Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- UusAlfisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En tiedä onko offtopic mut pakko kysyä;
Kenen hylkäämä k a u n o t a r 156 Rosso GTA seisoo Vuosaaren Columbuksen parkkihallissa? Seissy viimesen about puolen vuoden jo, tiedän koska ainaku käyn ostoksilla nii siinä sitte S-marketin kassi kädessä jään jokakerta suu auki kattomaan et voi jumppe minkä näkönen.
Nuoren ikäni takia (25v) en oo koviin moneen GTA:han törmänny varsinkaan Suomessa. Siks oli pakko avautua.
PS: jos myyt nii paa viestii
Kenen hylkäämä k a u n o t a r 156 Rosso GTA seisoo Vuosaaren Columbuksen parkkihallissa? Seissy viimesen about puolen vuoden jo, tiedän koska ainaku käyn ostoksilla nii siinä sitte S-marketin kassi kädessä jään jokakerta suu auki kattomaan et voi jumppe minkä näkönen.
Nuoren ikäni takia (25v) en oo koviin moneen GTA:han törmänny varsinkaan Suomessa. Siks oli pakko avautua.
PS: jos myyt nii paa viestii
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
-
- Viestit: 177
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos siinä on kilvet kiinni, niin saahan omistajan selvitettyä ......PS:Luulen,että jos on myynnissä, niin ei varmaan ihan halvalla lähde, nämä GTA:t, kun ovat vähän sellasia keräilykappaleita harvinaisuutensa vuoksiUusAlfisti kirjoitti: ↑22 Tammi 2022, 13:29En tiedä onko offtopic mut pakko kysyä;
Kenen hylkäämä k a u n o t a r 156 Rosso GTA seisoo Vuosaaren Columbuksen parkkihallissa? Seissy viimesen about puolen vuoden jo, tiedän koska ainaku käyn ostoksilla nii siinä sitte S-marketin kassi kädessä jään jokakerta suu auki kattomaan et voi jumppe minkä näkönen.
Nuoren ikäni takia (25v) en oo koviin moneen GTA:han törmänny varsinkaan Suomessa. Siks oli pakko avautua.
PS: jos myyt nii paa viestii
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Suosituksia osaavasta (ja mieluiten edullisesta) Alfa-huoltokorjaamosta PK-seudulla 2005 vm. ikäiselle 156:lle? Mulla ei aikaisempaa kokemusta Alfasta ja nyt olisi hieman laittoa etupäässä...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olenko ymmärtänyt oikein, AR 156 STW JTS -05, kytkimen Master Cylinder suoraan polkimesta ja Slave Cylinder kytkinkopassa, ilmaus Slavesta?
Kytkinpoljin on pehmeä, eikä ilmaaminen auta, Master Cylinder sökö? Mistähän mahtais saada polkimen palautusjousisysteemin, on rikki. Poljin
palautuu kyllä vissiin ilmankin, mutta on napakampi. Minkähänlainen homma on ton Masterin vaihto, kun en ole vielä päässyt käymään auton alla?
Kytkinpoljin on pehmeä, eikä ilmaaminen auta, Master Cylinder sökö? Mistähän mahtais saada polkimen palautusjousisysteemin, on rikki. Poljin
palautuu kyllä vissiin ilmankin, mutta on napakampi. Minkähänlainen homma on ton Masterin vaihto, kun en ole vielä päässyt käymään auton alla?
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pääsylinterin vaihto onnistuu yläkautta, ei tarvitse käydä auton alla. Ei ole paha homma. Ilmausnippa on työsylinterille menevässä linjassa, ei itse sylinterissä. Kunnolliseen ilmaamiseen tarvitsee siis kaverin. Toinen painaa polkimen pohjaan ja toinen avaa ilmausnipan, jolloin saadaan sylinterikin ilmattua kunnolla ja nesteet vaihtumaan. Ilmauslaitteilla vaihtuu nesteet vain letkusta.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eli Masterin ja Slaven välissä on ilmausnippa? Luulin, että ilmaus tapahtuu kytkinkopassa olevasta Slavesta sokka irroittamalla ja vetämällä
putkea/letkua muutama milli oikealle. V6-koneisissa on Slave ilmeisesti sielä akkutelineen alla missä nippa päässä, mutta onko 2,0 JTS:ssäkin?
Pitää Masterin olla alkuperäinen, vai toimiiko muiden valmistamat?
putkea/letkua muutama milli oikealle. V6-koneisissa on Slave ilmeisesti sielä akkutelineen alla missä nippa päässä, mutta onko 2,0 JTS:ssäkin?
Pitää Masterin olla alkuperäinen, vai toimiiko muiden valmistamat?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyllä se on juuri kuten kerroit, sokka ylös ensimmäiseen asentoon ja vedät putkea ulos, jolloin "ilmanippa" aukeaa!
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Siittä palautin jousesta sen vertta, että on syytä olla ehjä. Sen polkimen täytyy nousta yläasentoonsa. Ne mustat mörjat ilmaamalla pois sieltä kytkinpiiristä ja uusi palautinjousi, niin eiköhän se siitä.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mistä palautinjouselle varaosanumero?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
eper löyty numerot
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Moro.
2.5 busson: Venttilikopan kannen sekä tulppien kiristysmomenttia olen kuumeisesti koittanut googlata(myös täältä) ilman kunnon tulosta. Olisiko kenelläkään tiedossa?
Jos jollain muutkin ko koneen momentit jonkin linkin takana niin arvostan.
Nöyrästi jo etukäteen kiittäen.
2.5 busson: Venttilikopan kannen sekä tulppien kiristysmomenttia olen kuumeisesti koittanut googlata(myös täältä) ilman kunnon tulosta. Olisiko kenelläkään tiedossa?
Jos jollain muutkin ko koneen momentit jonkin linkin takana niin arvostan.
Nöyrästi jo etukäteen kiittäen.
- Tiige
- Viestit: 2944
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Venttiilikopat 12NmAmericanItalian kirjoitti: ↑26 Maalis 2022, 00:28Moro.
2.5 busson: Venttilikopan kannen sekä tulppien kiristysmomenttia olen kuumeisesti koittanut googlata(myös täältä) ilman kunnon tulosta. Olisiko kenelläkään tiedossa?
Jos jollain muutkin ko koneen momentit jonkin linkin takana niin arvostan.
Nöyrästi jo etukäteen kiittäen.
Tulpat 31-40Nm
Elearnista löytyy loput:
http://4cardata.info/elearn/116/2/
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
SuurkiitoksetTiige kirjoitti: ↑26 Maalis 2022, 00:41Venttiilikopat 12NmAmericanItalian kirjoitti: ↑26 Maalis 2022, 00:28Moro.
2.5 busson: Venttilikopan kannen sekä tulppien kiristysmomenttia olen kuumeisesti koittanut googlata(myös täältä) ilman kunnon tulosta. Olisiko kenelläkään tiedossa?
Jos jollain muutkin ko koneen momentit jonkin linkin takana niin arvostan.
Nöyrästi jo etukäteen kiittäen.
Tulpat 31-40Nm
Elearnista löytyy loput:
http://4cardata.info/elearn/116/2/
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Siellähän se on missä kuvailet. Siitä jos ilmaat ilmauslaitteella jää sylinterissä olevat nesteet vaihtumatta.
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Posi uutisia kerrankin. Onnistui lähes ongelmitta toisen venakopan tiivisteen vaihto. Vain pari kuusiokolopäätä ja sen öljytikun kiinnikkeen tiputin pohjapanssarin väliin. Onko näissä tehtaalta saanut tilattua uutena tuollaista isoa peltipanssaria? On meinaa ihan laadukkaan oloinen tuuletusaukkoineen jne. Täyttyy irrottaa tänään kokonaan niin näkee mitä kaikkea sen välissä lopulta on.
Oli muuten pultit aivan hullun raivolla kiinni. Varsinkin niistä kohtaa joista eniten vuoti. Nyt on oikeassa momentissa kaikki kuten pitääkin.(kiitos vielä Tiige)
Loppui samantien tuoreen öljyn kärtsäävä katkukin. Pitää toinenkin vaihdella jahka kerkiän. Seuraavaksi uutta jarrua ja umpiot tähän. Koitan päivitellä projektit osioon tästä ja 159:stä kuvien kanssa jahka myös kerkiän
Oli muuten pultit aivan hullun raivolla kiinni. Varsinkin niistä kohtaa joista eniten vuoti. Nyt on oikeassa momentissa kaikki kuten pitääkin.(kiitos vielä Tiige)
Loppui samantien tuoreen öljyn kärtsäävä katkukin. Pitää toinenkin vaihdella jahka kerkiän. Seuraavaksi uutta jarrua ja umpiot tähän. Koitan päivitellä projektit osioon tästä ja 159:stä kuvien kanssa jahka myös kerkiän
- Turre
- Viestit: 337
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Mitsubishi Outlander mk1 2.4 -05 (Ronsu II) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Tehtaan "panssarit" on kyllä tietääkseni kaikki muovisia metallivahvikkeilla. Metallisia on ainakin kahta versiota, alumiininen ja sitten teräksinen jolla painoakin on yli 10kg, todellinen panssari siis
Nuo alumiiniset on hyviä, katsastusmiehetkin niitä ihastelee
Nuo alumiiniset on hyviä, katsastusmiehetkin niitä ihastelee
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 18 Kesä 2021, 16:15
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hei!
Perustietoa: 1998 2.0 TS
Onko kenelläkään tullut vastaan ongelmaa että kylmällä koneella käy hyvin, ja kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee noin 30 asteiseksi niin alkaa epätasainen käyntihäiriö. Tyhjäkäynnillä päästöt varsinkin hc on noin 4x liian korkea, kierroksilla noin 2x
linkki videoon jossa demonstraatio, käyntiääni hieman muuttuu koko videon aikana ja käyntihäiriö alkaa noin minuutin kohdalla videossa:
https://mega.nz/file/G1FGVbII#r-gYm3pYa ... -kVarX18Ts
Tilanne paranee hieman kun moottoria kuormitetaan (esim. lähdetään paikaltaan antamatta kaasua). Asiaa on jo muutaman vuoden selvitetty ja siinä ajassa on keritty vaihtamaan:
- Lambda, uusi alkuperäinen bosch
- Ilmamassamittari, uusi alkuperäinen bosch
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, uusi
- katalysaattori, uusi tarvike
- ilmanputsarin suodatin
- tulpat
- Puolat (koko setti) kaikkine liittimineen, toisesta seisoneesta autosta
- Tyhjäkäynnin servo/mittari, toisesta autosta
"ihmeellisyyksiä" löydetty:
- lamda-anturin "anturi-maahan" edellisen omistajan lisäämä johto suoraan maahan (normaalisti ecu:n oma referenssi maa)
Delphi:n vikakoodilukijalla tehty oppimisarvojen nollaus mutta tällä ohjelmalla ei voi tehdä kaasulapän resetointia. Tämä proseduuri on tehty MultiEcuScan:illa.
"suuttimien" merkkivalo, eikä mitään vikakoodia rekisteröidy vaikka lambda-anturi ei ole edes kytketty, voisiko tämä yllä mainittu viritelmä olla rikkonut ecu:n?
Aivan kuin ecu vaihtaisi open loop tilasta closed loop tilaan lämpötilan noustessa ja jostain syystä säädöt menevät aivan pieleen.
Perustietoa: 1998 2.0 TS
Onko kenelläkään tullut vastaan ongelmaa että kylmällä koneella käy hyvin, ja kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee noin 30 asteiseksi niin alkaa epätasainen käyntihäiriö. Tyhjäkäynnillä päästöt varsinkin hc on noin 4x liian korkea, kierroksilla noin 2x
linkki videoon jossa demonstraatio, käyntiääni hieman muuttuu koko videon aikana ja käyntihäiriö alkaa noin minuutin kohdalla videossa:
https://mega.nz/file/G1FGVbII#r-gYm3pYa ... -kVarX18Ts
Tilanne paranee hieman kun moottoria kuormitetaan (esim. lähdetään paikaltaan antamatta kaasua). Asiaa on jo muutaman vuoden selvitetty ja siinä ajassa on keritty vaihtamaan:
- Lambda, uusi alkuperäinen bosch
- Ilmamassamittari, uusi alkuperäinen bosch
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, uusi
- katalysaattori, uusi tarvike
- ilmanputsarin suodatin
- tulpat
- Puolat (koko setti) kaikkine liittimineen, toisesta seisoneesta autosta
- Tyhjäkäynnin servo/mittari, toisesta autosta
"ihmeellisyyksiä" löydetty:
- lamda-anturin "anturi-maahan" edellisen omistajan lisäämä johto suoraan maahan (normaalisti ecu:n oma referenssi maa)
Delphi:n vikakoodilukijalla tehty oppimisarvojen nollaus mutta tällä ohjelmalla ei voi tehdä kaasulapän resetointia. Tämä proseduuri on tehty MultiEcuScan:illa.
"suuttimien" merkkivalo, eikä mitään vikakoodia rekisteröidy vaikka lambda-anturi ei ole edes kytketty, voisiko tämä yllä mainittu viritelmä olla rikkonut ecu:n?
Aivan kuin ecu vaihtaisi open loop tilasta closed loop tilaan lämpötilan noustessa ja jostain syystä säädöt menevät aivan pieleen.
-
- Viestit: 250
- Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
- Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tarkista ekana imuvuodot ilmamassa-anturin jälkeen. Yleinen paikka on se kurttuputken huohotinyhde, se tuppaa murtumaan ajansaatossa.brothesignupsuccs kirjoitti: ↑23 Huhti 2022, 18:10Hei!
Perustietoa: 1998 2.0 TS
Onko kenelläkään tullut vastaan ongelmaa että kylmällä koneella käy hyvin, ja kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee noin 30 asteiseksi niin alkaa epätasainen käyntihäiriö. Tyhjäkäynnillä päästöt varsinkin hc on noin 4x liian korkea, kierroksilla noin 2x
linkki videoon jossa demonstraatio, käyntiääni hieman muuttuu koko videon aikana ja käyntihäiriö alkaa noin minuutin kohdalla videossa:
https://mega.nz/file/G1FGVbII#r-gYm3pYa ... -kVarX18Ts
Tilanne paranee hieman kun moottoria kuormitetaan (esim. lähdetään paikaltaan antamatta kaasua). Asiaa on jo muutaman vuoden selvitetty ja siinä ajassa on keritty vaihtamaan:
- Lambda, uusi alkuperäinen bosch
- Ilmamassamittari, uusi alkuperäinen bosch
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, uusi
- katalysaattori, uusi tarvike
- ilmanputsarin suodatin
- tulpat
- Puolat (koko setti) kaikkine liittimineen, toisesta seisoneesta autosta
- Tyhjäkäynnin servo/mittari, toisesta autosta
"ihmeellisyyksiä" löydetty:
- lamda-anturin "anturi-maahan" edellisen omistajan lisäämä johto suoraan maahan (normaalisti ecu:n oma referenssi maa)
Delphi:n vikakoodilukijalla tehty oppimisarvojen nollaus mutta tällä ohjelmalla ei voi tehdä kaasulapän resetointia. Tämä proseduuri on tehty MultiEcuScan:illa.
"suuttimien" merkkivalo, eikä mitään vikakoodia rekisteröidy vaikka lambda-anturi ei ole edes kytketty, voisiko tämä yllä mainittu viritelmä olla rikkonut ecu:n?
Aivan kuin ecu vaihtaisi open loop tilasta closed loop tilaan lämpötilan noustessa ja jostain syystä säädöt menevät aivan pieleen.
Tarkista lambdan liittimelle tulevat johdot moottorinohjauksen johtosarjasta. Mikäli se maajohto on sieltä poikki, tulisi se korjata. Kyseessä ei ole "pelkkä maa" vaan signaalimaa johon moottorinohjaus vertailee lambdan signaalitasoa. Mikäli sen maadoittaa moottoriin/koriin/muualle, saattaa signaalin nollataso olla eri kuin moottorinohjauksella. Se voi aiheuttaa joskus mystisiäkin ongelmia.
Ilmeisesti sulla on pääsy multiecuscaniin? Katso sen kanssa mitä lambdan arvot tekee moottorinohjauksen mennessä "closed loop" tilaan, siinä nuo ongelmat sulla tuntuu alkavan. Pistä mesistä logitus päälle ja anna 5-10s kerrallaan korotettua kierroslukua. Tässä miten itse testailin lambdan toimivuutta viewtopic.php?p=655508#p655508
Toimiva lambda sahaa n. 100mV - 900mV välillä muutaman sekunnin välein, käy niinsanotusti rikas-laiha välillä.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 27 Tammi 2016, 01:20
- Car(s): 156 sw 1.9 JTD -05
156 sw 2.0 JTS -04
156 sw 2.0 JTS -03
156 sw 2.0 TS -01
------------------------------
33 1.5 TI -87 - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ilmastointi (autom.) vikaan kaipaisin kovasti neuvoa.
Eli auto on 156 1.9 jtd-mjet sportwagon 2006 (-05).
Vikakoodeja on kaksi ja ne palaa takaisin heti kuittauksen jälkeen.
B1950 Pollution sensor - high signal
B1951 Fog sensor - high signal
Jouduin joku aika sitten vaihtamaan toisen säädin paneelin, koska nopeuskiekko ja kuskinkiekko ei kunnolla toimineet. Uusi käytetty paneeli toimi.
Mutta samalla on koko ajan sekin ongelma, että autossa jos lämmöt päällä, niin sisällä on kovin lämmintä ja tunkkaista. Ainoastaan kylmällä, tulee viileätä. 16.5 astetta antaa jo aika lämmintä, eikä sillä voi pitää.
Eikä sisäkierto ole päällä.
Katsoin multiecuscanilla ilmastoinnin /säätimien arvoja säädettäessä, niin kyllä ne minusta jotenkin reagoi, mixing actuator oli hieman vaihteleva, ehkä.
Missähän kohtaan vikakoodia antavat anturit sijaitsevat?
Eli auto on 156 1.9 jtd-mjet sportwagon 2006 (-05).
Vikakoodeja on kaksi ja ne palaa takaisin heti kuittauksen jälkeen.
B1950 Pollution sensor - high signal
B1951 Fog sensor - high signal
Jouduin joku aika sitten vaihtamaan toisen säädin paneelin, koska nopeuskiekko ja kuskinkiekko ei kunnolla toimineet. Uusi käytetty paneeli toimi.
Mutta samalla on koko ajan sekin ongelma, että autossa jos lämmöt päällä, niin sisällä on kovin lämmintä ja tunkkaista. Ainoastaan kylmällä, tulee viileätä. 16.5 astetta antaa jo aika lämmintä, eikä sillä voi pitää.
Eikä sisäkierto ole päällä.
Katsoin multiecuscanilla ilmastoinnin /säätimien arvoja säädettäessä, niin kyllä ne minusta jotenkin reagoi, mixing actuator oli hieman vaihteleva, ehkä.
Missähän kohtaan vikakoodia antavat anturit sijaitsevat?
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mitä ulkolämpömittari näyttää?
Toisekseen onko akku ollu irti lähiaikoina? Ilmastointi opettelee itsensä raja-arvoja akun kytkennässä. Silloin mihinkään auton sähköihin ei saa koskea (ei virtoja päälle, ovia auki tms). En muista, voiko arvoja unohtaa MES:n avulla.
