Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 5558
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Polforea kirjoitti:
30 Elo 2024, 20:56
^Se on tietty vähän että mitä kukin autoradioltaan haluaa (haluaako kuunnella levyä, puhelinta tahi intternettiä (spotify, nettiradiot), surffata facebookia vai ajaa, navigoida tai viestitellä tms), mutta esim. meikäläisen kriteereillä (joista tärkeimpiä on hyvä ääni, käytettävyys katsomatta ja mahdollisimman vähäinen visuaalinen ajamisenhäirintä) optimaaliset soittimet löytyy edelleen ihan perinteisestä autoradiohyllystä. Omassa viisysissä on kiinni 10-vuotias Pioneer DEH-80PRS, joka on yhä tässä aiheessa (eli näillä minun kriteereillä) melko kuninkuusluokkaa.
Juu, vanhassa vara parempi. Toi mun pioneeri on vain 6v vanha malli, mutta siin on kumminkin hitekkinä android auto. Tökkäsin pioneerin usb liitäntään palikan ja nyt siin on langaton android auto. Kyllä on nyt vanha mies ihmeissään ku navigointikin käy ja kaikki, eikä tartte piuhojen kanssa pelleillä saati samsunkia taskusta nyhjätä. Tottakai levyjäkin tulee soitettua koska spotifyn äänenlaatu on kyllä ala-arvoinen vs cd- levy.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jarsan
Viestit: 2492
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

palkus kirjoitti:
11 Syys 2024, 20:31
Tottakai levyjäkin tulee soitettua koska spotifyn äänenlaatu on kyllä ala-arvoinen vs cd- levy.
Riippuu milä laadulla oot dc++:lla ladannut ja poltellut levylle - eiku? :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei kysymys, mutta jos jotakuta sattuu jostain syystä arveluttamaan, niin nyt on testattu. Jos isojötsiä estää keittämästä käyttämällä lämppärin kennoa lisäsyylärinä, ei kabiinissa tule vilu.

Kerrottakoon myös, että 159 ei tee tuota temppua automaattisesti (vaikka automaatti-ilmastoinnilla voisi), vaan kuskin pitää hoksata tehdä se ihan itte.

Taisi aamuruuhkassa leipoa syylärin flekti...

Edit: ei porsinut. Toimii MESsillä ohjattuna hienosti ja testattuna lämpötilankin mukaan ohjautuu ihan kuten pitäisi, 99°C tömähtää pyörimään. Paha sanoa että mikä mielenhäiriön puute autolle aamulla iski, kun sääti jäähdytysnesteen määrän maksimista max-min puoliväliin ihan omatoimisesti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Siinähän flektissä on kaksi nopeutta omassa hitaan puolen rele hajos.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5037
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eri merkki mutta siinä oli syynä ettei termostaatti auennut kunnolla. Eli virtausta ja lämpöä ei kulkeutunut syylärille riittävästi.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1075
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Onko joillain tietoa onko 159 SW:ssä bosen johtoja valmiina peräkontissa? Äkkiä luulisi että voisi olla. Mullon pihassa varaosa-autona bosellinen sedan malli, ilmeisesti subbarin koko on eri sedanissa ja farkussa. Ajattelin vain jos siittä vaihtaisi kaikki kaiuttimet tuohon omaan kun kerta pihassa seisoo.
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Lonkalta veikkaisin että on, mutta senhän nähnee kun nykäsee vasemmasta takaposkesta verhoilun irti.

Toisaalta, ei sillä välttämättä ole väliäkään - Berlinan ja SW:n bosewooferit ovat vahvasti erilaisia ja ristiinsovittelu huutaa sen verran työtä että sinne voi asentaa oikeankin subwooferin samalla vaivalla. Erilaisia ovat käsittääkseni myös vahvistimet, eli Berlinasta todennäköisesti et saa siirrettyä SW:hen juuri muuta kuin kaiuttimet itsensä ilman lisätyötä. Tässäkin toisaalta, sinne voi asentaa suoraan paremmatkin kaiuttimet kun hommiin alkaa, Bose-elementeistä saatava riemu on kuitenkin aika kalpee suhteessa työmäärään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15160
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

...
Mulla on muuten toimiva SW:n bosen subbari, keskikaiutin ja johtosarja.

