Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5037
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mulla tuli nelisen vuotta sitten Lesjöfors jouset ja Monroe OESpectrum. Ollut toimiva paketti.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Mikael J
Viestit: 185
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Mustang Cobra
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Turvallista ja vähävikaista vuotta 2025 kaikille 159:n kuskeille!

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Kiitos samoin.
Välillä kyllä jo tuntuu että voimat alkaa ehtyä näiden kanssa, mutta toistaiseksi sinnikkyys ei ole antanut periksi.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Mikael J
Viestit: 185
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Mustang Cobra
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

kovan onnen soturi kirjoitti:
02 Tammi 2025, 12:05
Kiitos samoin.
Välillä kyllä jo tuntuu että voimat alkaa ehtyä näiden kanssa, mutta toistaiseksi sinnikkyys ei ole antanut periksi.
Kyllä. Tätä se joskus on. Kahden viikon sisään juuri tässä jakoketjun sarjan, alatukivarren ja takajousen jouduin vaihtamaan (2.2jts)
Mutta palkkioksi meni katsastuksesta läpi ja säästyihän tossa muutama satku jos ois pajalle vienyt.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Niin ja onhan se alfa aina alfa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Mikael J
Viestit: 185
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Mustang Cobra
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Öljyn lämpötila anturi ei oo toiminut vuosiin enää ja uutta on todella vaikea löytää. Ja jos jostain löytyy niin hinta reilusti yli 200€. (2.2 jts) Öljypohjahan pitää irrottaa vaihtaakseen kyseisen anturin. Jossain päin maailmaa joku on itse korjannut anturin. (Ainakin kuvan perusteella)
Onko muilla kokemuksia anturin tee se itse korjauksesta?
Kannattaako edes lähtee yrittämään?
Liitteet
Screenshot_20250102-151139.png
Screenshot_20250102-151139.png (131 KiB) Katsottu 11236 kertaa

Cromahdus
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Ex Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Olisiko jollakulla tietoa missä on JTDm koneissa polttoaineen lämpötila sensori? Lykkäsi nimittäin 1.9 dieseliin helikopterivalon ja vikakoodin P0180 Fuel temperature sensor. Etsiskelin netin syövereistä ja Eperistä mutta en löytänyt. Moottori on kiinni 2006 mallisessa Cromassa, mutta olettaisin että samat palikat on siinä kuin Alfaan kiinnitetyssäkin. Edit. No illalla tuo järki ei toiminut youtubesta löytyi jotain vikakoodilla. Liekö tuo anturi suodatinkotelossa, ainaskin suodatinkotelon päällä oleva liitin on aiheuttanut ongelmia.

Editoidaanpas taas. Tuossa Cromassa on tuo muovinen polttoaineen suodatinkotelo, johon vaihdetaan suodatinelementti. Alfoissa on sitten erilainen suodatinratkaisu, jossa suodatin on metallikapselin sisällä ja se vaihdetaan kokonaan. Näyttää siltä että Cromassa tuo polttoaineen lämpötila-anturi on integroitu muovisen kotelon avattavaan kanteen eli täytyy ostaa uusi kotelo kansineen.

No säästyipä ostolta, liittimen lukitus oli hajonnut ja muotoilin lukitusliuskan rosterista. Tulos vikakoodi ei palannut poiston jälkeen. Tuo polttoaineen lämpötilan tiedon puute kyllä sotki moottorin käytöksen perusteellisesti, auto ei vastannut kaasuun ei kiihtynyt kierroksillakaan ja polttoainetta paloi litra sataselle normaalia enemmän.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1184
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Tämä ei ole kysymys koskien Tipo 939:ää, vaan löysin leikkeenä oheisen lehtimainoksen elokuulta 2006.

Upea kuva. Ja otsikko sangen totta 8) .

