Mönkijän hankintaa
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Mönkijän hankintaa
Onkos palstalla montaa mönkijän omistajaa?
Olen ostamassa pientä maatilaa, ja tarkoitus olisi saada kunnon mönkkäri. Ajatuksena olisi että se korvaisi mahdollisimman pitkälle traktorin puutetta. Eli ohjelmassa olisi lumenluontia, metsässä ja pellolla kikkailua ja päivittäistä kärryn vetoa.
Oli nyt etsitään todellista mönkijää, uudet maksaa aivan käsittämättömiä summia, joten vain käytetyt tulevat kyseeseen.
Olen joskus aikanaan ajanut vähän kaverin Polariksen Sportsmania, mutta naama oli niin leveessä hymyssä että en kauheesti muista siitä mitään. Tässä on kokemukset, joten apuja kaivataan.
Tähän mennessä vastaan tulleet ja niistä kuullut asiat:
Polaris Sportsman
Hyvä ajaa, vikaherkkä. Millä moottorilla?
Suzuki Kingquard
Varmatoiminen, helppo käyttää, kannattaa olla 750cc koneella
Can-Am Outlander
Hyvä ajettavuus ja luotettavuus, hienot moottorit varsinkin 650 ja 800cc
Mitä muita kannattaisi ottaa huomioon?
Tällä hetkellä olisin kääntymässä Can-Amin puoleen, nimenomaan moottorista kuultujen hyvien kokemustan takia. Tuommoisella 800cc Can-Amilla vois olla aika helkkarin kivaa pärtsäillä.
Erityissyynäyksessä on konevikaset, joista voisi halvalla korjailla itselleen.
Olen ostamassa pientä maatilaa, ja tarkoitus olisi saada kunnon mönkkäri. Ajatuksena olisi että se korvaisi mahdollisimman pitkälle traktorin puutetta. Eli ohjelmassa olisi lumenluontia, metsässä ja pellolla kikkailua ja päivittäistä kärryn vetoa.
Oli nyt etsitään todellista mönkijää, uudet maksaa aivan käsittämättömiä summia, joten vain käytetyt tulevat kyseeseen.
Olen joskus aikanaan ajanut vähän kaverin Polariksen Sportsmania, mutta naama oli niin leveessä hymyssä että en kauheesti muista siitä mitään. Tässä on kokemukset, joten apuja kaivataan.
Tähän mennessä vastaan tulleet ja niistä kuullut asiat:
Polaris Sportsman
Hyvä ajaa, vikaherkkä. Millä moottorilla?
Suzuki Kingquard
Varmatoiminen, helppo käyttää, kannattaa olla 750cc koneella
Can-Am Outlander
Hyvä ajettavuus ja luotettavuus, hienot moottorit varsinkin 650 ja 800cc
Mitä muita kannattaisi ottaa huomioon?
Tällä hetkellä olisin kääntymässä Can-Amin puoleen, nimenomaan moottorista kuultujen hyvien kokemustan takia. Tuommoisella 800cc Can-Amilla vois olla aika helkkarin kivaa pärtsäillä.
Erityissyynäyksessä on konevikaset, joista voisi halvalla korjailla itselleen.
- KJS
- Viestit: 4705
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
- Paikkakunta: Nokia
Jossain vaiheessa kun mulla oli mönkkärikuume, niin sain tällaisen linkin http://keskustelu.sammysatv.com/
Pitäiskö olla tieliikennemalli vai ajeletko vain omilla mailla?
Pitäiskö olla tieliikennemalli vai ajeletko vain omilla mailla?
Alfaholismia vuodesta 2001
- alfa 156 v6
- Viestit: 5414
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mönkijän hankintaa
Mulla on tollanen sportsman 500 H.O. ollut muistaakseni -07 alkaen?Epezi kirjoitti: Polaris Sportsman
Hyvä ajaa, vikaherkkä. Millä moottorilla?
Vikaherkkä? Tuota en allekirjoita ainakaan vanhempien kaasaripelien kohdalla. Ruiskupeleissä tuntuu olevan kaikenlaista erikoista... Mitään ei ole tarvinnut tuosta laitteesta korjata vaikka käyttö on ollut välillä melko lailla ohjekirjan vastaista ja käyttötunteja on jo aika tavalla.
