156 V 6:nen "talviautona" ????
Valvoja: Moderators
156 V 6:nen "talviautona" ????
Tuli ostettua kuluunena vuonna 156:nen,nyt ootan "mielenkiinolla"eka talvee,miten tarkenee ym.ym,onkos mitään sen kummempaa ku muillakaan autoilla,tarkistaa nesteet,notkeemmat öljyt(castrollit)jne,omistin integrale evo 1:sen joku vuosi sitten,ja ainakin sillä pärjäs suomen talvessa ihan hyvin!
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Ei ollu mulla entisen V6:n kanssa mitään ongelmia talvella. Auto hörähti aina käyntiin kuin palmun alta laakista. Saas nähdä miten on uudemman kuutosen kanssa.
Lämpöjä kantsii termarin osalta tarkkailla, jollei nouse riittävästi (viimassa pysyy 60-70 asteessa) niin termari vaihtoon ja homma jatkuu. Jos ohjaustehostin vinkuu kovemmilla pakkasilla niin öljyt vaihtoon. Tosin joillain vissiin tämäkään ei ole auttanut, mahdolliset vinkunat katoavat kuitenkin nopeasti auton käynnistyksen jälkeen.
Tolppaan (tai talliin) vaan kovemmilla pakkasilla. On ihan yhtä hyvä talviautona kuin muutkin. Kutonen ainakin vielä lämpiää suhteellisen nopsasti.
Lämpöjä kantsii termarin osalta tarkkailla, jollei nouse riittävästi (viimassa pysyy 60-70 asteessa) niin termari vaihtoon ja homma jatkuu. Jos ohjaustehostin vinkuu kovemmilla pakkasilla niin öljyt vaihtoon. Tosin joillain vissiin tämäkään ei ole auttanut, mahdolliset vinkunat katoavat kuitenkin nopeasti auton käynnistyksen jälkeen.
Tolppaan (tai talliin) vaan kovemmilla pakkasilla. On ihan yhtä hyvä talviautona kuin muutkin. Kutonen ainakin vielä lämpiää suhteellisen nopsasti.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
mitähän tällainen termari mahtaa kustantaa? motonetin sivuilta en löytänyt pikaisella haulla... onko kova homma vaihtaa?tmv kirjoitti:Lämpöjä kantsii termarin osalta tarkkailla, jollei nouse riittävästi (viimassa pysyy 60-70 asteessa) niin termari vaihtoon ja homma jatkuu.
nyt jo viimassa reilusti alle 90astetta ja ulkona 10astetta lämmintä
- PePe
- Viestit: 173
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Pitäisi olla aika ongelmaton peli. Ainakin kaikki kolme minulla ollutta vinkkelikuutosta ovat olleet. Ainoat talveen liittyvät erikoistilanteet ovat olleet ohjaustehostimen öljynvaihto ja öljynpaineen anturin pimahtaminen kylmäkäynnistyksessä reippaalla pakkasella. Viimeksimainittu aiheutti hetken aikaa sydämentykytystä kun painemittari ei kierroksillakaan noussut 2 barin yläpuolelle! Nämäkin olivat vanhemmissa malleissa, ei 156:ssa.
156 V6:n lämmityslaite on aivan OK, ja automatiikan ansiosta siihen ei tarvitse paljon koskeakaan. Moottorinlämmittimet näissä kuutosissa ovat letkumallisia, joten lämmitysaikaa se tarvitsee vähän reilummin. Kannattaa kyllä silti laittaa tolppaan.
Jos autoa säilyttää ulkona, oppii nopeasti putsaamaan lumet katolta oven reunalta. Ovat muuten penkillä kun oven aukaisee... Mutta näinhän se on monissa nykyautoisssa.
Oventiivisteet 156:ssa kannattaa talveksi uittaa kunnolla silikoniöljyllä. Takaoven ulkokahva ottaa aika herkästi itseensä jos kiinnijäätynyttä ovea revitään puoliväkisin auki.
