Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11381
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Arvaako joku merkin?

Motarin varressa oli eilen aamulla myös yksi siniharmaa G20 nelivilkut päällä...

Nyt jännittää.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vittorio Jano kirjoitti:
04 Touko 2024, 08:27
Arvaako joku merkin?

Motarin varressa oli eilen aamulla myös yksi siniharmaa G20 nelivilkut päällä...

Nyt jännittää.
Turha jännitys pois! Nämä ovat herkkiä syttymään. Itsellä neljä vuotta ja kaksi eri plugariyksilöä krematoriovalmistajalta - vielä en ole palanut. Mutta osaa näiden dieselpannuisetkin perusteellisen puhdistuspolton! Laadukkaan sisustan sivutuotteena saa merkin valitessaan mukavasti lämpöä elämänsä loppuhetkille. Ja positiivista että Vittorio näkee BMW vilkut, kertoo hyvästä vauraustasosta!

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Kokkolan Autohuollon somea seurailin ja Porsche Cayenne/Panamera hybrideissä jonkin verran akkuongelmia ollut ja se pieni 10 kWh akku maksaa Porschen kautta 30 k€. On hinnoissaan, kun Teslalta saa lähes 100 kWh akun 15 k€.

https://www.instagram.com/reel/C6og0fto ... pncDkyOG9x

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Noi oli vanhempaa generaatiota ja kokkolan autohuolto on teslamies joten se yleensä haukkuu kaikki muut merkit.

Mut joo, tuskin se uudemmissa sen parempi tilanne on. Se nyt ei ole yllätys et akuilla on käyttöikä ja ne levii joko nyt tai hetken päästä. Menihän meidän edellisessä volvossakin akut 30tkm kohdalla vaihtoon.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
07 Touko 2024, 16:30
Noi oli vanhempaa generaatiota ja kokkolan autohuolto on teslamies joten se yleensä haukkuu kaikki muut merkit.

Mut joo, tuskin se uudemmissa sen parempi tilanne on. Se nyt ei ole yllätys et akuilla on käyttöikä ja ne levii joko nyt tai hetken päästä. Menihän meidän edellisessä volvossakin akut 30tkm kohdalla vaihtoon.
Toisaalta ur-hybridillä eli alkuperäisellä Priuksella tunnutaan ajavan ns. maailman tappiin. Ainakin Barcelonan 500 000 - 1 000 000 km rullatut taxit tuntuvat vielä toimivan alkuperäisellä akulla.

Ja kyllähän noita Model S:kin tuntuu kulkevan pitkälle yhdellä akulla.

https://insideevs.com/news/717654/tesla ... e-battery/

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
07 Touko 2024, 16:45
JanV kirjoitti:
07 Touko 2024, 16:30
Noi oli vanhempaa generaatiota ja kokkolan autohuolto on teslamies joten se yleensä haukkuu kaikki muut merkit.

Mut joo, tuskin se uudemmissa sen parempi tilanne on. Se nyt ei ole yllätys et akuilla on käyttöikä ja ne levii joko nyt tai hetken päästä. Menihän meidän edellisessä volvossakin akut 30tkm kohdalla vaihtoon.
Toisaalta ur-hybridillä eli alkuperäisellä Priuksella tunnutaan ajavan ns. maailman tappiin. Ainakin Barcelonan 500 000 - 1 000 000 km rullatut taxit tuntuvat vielä toimivan alkuperäisellä akulla.

Ja kyllähän noita Model S:kin tuntuu kulkevan pitkälle yhdellä akulla.

https://insideevs.com/news/717654/tesla ... e-battery/
Riikan Prius- takselta sain infoa, että sillä voi ajaa vaikka ajoakku kaputt…
resetoidaan se pois jollakin kikka kolmosella… toki 400-500 tkm voi olla Priuksen
hybridiakun kestokin ennen resetointia.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

JanV kirjoitti:
07 Touko 2024, 16:30
…ja kokkolan autohuolto on teslamies joten se yleensä haukkuu kaikki muut merkit.
Hän on myös Alfa-mies. Hieno Alfasud hänellä.

https://www.instagram.com/reel/C6cEvpGL ... Q5OTB4c2V1

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
04 Touko 2024, 08:27
Arvaako joku merkin?

Motarin varressa oli eilen aamulla myös yksi siniharmaa G20 nelivilkut päällä...

Nyt jännittää.
Tässä on merkki otsikossa.
"Bemari paloi täysin Pansiontiellä"

https://www.ts.fi/uutiset/6320965

"Pelastuslaitoksen mukaan kyseessä oli normaali BMW-palo." Vain hieman modifioitu teksti allekirjoittaneen toimesta.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
08 Touko 2024, 11:37
Vittorio Jano kirjoitti:
04 Touko 2024, 08:27
Arvaako joku merkin?

Motarin varressa oli eilen aamulla myös yksi siniharmaa G20 nelivilkut päällä...

Nyt jännittää.
Tässä on merkki otsikossa.
"Bemari paloi täysin Pansiontiellä"

https://www.ts.fi/uutiset/6320965

"Pelastuslaitoksen mukaan kyseessä oli normaali BMW-palo." Vain hieman modifioitu teksti allekirjoittaneen toimesta.
5-sarjalaisen luonnollinen poistuma! Mukava nähdä miten täyden elämän jälkeen saa lähteä kuten tekijä on tarkoittanut. Kevyet mullat.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
08 Touko 2024, 13:14
FinPat kirjoitti:
08 Touko 2024, 11:37
Vittorio Jano kirjoitti:
04 Touko 2024, 08:27
Arvaako joku merkin?

