Käsijarru hirttää kiinni pakkasella

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Käsijarru hirttää kiinni pakkasella

Viesti Kirjoittaja PK »

Tää on lähinnä galluppia, et onko tää mulla yksilövika, vai esiintyykö muillakin. Eilen oikea takajarrulevy hehkui punaisena kun pysähdyin parin kilsan jälkeen odotteleen että irrottaa palat itsensä. Nytpä en sitten käytäkään kässäriä... 8)

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Mulla jäätyy heti jos pakkasta . Perillä mukava "jarrupalanhaju" ja takavanteiden reijistä tuli parisataa asteista ilmaa 8)

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

Taitaa olla vika joka esiintyy useammassa yksilössä.vaiva poistuu mitä ilmeisemmin kun vaihtaa käsijarruvaijerin/t,tuuppaavat vanhetessaan ottaan vettä sisäänsä joka sitten jäätyy. kannattaa valuttaa uuden vaijerin kuoren sisään vaikka aseöljyä ja katsoa että vaijerin päässä oleva suojakumi on paikallaan. näillä on selvinnyt toistaiseksi :wink:

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Myös meikäläisellä samaa ongelmaa jos pakkasta enempi kuin 5 astetta.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Toki jos ilmenee vaan pakkasella, niin voi olettaa että vika on vaijareissa. Mulla ei tosin oo yhdessäkään 156:ssa vielä vaijerit temppuilleet, sen sijaan jokaisessa on palat jumineet kun ruostetta on kertynyt liikaa, kannattaa tarkistaa ennen kuin alkaa vaihtamaan vaijeria.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Kerran tää on galluppia niin kerrotaan nyt sitten että ei oo vielä kertaakaan palat juminut eikä kässäri jäätynyt....
Tosin oon tämmönen nysvääjä ja käytän syksyisin ja keväisin pelkkään renkaan vaihtoon aikaa melkein päivän mutta samalla aina hoituu jarrujen putsaus ja voitelu. Kässäri vaijerit tarkastellaan samalla ja voidellaan ja pyritään käyttämään ahkerasti...

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ei hirtä, enkä edes nysvää. :mrgreen:

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Ei mitään ongelmia, enkä käytä käkkäriä jatkuvasti. Jarrut tosin olen rempannut.

UHREG
Viestit: 45
Liittynyt: 06 Marras 2008, 15:30

Viesti Kirjoittaja UHREG »

mulla myös tuppaa jäätymään kiinni, olen tehnyt jarrurempan. Taitaa olla aika yleinen vika

Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Esiintynyt joka autossa..

CHRdriver
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Tammi 2008, 23:17
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja CHRdriver »

Ei niiden pitäisi hirttää jos vaijerit on asialliset.

Se tarkoittaa että:
-Vaijeri on muovilla pällystetty.
-Vaijerin itse kuori on ehjä.
-Vaijerin päissä on haitarikumit.
-Pieni määrä rasvaa asennetaessa ei varmasti tee pahaa.
-Sekä se, että ne on oikein asennetut.

Äidin alfaan tuli paskat vaijerit joissa ei ollut muita suojia kun kuori päällä niin sen muutaman päivän kesti ja jäässä, eli turha edes ottaa sellaisia vaijereita joissa ei ole suojia, ne ei toimi edes mersussa tai bimmerissä :wink:

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Emännän -04,150tkm ajettuun 147:n vaihdoin juuri muutama päivä sitten uudet käsijarruvaijerit.Jäätyivät myös,ja lämpimälläkin kahva oli raskas vetää.
Tuuppasin kummankin vaijerin läpi spray vaseliinia niin että tuli toisesta päästä ulos.Avot että taas on kevyt ja tehokas!
Alkujaanhan noissa ei juuri mitään rasvaa olekaan.
Joo vanhoista vaijereista oli kuoret monesta kohtaa halki,eli vesi siis oli päässyt sisään.Ruskeaa ruostevettä vain juoksi kun nosti vaijerin pystyasentoon.Jos noista ois halunnut tosi pitkäikäiset niin ois vielä vetänyt päälle kumiletkut ja klemmarit päihin.Ei ihan heti kuori pettäis. :)
No eipähän nuo kalliit ja pahat ole vaihtaakkaan.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Käsijarru vaijerit vaihdettu toissa talvena. Kuoret ovat vielä ehjät. Tuntuu kuin ne entiset repaleiset vaijerit olis workkineet kylmässä paremmin. Nyt on jäätymisilmiö (viimeksi eilen) päällä heti kun mennään pakkasen puolelle.
Talvella käsijarrun käyttöä siksi vierastaa. Pysyyhän auto paikallaan vaihteellakin. Jostain muistan lukeneeni, että eteen vietossa parkissa pitäisi jättää ykköselle ja taaksepäin vietossa pakille. Muutoin on riski hammashihnan hyppäämisellä hampaalla pieleen. Onkohan asiassa perää?

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Antieko kirjoitti:Käsijarru vaijerit vaihdettu toissa talvena. Kuoret ovat vielä ehjät. Tuntuu kuin ne entiset repaleiset vaijerit olis workkineet kylmässä paremmin. Nyt on jäätymisilmiö (viimeksi eilen) päällä heti kun mennään pakkasen puolelle.
Talvella käsijarrun käyttöä siksi vierastaa. Pysyyhän auto paikallaan vaihteellakin. Jostain muistan lukeneeni, että eteen vietossa parkissa pitäisi jättää ykköselle ja taaksepäin vietossa pakille. Muutoin on riski hammashihnan hyppäämisellä hampaalla pieleen. Onkohan asiassa perää?
Itsekin tätä välillä mietin, ja kun välillä olen tälläinen "perfektionisti", niin tuntuu pahalta jättää vaihdetta päälle parkkiin laittaessa :D Esim kun katokseen vien auton niin mulla on siinä sopivasti kuoppa renkaan kohalla, että se jää siihen kiinni.

Mutta asiaan, itsellä myös käkkärijarruvaijeri vähän jämäkkä, on vaihdon tarpeessa kyllä. Se yleensä siitä löysty kun vähän rämpyttää käkkärikeppiä edestaas. Tosin ei käkkäri ota lähes ollenkana kiinni vielä tokallakaan "napsulla", mutta kyllä se sillä paikalla pysyy.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

164 Superissa ei ole kertaakaan ollut mitään käkkäriongelmia. 164 TS-1990 sen sijaan jumitteli pakkasella ahkerasti, lieneekö konstruktio muuttunut matkan varrella kestävämmäksi.

Mulla myös takaraivossa muistikuva vinkistä, että jos jättää vaihde päällä mäkeen, ni alamäessä ykkönen ja ylämäessä pakki. No, käkkäri toimii ni ei tarvi arpoa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

HerraR kirjoitti:Mulla myös takaraivossa muistikuva vinkistä, että jos jättää vaihde päällä mäkeen, ni alamäessä ykkönen ja ylämäessä pakki.
Jep. Varsinkin tuo 164:n 24v-kone kuuluu olevan ronkeli tuosta, eli jos kone pyörähtää vähänkin takaperin niin kiristin ei saa hihnaa pidettyä tiukalla ja jako voi hypätä.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin