Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Siis jaon tsekkaus??

- oikea etupyörä ja sisälokari irti
- muovisuoja koneen päältä pois
- sit venttiilikoppa pois, niin että nokka-akselit näkyy
- jakopään suojamuovi irti niin voi tarkastaa onko kiristin merkissään
- ykköspytystä sytytystulppa irti ja jos ei ole mittakelloa (eli heittokelloa) niin joku pitkä ruuvari tms.tikku sinne reikään. Eihän se likimainkaan ole niin tarkka keino kuin kello, mutta kyllä sillä niin lähelle pääsee tarkkuudessa, että voi todeta jaon olevan ok tai ei.
- pyöritä kampiakselin päästä moottoria myötäpäivään ja katsot sitä keppiä siellä tulpankolossa kun se liikkuu ylös ja alas. Eli pyöritä moottoria niin että ykköspytty on yläkuolokohdassa (En ole varma pitääkö neloskoneissa ottaa apulaitehihnan pyörä eka irti vai onnistuuko pyörittäminen sen kiinni ollessa. Se on kuitenkin neljällä ruuvilla kiinni jos pitää irroittaa).
- Nyt pitäisi lukkopalojen sopia paikoilleen sinne nokka-akseleiden laakeripukkien tilalle. Eli lukkopalat pitää löytyä.

Tiedän että on vähän vaikeaselkoista jos ei ole aiemmin tehnyt, mutta kyllä se aika helposti käy.
Abarth 500 Esseesse

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

kuuluuko tuo ääni tyhjäkäynnilläkin, vai mistä alueelta alkaa? kun jonain kauniina päivänä alfat tässä pihassa on ehjiä, hankintalistalla on stetoskooppi. hyvä sellainen. työmatkat aloitetaan kuunnellen kulkineen sykettä, kolinoita ja pihinöitä.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Kuuluu mietona, mutta jossain parin tonnin kieppeillä ääntää kunnolla. Kuulostaa kyllä mielestäni veivinlaakereiden hajoamisesta johtuvalta klapilta. Onneksi autolla ei ajettu kuin reilu kilsa ennen ku hokasin et nyt on jotain isosti vialla.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5415
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

wileythecoyote kirjoitti:Silläpä juuri jos joku tunnistaa äänen. Jos on hihna pompannu, niin kone on joka tapauksessa menny, mut jos veivilaakeri, niin syyllisen pytyn kait löytää, kun irrottelee tulppia yksitellen ja kuuntelee, milloin kolina vaimenee. Käsittääkseni veivinlaakerin voi vaihtaa vieläpä alakautta, joten ei olis mahton homma.
Alakertavaurio äänestä päätellen. Syyllisen pytyn löydät avaamalla öljypohjan ja heiluttelemalla niitä kiertokangen alapäitä. Tuskin menee pelkkien liuskojen vaihdolla... ==> kone pois.

Ainakaan ei kannata käytellä konetta ennen kuin avaat että on edes teoriassa mahdollisuus päästä liuskoilla pelkästään.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

meillä on melkein sama ääni korjattavassa koneessa. ei tosin äännä kuin 2000 rpm alkaen eikä oo noin paha. toi kuulostaa munkin korvaan alapäältä, kun taas omasta ei oo niin selkeä käsitys. meidän 156sesta on imunokka akseli kaputt. kannattaa sekin kurkata onko nokat saaneet tarpeekseen. en omasta huomannut ensin mitään, mutta kun muutaman kierroksen pyöritti niin imun 1s pytty 2s. nokka kulunut ihan hemmetin lyhyeksi. ääni syntyi kuin sormia napsauttamalla. siis sekunnissa. tosin rallatteli miedosti jo pidempään. tyhjäkäynnnillä raksutus kierroksilla ei--> tyhjäkäynnillä hiljainen kierroksilla naputus.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Onko tuossa moottorissa sitä ajoituksenmuunninta joka voi alkaa kolisemaan?
Yksi harvinaisempi vaihtoehto on se että männänrenkaat on pikeentyneet ja lepäävät uran pohjalla, mäntä pääsee heilumaan.
Tuo ei taida olla kovinkaan yleistä bensakoneissa mutta parissa dieselissä näin on käynyt. Selviää puristuspaineita mittaamalla.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kellariosastolta tuo kuulostaa, kuten moni muukin kertonut. Siinä voi venttilitkin osua mäntään ja ääntää.
Öljypohja pois ja tseikkeilemaan.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Ahvenisto lähestyy ja nyt sitten kuoleentui luistoneston tapponappi. Miten tuon kytkimen saa esiin? Nappi lienee täysin mekaaninen ja korjattavissa? Villi veikkaus että avokki on juottanut sille Batteryä...
Viimeksi muokannut JaRoDD, 15 Touko 2015, 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Saako tästä muuten öljypohjan pois pelkän pohjapanssarin poiston jälkeen?
Käsittääkseni, pitää nyt löytää viallinen laakeri, purkaa se pois ja tarkistaa kampuran kunto. Sen pitää käsittääkseni säilyä melko neitseellisenä, tai uus laakeri jauhaantuu paskaks jo pikku kauppareissulla?
Kannattaako ottaa tulpatkin irti samalla, että konetta on helpompi pyöritellä?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^pakoputken etuosa pitää ottaa pois että saa öpohjan