Jos kiinnostaa :lol: :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:
18 Syys 2024, 17:50
Edit: ei porsinut. Toimii MESsillä ohjattuna hienosti ja testattuna lämpötilankin mukaan ohjautuu ihan kuten pitäisi, 99°C tömähtää pyörimään. Paha sanoa että mikä mielenhäiriön puute autolle aamulla iski, kun sääti jäähdytysnesteen määrän maksimista max-min puoliväliin ihan omatoimisesti.
Tosiaan 99°C pörähtää flekti pyörimään ja koneen lämmöt laskee kohtuu nopeesti, eli termarikin aukeaa järkevästi. Eilen pöläytti toisen kerran hitusen ja heti pöläytyksen jälkeen hörähti flekti pyörimään - minusta vaikuttaa siltä, ettei paisarin korkki välttämättä pidä paineita oikein, pitänee kokeilla toista korkkia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5037
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja jos samanlainen paisunttasäiliö kuin 2.4 niin sen ohuen ylimmmän letkun kohdalle tulee hiushalkeamaa ja vuotaa juurikin paineistettuna.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
dnapekko
Viestit: 644
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
15 Loka 2024, 20:00
Ja jos samanlainen paisunttasäiliö kuin 2.4 niin sen ohuen ylimmmän letkun kohdalle tulee hiushalkeamaa ja vuotaa juurikin paineistettuna.
Minulla oli V6-Brerassa vuoto juurikin tuolla kohdassa, se ohut putkentumppi murtui siten, että pysyi paikoillaan, mutta vuoti ajossa
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Soon sama säiliö läpi koko 939-malliskaalan. Hyvä huomio tuo pikkuputken juuri, siitähän mulla Jivessäkin revähti irti koko putkentynkä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

https://www.ebay.de/itm/176133135086?_t ... p_homepage

Nyt saa edullisempaa takapönttöä 159:Iin.
Omaan tilasin nuo. Sopivuus hyvä, ainut miinus että ulostulo aikalailla erinäköinen mitä alkuperäinen, mutta ei sitä tuossa kuskinpaikalla huomaa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Vikakoodi 9001 pukkaa eli rattilukossa vikaa.
Olikos tuolle jotain tehtävissä?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Irrotus, purku, puhdistus ja voitelu taitaa olla se paras arpa mitä sille voi tehdä. Samalla toki näkee, että onko siellä sisällä jotain hapettumaa, murtumaa tms.

Kiinnitys taisi sitten olla murtokantapulteilla, eli sopivaa voimatyökalua suosilla kouraan kun lähdet sitä purkamaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Kiitos.
Ootteko joutunut hajottaa siitä jotain, vai saako siitä pultin kannasta jollain otteen?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Muistaakseni poistin sen pultin kannan ihan tylysti ja korvasin uusilla ruuveilla. En nyt muista että onko siellä kierteet vai mutterit.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

https://www.alfaclub.ro/forum/viewtopic ... 32#p339411

Tuossa muuten olikin aika kattava selvitys.

Edit.
Avasin tuon rattilukon.
ja pesin hammaspyörät bensiinillä.
Alkoi heti toimimaan kunnolla.
Alkuperäinen rasva muistutti lähinnä kohmeista sian läskiä.

Lukkopultit sain naputeltua vasaralla ja pistepuikolla ja lyöntimeissillä auki. Ei ne onneks kovin tiukassa olleetkaan.
Uusien pulttien 2kpl koko on m6x55 kuusiokanta tai kuusiokolo molemmat käy.
Rattilukko
Rattilukkomoduli
Ohjauslukko
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

jtdpower
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Heinä 2024, 19:22
Car(s): 159 2.4 q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jtdpower »

En kyl tiedä postaanko väärään paikkaan mutta kysynpä kumminkin;

Tietääkö kukaan hyvää pajaa pk seudulta joka tekis aurauskulmat moitteettomasti 159 q4:selle?

Avatar
Mikael J
Viestit: 185
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Mustang Cobra
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Noni. Kaksi vikakoodia pukkaa. Eli ensimmäinen P0016 (synkronointivaihe imu kierrokset) palanut jo pitkiä aikoja. Lähtee nollaamalla mutta tulee yleensä kolmannella käynnistyksellä tauluun. Eiköhän tämä viittaa siihen kuuluisaan venyneeseen jakoketjuun? Ajoituksen solenoidit irrotettu ja puhdistettu. Vedot kyllä autossa tallella muuten. Ketju vaihtoon hilppeineen?

Toinen on sit P1670 (polttoaineen paine)
Mikähän tämän mahtais tehdä? Autossa kummiskin vedot tallella ja käynnistyy hyvin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Mikä moottori?