Verrokkina Audi A4 Avant 3.2 FSI, mihin kaikki herkut maksoivat vielä erikseen. Eikä se kulkenut läheskään yhtä hyvin, kuin 159 Sportswagon 3.2 JTS V6 Q4 (kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,2 s vs. 7,3 s).

Cotzy
Liitteet
159_Q4_mainos.jpg
159_Q4_mainos.jpg (106.34 KiB) Katsottu 10790 kertaa

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Otsikko pitää siinä mielessä hyvin paikkansa, että A4 3.2 on ollut malliston keskivaiheelta tuossa kopassa. :-D

Avatar
Cotzy
Viestit: 1184
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^ Joo, piti katsoa alkuperäisestä toi etukirjain, kun liitettäessä kuvan resoluutio mössööntyy.
Että onko se A4, vai jotain virkeämpää S tai RS. Joten mainosmies on ollut vähän asenteellinen.
Mutta 159 Q4 oli edullisempi noinkin :-D .

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juuri siksi ne on hyvä vertailupari. Ne ei ole kumpikaan RS:iä, S:iä, M:iä, GT(i):tä, GTA:ta, Quadrifogliota tms "hypekirjainmalleja". Ne on vielä ihan perusmalleja, joita ei edes välttämättä erota ulkoisesti 1.8T:stä tai 2.2JTS:stä kuin pienistä nyansseista. Mainittakoon, että Bemarilta samaan kategoriaan menee vielä 335i, joka ulkoiseti erottuu 318i:stä lähinnä pakoputkenpäistä ja jarrujen koosta.

Totta on, että Alfalla ei 159:stä ollut ns. erikoismallistoa, joka olisi S/RS/M/yms -linjaa haastamassa, mutta perusmallia on silti minusta ihan oikein vertailla perusmalliin ja vieläpä keskenään kohtuu verrannollisia kohtia siitä perusmallistosta.

Toki, se on mainos, joten siihen on kaivettu ne asiat, jotka tukee sitä mainostettavaa mallia. Sama vertailupari Laakkosen OOOO-mainoksessa olisi esitetty taatusti toisin, mutta olisi silti validi vertailupari.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Polforea kirjoitti:
12 Helmi 2025, 22:17
Juuri siksi ne on hyvä vertailupari. Ne ei ole kumpikaan RS:iä, S:iä, M:iä, GT(i):tä, GTA:ta, Quadrifogliota tms "hypekirjainmalleja". Ne on vielä ihan perusmalleja, joita ei edes välttämättä erota ulkoisesti 1.8T:stä tai 2.2JTS:stä kuin pienistä nyansseista. Mainittakoon, että Bemarilta samaan kategoriaan menee vielä 335i, joka ulkoiseti erottuu 318i:stä lähinnä pakoputkenpäistä ja jarrujen koosta.

Totta on, että Alfalla ei 159:stä ollut ns. erikoismallistoa, joka olisi S/RS/M/yms -linjaa haastamassa, mutta perusmallia on silti minusta ihan oikein vertailla perusmalliin ja vieläpä keskenään kohtuu verrannollisia kohtia siitä perusmallistosta.

Toki, se on mainos, joten siihen on kaivettu ne asiat, jotka tukee sitä mainostettavaa mallia. Sama vertailupari Laakkosen OOOO-mainoksessa olisi esitetty taatusti toisin, mutta olisi silti validi vertailupari.
Näinhän se on. Ja eurot edellä moni valintaa tekee eikä sillä perusteella, että hankkii mallisarjan kovimman pelin. Oikea vertailupari tuo on kyllä.