Eli akku irti hetkeksi ja sit takaisin kiinni, antaa hakea säädöt ja sitärataa.
Toisekseen onko akku ollu irti lähiaikoina? Ilmastointi opettelee itsensä raja-arvoja akun kytkennässä. Silloin mihinkään auton sähköihin ei saa koskea (ei virtoja päälle, ovia auki tms). En muista, voiko arvoja unohtaa MES:n avulla.
Eli akku irti hetkeksi ja sit takaisin kiinni, antaa hakea säädöt ja sitärataa.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kun paneeli on vaihdettu, tarkistaisin että kaikki johdot on varmasti kunnolla kiinni. Sekä sen, että osanumero on varmasti sama kuin vanhalla, ellei tullut vielä varmaksi vertailtua.
Kun Aqun vinkin myötä tarkistat auton kuvitelman ulkolämpötilasta, niin tsekkaa samalla auton (AC:n) kuvitelma auton sisälämpötilasta. Heitot näissä voi aiheuttaa jänniä tuntemuksia.
http://4cardata.info/elearn/116/2/20000 ... 65/3234647
Pollution sensoria en löytänyt
Kertooko MES näiltä antureilta mitään arvoja? Entäs vanhalla paneelilla?
Sisäkierto ei ehkä valitusti ole päällä, mutta onko läppä kuitenkin sisäkierron puolella? Pollution sensor kuulostaa fartikkelianturilta, olikos näissä automaattista sisäkiertoa, voisiko läppä siis olla sisäkierrolla automatiikan toimesta?
Kun Aqun vinkin myötä tarkistat auton kuvitelman ulkolämpötilasta, niin tsekkaa samalla auton (AC:n) kuvitelma auton sisälämpötilasta. Heitot näissä voi aiheuttaa jänniä tuntemuksia.
Fogisensorin pitäisi sijaita kutakuinkin taustapeilin jalassa (K3 mist sensor):
http://4cardata.info/elearn/116/2/20000 ... 65/3234647
Pollution sensoria en löytänyt
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Niinku tuossa Polforea jo kyselikin tärkeimmät, mutta vaihdoitko koko yksikön, vai vain etupanelin? Noit on ominaisuus sidottuja ja mulla luki jopa käyttömaa. Vaihda se käyttöpaneeli vain, niin säilyy orggis älySupikka kirjoitti: ↑03 Touko 2022, 16:12Ilmastointi (autom.) vikaan kaipaisin kovasti neuvoa.
Eli auto on 156 1.9 jtd-mjet sportwagon 2006 (-05).
Vikakoodeja on kaksi ja ne palaa takaisin heti kuittauksen jälkeen.
B1950 Pollution sensor - high signal
B1951 Fog sensor - high signal
Jouduin joku aika sitten vaihtamaan toisen säädin paneelin, koska nopeuskiekko ja kuskinkiekko ei kunnolla toimineet. Uusi käytetty paneeli toimi.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuo uusi paneli on autosta, jossa on lisävarusteena ollut Winter pack, jolloin näiden tunnistimien puuttuminen tulee tietysti vikoina. Jos tiedät auton, josta paneli on irroitettu, voit ottaa siitä myös nuo tunnistimet, johtosarjoissa on valmiit liittimet. Sisäpuolinen huurretunnistin on tosiaan peilin jalan muovikuvun alla ja saastetunnistin ilmanottoaukossa. Jos et halua asentaa niitä, niin voit myös testerillä muuttaa ohjelman niin että se ei tunnista näitä tunnistimia lainkaan. Syötät koodin (JTDm mallissa) 60678677 tilalle koodin 60678676 (Delphi Clmate Control-System configuration). Onhan uusi paneli myös JTDm mallista? Niissä on eroja bensaan, mm lisälämmitin.
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Edellinen lainaus aikojen takaa, mutta tästäköhän on kyse nyt kun lakkasi kerta kaikkiaan nostamasta kierroksia? Ensin oli vaan vähän laiska ja sitten homma paheni muutaman kilsan ajelun aikana siihen pisteeseen että tuntuu että läppä ei aukea enää juuri ollenkaan. Mitäs kaikkia komponentteja tässä onkaan matkalla mistä niitä liittimiä pitäisi käydä tsekkailemassa? Missä tuo itse polkimen asentotunnistin on? Käyn toki ensin konttaamassa sen liittimen, samoin kuin läppäkotelolle menevän liittimen. Voiko vika olla myös siinä mikä ikinä nyt ilmaläppää aukaiseekin?Alfissimo kirjoitti: ↑26 Joulu 2020, 17:19Laiska kaasupoljin vihjaisi kaasupolkimen asentoanturiin ja sittenkin todennäköisesti huonoon liittimen kontaktiin, mutta edelleen todetusti, pitäisi kyllä polttaa vikavaloa vika päällä ollessaan. Liitin on hanskalokeron takana valkoinen liki neliön muotoinen liitin.
MAF tsekattu ja siinä ei ole ongelmaa ja tyhjäkäyntiä käy ihan nätisti. Tehoakin oli ihan normaalisti vielä silloin kun happea suostui koneeseen antamaan.
e. hanskalokeron takana ja kaasuläppäkotelolla olevat liittimet putsattu, ei muutosta. Sellainen pieni juttu tosin löytyi että imuputken haitarissa oli 10 cm halkeama. Vedin jesarilla kiinni ja koitan nyt resetoida ECUn. Ajatus on siis se että värkki on horinut ilmaa ihan huolella ja säätänyt itsensä päin honkia. Polkimen asentotunnistimen potikankin löysin. Paikasta päätellen toivon todella että sitä ei joudu vaihtamaan.
e2. Eipä ollut resetistä apua
CARF0869
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Saattaa olla että läppä on myös likainen kun röhnää ja pölyä on vedetty ilmanputsarin ohi ja Bussot tunnetusti huohottavat paljon. Itse kaivoin öljysumun ja pölyn muodostamaa möhnää läpästä varmaankin ruokalusikallisen tai pari. 156:ssa taitaa olla sähköinen läppä joten sitä ei parane käsin availla mutta jo imuletkun irroittaa ja kurkaa miltä näyttää niin saa siitäkin jotain käsitystä.
Onko sinulla muuten MES käytössä debuggaukseen?
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joo, putsaaminen olikin seuraavana ohjelmassa. Varovasti kun kaasuläppää tökin niin kyllä se normaalin oloisesti liikkuu, mutta koitetaan vielä.
Mulla on itselläni vaan joku kiinalainen lukija, mutta saan kyllä Boschin testeriin ensi viikolla.