3.2:ssa polttoaineen korkeapainepumppu on etukannen pakonokka-akselissa ja tarpeeksi venynyt ketju saa senkin epäsynkkaan ihan vikakoodin arvoisesti. Jos nelipyttyisissä on vastaava rakenne, niin niissäkin saattaa olla sama efekti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Mikael J
Viestit: 185
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Mustang Cobra
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Polforea kirjoitti:
08 Joulu 2024, 15:35
^Mikä moottori?

3.2:ssa polttoaineen korkeapainepumppu on etukannen pakonokka-akselissa ja tarpeeksi venynyt ketju saa senkin epäsynkkaan ihan vikakoodin arvoisesti. Jos nelipyttyisissä on vastaava rakenne, niin niissäkin saattaa olla sama efekti.
2.2 jts. 180,000km mittarissa.
Okei. Eli venynyt jakoketju saisi tämänkin aikaan? Eli pakonokka-akseli pyörittää korkeapaine pumppua?

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ainakin siis V6:ssa noin. En ole perehtynyt nelipytty-JTS:iin niin en nistä sano varmaksi, mutta jos periaate on sama, niin voi johtua ketjusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Mikael J
Viestit: 185
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Mustang Cobra
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Polforea kirjoitti:
08 Joulu 2024, 16:46
Ainakin siis V6:ssa noin. En ole perehtynyt nelipytty-JTS:iin niin en nistä sano varmaksi, mutta jos periaate on sama, niin voi johtua ketjusta.
Kiitos. Kyllä se tässä kuussa pitää tehdä jakoketju jumppa 2.2jts:ään kotipihassa.
Edellinen tehty liikkeessä vajaa 10 vuotta sitten. Kesti jopa sen 80,000km. Öljyt vaihdettu noin kahdesti vuodessa.
Onko mitään suosituksia ketjusarjan valmistajasta?
Febi Bilstein merkkinen ainakin löytyy Motonetistä. Kuhan ei oo made in Kiina.

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Taitaa se 2.2:nkin pumppu olla nokalla ajettava, kun näyttäsi tuossa kannen päässä olevan (1):
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... /939003427

Ketjusarjasuosituksia en hihasta nykäise, mutta nykäisen varmuuden vuoksi linkin homman ohjeisiin:
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... /939010455

Linkit vievät ulkomaalaiseen, epäviralliseen netti-eLearniin.

Edit: typo korjattu, vielä->vievät
Viimeksi muokannut Polforea, 08 Joulu 2024, 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Mikael J
Viestit: 185
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Mustang Cobra
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Polforea kirjoitti:
08 Joulu 2024, 20:52
Taitaa se 2.2:nkin pumppu olla nokalla ajettava, kun näyttäsi tuossa kannen päässä olevan (1):
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... /939003427

Ketjusarjasuosituksia en hihasta nykäise, mutta nykäisen varmuuden vuoksi linkin homman ohjeisiin:
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... /939010455

Linkit vielä ulkomaalaiseen, epäviralliseen netti-eLearniin.
Kiitos!🫶🏻

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Mulla on nyt skf:n osat jakopäässä.
Edelliset oli Fai - merkkiä ja niistä ohjuri petti sekä ketju veny nopeaa. Oisko ollu joku 60-70tkm aikana.
Kannattaa sitte harkita vaihtaako ajoituksen muuntimet ja vesipumpun samalla.
Muuntimia saa esim. Rockautosta jo aika halvalla.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

MarTan
Viestit: 52
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 07:40
Car(s): Ex: 159 2.4JTD, 159 1.9jtd TI, 159 2.0jtd TI, Brera, 156 2.5 V6, 159 2.2.jts

Nyt: 159 1.9jtd -11 & Giulia -17

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja MarTan »

159 1.9 jtdm manuaali vaikuttas oikuttelevan vetoakselilta.

Onko mitää kikkakakkosta millä varmistaa, kumman puolen vetoakselin sisäpää on kulunut. Vetäessä jurnuttaa ja tuntuu rattiin.

-M

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Heiluttamalla saattaa tuntua välystä.
Voi myös olla että suojakumi on sattumalta rikki, just siitä mikä vikoo.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Warrior
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Heinä 2019, 10:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Warrior »

Voi kokeilla laittaa prikkaa vetoakselin ja pyöränlaakeri väliin, niin että vetoakseli menee vähän sisäänpäin. Itse selvittänyt nuin, jos ei muuten ole varmuutta saanut. Toimii myös väliaikaispatenttina, jos esim. Tilaa vetoakselin, niin ei tarvi siihen asti ajaa täristävällä autolla.

