Mönkijän hankintaa

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onkos palstalla montaa mönkijän omistajaa?

Olen ostamassa pientä maatilaa, ja tarkoitus olisi saada kunnon mönkkäri. Ajatuksena olisi että se korvaisi mahdollisimman pitkälle traktorin puutetta. Eli ohjelmassa olisi lumenluontia, metsässä ja pellolla kikkailua ja päivittäistä kärryn vetoa.

Oli nyt etsitään todellista mönkijää, uudet maksaa aivan käsittämättömiä summia, joten vain käytetyt tulevat kyseeseen.

Olen joskus aikanaan ajanut vähän kaverin Polariksen Sportsmania, mutta naama oli niin leveessä hymyssä että en kauheesti muista siitä mitään. Tässä on kokemukset, joten apuja kaivataan.

Tähän mennessä vastaan tulleet ja niistä kuullut asiat:

Polaris Sportsman
Hyvä ajaa, vikaherkkä. Millä moottorilla?

Suzuki Kingquard
Varmatoiminen, helppo käyttää, kannattaa olla 750cc koneella

Can-Am Outlander
Hyvä ajettavuus ja luotettavuus, hienot moottorit varsinkin 650 ja 800cc

Mitä muita kannattaisi ottaa huomioon?

Tällä hetkellä olisin kääntymässä Can-Amin puoleen, nimenomaan moottorista kuultujen hyvien kokemustan takia. Tuommoisella 800cc Can-Amilla vois olla aika helkkarin kivaa pärtsäillä.

Erityissyynäyksessä on konevikaset, joista voisi halvalla korjailla itselleen.

Avatar
KJS
Viestit: 4705
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jossain vaiheessa kun mulla oli mönkkärikuume, niin sain tällaisen linkin http://keskustelu.sammysatv.com/

Pitäiskö olla tieliikennemalli vai ajeletko vain omilla mailla?
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5414
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Epezi kirjoitti: Polaris Sportsman
Hyvä ajaa, vikaherkkä. Millä moottorilla?
Mulla on tollanen sportsman 500 H.O. ollut muistaakseni -07 alkaen?

Vikaherkkä? Tuota en allekirjoita ainakaan vanhempien kaasaripelien kohdalla. Ruiskupeleissä tuntuu olevan kaikenlaista erikoista... Mitään ei ole tarvinnut tuosta laitteesta korjata vaikka käyttö on ollut välillä melko lailla ohjekirjan vastaista ja käyttötunteja on jo aika tavalla.

Ollut mullakin raktorin korvikkeena raksalla ja ihmeesti tuo kestää, vaihdetanko meni poikki innokkaammassa sorantasauksessa ja apulaiterungosta katkesi pultit samaisessa hommassa. Remmin sain palamaan poikki kun yritin ajaa vähän syvemmän kurakon yli, ei lopulta näkynyt kuin penkki ja sarvet. alla oleva kuva tais olla otettu sen homman jälkipeleissä kunhan kaivinkoneella saatiin laite ensin irti.

Hyvin lumilevylläkin soraa puskee kun korvaa ne jouset kierretangolla ettei se kokoajan myttyä laitteen alle :P

Puhutaan siis tällaisesta "vanhakoppasesta" pollesta.
Liitteet
Nimetön.jpg
Nimetön.jpg (113.79 KiB) Katsottu 14635 kertaa

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Itse suosittelen hondaa,erittäin lujia ja taattua honda laatua.Essonbaareissa haukutaan noita polleja,ei ole kokemusta,mutta eipä tulisi ostettua,niin paljon baarin pojat ovat peloitelleet :)
Menehän epezi www.sammysatv.com

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

^^Mistäspäin maatilan ostat? Jos mönkkäriä käytettynänä haluat,osta joku hidaskulkuinen mokomoko.Kylillä pörräilyyn Polaris kerää aina katseita,ehkä kateellisia semmoisia. :wink: Jos peräkylillä asut...

