkkejä saa antaa.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5037
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oli murtunut korinläpiviennin kohdalta. Tein nyt tinaamalla korjauksen mutta oli johto jo hieman hapettunut niin saa nähdä kauanko kestää. Täytyy sitten puskuri pudottaa ja peräkonttia hieman purkaa.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5037
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko muut törmänneet että jousien tarrat on väärinpäin? Eli 4v sitten Sachs jouset laitoin. Hieman on hatarat muistikuvat mutta niissä oli top nuoli alaspäin. Ja sama nyt TRW:ssä. Alalautanen on tuossa ihan pieni ja ylälautanen hieman isompi. Jousi nuolen mukaan niin alapää menee käytännössä läpi ja yläpää ei mahdu.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moro! Vihdoin pyytämättä ja kysymättä tulin hankkineeksi ensimmäistä kertaa 159:n, jota olen vuosia salaa ihaillut ja samalla karttanut.
Pitäisi tilata autoon alatukivarsi ja muistelin, että näissä pitäisi olla tarkkana, olikohan pallonivelen kartion halkaisijassa tullut jotain muutoksia kesken automallin tuotannon. Oma autoni rekisteröity 9/2008, valmistusajankohdasta ei aivan varmuutta. Olikohan asia ylipäätään niin kuin muistin vai onko kuitenkin samalla osanumerolla alusta loppuun?
Samalla kysäisen myös vinkkejä, että mitä asioita kannattaa tarkastaa 2.4jtdm "turbocharger overboost" koodiin liittyen. Vetää limp-modeen kun täyskaasukiihdyttää 3-vaihteelta eteenpäin. Pienemmillä vaihteilla kestää täyskaasukiihdytyksen ilman ongelmia.
Pitäisi tilata autoon alatukivarsi ja muistelin, että näissä pitäisi olla tarkkana, olikohan pallonivelen kartion halkaisijassa tullut jotain muutoksia kesken automallin tuotannon. Oma autoni rekisteröity 9/2008, valmistusajankohdasta ei aivan varmuutta. Olikohan asia ylipäätään niin kuin muistin vai onko kuitenkin samalla osanumerolla alusta loppuun?
Samalla kysäisen myös vinkkejä, että mitä asioita kannattaa tarkastaa 2.4jtdm "turbocharger overboost" koodiin liittyen. Vetää limp-modeen kun täyskaasukiihdyttää 3-vaihteelta eteenpäin. Pienemmillä vaihteilla kestää täyskaasukiihdytyksen ilman ongelmia.
- Isola
- Viestit: 2106
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ensiksi katsoisin ahtovuodot, turbon säädön jumitukset ja imusarjan kyljessä olevan MAP-anturin. Anturi tukkeutuu herkåsti noesta ja on helppo putsata.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Täytyy tarkistaa, että säätötanko liikkuu herkästi. Olisiko ongelma sitten kenties siinä, ettei ahtimen siivet säädy oikein jonka johdosta yliahtaa? Voisiko VNT solenoidin viat johtaa yliahtamiseen, vai olisiko tuon ainut oirehdinta se, ettei ahdot pääse nousemaan?
Vastaavasti miten vaikuttaisi jos VNT-solenoidin alipaineletkut pääsisivät vuotamaan, johtaisikohan vastaavaan lopputulemaan kuin jumittelevat ahtimen siivet?
Ahtovuodot on syynätty, MAP ja MAF vaihdettu.
- hjpp
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^^^ Ylätukivarressa on kahta kartiota, mutta alatukivarressa on vain yhtä sorttia.
- Maunu
- Viestit: 3628
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kannattaa tarkastaa se pieni solenoidi lukkopellissä kuskin puolen ajovalon vieressä.
Kumiletkut kun hajoaa, niin auto alkaa keksimään kaikenlaisia vikailmoituksia ja tehotkin on vähän kateissa.
Kumiletkut kun hajoaa, niin auto alkaa keksimään kaikenlaisia vikailmoituksia ja tehotkin on vähän kateissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- dnapekko
- Viestit: 644
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
FiatEper kertoo valmistuspäivän ja jotain muutakin infoa, kun hakee runkonumerolla. Pitäisi vielä sortata oikeat varaosanumerotkin
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tämän päädyin laittamaan edullisen hinnan kannustamana tilaukseen. Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä ja vastauksista, hienoa huomata että tämä foorumi on yhä hyvässä vireessä!