Avatar
palkus
Viestit: 5558
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuollaisen audin prole-versio sedanin (passatti) kanssa jouduin kerran vahingossa viivalle. Sen jälkeen, kun sain kakkosen alueelle, niin alkoi prole jäämään.
"puhun niin totta kuin osaan"

waynecarter
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Helmi 2025, 03:24
Car(s): Vuoden 2017 Alfa Romeo Giulia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja waynecarter »

En ole varma liitteistä ja mikä niissä eroaa, mutta tiedän, että sedanin istuimet ovat mukavammat – luin siitä artikkelin. :mrgreen:

jtdpower
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Heinä 2024, 19:22
Car(s): 159 2.4 q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jtdpower »

Onko kellään käyny niin että vilkkuvipusta menu ei mene päälle eikä ajovalojakaan pysty säätämään, mutta vilkut ja pitkät toimii normaalisti?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1611
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

jtdpower kirjoitti:
15 Maalis 2025, 15:49
Onko kellään käyny niin että vilkkuvipusta menu ei mene päälle eikä ajovalojakaan pysty säätämään, mutta vilkut ja pitkät toimii normaalisti?
On. Viiksipaketissa yksi ohut kireällä ollut johto poikki. Vaihdatin purkuosaan. Vanhan korjaaminen vaatii näppäriä käsiä. Itse sain jo purkaessa muoviosia rikki.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

kovan onnen soturi kirjoitti:
06 Marras 2024, 22:07
https://www.alfaclub.ro/forum/viewtopic ... 32#p339411

Tuossa muuten olikin aika kattava selvitys.

Edit.
Avasin tuon rattilukon.
ja pesin hammaspyörät bensiinillä.
Alkoi heti toimimaan kunnolla.
Alkuperäinen rasva muistutti lähinnä kohmeista sian läskiä.

Lukkopultit sain naputeltua vasaralla ja pistepuikolla ja lyöntimeissillä auki. Ei ne onneks kovin tiukassa olleetkaan.
Uusien pulttien 2kpl koko on m6x55 kuusiokanta tai kuusiokolo molemmat käy.
Rattilukko
Rattilukkomoduli
Ohjauslukko
Aikansa toimi, nyt vieläkin pakkasella vikoo auki päin mennessä. Tai toimii mekaanisesti, mutta silti valittaa pakkasella vehicle protection system not available. Ja vikakoodi 9001 rajakytkimien yhteydessä häikkää.
Elektroniikka korjaaja tinaili sitä piirilevyä kun netistä löytyi kokemuksia että siinä rajakytkinkortin liittimessä on ollut tinausvikoja.
Se ei kuitenkaan auttanu.
Onko muilla mitään kokemuksia tuosta viasta?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Onko kellään ollu 10mm spacerit 159? Vaikuttaako ajoon miten pahasti ja varsinki kun kyseessä q4?
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Taitaa riippua vanteista myös, että millanen ET kokonaisuutena tulee ripustuksen ja laakerin näkökulmasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

kovan onnen soturi kirjoitti:
16 Maalis 2025, 20:22
kovan onnen soturi kirjoitti:
06 Marras 2024, 22:07
https://www.alfaclub.ro/forum/viewtopic ... 32#p339411

Tuossa muuten olikin aika kattava selvitys.

Edit.
Avasin tuon rattilukon.
ja pesin hammaspyörät bensiinillä.
Alkoi heti toimimaan kunnolla.
Alkuperäinen rasva muistutti lähinnä kohmeista sian läskiä.

