156 V 6:nen "talviautona" ????

Alfoista

Valvoja: Moderators

pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

156 V 6:nen "talviautona" ????

Viesti Kirjoittaja pekkal »

Tuli ostettua kuluunena vuonna 156:nen,nyt ootan "mielenkiinolla"eka talvee,miten tarkenee ym.ym,onkos mitään sen kummempaa ku muillakaan autoilla,tarkistaa nesteet,notkeemmat öljyt(castrollit)jne,omistin integrale evo 1:sen joku vuosi sitten,ja ainakin sillä pärjäs suomen talvessa ihan hyvin!

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Ei ollu mulla entisen V6:n kanssa mitään ongelmia talvella. Auto hörähti aina käyntiin kuin palmun alta laakista. Saas nähdä miten on uudemman kuutosen kanssa.

Lämpöjä kantsii termarin osalta tarkkailla, jollei nouse riittävästi (viimassa pysyy 60-70 asteessa) niin termari vaihtoon ja homma jatkuu. Jos ohjaustehostin vinkuu kovemmilla pakkasilla niin öljyt vaihtoon. Tosin joillain vissiin tämäkään ei ole auttanut, mahdolliset vinkunat katoavat kuitenkin nopeasti auton käynnistyksen jälkeen.

Tolppaan (tai talliin) vaan kovemmilla pakkasilla. On ihan yhtä hyvä talviautona kuin muutkin. Kutonen ainakin vielä lämpiää suhteellisen nopsasti.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
lekkeri
Viestit: 69
Liittynyt: 07 Elo 2006, 10:01
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja lekkeri »

tmv kirjoitti:Lämpöjä kantsii termarin osalta tarkkailla, jollei nouse riittävästi (viimassa pysyy 60-70 asteessa) niin termari vaihtoon ja homma jatkuu.
mitähän tällainen termari mahtaa kustantaa? motonetin sivuilta en löytänyt pikaisella haulla... onko kova homma vaihtaa?
nyt jo viimassa reilusti alle 90astetta ja ulkona 10astetta lämmintä :cry:

Avatar
PePe
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Pitäisi olla aika ongelmaton peli. Ainakin kaikki kolme minulla ollutta vinkkelikuutosta ovat olleet. Ainoat talveen liittyvät erikoistilanteet ovat olleet ohjaustehostimen öljynvaihto ja öljynpaineen anturin pimahtaminen kylmäkäynnistyksessä reippaalla pakkasella. Viimeksimainittu aiheutti hetken aikaa sydämentykytystä kun painemittari ei kierroksillakaan noussut 2 barin yläpuolelle! Nämäkin olivat vanhemmissa malleissa, ei 156:ssa.
156 V6:n lämmityslaite on aivan OK, ja automatiikan ansiosta siihen ei tarvitse paljon koskeakaan. Moottorinlämmittimet näissä kuutosissa ovat letkumallisia, joten lämmitysaikaa se tarvitsee vähän reilummin. Kannattaa kyllä silti laittaa tolppaan.
Jos autoa säilyttää ulkona, oppii nopeasti putsaamaan lumet katolta oven reunalta. Ovat muuten penkillä kun oven aukaisee... Mutta näinhän se on monissa nykyautoisssa.
Oventiivisteet 156:ssa kannattaa talveksi uittaa kunnolla silikoniöljyllä. Takaoven ulkokahva ottaa aika herkästi itseensä jos kiinnijäätynyttä ovea revitään puoliväkisin auki.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

bensatankin läpän mekanismi kannattaa voidella hyvin. Ja takaovien muovikahvoja ei kannata väkisin availla jäisenä. Termari vaihtoon jos alkaa näyttämään siinä 70 astetta. Ohjaustehostimen nesteet (synteettiset) vaihtoon jos vikisee käynnistyksen jälkeen. Erinomainen talviauto lämmin ja hyvä ajella.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
KJS
Viestit: 4705
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jos bensatankin mekanismi pääsee jäätymään, niin esim. CD-levyn kotelo pitämään ohjaamossa vipua ylhäällä ja sitten voi varovasti koittaa kammeta läppää auki. Lukko ei yleensä jäädy, vaan "tappi" joka ponnauttaa läpän auki.

Avatar
mattijus
Viestit: 5287
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

KJS kirjoitti:Jos bensatankin mekanismi pääsee jäätymään, niin esim. CD-levyn kotelo pitämään ohjaamossa vipua ylhäällä ja sitten voi varovasti koittaa kammeta läppää auki. Lukko ei yleensä jäädy, vaan "tappi" joka ponnauttaa läpän auki.
Siellä peräkontissa pitäisi olla naru, josta pääsee suoraan vetämään tuota tappia.
VMP

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

156 V6 lienee varmaan lämpöisin Alfa sisätiloistaan talvella...varovasti veikaten, jos ei 75 turboa lasketa... :-D

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

lekkeri kirjoitti:mitähän tällainen termari mahtaa kustantaa? motonetin sivuilta en löytänyt pikaisella haulla... onko kova homma vaihtaa?
nyt jo viimassa reilusti alle 90astetta ja ulkona 10astetta lämmintä :cry:
No ei tuo nyt vielä ongelmaiselta tuon perusteella kuulosta. Ei mullakaan nyt ajoviimassa lämmöt nouse ehjälläkään termarilla yli 90:n. Muistaakseni Hessumobiilista sai uuden termarin kohtuulliseen hintaan, ei tule nyt summa mieleen.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
PePe
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

jiiässä kirjoitti:156 V6 lienee varmaan lämpöisin Alfa sisätiloistaan talvella...varovasti veikaten, jos ei 75 turboa lasketa... :-D
Kyllä ainakin viime vuosien malleista! Ja veikkaanpa etteivät vanhemmat tässä suhteessa ainakaan parempia olleet.
75 Turbon lämmityslaite on sitten ihan oma lukunsa. Itsesuojeluvaisto esti lämmönsäätimen kääntämisen koskaan yli puolen tehon !

Ja tuosta 156:n termostaatista. Eri yksilöiden lämpömittarilukemat näyttävät vähän vaihtelevan. Omassani lämpötila ei ruuhkajunnauksessakaan nouse juuri yli 90:n kun flektit puuttuvat peliin. Talvipakkasella lämpö voi maantievauhdissa jäädä ehjälläkin termarilla 70:n nurkille.

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

PePe kirjoitti:75 Turbon lämmityslaite on sitten ihan oma lukunsa. Itsesuojeluvaisto esti lämmönsäätimen kääntämisen koskaan yli puolen tehon !
Tuleeko niinä lämppärin letku turbolta? Oli meinaan vähän samnkaltainen ominaisuus aikoinaan kiinankäkättimessä, kun siihen turbon virittelin. No turbo sentään oli lähtöisin Lanciasta.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Tuleeko niinä lämppärin letku turbolta?
Ei...mutta aika lämpösestä paikasta kannen reunasta kaasuläpän kautta ja väliletku lämppärin kennolle on aika lyhyt, vesijäähdytteisen turbon takia kone lämpiää nopeesti...

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

KJS kirjoitti:Jos bensatankin mekanismi pääsee jäätymään, niin esim. CD-levyn kotelo pitämään ohjaamossa vipua ylhäällä ja sitten voi varovasti koittaa kammeta läppää auki. Lukko ei yleensä jäädy, vaan "tappi" joka ponnauttaa läpän auki.
Minä laitoin yleensä virta-avaimen kammeksi siihen vivun alle ja sitten painautin suojaläppää. Sillä se aina aukesi. :lol:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
155156
Viestit: 2156
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tuo bensatankin luukun jäätyminen on riesa talvella. Muuta talvi + 156 V6 ongelmia ei ole ollut.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