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

miksi sen pitäisi traktorin puutetta korvata, osta traktori.
arvatkaas harmittaako kun meni isäukko myymään alennuksella ford 3000:en, turhana ja halvalla. prkle..

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5414
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa164 kirjoitti:Itse suosittelen hondaa,erittäin lujia ja taattua honda laatua.
vajaavetosia olleet ainakin ne yksilöt joita päässyt kokeilemaan... Ilmassa olevat pyörät kyllä pyöri komiasti :lol:
alfa164 kirjoitti:Essonbaareissa haukutaan noita polleja,ei ole kokemusta,mutta eipä tulisi ostettua,niin paljon baarin pojat ovat peloitelleet Smile
Olet alfan kuitenkin uskaltanut ostaa :-D Ei niitäkään varsinaisesti essolla ylistetä...

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Omat kokemukset mönkijöistä etupäässä (kevyistä) metsätöistä. Noista sun vaihtoehdoista itse ottaisin Polariksen ja koneeksi 800cc. Kannattaa harkita myös nelivetoista Hondaa.

Käyttötarkoituksesta riippuen traktori on toki myös harkinnan arvoinen.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kuva
Tommosen myin viidelläsataa,kun maalle muutin...Vieläkin kaduttaa. :splat:

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei tarvitse olla tieliikennekelpoinen, eli omilla mailla pärtsäillään. Myöskään traktori ei tule vielä kyseeseen, monkijän tarve on huomattavasti suurempi kuin traktorin.

Pärjääkö tuommoisella 500cc koneella? Kovasti mönkkärikauppiaskin sanoi että renkaista loppuu pito ennenkuin koneesta teho, mutta itseäni vähän epäilyttää.

Polariksen epäluotettavuus puheet taisivat olla nimenomaan olla peruja noista variaattorin hihnoista.

Polarista taitaa saada edukkaimmin ja erityisesti noita 500cc konella. Tutustunpa linkkiin.

Robert
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
Car(s): 156sw jtd
Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula

Viesti Kirjoittaja Robert »


Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5414
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Epezi kirjoitti: Pärjääkö tuommoisella 500cc koneella? Kovasti mönkkärikauppiaskin sanoi että renkaista loppuu pito ennenkuin koneesta teho, mutta itseäni vähän epäilyttää.
Kyllä sillä lunta ja soraa lykkää, ennemmin tosiaan loppuu pito kuin voima kuormaakin vedettäessä. Jäällä kun räppäilee hangessa niin siellä sen voimattomuuden huomaa. Tosin ei tehokkaammallakaan lujempaa juuri pääse, kun ei siinäkään pito piisaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Pari topiccia aiheesta tuli luettua tuolta sammysatv palstalta. Mielipiteitä oli yhtä monta kun mönkijä valmistajia, yhdestä asiasta olivat kuitenkin lähes yksimielisiä, että 500cc moottori riittää työkäyttöön. Itseäni vähän epäilyttää, mutta kait se on parempi pitää suu kiinni kun ei ole kokemusta.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Robert kirjoitti:entäs tällänen http://www.nettiauto.com/suzuki/sj410/3429667
Ny meni Roballa kyl niin Ot:eex... Eihän Epezillä ole ees mettättyskorttia?

Robert
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
Car(s): 156sw jtd
Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula

Viesti Kirjoittaja Robert »

Mut tommossella suzukilla on paljon kivempi aurailla lumia pihalta kun on lämpösempi koppi ja ei puun oksat hakkaa naamaa ruvelle kun käy hakemassa polttopuita mettän keskeltä.

ja sitä paitti toi on melkein saman kokonen kuin iso polle :-D

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Epäilemättä ihan peruskäytössä eli esim. lumitöissä pärjääkin vallan mainiosti. Omassa käytössä olen arvostanut isommilla koneilla olevia vehkeitä, koska mönkkäri on meillä pitkälti metsätöissä. Varmaan sielläkin 500cc koneella pärjäisi, eihän noilla vähänkään vaativammassa maastossa mitään tee ja muutenkin kyseessä on harrastustoiminta.
Epezi kirjoitti:Pari topiccia aiheesta tuli luettua tuolta sammysatv palstalta. Mielipiteitä oli yhtä monta kun mönkijä valmistajia, yhdestä asiasta olivat kuitenkin lähes yksimielisiä, että 500cc moottori riittää työkäyttöön. Itseäni vähän epäilyttää, mutta kait se on parempi pitää suu kiinni kun ei ole kokemusta.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Heh, olen kerran vuosia sitten opiskeluaikoina ajanut tuollaisen sukisukin Hesasta Joensuuhun... aikamoinen elämys. Ei ehkä omimmillaan maantiellä. Peltorit olivat tarpeen maantienopeuksissa. Auton jätin suosiolla Joensuuhun ja Hesaan palasin junalla.
Robert kirjoitti:entäs tällänen http://www.nettiauto.com/suzuki/sj410/3429667

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

...Joo no vaimon siskonmiehellä oli tommoinen sisäsiistisininensuitsa,mutta kyllä broncco oli mettässä mureempi,ilmastoinilla. :P

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Noista kuutioista ja niiden riittävyydestä.Vuosi vuodelta kuutiot kasvaa mönkkäreissä,ja tuntuu ettei pienemmällä pärjää,sama peli vene puolella,konetehot vaan kasvaa vuosi vuodelta,ennen oli 20hv venepaketti yleinen nyt 50hv paketti :roll:
Veli pojalla 350cc 4veto honda vuodelta 92,ja hyvin se sillä täyttä tukki kärryä kiskoo metsästä

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Epezi kirjoitti:yhdestä asiasta olivat kuitenkin lähes yksimielisiä, että 500cc moottori riittää työkäyttöön. Itseäni vähän epäilyttää, mutta kait se on parempi pitää suu kiinni kun ei ole kokemusta.
Jos hakee sitä "kyllä lähtee" fiilistä, minkä saa vaikkapa prätkällä tai kelkalla, niin ei riitä. Työkäytössä kyllä, kun noissa on alennusvaihteet. Vetokykyä mönkijöissä on painoisekseen rimpulaksi yllättävän paljon. Silti traktorilla tekee samat työt ja reilusti päälle. Hauskahan noilla on kyllä ajella ja tarkastaa tiluksia.

http://www.koneviesti.fi/lehti/kv9/artikkelikoosteet/fi_FI/monkijat/

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Yamaha Grizzly oli tuon testin voittaja, näyttäisi myöskin olevan käytettynä noiden vaihtoehtojen edukkaimmasta päästä. 650cc puskulevyllä, vinssillä ja kunnon renkailla irtoaa jo vähän reilulla 5000€:lla
Jos hakee sitä "kyllä lähtee" fiilistä
Turhahan sitä on kieltää, kyllähän sitä tunnetta kaipaa.

http://kuvablogi.com/blog/11276/

tämäkin kaveri muutaman halon hakenut jammulla, joten ei se ihan paska voi olla.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Joo,jos vauhtia hakee,niin kannattaa unohtaa putput mallit,ja katsoa crossi malleja..Tuolla meren jäällä viime talvena tuli vastaan peräedellä vastaan noita työmalleja alvariinsa :)
Kokemuksesta voin sanoa,että takaveto 250cc lumiketjuilla vetää puolikasta tukkikärryä kevyesti
Tgb mönkkäreitäkin kannattaa epezi tsekata,laatukamaa :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mikäs tuo tommonen TGB on miehiään. Nettimotossa ei ole kuin yksi käytetty, jota sitäkään ei ole hinnoiteltu.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

http://www.rally.fi/index.php?s=tgb
Itse nopsasti katsoin,että 51kpl löytyy mukana tietenkin pikkumallit
Tosiaan itsellä ollut 250cc,ja ei ongelmia,ja laadukas peli.425cc käyttäjät kehunneet noita malleja ja nälvineet artic cat,honda,polaris ja canan omistajia huolettomuudesta.

