AR 156_latausvalo taulussa
Valvoja: Moderators
- silverine
- Viestit: 2479
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
AR 156_latausvalo taulussa
Oire:
Latausvalo syttyy aika ajoin, kylmäkäynnistysten yhteydessä. Lämpimänä ei koskaan. Valo sammuu heti liikkeellelähdön jälkeen. Auto starttaa ihan normaalisti ja tuntuu että startti pyörittää niinkuin pitääkin. Poislukien muutama kerta kun mylly ei ole lähtenyt käyntiin ekalla vaikka startti onkin pyörittänyt normaalisti. On kuitenkin startannut heti seuraavalla yrityksellä. Pari kertaa on myös pakoputkesta kuulunut poks...
Latausvalon syttymisen yhteyteen on liittynyt myös koneen normaalia korkeampi tyhjäkäynti ja jotenkin raaempi käyntiääni. Liikkeellelähdön jälkeen käynti asettuu nopeasti.
Tätä oireilua on jatkunut jo kohta vuoden, talvellakin kovilla pakkasilla starttasi aina vaikka latausvalo paloikin. Vaihdoin akun pari kuukautta sitten ja latausvalo pysyi aisoissa muutaman viikon mutta on taas (välillä) kehissä. Laturi on pari vuotta sitten uusittu.
Tulpilla (Brisk) on ajettu 50tkm...pieni epäilys on että ovat tiensä päässä. Lambda noin 3 vuotta vanha.
Comments?
PS. Avain ja/tai lukkopesä on kulunut, joskus saa hakemalla hakea oikeaa asentoa avaimelle jotta kiertyy...
PPS. Mun Alfassa akku on siirretty muutama vuosi sitten takakonttiin, piuhat on taatusti asianmukaiset mutta..
Latausvalo syttyy aika ajoin, kylmäkäynnistysten yhteydessä. Lämpimänä ei koskaan. Valo sammuu heti liikkeellelähdön jälkeen. Auto starttaa ihan normaalisti ja tuntuu että startti pyörittää niinkuin pitääkin. Poislukien muutama kerta kun mylly ei ole lähtenyt käyntiin ekalla vaikka startti onkin pyörittänyt normaalisti. On kuitenkin startannut heti seuraavalla yrityksellä. Pari kertaa on myös pakoputkesta kuulunut poks...
Latausvalon syttymisen yhteyteen on liittynyt myös koneen normaalia korkeampi tyhjäkäynti ja jotenkin raaempi käyntiääni. Liikkeellelähdön jälkeen käynti asettuu nopeasti.
Tätä oireilua on jatkunut jo kohta vuoden, talvellakin kovilla pakkasilla starttasi aina vaikka latausvalo paloikin. Vaihdoin akun pari kuukautta sitten ja latausvalo pysyi aisoissa muutaman viikon mutta on taas (välillä) kehissä. Laturi on pari vuotta sitten uusittu.
Tulpilla (Brisk) on ajettu 50tkm...pieni epäilys on että ovat tiensä päässä. Lambda noin 3 vuotta vanha.
Comments?
PS. Avain ja/tai lukkopesä on kulunut, joskus saa hakemalla hakea oikeaa asentoa avaimelle jotta kiertyy...
PPS. Mun Alfassa akku on siirretty muutama vuosi sitten takakonttiin, piuhat on taatusti asianmukaiset mutta..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- silverine
- Viestit: 2479
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Apulaitehihna kiristimineen pyörineen on vaihdettu...öööö...viime vuonna. Tosin, tästähän on ilmastoinnin kompura poistettu ja hihna on 100mm lyhyempi kuin alkuperäinen...testailivat kyllä sopivuuden pajalla. Muistelen että 5mm lyhyempikin olis menny. Kaikki on mahdollista näissä kekkereissä. Noi paukkeet ja (harvinaiset) käynnistymättömyydet viittaisivat varmaankin sinne sytkäosastolle.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Mulla oli samantyyppisiä oireita entisessä 2.4 JTD:ssä. Eli syttyi latauksen merkkivalo käynnistyksen jälkeen aina silloin tällöin kylmällä koneella. Jonkin ajan kuluttua alkoi vilauttelemaan valoa vähän väliä ja syyksi paljastui laturin vapaakytkimen luisto. Varsinkin jos laturilla oli kuormaa, vilautteli herkemmin.
Mutta dieselin pakoputki ei sentään sanonut poks
Mutta dieselin pakoputki ei sentään sanonut poks
- silverine
- Viestit: 2479
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^^
Voi hitto tota sun kuvaas.