156 V6:n lämmityslaite on aivan OK, ja automatiikan ansiosta siihen ei tarvitse paljon koskeakaan. Moottorinlämmittimet näissä kuutosissa ovat letkumallisia, joten lämmitysaikaa se tarvitsee vähän reilummin. Kannattaa kyllä silti laittaa tolppaan.
Jos autoa säilyttää ulkona, oppii nopeasti putsaamaan lumet katolta oven reunalta. Ovat muuten penkillä kun oven aukaisee... Mutta näinhän se on monissa nykyautoisssa.
Oventiivisteet 156:ssa kannattaa talveksi uittaa kunnolla silikoniöljyllä. Takaoven ulkokahva ottaa aika herkästi itseensä jos kiinnijäätynyttä ovea revitään puoliväkisin auki.
bensatankin läpän mekanismi kannattaa voidella hyvin. Ja takaovien muovikahvoja ei kannata väkisin availla jäisenä. Termari vaihtoon jos alkaa näyttämään siinä 70 astetta. Ohjaustehostimen nesteet (synteettiset) vaihtoon jos vikisee käynnistyksen jälkeen. Erinomainen talviauto lämmin ja hyvä ajella.
Paikalla
- mattijus
- Viestit: 5287
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Siellä peräkontissa pitäisi olla naru, josta pääsee suoraan vetämään tuota tappia.KJS kirjoitti:Jos bensatankin mekanismi pääsee jäätymään, niin esim. CD-levyn kotelo pitämään ohjaamossa vipua ylhäällä ja sitten voi varovasti koittaa kammeta läppää auki. Lukko ei yleensä jäädy, vaan "tappi" joka ponnauttaa läpän auki.
VMP
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
No ei tuo nyt vielä ongelmaiselta tuon perusteella kuulosta. Ei mullakaan nyt ajoviimassa lämmöt nouse ehjälläkään termarilla yli 90:n. Muistaakseni Hessumobiilista sai uuden termarin kohtuulliseen hintaan, ei tule nyt summa mieleen.lekkeri kirjoitti:mitähän tällainen termari mahtaa kustantaa? motonetin sivuilta en löytänyt pikaisella haulla... onko kova homma vaihtaa?
nyt jo viimassa reilusti alle 90astetta ja ulkona 10astetta lämmintä
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- PePe
- Viestit: 173
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Kyllä ainakin viime vuosien malleista! Ja veikkaanpa etteivät vanhemmat tässä suhteessa ainakaan parempia olleet.jiiässä kirjoitti:156 V6 lienee varmaan lämpöisin Alfa sisätiloistaan talvella...varovasti veikaten, jos ei 75 turboa lasketa...
75 Turbon lämmityslaite on sitten ihan oma lukunsa. Itsesuojeluvaisto esti lämmönsäätimen kääntämisen koskaan yli puolen tehon !
Ja tuosta 156:n termostaatista. Eri yksilöiden lämpömittarilukemat näyttävät vähän vaihtelevan. Omassani lämpötila ei ruuhkajunnauksessakaan nouse juuri yli 90:n kun flektit puuttuvat peliin. Talvipakkasella lämpö voi maantievauhdissa jäädä ehjälläkin termarilla 70:n nurkille.
Tuleeko niinä lämppärin letku turbolta? Oli meinaan vähän samnkaltainen ominaisuus aikoinaan kiinankäkättimessä, kun siihen turbon virittelin. No turbo sentään oli lähtöisin Lanciasta.PePe kirjoitti:75 Turbon lämmityslaite on sitten ihan oma lukunsa. Itsesuojeluvaisto esti lämmönsäätimen kääntämisen koskaan yli puolen tehon !