TurboJ
Viestit: 377
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Montako erimallista kuskin istuinta on olemassa 939-sarjassa? Lähinnä koitan selvittää onko näissä kuinka suuret ergonomiset erot ja mistä istuinten eri mallit tunnistaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos joku malli puuttuu, niin ehkä joku älähtää?
-159 peruspenkki ns. 1 kahvan penkki
-159 ns. kahden kahvan penkki
-159 sähkösäätöpenkki
-159 TI kahden kahvan penkki
-159 TI sähkösäätöpenkki
-Brera manuaalisäätöpenkki
-Brera sähkösäätöpenkki
-Spider manuaalisäätöpenkki
-Spider sähkösäätöpenkki
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3628
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

2008 vuoden facelift penkki on vähän erilainen kuin vanhempi. Mielestäni vanhemmassa mallissa on parempi sivuttaistuki. Takapenkki vaihtui samaan aikaan saunanlauteeksi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
palkus
Viestit: 5558
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ja sitten noita peruspenkkejä on myös nahoilla. Takapenkin selkänojaa on sedaniin kiinteänä ja kääntyvänä. Suksiluukkua löytyy ja siittä kyynärnojasta lokeroa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Mikäs se onkaan semmonen harmaa mahdollisesti alcantara istuin jossa on punaiset kanttinauhat.
Oliko ihan viimeisissä ti:ssä tai sitten joku muu varustepaketti.
Anteeksi että olen kuutamolla aiheesta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5037
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ovoko kyttäillyt jo suht pitkään jos TI etupenkit tulisi eteen. Tässä niitä etsiessä on kyl pudonnut aika monenlaista penkkiä. Mm, keskiosat Alcantara ja reunat nahkaa jne
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, pinta- ja värivaihtoehtoja on paljon, mutta varsinaisia penkkimalleja huomattavasti rajatumpi määrä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Joskus 7-10vuotta sitten bilderbasenissa ja voh,fi sivustoilla oli aika useinkin nuita ti sisustoja ja muistan kun ti:n ratin hankin, niin silloinkin oli valinnan varaa eikä siitä muistaakseni tarvinnu maksaa satastakaan.
Nyt kun tarkistin tilanteen niin ei oikein mitään ti:osaa kummassakaan maassa purussa.
Kyllä nämäkin alkaa olla kohta mobilisti iässä. Tai onhan ne jo.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Mikael J
Viestit: 185
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Mustang Cobra
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Hyvää joulua vaan tänne tänne 159 osastolle!!🎅🏻

Tuli tossa viikonloppuna jakoketju sarja vaihdettua 2.2:een. Swag merkkinen sarja. Laahaimet, kiristin ja ketju.
Ajoitus muuntimia ei tullut vaihdettua.
Vanhassa ketjussa oli kyllä löysää. Nyt uus paikallaan ja hyvin käy.
Pieni nakutus ääni loppui mikä oli vanhassa ketjussa.
Mutta ei perhana kun vielä pukkaa vikakoodia (P0016 (synkronointivaihe, imu kierrokset)

Mikähän tässä on nyt on?
Voisko viallinen imu puolen solenoidi tätä nyt aiheuttaa?
Tosi nokka-akselin asento anturi?
Kiitos paljon.

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuskin on asentoanturi, kun koodi on nimenomaan ajoituksesta eikä sen tulkinnasta. Mutta ainakin se solenoidi on ihan potentiaalinen vikapaikka.

MESsillä nähnee tuostakin koneesta asennon pyynnön ja toteutuman, siitä voi koettaa päätellä asioita. Näkee miten ajoitus seuraa pyyntiä (onko viivettä, heiluuko ylimääräisiä) ja ehkä myös sen, onko perusasento varmasti kohdallaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Macela
Viestit: 2703
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: Brera 2.2, GT 3.2, GTV TS, 164 3.0 U.S.)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Macela »

Brerassa alusta tuntuu liian pehmeeltä, esim jarrutuksissa tuntuis niiaavan aika paljonkin. Perä sentin matalemmalla mitä keula joten sitäkin haluaisin hieman ylemmäs ryhtiin.

Vajaa 120tkm ajettu joten lienee alkuperäset iskarit&jouset jotka arvatenkin vaihtokunnos. Haluisin vakiokorkuiset sinne niin onko ehdotuksia mitä suosittelette? Riittääkö pelkät iskarit tai jouset vai suosiolla vaan molemmat uutta joka nurkkaan?