Lukkopultit sain naputeltua vasaralla ja pistepuikolla ja lyöntimeissillä auki. Ei ne onneks kovin tiukassa olleetkaan.
Uusien pulttien 2kpl koko on m6x55 kuusiokanta tai kuusiokolo molemmat käy.
Rattilukko
Rattilukkomoduli
Ohjauslukko
Aikansa toimi, nyt vieläkin pakkasella vikoo auki päin mennessä. Tai toimii mekaanisesti, mutta silti valittaa pakkasella vehicle protection system not available. Ja vikakoodi 9001 rajakytkimien yhteydessä häikkää.
Elektroniikka korjaaja tinaili sitä piirilevyä kun netistä löytyi kokemuksia että siinä rajakytkinkortin liittimessä on ollut tinausvikoja.
Se ei kuitenkaan auttanu.
Onko muilla mitään kokemuksia tuosta viasta?
Ilmeisesti vika paikantui vänkärin jalkatilan vasemmassa laidassa verhoilun alla olevaan maadoituspisteeseen.
Nyt kuuluu äänestäkin että rattilukko toimii nopeammin.
Uskoisin että nuo vaseliinien pesemisellä korjaantuneet viat myöskin alunperin johtuu tästä heikosta maadoituksesta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6744
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Maunu kirjoitti:
20 Joulu 2024, 08:56
2008 vuoden facelift penkki on vähän erilainen kuin vanhempi. Mielestäni vanhemmassa mallissa on parempi sivuttaistuki. Takapenkki vaihtui samaan aikaan saunanlauteeksi.
Jos valokuvani olisivat jossain järjestyksessä, penkoisin. Näet vahva mielikuva, että mun 2010 TBi:ssä oli vielä "muotoiltu" takalaude.

Pigeonhill_Customs
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Heinä 2022, 13:11
Car(s): 159 TI 1750TBI SW
+Muun merkkisiä harrasteita
@pigeonhill_customs

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Pigeonhill_Customs »

UusAlfisti kirjoitti:
23 Maalis 2025, 23:09
Onko kellään ollu 10mm spacerit 159? Vaikuttaako ajoon miten pahasti ja varsinki kun kyseessä q4?
Olen ajanut kesät 16mm lätyillä enkä ole huomannut , että olisi mitään dramaattista vaikutusta ajettavuuteen. Todennäköisesti ohjaus tulee vain tarkemmaksi. Vanteet minun autossa TI:n alkuperäiset 19" missä et tais olla 41. Alustana KW coiloverit ja ajokorkeus vakiota TI:tä matalampi.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5037
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Rek.valo pimeänä. Mittailin niin takapuskurin 3-napaisesta liittimestä puuttuu toinen virran syöttö. Sulakkeissa ei ole eritelty rek.valoa. Mutta jos se on vaikka naitettu parkkien kanssa niin mistä ajotietokone tietää että rek.valo on palanut? Mutta jos on tuttu ongelma niin vinkkejä saa antaa.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5037
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Oli murtunut korinläpiviennin kohdalta. Tein nyt tinaamalla korjauksen mutta oli johto jo hieman hapettunut niin saa nähdä kauanko kestää. Täytyy sitten puskuri pudottaa ja peräkonttia hieman purkaa.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5037
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onko muut törmänneet että jousien tarrat on väärinpäin? Eli 4v sitten Sachs jouset laitoin. Hieman on hatarat muistikuvat mutta niissä oli top nuoli alaspäin. Ja sama nyt TRW:ssä. Alalautanen on tuossa ihan pieni ja ylälautanen hieman isompi. Jousi nuolen mukaan niin alapää menee käytännössä läpi ja yläpää ei mahdu.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Dfin
Viestit: 454
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulietta Turbo Benzina!

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Moro! Vihdoin pyytämättä ja kysymättä tulin hankkineeksi ensimmäistä kertaa 159:n, jota olen vuosia salaa ihaillut ja samalla karttanut.

Pitäisi tilata autoon alatukivarsi ja muistelin, että näissä pitäisi olla tarkkana, olikohan pallonivelen kartion halkaisijassa tullut jotain muutoksia kesken automallin tuotannon. Oma autoni rekisteröity 9/2008, valmistusajankohdasta ei aivan varmuutta. Olikohan asia ylipäätään niin kuin muistin vai onko kuitenkin samalla osanumerolla alusta loppuun?

Samalla kysäisen myös vinkkejä, että mitä asioita kannattaa tarkastaa 2.4jtdm "turbocharger overboost" koodiin liittyen. Vetää limp-modeen kun täyskaasukiihdyttää 3-vaihteelta eteenpäin. Pienemmillä vaihteilla kestää täyskaasukiihdytyksen ilman ongelmia.