Ollut mullakin raktorin korvikkeena raksalla ja ihmeesti tuo kestää, vaihdetanko meni poikki innokkaammassa sorantasauksessa ja apulaiterungosta katkesi pultit samaisessa hommassa. Remmin sain palamaan poikki kun yritin ajaa vähän syvemmän kurakon yli, ei lopulta näkynyt kuin penkki ja sarvet. alla oleva kuva tais olla otettu sen homman jälkipeleissä kunhan kaivinkoneella saatiin laite ensin irti.
Hyvin lumilevylläkin soraa puskee kun korvaa ne jouset kierretangolla ettei se kokoajan myttyä laitteen alle
Puhutaan siis tällaisesta "vanhakoppasesta" pollesta.
- Liitteet
-
- Nimetön.jpg (113.79 KiB) Katsottu 14631 kertaa
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Itse suosittelen hondaa,erittäin lujia ja taattua honda laatua.Essonbaareissa haukutaan noita polleja,ei ole kokemusta,mutta eipä tulisi ostettua,niin paljon baarin pojat ovat peloitelleet
Menehän epezi www.sammysatv.com
Menehän epezi www.sammysatv.com
- alfa 156 v6
- Viestit: 5414
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
vajaavetosia olleet ainakin ne yksilöt joita päässyt kokeilemaan... Ilmassa olevat pyörät kyllä pyöri komiastialfa164 kirjoitti:Itse suosittelen hondaa,erittäin lujia ja taattua honda laatua.
Olet alfan kuitenkin uskaltanut ostaa Ei niitäkään varsinaisesti essolla ylistetä...alfa164 kirjoitti:Essonbaareissa haukutaan noita polleja,ei ole kokemusta,mutta eipä tulisi ostettua,niin paljon baarin pojat ovat peloitelleet Smile
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ei tarvitse olla tieliikennekelpoinen, eli omilla mailla pärtsäillään. Myöskään traktori ei tule vielä kyseeseen, monkijän tarve on huomattavasti suurempi kuin traktorin.
Pärjääkö tuommoisella 500cc koneella? Kovasti mönkkärikauppiaskin sanoi että renkaista loppuu pito ennenkuin koneesta teho, mutta itseäni vähän epäilyttää.
Polariksen epäluotettavuus puheet taisivat olla nimenomaan olla peruja noista variaattorin hihnoista.
Polarista taitaa saada edukkaimmin ja erityisesti noita 500cc konella. Tutustunpa linkkiin.
Pärjääkö tuommoisella 500cc koneella? Kovasti mönkkärikauppiaskin sanoi että renkaista loppuu pito ennenkuin koneesta teho, mutta itseäni vähän epäilyttää.
Polariksen epäluotettavuus puheet taisivat olla nimenomaan olla peruja noista variaattorin hihnoista.
Polarista taitaa saada edukkaimmin ja erityisesti noita 500cc konella. Tutustunpa linkkiin.
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
- Car(s): 156sw jtd
- Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula
entäs tällänen http://www.nettiauto.com/suzuki/sj410/3429667
- alfa 156 v6
- Viestit: 5414
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Kyllä sillä lunta ja soraa lykkää, ennemmin tosiaan loppuu pito kuin voima kuormaakin vedettäessä. Jäällä kun räppäilee hangessa niin siellä sen voimattomuuden huomaa. Tosin ei tehokkaammallakaan lujempaa juuri pääse, kun ei siinäkään pito piisaa.Epezi kirjoitti: Pärjääkö tuommoisella 500cc koneella? Kovasti mönkkärikauppiaskin sanoi että renkaista loppuu pito ennenkuin koneesta teho, mutta itseäni vähän epäilyttää.
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Pari topiccia aiheesta tuli luettua tuolta sammysatv palstalta. Mielipiteitä oli yhtä monta kun mönkijä valmistajia, yhdestä asiasta olivat kuitenkin lähes yksimielisiä, että 500cc moottori riittää työkäyttöön. Itseäni vähän epäilyttää, mutta kait se on parempi pitää suu kiinni kun ei ole kokemusta.
Ny meni Roballa kyl niin Ot:eex... Eihän Epezillä ole ees mettättyskorttia?Robert kirjoitti:entäs tällänen http://www.nettiauto.com/suzuki/sj410/3429667
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Epäilemättä ihan peruskäytössä eli esim. lumitöissä pärjääkin vallan mainiosti. Omassa käytössä olen arvostanut isommilla koneilla olevia vehkeitä, koska mönkkäri on meillä pitkälti metsätöissä. Varmaan sielläkin 500cc koneella pärjäisi, eihän noilla vähänkään vaativammassa maastossa mitään tee ja muutenkin kyseessä on harrastustoiminta.