Motarin varressa oli eilen aamulla myös yksi siniharmaa G20 nelivilkut päällä...

Nyt jännittää.
Tässä on merkki otsikossa.
"Bemari paloi täysin Pansiontiellä"

https://www.ts.fi/uutiset/6320965

"Pelastuslaitoksen mukaan kyseessä oli normaali BMW-palo." Vain hieman modifioitu teksti allekirjoittaneen toimesta.
5-sarjalaisen luonnollinen poistuma! Mukava nähdä miten täyden elämän jälkeen saa lähteä kuten tekijä on tarkoittanut. Kevyet mullat.
Toivoa sopii, että i-sarjalaiset eivät kovin herkästi syty…tulee meinaan tällöin
pitkäaikaiset jätkänkynttilät…
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11381
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ioniq 5N lienee oikeasti ihan hauska auto?

Pari aika tiukkaa paikkaa tossa tokalla kierroksella.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Hei - onko mitään tietoa arvon forumisteilla Vogen C40 mallista? Se on näköjään tarpeeksi pieni, ulkomitoiltaan kutakuinkin 2-sarjalaisen kokoinen - ja kumminkin neliveto ja ainakin paperilla näkyy potkua laitteessa jollain lailla olevan. Rouva voisi tuollaista itselleen haluta, mutta en tiiä... On meillä Voge joskus ollut, kaksikin, mutta vähän henkisesti vaikeaa on. :roll:

Mahtako olla koeajon arvoinen?
https://www.nettiauto.com/volvo/c40/14035638

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11381
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ite kyllä tykkään tosta C40:sta. Mielestäni onnistunein coupé-SUV, vaimikätoinyton. Oli nytkin autonvaihtotaistelussa mukana, mutta kalliiksi jäi nelivetoisena.

Laatikkoversio XC40 on joskus koeajettu, enkä kyllä suoraan sanoen hirvesti tykännyt. Ajokokemus oli esim. Countrymaniin verrattuna huojuva ja epätäsmällinen. Auto ei kyllä lainkaan houkuttele ns. pyrkivään ajotyyliin, paitsi ehkä liikennevaloista seuraaviin (tämähän saattaa toki olla plussakin). Vastaavasti taas kyllä esim. penkit, viimeistely ja materiaalivalinnat olivat kunnossa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vittorio Jano kirjoitti:
23 Touko 2024, 13:54
Ite kyllä tykkään tosta C40:sta. Mielestäni onnistunein coupé-SUV, vaimikätoinyton. Oli nytkin autonvaihtotaistelussa mukana, mutta kalliiksi jäi nelivetoisena.

Laatikkoversio XC40 on joskus koeajettu, enkä kyllä suoraan sanoen hirvesti tykännyt. Ajokokemus oli esim. Countrymaniin verrattuna huojuva ja epätäsmällinen. Auto ei kyllä lainkaan houkuttele ns. pyrkivään ajotyyliin, paitsi ehkä liikennevaloista seuraaviin (tämähän saattaa toki olla plussakin). Vastaavasti taas kyllä esim. penkit, viimeistely ja materiaalivalinnat olivat kunnossa.
Kiitos huomiosta, tätä hieman pelkäsin. Lankomiehen V90 on ponnisteltu, ja se on kyllä aika synkkä hintaisekseen laitokseksi (aika kauhee keinulauta). Mutta tuo on plussaa että C40 penkit on ok, se on se PNV:n syömähammas, että penkki - ja varsinkin ergonomia - on tikissä. Siitä ei haluaisi kaupunkihyristimessäkään luopua. Ja joskus silläkin ajellaan kaukomatka maaseudulle, kun mökkilogistiikka ei aina tue yhden auton taktiikkaa... Katsotaan nyt innostuuko rouva haluamaan tuota sen enempää, itse en aio pushaa mitään hankintasessiota tämän pohjalta. Vaikka tuota 2-sarjaa täällä tulee haukuttua, niin se liittyy enemmän leukojen louskutukseen kuin auton heikkouksiin. :oops:

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Itsellä vastaavat kokemukset sähköisestä neliveto XC40:stä kuin mitä Vittoriolla. Oli oikein nopea kiihtymään ja suoralla ihan ok tai no moottoritie nopeuksilla tuntui huojuvalta. Mutkissa taas oli hyvinkin huojuva ja epätäsmällinen ja ei tosiaan houkuttelut yhtään aktiivisempaan ajoon. Viimeistely tosiaan oli kunnossa ja android pohjainen käyttiskin ihan ok.
Tuo C40 pitkälti perustuu tuohon XC40:een, mutta ehkä siinä on hieman jäykempi alusta. Ei ollut silloin C40:stä kokeiltavana, kun tuota XC40stä kokeilin ja sen jälkeen vähän laantui into ja en sitten käynyt X40stä kokeilemassa. Vähän vaikutti silloin myös, että neliveto versio meni silloin kalliiksi ja perusmalli oli vielä etuveto. Muuten itsekin pidin C40 ulkonäöstä.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Gusse kirjoitti:
23 Touko 2024, 15:32
^ Itsellä vastaavat kokemukset sähköisestä neliveto XC40:stä kuin mitä Vittoriolla. Oli oikein nopea kiihtymään ja suoralla ihan ok tai no moottoritie nopeuksilla tuntui huojuvalta. Mutkissa taas oli hyvinkin huojuva ja epätäsmällinen ja ei tosiaan houkuttelut yhtään aktiivisempaan ajoon. Viimeistely tosiaan oli kunnossa ja android pohjainen käyttiskin ihan ok.
Tuo C40 pitkälti perustuu tuohon XC40:een, mutta ehkä siinä on hieman jäykempi alusta. Ei ollut silloin C40:stä kokeiltavana, kun tuota XC40stä kokeilin ja sen jälkeen vähän laantui into ja en sitten käynyt X40stä kokeilemassa. Vähän vaikutti silloin myös, että neliveto versio meni silloin kalliiksi ja perusmalli oli vielä etuveto. Muuten itsekin pidin C40 ulkonäöstä.
Ok, tämä käy yksiin tosiaan myös V90 kokemuksen kanssa, lienee siis ominaisuus jota Volvoihin tavoitellaan. Ei tunnu houkuttelevalta itselleni yhtään, eikä tuo parempi puoliskokaan niin fleksiibeli ajo-ominaisuuksien kanssa ole, etteikö kuvauksen mukainen ajokäytös häiritsisi. Tosin kun hän matelee Metsälästä ruuhkan mukana Pasilaan ja takaisin, niin liekö sillä alustan napakkuudella tai ohjauksen tarkkuudella niin suurta merkitystä...

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Yllätti, että LFP-akulliseenkin sai näin kovalla teholla latausta. 170 kW muistaakseni on Tesla speksannut huipputehoksi. 19 kWh tuli 8 minuutin pikapysähdyksellä.

Kuva

Avatar
Xehpuk
Viestit: 802
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Cloverleaf kirjoitti:
02 Kesä 2024, 19:35
Yllätti, että LFP-akulliseenkin sai näin kovalla teholla latausta. 170 kW muistaakseni on Tesla speksannut huipputehoksi. 19 kWh tuli 8 minuutin pikapysähdyksellä.
On sille sitten vissiin tämä kääntöpuoli: Tesla Vehicle Batteries Degrade Under 65 Percent Of EPA Range After Only Three Years

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Xehpuk kirjoitti:
03 Kesä 2024, 21:36
Cloverleaf kirjoitti:
02 Kesä 2024, 19:35
Yllätti, että LFP-akulliseenkin sai näin kovalla teholla latausta. 170 kW muistaakseni on Tesla speksannut huipputehoksi. 19 kWh tuli 8 minuutin pikapysähdyksellä.
On sille sitten vissiin tämä kääntöpuoli: Tesla Vehicle Batteries Degrade Under 65 Percent Of EPA Range After Only Three Years
Mutta tuo vaatinee lähes jatkuvaa täysteho- pikalatausta… hidaslataus kotona balansoi mukavasti tilannetta.
Kun vielä hidaslataa vain noin 80 %:n kapasiteettini niin liPo- akku yleensä tykkää.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Xehpuk
Viestit: 802
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Jiitee kirjoitti:
03 Kesä 2024, 21:42
Xehpuk kirjoitti:
03 Kesä 2024, 21:36

On sille sitten vissiin tämä kääntöpuoli: Tesla Vehicle Batteries Degrade Under 65 Percent Of EPA Range After Only Three Years
Mutta tuo vaatinee lähes jatkuvaa täysteho- pikalatausta… hidaslataus kotona balansoi mukavasti tilannetta.
Kun vielä hidaslataa vain noin 80 %:n kapasiteettini niin liPo- akku yleensä tykkää.
Tässä taitaa olla vähän sensaatiohakuisuutta ilmassa. Lähtöpiste ei taida olla 100% EPA-arvosta.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
02 Kesä 2024, 19:35
Yllätti, että LFP-akulliseenkin sai näin kovalla teholla latausta. 170 kW muistaakseni on Tesla speksannut huipputehoksi. 19 kWh tuli 8 minuutin pikapysähdyksellä.

Kuva
Nokitan NCA akkukemialla. 239 kW.

Kuva

No, ei sitä kovin pitkään tuolla teholla tullut, aika nopeasti tiputtiin sinne 120 kW nurkille.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Saapi nähdä miten China Inc. anti-dumppaustullit oikeasti vaikuttavat vispilöiden hintoihin ja myyntiin.

Ja tosiaan lokakuun alkuun mennessä pitäisi olla uusi käyttöauto keksitty. Tällä hetkellä ehdottomasti edullisin yksityisleasing vs myyntihinta olisi Volvo EX30 malleista harmaalla pohjavärillä, niitä on ilmeisesti jäänyt varastoon mutta ei kyllä iske millään lailla omaan makuun. Ja range hieman niukka isompi akkuisessakin.

Jos olisi ostamassa alennuksia niin MHEV Tonalessa olisi "auto vuodeksi" tarjous 829€/kk -> 539€/kk eli 290€/kk "alennusta" virtuaalisesta hinnasta...

Omaan käyttömalliin jossa 90%+ kilometreistä, joita kertyy turhan paljon vuodessa, tulee firman piikkiin ei toimi oikein muu kuin sähkö voimanlähteenä tällä hetkellä. 0,57€/km pitäisi kattaa ns. kaikki kulut.

No, ihan vielä ei ole kiire ja kesälomalla on ehkä aikaa koeajella.

Avatar
_rico
Viestit: 1355
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

FinPat kirjoitti:
17 Kesä 2024, 23:11
Saapi nähdä miten China Inc. anti-dumppaustullit oikeasti vaikuttavat vispilöiden hintoihin ja myyntiin.

Ja tosiaan lokakuun alkuun mennessä pitäisi olla uusi käyttöauto keksitty. Tällä hetkellä ehdottomasti edullisin yksityisleasing vs myyntihinta olisi Volvo EX30 malleista harmaalla pohjavärillä, niitä on ilmeisesti jäänyt varastoon mutta ei kyllä iske millään lailla omaan makuun. Ja range hieman niukka isompi akkuisessakin.

Jos olisi ostamassa alennuksia niin MHEV Tonalessa olisi "auto vuodeksi" tarjous 829€/kk -> 539€/kk eli 290€/kk "alennusta" virtuaalisesta hinnasta...

Omaan käyttömalliin jossa 90%+ kilometreistä, joita kertyy turhan paljon vuodessa, tulee firman piikkiin ei toimi oikein muu kuin sähkö voimanlähteenä tällä hetkellä. 0,57€/km pitäisi kattaa ns. kaikki kulut.

No, ihan vielä ei ole kiire ja kesälomalla on ehkä aikaa koeajella.
Kaverilla oli juuri sama pohdinta käynnissä ja päätyi isompi akkuiseen versioon RWD Model Y:stä. Helppoa ja vaivatonta :-D

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Käytin 53 tkm ajetun Model 3 akseliston tarkastuksessa konttorilla:

HYLÄTTY: Takatukivarsien laakeroinnit välykselliset (oikea+vasen). Poikittaisten ylätukivarsien ulkopäät väljät molemmin puolin.

Takuuhuoltoa sitten varailemaan. :drinking:

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
04 Heinä 2024, 09:32
Käytin 53 tkm ajetun Model 3 akseliston tarkastuksessa konttorilla:

HYLÄTTY: Takatukivarsien laakeroinnit välykselliset (oikea+vasen). Poikittaisten ylätukivarsien ulkopäät väljät molemmin puolin.

Takuuhuoltoa sitten varailemaan. :drinking:
Tuntuuko tuo väljyys ajossa?

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

_rico kirjoitti:
18 Kesä 2024, 07:33
Kaverilla oli juuri sama pohdinta käynnissä ja päätyi isompi akkuiseen versioon RWD Model Y:stä. Helppoa ja vaivatonta :-D
Y olisi muuten näppärä mutta 2021 mallinen AWD 3 on ollut jo riittävän huonoilla talviajo-ominaisuuksilla liukkailla maanteillä. En millään usko että saman sukupolven Y olisi ainakaan parempi.

Jos Teslaan päädyn niin se on sitten AWD Highland.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

FinPat kirjoitti:
04 Heinä 2024, 09:46
Cloverleaf kirjoitti:
04 Heinä 2024, 09:32
Käytin 53 tkm ajetun Model 3 akseliston tarkastuksessa konttorilla:

HYLÄTTY: Takatukivarsien laakeroinnit välykselliset (oikea+vasen). Poikittaisten ylätukivarsien ulkopäät väljät molemmin puolin.

Takuuhuoltoa sitten varailemaan. :drinking:
Tuntuuko tuo väljyys ajossa?
Auto on ollut levoton ja uraherkkä, niin vein tarkastukseen. Ongelma on joko tuo tai kulmat pielessä. No, Tesla tekee nelipyöräsuuntauksen tämän rempan päälle.

Nykyään Tesla heittää automaattisesti maksullisen huoltopaketin takuukorjausten yhteyteen. Eli jarruhuolto, raitisilmasuodattimet ja pyyhkijät. Pitää erikseen perua, jos ei halua.
Liitteet
Huoltohinnat verottomat
Huoltohinnat verottomat
IMG_2382.jpeg (100.34 KiB) Katsottu 2773 kertaa

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

FinPat kirjoitti:
04 Heinä 2024, 09:50
_rico kirjoitti:
18 Kesä 2024, 07:33
Kaverilla oli juuri sama pohdinta käynnissä ja päätyi isompi akkuiseen versioon RWD Model Y:stä. Helppoa ja vaivatonta :-D
Y olisi muuten näppärä mutta 2021 mallinen AWD 3 on ollut jo riittävän huonoilla talviajo-ominaisuuksilla liukkailla maanteillä. En millään usko että saman sukupolven Y olisi ainakaan parempi.

Jos Teslaan päädyn niin se on sitten AWD Highland.
Ymmärtääkseni y:ssä talvikäytöksen saa aika erilaiseksi kuin kolmosessa ajamalla sitä offroad tilassa. Silloin on ilmeisesti tasapainoisempi ajettava liukkailla. En siis tiedä pitääkö paikkansa, mutta näin lukenut parista paikasta.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ ^ onko Tesloissa siis 3 vuoden takuu? Ja koskee myös ns. kuluvia osia kuten
alustaosat ? Vai onko tuo ns. goodwilliä, jota perinteisiltä valmistajilta kuten
Alfalta yleensä ei heru ? Tästä pojoja vrt. Stellantis.

