M 2.10.3 tyhjäkäynti korkea, ei seilaa (gtv ts -95)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

M 2.10.3 tyhjäkäynti korkea, ei seilaa (gtv ts -95)

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Jep, eli ongelmaa pukkaa

Aikaisemmin ilmiö oli ajoittaisempaa mutta nykyään valitettavasti yleisempää, jotakuinkin jopa jatkuvaa. Kierrokset eivät tahdo laskea 1800-1500 tasosta alaspäin. Esim, vaihdettaessa kierrokset tulevat hissukseen alas ja jäävät tuohon tasoon. Kunnes useiden sekunttien kuluttua laskevat normaaliksi (siis jos jättää kytkimen pohjaan ja ei paina kaasua)
Kierrokset eivät seilaa edes sun takas, vaan eivät vain laske ripeästi, kuten pitäisi. Itsellä pikkuisen sormi suussa, kun tuohon himmeliin ei pääse sisäänkään oikeen millään, vikavalo ei pala.

Kaikki käytiin lähdöt ja kylmäkäynnistykset ovat aina normaalit, siis ok mutta ajon jälkeen käy kuten edellä kuvailen.

Olisiko vinkkiä tarjolla ?
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
jeQQ
Viestit: 4396
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Tyhjäkäynninsäätömoottori/solenoidi/mikä se nyt olikaan? Kokeile napata irti ja katso, vaikuttaako asiaan..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11382
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ensiksi kannattanee puhdistaa kaasuläppä ja resetoida moottorinohjaus, tässä järjestyksessä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Kaasuläppä zekattu viime ajokaudella saman syyn takia, mutta se ok, mutta kertaus on opintojen äitee vai mitensemenee.
Tuon vehkeen resetointi ? onko neuvoja antaa, uudempiin niitä toki on ollut useamminkin tarjolla.
ja vaikka tuotakin on tullut jo räpläiltyä, siellä ei ole mielestäni semmoista "eurooppalaisen" (lue opel) näköistä joutokäyntimoottoria, mutta kait se siellä jossain kummiskin oleilee.

Aloitellaan noista mutta tuo resetointi ?

Kiitooooos
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

seppo
Viestit: 1392
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos kierrokset jää ylös niin kuin kerroit, on se yleensä merkki järjestelmässä olevasta viasta. Oletko käynyt tarkistuttamassa vikamuistin? Jos autossasi on tuo vanhempi ohjausjärjestelmä, niin yksi mahdollinen ongelma voi olla nokka-akselitunnistin, se jättää kierrokset ylös, eikä sytytä häiriövaloa, mutta vikamuistista se kyllä löytyy...

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

tarviipa se tehdä, eikun delttailemaan halvoilla hinnoilla. Ei taida muilla vermeillä päästä sisään, vai onnistuuko pelkkä vikakoodi luku jollakin ?
Koittanut aikaisemmin softaa haeskella mutta eipä tuota tunnu olevan....

asiaankin, läppä on putsattu ja eipä se edes likainen ollut joten oliskohan tuo vikakoodi seuraava juttu ? jännä vaan että aina ilmiötä ei tule, mutta tullessaan se on aika inhottava (ainakin pääkopalle raskas)
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Vikamuistissa ei jälkiä, siis aivan tyhjä, mutta joutokäynti solenoidissa/moottorissa oli pieni kökkö/ jumi jonka poistin ja putsailin kunnolla.
Nyt "vaikuttaa" että olisi jopa ok, seurataan nyt vielä hetki miten äijän kävi :oops:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
liekki
Viestit: 1086
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): V60
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja liekki »

gtvaj kirjoitti:joutokäynti solenoidissa/moottorissa oli pieni kökkö/ jumi jonka poistin ja putsailin kunnolla.
Mistäpäin konehuonetta toi löytyy? Koitin lauantaina päällisin puolin vilkuilla, mutta ei näkynyt sopivannäköistä härpäkettä silmiin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

eiköhän se löydy siitä kaasuläpän välittömästä läheisyydestä, joutokäyntimoottorihan säätelee läpän ohipääsevää ilma määrää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11382
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

liekki kirjoitti:
gtvaj kirjoitti:joutokäynti solenoidissa/moottorissa
Mistäpäin konehuonetta toi löytyy?
Ainakaan ysiysi Sparkissa ei ole solenoidia vaan tyhjäkäynti säädetään kaasuläpän akselia kääntelevällä moottorilla. Eli vimputin löytyy siitä mihin kaasuvaijeri päättyy.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

ja jatkuu....

Uusi joutokäynti solenoidi vaihdettu, ei sanottavaa muutosta
Uusi ilmi vaihdettu, ei suurta vaikutusta tälläkään (ehkä vasemmassa aivolohkossa pientä parannusta)

Näiden osien vaihdon jälkeen ei ole resetoitu --45min akku irti ja muut jutut, vai miten se tässä menee ???

vaihdon jälkeen naputtelin räikän jatkolla kaasuläppärunkoa ja kaasuläppäasentoanturia, niin johan pomppi. Eli olisikohan vika sittenkin siellä, kun naputtelu alueelle saa joutokäynnin muuttumaan. Samaan viittaa tietty se montussa kaasun "ryntääminen" siis aivan hivenen.

Onko anturin vaihdossa ihmeitä ? / resetointi ?

ps. kierrosren nousu ei ole mitään tramaattista luokkaa mutta saa aikaan ikävää naputussa otsalohkon alla :-D
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Vastaa Viestiin