2.0TS 16V tasapaino-akselien ajoitus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

2.0TS 16V tasapaino-akselien ajoitus

Viesti Kirjoittaja katiska »

Tasapainoakseleiden ajoitusta on ilmeisesti mahdotonta tarkastaa konettaa purkamatta?

Aloin läjäämään konetta ja huomasin että kun tasapaino-akselit ovat omien 1YKK merkkausten kohdilla, akselien hihnapyörien merkit ovat about 30 astetta jäljessä lohkon (huoltomanuaalista) merkeistä.

Onko tasapaino-akseleissa samanlainen lovetus hihnapyörälle kuten pakonokassa, jolloin hihnapyörien alkuperäiset merkit pätisivät varmasti.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ajotuksen näkee kun purkaa suojakannet pois. Tasapainoakselin hihnapyörissä on merkki, mutta ainakaan minä en ole löytänyt niille vastinetta lohkosta.
Ykkönen YKK:hon ja tasapainoakseleiden merkit ylöspäin.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Epezi kirjoitti:Ajotuksen näkee kun purkaa suojakannet pois. Tasapainoakselin hihnapyörissä on merkki, mutta ainakaan minä en ole löytänyt niille vastinetta lohkosta.
Ykkönen YKK:hon ja tasapainoakseleiden merkit ylöspäin.
Joo siis juurikin nämä hihnapyörien merkit olivat sen 30 asetetta jäljessä omia suoraan yläpuolelle tekemiä merkkejä.

Kysymys kuuluukin, meneekö tasapaino-akselien hihnapyörä akseliin vain yhdessä asennossa?

Taidan luottaa tehtaan merkintöihin ja todeta jonkun edellisen sankarin ajoittaneen nuo pieleen.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5115
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Näissä voi mennä ajatukset ristiin ja en tiedä mitä tarkalleen tapahtunut. Mutta tasapainoakselit eivät pyöri samaan tyyliin kuin nokka-akselit. Eli jos laittaa jako+tasapainot kohdilleen ja tarkistaa kireyden yms. pyörittämällä konetta niin tasapaino-akselit eivät mene tuolla tavallisella kahdella kierroksella merkkeihinsä. En tiedä kuinka monta kierrosta tarvitaan että alamerkki+ylämerkit ja tasapainoakselit ovat jälleen kaikki merkeissään. Samoin niissä hihnoissa on asennusta helpottavat asennusmerkit ja niiden tuleminen takaisin, pyörittämällä, merkkeihinsä jo avaruustiedettä.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Sanoisin että tuskinpa menee akselille kuin yhdessä asennossa, en tosin varmaksi sano kun ei ole koskaan tarvinnut niitä irroittaa (tuskinpa on sinunkaan autossa).

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Näissä voi mennä ajatukset ristiin ja en tiedä mitä tarkalleen tapahtunut. Mutta tasapainoakselit eivät pyöri samaan tyyliin kuin nokka-akselit.
Äkkiseltäänhän sitä luulisi että tasapaino-akselit pyörivät synkronissa koneen kampiakselin (eli koneen "liikkuvien kanssa"). Pitääkin tarkistaa ihan mielenkiinnosta.

Kiitos vastauksista.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Tasapainoakselit poistaa toisen (ja/tai korkeampien?) kertaluvun värinöitä - ne pyörii vähintään tuplanopeudella kampiakseliin nähden (tai nelinkertaisella). Kampiakselin ja vauhtipyörän (vasta)painot poistaa niitä eka kertaluvun värinöitä.
MP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2390
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jotenkin muistelin kanssa että vastamerkit löytyivät vain hihnasta. Jos näin on, niin jokuhan voisi laskea hampaat, mihin merkit voi itse piirtää jos puuttuvat.
Kimmo

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Autodatan kuvasta päätellen kun 1. sylinteri on yk:ssä ja jakohihnan ajoitus kohdallaan niin tasapainojen merkit kohtisuoraan ylöspäin ja hihna paikoilleen, ei taida tosiaan varsinaista kohdistusmerkkiä löytyä...

Vastaa Viestiin