Avatar
Isola
Viestit: 2106
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Isola »

Ensiksi katsoisin ahtovuodot, turbon säädön jumitukset ja imusarjan kyljessä olevan MAP-anturin. Anturi tukkeutuu herkåsti noesta ja on helppo putsata.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Dfin
Viestit: 454
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulietta Turbo Benzina!

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Isola kirjoitti:
23 Huhti 2025, 12:28
Ensiksi katsoisin ahtovuodot, turbon säädön jumitukset ja imusarjan kyljessä olevan MAP-anturin. Anturi tukkeutuu herkåsti noesta ja on helppo putsata.
Täytyy tarkistaa, että säätötanko liikkuu herkästi. Olisiko ongelma sitten kenties siinä, ettei ahtimen siivet säädy oikein jonka johdosta yliahtaa? Voisiko VNT solenoidin viat johtaa yliahtamiseen, vai olisiko tuon ainut oirehdinta se, ettei ahdot pääse nousemaan?

Vastaavasti miten vaikuttaisi jos VNT-solenoidin alipaineletkut pääsisivät vuotamaan, johtaisikohan vastaavaan lopputulemaan kuin jumittelevat ahtimen siivet?

Ahtovuodot on syynätty, MAP ja MAF vaihdettu.

Avatar
hjpp
Viestit: 2014
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^^ Ylätukivarressa on kahta kartiota, mutta alatukivarressa on vain yhtä sorttia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3628
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kannattaa tarkastaa se pieni solenoidi lukkopellissä kuskin puolen ajovalon vieressä.
Kumiletkut kun hajoaa, niin auto alkaa keksimään kaikenlaisia vikailmoituksia ja tehotkin on vähän kateissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
dnapekko
Viestit: 644
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Dfin kirjoitti:
23 Huhti 2025, 10:58
. Oma autoni rekisteröity 9/2008, valmistusajankohdasta ei aivan varmuutta. Olikohan asia ylipäätään niin kuin muistin vai onko kuitenkin samalla osanumerolla alusta loppuun?
FiatEper kertoo valmistuspäivän ja jotain muutakin infoa, kun hakee runkonumerolla. Pitäisi vielä sortata oikeat varaosanumerotkin
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Dfin
Viestit: 454
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulietta Turbo Benzina!

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Maunu kirjoitti:
23 Huhti 2025, 18:54
Kannattaa tarkastaa se pieni solenoidi lukkopellissä kuskin puolen ajovalon vieressä.
Kumiletkut kun hajoaa, niin auto alkaa keksimään kaikenlaisia vikailmoituksia ja tehotkin on vähän kateissa.
Tämän päädyin laittamaan edullisen hinnan kannustamana tilaukseen. Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä ja vastauksista, hienoa huomata että tämä foorumi on yhä hyvässä vireessä! 8)

Avatar
jnyalfa
Viestit: 99
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

159 3.2 v6 q4 jts jakoketjun vaihto hinta kaikkineen?

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Ensimmäinen kouraan löytyvä referenssi alkaen 1900€: https://et-autotech.fi/alfa-romeo-159-brera-spider
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5558
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

jnyalfa kirjoitti:
28 Huhti 2025, 17:39
159 3.2 v6 q4 jts jakoketjun vaihto hinta kaikkineen?
Milläs kilometrimäärällä alko kettinki olemaan ylipitkä?
"puhun niin totta kuin osaan"

Dfin
Viestit: 454
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulietta Turbo Benzina!

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Moro!

Takahelmat 159:ssä vaatisi uutta peltiä, löytyisiköhän tätä kautta tekijää tai hyviä vinkkejä tekijöistä? Auto Orimattilassa, mutta liikkuu tarvittaessa Etelä-Suomen alueella.