Epezi kirjoitti:Pari topiccia aiheesta tuli luettua tuolta sammysatv palstalta. Mielipiteitä oli yhtä monta kun mönkijä valmistajia, yhdestä asiasta olivat kuitenkin lähes yksimielisiä, että 500cc moottori riittää työkäyttöön. Itseäni vähän epäilyttää, mutta kait se on parempi pitää suu kiinni kun ei ole kokemusta.
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Heh, olen kerran vuosia sitten opiskeluaikoina ajanut tuollaisen sukisukin Hesasta Joensuuhun... aikamoinen elämys. Ei ehkä omimmillaan maantiellä. Peltorit olivat tarpeen maantienopeuksissa. Auton jätin suosiolla Joensuuhun ja Hesaan palasin junalla.
Robert kirjoitti:entäs tällänen http://www.nettiauto.com/suzuki/sj410/3429667
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Noista kuutioista ja niiden riittävyydestä.Vuosi vuodelta kuutiot kasvaa mönkkäreissä,ja tuntuu ettei pienemmällä pärjää,sama peli vene puolella,konetehot vaan kasvaa vuosi vuodelta,ennen oli 20hv venepaketti yleinen nyt 50hv paketti
Veli pojalla 350cc 4veto honda vuodelta 92,ja hyvin se sillä täyttä tukki kärryä kiskoo metsästä
Veli pojalla 350cc 4veto honda vuodelta 92,ja hyvin se sillä täyttä tukki kärryä kiskoo metsästä
-
- Viestit: 386
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Jos hakee sitä "kyllä lähtee" fiilistä, minkä saa vaikkapa prätkällä tai kelkalla, niin ei riitä. Työkäytössä kyllä, kun noissa on alennusvaihteet. Vetokykyä mönkijöissä on painoisekseen rimpulaksi yllättävän paljon. Silti traktorilla tekee samat työt ja reilusti päälle. Hauskahan noilla on kyllä ajella ja tarkastaa tiluksia.Epezi kirjoitti:yhdestä asiasta olivat kuitenkin lähes yksimielisiä, että 500cc moottori riittää työkäyttöön. Itseäni vähän epäilyttää, mutta kait se on parempi pitää suu kiinni kun ei ole kokemusta.
http://www.koneviesti.fi/lehti/kv9/artikkelikoosteet/fi_FI/monkijat/
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
^Yamaha Grizzly oli tuon testin voittaja, näyttäisi myöskin olevan käytettynä noiden vaihtoehtojen edukkaimmasta päästä. 650cc puskulevyllä, vinssillä ja kunnon renkailla irtoaa jo vähän reilulla 5000€:lla
http://kuvablogi.com/blog/11276/
tämäkin kaveri muutaman halon hakenut jammulla, joten ei se ihan paska voi olla.
Turhahan sitä on kieltää, kyllähän sitä tunnetta kaipaa.Jos hakee sitä "kyllä lähtee" fiilistä
http://kuvablogi.com/blog/11276/
tämäkin kaveri muutaman halon hakenut jammulla, joten ei se ihan paska voi olla.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Joo,jos vauhtia hakee,niin kannattaa unohtaa putput mallit,ja katsoa crossi malleja..Tuolla meren jäällä viime talvena tuli vastaan peräedellä vastaan noita työmalleja alvariinsa
Kokemuksesta voin sanoa,että takaveto 250cc lumiketjuilla vetää puolikasta tukkikärryä kevyesti
Tgb mönkkäreitäkin kannattaa epezi tsekata,laatukamaa
Kokemuksesta voin sanoa,että takaveto 250cc lumiketjuilla vetää puolikasta tukkikärryä kevyesti
Tgb mönkkäreitäkin kannattaa epezi tsekata,laatukamaa
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
http://www.rally.fi/index.php?s=tgb
Itse nopsasti katsoin,että 51kpl löytyy mukana tietenkin pikkumallit
Tosiaan itsellä ollut 250cc,ja ei ongelmia,ja laadukas peli.425cc käyttäjät kehunneet noita malleja ja nälvineet artic cat,honda,polaris ja canan omistajia huolettomuudesta.
