Valovammainen 156
Valvoja: Moderators
Valovammainen 156
Morjesta,
Kaivoin Alfan talviteloilta ja kappas kummaa, valot eivät toimi vieläkään.
* valokatkaisim asentoon parkit, ei mitään
* valokatkaisin asentoon ajovalot, ei mitään
* siipi asentoon pitkät, ei mitään
..mutta kun vetää siipeä itseään kohti (väläytystoiminto, vai mikä se nyt on), kaikki valot palaa iha normaalisti.. o_O
Osaako joku lonkalta hihkasta pitääkö lähteä valojen ohjausrele -kauppaan, vai pitäiskö tota siipeä vähän herkistellä..
Kaivoin Alfan talviteloilta ja kappas kummaa, valot eivät toimi vieläkään.
* valokatkaisim asentoon parkit, ei mitään
* valokatkaisin asentoon ajovalot, ei mitään
* siipi asentoon pitkät, ei mitään
..mutta kun vetää siipeä itseään kohti (väläytystoiminto, vai mikä se nyt on), kaikki valot palaa iha normaalisti.. o_O
Osaako joku lonkalta hihkasta pitääkö lähteä valojen ohjausrele -kauppaan, vai pitäiskö tota siipeä vähän herkistellä..
156 2.0 TS ['98]
Ei toivoa, pari tuntia tuli painittua.. Hanskalokero ja ohjausakselin suojamuovit on takapenkillä, kaikki releet tuli nypittyä irti ja tarkistettua. Siiven liittimen piuha tuli revittyä auki ja "herkisteltyä". Yksi johtimista näytti tummuneelta, tiedä sitten olisiko se ottanut lämpöä jossain kohtaa. Ei auta, korjaamolle se on vietävä.. Onpahan valmiiks purettu.
156 2.0 TS ['98]
Ei sitten konetilan puolelta löytyisi mitään releitä asiaan liittyen?ahma kirjoitti:Ei toivoa, pari tuntia tuli painittua.. Hanskalokero ja ohjausakselin suojamuovit on takapenkillä, kaikki releet tuli nypittyä irti ja tarkistettua. Siiven liittimen piuha tuli revittyä auki ja "herkisteltyä". Yksi johtimista näytti tummuneelta, tiedä sitten olisiko se ottanut lämpöä jossain kohtaa. Ei auta, korjaamolle se on vietävä.. Onpahan valmiiks purettu.
Ajattelin kirjoittaa tähän samaan ketjuun, kun itselläkin on ongelmaa valojen kanssa, tosin hieman erilaista. Asensin nimittäin jälkiasennus-xenonit lyhyille valoille. Settiin kuului Xenon-polttimot ja jännitteenmuuntimet ja muut asennustarvikkeet. Setin on tarkoitus ottaa virta alkuperäisen H7:n liittimestä, muuntaa se siitä 12V --> 27kV ja viedä takaisin uudelle polttimolle. Homman ongelma on siinä, että kun heitän pitkät päälle, niin lyhyet tuppaavat toisinaan sammumaan ja jos pysyvätkin päällä, niin takaisin lyhyille vaihdettaessa saattaa toinen lyhyistä tipahtaa pois päältä. Tuli pimeällä vähän orpo olo, kun heitin pitkille ja lyhyet sammuivat ja kun heitin takaisin lyhyille, niin päälle jäivät vain parkit Äkkiä piti viiksen päästä käyttää parkeilla ja takas valoille, ni taas syttyi lyhyet. Virtaa nuo xenonit vievät rutosti, joten ajattelin alkuperäisten johtojen vain käyvän liian ahtaiksi. Niinpä sitten tein eilen patentin, jossa vedin suoraan akulta 30A releen kautta (yksi rele per umpio) virrat xenoneille siten, että rele ottaa ohjausvirtansa H7:n kannasta. Piuhana käytin vielä 4mm²-kaapelia, jonka pitäisi olla vähintäänkin riittävää. Eli nyt Xenonien pitäisi saada ainakin teoreettisesti suurin mahdollinen virta, jonka autosta voi saada niille... Pettymys oli kuitenkin melkoinen, kun settiä testatessa huomasin valojen edelleenkin toimivan hieman miten sattuu... Jännitetasot kuitenkin pysyvät auton käynnissäollessa 13 ja 14V välissä, joten en usko tämän virranpuutteestakaan johtuvan, vaikka merkit siihen hieman viittaavatkin... Mikä nyt neuvoksi, en enää keksi itse mitään...