2.2 JTS

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5037
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Molemmat. Jo työn takia ja siksi kun kärsivät iskarien ruosteesta ja katkeavista jousista.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Mikael J
Viestit: 185
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Mustang Cobra
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Macela kirjoitti:
27 Joulu 2024, 15:10
Brerassa alusta tuntuu liian pehmeeltä, esim jarrutuksissa tuntuis niiaavan aika paljonkin. Perä sentin matalemmalla mitä keula joten sitäkin haluaisin hieman ylemmäs ryhtiin.

Vajaa 120tkm ajettu joten lienee alkuperäset iskarit&jouset jotka arvatenkin vaihtokunnos. Haluisin vakiokorkuiset sinne niin onko ehdotuksia mitä suosittelette? Riittääkö pelkät iskarit tai jouset vai suosiolla vaan molemmat uutta joka nurkkaan?

2.2 JTS
Vakiokorkuisista iskareista itellä (2.2 jts sedan) ollut noin 5 vuotta Bilstein B4:ät edessä ja takana. Hyvin on toiminut. Ja jousen alatukikumit kannattaa tarkistaa onko ehjät. Uudet ehottomasti tilalle jos on haljennut.
Tuolta löytyy kaikki👇🏻

https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 5_628.html

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Autodocilla näky olevan jousista eibachia vakio korkeudella, sitä tohtinee suositella ja lesjöfors on myös ollut varma valinta.
Omassa oli vähän aikaa kiinni kybin jouset ja ne oli paskat.

Iskareina mulla on myös ollut bilsteinin b4:set ja niihin olen ollut tyytyväinen.
Tosin sekin taitaa olla hieman alkuperäistä tanakampi vaihtoehto.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

koomala
Viestit: 101
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja koomala »

^Millä tavalla KYBit oli paskat? Ihan mielenkiinnosta, kun edelliseen 159:iin meni KYBit joka kulmaan, enkä huomannut ajaessa eroa vanhoihin orkkisjousiin. Istui tosin vähän alempana kuin orkkiksilla, koska en löytänyt nelivetoon tarkoitettuja jousia. Toki iskarit vaihtui samalla, joka vähän sotkee suoraa vertailua.

Avatar
Macela
Viestit: 2703
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: Brera 2.2, GT 3.2, GTV TS, 164 3.0 U.S.)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Macela »

Mulla tuli KYB takaiskarit 156:een ja kylmällä kelillä pompottaa, en tykkää yhtään. Asennusvirhe vai huonot iskarit?

Anyways, jos Breraan ampuis noi Bilsteinin B4 iskarit. Jousista Alfistista en löytäny vakiokorkuisia joten varmaan autodoc, spareto tai aeromotors sitten missä olis Monroeta ja Sachsia, lienee ok merkkejä?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Mulla se ongelma niiden kylien kanssa oli se että jos takakonttiin laittoi vähänkin kuormaa niin jouset oli liki pohjassa samantien. Ei muuta moittimista.
Kai progressiivisuus puuttui.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

A Bart
Viestit: 1888
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja A Bart »

koomala kirjoitti:
30 Joulu 2024, 13:01
^Millä tavalla KYBit oli paskat? Ihan mielenkiinnosta, kun edelliseen 159:iin meni KYBit joka kulmaan, enkä huomannut ajaessa eroa vanhoihin orkkisjousiin. Istui tosin vähän alempana kuin orkkiksilla, koska en löytänyt nelivetoon tarkoitettuja jousia. Toki iskarit vaihtui samalla, joka vähän sotkee suoraa vertailua.
Mulla jäätyi pakkasella niin että takapäästä tuli pomppulinna cromassa.
Granadassa jäätyi talvella aikoinaan niin että tuli etutukivarresta läpi molemmat, vuoden vanhat iskarit.
Tosin pakkastakin oli silloin talvella reilusti mutta silti.
Yhtään KYBiä ei enää mulle tule ostettuna.

Avatar
hjpp
Viestit: 2014
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Täällä meni Brerasta Kybit takana poikki alle vuodessa.

koomala
Viestit: 101
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja koomala »

Mulla ei ehtinytkään olla nuo KYBin jouset kuin vuoden verran alla ennen kuin auto vaihtoi omistajaa, niin ei kertynyt kestoiästä vielä kokemusta. Tosin orkkisjousiakin oli jo toinen kierros menossa 16v/200 tkm kohdalla, kun takajousi oli taas poikki. KYBin iskareita ei ole tainnut olla yhdessäkään omassa autossa, eikä yllä olevilla kokemuksilla taida olla tulossakaan.

Vastaa Viestiin