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Minä laitoin yleensä virta-avaimen kammeksi siihen vivun alle ja sitten painautin suojaläppää. Sillä se aina aukesi.KJS kirjoitti:Jos bensatankin mekanismi pääsee jäätymään, niin esim. CD-levyn kotelo pitämään ohjaamossa vipua ylhäällä ja sitten voi varovasti koittaa kammeta läppää auki. Lukko ei yleensä jäädy, vaan "tappi" joka ponnauttaa läpän auki.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Tommo
- Viestit: 182
- Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
- Car(s): Ex; 156 2.5,
Nyk; rikkuri R56
Tuleva; Giulia Q4 - Paikkakunta: Laukaa
Toi termari tais olla 65€ Hessu mobiililta viime talvena.
Nyt joku vois ehdottaa sitä "Hyvää" tököttiä noihin etuoven kahvoihin/bensatankin luukkuun!
Aseöljyt, silikoonit yms. tuli testattua mutta ei oikein pelittäny...
Termarin vaihdon yhteydessä tuli laitettua jotain "solukumi" eristettä letkuihin/lämmittimen päälle. Saas nähdä auttaako kuinka... Vai onko vain haittaa..muistaakseni jossain haukuttiin jos on liian kauan lämmityksessä...
Niin ja toi maski syylärin eteen on tietty ok..
Nyt joku vois ehdottaa sitä "Hyvää" tököttiä noihin etuoven kahvoihin/bensatankin luukkuun!
Aseöljyt, silikoonit yms. tuli testattua mutta ei oikein pelittäny...
Termarin vaihdon yhteydessä tuli laitettua jotain "solukumi" eristettä letkuihin/lämmittimen päälle. Saas nähdä auttaako kuinka... Vai onko vain haittaa..muistaakseni jossain haukuttiin jos on liian kauan lämmityksessä...
Niin ja toi maski syylärin eteen on tietty ok..
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11381
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
- silverine
- Viestit: 2479
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Joo, en minäkään muuta huomautettavaa löydä.155156 kirjoitti:Tuo bensatankin luukun jäätyminen on riesa talvella. Muuta talvi + 156 V6 ongelmia ei ole ollut.
Termaria kannattaa tietysti pitää silmällä eli
alle kasikympin max. lämmöt rupeaa jo enteilemään..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Jaa, että erinomainen talviauto? Tänään ajelin spiderin talviteloille ja emäntä tuli toisella perässä. Ei heti kauheesti 156 vakuuttanut talviominaisuuksillaan. Eka vähänkin talvisempi päivä ja enemänhän se oli huurussa kuin spideri, jossa ei edes lämmityslaitteenpuhallin pelannut. No sitä sitten hiukan vilkuilin ja totesin että se raitisilmasuotimen kotelo on tehty ihan päin vittua. Sinnehän lorisee kaikki mahdollinen vasi ja suodatin on litimärkä. Onkos kukaan keksinyt tohon mitään toimivaa patenttia, joka olis vaivaton toteuttaa?
Janne
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Putsaat ne rännit maatuneista lehdistä yms. paskasta ni vesi menee oikeaa reittiä maahan eikä tulvi raitisilmasuodattimen koteloon.lepidus kirjoitti:Jaa, että erinomainen talviauto? Tänään ajelin spiderin talviteloille ja emäntä tuli toisella perässä. Ei heti kauheesti 156 vakuuttanut talviominaisuuksillaan. Eka vähänkin talvisempi päivä ja enemänhän se oli huurussa kuin spideri, jossa ei edes lämmityslaitteenpuhallin pelannut. No sitä sitten hiukan vilkuilin ja totesin että se raitisilmasuotimen kotelo on tehty ihan päin vittua. Sinnehän lorisee kaikki mahdollinen vasi ja suodatin on litimärkä. Onkos kukaan keksinyt tohon mitään toimivaa patenttia, joka olis vaivaton toteuttaa?
