Pitkittäin ja poikittain
Valvoja: Moderators
Pitkittäin ja poikittain
Oleinon Mondialin koneen suunta herätti keskustelua ja aloin miettimään onkohan paljon muita autoja joita olisi saanut sekä pitkittäis- että poikittaiskoneilla. Ei tullut heti mieleen.
Poikittaismoottorisia V8:ja kyllä löytyy mutta näissäkin kaikissa taisi olla pienemmätkin koneet poikittain.
https://www.carthrottle.com/post/8-cars ... 8-engines/
Ja olihan Lamborghini Miura poikittaisella V12:lla.
Mutta siis samaa autoa pitkittäin ja poikittain?
Poikittaismoottorisia V8:ja kyllä löytyy mutta näissäkin kaikissa taisi olla pienemmätkin koneet poikittain.
https://www.carthrottle.com/post/8-cars ... 8-engines/
Ja olihan Lamborghini Miura poikittaisella V12:lla.
Mutta siis samaa autoa pitkittäin ja poikittain?
- mattijus
- Viestit: 5264
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Pitkittäin ja poikittain
En tiedä onko nyt "sama" auto kun moottori on eri, mutta myös Rover 75 täyttänee speksin jollain tasolla.
VMP
- jargon
- Viestit: 601
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Pitkittäin ja poikittain
145/146, niitähän sai alkuun boxerilla, myöhemmin twinsparkilla
- nipaka
- Viestit: 2130
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Pitkittäin ja poikittain
Tojo Corolla DX
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Ja olisihan tämäkin pitänyt tietää / muistaa / tajuta!
Viimeksi muokannut FinPat, 30 Maalis 2023, 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Eikös Corollassa kuitenkin mallisarja vaihtunut takavetoisesta KE70 -> etuvetoiseen E80:een. Joten ihan samasta autosta ei ole kysymys. Vai onko minulta mennyt jotain ohi.
-
- Viestit: 1429
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Pitkittäin ja poikittain
Juu, omastakin mielestä DX:ää oli sekä 7- että 8-koppaisena ja tuossa välissä tosiaan vetotapa vaihtui. Mutta GT oli 8-sarjan takaveto, laskeeko sitten sen
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- jargon
- Viestit: 601
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Pitkittäin ja poikittain
Eikös jotain 2000 luvun alun transittia tehty etu-, taka- ja nelivetoisena, ja koneen sijoittelu vetotavasta riippuen?
Re: Pitkittäin ja poikittain
^Itselleni on jäänyt mielikuva että ainakin Mercedes Benz Vito oli jossain kohtaa tarjolla noin monimuotoisilla vaihtoehdoilla. Ja kaikki vaihtoehdot vielä tilattavissa samaan aikaan, eli ei kesken sarjan tullut päivitys.
Tein itse - säästin
-
- Viestit: 955
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Pitkittäin ja poikittain
Renault 5 taisi olla jopa etumoottorisissa versioissa pitkittäin ja poikittain?
-J
-J
Re: Pitkittäin ja poikittain
Pitkittäiskone versiossa taisi olla jopa voimansiirto moottorin edessä kuten Renault 4?
Giulia Super -69
Re: Pitkittäin ja poikittain
Ph1 pitkittäin ja Ph2 poikittain, en laskisi samaksi autoksi näitä(kään). Ylempänä oleva Renault 21 oli samaan aikaan ja samassa kopassa poikittain (1,7l) ja pitkittäin (2,0l) jos oikein muistan.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Olihan tämäkin, viimeiset vuodet VW 1,3 nelitahti poikittain keulalla. Kori melkolailla sama loppuun saakka.
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Pitkittäin ja poikittain
Ja sitten oli toinen pitkittäiskoneversio, jossa kone oli keskellä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Pitkittäin ja poikittain
^Tuohon kastiin taitaa osua myös 205.
Otsikkoon liittyen ruotsinraudat Saab 95 ja 96. Två-taktarit oli poikittain, veenelkut pitkittäin.
Otsikkoon liittyen ruotsinraudat Saab 95 ja 96. Två-taktarit oli poikittain, veenelkut pitkittäin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Kyllä mielestäni 95/96 myös kaksitahtinen oli pitkittäin. Samaan tilaan sopi sitten V4 pituutensa puolesta. 205 T16:ssa moottori oli kyllä keskellä, mutta Rellusta poiketen poikittain.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Pitkittäin ja poikittain
Seisonpa muuten korjattuna asian tarkistettuani, tahtarikin tosiaan on pitkittäin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Pitkittäin ja poikittain
Tästä syystä yksi harvoista nelitahtiehdokkaista ysikutosen nokalle oli Lancian V4. Lienee ollut liian kallis, veikkaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Pitkittäin ja poikittain
[/quote]
Tästä syystä yksi harvoista nelitahtiehdokkaista ysikutosen nokalle oli Lancian V4. Lienee ollut liian kallis, veikkaan.
[/quote]
Hiukan off topic: Lancian V4 oli rakenteeltaan aika erilainen kuin Fordin V4. Fordilla perinteinen V kone, sylinterien kulma 60 astetta ja omat kannet kummassakin lohkossa. Lancian koneen kulma oli n. 13 astetta ja kaikki sylinterit saman sylinterikannen alla. VW:n lanseeraama VR moottoriperhe perustunee samaan ajatukseen eli sylinterit vähän limittäin, niin lohkoa saadaan lyhyemmäksi.
Edit: Varmaan Lancialla on muitakin V4sia historiassa, mutta tuo lienee se mitä Saabiin olisi soviteltu.
Tästä syystä yksi harvoista nelitahtiehdokkaista ysikutosen nokalle oli Lancian V4. Lienee ollut liian kallis, veikkaan.
[/quote]
Hiukan off topic: Lancian V4 oli rakenteeltaan aika erilainen kuin Fordin V4. Fordilla perinteinen V kone, sylinterien kulma 60 astetta ja omat kannet kummassakin lohkossa. Lancian koneen kulma oli n. 13 astetta ja kaikki sylinterit saman sylinterikannen alla. VW:n lanseeraama VR moottoriperhe perustunee samaan ajatukseen eli sylinterit vähän limittäin, niin lohkoa saadaan lyhyemmäksi.
Edit: Varmaan Lancialla on muitakin V4sia historiassa, mutta tuo lienee se mitä Saabiin olisi soviteltu.
- Isola
- Viestit: 1982
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Pitkittäin ja poikittain
Kun offtopic kerran alkaa, niin sillä tiellä ollaan. Tämä VAG:n 1990-luvulla keksimä kapeakulmainen V-moottori oli käsitteekseni ensimmäisen kerran autokäytössä Lancia Trikappassa vuonna 1922 (ja sitä ennen kai Fiatin lentomoottorina, joka lieni sinänsä ihan eri konstruktio). Kapeakulmainen (13,6°), alumiinilohkoinen V4 tuli samana vuonna Lancia Lambdaan. Samassa autossa oli pari muutakin nykyajan kotkotusta, kuten itsekantava kori ja erillisjousitus.
Saabiin taidettiin sovitella myöhempää Fulvian 13° rautalohkoa?
Saabiin taidettiin sovitella myöhempää Fulvian 13° rautalohkoa?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.