Ainakin Toyota/Lexus- rintamalla tuon tyyppisestä alustan suunnittelumokasta tulisi
automaattisesti kaikkiin tietyn valmistusvälin autoihin tehtaan recall jo reilusti ennen 1. katsastusta.

No , Teslahan on onnistunut businessmalli valmistaa halvalla hyvällä katteella minimilaatuisia
markkinakelpoisia vispilöitä. Miettikääpä mitä on näiden arvo esim. 10- vuotiaana?
Hyvä autosähköosaaja ( lisensioitu) voi tehdä jatkossa löytöjä…
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Jiitee kirjoitti:
04 Heinä 2024, 19:09
^ ^ onko Tesloissa siis 3 vuoden takuu? Ja koskee myös ns. kuluvia osia kuten
alustaosat ? Vai onko tuo ns. goodwilliä, jota perinteisiltä valmistajilta kuten
Alfalta yleensä ei heru ? Tästä pojoja vrt. Stellantis.

Ainakin Toyota/Lexus- rintamalla tuon tyyppisestä alustan suunnittelumokasta tulisi
automaattisesti kaikkiin tietyn valmistusvälin autoihin tehtaan recall jo reilusti ennen 1. katsastusta.

No , Teslahan on onnistunut businessmalli valmistaa halvalla hyvällä katteella minimilaatuisia
markkinakelpoisia vispilöitä. Miettikääpä mitä on näiden arvo esim. 10- vuotiaana?
Hyvä autosähköosaaja ( lisensioitu) voi tehdä jatkossa löytöjä…
Takuu 4 vuotta tai 80 tkm. Akulle 8 vuotta 160 tkm. Takuu koskee myös alustaa ja pienjänniteakkua (12 V / 15.5 V vuosimallista riippuen).

Goodwillia Teslalla ei ole yhtään. 80 001 km ja mitään ei makseta, vaikka olisi ns. tyyppivika eli esim. lämpöpumppu. Oikeuteen voi yrittää mennä virhevastuuseen vedoten, mutta jos et ole ostanut uutena Teslalta, niin ei virhevastuu Teslan suuntaan ole enää voimassa.

Olikos se jotain että 30 % Model 3 pomppaa ekassa katsastuksessa ja nimenomaan taka-akselistoon liittyen. Eihän toi hirveän hyvä bisnesmalli ole vaihtaa pahimmillaan kaksi kertaa takuuaikana noita osia. Toivotaan, että uuden revision osat on parempia.

Eipä näissä sähkötekniikan kanssa ongelmia ole, mutta nämä alustaongelmat ja lämpöpumput.

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Lämpöpumppuihin liittyen, tossa on yks teslan laatuun/palveluun kyllästyny
https://www.youtube.com/watch?v=ogHSThGkBaM

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

JanV kirjoitti:
06 Heinä 2024, 10:41
Lämpöpumppuihin liittyen, tossa on yks teslan laatuun/palveluun kyllästyny
https://www.youtube.com/watch?v=ogHSThGkBaM
Tuo lämpöpumppuhomma on kyllä jännä. Liian monella porsii ja sitten tuntuu, että niillä joilla hajoaa, niin se hajoaa koko ajan.

Meillä on taloyhtiössä 4 kpl Model 3. Yhteen vaihdettiin lämpöpumppu ekana talvena eikä sen jälkeen ole vaihdettu. Toisella hajosi ensimmäisen kerran viime talvena (omistajuuden toinen talvi) ja pumppua rempattiin kolmeen otteeseen. Kahdella ekalla kerralla ei ilmeisesti suosiolla vaihdettu kaikkiea romuja, niin levisi sitten uusiksi. Ja sitten on mun ja yhden toisen naapurin auto, joista ei vielä ole hajonnut. Ensi talvi on kolmas talvi autolle, joten saa nähdä miten käy. Takuu vielä voimassa pitkälle ensi vuoden syksyyn.

Facebookin Model 3 Suomi-ryhmässä on tasaisen usein galluppia lämpöpumppujen kestävyydestä. 10-25 % tuntuu olevan vian kohdanneita autoja vuosimallista riippuen. Otanta voi harrastajasivustolla olla vääristynyt, mutta onhan tuo hemmetin iso prosentti.

artjojy
Viestit: 376
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

^ Kuten monissa muissakin merkeissä Teslassa on paljon ominaisuuksia, jotka kaikki eivät ole hyviä.

PS. Oma lämpöpumppu on vielä vaihtamatta.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Model 3 akkujen korjattavuudesta juttua.

Hyvä kuulla, että akun pohjalevyn ja varsinaisen akuston välissä on 2 cm tyhjää välissä. Siinä ei sitten se parin milllin kolhu tunnu missään. En tiedä onko LFP-akussa sama rakenne.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

artjojy kirjoitti:
09 Heinä 2024, 12:17
^ Kuten monissa muissakin merkeissä Teslassa on paljon ominaisuuksia, jotka kaikki eivät ole hyviä.

PS. Oma lämpöpumppu on vielä vaihtamatta.
Possulla sama ongelma Taycanin kanssa, lämpöpumput poksahtelevat. Ja luonnollisesti eTron GT on yhtälailla jäässä.