155156 kirjoitti:Tuo bensatankin luukun jäätyminen on riesa talvella. Muuta talvi + 156 V6 ongelmia ei ole ollut.
Veit sanat suustani. Kolmas alfa talvi tulossa luottavaisin mielin. :-D

Avatar
Tommo
Viestit: 182
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Car(s): Ex; 156 2.5,
Nyk; rikkuri R56
Tuleva; Giulia Q4
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Toi termari tais olla 65€ Hessu mobiililta viime talvena.
Nyt joku vois ehdottaa sitä "Hyvää" tököttiä noihin etuoven kahvoihin/bensatankin luukkuun!
Aseöljyt, silikoonit yms. tuli testattua mutta ei oikein pelittäny...
Termarin vaihdon yhteydessä tuli laitettua jotain "solukumi" eristettä letkuihin/lämmittimen päälle. Saas nähdä auttaako kuinka... Vai onko vain haittaa..muistaakseni jossain haukuttiin jos on liian kauan lämmityksessä...
Niin ja toi maski syylärin eteen on tietty ok..

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11381
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Erinomainen talviautohan tuo 156 on.

Yksi lisäys: matalaa keulaa kannattaa varoa - yllättävän pienetkin kököt ja vallit kopisevat helposti pohjassa.

Avatar
silverine
Viestit: 2479
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

155156 kirjoitti:Tuo bensatankin luukun jäätyminen on riesa talvella. Muuta talvi + 156 V6 ongelmia ei ole ollut.
Joo, en minäkään muuta huomautettavaa löydä.
Termaria kannattaa tietysti pitää silmällä eli
alle kasikympin max. lämmöt rupeaa jo enteilemään..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Jaa, että erinomainen talviauto? Tänään ajelin spiderin talviteloille ja emäntä tuli toisella perässä. Ei heti kauheesti 156 vakuuttanut talviominaisuuksillaan. Eka vähänkin talvisempi päivä ja enemänhän se oli huurussa kuin spideri, jossa ei edes lämmityslaitteenpuhallin pelannut. No sitä sitten hiukan vilkuilin ja totesin että se raitisilmasuotimen kotelo on tehty ihan päin vittua. Sinnehän lorisee kaikki mahdollinen vasi ja suodatin on litimärkä. Onkos kukaan keksinyt tohon mitään toimivaa patenttia, joka olis vaivaton toteuttaa?

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

lepidus kirjoitti:Jaa, että erinomainen talviauto? Tänään ajelin spiderin talviteloille ja emäntä tuli toisella perässä. Ei heti kauheesti 156 vakuuttanut talviominaisuuksillaan. Eka vähänkin talvisempi päivä ja enemänhän se oli huurussa kuin spideri, jossa ei edes lämmityslaitteenpuhallin pelannut. No sitä sitten hiukan vilkuilin ja totesin että se raitisilmasuotimen kotelo on tehty ihan päin vittua. Sinnehän lorisee kaikki mahdollinen vasi ja suodatin on litimärkä. Onkos kukaan keksinyt tohon mitään toimivaa patenttia, joka olis vaivaton toteuttaa?

Janne
Putsaat ne rännit maatuneista lehdistä yms. paskasta ni vesi menee oikeaa reittiä maahan eikä tulvi raitisilmasuodattimen koteloon.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Vittorio Jano kirjoitti:Yksi lisäys: matalaa keulaa kannattaa varoa - yllättävän pienetkin kököt ja vallit kopisevat helposti pohjassa.
Tämä on harvinaisen totta. Erityisesti noiden hidastustöyssyjen kanssa pitää olla varovainen. On muuten raivostuttavaa kuinka korkeita töyssyjä nykyään mm. parkkihalleihin tehdään. Ottaa aivoon ajella tällä uudemmalla 156:llani jo etukäteen halliin, madallussarjan kanssa kun tilanne on tuskin parantunut entisestä...
Alfa Romeo - immagine di bellezza

pastakone
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Loka 2006, 19:05
Paikkakunta: eepee

Viesti Kirjoittaja pastakone »

äläkää hyvänenaika räpätkö sen silikoonin kanssa.jos autoa joutuu korjausmaalaamaan,maalari repii pelihousunsa!