Noilla valoilla tosin näkee lähes yhtä pitkälle, kuin alkuperäisillä pitkillä, joten ei se kauheasti haittaa, mutta olis kiva saada kuntoon kuitenkin =) Mainittakoon nyt vielä, että setti on täysin E-hyväksytty...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4882
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
No, maadoituspuolen virrat vedin samalla 4mm²-kaapelilla suoraan akulta myös, että pitäis sekin riittää... Noh, katsos, kun tuo automaattinen korkeudensäätö vaaditaan vasta 10.10.1998- jälkeen rekisteröityihin ja oma on aiemmin sinä vuonna rekisteröity Lampunpesurit tosin tarvitsisin, jotta tuo setti olis täysin laillinen... en sitten tiedä pitääkö umpioidenkin olla jotenkin erikseen hyväksytetty xenoneille, mut suoraan sanottuna ei kiinnosta =) Valoteho lyhyillä kasvoi niin huomattavasti, että en enää ikinä halua ajaa tavallisilla...Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ai Xenonitko voi saada laillisesti ilman automaattista korkeuden säätöä?
Tuolla virtasyötöllä saa varmasti riittävästi virtaa, mutta miten maadoitus? Madoitus johtojen paksunnus/tuplaus voisi auttaa.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- jaskas
- Viestit: 621
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Mullakin oli alkuun ongelmia noiden xenonien kanssa, mutta lähettivät uuden jännitteen muuntimen mulle, joka sitten korjasi ongelman. Sain palamaan toisen polttimonkin, kun se jännitteen muunnin välytti toista valoa, miten sattuu.
Otitko Jeppaa pois ne "hatut" sieltä umpiosta, vai saitko polttimot mahtumaan muuten?
Ihan virkavallan rauhan takia ja edessä olevan katsastuksen vuoksi mulla on nyt normi-polttimot kiinni Syksyllä taas xenonit kiinni, on aivan ehdottomat.
Otitko Jeppaa pois ne "hatut" sieltä umpiosta, vai saitko polttimot mahtumaan muuten?
Ihan virkavallan rauhan takia ja edessä olevan katsastuksen vuoksi mulla on nyt normi-polttimot kiinni Syksyllä taas xenonit kiinni, on aivan ehdottomat.
Mielenkiintoista... Pitääkin ottaa yhteyttä maahantuojaan ja kysellä tuosta hieman... Sulla siis toimii valot ihan normaalisti niiden uusien boxien kanssa? Mä jätin kyllä ne hatut sinne umpioon... mun mielestä tuo polttimo ei siihen ota kiinni, mut en ihan satavarma kyllä oo siitä... Mulla on huomenna katsastus ja aattelin pitää ne kiinni kyl, saa nyt nähdä, et kuin käy =)jaskas kirjoitti:Mullakin oli alkuun ongelmia noiden xenonien kanssa, mutta lähettivät uuden jännitteen muuntimen mulle, joka sitten korjasi ongelman. Sain palamaan toisen polttimonkin, kun se jännitteen muunnin välytti toista valoa, miten sattuu.
Otitko Jeppaa pois ne "hatut" sieltä umpiosta, vai saitko polttimot mahtumaan muuten?
Ihan virkavallan rauhan takia ja edessä olevan katsastuksen vuoksi mulla on nyt normi-polttimot kiinni Syksyllä taas xenonit kiinni, on aivan ehdottomat.
EDIT: Onko sulla muuten minkä valmistajan setti? Itsellä on meccatunen...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Vikaa hakiessani deltan huoltomies sanoi, että kannattaa myös tarkastaa sulakepohja. Sulakepohjan liittimissä kuulemma ongelmia paljon. Otin itseltäni sulakepohjan irti, revin jokaisen sulakekannan irti ja puhdistusaineella putsailin kaikki kontaktit. Relekannat kiristin. En sitten tiedä oliko tuosta mitään apua kun varsinainen vika olikin siinä viiksen liittimessä.
- jaskas
- Viestit: 621
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Tilasin omat tuolta briteistä viime talvena www.hid4u.co.uk : sta.Jeppaa kirjoitti:Mielenkiintoista... Pitääkin ottaa yhteyttä maahantuojaan ja kysellä tuosta hieman... Sulla siis toimii valot ihan normaalisti niiden uusien boxien kanssa? Mä jätin kyllä ne hatut sinne umpioon... mun mielestä tuo polttimo ei siihen ota kiinni, mut en ihan satavarma kyllä oo siitä... Mulla on huomenna katsastus ja aattelin pitää ne kiinni kyl, saa nyt nähdä, et kuin käy =)
EDIT: Onko sulla muuten minkä valmistajan setti? Itsellä on meccatunen...
Merkki taitaa olla Pilot ?!
Kannattaa tarkistaa, että ottaako polttimo kiinni siihen "hattuun", mä luulen että se juuri tuhosi lopulta tuon minun yhden polttimon.
Ja muuten kaikki toimii normaalisti.