Itse nopsasti katsoin,että 51kpl löytyy mukana tietenkin pikkumallit
Tosiaan itsellä ollut 250cc,ja ei ongelmia,ja laadukas peli.425cc käyttäjät kehunneet noita malleja ja nälvineet artic cat,honda,polaris ja canan omistajia huolettomuudesta.
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tänään kävin yhdessä kaupassa jossa tyrkytettiin Trapperia, on ilmeisestikin kiinalaisten kopio Yamahasta. Netistä hain kokemuksia niin kyseisten laitteiden omistajat ylistää ja muut haukkuu. Ihan niinkuin auto harrastajatkin.
Loputon suo sanon minä, merkkejä ja mielipiteitä on miljoona. Täytyy tuo mönkijä lehti käydä kaupasta hakemassa, jos tähän saisi jotain tolkkua.
Loputon suo sanon minä, merkkejä ja mielipiteitä on miljoona. Täytyy tuo mönkijä lehti käydä kaupasta hakemassa, jos tähän saisi jotain tolkkua.
Kannattaa käydä koeajamassa mahdollisimman monta ja yrittää päästä vetään kuormaa, sit pistät lapulle omat plussat ja miinukset ja ynnäät yhteen! saa ehkä enemmän selkoa kun muiden mielipiteistä!Epezi kirjoitti:Tänään kävin yhdessä kaupassa jossa tyrkytettiin Trapperia, on ilmeisestikin kiinalaisten kopio Yamahasta. Netistä hain kokemuksia niin kyseisten laitteiden omistajat ylistää ja muut haukkuu. Ihan niinkuin auto harrastajatkin.
Loputon suo sanon minä, merkkejä ja mielipiteitä on miljoona. Täytyy tuo mönkijä lehti käydä kaupasta hakemassa, jos tähän saisi jotain tolkkua.
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
- Paikkakunta: Jämsä
Itsellä ollut polaris Sportsman 400 vuodesta 2001. Kokemuksella voin vakuuttaa konetehon riittävän, pidosta jää homma kiinni. Variaattorin hihnoja ei ole mennyt, eikä mitään muutakaan ole hajonnut poislukien kaatojen yms aiheuttamat muoviosien rikkoutumiset. Näitä olen tilannut suoraan USA:sta.Epezi kirjoitti:Pärjääkö tuommoisella 500cc koneella? Kovasti mönkkärikauppiaskin sanoi että renkaista loppuu pito ennenkuin koneesta teho, mutta itseäni vähän epäilyttää.
Polariksen epäluotettavuus puheet taisivat olla nimenomaan olla peruja noista variaattorin hihnoista.
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
- Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
- Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650
Tollaisesta 800 cc Kanasta (Made in Mexico) kokemusta. Hyvin pirteä peli, voimaa kuin isommassa kylässä ja erillisjousitus. Ei muuta moitittavaa kuin nelivetokytkimen sijoitus. Sen kun huitaisee helposti rukkaskädellä takavetoiseksi. Pari kertaa kun sen istuttaa mäkeen, niin oppii kyllä tarkistamaan
Pollessa ei ole tuota ongelmaa, mutta on kankeemman ja jäykemmän oloinen. Joka tapauksessa näistä mä itse valkkaisin.
Pollessa ei ole tuota ongelmaa, mutta on kankeemman ja jäykemmän oloinen. Joka tapauksessa näistä mä itse valkkaisin.
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mönkijän hankintaa
Neljä vuotta hankinnasta, ja ei voi kuin kehua.
Tuo on ollut lähes päivittäisessä ajossa, ja rankassa.
Kerran luulin sen hajonneen, mutta loppukin vaan bensa
https://www.youtube.com/watch?v=Ey7lSwo ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=Cg0dw5s ... e=youtu.be
Aattelin ottaa vielä tälläviikolla videon kun siirtelen 500kg traktorinmunaa puskulevyllä.
Vertailunvuoksi kävin tänään auraamassa myös vanhempien Polaris Sportman X2:sella ja olihan se ihan perseestä. Suurin ongelma on toki liian suuri puskulevy, mutta jatkuvasti se vaan sutii, ei niin minkäänlaista pitoa vaikka on täsmälleen samat renkaat kuin mulla yamahassa. Samoin yksi todella ärsyttävä ominaisuus että peruuttaessa se on automaattisesti takaveto, täytyy painaa nappia samalla jotta saa peruutettua nelivetona, eli kokoajan.