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

dimmu kirjoitti:Putsaat ne rännit maatuneista lehdistä yms. paskasta ni vesi menee oikeaa reittiä maahan eikä tulvi raitisilmasuodattimen koteloon.
Siis nehän jo putsailinkin, mutta se kotelon kansi, tai siis kannen kuvatus, vaikuttaa ihan onnettomalta viritykseltä. No saapa nähdä auttoko turpeen poisto, ei sitä kovin paljon siellä kuitenkaan ollut.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

lepidus kirjoitti:
dimmu kirjoitti:Putsaat ne rännit maatuneista lehdistä yms. paskasta ni vesi menee oikeaa reittiä maahan eikä tulvi raitisilmasuodattimen koteloon.
Siis nehän jo putsailinkin, mutta se kotelon kansi, tai siis kannen kuvatus, vaikuttaa ihan onnettomalta viritykseltä. No saapa nähdä auttoko turpeen poisto, ei sitä kovin paljon siellä kuitenkaan ollut.

Janne
Itellä oli rännit ihan tukossa ja se suurin postoreikä ummessa mistä vesi pääosin karkaa pois. Pakko oli itekkin ne putsata kun autopesulan jälkeen hanttarin jalkatilaan rupesi valumaan vettä tuon raitisilmasuodattimen kautta, mutta eipä enää tule vesi sisään.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

lepidus kirjoitti:se kotelon kansi, tai siis kannen kuvatus, vaikuttaa ihan onnettomalta viritykseltä
Siis onko siinä joku kansi? Mulla ei ainakaan ole mitään kantta. Sitä tosin itekin ihmettelin, että eikö siinä muka kuulu olla.

Avatar
155156
Viestit: 2156
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Eipä ole mitään erityisiä huuruuntumisongelmia ollut. Jos raitisilmasuodattimen yläpuolella oleva muovinen suoja (siis se tuulilasin levyinen) on kunnolla paikallaan, ei suodattimelle suoraan pääse valumaan mitään. Ilma-aukot on kuskin puolella, suodatin vänkärin edessä.

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

155156 kirjoitti:Eipä ole mitään erityisiä huuruuntumisongelmia ollut. Jos raitisilmasuodattimen yläpuolella oleva muovinen suoja (siis se tuulilasin levyinen) on kunnolla paikallaan, ei suodattimelle suoraan pääse valumaan mitään. Ilma-aukot on kuskin puolella, suodatin vänkärin edessä.
Kylläpä pääsee. Ei sen muovin ja ikkunan välissä ole mitään tiivistettä ja vesi menee siitä välistä ihan varmasti.
Laba kirjoitti:Siis onko siinä joku kansi? Mulla ei ainakaan ole mitään kantta. Sitä tosin itekin ihmettelin, että eikö siinä muka kuulu olla.
Ei siinä mitään kunnollista kantta olekkaan. Semmonen lärpykkä, jonka ilmeisesti pitäsi ohjata vesi muualle.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
155156
Viestit: 2156
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

lepidus kirjoitti:Kylläpä pääsee. Ei sen muovin ja ikkunan välissä ole mitään tiivistettä ja vesi menee siitä välistä ihan varmasti.
Kyllähän siinä sellainen kuminen "huuli" on. Jos muovisuoja on kunnolla paikallaan, ei siitä vesi mene kuin paineella. Vaihdoin raitisilmasuodattimen loppukesästä, jolloin muovisuojus jäi hieman koholleen ja väliin jäi pieni rako. Kun suojusta varovasti löi, se humpsahti paikoilleen. Suojus on ruuveilla kiinni, mutta siinä on myös kaksi tai kolme hampailla varustettua tappia, mitkä täytyy osua reikiinsä.

Oli miten oli, 156 V6 on ollut 3 talvea käytössä ja ainoa talviongelma on ollut kiinni jäätyvä bensatankin luukku. Joka kerta enne tankkausta täytyy varmistaa, että se aukeaa. Monesti olen föönillä sen sulattanut auki ja sen jälkeen tankkaamaan.

Avatar
jkoivula
Viestit: 286
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Paikkakunta: Ylihärmä

Viesti Kirjoittaja jkoivula »

Oven lukot jäätyy helposti, avain ei käänny, ja painike jäätyy ylös :evil:
Melkein joka aamu olen nyt joutunut sulattamaan kun jo kuurakin tuntuu sen jäädyttävän :cry:
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

jkoivula kirjoitti:Oven lukot jäätyy helposti, avain ei käänny, ja painike jäätyy ylös :evil:
Melkein joka aamu olen nyt joutunut sulattamaan kun jo kuurakin tuntuu sen jäädyttävän :cry:
Viime talvena voitelin lukot ja painikkeet säännöllisesti aseöljyllä, niin vältyin ongelmilta. Silikoonituubi on myös säännöllisessä käytössä. Varsinkaan takaovia ei huvita kiskoa väkisin auki muovisesta kahvasta. Bensaluukku tuntuu jäätyvän voitelusta huolimatta. :?

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Älä koske eli käännä rattia yli 15 pakkasella ennenkuin auto on käyny vähän aikaa - muuten korkkaa ohjaustehostimen letku.

Siellä on lauhdutin, jossa on niin pieni reikä, että öljyjen pitää kiertää hetki ensin - muuten pullahtaa letku.

Muuten ei mitään ongelmia - parhaasta päästä talviauto - oven lukot nyt jokamies voitelee ja jos pesulla käyt talvi aikaan , niin kuivaa bensaläpän kansi , niin ei jäädy ja ohan siellä se naru.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Glory
Viestit: 30
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 02:03
Paikkakunta: Ojakkala

Viesti Kirjoittaja Glory »

Lainaanpa vähän tätä topiccia:

Olinpahan tuossa ensimmäistä kertaa näin talvikeleillä ajamassa Alfalla. Muuten oli oikeen mukavaa, mutta lämmöt eivät meinanneet millään nousta :P . Kävin tuossa lähellä vanhan huoltoaseman pihalla pyörimässä ( :lol: ensimmäistä kertaa ajelen lumella omalla autolla) ja lämmöt nousivat maksimissaan n. 70 ja nopeuden noustessa isolla tiellä ja ajoviiman kasvaessa lämmöt tippuivat sinne lähelle viittäkymppiä. Ilmeisesti termarin vaihto edessä? :?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jep vaihtoon vaan. Termarin kestoikä näyttää olevan sellaset 4-5 vuotta
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Glory
Viestit: 30
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 02:03
Paikkakunta: Ojakkala

Viesti Kirjoittaja Glory »

Googletin tossa nopeesti: Ricambi Heikka (www.heikka.fi) ja sieltä Termostaatti (Vernet) 2,5 V6 53e Kannattaakohan vaan tuolta tilata vai onko noissa jtn eroja?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2864
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

lepidus kirjoitti: totesin että se raitisilmasuotimen kotelo on tehty ihan päin vittua. Sinnehän lorisee kaikki mahdollinen vasi ja suodatin on litimärkä. Onkos kukaan keksinyt tohon mitään toimivaa patenttia, joka olis vaivaton toteuttaa?
Janne
Vuosimallista 2002 eteenpäin raitisilmasuodatin on eri paikassa ts. vaikeampi vaihtaa, sijainti keskikonsolin/kojelaudan takana, kaksi suodatinta, vanhemmissa yksi suodatin. Saako mistään noita uudemman mallisia suotimia tarvikkeena?
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Glory kirjoitti:Googletin tossa nopeesti: Ricambi Heikka (www.heikka.fi) ja sieltä Termostaatti (Vernet) 2,5 V6 53e Kannattaakohan vaan tuolta tilata vai onko noissa jtn eroja?
Ei kai noissa paljon eroja ole. Kannattaa tietty kysästä missä se termari aukee. Oman termarin vaihdosta sen verta aikaa että en muista että olisko peräti ollu 72-74 astetta mikä oli siihen merkitty, no pitkälti alle 80 kummiskin.