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

öljypohjassa on 2 "piiloruuvia" siellä vauhtipyörän päässä. näkyy kun alta katsoo. se imujalka kanitti niin, ettei pohja päässyt putoamaan muuten kuin irrottamalla jalan 10mm kannalla olevat pultit (siis löysäämällä) öljypohjan ja lohkon välisestä raosta. öljypohjan takareuna jäi vähän apurungon kulman taakse. eli apurungon raottaminen helpottaa asiaa. ainakin kasaamista. jos tiivistekittiä käytät, niin kannattaa laittaa kumihanskat kasaukseen.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

JaRoDD kirjoitti:Ahvenisto lähestyy ja nyt sitten kuoleentui luistoneston tapponappi. Miten tuon kytkimen saa esiin? Nappi lienee täysin mekaaninen ja korjattavissa? Villi veikkaus että avokki on juottanut sille Batteryä...
Eikös se kansi missä tämä nappi + sumareiden napit ovat lähde ihan nostamalla pois. Nämä em.kolme nappia taitaa olla samaa pakettia. Vähän hölmöt mikrokytkimet, joilla ei ole edes kunnon liikerataa. Mulla tais muinoin GTAssa temppuilla myös. Mutta en alkanut nappipakettia purkamaan, kun ei ollut uutta osaa tiedossa siihen hätään.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

alfa 156 v6 kirjoitti: Alakertavaurio äänestä päätellen. Syyllisen pytyn löydät avaamalla öljypohjan ja heiluttelemalla niitä kiertokangen alapäitä. Tuskin menee pelkkien liuskojen vaihdolla... ==> kone pois.
Ainakaan ei kannata käytellä konetta ennen kuin avaat että on edes teoriassa mahdollisuus päästä liuskoilla pelkästään.
Pari kyssäriä vielä tähän liittyen:
Onko näissä ö-pohja tiivisteellä vai massattu kiinni?
Jos tiivistekitillä laitetaan takas, niin käsittääkseni laitetaan ensin löyhälle kiinni ja kiristellään jahka massat on kuivahtanu?

Jos nyt kammessa ei ole näkyviä lommoja/syviä naarmuja, eikä kone ole täynnä laakerisilppua, niin uskaltaako olettaa, että liuskat vaihtamalla koneella ajelee vielä hetken?
Laakereita on lukemani perusteella 6:tta eri kokoa, mistä tiedän oikean koon ja mistä noita liuskoja tampereen seudulta sais? Löytyykö ihan laakeriliikkeestä?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Lue nyt vaikka tuo minun projektikertomus, jossa selvittiin laakerien vaihdolla. alakerta lienee tuossa suht sama kuin 1,8 tessussakin. Josko sieltä selviäisi jotain. On siellä joku kuvakin.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=28843

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

m.sa kirjoitti:
JaRoDD kirjoitti:Ahvenisto lähestyy ja nyt sitten kuoleentui luistoneston tapponappi. Miten tuon kytkimen saa esiin? Nappi lienee täysin mekaaninen ja korjattavissa? Villi veikkaus että avokki on juottanut sille Batteryä...
Eikös se kansi missä tämä nappi + sumareiden napit ovat lähde ihan nostamalla pois. Nämä em.kolme nappia taitaa olla samaa pakettia. Vähän hölmöt mikrokytkimet, joilla ei ole edes kunnon liikerataa. Mulla tais muinoin GTAssa temppuilla myös. Mutta en alkanut nappipakettia purkamaan, kun ei ollut uutta osaa tiedossa siihen hätään.
Näin ajattelin että se koko paketti nousisi. Yritin vähän varovasti nyppiä, muttei siitä ilman plektraa oikein tullut mitään. Sen verran hyvin istuu. Samalla nappi lähti pelaamaan, eli annetaan toistaiseksi olla.

Sama kuin ajoneston kanssa. Kerran tilttas ja sen jälkeen toiminut ihan täysin mihinkään koskematta. Tää on vähän tätä, kun auto seisoo ison osan vuodesta... Autot tykkää kun niillä ajetaan.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

wileythecoyote kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti: Alakertavaurio äänestä päätellen. Syyllisen pytyn löydät avaamalla öljypohjan ja heiluttelemalla niitä kiertokangen alapäitä. Tuskin menee pelkkien liuskojen vaihdolla... ==> kone pois.
Ainakaan ei kannata käytellä konetta ennen kuin avaat että on edes teoriassa mahdollisuus päästä liuskoilla pelkästään.
Pari kyssäriä vielä tähän liittyen:
Onko näissä ö-pohja tiivisteellä vai massattu kiinni?
Jos tiivistekitillä laitetaan takas, niin käsittääkseni laitetaan ensin löyhälle kiinni ja kiristellään jahka massat on kuivahtanu?

Jos nyt kammessa ei ole näkyviä lommoja/syviä naarmuja, eikä kone ole täynnä laakerisilppua, niin uskaltaako olettaa, että liuskat vaihtamalla koneella ajelee vielä hetken?
Laakereita on lukemani perusteella 6:tta eri kokoa, mistä tiedän oikean koon ja mistä noita liuskoja tampereen seudulta sais? Löytyykö ihan laakeriliikkeestä?
Tiivistemassoilla on tuote/valmistajakohtaisia ohjeita kiristykseen.
Laita tänne kuvaa, eiköhän joku asiantuntija osaa kertoa onko kaula tarpeeksi siisti.
Mikrometrillä saat kaulan halkaisijan mitattua. Myös kammessa voi olla värikoodit.
STD kokoa saanee monestakin paikasta, muita voi joutua etsimään enemmän. Lonkalta heitettynä ja seudun toimijoita tuntematta, kysyisin vaikka Tammer Dieselistä.

EmmiMaria
Viestit: 1181
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4, 159 2,4jtdm qtronic. Ajossa 166 3.2 V6 ja Stelvio 2.2
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Apua!! Ahmo sammu lyhyen ajan sisällä useasti ilmoittaen ettei moottorin paine riitä ja väläyttäen mulle laturin ja öljynpaine valoa, kivasti sillee vauhdista vetää ratinki jäykäks.... öljyä on, vikavaloja ei palanu ennen tätä mutta nyt ei oo obd lähettyvillä... öljyn seassa tuoksuu vahvasti bensa... Ideoita kellään mikä mahtaa min Ahmoa nyt kiukuttaa?? Suutin, puola, lambda.... vai jotakin muuta ja mikä tärkeintä, voinko ajaa yövuoroihin? Torstaina pääsen tallille näyttää.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja katiska »

EmmiMaria kirjoitti:ilmoittaen ettei moottorin paine riitä ja väläyttäen mulle laturin ja öljynpaine valoa, kivasti sillee vauhdista vetää ratinki jäykäks....
Sammuu vauhdissa?
En tyytynyt tavanomaiseen.

EmmiMaria
Viestit: 1181
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4, 159 2,4jtdm qtronic. Ajossa 166 3.2 V6 ja Stelvio 2.2
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

siis juu, liikkeellä ollessa, pari läheltäpiti tilannetta kun menee ohjaus... en tiedä mikä sitä vaivaa ko nyt töihin sit uskalsin (oli pakko) tulla niin ei mitään ongelmia
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mahtokos tämä olla niin fiksu laite, että se huutaa kadonneesta öljynpaineesta ym. heti, kun moottori sammuu ajossa? Muistelen '03 TS:n ainakin moista tehneen jos onnistui koneen sammuttelemaan liikkeessä (kerran tai kaksi ajatuksissa tuli yritettyä liian isolla vaihteella jatkaa matkaa risteyksestä parkkialueelle......)