Tuo on ollut lähes päivittäisessä ajossa, ja rankassa.
Kerran luulin sen hajonneen, mutta loppukin vaan bensa
https://www.youtube.com/watch?v=Ey7lSwo ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=Cg0dw5s ... e=youtu.be
Aattelin ottaa vielä tälläviikolla videon kun siirtelen 500kg traktorinmunaa puskulevyllä.
Vertailunvuoksi kävin tänään auraamassa myös vanhempien Polaris Sportman X2:sella ja olihan se ihan perseestä. Suurin ongelma on toki liian suuri puskulevy, mutta jatkuvasti se vaan sutii, ei niin minkäänlaista pitoa vaikka on täsmälleen samat renkaat kuin mulla yamahassa. Samoin yksi todella ärsyttävä ominaisuus että peruuttaessa se on automaattisesti takaveto, täytyy painaa nappia samalla jotta saa peruutettua nelivetona, eli kokoajan.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mönkijän hankintaa
Tämmöinen topicci mulla on mennyt kokonaan ohi vaikka roikun täällä lähes koko ajan Mönkiminenhän on todella hauskaa hommaa. Ei ehkä aukea vierestä katsomalla mut kokeilemalla. Itse tykkään ajella vauhdikkaampaa metsäauto ym.pätkää tai sit vaikeampia möyrimispätkiä. Riippuu aina mikä laite on alla.. Omat laitteet ovat olleet Polaris Sportsman 500, 800, XP 850, uudempi 500, Can-Am 650, 800 ja nyt 500 max T3. Toi traktori on ollut siitä kiva kun saa laillisesti ajaa missä vain tiellä.
Pollessa ja Canassa on tosiaan tuo mainitsemasi idioottinappula mutta on siitä hyviäkin puolia. Esim.vaikeassa maastossa peruuttaessa seisaaltaan voi joskus mennä käsi niin hankalaan asentoon että kaasua tulee painettua liikaa ja jos tehoa ei pakilla ole rajoitettu niin voi jälki olla pahaa kun käden asentoa ei ole aina helppo muuttaa nopeasti.
Pollessa ja Canassa on tosiaan tuo mainitsemasi idioottinappula mutta on siitä hyviäkin puolia. Esim.vaikeassa maastossa peruuttaessa seisaaltaan voi joskus mennä käsi niin hankalaan asentoon että kaasua tulee painettua liikaa ja jos tehoa ei pakilla ole rajoitettu niin voi jälki olla pahaa kun käden asentoa ei ole aina helppo muuttaa nopeasti.
- Liitteet
-
- tmp_12782-img20150202_181804-788228826.jpg (38.83 KiB) Katsottu 11839 kertaa
Abarth 500 Esseesse
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mönkijän hankintaa
On kivaa hommaa, paitsi kun jää jumiin. Tänään kaksi kertaa, toisella kertaa vedin jeepillä ojasta ja toisella kertaa vinssillä hangesta.
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Mönkijän hankintaa
^Oliko sinulla joku logiikka tuossa eestaas auraamisessa, näytti tehottomalta vaikka nopeasti liikuitkin Mutta selkeästi nopeampi vaihteisto sinulla on, meidän Can-amissa on tosi hidasta vaihtaa varsinkin aura hommissa. Tänään tein melkein 3h lumi hommia ja lopetin siihen kun warnin vinssi ei enää nostanut auraa. Kovasti tekisi mieli hankkia 3-piste nostin taakse, olisi vahvempi puskea penkkaa leveäksi.
Re: Mönkijän hankintaa
Mönkijöistä ei ole kokemusta, kuin satunnaisia huviajoja. Meillä näin lumisena talvena olisi piha käynyt tosi pieneksi, jos olisin pökkinyt yllä olevan videon mukaisesti penkkoja päin.
Itse teen lumityöt Avantilla ja sillä on mukava nostella hiukan isompienkin kasojen päälle. Muutenkin ko. laitetta ei voi kun kehua, on sillä vaan niin paljon käyttökohteita. Toki huviajopotentiaali ei ole mönkijän luokkaa.
Itse teen lumityöt Avantilla ja sillä on mukava nostella hiukan isompienkin kasojen päälle. Muutenkin ko. laitetta ei voi kun kehua, on sillä vaan niin paljon käyttökohteita. Toki huviajopotentiaali ei ole mönkijän luokkaa.