Glory
Viestit: 30
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 02:03
Paikkakunta: Ojakkala

Viesti Kirjoittaja Glory »

Juu, tuossa just kävin laittelee paikoilleen, mutten päässyt kokeilemaan kun unohdin ostaa uusia letkukiristimiä enkä sitä alkuperäistä halua/voi enää käyttää (Miksei niissä voi käyttää noita normaaleja aukiruuvattavia, vaan pitää olla semmoinen et jos sattuu irti saamaan ni ei varmasti ainakaan takasin enää saa :x )

Muuten ei ongelmia ollu mutta sattupa sitten kuitenkin pieni pala vanhaa tiivistettä tippumaan sinne jäähdytysjärjestelmän syövereihin vaikka kovasti yritin varoa. Voikohan se aiheuttaa ongelmia tai tukkia jtn?

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

V6 kirjoitti:jep vaihtoon vaan. Termarin kestoikä näyttää olevan sellaset 4-5 vuotta
Tai vähemmän... juuri autoa vaihdettuani totesin että uudemman kärryni (2004) lämmöt eivät nouse yhtä tehokkaasti kuin vanhan (johon siis viime talvena vaihdatin termarin). Lämmöt uudessa olivat ajossa n. 70-75 asteessa, hitaammassa vauhdissa siellä 90 pinnassa. Delta vaihtoi alkuviikolla uuden termarin ja tulos tänään kokeiltuna: lämmöt tasaisesti hieman alle 90 lukemissa ajossa ja nousevat selvästi nopeammin kylmästartista.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Tuntuu vähän olevan yksilökohtaista toi lämpöjen nousu. Mulla nimittäin vaihdettiin kesällä uusi termari mutta lämmöt pysyy alle 80 asteessa mittarin mukaan tämmöisillä nollakeleillä. Lämpenee kyllä suht nopeesti siihen lämpöön eli termari on kyllä kunnossa. Termari, joka asennettiin oli muistaakseni 87-asteinen. Kesällä kyllä nousee 90:een ja ylikin, mutta se taas johtunee syylärin kunnosta.

Edit: Jaa enpäs olekaan kyllä varma mikä se termarin asteluku on. Muukkoselta tilattu osa kuitenkin.

Avatar
rookie
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 20:37
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rookie »

Vaihdoin omaani hiljattain termostaatin (tarviketori 44€) kun mittari jäi
kans alle kahdeksankympin. Ja lämpeni tosi hitaasti. Nyt nousee hieman yli, termari taisi olla 88 asteinen. Lämpömittari ei varmaan ole mitenkään hirveen tarkka. Lämpiäminen on tosin vieläkin todella hidasta. Kunhan saa koneen lämpimäksi sitten kyllä tarkenee. Laitoin pahvin keulaan nopeutti hieman lämpenemistä. Katellaan näin lopputalvi... :crazyeyes:

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

rookie kirjoitti: Lämpiäminen on tosin vieläkin todella hidasta. Kunhan saa koneen lämpimäksi sitten kyllä tarkenee. :crazyeyes:
Noinhan se isolla koneella (varsinkin taajama-ajossa) kestää. :wink:

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Kuinkas nopea tämä V6:n on lämpeämään tämmöisillä +0 - +5 asteen keleillä?
Mulla on töihin matkaa 5km, taajama-ajoa 60km/h ja lämmöt nousee aavistuksen yli 50 astetta ja ilmastoinnin ollessa AUTO asennossa se vasta kytkee puhaltimen päälle vähän ennen työpaikan pihaa.