Janne
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Tämä on harvinaisen totta. Erityisesti noiden hidastustöyssyjen kanssa pitää olla varovainen. On muuten raivostuttavaa kuinka korkeita töyssyjä nykyään mm. parkkihalleihin tehdään. Ottaa aivoon ajella tällä uudemmalla 156:llani jo etukäteen halliin, madallussarjan kanssa kun tilanne on tuskin parantunut entisestä...Vittorio Jano kirjoitti:Yksi lisäys: matalaa keulaa kannattaa varoa - yllättävän pienetkin kököt ja vallit kopisevat helposti pohjassa.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Siis nehän jo putsailinkin, mutta se kotelon kansi, tai siis kannen kuvatus, vaikuttaa ihan onnettomalta viritykseltä. No saapa nähdä auttoko turpeen poisto, ei sitä kovin paljon siellä kuitenkaan ollut.dimmu kirjoitti:Putsaat ne rännit maatuneista lehdistä yms. paskasta ni vesi menee oikeaa reittiä maahan eikä tulvi raitisilmasuodattimen koteloon.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Itellä oli rännit ihan tukossa ja se suurin postoreikä ummessa mistä vesi pääosin karkaa pois. Pakko oli itekkin ne putsata kun autopesulan jälkeen hanttarin jalkatilaan rupesi valumaan vettä tuon raitisilmasuodattimen kautta, mutta eipä enää tule vesi sisään.lepidus kirjoitti:Siis nehän jo putsailinkin, mutta se kotelon kansi, tai siis kannen kuvatus, vaikuttaa ihan onnettomalta viritykseltä. No saapa nähdä auttoko turpeen poisto, ei sitä kovin paljon siellä kuitenkaan ollut.dimmu kirjoitti:Putsaat ne rännit maatuneista lehdistä yms. paskasta ni vesi menee oikeaa reittiä maahan eikä tulvi raitisilmasuodattimen koteloon.
Janne
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Kylläpä pääsee. Ei sen muovin ja ikkunan välissä ole mitään tiivistettä ja vesi menee siitä välistä ihan varmasti.155156 kirjoitti:Eipä ole mitään erityisiä huuruuntumisongelmia ollut. Jos raitisilmasuodattimen yläpuolella oleva muovinen suoja (siis se tuulilasin levyinen) on kunnolla paikallaan, ei suodattimelle suoraan pääse valumaan mitään. Ilma-aukot on kuskin puolella, suodatin vänkärin edessä.
Ei siinä mitään kunnollista kantta olekkaan. Semmonen lärpykkä, jonka ilmeisesti pitäsi ohjata vesi muualle.Laba kirjoitti:Siis onko siinä joku kansi? Mulla ei ainakaan ole mitään kantta. Sitä tosin itekin ihmettelin, että eikö siinä muka kuulu olla.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
- 155156
- Viestit: 2156
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Kyllähän siinä sellainen kuminen "huuli" on. Jos muovisuoja on kunnolla paikallaan, ei siitä vesi mene kuin paineella. Vaihdoin raitisilmasuodattimen loppukesästä, jolloin muovisuojus jäi hieman koholleen ja väliin jäi pieni rako. Kun suojusta varovasti löi, se humpsahti paikoilleen. Suojus on ruuveilla kiinni, mutta siinä on myös kaksi tai kolme hampailla varustettua tappia, mitkä täytyy osua reikiinsä.lepidus kirjoitti:Kylläpä pääsee. Ei sen muovin ja ikkunan välissä ole mitään tiivistettä ja vesi menee siitä välistä ihan varmasti.