sataviisviis
Viestit: 2043
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Mönkijä lehdessä ollut ihan hyviä juttuja. Taisi olla edellinen nro jossa oli Epezille sopivia laitteita testissä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tänään kävin yhdessä kaupassa jossa tyrkytettiin Trapperia, on ilmeisestikin kiinalaisten kopio Yamahasta. Netistä hain kokemuksia niin kyseisten laitteiden omistajat ylistää ja muut haukkuu. Ihan niinkuin auto harrastajatkin.

Loputon suo sanon minä, merkkejä ja mielipiteitä on miljoona. Täytyy tuo mönkijä lehti käydä kaupasta hakemassa, jos tähän saisi jotain tolkkua.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Ja alfistit tietää,ettei paras ole myydyin ja kehutuin :mrgreen:

Piruvie
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:20
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Piruvie »

Epezi kirjoitti:Tänään kävin yhdessä kaupassa jossa tyrkytettiin Trapperia, on ilmeisestikin kiinalaisten kopio Yamahasta. Netistä hain kokemuksia niin kyseisten laitteiden omistajat ylistää ja muut haukkuu. Ihan niinkuin auto harrastajatkin.

Loputon suo sanon minä, merkkejä ja mielipiteitä on miljoona. Täytyy tuo mönkijä lehti käydä kaupasta hakemassa, jos tähän saisi jotain tolkkua.
Kannattaa käydä koeajamassa mahdollisimman monta ja yrittää päästä vetään kuormaa, sit pistät lapulle omat plussat ja miinukset ja ynnäät yhteen! saa ehkä enemmän selkoa kun muiden mielipiteistä!
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa ;)

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Kaverilla olis kaupan -07 800 Can-Am Telasarjalla ja tietenkin pyörillä.

Pääsee vähän helpommin talvella ja vetokykyä piisaa.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Epezi kirjoitti:Pärjääkö tuommoisella 500cc koneella? Kovasti mönkkärikauppiaskin sanoi että renkaista loppuu pito ennenkuin koneesta teho, mutta itseäni vähän epäilyttää.
Polariksen epäluotettavuus puheet taisivat olla nimenomaan olla peruja noista variaattorin hihnoista.
Itsellä ollut polaris Sportsman 400 vuodesta 2001. Kokemuksella voin vakuuttaa konetehon riittävän, pidosta jää homma kiinni. Variaattorin hihnoja ei ole mennyt, eikä mitään muutakaan ole hajonnut poislukien kaatojen yms aiheuttamat muoviosien rikkoutumiset. Näitä olen tilannut suoraan USA:sta.

jkf
Viestit: 96
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

Tollaisesta 800 cc Kanasta (Made in Mexico) kokemusta. Hyvin pirteä peli, voimaa kuin isommassa kylässä ja erillisjousitus. Ei muuta moitittavaa kuin nelivetokytkimen sijoitus. Sen kun huitaisee helposti rukkaskädellä takavetoiseksi. Pari kertaa kun sen istuttaa mäkeen, niin oppii kyllä tarkistamaan :)

Pollessa ei ole tuota ongelmaa, mutta on kankeemman ja jäykemmän oloinen. Joka tapauksessa näistä mä itse valkkaisin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt on mönkkäri pihassa

Yamaha Kodiak 450.

Löytyi sopiva yksilö juuri niillä varusteilla joita tarvinkin, ja vielä läheltä.
-06 115h ajettu, erittäin siisti ja kaikki toimii. Mukaan tuli, isommat pyörät, pohjapanssari, puskulevy, vinssi, rankakärry ja kippikärry. 5500€

Hyvä mieli tuli hankinnasta :)

sataviisviis
Viestit: 2043
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Kuulostaa kohtuu hintaiselta paketilta. Kerro sitten jaksaako vetää kovia kuormia.