Mulla on itselläni vaan joku kiinalainen lukija, mutta saan kyllä Boschin testeriin ensi viikolla.
CARF0869
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eipä ollut hyötyä putsaamisestakaan. Ei ollut muutenkaan kovin törkyinen, ja läpän liikuttelumekanismi tuntuu liikkuvan hyvin. Eipä tässä itselleni enää tule kuin kaksi vaihtoehtoa mieleen: joko signaali ei tule polkimelta tai sitten läppäkotelossa on servo/asentotunnistin hajalla. Tähän liittyen uusia kysymyksiä, miten voi tarkistaa liikkuuko läppä? Pitäisikö sen liikkua poljinta painettaessa virrat päällä vaikka moottori ei käy? Polkimen potikkaa en löytänyt missään myynnissä, ei taida uutena löytyä mistään?
CARF0869
- Alfissimo
- Viestit: 8718
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tekisi mieli epäillä ennemmin sitä liitintä, kuin itse polkimen potikkaa.
Sen polkimen potikan kokonaisena johtoineen irti purkaminen on yksi perkeleen työmaa. Potikka irtoaa kyllä, mutta johto ei.
Sen polkimen potikan kokonaisena johtoineen irti purkaminen on yksi perkeleen työmaa. Potikka irtoaa kyllä, mutta johto ei.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8718
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
MES:n kanssa pystyy näkemään, mitä polkimella yritetään pyytää, vaikka kaasuläppä ei sammuksissa mukana liikukaan.
Jos poljinta painaessa pyyntö lisääntyy, on vika muualla.
Jos poljinta painaessa pyyntö lisääntyy, on vika muualla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kävin penkomassa varastoa ja löysin jonkun muinaisen OBD-USB -johdon, jota olin AlfaDiagin kanssa käyttänyt ja sehän toimi vielä. Joten kävinpä mittailemassa mitä signaalia polkimelta tulee. Muistissa oli vikakoodi P0220 Accelerator pedal line - Invalid Signal/Fatal/Light on. Itse signaalista näkee että poljinta painettaessa käyrä nousee mutta polkimen kahdelta anturilta tulee täysin eri kymmenluvuilla olevat arvot, lisäksi käyrä hieman elää ja reagoi viiveellä. Oma tulkintani on siis että joko itse potikka lähettää arvot väärin (eikö niiden jostain varmistussyystä pitäisi olla identtiset) tai tuossa matkalla on vielä joku huono liitos. Onko muita mielipiteitä?
CARF0869
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 18 Kesä 2021, 16:15
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Päivitystä.Typpi kirjoitti: ↑26 Huhti 2022, 09:42Tarkista ekana imuvuodot ilmamassa-anturin jälkeen. Yleinen paikka on se kurttuputken huohotinyhde, se tuppaa murtumaan ajansaatossa.brothesignupsuccs kirjoitti: ↑23 Huhti 2022, 18:10Hei!
Perustietoa: 1998 2.0 TS
Onko kenelläkään tullut vastaan ongelmaa että kylmällä koneella käy hyvin, ja kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee noin 30 asteiseksi niin alkaa epätasainen käyntihäiriö. Tyhjäkäynnillä päästöt varsinkin hc on noin 4x liian korkea, kierroksilla noin 2x
linkki videoon jossa demonstraatio, käyntiääni hieman muuttuu koko videon aikana ja käyntihäiriö alkaa noin minuutin kohdalla videossa:
https://mega.nz/file/G1FGVbII#r-gYm3pYa ... -kVarX18Ts
Tilanne paranee hieman kun moottoria kuormitetaan (esim. lähdetään paikaltaan antamatta kaasua). Asiaa on jo muutaman vuoden selvitetty ja siinä ajassa on keritty vaihtamaan:
- Lambda, uusi alkuperäinen bosch
- Ilmamassamittari, uusi alkuperäinen bosch
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, uusi
- katalysaattori, uusi tarvike
- ilmanputsarin suodatin
- tulpat
- Puolat (koko setti) kaikkine liittimineen, toisesta seisoneesta autosta
- Tyhjäkäynnin servo/mittari, toisesta autosta
"ihmeellisyyksiä" löydetty:
- lamda-anturin "anturi-maahan" edellisen omistajan lisäämä johto suoraan maahan (normaalisti ecu:n oma referenssi maa)
Delphi:n vikakoodilukijalla tehty oppimisarvojen nollaus mutta tällä ohjelmalla ei voi tehdä kaasulapän resetointia. Tämä proseduuri on tehty MultiEcuScan:illa.
"suuttimien" merkkivalo, eikä mitään vikakoodia rekisteröidy vaikka lambda-anturi ei ole edes kytketty, voisiko tämä yllä mainittu viritelmä olla rikkonut ecu:n?
Aivan kuin ecu vaihtaisi open loop tilasta closed loop tilaan lämpötilan noustessa ja jostain syystä säädöt menevät aivan pieleen.
Tarkista lambdan liittimelle tulevat johdot moottorinohjauksen johtosarjasta. Mikäli se maajohto on sieltä poikki, tulisi se korjata. Kyseessä ei ole "pelkkä maa" vaan signaalimaa johon moottorinohjaus vertailee lambdan signaalitasoa. Mikäli sen maadoittaa moottoriin/koriin/muualle, saattaa signaalin nollataso olla eri kuin moottorinohjauksella. Se voi aiheuttaa joskus mystisiäkin ongelmia.
Ilmeisesti sulla on pääsy multiecuscaniin? Katso sen kanssa mitä lambdan arvot tekee moottorinohjauksen mennessä "closed loop" tilaan, siinä nuo ongelmat sulla tuntuu alkavan. Pistä mesistä logitus päälle ja anna 5-10s kerrallaan korotettua kierroslukua. Tässä miten itse testailin lambdan toimivuutta viewtopic.php?p=655508#p655508
Toimiva lambda sahaa n. 100mV - 900mV välillä muutaman sekunnin välein, käy niinsanotusti rikas-laiha välillä.
Imuvuotoja ei ole löytynyt silmämääräisellä tarkastelulla, sekä kaasun tuominen tälle alueelle ei vaikuttanut kierroksiin. Johdot lambdan liittimen ja ecu:n välillä on ehjät ja tämä "lisämaa" on poistettu.
https://mega.nz/folder/ult3AJgI#3pqNf51cM7SXZqM-Q6pkjQ Kuvaajia lambdan arvoista, ensimmäinen missä ei ole lambdan integraattorin kuvaajaa on otettu kun jäähdytysnesteen lämpötila on ollut noin 45 astetta. toisen kuvaajan välissä on tehty testejä ja auto on normaalissa toimintalämpötilassa.