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159 3.2 v6 q4 jts jakoketjun vaihto hinta kaikkineen?
- Polforea
- Viestit: 11810
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Ensimmäinen kouraan löytyvä referenssi alkaen 1900€: https://et-autotech.fi/alfa-romeo-159-brera-spider
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Milläs kilometrimäärällä alko kettinki olemaan ylipitkä?
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moro!
Takahelmat 159:ssä vaatisi uutta peltiä, löytyisiköhän tätä kautta tekijää tai hyviä vinkkejä tekijöistä? Auto Orimattilassa, mutta liikkuu tarvittaessa Etelä-Suomen alueella.
Takahelmat 159:ssä vaatisi uutta peltiä, löytyisiköhän tätä kautta tekijää tai hyviä vinkkejä tekijöistä? Auto Orimattilassa, mutta liikkuu tarvittaessa Etelä-Suomen alueella.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 17 Touko 2025, 16:14
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko mitään merkitystä, jos ostan kaksi vuotta vanhan Tonalen eräältä ketjulta, joka ei ole Bassadon?
Autossa kun olisi sitten 3 vuotta takuuta jäljellä, niin mietin mahdollisia takuukorjauksia ja prosessin sujuvuutta. Onko tuolla liikkeellä, josta auton ostaa merkitystä?
Ja asun Lappeenrannassa, jossa ei ole merkkihuoltoa. Lähin on Kotkassa. Takuu kun edellyttää korjauttamista merkkihuollossa, niin korvaakohan vakuutusyhtiöt miten hinausta Lappeenrannnan alueelta Kotkaan merkkihuoltoon?
Autossa kun olisi sitten 3 vuotta takuuta jäljellä, niin mietin mahdollisia takuukorjauksia ja prosessin sujuvuutta. Onko tuolla liikkeellä, josta auton ostaa merkitystä?
Ja asun Lappeenrannassa, jossa ei ole merkkihuoltoa. Lähin on Kotkassa. Takuu kun edellyttää korjauttamista merkkihuollossa, niin korvaakohan vakuutusyhtiöt miten hinausta Lappeenrannnan alueelta Kotkaan merkkihuoltoon?
- IrocJack
- Viestit: 62
- Liittynyt: 09 Elo 2020, 23:01
- Car(s): Giulia 2.2 jtdm -18
159 2.2 JTS -06
Ducati 749
Aprilia AF1 Futura
Gilera SC125
Kawasaki ZXR750
Camaro Iroc-Z
Beretta GTU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Projekti-ketjussa jo tämän perään kyselin, mutta jos tämä tavoittaisi vähän laajemman tietäjäkannan. Mikä JTS-koneissa ohjaa nokkamuuntimien toimintaa? Tai oikeastaan solenoidin toimintaa? Ongelmana siis se, että P0010 taulussa ja livedatan mukaan ei ole edes pyyntiä muuntimelle.
- Polforea
- Viestit: 11810
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Pyynnin pysyminen nollassa voi olla myös suojakeino vikatilanteessa. Jos ECU haistaa vikaa ohjattavassa linjassa, se voi jättää käskytyksen sikseen turvatakseen oman elektroniikkansa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
JTS:stä en tiedä mitään mutta 360 Fefe jossa ME7.3 moottorinohjauksessa (ainakin Alfa 156 GTA:ssa samaa sukupolvea) nokka-akselissa on kaksi asentoa eli 0° tai 20° viivästystä. Tätä ohjaa ainoastaan kaksi parametriä eli koneen kierrokset ja kaasupolkimen asento (vääntömomentin pyyntö).IrocJack kirjoitti: ↑20 Touko 2025, 16:01Projekti-ketjussa jo tämän perään kyselin, mutta jos tämä tavoittaisi vähän laajemman tietäjäkannan. Mikä JTS-koneissa ohjaa nokkamuuntimien toimintaa? Tai oikeastaan solenoidin toimintaa? Ongelmana siis se, että P0010 taulussa ja livedatan mukaan ei ole edes pyyntiä muuntimelle.
JTS:n Moronic taitaa olla versiota MED7.6.x joten siellä voi olla jotain vähän kehittyneempää. Ehkä?
- IrocJack
- Viestit: 62
- Liittynyt: 09 Elo 2020, 23:01
- Car(s): Giulia 2.2 jtdm -18