Mutta sammuu siis ajossa suoraan kuin seinään? Vai häviääkö pelkkä ohjaustehostin vai häh?

EmmiMaria
Viestit: 1181
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4, 159 2,4jtdm qtronic. Ajossa 166 3.2 V6 ja Stelvio 2.2
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

sammuu sammuu koska uudelleen se tarvi käynnistää ja luulenpa et ohjaus menis siinä... öljynpaine valo ja laturin valohan tosiaan syttyy sen sammumisen ja uudelleen starttailun takia aivan aivan
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt luin uudestaan tuon hieman sekavan alkuviestin... Eli bensa haisee öljyn seassa? Se ei omaan nenääni hyvältä kuulosta.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

virtalukon pohja? Joku muu sähkövika joka katkaisee sytkävirran hetkeksi? edit: eipä taida olla sähkövika.
Viimeksi muokannut Hepa, 19 Touko 2015, 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

EmmiMaria
Viestit: 1181
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4, 159 2,4jtdm qtronic. Ajossa 166 3.2 V6 ja Stelvio 2.2
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

juu haisee ja päiväkodin pihal huomasin et merkkailee :(
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Mistä olette tilanneet oven rajoittimia/tuulihakasia?
Senza cuore saremmo solo macchine

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja varmaan Autofilarolta saanee myös... Heikaltahan niitä tais saaha ~50euron kappalehintaan niin kaippa Filarolla samaa tasoa?

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Hyvällä onnella tuo Emmimarian autosta tuleva haju vois johtua tulvimisesta jos koko ajan pa-paineet pomppii starttailun takia. Mutta eikös tuo merkkailu ja sammuilu voisi viitata vuotavaan pa-linjaan?

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

JaRoDD kirjoitti:Hyvällä onnella tuo Emmimarian autosta tuleva haju vois johtua tulvimisesta jos koko ajan pa-paineet pomppii starttailun takia. Mutta eikös tuo merkkailu ja sammuilu voisi viitata vuotavaan pa-linjaan?
Samaa mieltä ja kyllähän se auto sammuu "kuin seinään" jos pa-paineet katoaa.

Novviisi
Viestit: 10
Liittynyt: 30 Heinä 2014, 12:05
Car(s): 156 2.5 v6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Novviisi »

Terve!
Ihan kuin pikkubussoni olisi alkanut vähän empimään kierrosluvuilla 2500-3000rpm. Käy tyhjäkäyntiä ihan nätisti ja vedot tuntuisi olevan tallella, mutta mainitulla kierrosalueella tuntuu, varsinkin kylmänä, sellaista pientä nykimistä kaasupolkimen asentoa muutellessa. Liekö kyseessä ihan vain ominaisuus, vai tuleeko jollekin mieleen jotain tämän kuvauksen perusteella?

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Novviisi kirjoitti:Terve!
Ihan kuin pikkubussoni olisi alkanut vähän empimään kierrosluvuilla 2500-3000rpm. Käy tyhjäkäyntiä ihan nätisti ja vedot tuntuisi olevan tallella, mutta mainitulla kierrosalueella tuntuu, varsinkin kylmänä, sellaista pientä nykimistä kaasupolkimen asentoa muutellessa. Liekö kyseessä ihan vain ominaisuus, vai tuleeko jollekin mieleen jotain tämän kuvauksen perusteella?
Mulla tekee GTA samaa. Ihan minuutin, kaksi startista ja sen jälkeen toimii ihan täysin. Eikä ole väliä, onko kylmäkäynnistyksessä lämpötila -5 tai +10.

Vois johtua ehkä heikosta lämpötila-anturista (matkustajan peilissä). Siitä ainakin aloitan (kun jaksan).

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Nyt kun on etupään ylätukivarret ynnä niitten kiinnitys"rauta" irti korista, niin kannattaisiko niille ennakoiden tehdä jotain, vaikka ehjät ja narinattomat ovatkin?

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^santsiannosnrasvaa ei niille tukivarsille ainakaan pahaa tee:)

Lennon
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Touko 2015, 18:24

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Lennon »

Mikähän olisi järkevin tapa saada 156 -03 Boselliseen autoon uusi aux-in -radio? Olen kuullut huhua, että Blaupunktin soittimet asentuisivat ilman johtohässäkkää. Voisiko siis esim. http://www.autoviihde.com/helsinki220bt.html vain upottaa paikoilleen? Vai pitääkö jotain http://www.hifitalo.fi/alfa_romeo_147-1 ... viadapteri -johtosarjoja ostaa?

Minkälainen homma olisi saada vaikka http://www.autoviihde.com/kenwood-kdc-bt53u.html pelittämään?

A Bart
Viestit: 1869
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Lennon kirjoitti:Mikähän olisi järkevin tapa saada 156 -03 Boselliseen autoon uusi aux-in -radio? Olen kuullut huhua, että Blaupunktin soittimet asentuisivat ilman johtohässäkkää. Voisiko siis esim. http://www.autoviihde.com/helsinki220bt.html vain upottaa paikoilleen? Vai pitääkö jotain http://www.hifitalo.fi/alfa_romeo_147-1 ... viadapteri -johtosarjoja ostaa?

Minkälainen homma olisi saada vaikka http://www.autoviihde.com/kenwood-kdc-bt53u.html pelittämään?
Tai sitten ostaa siihen alkuperäiseen radioon aux in liittimen bluespotista?
Näin meillä ainakin spotify soi alkuperäisestä radiosta tarvittaessa.

Avatar
jyrkip
Viestit: 832
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

^^Ei tarvinnut kuin kytkeä yksi hyppyjohto liittimeen. Ihanperus JVC alkoi soimaan bosen kautta. Haulla löytynee.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Ei kai noihin mitään adapteria tarvitse uuden soittimen yhteydessä, ellei autossa ole rattinappeja?

Avatar
jyrkip
Viestit: 832
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Ei tarvi, rattinapit tarvinnee adapterin. En vaan ole keksinyt noille rattinapeille perheen muissa autoissa muuta funktiota kuin rivi varustelistalla.
Tuolla oli tieto mihin väliin Bosen heräte laitettiin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=27467
Ja uudesta poppikoneesta riippuen voi joutua vaihtamaan jatkuvan ja virtalukon takaisen virran johdot keskenään, JVC ainakin muistaakseni vaati tuon.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Keskuslukko mykistyi -99 156sta. Onkohan jotain tyypillisintä vikapaikkaa mikä sen hiljentää?

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Mjaaa.... tänään se taas toimi.
:-D

Avatar
mattijus
Viestit: 5287
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ex TS:ssä (1999) keskuslukko lopetti toimintansa pari kertaa. Virrat pois ja takaisin päälle (ihan virta-avaimella) riitti "korjaamaan". Tarkempaa analyysiä en koskaan asiasta tehnyt.
VMP

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

jyrkip kirjoitti:Ei tarvi, rattinapit tarvinnee adapterin. En vaan ole keksinyt noille rattinapeille perheen muissa autoissa muuta funktiota kuin rivi varustelistalla.
Tuolla oli tieto mihin väliin Bosen heräte laitettiin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=27467
Ja uudesta poppikoneesta riippuen voi joutua vaihtamaan jatkuvan ja virtalukon takaisen virran johdot keskenään, JVC ainakin muistaakseni vaati tuon.
Tietääkö joku takakontin "subbarin" :roll: kytkennöistä? Voisi tehdä kytkimen, jolla sen saisi halutessaan pois päältä kun on eläimiä takakontissa. Eli vahvistimen piuhoihin liitos ja kytkin piiloon vaikka sivun rojulaatikkoon.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

wekkuli kirjoitti:Keskuslukko mykistyi -99 156sta. Onkohan jotain tyypillisintä vikapaikkaa mikä sen hiljentää?

Saman ikäisissä Fiateissa oli keskuslukossa ainakin joku "turvatoiminto". Eli jos pari kertaa laittoi ovet peräjälkeen ovet kiinni ja auki niin keskuslukko sanoi muutamaksi minuutiksi itsensä irti. Tästä oli ihan manuaalissakin ohje. Olisko 156:ssa sama?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
On.

Aiheutuu toki itseaiheutetusti avausnappia tai avainta rutkuttaessa tarpeeksi lukossa. Tarinahan ei kerro, sattuiko olla tämä kyseessä?
Itselläni tuo kaukosäätöinen lukitus toisinaan temppuaa, toisinaan ei. Yleensä toimii ihan OK, joskus joutuu vaan etsimään sen "maagisen kolon", missä kohtaa ottaa kaukosäätimen. Hyvänä päivänä ottaa 50m päästä ongelmitta....

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Kaukosäätöä mulla ei olekaan ja ovien rämppäämistä nyt tapahtuu miten tapahtuu. Lukossakaan en välttämättä aina kauhean säntillisesti edes pidä, kun ei tuolla ole mitään vietävää. Jotta enpä tiedä, seuraillaan.
8)
Kauheeta ressiä en nyt tuosta revi vaikkei lukkoon saisikaan. Asun maalla.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6715
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

wekkuli kirjoitti:Kaukosäätöä mulla ei olekaan ja ovien rämppäämistä nyt tapahtuu miten tapahtuu. Lukossakaan en välttämättä aina kauhean säntillisesti edes pidä, kun ei tuolla ole mitään vietävää. Jotta enpä tiedä, seuraillaan.
8)
Kauheeta ressiä en nyt tuosta revi vaikkei lukkoon saisikaan. Asun maalla.
Kaveri tapasi aina laittaa luukut lukkoon, ei varkaiden varalta, vaan jottei kukaan käyttäisi autoa roska-astianaan. :-D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

wekkuli kirjoitti:Kauheeta ressiä en nyt tuosta revi vaikkei lukkoon saisikaan.
Puolituttu kaveri pitää vanhassa sitikan räyskässä avaimia virtalukossa kotipihassa ja työpaikan pihassa. Jos avaimet eivät ole virtalukossa, on ne hukassa ja jos joku sen vie, niin menee oikeasti tarpeeseen :lol: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Alfissimo kirjoitti:
wekkuli kirjoitti:Kauheeta ressiä en nyt tuosta revi vaikkei lukkoon saisikaan.
Puolituttu kaveri pitää vanhassa sitikan räyskässä avaimia virtalukossa kotipihassa ja työpaikan pihassa. Jos avaimet eivät ole virtalukossa, on ne hukassa ja jos joku sen vie, niin menee oikeasti tarpeeseen :lol: .
kun olin skidi, niin faija piti aina autojansa ei lukittuna pihalla. kerran oli peräkärry autonperässä yön yli, ja kärry täynnä tavaraa. oli joku tullut ja pöllinyt kuomun alta meikäläisen hokkarit...kesällä :lol: autolla olis päässy vaivattomammin pidemmälle :lol:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

jyrkip kirjoitti:Ei tarvi, rattinapit tarvinnee adapterin. En vaan ole keksinyt noille rattinapeille perheen muissa autoissa muuta funktiota kuin rivi varustelistalla.
Tuolla oli tieto mihin väliin Bosen heräte laitettiin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=27467
Ja uudesta poppikoneesta riippuen voi joutua vaihtamaan jatkuvan ja virtalukon takaisen virran johdot keskenään, JVC ainakin muistaakseni vaati tuon.
Tahtoo olla antotaso tavallisella soittimella turhan suuri Bosen vahvistimelle, kun sisäänmeno on linjatasoinen vaikka onki ISO-kaiutinliittimen näköinen. On kyllä käytettävissä.
sämpy kirjoitti:Tietääkö joku takakontin "subbarin" :roll: kytkennöistä? Voisi tehdä kytkimen, jolla sen saisi halutessaan pois päältä kun on eläimiä takakontissa. Eli vahvistimen piuhoihin liitos ja kytkin piiloon vaikka sivun rojulaatikkoon.
Ei varmaan kannata laittaa sitä kytkintä vahvistimen johtoihin kun samaan lopputulokseen pääset sammuttamalla soittimen :mrgreen:

Eli jos haluat hiljentää pelkän subbarin niin subbarin johtoon se kytkin on laitettava.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onko tuo elektroniikka mötikkä subbariboksin kyljessä siis myös ovikaiuttimien vahvistin? Bose-Audissa muuten näkyi olevan ihan samanlainen laitos.
Aattelin jos sais jotenkin virrat pois, ettei tarttis kaiuttimen johtoa kytkeä irti, jos se tekee vahvarille hallaa. Mutta niin kai pitää tehdä.

Ei muuten mistään löydy kytkistä, paitsi maksullisista palveluista tai sitten Alfasivuilta, jotka ei näy kuin rekisreröidyille. Ainakaan Googlella en löytänyt.

Vastaa Viestiin