Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa prässiä?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1781
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)
useita 156 matkalla lusikoiksi - Paikkakunta: Orimattila
Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa prässiä?
Nyt tää selvitetään
- fahlsjy
- Viestit: 1737
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
Popparit esiin
Mä en oo vaihtanu 156:n kun yhden mutta ilman prässiä onnistu
Mä en oo vaihtanu 156:n kun yhden mutta ilman prässiä onnistu
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
Käytin prässiä viimeksi kun vaihdoin. Paikallinen korjaamo ei veloittanut mitään prässin lainasta.
Ei alfat enää maistu
Paikalla
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
^^
Vaihdettu... Odottakaas.
'99TS 2.0 0kpl, koska paja vaihto molemmat (prässillä ja mielikuva siitä, että kirosivat kui tiukas oli).
'02TS 1.8 1kpl, vasemmalle eteen ilman prässiä (paitsi lopuksi prässillä ja sit rakennettiin työkaluja, että saatiin kiinnitettyä olkavarteen napa paikallaan)... En muista, vaihdoinko oikealle (projektiketjusta pitäs kaivaa)
'01JTD 2.4 2kpl, oikealle eteen molemmat. Ensin halpa BTA (puhuttiin isoista voimista irrotuksessa prässillä), sitten 2v 30tkm myöhemmin toinen halpa (joku whatever kiinasta), edelleen prässillä mentiin - tämä oli jo hapettunut pahasti yhdeksi osaksi olkavarren kanssa
Et on tää träkrekordi täällä päässä prässipainotteinen ainakin. Joku näyttelyvehje ilman ruostetta varmaan menis vasemman käden peukalolla
Vaihdettu... Odottakaas.
'99TS 2.0 0kpl, koska paja vaihto molemmat (prässillä ja mielikuva siitä, että kirosivat kui tiukas oli).
'02TS 1.8 1kpl, vasemmalle eteen ilman prässiä (paitsi lopuksi prässillä ja sit rakennettiin työkaluja, että saatiin kiinnitettyä olkavarteen napa paikallaan)... En muista, vaihdoinko oikealle (projektiketjusta pitäs kaivaa)
'01JTD 2.4 2kpl, oikealle eteen molemmat. Ensin halpa BTA (puhuttiin isoista voimista irrotuksessa prässillä), sitten 2v 30tkm myöhemmin toinen halpa (joku whatever kiinasta), edelleen prässillä mentiin - tämä oli jo hapettunut pahasti yhdeksi osaksi olkavarren kanssa
Et on tää träkrekordi täällä päässä prässipainotteinen ainakin. Joku näyttelyvehje ilman ruostetta varmaan menis vasemman käden peukalolla
- Garmund
- Viestit: 2138
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
2kpl skf ilman prässiä. Lähtivät oikeastaan yllättänän helposti.
Suoraan vaan suoraa
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
äänestin kanadaa, vaikka prässi tarvitaan asialliseen asennukseen
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 631
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
Ei tarvi. Vaihdoin ilman prässiä ja lekaa. Oli autossa ylätukivarressa roikkumassa operaation aikana.
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
Ei prässi pakollinen ole. Vanha pois lekalla ja uusi paikalleen prässin korvaavalla ruuvipenkillä. Hyvin sujuu. Ilman ruuvipenkkiä voi asettaa haasteita. Ruuvipenkistä taas on hyötyä monessa muussakin asiassa, joten ei ole turha ostos, mikäli sellainen varustuksesta puuttuu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- wileythecoyote
- Viestit: 617
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
Aika fifty-sixty näyttäis menevän äänestin kanadaa ja varaudun prässiin.
Takalaakerit meni kyllä ilman, kun laitto napamutterin avaamiseen käytetyn hylsyn suojaksi.
Enemmän tosiaan mietityttää se, että lähteekö napa irti laakerista ilman prässiä ja meneekö uus vasaroimalla ehjänä paikalleen.
Takalaakerit meni kyllä ilman, kun laitto napamutterin avaamiseen käytetyn hylsyn suojaksi.
Enemmän tosiaan mietityttää se, että lähteekö napa irti laakerista ilman prässiä ja meneekö uus vasaroimalla ehjänä paikalleen.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
-
- Viestit: 631
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
Ei sitä piestä tarvi. Ruuvipenkki hyvä olla navan kiinnipitämisessä,
Pistin niin paksun pultin kuin mahtu että ottaa vaan napaan kiinne, toiselle puolelle latikat ja toinen latta poikittain missä pultillereikä, vähän pulttimopoa näytti ja napakäsissä. Itselaakerille sama operaatio isommalla prikalla.
Navasta laakerin jämä rälläkällä poikki ja lyömällä loput pois. Vesipaperilla navanakseli puhtaaksi ja sipasu öljyä.
Laakeri omilla pulteilla kiinni ja paksuun pulttiin sopiva prikka ja käänti navan kiinne, meni kevyesti 3/4 räikälläkin, missään vaiheessa ei tarvi vasaralla paukuttaa paitsi laakerin irroituksessa navasta.