Videossa käynti on saatu normaalissa toimintalämpötilassa n.90 astetta lähemmäs normaalia syöttämällä tietokoneelle "lambdasignaalia" joka näyttää tietokoneelle enemmän laihaa, eli nyt seosta on pakotettu rikkaammalle. Muutamien dokumenttien lukemisen jälkeen oletus on nyt että käyntihäiriö johtuu liian laihasta seoksesta. Seuraavana testattavana kohteena on polttoaineen paine.
ecu ei edelleenkään rekisteröi minkäänlaisia vikakoodeja vaikka lambda on kokonaan irti, tai sille syötettäessä epäuskottavia signaaleja esim. suoraa viivaa 0V, 900mV tai mitään tältä väliltä. Myöskään syötettävän signaalin nopeus ei rekisteröinyt vikakoodia, oli signaali 500mS välien tai 5S välein.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Omassa TS:ä oli aikoinaan samansuuntaisia oireita, kylmänä ok, lähti hyvin alhaalta vetämään mutta kun lämpeni, alakierroksilla veto kateissa mutta
kun sai vauhtiin, tuntui toimivan ihan ok. Mitkään testerit, ei edes Alfa-huolto Muukkosen kertonut olevan mitään vikaa missään. Vika oli lämpötila-
anturissa, ilmeisesti skaala oli jotenkin muuttunut, luuli koneen olevan kylmä ja kävi liian rikkaalla. Anturin vaihtamalla, vika korjaantui.
kun sai vauhtiin, tuntui toimivan ihan ok. Mitkään testerit, ei edes Alfa-huolto Muukkosen kertonut olevan mitään vikaa missään. Vika oli lämpötila-
anturissa, ilmeisesti skaala oli jotenkin muuttunut, luuli koneen olevan kylmä ja kävi liian rikkaalla. Anturin vaihtamalla, vika korjaantui.
- Ricardo
- Viestit: 44
- Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
- Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Suosituksia Keski-Suomesta, missä kannattaa käyttää 2.0 tessu jakohihnan vaihdossa?
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Huolena, jo google yrityksiäkin saanut, 156:n ajovalo ongelma. Ei pala. Ei sitten millään. Sulakkeet(kuskin vasemman polven kohdalla) tarkistettu moneen kertaan. Rele( samassa paikassa kuin edellinen) vaihdettu. Kyseessä -03 mallinen v6 jossa pieni ajotietokone nappi samassa viiksessä kuin valot. Kaikki muut valot siis toimivat mutta ei ajovalot. Tähän vaihdoin siis unpiot ja samalla ledit. Ledit toimivat hyvin pari kk kunnes yhtäkkiä pimenivät. Ei päällisesti mitään joten vaihdoin vanhat h7:t tilalle. Testattu myös orkkis umpiolla ja sama tulos eli ajovalo pimeenä. Onko ainut vaihtoehto nyt lähteä tuota viikseä purkamaan ratin irrotuksen myötä vai olisiko jotain hyvää vinkkiä jonka olen ehkä jättänyt huomioimatta? Virta tulee johdolle aina umpiolle asti yhteen pinniin suuresta liittimestä(tämä voi toki olla juuri se josta parkit ja pitkät aktivoituvat)
- Alfissimo
- Viestit: 8718
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko mitään muuta toimintoa pimeänä?
Virtalukon pohjasta oli itsellä yksi johto huonosti paikallaan ja liitin mustunut. Sillä oli pois pelistä valojen lisäksi ainakin pyyhkijät. Tosin oli -99 vuotinen, mutta virtalukon pohja ymmärtääkseni sama. Sen kurkkaaminen ei vaadi, kuin rattiakselin alamuovin irrotuksen
Virtalukon pohjasta oli itsellä yksi johto huonosti paikallaan ja liitin mustunut. Sillä oli pois pelistä valojen lisäksi ainakin pyyhkijät. Tosin oli -99 vuotinen, mutta virtalukon pohja ymmärtääkseni sama. Sen kurkkaaminen ei vaadi, kuin rattiakselin alamuovin irrotuksen
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pitääpä tuo tutkia. Ei kyllä mikään muu ole pimeänä..ei tosin pyyhkijöitö ole tullut kokeiltua. Koitin jo aiemmin muistella teinkö mitään ennen pimenemistä ja ainoa mitä muistaakseni tein oli ratin asennon säätely. Suihkin crctä ja heiluttelin rattia ees taas mutta ei valot syttyneet. Sinne jäi talliin puoliksi purettuna mutta ehdottomasti katson tämän seuraavaksi, kiitos Alfissimo vinkistäAlfissimo kirjoitti: ↑23 Kesä 2022, 21:24Onko mitään muuta toimintoa pimeänä?
Virtalukon pohjasta oli itsellä yksi johto huonosti paikallaan ja liitin mustunut. Sillä oli pois pelistä valojen lisäksi ainakin pyyhkijät. Tosin oli -99 vuotinen, mutta virtalukon pohja ymmärtääkseni sama. Sen kurkkaaminen ei vaadi, kuin rattiakselin alamuovin irrotuksen
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sen verran päivitystä että ei tule ajovalojen sulakkeille virtaa lainkaan…ehdin avaamaan tuon rattikotelon mutta ke liittimet jotka tarkastin olivat ulkoisesti ok…kaikki muu, myös pyyhkinet toimii mutta ajovalot siis ainoastaan pimeinä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tarkoitatko lyhyitä tai pitkiä vai molempia? Niiden kytkentä on hiukan erilainen, kaavio olisi varmaan paikallaan vianhaun tekemisessä?
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 18 Kesä 2021, 16:15
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Update, case closed (vihdoin).brothesignupsuccs kirjoitti: ↑19 Touko 2022, 12:49Päivitystä.Typpi kirjoitti: ↑26 Huhti 2022, 09:42Tarkista ekana imuvuodot ilmamassa-anturin jälkeen. Yleinen paikka on se kurttuputken huohotinyhde, se tuppaa murtumaan ajansaatossa.brothesignupsuccs kirjoitti: ↑23 Huhti 2022, 18:10Hei!