159 2.2 JTS -06
Ducati 749
Aprilia AF1 Futura
Gilera SC125
Kawasaki ZXR750
Camaro Iroc-Z
Beretta GTU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tästä koko paketti vaihdettu 235tkm kohdalla (ketjut, nokkapyörät/muuntimet ja solenoidit jne) ja imusolenoidin vaihdoin ensimmäisenä uudelleen, kun alkoi sitä herjamaan jossain 270-275tkm kohdalla viime kesänä. Nyt eilen veivasin uuden jakoketkun kiristimineen paikalle ja jaon triplatarkistin, koska kampuralla oli päässyt hyppäämään hampaan verran pieleen muuntimia tuhertaessa kohdalleen.. Eli sekin on kohdallaan.
Pitääkö alkaa johtosarjaa käymään läpi solenoidilta, vai voiko nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaa tuota, jos alkaa olla kaput? Ne on ainoat aiheeseen liittyvät, mitkä 19v/290tkm vanhoja. Käynnistymisessä ei kuitenkaan mitään ongelmaa (poislukien laiska starttaus, mitä tuo on aina tehnyt)
- kovan onnen soturi
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Antaako se nollata vikakoodia?
Toki voihan se solenoidi olla rikki vaikka olisikin uusi/vaihdettu.
Ajattelis että sieltä asennontunnistimelta tulee oma koodinsa jos on hajalla
Toki voihan se solenoidi olla rikki vaikka olisikin uusi/vaihdettu.
Ajattelis että sieltä asennontunnistimelta tulee oma koodinsa jos on hajalla
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- IrocJack
- Viestit: 62
- Liittynyt: 09 Elo 2020, 23:01
- Car(s): Giulia 2.2 jtdm -18
159 2.2 JTS -06
Ducati 749
Aprilia AF1 Futura
Gilera SC125
Kawasaki ZXR750
Camaro Iroc-Z
Beretta GTU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Koodin saa nollattua ja kolmannella startilla luonnollisesti tulee takaisin. Välillä kun kuittaa koneen käydessä, vikavalo sammuu mutta vika jää jotenkin päälle, kun voima hukassa ja kulutus taivaissa.
-
- Viestit: 627
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Voisiko tästä dokumentista löytyä tietoa? ALFA 159 TRAINING MATERIALIrocJack kirjoitti: ↑20 Touko 2025, 16:01Projekti-ketjussa jo tämän perään kyselin, mutta jos tämä tavoittaisi vähän laajemman tietäjäkannan. Mikä JTS-koneissa ohjaa nokkamuuntimien toimintaa? Tai oikeastaan solenoidin toimintaa? Ongelmana siis se, että P0010 taulussa ja livedatan mukaan ei ole edes pyyntiä muuntimelle.
https://drive.google.com/file/d/0B-mS4U ... tyMjA/view
- IrocJack
- Viestit: 62
- Liittynyt: 09 Elo 2020, 23:01
- Car(s): Giulia 2.2 jtdm -18
159 2.2 JTS -06
Ducati 749
Aprilia AF1 Futura
Gilera SC125
Kawasaki ZXR750
Camaro Iroc-Z
Beretta GTU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En suoraan tähän löytänyt apua, mutta paljon muuta hyödyllistä tuolla kyllä on, kiitos
Mittailin vastuksia solenoideista ja nokka-antureista ja jännitteitä noiden johdoista. Ja kappas vaan, PAKOsolenoidi ei anna vastusta ollenkaan. Eikä myöskään osoita mitään elonmerkkejä, vaikka sitä yrittää ruokkia suoralla virralla
Imusolemoidi kyllä napsuttaa iloisesti..
Eli P0010 ei siis tarkoita tässä tapauksessa imupuolen vikaa, vaan pakosolenoidi (FAI sekin
) on vetänyt vehkeen päähänsä. Tallikaverinsa imupuolella tekikin saman jo aikaisemmin.
-mittasin senkin tuolta tallin hyllyltä ja se lyö maihin kun navan ja rungon vastus huiteli neljässäkympissä.
Nyt pitää jostain kaivaa pakosolenoidi.. ja nuohan ei ole keskenään vaihtokelpoisia, vaikka niin monessakin paikassa väitetään. Liittimet on eri mallisia pakosolenoidin voisi ehkä saada imupuolelle, mutta toiseen suuntaan veivatessa joutuu veistelemään liitintä.