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mönkijän hankintaa
^^ kyllä siinä ihan logiikkaa oli, lunta on semmonen 20cm jolloin auran eteen mahtuu lunta noin 2metrin matkalta, loput karkaa sivuille. Toisinsanoen on turhaa ajaa pitkiä siivuja vaan paras tökkiä lyhyeltä matkalta laidoille. Ajansäästämiseksi en viitsinyt edes nostella auraa välissä
Nuo penkat on ongelma minullakin, tuonkin kentän koko on pienentynyt noin 100m2. Oikeasti mönkijä on aivan liian kevyt laite minun tarpeisiin, mutta pakko pärjätä kun ei ole varaa traktoriin.
Nuo penkat on ongelma minullakin, tuonkin kentän koko on pienentynyt noin 100m2. Oikeasti mönkijä on aivan liian kevyt laite minun tarpeisiin, mutta pakko pärjätä kun ei ole varaa traktoriin.
Re: Mönkijän hankintaa
Lumitöissä Avantin tyyppinen pienkuormaaja tai isommassa pihassa traktori kyllä hakkaa mönkijän. Mutta kalliitahan ne on. Kustannuksia saa peittoon, jos on naapureita jotka haluavat teettää lumityöt ja tietysti itsellä intoa tehdä. Ja tietty toisinpäin eli voi ulkoistaa lumityöt niin ei mene rahaa kalustoon.
Giulia Super -69
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mönkijän hankintaa
Voisin kuvitella, että mönkijän kanssa taika on sama kuin perinteisen lumikolan kanssa, eli heti alkutalvesta pitää vaan alkaa työntämään lumia tarpeeksi pitkälle, että talven mittaan kasvava kasa ei työnny liiaksi syömään hyötytilaa. Mönkijän kanssa tietty kannattaa varmistaa, ettei ohimennen sudittele nurtsia pilalle tms - ja siellä tarpeeksi pitkällä pitää tietty sitten olla sitä tilaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mönkijän hankintaa
Se on just näin. Mä oon nyt kohta kymmenen vuotta pitänyt meidän pihatien 400m ja kolmen talon pihat auki mönkkärillä. Ja 95% oon pärjännyt. Tiellä tulee ongelmaksi penkat joiden yli ei enää lunta saa ja kauemmaksi niitä ei voi työntää kun muuten olisin ojassa. Loppu 5% missä on ollut ongelmia on tuttu käynyt vetämässä traktorilla ja lumilingolla.
Tottakai Avantit ja Bobcatit ym.pienkuormaajat olisivat parempia. Mutta nehän on ihan täysiä työkoneita joka näkyy myös hinnassa.
Tottakai Avantit ja Bobcatit ym.pienkuormaajat olisivat parempia. Mutta nehän on ihan täysiä työkoneita joka näkyy myös hinnassa.
Abarth 500 Esseesse
Re: Mönkijän hankintaa
Itsellä on sellainen fiilis, että pakkaslunta mahtuu mihin vain vaikka kuinka paljon ja sitä on kevyt lykkiä, mutta eilisen kaltaista suojalunta on huomattavasti raskaampi operoida. Lisäksi pyöristä loppuu pito nollakelillä. No täällä rannikolla lumityöt ei yleensä ole iso homma, muistaakseni viime talvena ei ollut kertaakaan niin paljoa, että olisi tarvinnut kolata.
Giulia Super -69
Re: Mönkijän hankintaa
Pelkkään lumentyöntelyyn on pienkuormaaja ja mönkijäkin aika kallis. Jos sillä on muutakin käyttöä, niin lumihommat on vaan plussaa.
Viime talvena tuli aurausurakoitsijalta tasan yksi lasku yrityksen pihan aurauksesta 30€. Täytyy toivoa että traktorilla on muutakin käyttöä
Tänä talvena toki käyty jo useasti.
Viime talvena tuli aurausurakoitsijalta tasan yksi lasku yrityksen pihan aurauksesta 30€. Täytyy toivoa että traktorilla on muutakin käyttöä
Tänä talvena toki käyty jo useasti.