Perustietoa: 1998 2.0 TS
Onko kenelläkään tullut vastaan ongelmaa että kylmällä koneella käy hyvin, ja kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee noin 30 asteiseksi niin alkaa epätasainen käyntihäiriö. Tyhjäkäynnillä päästöt varsinkin hc on noin 4x liian korkea, kierroksilla noin 2x
linkki videoon jossa demonstraatio, käyntiääni hieman muuttuu koko videon aikana ja käyntihäiriö alkaa noin minuutin kohdalla videossa:
https://mega.nz/file/G1FGVbII#r-gYm3pYa ... -kVarX18Ts
Tilanne paranee hieman kun moottoria kuormitetaan (esim. lähdetään paikaltaan antamatta kaasua). Asiaa on jo muutaman vuoden selvitetty ja siinä ajassa on keritty vaihtamaan:
- Lambda, uusi alkuperäinen bosch
- Ilmamassamittari, uusi alkuperäinen bosch
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, uusi
- katalysaattori, uusi tarvike
- ilmanputsarin suodatin
- tulpat
- Puolat (koko setti) kaikkine liittimineen, toisesta seisoneesta autosta
- Tyhjäkäynnin servo/mittari, toisesta autosta
"ihmeellisyyksiä" löydetty:
- lamda-anturin "anturi-maahan" edellisen omistajan lisäämä johto suoraan maahan (normaalisti ecu:n oma referenssi maa)
Delphi:n vikakoodilukijalla tehty oppimisarvojen nollaus mutta tällä ohjelmalla ei voi tehdä kaasulapän resetointia. Tämä proseduuri on tehty MultiEcuScan:illa.
"suuttimien" merkkivalo, eikä mitään vikakoodia rekisteröidy vaikka lambda-anturi ei ole edes kytketty, voisiko tämä yllä mainittu viritelmä olla rikkonut ecu:n?
Aivan kuin ecu vaihtaisi open loop tilasta closed loop tilaan lämpötilan noustessa ja jostain syystä säädöt menevät aivan pieleen.
Tarkista lambdan liittimelle tulevat johdot moottorinohjauksen johtosarjasta. Mikäli se maajohto on sieltä poikki, tulisi se korjata. Kyseessä ei ole "pelkkä maa" vaan signaalimaa johon moottorinohjaus vertailee lambdan signaalitasoa. Mikäli sen maadoittaa moottoriin/koriin/muualle, saattaa signaalin nollataso olla eri kuin moottorinohjauksella. Se voi aiheuttaa joskus mystisiäkin ongelmia.
Ilmeisesti sulla on pääsy multiecuscaniin? Katso sen kanssa mitä lambdan arvot tekee moottorinohjauksen mennessä "closed loop" tilaan, siinä nuo ongelmat sulla tuntuu alkavan. Pistä mesistä logitus päälle ja anna 5-10s kerrallaan korotettua kierroslukua. Tässä miten itse testailin lambdan toimivuutta viewtopic.php?p=655508#p655508
Toimiva lambda sahaa n. 100mV - 900mV välillä muutaman sekunnin välein, käy niinsanotusti rikas-laiha välillä.
Imuvuotoja ei ole löytynyt silmämääräisellä tarkastelulla, sekä kaasun tuominen tälle alueelle ei vaikuttanut kierroksiin. Johdot lambdan liittimen ja ecu:n välillä on ehjät ja tämä "lisämaa" on poistettu.
https://mega.nz/folder/ult3AJgI#3pqNf51cM7SXZqM-Q6pkjQ Kuvaajia lambdan arvoista, ensimmäinen missä ei ole lambdan integraattorin kuvaajaa on otettu kun jäähdytysnesteen lämpötila on ollut noin 45 astetta. toisen kuvaajan välissä on tehty testejä ja auto on normaalissa toimintalämpötilassa.
Videossa käynti on saatu normaalissa toimintalämpötilassa n.90 astetta lähemmäs normaalia syöttämällä tietokoneelle "lambdasignaalia" joka näyttää tietokoneelle enemmän laihaa, eli nyt seosta on pakotettu rikkaammalle. Muutamien dokumenttien lukemisen jälkeen oletus on nyt että käyntihäiriö johtuu liian laihasta seoksesta. Seuraavana testattavana kohteena on polttoaineen paine.
ecu ei edelleenkään rekisteröi minkäänlaisia vikakoodeja vaikka lambda on kokonaan irti, tai sille syötettäessä epäuskottavia signaaleja esim. suoraa viivaa 0V, 900mV tai mitään tältä väliltä. Myöskään syötettävän signaalin nopeus ei rekisteröinyt vikakoodia, oli signaali 500mS välien tai 5S välein.
Imupuolen nokka-akseli oli matkustanut silmärääräisesti ajassa tulevaisuuteen yhdellä hampaalla. (Teoriassa voisi olla myös väärin kasattu nokan variaattori, mutta muuten käynnin tasaisuus ja moottorin hiljaisuus osittain poissulkee tämän (tullaan tarkastamaan)). Yhden hampaan siirrolla käynti on huomattavasti tasaisempaa ja päästömittauksesta menee rimaa hipoen läpi, mutta kuitenkin läpi. Tulevaisuudessa on edessä jakohihnan vaihto (oikein) jotta ajoituksen saa oikeasti kohdalleen. Protip, älä luota edellisen omistajan tekemiin merkintöihin
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pelkät lyhyet ajovalot kyseessä. Muut valot ja toiminnot ok. Tänään menossa tallille illalla purkamaan rattia / ohjausakselia. Kytkentäkaaviota juuri koitan googlettaa elearnista…toki jos jotain muuta kuin tuo ohjausakselin koko viiksi ja lähinnä sen piirilevy tulee mieleen niin kaikki vinkit ptetaan hattu kourassa vastaan?
- matti_vuorio
- Viestit: 1547
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tästä voi olla apua tai sitten ei. Kuva on vuosimallin 97 alkuperäisen kaavion pohjalta rakennettu autoon ja sitten dokumentoitu uudestaan. Nasta 7B pitäisi olla parkkivalojen syöttö ja se tulee sitten ulos laitteille 6B -nastan kautta. Nasta 4B on syöttö ajovaloille. Kun lähivalot on kytketty, niin 2B syöttää virtaa jollekin releelle ja siitä lähtee sitten violetti kohti lähivaloja. Kun kaukovalot kytketään päälle, niin 1B nastaan tulee virta, joka kääntää lähivalojen virransyötön releen avulla jostain toisesta lähteestä ja tuo punertava johto menee sitten suoraan kaukovaloille. Ei ole niitä alkuperäisiä kuvia olemassa, joten releestä en osaa sanoa missä se on. Kokeile hypyttää sähköt suoraan 2B nastaan ja katso mitä tapahtuu.
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitos tästä. Meinaatko että releen vai itse umpion päässä kokeilisi hyppyä? Todennäköisin releen(löysin releen numerolla brittipalstalta) olen jo vaihtanut ja eipä muuten ollutkaan se…perkele. Tai ainakaan valojen toimintaan se ei vaikuta…toinen perkele. Kumallekkaan ajovalon sulakkeelle ei tule virtaa. Se on nyt varmaa. E learn neuvoo seuraavaksi vaihtamaan tai avaamaan tuon viiksen. Olen sen saanut tiettyyn vaiheeseen purettua mutta kysyisin siihenkin jos joku irroitellut että miten niiden kehien jne jälkeen se viimeinen muovisuoja/systeemi irtoaa? 3 ruuvia siitä on irti mutta aika tiukassa istuu…laitan kuvia kun pääsen tästä tallilta kotiin. Koitan etsiä oikean releen…
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ainakin äkkiseltään näyttää kyllä siltä, että Luigi on ihan hakemalla hakenut katetta italialaisten sähköjen maineelle.
http://4cardata.info/elearn/116/2/20000 ... 65/3233784
Kuva ei varmaan näy jos ei salli salaamatonta sisältöä muuten salattuun sivuun, en ole varma näkyykö muutenkaan suoraan 4cardatasta linkattuna:
Tuon perusteella virtalukon ohjaamana menee sähkö viikselle (H5), josta se lähivalojen päällä ollessa menee releen J45 nastalle 87a ja jatkaa siitä nastalta 30 kohti sulakkeita F4 ja F5 (molemmille valoille omat) ja niiltä eteenpäin valaisimille F10 ja F11. Kun aktivoidaan kaukovalot, menisi ilmeisesti viiksen läpi liikaa virtaa ja kaukovalojen päällelaitto kytkee virran releen J45 ohjaukseen ja tämä siirtää lähivalojen käyttösähkön tulemaan suoraan akulta maksisulakkeen B5 läpi.
Toimivatko kaukovalot oikein ja jos toimivat, niin syttyykö lähivalot niiden mukana? Jos syttyy, puuttuu sähkö matkalta H5 (viiksi) - J45 (rele). Jos kaukovalot toimii oikein ja lähivalot ei samalla syty, on vika todennäköisesti releen J45 ja sulakkeiden välissä. Jos taas kaukovalotkaan ei syty lainkaan, paha silmä katsomaan sitä viikseä.
http://4cardata.info/elearn/116/2/20000 ... 65/3233784
Kuva ei varmaan näy jos ei salli salaamatonta sisältöä muuten salattuun sivuun, en ole varma näkyykö muutenkaan suoraan 4cardatasta linkattuna:
Tuon perusteella virtalukon ohjaamana menee sähkö viikselle (H5), josta se lähivalojen päällä ollessa menee releen J45 nastalle 87a ja jatkaa siitä nastalta 30 kohti sulakkeita F4 ja F5 (molemmille valoille omat) ja niiltä eteenpäin valaisimille F10 ja F11. Kun aktivoidaan kaukovalot, menisi ilmeisesti viiksen läpi liikaa virtaa ja kaukovalojen päällelaitto kytkee virran releen J45 ohjaukseen ja tämä siirtää lähivalojen käyttösähkön tulemaan suoraan akulta maksisulakkeen B5 läpi.
Toimivatko kaukovalot oikein ja jos toimivat, niin syttyykö lähivalot niiden mukana? Jos syttyy, puuttuu sähkö matkalta H5 (viiksi) - J45 (rele). Jos kaukovalot toimii oikein ja lähivalot ei samalla syty, on vika todennäköisesti releen J45 ja sulakkeiden välissä. Jos taas kaukovalotkaan ei syty lainkaan, paha silmä katsomaan sitä viikseä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- matti_vuorio
- Viestit: 1547
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^Meinasin, että jos sohii sitä virtaa siihen viiksen johtosarjaan 2B -liittimeen, niin lähivalojen pitäisi syttyä. Vastaavasti 1B -liittimeen sohimalla pitäisi syttyä ne kaukovalot ja toisaalta pitäisi myös kuulua sen J45 -releen naksutus.
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kokeillaan huomenna uudella releellä kun sen yhden sisällä oli jotain irti. Siinä tosin 4 pinniä mutta taas eräiden piirustusten mukaan juurikin se olisi siinä ajovalojen releen kohdalla. Pitää sitte tosiaan etsiä tuo j45 ja katsella sieltä hanskalokeron uumenista. Ei siellä ainakaan horveämmin releitä kyllä näkynyt…
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jee, korjattu. Tiedoksi, Vika oli releessä ja ainakin -03 pre facelift v6:ssa ajovalon rele on vasemmalla pääsulakerasiasta(auton sisällä) se ylempi.
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No eihän se sit tietenkään maaliin mennyt ongelmitta…
Vdc failure. Koodi C1505. Steering angle sensor. Sen ratin kehän tunnistimen sitten irroitin kaikkea purkaessa ja näköjään väärin kiinni. E-learn(taas) neuvoo että jos sen laittaa väärään asentoon joutuu hankkimaan iuden ja koodaamaan sen. Kenelläkään tämmöisestä kokemusta?
MES antoi siis tiivistettynä: ”The steering wheel angular position sensor is faulty” check connections jne(toivotaan että niissä). ”Make sure the sensor has been INITIALIZED and that it is of the correct type”
Posin kautta: Ei vaikuta vkl radalla ajoon kun olisi muutenkin pois kytketty . Rupee posit taas käymään vähiin…
Vdc failure. Koodi C1505. Steering angle sensor. Sen ratin kehän tunnistimen sitten irroitin kaikkea purkaessa ja näköjään väärin kiinni. E-learn(taas) neuvoo että jos sen laittaa väärään asentoon joutuu hankkimaan iuden ja koodaamaan sen. Kenelläkään tämmöisestä kokemusta?
MES antoi siis tiivistettynä: ”The steering wheel angular position sensor is faulty” check connections jne(toivotaan että niissä). ”Make sure the sensor has been INITIALIZED and that it is of the correct type”
Posin kautta: Ei vaikuta vkl radalla ajoon kun olisi muutenkin pois kytketty . Rupee posit taas käymään vähiin…
- Ricardo
- Viestit: 44
- Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
- Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mitä maksaa jakohihnan vaihto 2.0 TS:ään? Sain kaksi tarjousta 749€ ja 950€. Molemmat sisältää jakopään täydellisen hihnasarjan, vesipumpun ja jäähdytinnesteet. Nimimerkillä ensimmäistä kertaa vaihdattamassa.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lupasiko kumpikaan tarjoaja tehdä lukkopaloilla?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Ricardo
- Viestit: 44
- Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
- Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei kumpikaan