Että tuolla matkalla auto ei näilläkään keleillä kyllä lämpeä tippaakaan, saatika 25 asteen pakkasissa, en sitten tiedä lämpeääkö mikään 156:n, mutta ex- Citroen Xantiassa melkein tuli hiki tuolla matkalla.

Ajattelin vain että onko normaalia vai pitääkö ruveta pohtimaa termostaatin vaihtoa?
Viimeksi muokannut dimmu, 22 Loka 2007, 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7793
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mulla on uusi termari ja aamulla -4 astetta. Tapiolasta kun lähdin, pientä ruuhkaa niin Lauttasaaren kohdalla oli jo melkein 70 mittarissa. Matkaa olisko 5 kilsaa ja jonnin verran ruuhkaa.

Eli suht normaalia, valitettavasti. Nestetilavuutta kun on 9,2 litraa niin letkulämppärikin tekisi eetvarttia.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Joop, ei tuo V6 mullakaan älyttömän nopeasti lämpöä ota. Paljon nopeamminkin lämpeneviin autoihin olen törmännyt. Ilmeisesti johtuu lämmitettävän materiaalin määrästä tuo hitaahko lämpeeminen...tai tuskin ainakaan siitä ettei hukkalämpöä padasta irtoaisi.. :mrgreen:

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Itseasiassa talviautona positiivinen yllätys, hyvin vähän murheita. Etuovien lukot/kahvat tosiaan tykkäävät jäätyä, mutta mulla ainakin vain pesun jälkeen. Kuten myös tuo tankin luukun vapautustappi, tosin se aukee sillä takakontissa olevalla narullakin. Lämpiää mukavan nopeasti, eikä lasit huuruunnu. Viime talven megapakkasten aikaankin (~-35C) lähti komeasti käyntiin :)

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Meillä oli viime talvena päivittäisessä ajossa -98 mallinen 2,5 156.
Kaikkien pakkasten ja muiden kiusaavien ilmiöiden jälkeen lopputulos oli:
ei AINUTTAKAAN ongelmaa koko talvena. :mrgreen: Termari oli tietty vaihdettu syksyllä jo ennen kylmiä kelejä...

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja teho »

Joo, täälläkin termari menee vaihtoon. Valitin siitä jo viime talvena ystävälliseen ja asiantuntevaan (LA)DA-huoltoon. Kaveri meinas, että 70 astetta on ihan normilämpö Alfassa. No lämpimältä sekin tuntui Opelin jälkeen, kun siinä ei lämpömittari värähtänyt koko talvena..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7793
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tähän asti on kaikissa Alfoissa (vm -90-99) toiminut seuraava nyrkkisääntö: Jos matka-ajossa jaksaa yli 70 on termari ok, jos jää alle niin sökö. Nyt uudella termarillakin mennään mittarin mukaan reilua 70 astetta vaikka on 87 asteen termari.

GT 3,2 tosin näytti tasaisen varmasti 90 astetta, lienee kehitystä tapahtunut :-D

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Hienosti talvet pärjätty. Vain kahvat jätyilly joskus pesun jälkeen jos ei ole älynnyt öljytä.

Nyt kuitenkin lähtee jotenkin vaivalloisen kuuloisesti käyntiin pikku pakkasilla ja vartan akku ~parin vuoden ikäinen :? Siinä on oikein se lataustilan ikkunakin ja näyttää vihreää. Ei kai se näin äkkiä lyhyessäkään ajossa voi mennä :silent:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Rolle kirjoitti:Tähän asti on kaikissa Alfoissa (vm -90-99) toiminut seuraava nyrkkisääntö: Jos matka-ajossa jaksaa yli 70 on termari ok, jos jää alle niin sökö. Nyt uudella termarillakin mennään mittarin mukaan reilua 70 astetta vaikka on 87 asteen termari.

GT 3,2 tosin näytti tasaisen varmasti 90 astetta, lienee kehitystä tapahtunut :-D
166 TS vm -00 näytti myös poikkeuksetta kaikissa olosuhteissa 90 astetta.

Vastaa Viestiin