Pistin niin paksun pultin kuin mahtu että ottaa vaan napaan kiinne, toiselle puolelle latikat ja toinen latta poikittain missä pultillereikä, vähän pulttimopoa näytti ja napakäsissä. Itselaakerille sama operaatio isommalla prikalla.
Navasta laakerin jämä rälläkällä poikki ja lyömällä loput pois. Vesipaperilla navanakseli puhtaaksi ja sipasu öljyä.
Laakeri omilla pulteilla kiinni ja paksuun pulttiin sopiva prikka ja käänti navan kiinne, meni kevyesti 3/4 räikälläkin, missään vaiheessa ei tarvi vasaralla paukuttaa paitsi laakerin irroituksessa navasta.
-
- Viestit: 1781
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)
useita 156 matkalla lusikoiksi - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
Just näin. Itse vaan oon tuon pultin korvannu ruuvipenkillä, kun semmoinen tallista löytyy. Mut jos kenttäolosuhteissa pitäis tehdä niin sopivalla kierretangonpätkällä ja parilla mutterilla tekis ihmeitä.JVTL kirjoitti:Ei sitä piestä tarvi. Ruuvipenkki hyvä olla navan kiinnipitämisessä,
Pistin niin paksun pultin kuin mahtu että ottaa vaan napaan kiinne, toiselle puolelle latikat ja toinen latta poikittain missä pultillereikä, vähän pulttimopoa näytti ja napakäsissä. Itselaakerille sama operaatio isommalla prikalla.
Navasta laakerin jämä rälläkällä poikki ja lyömällä loput pois. Vesipaperilla navanakseli puhtaaksi ja sipasu öljyä.
Laakeri omilla pulteilla kiinni ja paksuun pulttiin sopiva prikka ja käänti navan kiinne, meni kevyesti 3/4 räikälläkin, missään vaiheessa ei tarvi vasaralla paukuttaa paitsi laakerin irroituksessa navasta.
- Mokomakin
- Viestit: 722
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
Nurkassa mätänetin hinnat alkaen "prässi" jota mieluusti tuohon käytin. Säästi ainakin paljon aikaa..
- T Blomfeldt
- Viestit: 145
- Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
- Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti - Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
Olen aina vaihtanut paikalla, eli ei edes tarvii laittaa ruuvipenkillä -eikä tarvii irroittaa ABS-tunnistin.
Vain löystää sen verran että saa vetonivel pois laakerista.
Uusi laakeri pakastimessa muutaman tunti niin on helpompi saada paikalla.
Jos laittaa pidemmät (pyörän)pultit napaan niin voi työntää napaa pois kiristämällä pultit, tarpeen vaatiessa voi laittaa jotain (esim. hylssy) napan ja laakeripukin välissä.
Laakeripukki halki rälläkällä ja palaksi lyöntitaltaalla.
Sisempi laakerirataan kaksi uraa 180 astetta välissä Dremel:in avulla ja taas lyöntitaltta.
Laakerin sisäkalustot pois ja 360-asteinen hitsaussauma ulompi laakeriradan sisäpuolella.
Kun sauma on jäähtynyt pystyy hyvin poimia ulkoradan pois sormella.
Hanki samanlaiset pultit kuin ne mitä tulee laakerisarjassa mukana -mutta pidemmät.
Niillä voi sitten vetää uusi laakeri paikalleen.
Tunnin keikka jos työkaluja löytyy..
Vain löystää sen verran että saa vetonivel pois laakerista.
Uusi laakeri pakastimessa muutaman tunti niin on helpompi saada paikalla.
Jos laittaa pidemmät (pyörän)pultit napaan niin voi työntää napaa pois kiristämällä pultit, tarpeen vaatiessa voi laittaa jotain (esim. hylssy) napan ja laakeripukin välissä.
Laakeripukki halki rälläkällä ja palaksi lyöntitaltaalla.
Sisempi laakerirataan kaksi uraa 180 astetta välissä Dremel:in avulla ja taas lyöntitaltta.
Laakerin sisäkalustot pois ja 360-asteinen hitsaussauma ulompi laakeriradan sisäpuolella.
Kun sauma on jäähtynyt pystyy hyvin poimia ulkoradan pois sormella.
Hanki samanlaiset pultit kuin ne mitä tulee laakerisarjassa mukana -mutta pidemmät.
Niillä voi sitten vetää uusi laakeri paikalleen.
Tunnin keikka jos työkaluja löytyy..
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
tunnin homma prässilläkin, eikä tartte lämmitellä/jäähytellä. Tää äänestys olis ollu vieläkin parempi, jos vaihtoehtoina: paikallaan, työpöydällä vai kanada. Ohan se kunnon viilapenkkikin jonkinmoinen rässi. Mutta mutta, oikea vastaus KANADA
"puhun niin totta kuin osaan"
- _rico
- Viestit: 1355
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
Eihän sitä nyt tarvita, mutta helpottaa ja nopeuttaa huomattavasti.
- Jiitee
- Viestit: 4487
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs
Kanada eli tuttu alfamekaanikko hoitaa homman..katso puhtaat kädet
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too