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Neljä vuotta hankinnasta, ja ei voi kuin kehua.
Tuo on ollut lähes päivittäisessä ajossa, ja rankassa.
Kerran luulin sen hajonneen, mutta loppukin vaan bensa :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=Ey7lSwo ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=Cg0dw5s ... e=youtu.be

Aattelin ottaa vielä tälläviikolla videon kun siirtelen 500kg traktorinmunaa puskulevyllä.

Vertailunvuoksi kävin tänään auraamassa myös vanhempien Polaris Sportman X2:sella ja olihan se ihan perseestä. Suurin ongelma on toki liian suuri puskulevy, mutta jatkuvasti se vaan sutii, ei niin minkäänlaista pitoa vaikka on täsmälleen samat renkaat kuin mulla yamahassa. Samoin yksi todella ärsyttävä ominaisuus että peruuttaessa se on automaattisesti takaveto, täytyy painaa nappia samalla jotta saa peruutettua nelivetona, eli kokoajan.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tämmöinen topicci mulla on mennyt kokonaan ohi vaikka roikun täällä lähes koko ajan :-) Mönkiminenhän on todella hauskaa hommaa. Ei ehkä aukea vierestä katsomalla mut kokeilemalla. Itse tykkään ajella vauhdikkaampaa metsäauto ym.pätkää tai sit vaikeampia möyrimispätkiä. Riippuu aina mikä laite on alla.. Omat laitteet ovat olleet Polaris Sportsman 500, 800, XP 850, uudempi 500, Can-Am 650, 800 ja nyt 500 max T3. Toi traktori on ollut siitä kiva kun saa laillisesti ajaa missä vain tiellä.

Pollessa ja Canassa on tosiaan tuo mainitsemasi idioottinappula mutta on siitä hyviäkin puolia. Esim.vaikeassa maastossa peruuttaessa seisaaltaan voi joskus mennä käsi niin hankalaan asentoon että kaasua tulee painettua liikaa ja jos tehoa ei pakilla ole rajoitettu niin voi jälki olla pahaa kun käden asentoa ei ole aina helppo muuttaa nopeasti.
Liitteet
tmp_12782-img20150202_181804-788228826.jpg
tmp_12782-img20150202_181804-788228826.jpg (38.83 KiB) Katsottu 11843 kertaa
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja Epezi »

On kivaa hommaa, paitsi kun jää jumiin. Tänään kaksi kertaa, toisella kertaa vedin jeepillä ojasta ja toisella kertaa vinssillä hangesta.

sataviisviis
Viestit: 2043
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

^Oliko sinulla joku logiikka tuossa eestaas auraamisessa, näytti tehottomalta vaikka nopeasti liikuitkin :wink: Mutta selkeästi nopeampi vaihteisto sinulla on, meidän Can-amissa on tosi hidasta vaihtaa varsinkin aura hommissa. Tänään tein melkein 3h lumi hommia ja lopetin siihen kun warnin vinssi ei enää nostanut auraa. Kovasti tekisi mieli hankkia 3-piste nostin taakse, olisi vahvempi puskea penkkaa leveäksi.

Avatar
ORBITA
Viestit: 222
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

Mönkijöistä ei ole kokemusta, kuin satunnaisia huviajoja. Meillä näin lumisena talvena olisi piha käynyt tosi pieneksi, jos olisin pökkinyt yllä olevan videon mukaisesti penkkoja päin.
Itse teen lumityöt Avantilla ja sillä on mukava nostella hiukan isompienkin kasojen päälle. Muutenkin ko. laitetta ei voi kun kehua, on sillä vaan niin paljon käyttökohteita. Toki huviajopotentiaali ei ole mönkijän luokkaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^^ kyllä siinä ihan logiikkaa oli, lunta on semmonen 20cm jolloin auran eteen mahtuu lunta noin 2metrin matkalta, loput karkaa sivuille. Toisinsanoen on turhaa ajaa pitkiä siivuja vaan paras tökkiä lyhyeltä matkalta laidoille. Ajansäästämiseksi en viitsinyt edes nostella auraa välissä :-D

Nuo penkat on ongelma minullakin, tuonkin kentän koko on pienentynyt noin 100m2. Oikeasti mönkijä on aivan liian kevyt laite minun tarpeisiin, mutta pakko pärjätä kun ei ole varaa traktoriin.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4786
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Lumitöissä Avantin tyyppinen pienkuormaaja tai isommassa pihassa traktori kyllä hakkaa mönkijän. Mutta kalliitahan ne on. Kustannuksia saa peittoon, jos on naapureita jotka haluavat teettää lumityöt ja tietysti itsellä intoa tehdä. Ja tietty toisinpäin eli voi ulkoistaa lumityöt niin ei mene rahaa kalustoon.
Giulia Super -69

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Voisin kuvitella, että mönkijän kanssa taika on sama kuin perinteisen lumikolan kanssa, eli heti alkutalvesta pitää vaan alkaa työntämään lumia tarpeeksi pitkälle, että talven mittaan kasvava kasa ei työnny liiaksi syömään hyötytilaa. Mönkijän kanssa tietty kannattaa varmistaa, ettei ohimennen sudittele nurtsia pilalle tms - ja siellä tarpeeksi pitkällä pitää tietty sitten olla sitä tilaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Se on just näin. Mä oon nyt kohta kymmenen vuotta pitänyt meidän pihatien 400m ja kolmen talon pihat auki mönkkärillä. Ja 95% oon pärjännyt. Tiellä tulee ongelmaksi penkat joiden yli ei enää lunta saa ja kauemmaksi niitä ei voi työntää kun muuten olisin ojassa. Loppu 5% missä on ollut ongelmia on tuttu käynyt vetämässä traktorilla ja lumilingolla.

Tottakai Avantit ja Bobcatit ym.pienkuormaajat olisivat parempia. Mutta nehän on ihan täysiä työkoneita joka näkyy myös hinnassa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Gasolina
Viestit: 4786
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Itsellä on sellainen fiilis, että pakkaslunta mahtuu mihin vain vaikka kuinka paljon ja sitä on kevyt lykkiä, mutta eilisen kaltaista suojalunta on huomattavasti raskaampi operoida. Lisäksi pyöristä loppuu pito nollakelillä. No täällä rannikolla lumityöt ei yleensä ole iso homma, muistaakseni viime talvena ei ollut kertaakaan niin paljoa, että olisi tarvinnut kolata.
Giulia Super -69

Avatar
ORBITA
Viestit: 222
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

Pelkkään lumentyöntelyyn on pienkuormaaja ja mönkijäkin aika kallis. Jos sillä on muutakin käyttöä, niin lumihommat on vaan plussaa.
Viime talvena tuli aurausurakoitsijalta tasan yksi lasku yrityksen pihan aurauksesta 30€. Täytyy toivoa että traktorilla on muutakin käyttöä :|
Tänä talvena toki käyty jo useasti.

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja Vito »

Epezi kirjoitti:^^ kyllä siinä ihan logiikkaa oli, lunta on semmonen 20cm jolloin auran eteen mahtuu lunta noin 2metrin matkalta, loput karkaa sivuille. Toisinsanoen on turhaa ajaa pitkiä siivuja vaan paras tökkiä lyhyeltä matkalta laidoille. Ajansäästämiseksi en viitsinyt edes nostella auraa välissä :-D

Nuo penkat on ongelma minullakin, tuonkin kentän koko on pienentynyt noin 100m2. Oikeasti mönkijä on aivan liian kevyt laite minun tarpeisiin, mutta pakko pärjätä kun ei ole varaa traktoriin.
:crazyeyes:
5-6000€:n hintaluokassa saa kyllä hyviä traktoreita lämpimällä hytillä ja jos viittii ulkomailta(Englannista) tuottaa niin tuohon hintaluokkaan löytyy jo 4-vetoisia 80-luvun loppupäästäkin.

Mä pidän reilu pari kilometriä tietä auki ja muutaman mökkitien ja pihan auki tällä:
Kuva
Kuva
Puskulevy on 2,6m leveä.
On mulla kyllä -86 Ursuskin ja siihen kakspuoleinen perälevy hydraulisilla kääntelyillä,parikin linkoa ja alueaura,mutta tuo vanha Patrol pesee traktorin auraushommissa 100-0 :mrgreen:

Oli mulla mönkkärikin,CanAm renegade 800 HO EFI ja täytyy sanoo että tuollasella tehomönkkärillä räppääminen on toiseks hauskinta mitä voi housut jalassa tehdä.Töihin siitä ei ollut.

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^tuohon 6000€ hintaan alkaa jo löytymään suomestakin omille vaatimuksille sopivaa traktoria eli hytillinen neliveto etukuormaajalla.
Alanpa kerään rahaa, enään puuttuu 6000€.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5414
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Vito kirjoitti: Oli mulla mönkkärikin,CanAm renegade 800 HO EFI ja täytyy sanoo että tuollasella tehomönkkärillä räppääminen on toiseks hauskinta mitä voi housut jalassa tehdä.Töihin siitä ei ollut.
Elä ny, mullon tollanen kanssa ollu jo nelisen vuotta. Lumitöihin ostin, ja viime talvena pärjäsikin varsin hyvin lumitöissä :mrgreen:

sataviisviis
Viestit: 2043
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Epezi kirjoitti:^tuohon 6000€ hintaan alkaa jo löytymään suomestakin omille vaatimuksille sopivaa traktoria eli hytillinen neliveto etukuormaajalla.
Etukuormaajassa on se hyöty että saa lumet nostettua kauas, mutta taka-auralla saa painettua pinnan puhtaaksi.

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re:

Viesti Kirjoittaja Vito »

Epezi kirjoitti:Nyt on mönkkäri pihassa

Yamaha Kodiak 450.

Löytyi sopiva yksilö juuri niillä varusteilla joita tarvinkin, ja vielä läheltä.
-06 115h ajettu, erittäin siisti ja kaikki toimii. Mukaan tuli, isommat pyörät, pohjapanssari, puskulevy, vinssi, rankakärry ja kippikärry. 5500€

Hyvä mieli tuli hankinnasta :)
-86 Finn Ursus transportteri pikaloikkarilla makso 8000€.Mukaan tuli iso kärry,rankakärry,keskipakolevitin,myrkkyruisku,3m vaakatasojyrsin,kyntöaurat,kultivaattori,joustopiikkiäes,iso perälevy,hyvä linko,ketjut,seuraavaan huoltoon tarvittavat öljyt ja kaikki tarvikkeet,hydraulinen työntövarsi,3kpl nivelakseleita ym.pientä :mrgreen:

Renegadesta sai myydessä vielä 6500€ joten hauskanpito sai väistyä. :mrgreen:

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mönkijän hankintaa

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Vito kirjoitti: Oli mulla mönkkärikin,CanAm renegade 800 HO EFI ja täytyy sanoo että tuollasella tehomönkkärillä räppääminen on toiseks hauskinta mitä voi housut jalassa tehdä.Töihin siitä ei ollut.
Elä ny, mullon tollanen kanssa ollu jo nelisen vuotta. Lumitöihin ostin, ja viime talvena pärjäsikin varsin hyvin lumitöissä :mrgreen:
Minulla Can-Am 500. Ehkä parasta tosiaan mitä voi tehdä, lumityöt. Lystikäs laite muutenkin mönkimiseen. Seuraavaksi on pakko saada 1000cc :wink:
Life is too short to drive boring cars.

Vastaa Viestiin