Tämä ei siis Teslan puolustuksena vaan havaintona että auton sähkölämmitykseen vastus toimintavarmempi näin vielä 2020-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Ehkä tammikuussa 2020 ensirekisteröity Tesla S olisi paras, vastuslämmitys ja "infinite mileage warranty" akulle ja moottoreille? :silly:

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Ei ne BMW:lläkään sähkäreiden lämmitysjärjestelmät ongelmattomia ole:

https://tekniikanmaailma.fi/bmw-i4-kars ... lysoidaan/

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
09 Heinä 2024, 23:08
artjojy kirjoitti:
09 Heinä 2024, 12:17
^ Kuten monissa muissakin merkeissä Teslassa on paljon ominaisuuksia, jotka kaikki eivät ole hyviä.

PS. Oma lämpöpumppu on vielä vaihtamatta.
Possulla sama ongelma Taycanin kanssa, lämpöpumput poksahtelevat. Ja luonnollisesti eTron GT on yhtälailla jäässä.

Tämä ei siis Teslan puolustuksena vaan havaintona että auton sähkölämmitykseen vastus toimintavarmempi näin vielä 2020-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Ehkä tammikuussa 2020 ensirekisteröity Tesla S olisi paras, vastuslämmitys ja "infinite mileage warranty" akulle ja moottoreille? :silly:
Kyllä. Auton lämpöpumput vielä ns. 1st Gen-ongelmissa, siis kestävyys. Toinen haaste on tuo massan hallinta.
Itsekin tarvitsen ainakin noin 800 km WLTP-rangen seuraavaan mahd. sähköautoon, mutta massa tällöin reilusti yli 2 tn... aika tankki.
Alusta pitää olla sitten vastaavasti oikein mitoitettu renkaita myöten.

Tulevien eläkeläisten yhden käyttiksen taktiikka näyttää nyt siltä, että odotellaan markkinoiden tarjontaa pikaladattavista noin 100 km:n sähköisen kantaman vetokoukullisista SUV-plugareista...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ tähän tapaan:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/glc/14351943

Kai lähes eläkeikäinen saa hankkia jo ekan Mersun ? :wink: No ei nyt vielä.

Lompsaa saa kaivaa aika paljon... odotan rauhassa isompaa tarjontaa ja noin 40-50 t eur haarukkaan, kiitos.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tulipa tehtyä perheen kanssa 2.300 kilometrin kesäkipaisu Ruotsiin ja Tanskaan.

+ ID.3 on ihan mukava ajella
+ peruspenkki toimii peruskäytössä ihan jees, statistiikan mukainen 34 tuntia ei tuntunut mitenkään pahalta
+ sopivan kokoinen, neljä henkeä ja romut menee kivutta kyytiin mutta auto on vielä ketterä käsitellä. Sopi jopa Kööpenhaminassa rappukäytävän näköiseen ja kokoiseen parkkihallin luiskaan jossa luki ”ajo omalla vastuulla”.
+ poverty spec -mallissa pitäisi maksimi latausteho olla 50 kW, mutta tuo näytti säännöllisesti ylittyvän ja ainakin kerran pirssi riehaantui imemään elektroneja 99 kW teholla
+ langaton Carplay on kiva ja toimii hyvin
+ Tanskassa on kauniita kaupunkeja

- Latureilla ei edelleenkään voi maksaa rahalla. Reissua varten asensin Shell Rechargen jonka piti toimia pelkällä äpillä, mutta Ruotsissa kokeillessa kävi ilmi että äppi suostuu toimimaan vasta kun fyysinen latauskortti on tilattu ja otettu käyttöön. Silkkaa neroutta. Jönköpingissä yhden laturin kanssa tapellessa taisin uhota että seuraava reissu tehdään 75:lla…
- varsinkin Tanskassa pikalataus maksaa kultaa ja kuukiviä
- Köyhimysmallin 45 kWh patteri on tähän käyttöön turhan pieni. Yllättynyt huutakoon ”hep”.
- Klonkkarin takapenkkiläisille ei ole raitisilmasuulaketta, mitä sikaosasto reklamoi äänekkäästi
- Joku pavunlaskija on päätynyt lopputulokseen, että takapenkkiläiset eivät tarvitse myöskään kaiuttimia (tai niiden johdotusta, tai infotainmentista päälle kytkettyjä takakaiutinten lähtöjä). Jos kuuntelussa oleva äänikirja on vähemmän timanttinen niin etupenkkiläisiltä sulaa aivot.
- Jönköpingissä oli hetkittäin vähän kosteaa
- tanskalainen kahvi on pannunpesuvettä
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Rasvis kirjoitti:
12 Heinä 2024, 18:51
- Latureilla ei edelleenkään voi maksaa rahalla. Reissua varten asensin Shell Rechargen jonka piti toimia pelkällä äpillä, mutta Ruotsissa kokeillessa kävi ilmi että äppi suostuu toimimaan vasta kun fyysinen latauskortti on tilattu ja otettu käyttöön. Silkkaa neroutta. Jönköpingissä yhden laturin kanssa tapellessa taisin uhota että seuraava reissu tehdään 75:lla…
Viime vuonna Ruotsin reissulla tuli todettua, että tuo Teslan superchargereiden plug&charge on erinomainen palvelu. Ei yhtään sovellusta yms. tarvinnut ladata Ruotsia varten. Verkosto on tosi kattava ja piuha vain kiinni autoon, niin kilowattitunteja tulee akkuun ja kruunuja kilisee jonkun kirstuun.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, tuo Plug & Charge on aika kova argumentti Teslan puolesta. Kotimaassa on pärjännyt ihan hyvin Virran ja parin vähittäiskauppamörön apeilla, mutta muissa maissa ollaan äkkiä tilanteessa ”sulla on sähköä, mulla on rahaa, eikö nyt millään voitais vaihtaa”.