Saimaan rantalainen
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Touko 2025, 16:14

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Saimaan rantalainen »

Onko mitään merkitystä, jos ostan kaksi vuotta vanhan Tonalen eräältä ketjulta, joka ei ole Bassadon?
Autossa kun olisi sitten 3 vuotta takuuta jäljellä, niin mietin mahdollisia takuukorjauksia ja prosessin sujuvuutta. Onko tuolla liikkeellä, josta auton ostaa merkitystä?

Ja asun Lappeenrannassa, jossa ei ole merkkihuoltoa. Lähin on Kotkassa. Takuu kun edellyttää korjauttamista merkkihuollossa, niin korvaakohan vakuutusyhtiöt miten hinausta Lappeenrannnan alueelta Kotkaan merkkihuoltoon?

Avatar
IrocJack
Viestit: 62
Liittynyt: 09 Elo 2020, 23:01
Car(s): Giulia 2.2 jtdm -18
159 2.2 JTS -06

Ducati 749
Aprilia AF1 Futura
Gilera SC125
Kawasaki ZXR750

Camaro Iroc-Z
Beretta GTU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja IrocJack »

Projekti-ketjussa jo tämän perään kyselin, mutta jos tämä tavoittaisi vähän laajemman tietäjäkannan. Mikä JTS-koneissa ohjaa nokkamuuntimien toimintaa? Tai oikeastaan solenoidin toimintaa? Ongelmana siis se, että P0010 taulussa ja livedatan mukaan ei ole edes pyyntiä muuntimelle.

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pyynnin pysyminen nollassa voi olla myös suojakeino vikatilanteessa. Jos ECU haistaa vikaa ohjattavassa linjassa, se voi jättää käskytyksen sikseen turvatakseen oman elektroniikkansa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

IrocJack kirjoitti:
20 Touko 2025, 16:01
Projekti-ketjussa jo tämän perään kyselin, mutta jos tämä tavoittaisi vähän laajemman tietäjäkannan. Mikä JTS-koneissa ohjaa nokkamuuntimien toimintaa? Tai oikeastaan solenoidin toimintaa? Ongelmana siis se, että P0010 taulussa ja livedatan mukaan ei ole edes pyyntiä muuntimelle.
JTS:stä en tiedä mitään mutta 360 Fefe jossa ME7.3 moottorinohjauksessa (ainakin Alfa 156 GTA:ssa samaa sukupolvea) nokka-akselissa on kaksi asentoa eli 0° tai 20° viivästystä. Tätä ohjaa ainoastaan kaksi parametriä eli koneen kierrokset ja kaasupolkimen asento (vääntömomentin pyyntö).

JTS:n Moronic taitaa olla versiota MED7.6.x joten siellä voi olla jotain vähän kehittyneempää. Ehkä?

Avatar
IrocJack
Viestit: 62
Liittynyt: 09 Elo 2020, 23:01
Car(s): Giulia 2.2 jtdm -18
159 2.2 JTS -06

Ducati 749
Aprilia AF1 Futura
Gilera SC125
Kawasaki ZXR750

Camaro Iroc-Z
Beretta GTU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja IrocJack »

Polforea kirjoitti:
20 Touko 2025, 16:33
Pyynnin pysyminen nollassa voi olla myös suojakeino vikatilanteessa. Jos ECU haistaa vikaa ohjattavassa linjassa, se voi jättää käskytyksen sikseen turvatakseen oman elektroniikkansa.
Tästä koko paketti vaihdettu 235tkm kohdalla (ketjut, nokkapyörät/muuntimet ja solenoidit jne) ja imusolenoidin vaihdoin ensimmäisenä uudelleen, kun alkoi sitä herjamaan jossain 270-275tkm kohdalla viime kesänä. Nyt eilen veivasin uuden jakoketkun kiristimineen paikalle ja jaon triplatarkistin, koska kampuralla oli päässyt hyppäämään hampaan verran pieleen muuntimia tuhertaessa kohdalleen.. Eli sekin on kohdallaan.
Pitääkö alkaa johtosarjaa käymään läpi solenoidilta, vai voiko nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaa tuota, jos alkaa olla kaput? Ne on ainoat aiheeseen liittyvät, mitkä 19v/290tkm vanhoja. Käynnistymisessä ei kuitenkaan mitään ongelmaa (poislukien laiska starttaus, mitä tuo on aina tehnyt)