Oli miten oli, 156 V6 on ollut 3 talvea käytössä ja ainoa talviongelma on ollut kiinni jäätyvä bensatankin luukku. Joka kerta enne tankkausta täytyy varmistaa, että se aukeaa. Monesti olen föönillä sen sulattanut auki ja sen jälkeen tankkaamaan.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Viime talvena voitelin lukot ja painikkeet säännöllisesti aseöljyllä, niin vältyin ongelmilta. Silikoonituubi on myös säännöllisessä käytössä. Varsinkaan takaovia ei huvita kiskoa väkisin auki muovisesta kahvasta. Bensaluukku tuntuu jäätyvän voitelusta huolimatta.jkoivula kirjoitti:Oven lukot jäätyy helposti, avain ei käänny, ja painike jäätyy ylös
Melkein joka aamu olen nyt joutunut sulattamaan kun jo kuurakin tuntuu sen jäädyttävän
Älä koske eli käännä rattia yli 15 pakkasella ennenkuin auto on käyny vähän aikaa - muuten korkkaa ohjaustehostimen letku.
Siellä on lauhdutin, jossa on niin pieni reikä, että öljyjen pitää kiertää hetki ensin - muuten pullahtaa letku.
Muuten ei mitään ongelmia - parhaasta päästä talviauto - oven lukot nyt jokamies voitelee ja jos pesulla käyt talvi aikaan , niin kuivaa bensaläpän kansi , niin ei jäädy ja ohan siellä se naru.
Siellä on lauhdutin, jossa on niin pieni reikä, että öljyjen pitää kiertää hetki ensin - muuten pullahtaa letku.
Muuten ei mitään ongelmia - parhaasta päästä talviauto - oven lukot nyt jokamies voitelee ja jos pesulla käyt talvi aikaan , niin kuivaa bensaläpän kansi , niin ei jäädy ja ohan siellä se naru.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Lainaanpa vähän tätä topiccia:
Olinpahan tuossa ensimmäistä kertaa näin talvikeleillä ajamassa Alfalla. Muuten oli oikeen mukavaa, mutta lämmöt eivät meinanneet millään nousta . Kävin tuossa lähellä vanhan huoltoaseman pihalla pyörimässä ( ensimmäistä kertaa ajelen lumella omalla autolla) ja lämmöt nousivat maksimissaan n. 70 ja nopeuden noustessa isolla tiellä ja ajoviiman kasvaessa lämmöt tippuivat sinne lähelle viittäkymppiä. Ilmeisesti termarin vaihto edessä?
Olinpahan tuossa ensimmäistä kertaa näin talvikeleillä ajamassa Alfalla. Muuten oli oikeen mukavaa, mutta lämmöt eivät meinanneet millään nousta . Kävin tuossa lähellä vanhan huoltoaseman pihalla pyörimässä ( ensimmäistä kertaa ajelen lumella omalla autolla) ja lämmöt nousivat maksimissaan n. 70 ja nopeuden noustessa isolla tiellä ja ajoviiman kasvaessa lämmöt tippuivat sinne lähelle viittäkymppiä. Ilmeisesti termarin vaihto edessä?
Googletin tossa nopeesti: Ricambi Heikka (www.heikka.fi) ja sieltä Termostaatti (Vernet) 2,5 V6 53e Kannattaakohan vaan tuolta tilata vai onko noissa jtn eroja?
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Vuosimallista 2002 eteenpäin raitisilmasuodatin on eri paikassa ts. vaikeampi vaihtaa, sijainti keskikonsolin/kojelaudan takana, kaksi suodatinta, vanhemmissa yksi suodatin. Saako mistään noita uudemman mallisia suotimia tarvikkeena?lepidus kirjoitti: totesin että se raitisilmasuotimen kotelo on tehty ihan päin vittua. Sinnehän lorisee kaikki mahdollinen vasi ja suodatin on litimärkä. Onkos kukaan keksinyt tohon mitään toimivaa patenttia, joka olis vaivaton toteuttaa?
Janne
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
Ei kai noissa paljon eroja ole. Kannattaa tietty kysästä missä se termari aukee. Oman termarin vaihdosta sen verta aikaa että en muista että olisko peräti ollu 72-74 astetta mikä oli siihen merkitty, no pitkälti alle 80 kummiskin.Glory kirjoitti:Googletin tossa nopeesti: Ricambi Heikka (www.heikka.fi) ja sieltä Termostaatti (Vernet) 2,5 V6 53e Kannattaakohan vaan tuolta tilata vai onko noissa jtn eroja?
