Oleinon Mondialin koneen suunta herätti keskustelua ja aloin miettimään onkohan paljon muita autoja joita olisi saanut sekä pitkittäis- että poikittaiskoneilla. Ei tullut heti mieleen.
Eikös Corollassa kuitenkin mallisarja vaihtunut takavetoisesta KE70 -> etuvetoiseen E80:een. Joten ihan samasta autosta ei ole kysymys. Vai onko minulta mennyt jotain ohi.
Juu, omastakin mielestä DX:ää oli sekä 7- että 8-koppaisena ja tuossa välissä tosiaan vetotapa vaihtui. Mutta GT oli 8-sarjan takaveto, laskeeko sitten sen
^Itselleni on jäänyt mielikuva että ainakin Mercedes Benz Vito oli jossain kohtaa tarjolla noin monimuotoisilla vaihtoehdoilla. Ja kaikki vaihtoehdot vielä tilattavissa samaan aikaan, eli ei kesken sarjan tullut päivitys.
Renault 5 taisi olla jopa etumoottorisissa versioissa pitkittäin ja poikittain?
-J
Pitkittäiskone versiossa taisi olla jopa voimansiirto moottorin edessä kuten Renault 4? Eri aikaan valmistettuja.
Ph1 pitkittäin ja Ph2 poikittain, en laskisi samaksi autoksi näitä(kään). Ylempänä oleva Renault 21 oli samaan aikaan ja samassa kopassa poikittain (1,7l) ja pitkittäin (2,0l) jos oikein muistan.
Otsikkoon liittyen ruotsinraudat Saab 95 ja 96. Två-taktarit oli poikittain, veenelkut pitkittäin.
Kyllä mielestäni 95/96 myös kaksitahtinen oli pitkittäin. Samaan tilaan sopi sitten V4 pituutensa puolesta. 205 T16:ssa moottori oli kyllä keskellä, mutta Rellusta poiketen poikittain.
Kyllä mielestäni 95/96 myös kaksitahtinen oli pitkittäin. Samaan tilaan sopi sitten V4 pituutensa puolesta. 205 T16:ssa moottori oli kyllä keskellä, mutta Rellusta poiketen poikittain.
Tästä syystä yksi harvoista nelitahtiehdokkaista ysikutosen nokalle oli Lancian V4. Lienee ollut liian kallis, veikkaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
[/quote]
Tästä syystä yksi harvoista nelitahtiehdokkaista ysikutosen nokalle oli Lancian V4. Lienee ollut liian kallis, veikkaan.
[/quote]
Hiukan off topic: Lancian V4 oli rakenteeltaan aika erilainen kuin Fordin V4. Fordilla perinteinen V kone, sylinterien kulma 60 astetta ja omat kannet kummassakin lohkossa. Lancian koneen kulma oli n. 13 astetta ja kaikki sylinterit saman sylinterikannen alla. VW:n lanseeraama VR moottoriperhe perustunee samaan ajatukseen eli sylinterit vähän limittäin, niin lohkoa saadaan lyhyemmäksi.
Edit: Varmaan Lancialla on muitakin V4sia historiassa, mutta tuo lienee se mitä Saabiin olisi soviteltu.
Kun offtopic kerran alkaa, niin sillä tiellä ollaan. Tämä VAG:n 1990-luvulla keksimä kapeakulmainen V-moottori oli käsitteekseni ensimmäisen kerran autokäytössä Lancia Trikappassa vuonna 1922 (ja sitä ennen kai Fiatin lentomoottorina, joka lieni sinänsä ihan eri konstruktio). Kapeakulmainen (13,6°), alumiinilohkoinen V4 tuli samana vuonna Lancia Lambdaan. Samassa autossa oli pari muutakin nykyajan kotkotusta, kuten itsekantava kori ja erillisjousitus.