Mittailin vastuksia solenoideista ja nokka-antureista ja jännitteitä noiden johdoista. Ja kappas vaan, PAKOsolenoidi ei anna vastusta ollenkaan. Eikä myöskään osoita mitään elonmerkkejä, vaikka sitä yrittää ruokkia suoralla virralla

Eli P0010 ei siis tarkoita tässä tapauksessa imupuolen vikaa, vaan pakosolenoidi (FAI sekin

-mittasin senkin tuolta tallin hyllyltä ja se lyö maihin kun navan ja rungon vastus huiteli neljässäkympissä.
Nyt pitää jostain kaivaa pakosolenoidi.. ja nuohan ei ole keskenään vaihtokelpoisia, vaikka niin monessakin paikassa väitetään. Liittimet on eri mallisia pakosolenoidin voisi ehkä saada imupuolelle, mutta toiseen suuntaan veivatessa joutuu veistelemään liitintä.
- jargon
- Viestit: 655
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Stelvio 2,0 -17
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla on jemmassa käytetyt solenoidit (maxgear, eli ei ehkä hirmu laadukkaat nämäkäänIrocJack kirjoitti: ↑21 Touko 2025, 14:35En suoraan tähän löytänyt apua, mutta paljon muuta hyödyllistä tuolla kyllä on, kiitos![]()
Mittailin vastuksia solenoideista ja nokka-antureista ja jännitteitä noiden johdoista. Ja kappas vaan, PAKOsolenoidi ei anna vastusta ollenkaan. Eikä myöskään osoita mitään elonmerkkejä, vaikka sitä yrittää ruokkia suoralla virrallaImusolemoidi kyllä napsuttaa iloisesti..
Eli P0010 ei siis tarkoita tässä tapauksessa imupuolen vikaa, vaan pakosolenoidi (FAI sekin) on vetänyt vehkeen päähänsä. Tallikaverinsa imupuolella tekikin saman jo aikaisemmin.
-mittasin senkin tuolta tallin hyllyltä ja se lyö maihin kun navan ja rungon vastus huiteli neljässäkympissä.
Nyt pitää jostain kaivaa pakosolenoidi.. ja nuohan ei ole keskenään vaihtokelpoisia, vaikka niin monessakin paikassa väitetään. Liittimet on eri mallisia pakosolenoidin voisi ehkä saada imupuolelle, mutta toiseen suuntaan veivatessa joutuu veistelemään liitintä.

Varkaudesta löytyy ja postikulujen hinnalla nuo saa itselleen

- IrocJack
- Viestit: 62
- Liittynyt: 09 Elo 2020, 23:01
- Car(s): Giulia 2.2 jtdm -18
159 2.2 JTS -06
Ducati 749
Aprilia AF1 Futura
Gilera SC125
Kawasaki ZXR750
Camaro Iroc-Z
Beretta GTU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olisikohan sieltä suunnalta joku tulossa sunnuntaina Ahvenistolle, jos saisi siinä yhteydessä kulkeutumaan? En luota ollenkaan niin paljoa postiin, että ehtisivät perjantaiksi mulle asti 

- kovan onnen soturi
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Motonetissäkin taitaa olla niitä.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- IrocJack
- Viestit: 62
- Liittynyt: 09 Elo 2020, 23:01
- Car(s): Giulia 2.2 jtdm -18
159 2.2 JTS -06
Ducati 749
Aprilia AF1 Futura
Gilera SC125
Kawasaki ZXR750
Camaro Iroc-Z
Beretta GTU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En tiedä mitä sähläsin sen *rikkinäisen" hyllyllä olleen imusolenoidin mittauksessa.. Mittasin vielä uudelleen, eikä se mitään maihin lyönyt rungon läpi
Pieni modifiointi liittimeen ja ex-imusolenoidista tuli uusi pakosolenoidi. Koodi kapulalla veks ja ainakin toistaiseksi myös pysynyt pois (kymmenkunta starttia) ja vetoja on paremmin kun vuosikausiin. Eli P0010 ei siis olekaan aina imupuolen kipu, jos Giancarlolle ei ole maanantaiaamulla ole millään muistunut mieleen miten päin noita pitikään asennella.

Pieni modifiointi liittimeen ja ex-imusolenoidista tuli uusi pakosolenoidi. Koodi kapulalla veks ja ainakin toistaiseksi myös pysynyt pois (kymmenkunta starttia) ja vetoja on paremmin kun vuosikausiin. Eli P0010 ei siis olekaan aina imupuolen kipu, jos Giancarlolle ei ole maanantaiaamulla ole millään muistunut mieleen miten päin noita pitikään asennella.
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Isojötsi vuotaa öljyä jostain ilmastoinnin kompuran takaa. Olin jo kampuran stefa kädessä, mutta siellä siivapyörän takana olikin kuivaa ja valuma jostain sieltä kompuran takaa/läheltä. Mitä potentiaalisia vuotopaikkoja sielä jossain voisi olla? Mimmonen hässäkkä tuo suodattimen tienoo on? Tietysti jos öljypohjan tai päätykannen tiivistys pettänyt.
"puhun niin totta kuin osaan"