- Vito
- Viestit: 754
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: Mönkijän hankintaa
Epezi kirjoitti:^^ kyllä siinä ihan logiikkaa oli, lunta on semmonen 20cm jolloin auran eteen mahtuu lunta noin 2metrin matkalta, loput karkaa sivuille. Toisinsanoen on turhaa ajaa pitkiä siivuja vaan paras tökkiä lyhyeltä matkalta laidoille. Ajansäästämiseksi en viitsinyt edes nostella auraa välissä
Nuo penkat on ongelma minullakin, tuonkin kentän koko on pienentynyt noin 100m2. Oikeasti mönkijä on aivan liian kevyt laite minun tarpeisiin, mutta pakko pärjätä kun ei ole varaa traktoriin.
5-6000€:n hintaluokassa saa kyllä hyviä traktoreita lämpimällä hytillä ja jos viittii ulkomailta(Englannista) tuottaa niin tuohon hintaluokkaan löytyy jo 4-vetoisia 80-luvun loppupäästäkin.
Mä pidän reilu pari kilometriä tietä auki ja muutaman mökkitien ja pihan auki tällä:
Puskulevy on 2,6m leveä.
On mulla kyllä -86 Ursuskin ja siihen kakspuoleinen perälevy hydraulisilla kääntelyillä,parikin linkoa ja alueaura,mutta tuo vanha Patrol pesee traktorin auraushommissa 100-0
Oli mulla mönkkärikin,CanAm renegade 800 HO EFI ja täytyy sanoo että tuollasella tehomönkkärillä räppääminen on toiseks hauskinta mitä voi housut jalassa tehdä.Töihin siitä ei ollut.
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mönkijän hankintaa
^tuohon 6000€ hintaan alkaa jo löytymään suomestakin omille vaatimuksille sopivaa traktoria eli hytillinen neliveto etukuormaajalla.
Alanpa kerään rahaa, enään puuttuu 6000€.
Alanpa kerään rahaa, enään puuttuu 6000€.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5414
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mönkijän hankintaa
Elä ny, mullon tollanen kanssa ollu jo nelisen vuotta. Lumitöihin ostin, ja viime talvena pärjäsikin varsin hyvin lumitöissäVito kirjoitti: Oli mulla mönkkärikin,CanAm renegade 800 HO EFI ja täytyy sanoo että tuollasella tehomönkkärillä räppääminen on toiseks hauskinta mitä voi housut jalassa tehdä.Töihin siitä ei ollut.
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Mönkijän hankintaa
Etukuormaajassa on se hyöty että saa lumet nostettua kauas, mutta taka-auralla saa painettua pinnan puhtaaksi.Epezi kirjoitti:^tuohon 6000€ hintaan alkaa jo löytymään suomestakin omille vaatimuksille sopivaa traktoria eli hytillinen neliveto etukuormaajalla.
- Vito
- Viestit: 754
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re:
-86 Finn Ursus transportteri pikaloikkarilla makso 8000€.Mukaan tuli iso kärry,rankakärry,keskipakolevitin,myrkkyruisku,3m vaakatasojyrsin,kyntöaurat,kultivaattori,joustopiikkiäes,iso perälevy,hyvä linko,ketjut,seuraavaan huoltoon tarvittavat öljyt ja kaikki tarvikkeet,hydraulinen työntövarsi,3kpl nivelakseleita ym.pientäEpezi kirjoitti:Nyt on mönkkäri pihassa
Yamaha Kodiak 450.
Löytyi sopiva yksilö juuri niillä varusteilla joita tarvinkin, ja vielä läheltä.
-06 115h ajettu, erittäin siisti ja kaikki toimii. Mukaan tuli, isommat pyörät, pohjapanssari, puskulevy, vinssi, rankakärry ja kippikärry. 5500€
Hyvä mieli tuli hankinnasta
Renegadesta sai myydessä vielä 6500€ joten hauskanpito sai väistyä.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mönkijän hankintaa
Minulla Can-Am 500. Ehkä parasta tosiaan mitä voi tehdä, lumityöt. Lystikäs laite muutenkin mönkimiseen. Seuraavaksi on pakko saada 1000ccalfa 156 v6 kirjoitti:Elä ny, mullon tollanen kanssa ollu jo nelisen vuotta. Lumitöihin ostin, ja viime talvena pärjäsikin varsin hyvin lumitöissäVito kirjoitti: Oli mulla mönkkärikin,CanAm renegade 800 HO EFI ja täytyy sanoo että tuollasella tehomönkkärillä räppääminen on toiseks hauskinta mitä voi housut jalassa tehdä.Töihin siitä ei ollut.
Life is too short to drive boring cars.