Juu, tuossa just kävin laittelee paikoilleen, mutten päässyt kokeilemaan kun unohdin ostaa uusia letkukiristimiä enkä sitä alkuperäistä halua/voi enää käyttää (Miksei niissä voi käyttää noita normaaleja aukiruuvattavia, vaan pitää olla semmoinen et jos sattuu irti saamaan ni ei varmasti ainakaan takasin enää saa )
Muuten ei ongelmia ollu mutta sattupa sitten kuitenkin pieni pala vanhaa tiivistettä tippumaan sinne jäähdytysjärjestelmän syövereihin vaikka kovasti yritin varoa. Voikohan se aiheuttaa ongelmia tai tukkia jtn?
Muuten ei ongelmia ollu mutta sattupa sitten kuitenkin pieni pala vanhaa tiivistettä tippumaan sinne jäähdytysjärjestelmän syövereihin vaikka kovasti yritin varoa. Voikohan se aiheuttaa ongelmia tai tukkia jtn?
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Tai vähemmän... juuri autoa vaihdettuani totesin että uudemman kärryni (2004) lämmöt eivät nouse yhtä tehokkaasti kuin vanhan (johon siis viime talvena vaihdatin termarin). Lämmöt uudessa olivat ajossa n. 70-75 asteessa, hitaammassa vauhdissa siellä 90 pinnassa. Delta vaihtoi alkuviikolla uuden termarin ja tulos tänään kokeiltuna: lämmöt tasaisesti hieman alle 90 lukemissa ajossa ja nousevat selvästi nopeammin kylmästartista.V6 kirjoitti:jep vaihtoon vaan. Termarin kestoikä näyttää olevan sellaset 4-5 vuotta
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Tuntuu vähän olevan yksilökohtaista toi lämpöjen nousu. Mulla nimittäin vaihdettiin kesällä uusi termari mutta lämmöt pysyy alle 80 asteessa mittarin mukaan tämmöisillä nollakeleillä. Lämpenee kyllä suht nopeesti siihen lämpöön eli termari on kyllä kunnossa. Termari, joka asennettiin oli muistaakseni 87-asteinen. Kesällä kyllä nousee 90:een ja ylikin, mutta se taas johtunee syylärin kunnosta.
Edit: Jaa enpäs olekaan kyllä varma mikä se termarin asteluku on. Muukkoselta tilattu osa kuitenkin.
Edit: Jaa enpäs olekaan kyllä varma mikä se termarin asteluku on. Muukkoselta tilattu osa kuitenkin.
Vaihdoin omaani hiljattain termostaatin (tarviketori 44€) kun mittari jäi
kans alle kahdeksankympin. Ja lämpeni tosi hitaasti. Nyt nousee hieman yli, termari taisi olla 88 asteinen. Lämpömittari ei varmaan ole mitenkään hirveen tarkka. Lämpiäminen on tosin vieläkin todella hidasta. Kunhan saa koneen lämpimäksi sitten kyllä tarkenee. Laitoin pahvin keulaan nopeutti hieman lämpenemistä. Katellaan näin lopputalvi...
kans alle kahdeksankympin. Ja lämpeni tosi hitaasti. Nyt nousee hieman yli, termari taisi olla 88 asteinen. Lämpömittari ei varmaan ole mitenkään hirveen tarkka. Lämpiäminen on tosin vieläkin todella hidasta. Kunhan saa koneen lämpimäksi sitten kyllä tarkenee. Laitoin pahvin keulaan nopeutti hieman lämpenemistä. Katellaan näin lopputalvi...
Kuinkas nopea tämä V6:n on lämpeämään tämmöisillä +0 - +5 asteen keleillä?
Mulla on töihin matkaa 5km, taajama-ajoa 60km/h ja lämmöt nousee aavistuksen yli 50 astetta ja ilmastoinnin ollessa AUTO asennossa se vasta kytkee puhaltimen päälle vähän ennen työpaikan pihaa.
Että tuolla matkalla auto ei näilläkään keleillä kyllä lämpeä tippaakaan, saatika 25 asteen pakkasissa, en sitten tiedä lämpeääkö mikään 156:n, mutta ex- Citroen Xantiassa melkein tuli hiki tuolla matkalla.
Ajattelin vain että onko normaalia vai pitääkö ruveta pohtimaa termostaatin vaihtoa?
Mulla on töihin matkaa 5km, taajama-ajoa 60km/h ja lämmöt nousee aavistuksen yli 50 astetta ja ilmastoinnin ollessa AUTO asennossa se vasta kytkee puhaltimen päälle vähän ennen työpaikan pihaa.
Että tuolla matkalla auto ei näilläkään keleillä kyllä lämpeä tippaakaan, saatika 25 asteen pakkasissa, en sitten tiedä lämpeääkö mikään 156:n, mutta ex- Citroen Xantiassa melkein tuli hiki tuolla matkalla.
Ajattelin vain että onko normaalia vai pitääkö ruveta pohtimaa termostaatin vaihtoa?
Viimeksi muokannut dimmu, 22 Loka 2007, 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Itseasiassa talviautona positiivinen yllätys, hyvin vähän murheita. Etuovien lukot/kahvat tosiaan tykkäävät jäätyä, mutta mulla ainakin vain pesun jälkeen. Kuten myös tuo tankin luukun vapautustappi, tosin se aukee sillä takakontissa olevalla narullakin. Lämpiää mukavan nopeasti, eikä lasit huuruunnu. Viime talven megapakkasten aikaankin (~-35C) lähti komeasti käyntiin
- Herra Salo
- Viestit: 691
- Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
- Paikkakunta: Nokia
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7793
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): 45e + GTX
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tähän asti on kaikissa Alfoissa (vm -90-99) toiminut seuraava nyrkkisääntö: Jos matka-ajossa jaksaa yli 70 on termari ok, jos jää alle niin sökö. Nyt uudella termarillakin mennään mittarin mukaan reilua 70 astetta vaikka on 87 asteen termari.
GT 3,2 tosin näytti tasaisen varmasti 90 astetta, lienee kehitystä tapahtunut
GT 3,2 tosin näytti tasaisen varmasti 90 astetta, lienee kehitystä tapahtunut
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4143
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Hienosti talvet pärjätty. Vain kahvat jätyilly joskus pesun jälkeen jos ei ole älynnyt öljytä.
Nyt kuitenkin lähtee jotenkin vaivalloisen kuuloisesti käyntiin pikku pakkasilla ja vartan akku ~parin vuoden ikäinen Siinä on oikein se lataustilan ikkunakin ja näyttää vihreää. Ei kai se näin äkkiä lyhyessäkään ajossa voi mennä
Nyt kuitenkin lähtee jotenkin vaivalloisen kuuloisesti käyntiin pikku pakkasilla ja vartan akku ~parin vuoden ikäinen Siinä on oikein se lataustilan ikkunakin ja näyttää vihreää. Ei kai se näin äkkiä lyhyessäkään ajossa voi mennä
Ayrton Senna da Silva forever
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
166 TS vm -00 näytti myös poikkeuksetta kaikissa olosuhteissa 90 astetta.Rolle kirjoitti:Tähän asti on kaikissa Alfoissa (vm -90-99) toiminut seuraava nyrkkisääntö: Jos matka-ajossa jaksaa yli 70 on termari ok, jos jää alle niin sökö. Nyt uudella termarillakin mennään mittarin mukaan reilua 70 astetta vaikka on 87 asteen termari.
GT 3,2 tosin näytti tasaisen varmasti 90 astetta, lienee kehitystä tapahtunut