Valovammainen 156 (O: Valojen siipikatkaisin)
Nonii, tutusta autokorjaamosta tuli tuomio:
Valosiipi on paskana, vie merkkikorjaamoon, syitä: a) hänellä ei ole osia b) airbagia ei saa pois päältä ja se on pakko purkaa..
Soitto Deltaan, pelkkä viiksi 316€.. Siihen kaatu tää hyvin alkanut päivä..
Jos jollain on tuollaista nurkissa tai tietää että jostain romikselta löytyisi niin tarjoan kyllä kaljat! Ja tuo turvatyynyn purkaminen tuntuu aika hassulta...
Valosiipi on paskana, vie merkkikorjaamoon, syitä: a) hänellä ei ole osia b) airbagia ei saa pois päältä ja se on pakko purkaa..
Soitto Deltaan, pelkkä viiksi 316€.. Siihen kaatu tää hyvin alkanut päivä..
Jos jollain on tuollaista nurkissa tai tietää että jostain romikselta löytyisi niin tarjoan kyllä kaljat! Ja tuo turvatyynyn purkaminen tuntuu aika hassulta...
156 2.0 TS ['98]
Re: Valovammainen 156 (O: Valojen siipikatkaisin)
Itsepuhelu jatkuu.. Se siipi on nyt tulossa romikselta kahdeksankympin hintaan. Onko jollain mutua siitä että tarviiko toi ratti ja airbag purkaa??ahma kirjoitti:Ja tuo turvatyynyn purkaminen tuntuu aika hassulta...
156 2.0 TS ['98]
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Valovammainen 156 (O: Valojen siipikatkaisin)
En tarkalleen muista pitikö se/ne ottaa pois, mutta jos otat niin varmasti helpottaa työtäsi. Jos nyt päädyt rattia irroittelemaan niin sen irroittaminen ei ole mikään tieteen haaransa. Muistanet ottaa akun irti piuhoista, odottaa noin 15 min (jotta airbagin ecun sähkövaraukset kuoleentuvat???) ja sitten ratin takaa kaksi ..hmmm.. olikohan kuusiokoloruuvia irti. Sen jälkeen irtoaa ratin keskiö, jossa airbagi mukana ja niin... irroita myös airbagin johto. Ratti on muistaakseni kiinni isolla mutterilla, jonka jälkeen sain ainakin oman ratin irti kumivarasalla "hellästi" paukuttamalla. Sen jälkeen ainakin pääset käsiksi ratin akseleiden muoveihin yms... Niin... muistanet laittaa keskiön (ml. airbagin) hieman sivummalle työsi ajaksi. Kytke akku vasta kun kaikki työ on tehty ml. airbagin piuha on kiinni ja keskiö kiinnitetty. Muuten saat iloisen merkkivalon kojelautaasi, mikä poistuu vasta DA:n vast. kuittauksella. Muista: omalla vastuulla !!ahma kirjoitti:Onko jollain mutua siitä että tarviiko toi ratti ja airbag purkaa??
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Valovammainen 156 (O: Valojen siipikatkaisin)
Millä korjaamon kaveri perusteli, että vika on juuri siinä viiksessä?ahma kirjoitti:Nonii, tutusta autokorjaamosta tuli tuomio:
Valosiipi on paskana, vie merkkikorjaamoon, syitä: a) hänellä ei ole osia b) airbagia ei saa pois päältä ja se on pakko purkaa..
Soitto Deltaan, pelkkä viiksi 316€.. Siihen kaatu tää hyvin alkanut päivä..
Jos jollain on tuollaista nurkissa tai tietää että jostain romikselta löytyisi niin tarjoan kyllä kaljat! Ja tuo turvatyynyn purkaminen tuntuu aika hassulta...
Re: Valovammainen 156 (O: Valojen siipikatkaisin)
Ne oli siitä valoviiksen auton puolen liittimestä yhdistelleen nastoja ja todenneet että valot kyllä toimii. Viiksi tuli Pietarsaaresta puolessa päivässä ja saatiin asennettua viimein eilen. Valot toimii. \o/Zulak kirjoitti:Millä korjaamon kaveri perusteli, että vika on juuri siinä viiksessä?
Kiitokset JiiPeelle purkuohjeista.
(Ja samantein uutta korjattavaa tilalle.. ttu)
156 2.0 TS ['98]
- MKT
- Viestit: 682
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Jos kyseessä on nimenomaan ajovalopoltin niin sen toimimattomuudesta ei tule viestiä vikavalolle.Janne kirjoitti:Tuli aamulla huomattua, että oikea ajovalopolttimo oli pimeenä. Koelaudassa ei kyllä palanut häikkävalo, joten oli sattumaa että huomasin asian.
Mistähän johtunee moinen, että vikasignaalia ei tule? Häikkävalo kyllä toimii sillä se ilmoittaa aika ajoin rekisterikilven valon toimimattomuudesta.