Valovammainen 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Valovammainen 156

Viesti Kirjoittaja ahma »

Morjesta,

Kaivoin Alfan talviteloilta ja kappas kummaa, valot eivät toimi vieläkään.

* valokatkaisim asentoon parkit, ei mitään
* valokatkaisin asentoon ajovalot, ei mitään
* siipi asentoon pitkät, ei mitään

..mutta kun vetää siipeä itseään kohti (väläytystoiminto, vai mikä se nyt on), kaikki valot palaa iha normaalisti.. o_O

Osaako joku lonkalta hihkasta pitääkö lähteä valojen ohjausrele -kauppaan, vai pitäiskö tota siipeä vähän herkistellä..
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Ratin takana viiksien ja ohjausakselin ympärillä olevien muovisuojien alla on liitin jonka kontaktit voi temppuilla. Se oli ainakin mulla vikana tuontapaisilla oireilla.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Itselläni oli myös kyseinen liitin syypää. Joku aiheeseen liittyvä relekin löytyy hanskalokeron takaa. Ruuvimeisselillä saa helposti kiristettyä ne kaikki kontaktit.

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Ei toivoa, pari tuntia tuli painittua.. Hanskalokero ja ohjausakselin suojamuovit on takapenkillä, kaikki releet tuli nypittyä irti ja tarkistettua. Siiven liittimen piuha tuli revittyä auki ja "herkisteltyä". Yksi johtimista näytti tummuneelta, tiedä sitten olisiko se ottanut lämpöä jossain kohtaa. Ei auta, korjaamolle se on vietävä.. Onpahan valmiiks purettu. :D
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

ahma kirjoitti:Ei toivoa, pari tuntia tuli painittua.. Hanskalokero ja ohjausakselin suojamuovit on takapenkillä, kaikki releet tuli nypittyä irti ja tarkistettua. Siiven liittimen piuha tuli revittyä auki ja "herkisteltyä". Yksi johtimista näytti tummuneelta, tiedä sitten olisiko se ottanut lämpöä jossain kohtaa. Ei auta, korjaamolle se on vietävä.. Onpahan valmiiks purettu. :D
Ei sitten konetilan puolelta löytyisi mitään releitä asiaan liittyen?

Ajattelin kirjoittaa tähän samaan ketjuun, kun itselläkin on ongelmaa valojen kanssa, tosin hieman erilaista. Asensin nimittäin jälkiasennus-xenonit lyhyille valoille. Settiin kuului Xenon-polttimot ja jännitteenmuuntimet ja muut asennustarvikkeet. Setin on tarkoitus ottaa virta alkuperäisen H7:n liittimestä, muuntaa se siitä 12V --> 27kV ja viedä takaisin uudelle polttimolle. Homman ongelma on siinä, että kun heitän pitkät päälle, niin lyhyet tuppaavat toisinaan sammumaan ja jos pysyvätkin päällä, niin takaisin lyhyille vaihdettaessa saattaa toinen lyhyistä tipahtaa pois päältä. Tuli pimeällä vähän orpo olo, kun heitin pitkille ja lyhyet sammuivat ja kun heitin takaisin lyhyille, niin päälle jäivät vain parkit :-D Äkkiä piti viiksen päästä käyttää parkeilla ja takas valoille, ni taas syttyi lyhyet. Virtaa nuo xenonit vievät rutosti, joten ajattelin alkuperäisten johtojen vain käyvän liian ahtaiksi. Niinpä sitten tein eilen patentin, jossa vedin suoraan akulta 30A releen kautta (yksi rele per umpio) virrat xenoneille siten, että rele ottaa ohjausvirtansa H7:n kannasta. Piuhana käytin vielä 4mm²-kaapelia, jonka pitäisi olla vähintäänkin riittävää. Eli nyt Xenonien pitäisi saada ainakin teoreettisesti suurin mahdollinen virta, jonka autosta voi saada niille... Pettymys oli kuitenkin melkoinen, kun settiä testatessa huomasin valojen edelleenkin toimivan hieman miten sattuu... Jännitetasot kuitenkin pysyvät auton käynnissäollessa 13 ja 14V välissä, joten en usko tämän virranpuutteestakaan johtuvan, vaikka merkit siihen hieman viittaavatkin... Mikä nyt neuvoksi, en enää keksi itse mitään...

Noilla valoilla tosin näkee lähes yhtä pitkälle, kuin alkuperäisillä pitkillä, joten ei se kauheasti haittaa, mutta olis kiva saada kuntoon kuitenkin =) Mainittakoon nyt vielä, että setti on täysin E-hyväksytty...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4878
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ai Xenonitko voi saada laillisesti ilman automaattista korkeuden säätöä?
Tuolla virtasyötöllä saa varmasti riittävästi virtaa, mutta miten maadoitus? Madoitus johtojen paksunnus/tuplaus voisi auttaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ai Xenonitko voi saada laillisesti ilman automaattista korkeuden säätöä?
Tuolla virtasyötöllä saa varmasti riittävästi virtaa, mutta miten maadoitus? Madoitus johtojen paksunnus/tuplaus voisi auttaa.
No, maadoituspuolen virrat vedin samalla 4mm²-kaapelilla suoraan akulta myös, että pitäis sekin riittää... Noh, katsos, kun tuo automaattinen korkeudensäätö vaaditaan vasta 10.10.1998- jälkeen rekisteröityihin ja oma on aiemmin sinä vuonna rekisteröity ;) Lampunpesurit tosin tarvitsisin, jotta tuo setti olis täysin laillinen... en sitten tiedä pitääkö umpioidenkin olla jotenkin erikseen hyväksytetty xenoneille, mut suoraan sanottuna ei kiinnosta =) Valoteho lyhyillä kasvoi niin huomattavasti, että en enää ikinä halua ajaa tavallisilla... 8)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Mullakin oli alkuun ongelmia noiden xenonien kanssa, mutta lähettivät uuden jännitteen muuntimen mulle, joka sitten korjasi ongelman. Sain palamaan toisen polttimonkin, kun se jännitteen muunnin välytti toista valoa, miten sattuu.

Otitko Jeppaa pois ne "hatut" sieltä umpiosta, vai saitko polttimot mahtumaan muuten?

Ihan virkavallan rauhan takia ja edessä olevan katsastuksen vuoksi mulla on nyt normi-polttimot kiinni :) Syksyllä taas xenonit kiinni, on aivan ehdottomat.

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

jaskas kirjoitti:Mullakin oli alkuun ongelmia noiden xenonien kanssa, mutta lähettivät uuden jännitteen muuntimen mulle, joka sitten korjasi ongelman. Sain palamaan toisen polttimonkin, kun se jännitteen muunnin välytti toista valoa, miten sattuu.

Otitko Jeppaa pois ne "hatut" sieltä umpiosta, vai saitko polttimot mahtumaan muuten?

Ihan virkavallan rauhan takia ja edessä olevan katsastuksen vuoksi mulla on nyt normi-polttimot kiinni :) Syksyllä taas xenonit kiinni, on aivan ehdottomat.
Mielenkiintoista... Pitääkin ottaa yhteyttä maahantuojaan ja kysellä tuosta hieman... Sulla siis toimii valot ihan normaalisti niiden uusien boxien kanssa? Mä jätin kyllä ne hatut sinne umpioon... mun mielestä tuo polttimo ei siihen ota kiinni, mut en ihan satavarma kyllä oo siitä... Mulla on huomenna katsastus ja aattelin pitää ne kiinni kyl, saa nyt nähdä, et kuin käy =)

EDIT: Onko sulla muuten minkä valmistajan setti? Itsellä on meccatunen...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Vikaa hakiessani deltan huoltomies sanoi, että kannattaa myös tarkastaa sulakepohja. Sulakepohjan liittimissä kuulemma ongelmia paljon. Otin itseltäni sulakepohjan irti, revin jokaisen sulakekannan irti ja puhdistusaineella putsailin kaikki kontaktit. Relekannat kiristin. En sitten tiedä oliko tuosta mitään apua kun varsinainen vika olikin siinä viiksen liittimessä.

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Jeppaa kirjoitti:Mielenkiintoista... Pitääkin ottaa yhteyttä maahantuojaan ja kysellä tuosta hieman... Sulla siis toimii valot ihan normaalisti niiden uusien boxien kanssa? Mä jätin kyllä ne hatut sinne umpioon... mun mielestä tuo polttimo ei siihen ota kiinni, mut en ihan satavarma kyllä oo siitä... Mulla on huomenna katsastus ja aattelin pitää ne kiinni kyl, saa nyt nähdä, et kuin käy =)

EDIT: Onko sulla muuten minkä valmistajan setti? Itsellä on meccatunen...
Tilasin omat tuolta briteistä viime talvena www.hid4u.co.uk : sta.
Merkki taitaa olla Pilot ?!
Kannattaa tarkistaa, että ottaako polttimo kiinni siihen "hattuun", mä luulen että se juuri tuhosi lopulta tuon minun yhden polttimon.

Ja muuten kaikki toimii normaalisti.

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Valovammainen 156 (O: Valojen siipikatkaisin)

Viesti Kirjoittaja ahma »

Nonii, tutusta autokorjaamosta tuli tuomio:

Valosiipi on paskana, vie merkkikorjaamoon, syitä: a) hänellä ei ole osia b) airbagia ei saa pois päältä ja se on pakko purkaa..