Urputuksesta jäi vielä pois että aina ei ole mitenkään selvää mitä se sähkö maksaa. Ja se omalle kortille / apille myötämielinen laturi ei välttämättä sijaitse liikenneasemalla tai kauppakeskuksen pihalla, vaan voi löytyä jostain teollisuusalueelta tai autoliikkeen takapihalta, missä ei ole tarjolla muuta latausajanviettotapaa kuin istua autossa ja hiplata puhelinta.

Autot ovat jo ihan hyviä, samoin laturit, mutta lataamisen asiakaskokemuksesta on jostain syystä tekemällä tehty ihan karmea. Voi miettiä mikä poru syntyisi jos maitoa myytäisiin kaupassa vain tietyn kortin haltijalle, maitokaappi olisi jemmattu johonkin kellariin vanhojen talvirenkaiden taakse ja maidon hinta selviäisi vasta kuun vaihteessa tulevasta laskusta.
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:
14 Heinä 2024, 11:11
Joo, tuo Plug & Charge on aika kova argumentti Teslan puolesta. Kotimaassa on pärjännyt ihan hyvin Virran ja parin vähittäiskauppamörön apeilla, mutta muissa maissa ollaan äkkiä tilanteessa ”sulla on sähköä, mulla on rahaa, eikö nyt millään voitais vaihtaa”.

Urputuksesta jäi vielä pois että aina ei ole mitenkään selvää mitä se sähkö maksaa. Ja se omalle kortille / apille myötämielinen laturi ei välttämättä sijaitse liikenneasemalla tai kauppakeskuksen pihalla, vaan voi löytyä jostain teollisuusalueelta tai autoliikkeen takapihalta, missä ei ole tarjolla muuta latausajanviettotapaa kuin istua autossa ja hiplata puhelinta.

Autot ovat jo ihan hyviä, samoin laturit, mutta lataamisen asiakaskokemuksesta on jostain syystä tekemällä tehty ihan karmea. Voi miettiä mikä poru syntyisi jos maitoa myytäisiin kaupassa vain tietyn kortin haltijalle, maitokaappi olisi jemmattu johonkin kellariin vanhojen talvirenkaiden taakse ja maidon hinta selviäisi vasta kuun vaihteessa tulevasta laskusta.
Syytän luonnollisesti strategia-markkinointi-pelle osastoa tästä "subscriber acquisition", "brand recognition", ja niin edelleen harhasta. Kerrankin EU:sta hyötyä kun alkavat ohjaamaan latausoperaattoreita luottokortin hyväksymiseen.

https://www.ctek.com/fi/news/ev-chargin ... -in-europe#

"On October 19, 2022, the EU Parliament adopted its stance. The EU states that the modifications will take effect no later than 2027."

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Tämä.

Viime kesänä törmäsin itä-Suomessa laturiin jolle kelpasi ihan pankkikortti ja jotenkin kuvittelin että käytäntö olisi jalkautunut jo Ruotsiin ja Tanskaankin.

Juuei.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Tämän vuoden huhtikuun jälkeen rakennetut uudet yli 50 kW latausasemat pitää olla korttipäätteellä varustettuja EU:n alueella. Eli pikku hiljaa niitä tulee.

Fiat Grande Pandakin näköjään julkistettu. Ihan sympaattinen. Kiinteä latauskaapeli keulassa on varmaan ihan kätevä, jos pitää usein ladata paikassa, jossa ei ole kaapelia.

Kuva

Avatar
Garmund
Viestit: 2138
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Kanta-Häme -Vuokatti-Jyväskylä-Kanta-Häme -reissulla havaittua:
Jos pysähdyksen pääasiallinen tarkoitus ladata sähköautoa, kierrä abc-asemat kaukaa...

Kaikki haluaa ladata niillä (halvimpia dc latureita) ja yleensä oma auto ottaisi yksinäänkin suunnilleen koko kentän 4-6 laturille jaetun tehon. (Jos olisivat 800 V latureita) Mikkelissä me lähdettiin vaan eteenpäin ja toinen autokunta (Albertolli) vei autonsa superille (turhan kallis ei teslalle)

Reshargen asemat pelaa ( kempower) ja ovat usein tyhjiä (3c kalliimpi kuin abc), vielä kun olisivat 800 V latureita. 400V 104 kW tehollakin oltiin itse liian hitaita tai vauva oli liian hidas syömään, joten auto piti ajaa välissä pois laturilta.

Miulla näyttäisi olevan 7 kpl lataussovelluksia + 1-2 kpl pysäköinnin maksu, millä pystyy myös maksamaan latauksen (plugit, virta, abc, k-lataus, recharge, Neste ja tesla). Nesteen asemalla olen nähnyt jo talvella korttimaksu mahdollisuuden. Edit. Eikus helenin apillankn taitaa pystyä maksamaan latauksen, tosin niitä Helenin latureita kai vain muutamia vielä. Eli 8 appia :) (plugit ja virta töissä, eri toimipisteissä, rechargen ja teslan apit asensin nyt tuolla reissulla, teslan en käyttänyt)

Pidemmälle ja varsinkin ulkomaan reissulle voisi olla ionityn lataussopimus tai autonvalmistajan oma sopimus hyvä. Ne kk maksullisia, mutta saa alennusta latauksen hinnasta.