Enpä ole tainnut tuota kaasun painamista (paikalla)kokeillakaan,
täytyy testata. Ja kuten avausviestissä totesin, kone nostaa
tyhjäkäyntikierroksia normaalia korkeammalle silloin kun
latausvalo syttyy...ja todellakin, mylly on silloin lähtenyt
hieman vaikeammin ,"alakautta" käyntiin. Valo ei sammu
peruutettaessa, vasta kun ajetaan eteenpäin..
Voi hitto tota sun kuvaas.
Enpä ole tainnut tuota kaasun painamista (paikalla)kokeillakaan,
täytyy testata. Ja kuten avausviestissä totesin, kone nostaa
tyhjäkäyntikierroksia normaalia korkeammalle silloin kun
latausvalo syttyy...ja todellakin, mylly on silloin lähtenyt
hieman vaikeammin ,"alakautta" käyntiin. Valo ei sammu
peruutettaessa, vasta kun ajetaan eteenpäin..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- kterkkila
- Viestit: 2388
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Latauksen merkkivalon polttimo vaan pois, niin et stressaa turhaan ennen kun on aihetta, eli ei käynnisty
Ei vain, kuulostaa kyllä joltain mystisemmältä kuin laturilta. Jos sulla on yleismittari, niin ota kyytiin ja mittaa tupakin sytyttimestä latausjännite, että lataako silti vaikka valo palaa. Jos ei lataa, niin sitten pitäisi selvittää tuleeko laturille herätevirta. Jos sekin tulee, niin sitten se vaan on laturi..
Ei vain, kuulostaa kyllä joltain mystisemmältä kuin laturilta. Jos sulla on yleismittari, niin ota kyytiin ja mittaa tupakin sytyttimestä latausjännite, että lataako silti vaikka valo palaa. Jos ei lataa, niin sitten pitäisi selvittää tuleeko laturille herätevirta. Jos sekin tulee, niin sitten se vaan on laturi..
Kimmo
- silverine
- Viestit: 2479
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Kaksi starttia tänään, molemmilla kerroilla latausvalo syttyi. Toisella kerralla polkaisin paikalla kaasua ja valo sammui samantien. Jos sitten vaikka huomenna muistaisi ottaa yleismittarinkin mukaan. Vähän kyllä epäilyttää jo edellä mainittu apulaitehihna ja sen kireys, varsinkin kun kyseessä on kaikkea muuta kuin alkuperäinen viritys...Auton ollessa käynnissä, hihna näyttää pyörivän ihan normaalisti ilman mitään ylimääräisiä kiemuroita tai ääniä. Voikos tuon hihnan oikean tai väärän kireyden tällainen amatööri tumpelo käsikopelolla todeta/havaita?
PS. Gulp. Kaivoin korjaamolaskun esiin (2.9.2009, kompuran poisto). Laskussa lukee: käyttöhihnan kiristys 500km jälkeen... No, onhan tässä 15tkm jo ajettu. Jos tuo hihna oikeasti on löysällä niin on siellä varmaan muutkin vehkeet sutineet kuin pelkästään laturi...esim. vesipumppu...
PS. Gulp. Kaivoin korjaamolaskun esiin (2.9.2009, kompuran poisto). Laskussa lukee: käyttöhihnan kiristys 500km jälkeen... No, onhan tässä 15tkm jo ajettu. Jos tuo hihna oikeasti on löysällä niin on siellä varmaan muutkin vehkeet sutineet kuin pelkästään laturi...esim. vesipumppu...
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kun kerran kyseessä on tollainen poikkeava viritelmä, niin saattaa olla että sen kiristimen kiristysvara on loppu. Kannattaa varmasti tutkia, ennekuin suurempiin remontteihin alkaa. Käy helposti kuin kohdallani. Korjaamon väärä diagnoosi johti koko moottorin peruskorjaukseen! Olisi selvitty pelkällä öljynlauhduttimen vaihdolla ja matka olisi jatkunut. No ... nyt ajellaan "uuden karhella" moottorilla pakostakin vielä vuosia.
- silverine
- Viestit: 2479
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Varmasti. Tästä korjaamon "käyttöhihnan kiristys" -kommentista taisi joku jo vuosi sitten älähtää. Silti mua kuitenkin kiinnostas tarkistaa asia.fahlsjy kirjoitti:Eiköhän ne kuitenkin jättäneet sinne automaattikiristimen ??käyttöhihnan kiristys 500km jälkeen...
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
...
Lataussäädin ei lähde mukaan...kaasun polkaisulla alkaa pelittämään. Transitissa taannoin sama vaiva, kaasun polkaisu paikallaan niin valo sammui, sammui myös ajossa kun antoi reippaammin kaasua. Eli ei mistään "isosta" ole kysymys,,,luulisin