Soitto Deltaan, pelkkä viiksi 316€.. Siihen kaatu tää hyvin alkanut päivä..

Jos jollain on tuollaista nurkissa tai tietää että jostain romikselta löytyisi niin tarjoan kyllä kaljat! Ja tuo turvatyynyn purkaminen tuntuu aika hassulta...
156 2.0 TS ['98]

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Valovammainen 156 (O: Valojen siipikatkaisin)

Viesti Kirjoittaja ahma »

ahma kirjoitti:Ja tuo turvatyynyn purkaminen tuntuu aika hassulta...
Itsepuhelu jatkuu.. Se siipi on nyt tulossa romikselta kahdeksankympin hintaan. Onko jollain mutua siitä että tarviiko toi ratti ja airbag purkaa??
156 2.0 TS ['98]

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valovammainen 156 (O: Valojen siipikatkaisin)

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

ahma kirjoitti:Onko jollain mutua siitä että tarviiko toi ratti ja airbag purkaa??
En tarkalleen muista pitikö se/ne ottaa pois, mutta jos otat niin varmasti helpottaa työtäsi. Jos nyt päädyt rattia irroittelemaan niin sen irroittaminen ei ole mikään tieteen haaransa. Muistanet ottaa akun irti piuhoista, odottaa noin 15 min (jotta airbagin ecun sähkövaraukset kuoleentuvat???) ja sitten ratin takaa kaksi ..hmmm.. olikohan kuusiokoloruuvia irti. Sen jälkeen irtoaa ratin keskiö, jossa airbagi mukana ja niin... irroita myös airbagin johto. Ratti on muistaakseni kiinni isolla mutterilla, jonka jälkeen sain ainakin oman ratin irti kumivarasalla "hellästi" paukuttamalla. Sen jälkeen ainakin pääset käsiksi ratin akseleiden muoveihin yms... Niin... muistanet laittaa keskiön (ml. airbagin) hieman sivummalle työsi ajaksi. Kytke akku vasta kun kaikki työ on tehty ml. airbagin piuha on kiinni ja keskiö kiinnitetty. Muuten saat iloisen merkkivalon kojelautaasi, mikä poistuu vasta DA:n vast. kuittauksella. Muista: omalla vastuulla !!

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Valovammainen 156 (O: Valojen siipikatkaisin)

Viesti Kirjoittaja Zulak »

ahma kirjoitti:Nonii, tutusta autokorjaamosta tuli tuomio:

Valosiipi on paskana, vie merkkikorjaamoon, syitä: a) hänellä ei ole osia b) airbagia ei saa pois päältä ja se on pakko purkaa..

Soitto Deltaan, pelkkä viiksi 316€.. Siihen kaatu tää hyvin alkanut päivä..

Jos jollain on tuollaista nurkissa tai tietää että jostain romikselta löytyisi niin tarjoan kyllä kaljat! Ja tuo turvatyynyn purkaminen tuntuu aika hassulta...
Millä korjaamon kaveri perusteli, että vika on juuri siinä viiksessä?

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Valovammainen 156 (O: Valojen siipikatkaisin)

Viesti Kirjoittaja ahma »

Zulak kirjoitti:Millä korjaamon kaveri perusteli, että vika on juuri siinä viiksessä?
Ne oli siitä valoviiksen auton puolen liittimestä yhdistelleen nastoja ja todenneet että valot kyllä toimii. Viiksi tuli Pietarsaaresta puolessa päivässä ja saatiin asennettua viimein eilen. Valot toimii. \o/

Kiitokset JiiPeelle purkuohjeista.

(Ja samantein uutta korjattavaa tilalle.. ttu)
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tuli aamulla huomattua, että oikea ajovalopolttimo oli pimeenä. Koelaudassa ei kyllä palanut häikkävalo, joten oli sattumaa että huomasin asian.
Mistähän johtunee moinen, että vikasignaalia ei tule? Häikkävalo kyllä toimii sillä se ilmoittaa aika ajoin rekisterikilven valon toimimattomuudesta.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Janne kirjoitti:Tuli aamulla huomattua, että oikea ajovalopolttimo oli pimeenä. Koelaudassa ei kyllä palanut häikkävalo, joten oli sattumaa että huomasin asian.
Mistähän johtunee moinen, että vikasignaalia ei tule? Häikkävalo kyllä toimii sillä se ilmoittaa aika ajoin rekisterikilven valon toimimattomuudesta.
Jos kyseessä on nimenomaan ajovalopoltin niin sen toimimattomuudesta ei tule viestiä vikavalolle.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

No ompa erikoista. Mulle kait on ihan sama vaikka rekkarikilven valo ei palais, kunhan vaan tulis tieto kabiiniin mikä on varsinaisten valojen kunto.

Vastaa Viestiin