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Antaako se nollata vikakoodia?
Toki voihan se solenoidi olla rikki vaikka olisikin uusi/vaihdettu.
Ajattelis että sieltä asennontunnistimelta tulee oma koodinsa jos on hajalla
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
IrocJack
Viestit: 62
Liittynyt: 09 Elo 2020, 23:01
Car(s): Giulia 2.2 jtdm -18
159 2.2 JTS -06

Ducati 749
Aprilia AF1 Futura
Gilera SC125
Kawasaki ZXR750

Camaro Iroc-Z
Beretta GTU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja IrocJack »

Koodin saa nollattua ja kolmannella startilla luonnollisesti tulee takaisin. Välillä kun kuittaa koneen käydessä, vikavalo sammuu mutta vika jää jotenkin päälle, kun voima hukassa ja kulutus taivaissa.

arv
Viestit: 627
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

IrocJack kirjoitti:
20 Touko 2025, 16:01
Projekti-ketjussa jo tämän perään kyselin, mutta jos tämä tavoittaisi vähän laajemman tietäjäkannan. Mikä JTS-koneissa ohjaa nokkamuuntimien toimintaa? Tai oikeastaan solenoidin toimintaa? Ongelmana siis se, että P0010 taulussa ja livedatan mukaan ei ole edes pyyntiä muuntimelle.
Voisiko tästä dokumentista löytyä tietoa? ALFA 159 TRAINING MATERIAL
https://drive.google.com/file/d/0B-mS4U ... tyMjA/view

Avatar
IrocJack
Viestit: 62
Liittynyt: 09 Elo 2020, 23:01
Car(s): Giulia 2.2 jtdm -18
159 2.2 JTS -06

Ducati 749
Aprilia AF1 Futura
Gilera SC125
Kawasaki ZXR750

Camaro Iroc-Z
Beretta GTU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja IrocJack »

En suoraan tähän löytänyt apua, mutta paljon muuta hyödyllistä tuolla kyllä on, kiitos :)

Mittailin vastuksia solenoideista ja nokka-antureista ja jännitteitä noiden johdoista. Ja kappas vaan, PAKOsolenoidi ei anna vastusta ollenkaan. Eikä myöskään osoita mitään elonmerkkejä, vaikka sitä yrittää ruokkia suoralla virralla :crazyeyes: Imusolemoidi kyllä napsuttaa iloisesti..
Eli P0010 ei siis tarkoita tässä tapauksessa imupuolen vikaa, vaan pakosolenoidi (FAI sekin :twisted: ) on vetänyt vehkeen päähänsä. Tallikaverinsa imupuolella tekikin saman jo aikaisemmin.
-mittasin senkin tuolta tallin hyllyltä ja se lyö maihin kun navan ja rungon vastus huiteli neljässäkympissä.

Nyt pitää jostain kaivaa pakosolenoidi.. ja nuohan ei ole keskenään vaihtokelpoisia, vaikka niin monessakin paikassa väitetään. Liittimet on eri mallisia pakosolenoidin voisi ehkä saada imupuolelle, mutta toiseen suuntaan veivatessa joutuu veistelemään liitintä.

Avatar
jargon
Viestit: 655
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Stelvio 2,0 -17

(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jargon »

IrocJack kirjoitti:
21 Touko 2025, 14:35
En suoraan tähän löytänyt apua, mutta paljon muuta hyödyllistä tuolla kyllä on, kiitos :)

Mittailin vastuksia solenoideista ja nokka-antureista ja jännitteitä noiden johdoista. Ja kappas vaan, PAKOsolenoidi ei anna vastusta ollenkaan. Eikä myöskään osoita mitään elonmerkkejä, vaikka sitä yrittää ruokkia suoralla virralla :crazyeyes: Imusolemoidi kyllä napsuttaa iloisesti..
Eli P0010 ei siis tarkoita tässä tapauksessa imupuolen vikaa, vaan pakosolenoidi (FAI sekin :twisted: ) on vetänyt vehkeen päähänsä. Tallikaverinsa imupuolella tekikin saman jo aikaisemmin.
-mittasin senkin tuolta tallin hyllyltä ja se lyö maihin kun navan ja rungon vastus huiteli neljässäkympissä.

Nyt pitää jostain kaivaa pakosolenoidi.. ja nuohan ei ole keskenään vaihtokelpoisia, vaikka niin monessakin paikassa väitetään. Liittimet on eri mallisia pakosolenoidin voisi ehkä saada imupuolelle, mutta toiseen suuntaan veivatessa joutuu veistelemään liitintä.
Mulla on jemmassa käytetyt solenoidit (maxgear, eli ei ehkä hirmu laadukkaat nämäkään :lol: ) mutta ainakin näytti 10ohmia vastusta ja virtaa annettaessa napsahteli. Lisäksi löytyisi ne säätöpyörät, ilmeisesti toimivat mutta vaihdoin itse ketjujumpan yhteydessä nuokin uusiin.
Varkaudesta löytyy ja postikulujen hinnalla nuo saa itselleen :-D

Avatar
IrocJack
Viestit: 62
Liittynyt: 09 Elo 2020, 23:01
Car(s): Giulia 2.2 jtdm -18
159 2.2 JTS -06

Ducati 749
Aprilia AF1 Futura
Gilera SC125
Kawasaki ZXR750

Camaro Iroc-Z
Beretta GTU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja IrocJack »

Olisikohan sieltä suunnalta joku tulossa sunnuntaina Ahvenistolle, jos saisi siinä yhteydessä kulkeutumaan? En luota ollenkaan niin paljoa postiin, että ehtisivät perjantaiksi mulle asti :roll:

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Motonetissäkin taitaa olla niitä.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
IrocJack
Viestit: 62
Liittynyt: 09 Elo 2020, 23:01
Car(s): Giulia 2.2 jtdm -18
159 2.2 JTS -06

Ducati 749
Aprilia AF1 Futura
Gilera SC125
Kawasaki ZXR750

Camaro Iroc-Z
Beretta GTU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja IrocJack »

En tiedä mitä sähläsin sen *rikkinäisen" hyllyllä olleen imusolenoidin mittauksessa.. Mittasin vielä uudelleen, eikä se mitään maihin lyönyt rungon läpi :roll:
Pieni modifiointi liittimeen ja ex-imusolenoidista tuli uusi pakosolenoidi. Koodi kapulalla veks ja ainakin toistaiseksi myös pysynyt pois (kymmenkunta starttia) ja vetoja on paremmin kun vuosikausiin. Eli P0010 ei siis olekaan aina imupuolen kipu, jos Giancarlolle ei ole maanantaiaamulla ole millään muistunut mieleen miten päin noita pitikään asennella.

Avatar
palkus
Viestit: 5558
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Isojötsi vuotaa öljyä jostain ilmastoinnin kompuran takaa. Olin jo kampuran stefa kädessä, mutta siellä siivapyörän takana olikin kuivaa ja valuma jostain sieltä kompuran takaa/läheltä. Mitä potentiaalisia vuotopaikkoja sielä jossain voisi olla? Mimmonen hässäkkä tuo suodattimen tienoo on? Tietysti jos öljypohjan tai päätykannen tiivistys pettänyt.
"puhun niin totta kuin osaan"

Vastaa Viestiin