Reilu 400 km/450 km kesärangen autolla ei enää tunnu latausverkosto tuottavan ongelmaa kainuussa tai keskisuomessakaan. (Ainakaan kesällä jaa motarinopeudella taitaa max 350 päästä.) Vuokatissa oli näin ei kovimman sesongin aikaan latureita reilusti vapaana ja ac lataus oli halpaa (20 c/kWh).
Suoraan vaan suoraa

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Sähköautojen tankkauksen hinnassa on muuten volatiliteettia aika rajusti kun vertaa polttomoottoreihin. Tien päällä sähkö voi maksaa mitä tahansa välillä 20c/kWh - 54c/kWh, kotona sitten voi päästä siirtohinnalla tai jopa ilmaiseksi jos on paneleita katolla tai tuulimylly pihalla.

artjojy
Viestit: 376
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

FinPat kirjoitti:
30 Heinä 2024, 09:00
Sähköautojen tankkauksen hinnassa on muuten volatiliteettia aika rajusti kun vertaa polttomoottoreihin. Tien päällä sähkö voi maksaa mitä tahansa välillä 20c/kWh - 54c/kWh, kotona sitten voi päästä siirtohinnalla tai jopa ilmaiseksi jos on paneleita katolla tai tuulimylly pihalla.
Oma aurinkojärjestelmä on sellainen, että noin 4 kk ajan voi ajella nurkka-ajot omilla sähköillä. Latausten hallintaan Teslalla olen käyttänyt tätä sovellusta https://solarcharger.app/ ja lisäksi tarvitaan pääkeskukseen Shellyn energia mittari. Ilman tekniikan apua on ylimääräisen sähkön pyydystäminen auton akkuun työlästä.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Cloverleaf kirjoitti:
04 Heinä 2024, 09:32
HYLÄTTY: Takatukivarsien laakeroinnit välykselliset (oikea+vasen). Poikittaisten ylätukivarsien ulkopäät väljät molemmin puolin.
Tiketti tehty Teslan sovelluksella 4.7. Samana päivänä sai varata huollon 26.7. klo 9 Vantaalle. Aiemminkin olisi saanut, mutta kesälomareissut painoi päälle.

6.7. pimeni yksi rengaspaineanturi (autolla ikää alle 3 vuotta). 7.7. pyydetty korjausta samaan aikaan tukivarsirempan kanssa. 8.7. tuli kuittaus, että homma OK. 10.7. tuli ilmoitus, että huolto kestää sen verran kauan että saan sijaisauton. Arvioitu valmistumisaika oli maanantaina 29.7. klo 12.

15.7. kävin Tapiolan Ainoassa ostoksilla ja kävin potkimassa Model Y renkaita Teslan ”myymälässä”. Myyjä lupasi järkätä minulle Y:n sijaisautoksi.

Perjantaina 26.7. vein auton Vantaan Vetokujalle, aktivoin sovelluksella sovitun Model Y:n (Long Range) ja lähdin ajelemaan kotiin asioimatta kenenkään kanssa. Päivittäin sai ajaa 320 km ja ilmaiset supercharger-lataukset kuului soppariin. Perjantain aikana sovellukseen päivittyi valmistumisajaksi maanantai 29.7. klo 22. Viikonlopun aikana tuli ajettua yli 400 km perheen kanssa ”kesäloma-ajoja” ja tuli todettua, että onhan tämä hyvä perheauto.

Maanantaina 29.7. klo 21:57 tuli sovellukseen tieto, että auto valmis. Tukivarsirempassa huomattu, että myös molemmat takapään pyöränlaakerit piti ääntä, niin ne vaihdettiin myös. Sijaisautoa sai pitää 24 h huollon valmistumisen jälkeen, joten tänä iltana kävin vasta palauttamassa auton: Model Y parkkiin huollon pihaan, paina sovelluksesta että hait auton, ja lähde omalla autolla liikkeelle. Nyt auto tuntuu huomattavasti jämerämmältä ja levottomuus ja uraherkkyys on poissa.

Kaikin puolin hyvä huoltokokemus, mutta ei 55 tkm ajetussa autossa saisi mennä näin paljon osia vaihtokuntoon.

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Noiden kokemusten perusteella pitääkin varata jostakin omalle Teslalle alustan tarkistus ennen kuin takuu loppuu. Omalla kun on jo ajettu 71tkm ja takuu raja lähenee. Jotakin takapäässä tosin onkin vialla, kun moottoritiellä ajettaessa tuntuu pieni tutina takana ja kuuluu hurinaa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Gusse kirjoitti:
30 Heinä 2024, 20:23
^ Noiden kokemusten perusteella pitääkin varata jostakin omalle Teslalle alustan tarkistus ennen kuin takuu loppuu. Omalla kun on jo ajettu 71tkm ja takuu raja lähenee.
Naapuri teki 79 tkm kohdalla tiketin, kun edestä kuului kolinaa. Meni edestä tukivarret vaihtoon ja ehti vielä takuuseen. Talvella hänellä meni lämpöpumppu ja keväällä vaihdettiin takatukivarret. Nyt takuu siis hänellä ohi, mutta onpahan kaikki ”kuluva” uusittu. :lol:

Vastaa Viestiin