Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa prässiä?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa prässiä

Kyllä
10
29%
Ei
10
29%
Kanada
14
41%
 
Ääniä yhteensä: 34

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa prässiä?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Nyt tää selvitetään :mrgreen: :mrgreen: :drinking:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1738
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Popparit esiin :mrgreen:
Mä en oo vaihtanu 156:n kun yhden mutta ilman prässiä onnistu :shock:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Käytin prässiä viimeksi kun vaihdoin. Paikallinen korjaamo ei veloittanut mitään prässin lainasta.
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Vaihdettu... Odottakaas. :D

'99TS 2.0 0kpl, koska paja vaihto molemmat (prässillä ja mielikuva siitä, että kirosivat kui tiukas oli).
'02TS 1.8 1kpl, vasemmalle eteen ilman prässiä (paitsi lopuksi prässillä ja sit rakennettiin työkaluja, että saatiin kiinnitettyä olkavarteen napa paikallaan)... En muista, vaihdoinko oikealle (projektiketjusta pitäs kaivaa)
'01JTD 2.4 2kpl, oikealle eteen molemmat. Ensin halpa BTA (puhuttiin isoista voimista irrotuksessa prässillä), sitten 2v 30tkm myöhemmin toinen halpa (joku whatever kiinasta), edelleen prässillä mentiin - tämä oli jo hapettunut pahasti yhdeksi osaksi olkavarren kanssa

Et on tää träkrekordi täällä päässä prässipainotteinen ainakin. Joku näyttelyvehje ilman ruostetta varmaan menis vasemman käden peukalolla :lol:

Avatar
Garmund
Viestit: 2138
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja Garmund »

2kpl skf ilman prässiä. Lähtivät oikeastaan yllättänän helposti.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja palkus »

äänestin kanadaa, vaikka prässi tarvitaan asialliseen asennukseen :fadein:
"puhun niin totta kuin osaan"

JVTL
Viestit: 631
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Ei tarvi. Vaihdoin ilman prässiä ja lekaa. Oli autossa ylätukivarressa roikkumassa operaation aikana.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei prässi pakollinen ole. Vanha pois lekalla ja uusi paikalleen prässin korvaavalla ruuvipenkillä. Hyvin sujuu. Ilman ruuvipenkkiä voi asettaa haasteita. Ruuvipenkistä taas on hyötyä monessa muussakin asiassa, joten ei ole turha ostos, mikäli sellainen varustuksesta puuttuu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Aika fifty-sixty näyttäis menevän äänestin kanadaa ja varaudun prässiin.
Takalaakerit meni kyllä ilman, kun laitto napamutterin avaamiseen käytetyn hylsyn suojaksi.
Enemmän tosiaan mietityttää se, että lähteekö napa irti laakerista ilman prässiä ja meneekö uus vasaroimalla ehjänä paikalleen.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

JVTL
Viestit: 631
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Ei sitä piestä tarvi. Ruuvipenkki hyvä olla navan kiinnipitämisessä,
Pistin niin paksun pultin kuin mahtu että ottaa vaan napaan kiinne, toiselle puolelle latikat ja toinen latta poikittain missä pultillereikä, vähän pulttimopoa näytti ja napakäsissä. Itselaakerille sama operaatio isommalla prikalla.
Navasta laakerin jämä rälläkällä poikki ja lyömällä loput pois. Vesipaperilla navanakseli puhtaaksi ja sipasu öljyä.
Laakeri omilla pulteilla kiinni ja paksuun pulttiin sopiva prikka ja käänti navan kiinne, meni kevyesti 3/4 räikälläkin, missään vaiheessa ei tarvi vasaralla paukuttaa paitsi laakerin irroituksessa navasta.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

JVTL kirjoitti:Ei sitä piestä tarvi. Ruuvipenkki hyvä olla navan kiinnipitämisessä,
Pistin niin paksun pultin kuin mahtu että ottaa vaan napaan kiinne, toiselle puolelle latikat ja toinen latta poikittain missä pultillereikä, vähän pulttimopoa näytti ja napakäsissä. Itselaakerille sama operaatio isommalla prikalla.
Navasta laakerin jämä rälläkällä poikki ja lyömällä loput pois. Vesipaperilla navanakseli puhtaaksi ja sipasu öljyä.
Laakeri omilla pulteilla kiinni ja paksuun pulttiin sopiva prikka ja käänti navan kiinne, meni kevyesti 3/4 räikälläkin, missään vaiheessa ei tarvi vasaralla paukuttaa paitsi laakerin irroituksessa navasta.
Just näin. Itse vaan oon tuon pultin korvannu ruuvipenkillä, kun semmoinen tallista löytyy. Mut jos kenttäolosuhteissa pitäis tehdä niin sopivalla kierretangonpätkällä ja parilla mutterilla tekis ihmeitä.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 722
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Nurkassa mätänetin hinnat alkaen "prässi" jota mieluusti tuohon käytin. Säästi ainakin paljon aikaa..

Avatar
T Blomfeldt
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja T Blomfeldt »

Olen aina vaihtanut paikalla, eli ei edes tarvii laittaa ruuvipenkillä -eikä tarvii irroittaa ABS-tunnistin.
Vain löystää sen verran että saa vetonivel pois laakerista.
Uusi laakeri pakastimessa muutaman tunti niin on helpompi saada paikalla.
Jos laittaa pidemmät (pyörän)pultit napaan niin voi työntää napaa pois kiristämällä pultit, tarpeen vaatiessa voi laittaa jotain (esim. hylssy) napan ja laakeripukin välissä.
Laakeripukki halki rälläkällä ja palaksi lyöntitaltaalla.
Sisempi laakerirataan kaksi uraa 180 astetta välissä Dremel:in avulla ja taas lyöntitaltta.
Laakerin sisäkalustot pois ja 360-asteinen hitsaussauma ulompi laakeriradan sisäpuolella.
Kun sauma on jäähtynyt pystyy hyvin poimia ulkoradan pois sormella.

Hanki samanlaiset pultit kuin ne mitä tulee laakerisarjassa mukana -mutta pidemmät.
Niillä voi sitten vetää uusi laakeri paikalleen.
Tunnin keikka jos työkaluja löytyy..

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja palkus »

tunnin homma prässilläkin, eikä tartte lämmitellä/jäähytellä. Tää äänestys olis ollu vieläkin parempi, jos vaihtoehtoina: paikallaan, työpöydällä vai kanada. Ohan se kunnon viilapenkkikin jonkinmoinen rässi. Mutta mutta, oikea vastaus KANADA
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
_rico
Viestit: 1355
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja _rico »

Eihän sitä nyt tarvita, mutta helpottaa ja nopeuttaa huomattavasti.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4487
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tarviiko 156 etulaakerin irroituksessa/asennuksessa präs

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kanada eli tuttu alfamekaanikko hoitaa homman..katso puhtaat kädet :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin