Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11381
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Arvaako joku merkin?
Motarin varressa oli eilen aamulla myös yksi siniharmaa G20 nelivilkut päällä...
Nyt jännittää.
Motarin varressa oli eilen aamulla myös yksi siniharmaa G20 nelivilkut päällä...
Nyt jännittää.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Turha jännitys pois! Nämä ovat herkkiä syttymään. Itsellä neljä vuotta ja kaksi eri plugariyksilöä krematoriovalmistajalta - vielä en ole palanut. Mutta osaa näiden dieselpannuisetkin perusteellisen puhdistuspolton! Laadukkaan sisustan sivutuotteena saa merkin valitessaan mukavasti lämpöä elämänsä loppuhetkille. Ja positiivista että Vittorio näkee BMW vilkut, kertoo hyvästä vauraustasosta!Vittorio Jano kirjoitti: ↑04 Touko 2024, 08:27Arvaako joku merkin?
Motarin varressa oli eilen aamulla myös yksi siniharmaa G20 nelivilkut päällä...
Nyt jännittää.
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kokkolan Autohuollon somea seurailin ja Porsche Cayenne/Panamera hybrideissä jonkin verran akkuongelmia ollut ja se pieni 10 kWh akku maksaa Porschen kautta 30 k€. On hinnoissaan, kun Teslalta saa lähes 100 kWh akun 15 k€.
https://www.instagram.com/reel/C6og0fto ... pncDkyOG9x
https://www.instagram.com/reel/C6og0fto ... pncDkyOG9x
-
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Noi oli vanhempaa generaatiota ja kokkolan autohuolto on teslamies joten se yleensä haukkuu kaikki muut merkit.
Mut joo, tuskin se uudemmissa sen parempi tilanne on. Se nyt ei ole yllätys et akuilla on käyttöikä ja ne levii joko nyt tai hetken päästä. Menihän meidän edellisessä volvossakin akut 30tkm kohdalla vaihtoon.
Mut joo, tuskin se uudemmissa sen parempi tilanne on. Se nyt ei ole yllätys et akuilla on käyttöikä ja ne levii joko nyt tai hetken päästä. Menihän meidän edellisessä volvossakin akut 30tkm kohdalla vaihtoon.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Toisaalta ur-hybridillä eli alkuperäisellä Priuksella tunnutaan ajavan ns. maailman tappiin. Ainakin Barcelonan 500 000 - 1 000 000 km rullatut taxit tuntuvat vielä toimivan alkuperäisellä akulla.JanV kirjoitti: ↑07 Touko 2024, 16:30Noi oli vanhempaa generaatiota ja kokkolan autohuolto on teslamies joten se yleensä haukkuu kaikki muut merkit.
Mut joo, tuskin se uudemmissa sen parempi tilanne on. Se nyt ei ole yllätys et akuilla on käyttöikä ja ne levii joko nyt tai hetken päästä. Menihän meidän edellisessä volvossakin akut 30tkm kohdalla vaihtoon.
Ja kyllähän noita Model S:kin tuntuu kulkevan pitkälle yhdellä akulla.
https://insideevs.com/news/717654/tesla ... e-battery/
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Riikan Prius- takselta sain infoa, että sillä voi ajaa vaikka ajoakku kaputt…FinPat kirjoitti: ↑07 Touko 2024, 16:45Toisaalta ur-hybridillä eli alkuperäisellä Priuksella tunnutaan ajavan ns. maailman tappiin. Ainakin Barcelonan 500 000 - 1 000 000 km rullatut taxit tuntuvat vielä toimivan alkuperäisellä akulla.JanV kirjoitti: ↑07 Touko 2024, 16:30Noi oli vanhempaa generaatiota ja kokkolan autohuolto on teslamies joten se yleensä haukkuu kaikki muut merkit.
Mut joo, tuskin se uudemmissa sen parempi tilanne on. Se nyt ei ole yllätys et akuilla on käyttöikä ja ne levii joko nyt tai hetken päästä. Menihän meidän edellisessä volvossakin akut 30tkm kohdalla vaihtoon.
Ja kyllähän noita Model S:kin tuntuu kulkevan pitkälle yhdellä akulla.
https://insideevs.com/news/717654/tesla ... e-battery/
resetoidaan se pois jollakin kikka kolmosella… toki 400-500 tkm voi olla Priuksen
hybridiakun kestokin ennen resetointia.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Hän on myös Alfa-mies. Hieno Alfasud hänellä.
https://www.instagram.com/reel/C6cEvpGL ... Q5OTB4c2V1
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tässä on merkki otsikossa.Vittorio Jano kirjoitti: ↑04 Touko 2024, 08:27Arvaako joku merkin?
Motarin varressa oli eilen aamulla myös yksi siniharmaa G20 nelivilkut päällä...
Nyt jännittää.
"Bemari paloi täysin Pansiontiellä"
https://www.ts.fi/uutiset/6320965
"Pelastuslaitoksen mukaan kyseessä oli normaali BMW-palo." Vain hieman modifioitu teksti allekirjoittaneen toimesta.
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
5-sarjalaisen luonnollinen poistuma! Mukava nähdä miten täyden elämän jälkeen saa lähteä kuten tekijä on tarkoittanut. Kevyet mullat.FinPat kirjoitti: ↑08 Touko 2024, 11:37Tässä on merkki otsikossa.Vittorio Jano kirjoitti: ↑04 Touko 2024, 08:27Arvaako joku merkin?
Motarin varressa oli eilen aamulla myös yksi siniharmaa G20 nelivilkut päällä...
Nyt jännittää.
"Bemari paloi täysin Pansiontiellä"
https://www.ts.fi/uutiset/6320965
"Pelastuslaitoksen mukaan kyseessä oli normaali BMW-palo." Vain hieman modifioitu teksti allekirjoittaneen toimesta.
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Toivoa sopii, että i-sarjalaiset eivät kovin herkästi syty…tulee meinaan tällöinlerppu kirjoitti: ↑08 Touko 2024, 13:145-sarjalaisen luonnollinen poistuma! Mukava nähdä miten täyden elämän jälkeen saa lähteä kuten tekijä on tarkoittanut. Kevyet mullat.FinPat kirjoitti: ↑08 Touko 2024, 11:37Tässä on merkki otsikossa.Vittorio Jano kirjoitti: ↑04 Touko 2024, 08:27Arvaako joku merkin?
Motarin varressa oli eilen aamulla myös yksi siniharmaa G20 nelivilkut päällä...
Nyt jännittää.
"Bemari paloi täysin Pansiontiellä"
https://www.ts.fi/uutiset/6320965
"Pelastuslaitoksen mukaan kyseessä oli normaali BMW-palo." Vain hieman modifioitu teksti allekirjoittaneen toimesta.
pitkäaikaiset jätkänkynttilät…
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11381
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Hei - onko mitään tietoa arvon forumisteilla Vogen C40 mallista? Se on näköjään tarpeeksi pieni, ulkomitoiltaan kutakuinkin 2-sarjalaisen kokoinen - ja kumminkin neliveto ja ainakin paperilla näkyy potkua laitteessa jollain lailla olevan. Rouva voisi tuollaista itselleen haluta, mutta en tiiä... On meillä Voge joskus ollut, kaksikin, mutta vähän henkisesti vaikeaa on.
Mahtako olla koeajon arvoinen?
https://www.nettiauto.com/volvo/c40/14035638
Mahtako olla koeajon arvoinen?
https://www.nettiauto.com/volvo/c40/14035638
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11381
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ite kyllä tykkään tosta C40:sta. Mielestäni onnistunein coupé-SUV, vaimikätoinyton. Oli nytkin autonvaihtotaistelussa mukana, mutta kalliiksi jäi nelivetoisena.
Laatikkoversio XC40 on joskus koeajettu, enkä kyllä suoraan sanoen hirvesti tykännyt. Ajokokemus oli esim. Countrymaniin verrattuna huojuva ja epätäsmällinen. Auto ei kyllä lainkaan houkuttele ns. pyrkivään ajotyyliin, paitsi ehkä liikennevaloista seuraaviin (tämähän saattaa toki olla plussakin). Vastaavasti taas kyllä esim. penkit, viimeistely ja materiaalivalinnat olivat kunnossa.
Laatikkoversio XC40 on joskus koeajettu, enkä kyllä suoraan sanoen hirvesti tykännyt. Ajokokemus oli esim. Countrymaniin verrattuna huojuva ja epätäsmällinen. Auto ei kyllä lainkaan houkuttele ns. pyrkivään ajotyyliin, paitsi ehkä liikennevaloista seuraaviin (tämähän saattaa toki olla plussakin). Vastaavasti taas kyllä esim. penkit, viimeistely ja materiaalivalinnat olivat kunnossa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kiitos huomiosta, tätä hieman pelkäsin. Lankomiehen V90 on ponnisteltu, ja se on kyllä aika synkkä hintaisekseen laitokseksi (aika kauhee keinulauta). Mutta tuo on plussaa että C40 penkit on ok, se on se PNV:n syömähammas, että penkki - ja varsinkin ergonomia - on tikissä. Siitä ei haluaisi kaupunkihyristimessäkään luopua. Ja joskus silläkin ajellaan kaukomatka maaseudulle, kun mökkilogistiikka ei aina tue yhden auton taktiikkaa... Katsotaan nyt innostuuko rouva haluamaan tuota sen enempää, itse en aio pushaa mitään hankintasessiota tämän pohjalta. Vaikka tuota 2-sarjaa täällä tulee haukuttua, niin se liittyy enemmän leukojen louskutukseen kuin auton heikkouksiin.Vittorio Jano kirjoitti: ↑23 Touko 2024, 13:54Ite kyllä tykkään tosta C40:sta. Mielestäni onnistunein coupé-SUV, vaimikätoinyton. Oli nytkin autonvaihtotaistelussa mukana, mutta kalliiksi jäi nelivetoisena.
Laatikkoversio XC40 on joskus koeajettu, enkä kyllä suoraan sanoen hirvesti tykännyt. Ajokokemus oli esim. Countrymaniin verrattuna huojuva ja epätäsmällinen. Auto ei kyllä lainkaan houkuttele ns. pyrkivään ajotyyliin, paitsi ehkä liikennevaloista seuraaviin (tämähän saattaa toki olla plussakin). Vastaavasti taas kyllä esim. penkit, viimeistely ja materiaalivalinnat olivat kunnossa.
-
- Viestit: 938
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Itsellä vastaavat kokemukset sähköisestä neliveto XC40:stä kuin mitä Vittoriolla. Oli oikein nopea kiihtymään ja suoralla ihan ok tai no moottoritie nopeuksilla tuntui huojuvalta. Mutkissa taas oli hyvinkin huojuva ja epätäsmällinen ja ei tosiaan houkuttelut yhtään aktiivisempaan ajoon. Viimeistely tosiaan oli kunnossa ja android pohjainen käyttiskin ihan ok.
Tuo C40 pitkälti perustuu tuohon XC40:een, mutta ehkä siinä on hieman jäykempi alusta. Ei ollut silloin C40:stä kokeiltavana, kun tuota XC40stä kokeilin ja sen jälkeen vähän laantui into ja en sitten käynyt X40stä kokeilemassa. Vähän vaikutti silloin myös, että neliveto versio meni silloin kalliiksi ja perusmalli oli vielä etuveto. Muuten itsekin pidin C40 ulkonäöstä.
Tuo C40 pitkälti perustuu tuohon XC40:een, mutta ehkä siinä on hieman jäykempi alusta. Ei ollut silloin C40:stä kokeiltavana, kun tuota XC40stä kokeilin ja sen jälkeen vähän laantui into ja en sitten käynyt X40stä kokeilemassa. Vähän vaikutti silloin myös, että neliveto versio meni silloin kalliiksi ja perusmalli oli vielä etuveto. Muuten itsekin pidin C40 ulkonäöstä.
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ok, tämä käy yksiin tosiaan myös V90 kokemuksen kanssa, lienee siis ominaisuus jota Volvoihin tavoitellaan. Ei tunnu houkuttelevalta itselleni yhtään, eikä tuo parempi puoliskokaan niin fleksiibeli ajo-ominaisuuksien kanssa ole, etteikö kuvauksen mukainen ajokäytös häiritsisi. Tosin kun hän matelee Metsälästä ruuhkan mukana Pasilaan ja takaisin, niin liekö sillä alustan napakkuudella tai ohjauksen tarkkuudella niin suurta merkitystä...Gusse kirjoitti: ↑23 Touko 2024, 15:32^ Itsellä vastaavat kokemukset sähköisestä neliveto XC40:stä kuin mitä Vittoriolla. Oli oikein nopea kiihtymään ja suoralla ihan ok tai no moottoritie nopeuksilla tuntui huojuvalta. Mutkissa taas oli hyvinkin huojuva ja epätäsmällinen ja ei tosiaan houkuttelut yhtään aktiivisempaan ajoon. Viimeistely tosiaan oli kunnossa ja android pohjainen käyttiskin ihan ok.
Tuo C40 pitkälti perustuu tuohon XC40:een, mutta ehkä siinä on hieman jäykempi alusta. Ei ollut silloin C40:stä kokeiltavana, kun tuota XC40stä kokeilin ja sen jälkeen vähän laantui into ja en sitten käynyt X40stä kokeilemassa. Vähän vaikutti silloin myös, että neliveto versio meni silloin kalliiksi ja perusmalli oli vielä etuveto. Muuten itsekin pidin C40 ulkonäöstä.
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
- Xehpuk
- Viestit: 802
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
On sille sitten vissiin tämä kääntöpuoli: Tesla Vehicle Batteries Degrade Under 65 Percent Of EPA Range After Only Three YearsCloverleaf kirjoitti: ↑02 Kesä 2024, 19:35Yllätti, että LFP-akulliseenkin sai näin kovalla teholla latausta. 170 kW muistaakseni on Tesla speksannut huipputehoksi. 19 kWh tuli 8 minuutin pikapysähdyksellä.
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mutta tuo vaatinee lähes jatkuvaa täysteho- pikalatausta… hidaslataus kotona balansoi mukavasti tilannetta.Xehpuk kirjoitti: ↑03 Kesä 2024, 21:36On sille sitten vissiin tämä kääntöpuoli: Tesla Vehicle Batteries Degrade Under 65 Percent Of EPA Range After Only Three YearsCloverleaf kirjoitti: ↑02 Kesä 2024, 19:35Yllätti, että LFP-akulliseenkin sai näin kovalla teholla latausta. 170 kW muistaakseni on Tesla speksannut huipputehoksi. 19 kWh tuli 8 minuutin pikapysähdyksellä.
Kun vielä hidaslataa vain noin 80 %:n kapasiteettini niin liPo- akku yleensä tykkää.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Xehpuk
- Viestit: 802
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tässä taitaa olla vähän sensaatiohakuisuutta ilmassa. Lähtöpiste ei taida olla 100% EPA-arvosta.Jiitee kirjoitti: ↑03 Kesä 2024, 21:42Mutta tuo vaatinee lähes jatkuvaa täysteho- pikalatausta… hidaslataus kotona balansoi mukavasti tilannetta.Xehpuk kirjoitti: ↑03 Kesä 2024, 21:36
On sille sitten vissiin tämä kääntöpuoli: Tesla Vehicle Batteries Degrade Under 65 Percent Of EPA Range After Only Three Years
Kun vielä hidaslataa vain noin 80 %:n kapasiteettini niin liPo- akku yleensä tykkää.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Nokitan NCA akkukemialla. 239 kW.Cloverleaf kirjoitti: ↑02 Kesä 2024, 19:35Yllätti, että LFP-akulliseenkin sai näin kovalla teholla latausta. 170 kW muistaakseni on Tesla speksannut huipputehoksi. 19 kWh tuli 8 minuutin pikapysähdyksellä.
No, ei sitä kovin pitkään tuolla teholla tullut, aika nopeasti tiputtiin sinne 120 kW nurkille.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Saapi nähdä miten China Inc. anti-dumppaustullit oikeasti vaikuttavat vispilöiden hintoihin ja myyntiin.
Ja tosiaan lokakuun alkuun mennessä pitäisi olla uusi käyttöauto keksitty. Tällä hetkellä ehdottomasti edullisin yksityisleasing vs myyntihinta olisi Volvo EX30 malleista harmaalla pohjavärillä, niitä on ilmeisesti jäänyt varastoon mutta ei kyllä iske millään lailla omaan makuun. Ja range hieman niukka isompi akkuisessakin.
Jos olisi ostamassa alennuksia niin MHEV Tonalessa olisi "auto vuodeksi" tarjous 829€/kk -> 539€/kk eli 290€/kk "alennusta" virtuaalisesta hinnasta...
Omaan käyttömalliin jossa 90%+ kilometreistä, joita kertyy turhan paljon vuodessa, tulee firman piikkiin ei toimi oikein muu kuin sähkö voimanlähteenä tällä hetkellä. 0,57€/km pitäisi kattaa ns. kaikki kulut.
No, ihan vielä ei ole kiire ja kesälomalla on ehkä aikaa koeajella.
Ja tosiaan lokakuun alkuun mennessä pitäisi olla uusi käyttöauto keksitty. Tällä hetkellä ehdottomasti edullisin yksityisleasing vs myyntihinta olisi Volvo EX30 malleista harmaalla pohjavärillä, niitä on ilmeisesti jäänyt varastoon mutta ei kyllä iske millään lailla omaan makuun. Ja range hieman niukka isompi akkuisessakin.
Jos olisi ostamassa alennuksia niin MHEV Tonalessa olisi "auto vuodeksi" tarjous 829€/kk -> 539€/kk eli 290€/kk "alennusta" virtuaalisesta hinnasta...
Omaan käyttömalliin jossa 90%+ kilometreistä, joita kertyy turhan paljon vuodessa, tulee firman piikkiin ei toimi oikein muu kuin sähkö voimanlähteenä tällä hetkellä. 0,57€/km pitäisi kattaa ns. kaikki kulut.
No, ihan vielä ei ole kiire ja kesälomalla on ehkä aikaa koeajella.
- _rico
- Viestit: 1355
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kaverilla oli juuri sama pohdinta käynnissä ja päätyi isompi akkuiseen versioon RWD Model Y:stä. Helppoa ja vaivatontaFinPat kirjoitti: ↑17 Kesä 2024, 23:11Saapi nähdä miten China Inc. anti-dumppaustullit oikeasti vaikuttavat vispilöiden hintoihin ja myyntiin.
Ja tosiaan lokakuun alkuun mennessä pitäisi olla uusi käyttöauto keksitty. Tällä hetkellä ehdottomasti edullisin yksityisleasing vs myyntihinta olisi Volvo EX30 malleista harmaalla pohjavärillä, niitä on ilmeisesti jäänyt varastoon mutta ei kyllä iske millään lailla omaan makuun. Ja range hieman niukka isompi akkuisessakin.
Jos olisi ostamassa alennuksia niin MHEV Tonalessa olisi "auto vuodeksi" tarjous 829€/kk -> 539€/kk eli 290€/kk "alennusta" virtuaalisesta hinnasta...
Omaan käyttömalliin jossa 90%+ kilometreistä, joita kertyy turhan paljon vuodessa, tulee firman piikkiin ei toimi oikein muu kuin sähkö voimanlähteenä tällä hetkellä. 0,57€/km pitäisi kattaa ns. kaikki kulut.
No, ihan vielä ei ole kiire ja kesälomalla on ehkä aikaa koeajella.
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Käytin 53 tkm ajetun Model 3 akseliston tarkastuksessa konttorilla:
HYLÄTTY: Takatukivarsien laakeroinnit välykselliset (oikea+vasen). Poikittaisten ylätukivarsien ulkopäät väljät molemmin puolin.
Takuuhuoltoa sitten varailemaan.
HYLÄTTY: Takatukivarsien laakeroinnit välykselliset (oikea+vasen). Poikittaisten ylätukivarsien ulkopäät väljät molemmin puolin.
Takuuhuoltoa sitten varailemaan.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tuntuuko tuo väljyys ajossa?Cloverleaf kirjoitti: ↑04 Heinä 2024, 09:32Käytin 53 tkm ajetun Model 3 akseliston tarkastuksessa konttorilla:
HYLÄTTY: Takatukivarsien laakeroinnit välykselliset (oikea+vasen). Poikittaisten ylätukivarsien ulkopäät väljät molemmin puolin.
Takuuhuoltoa sitten varailemaan.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Y olisi muuten näppärä mutta 2021 mallinen AWD 3 on ollut jo riittävän huonoilla talviajo-ominaisuuksilla liukkailla maanteillä. En millään usko että saman sukupolven Y olisi ainakaan parempi.
Jos Teslaan päädyn niin se on sitten AWD Highland.
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Auto on ollut levoton ja uraherkkä, niin vein tarkastukseen. Ongelma on joko tuo tai kulmat pielessä. No, Tesla tekee nelipyöräsuuntauksen tämän rempan päälle.FinPat kirjoitti: ↑04 Heinä 2024, 09:46Tuntuuko tuo väljyys ajossa?Cloverleaf kirjoitti: ↑04 Heinä 2024, 09:32Käytin 53 tkm ajetun Model 3 akseliston tarkastuksessa konttorilla:
HYLÄTTY: Takatukivarsien laakeroinnit välykselliset (oikea+vasen). Poikittaisten ylätukivarsien ulkopäät väljät molemmin puolin.
Takuuhuoltoa sitten varailemaan.
Nykyään Tesla heittää automaattisesti maksullisen huoltopaketin takuukorjausten yhteyteen. Eli jarruhuolto, raitisilmasuodattimet ja pyyhkijät. Pitää erikseen perua, jos ei halua.
- Liitteet
-
- Huoltohinnat verottomat
- IMG_2382.jpeg (100.34 KiB) Katsottu 2777 kertaa
-
- Viestit: 938
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ymmärtääkseni y:ssä talvikäytöksen saa aika erilaiseksi kuin kolmosessa ajamalla sitä offroad tilassa. Silloin on ilmeisesti tasapainoisempi ajettava liukkailla. En siis tiedä pitääkö paikkansa, mutta näin lukenut parista paikasta.
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ ^ onko Tesloissa siis 3 vuoden takuu? Ja koskee myös ns. kuluvia osia kuten
alustaosat ? Vai onko tuo ns. goodwilliä, jota perinteisiltä valmistajilta kuten
Alfalta yleensä ei heru ? Tästä pojoja vrt. Stellantis.
Ainakin Toyota/Lexus- rintamalla tuon tyyppisestä alustan suunnittelumokasta tulisi
automaattisesti kaikkiin tietyn valmistusvälin autoihin tehtaan recall jo reilusti ennen 1. katsastusta.
No , Teslahan on onnistunut businessmalli valmistaa halvalla hyvällä katteella minimilaatuisia
markkinakelpoisia vispilöitä. Miettikääpä mitä on näiden arvo esim. 10- vuotiaana?
Hyvä autosähköosaaja ( lisensioitu) voi tehdä jatkossa löytöjä…
alustaosat ? Vai onko tuo ns. goodwilliä, jota perinteisiltä valmistajilta kuten
Alfalta yleensä ei heru ? Tästä pojoja vrt. Stellantis.
Ainakin Toyota/Lexus- rintamalla tuon tyyppisestä alustan suunnittelumokasta tulisi
automaattisesti kaikkiin tietyn valmistusvälin autoihin tehtaan recall jo reilusti ennen 1. katsastusta.
No , Teslahan on onnistunut businessmalli valmistaa halvalla hyvällä katteella minimilaatuisia
markkinakelpoisia vispilöitä. Miettikääpä mitä on näiden arvo esim. 10- vuotiaana?
Hyvä autosähköosaaja ( lisensioitu) voi tehdä jatkossa löytöjä…
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Takuu 4 vuotta tai 80 tkm. Akulle 8 vuotta 160 tkm. Takuu koskee myös alustaa ja pienjänniteakkua (12 V / 15.5 V vuosimallista riippuen).Jiitee kirjoitti: ↑04 Heinä 2024, 19:09^ ^ onko Tesloissa siis 3 vuoden takuu? Ja koskee myös ns. kuluvia osia kuten
alustaosat ? Vai onko tuo ns. goodwilliä, jota perinteisiltä valmistajilta kuten
Alfalta yleensä ei heru ? Tästä pojoja vrt. Stellantis.
Ainakin Toyota/Lexus- rintamalla tuon tyyppisestä alustan suunnittelumokasta tulisi
automaattisesti kaikkiin tietyn valmistusvälin autoihin tehtaan recall jo reilusti ennen 1. katsastusta.
No , Teslahan on onnistunut businessmalli valmistaa halvalla hyvällä katteella minimilaatuisia
markkinakelpoisia vispilöitä. Miettikääpä mitä on näiden arvo esim. 10- vuotiaana?
Hyvä autosähköosaaja ( lisensioitu) voi tehdä jatkossa löytöjä…
Goodwillia Teslalla ei ole yhtään. 80 001 km ja mitään ei makseta, vaikka olisi ns. tyyppivika eli esim. lämpöpumppu. Oikeuteen voi yrittää mennä virhevastuuseen vedoten, mutta jos et ole ostanut uutena Teslalta, niin ei virhevastuu Teslan suuntaan ole enää voimassa.
Olikos se jotain että 30 % Model 3 pomppaa ekassa katsastuksessa ja nimenomaan taka-akselistoon liittyen. Eihän toi hirveän hyvä bisnesmalli ole vaihtaa pahimmillaan kaksi kertaa takuuaikana noita osia. Toivotaan, että uuden revision osat on parempia.
Eipä näissä sähkötekniikan kanssa ongelmia ole, mutta nämä alustaongelmat ja lämpöpumput.
-
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Lämpöpumppuihin liittyen, tossa on yks teslan laatuun/palveluun kyllästyny
https://www.youtube.com/watch?v=ogHSThGkBaM
https://www.youtube.com/watch?v=ogHSThGkBaM
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tuo lämpöpumppuhomma on kyllä jännä. Liian monella porsii ja sitten tuntuu, että niillä joilla hajoaa, niin se hajoaa koko ajan.JanV kirjoitti: ↑06 Heinä 2024, 10:41Lämpöpumppuihin liittyen, tossa on yks teslan laatuun/palveluun kyllästyny
https://www.youtube.com/watch?v=ogHSThGkBaM
Meillä on taloyhtiössä 4 kpl Model 3. Yhteen vaihdettiin lämpöpumppu ekana talvena eikä sen jälkeen ole vaihdettu. Toisella hajosi ensimmäisen kerran viime talvena (omistajuuden toinen talvi) ja pumppua rempattiin kolmeen otteeseen. Kahdella ekalla kerralla ei ilmeisesti suosiolla vaihdettu kaikkiea romuja, niin levisi sitten uusiksi. Ja sitten on mun ja yhden toisen naapurin auto, joista ei vielä ole hajonnut. Ensi talvi on kolmas talvi autolle, joten saa nähdä miten käy. Takuu vielä voimassa pitkälle ensi vuoden syksyyn.
Facebookin Model 3 Suomi-ryhmässä on tasaisen usein galluppia lämpöpumppujen kestävyydestä. 10-25 % tuntuu olevan vian kohdanneita autoja vuosimallista riippuen. Otanta voi harrastajasivustolla olla vääristynyt, mutta onhan tuo hemmetin iso prosentti.
-
- Viestit: 376
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Kuten monissa muissakin merkeissä Teslassa on paljon ominaisuuksia, jotka kaikki eivät ole hyviä.
PS. Oma lämpöpumppu on vielä vaihtamatta.
PS. Oma lämpöpumppu on vielä vaihtamatta.
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Model 3 akkujen korjattavuudesta juttua.
Hyvä kuulla, että akun pohjalevyn ja varsinaisen akuston välissä on 2 cm tyhjää välissä. Siinä ei sitten se parin milllin kolhu tunnu missään. En tiedä onko LFP-akussa sama rakenne.
Hyvä kuulla, että akun pohjalevyn ja varsinaisen akuston välissä on 2 cm tyhjää välissä. Siinä ei sitten se parin milllin kolhu tunnu missään. En tiedä onko LFP-akussa sama rakenne.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Possulla sama ongelma Taycanin kanssa, lämpöpumput poksahtelevat. Ja luonnollisesti eTron GT on yhtälailla jäässä.
Tämä ei siis Teslan puolustuksena vaan havaintona että auton sähkölämmitykseen vastus toimintavarmempi näin vielä 2020-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Ehkä tammikuussa 2020 ensirekisteröity Tesla S olisi paras, vastuslämmitys ja "infinite mileage warranty" akulle ja moottoreille?
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei ne BMW:lläkään sähkäreiden lämmitysjärjestelmät ongelmattomia ole:
https://tekniikanmaailma.fi/bmw-i4-kars ... lysoidaan/
https://tekniikanmaailma.fi/bmw-i4-kars ... lysoidaan/
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kyllä. Auton lämpöpumput vielä ns. 1st Gen-ongelmissa, siis kestävyys. Toinen haaste on tuo massan hallinta.FinPat kirjoitti: ↑09 Heinä 2024, 23:08Possulla sama ongelma Taycanin kanssa, lämpöpumput poksahtelevat. Ja luonnollisesti eTron GT on yhtälailla jäässä.
Tämä ei siis Teslan puolustuksena vaan havaintona että auton sähkölämmitykseen vastus toimintavarmempi näin vielä 2020-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Ehkä tammikuussa 2020 ensirekisteröity Tesla S olisi paras, vastuslämmitys ja "infinite mileage warranty" akulle ja moottoreille?
Itsekin tarvitsen ainakin noin 800 km WLTP-rangen seuraavaan mahd. sähköautoon, mutta massa tällöin reilusti yli 2 tn... aika tankki.
Alusta pitää olla sitten vastaavasti oikein mitoitettu renkaita myöten.
Tulevien eläkeläisten yhden käyttiksen taktiikka näyttää nyt siltä, että odotellaan markkinoiden tarjontaa pikaladattavista noin 100 km:n sähköisen kantaman vetokoukullisista SUV-plugareista...
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ tähän tapaan:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/glc/14351943
Kai lähes eläkeikäinen saa hankkia jo ekan Mersun ? No ei nyt vielä.
Lompsaa saa kaivaa aika paljon... odotan rauhassa isompaa tarjontaa ja noin 40-50 t eur haarukkaan, kiitos.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/glc/14351943
Kai lähes eläkeikäinen saa hankkia jo ekan Mersun ? No ei nyt vielä.
Lompsaa saa kaivaa aika paljon... odotan rauhassa isompaa tarjontaa ja noin 40-50 t eur haarukkaan, kiitos.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tulipa tehtyä perheen kanssa 2.300 kilometrin kesäkipaisu Ruotsiin ja Tanskaan.
+ ID.3 on ihan mukava ajella
+ peruspenkki toimii peruskäytössä ihan jees, statistiikan mukainen 34 tuntia ei tuntunut mitenkään pahalta
+ sopivan kokoinen, neljä henkeä ja romut menee kivutta kyytiin mutta auto on vielä ketterä käsitellä. Sopi jopa Kööpenhaminassa rappukäytävän näköiseen ja kokoiseen parkkihallin luiskaan jossa luki ”ajo omalla vastuulla”.
+ poverty spec -mallissa pitäisi maksimi latausteho olla 50 kW, mutta tuo näytti säännöllisesti ylittyvän ja ainakin kerran pirssi riehaantui imemään elektroneja 99 kW teholla
+ langaton Carplay on kiva ja toimii hyvin
+ Tanskassa on kauniita kaupunkeja
- Latureilla ei edelleenkään voi maksaa rahalla. Reissua varten asensin Shell Rechargen jonka piti toimia pelkällä äpillä, mutta Ruotsissa kokeillessa kävi ilmi että äppi suostuu toimimaan vasta kun fyysinen latauskortti on tilattu ja otettu käyttöön. Silkkaa neroutta. Jönköpingissä yhden laturin kanssa tapellessa taisin uhota että seuraava reissu tehdään 75:lla…
- varsinkin Tanskassa pikalataus maksaa kultaa ja kuukiviä
- Köyhimysmallin 45 kWh patteri on tähän käyttöön turhan pieni. Yllättynyt huutakoon ”hep”.
- Klonkkarin takapenkkiläisille ei ole raitisilmasuulaketta, mitä sikaosasto reklamoi äänekkäästi
- Joku pavunlaskija on päätynyt lopputulokseen, että takapenkkiläiset eivät tarvitse myöskään kaiuttimia (tai niiden johdotusta, tai infotainmentista päälle kytkettyjä takakaiutinten lähtöjä). Jos kuuntelussa oleva äänikirja on vähemmän timanttinen niin etupenkkiläisiltä sulaa aivot.
- Jönköpingissä oli hetkittäin vähän kosteaa
- tanskalainen kahvi on pannunpesuvettä
+ ID.3 on ihan mukava ajella
+ peruspenkki toimii peruskäytössä ihan jees, statistiikan mukainen 34 tuntia ei tuntunut mitenkään pahalta
+ sopivan kokoinen, neljä henkeä ja romut menee kivutta kyytiin mutta auto on vielä ketterä käsitellä. Sopi jopa Kööpenhaminassa rappukäytävän näköiseen ja kokoiseen parkkihallin luiskaan jossa luki ”ajo omalla vastuulla”.
+ poverty spec -mallissa pitäisi maksimi latausteho olla 50 kW, mutta tuo näytti säännöllisesti ylittyvän ja ainakin kerran pirssi riehaantui imemään elektroneja 99 kW teholla
+ langaton Carplay on kiva ja toimii hyvin
+ Tanskassa on kauniita kaupunkeja
- Latureilla ei edelleenkään voi maksaa rahalla. Reissua varten asensin Shell Rechargen jonka piti toimia pelkällä äpillä, mutta Ruotsissa kokeillessa kävi ilmi että äppi suostuu toimimaan vasta kun fyysinen latauskortti on tilattu ja otettu käyttöön. Silkkaa neroutta. Jönköpingissä yhden laturin kanssa tapellessa taisin uhota että seuraava reissu tehdään 75:lla…
- varsinkin Tanskassa pikalataus maksaa kultaa ja kuukiviä
- Köyhimysmallin 45 kWh patteri on tähän käyttöön turhan pieni. Yllättynyt huutakoon ”hep”.
- Klonkkarin takapenkkiläisille ei ole raitisilmasuulaketta, mitä sikaosasto reklamoi äänekkäästi
- Joku pavunlaskija on päätynyt lopputulokseen, että takapenkkiläiset eivät tarvitse myöskään kaiuttimia (tai niiden johdotusta, tai infotainmentista päälle kytkettyjä takakaiutinten lähtöjä). Jos kuuntelussa oleva äänikirja on vähemmän timanttinen niin etupenkkiläisiltä sulaa aivot.
- Jönköpingissä oli hetkittäin vähän kosteaa
- tanskalainen kahvi on pannunpesuvettä
- Epäkelpokeräilijä -
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Viime vuonna Ruotsin reissulla tuli todettua, että tuo Teslan superchargereiden plug&charge on erinomainen palvelu. Ei yhtään sovellusta yms. tarvinnut ladata Ruotsia varten. Verkosto on tosi kattava ja piuha vain kiinni autoon, niin kilowattitunteja tulee akkuun ja kruunuja kilisee jonkun kirstuun.Rasvis kirjoitti: ↑12 Heinä 2024, 18:51- Latureilla ei edelleenkään voi maksaa rahalla. Reissua varten asensin Shell Rechargen jonka piti toimia pelkällä äpillä, mutta Ruotsissa kokeillessa kävi ilmi että äppi suostuu toimimaan vasta kun fyysinen latauskortti on tilattu ja otettu käyttöön. Silkkaa neroutta. Jönköpingissä yhden laturin kanssa tapellessa taisin uhota että seuraava reissu tehdään 75:lla…
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joo, tuo Plug & Charge on aika kova argumentti Teslan puolesta. Kotimaassa on pärjännyt ihan hyvin Virran ja parin vähittäiskauppamörön apeilla, mutta muissa maissa ollaan äkkiä tilanteessa ”sulla on sähköä, mulla on rahaa, eikö nyt millään voitais vaihtaa”.
Urputuksesta jäi vielä pois että aina ei ole mitenkään selvää mitä se sähkö maksaa. Ja se omalle kortille / apille myötämielinen laturi ei välttämättä sijaitse liikenneasemalla tai kauppakeskuksen pihalla, vaan voi löytyä jostain teollisuusalueelta tai autoliikkeen takapihalta, missä ei ole tarjolla muuta latausajanviettotapaa kuin istua autossa ja hiplata puhelinta.
Autot ovat jo ihan hyviä, samoin laturit, mutta lataamisen asiakaskokemuksesta on jostain syystä tekemällä tehty ihan karmea. Voi miettiä mikä poru syntyisi jos maitoa myytäisiin kaupassa vain tietyn kortin haltijalle, maitokaappi olisi jemmattu johonkin kellariin vanhojen talvirenkaiden taakse ja maidon hinta selviäisi vasta kuun vaihteessa tulevasta laskusta.
Urputuksesta jäi vielä pois että aina ei ole mitenkään selvää mitä se sähkö maksaa. Ja se omalle kortille / apille myötämielinen laturi ei välttämättä sijaitse liikenneasemalla tai kauppakeskuksen pihalla, vaan voi löytyä jostain teollisuusalueelta tai autoliikkeen takapihalta, missä ei ole tarjolla muuta latausajanviettotapaa kuin istua autossa ja hiplata puhelinta.
Autot ovat jo ihan hyviä, samoin laturit, mutta lataamisen asiakaskokemuksesta on jostain syystä tekemällä tehty ihan karmea. Voi miettiä mikä poru syntyisi jos maitoa myytäisiin kaupassa vain tietyn kortin haltijalle, maitokaappi olisi jemmattu johonkin kellariin vanhojen talvirenkaiden taakse ja maidon hinta selviäisi vasta kuun vaihteessa tulevasta laskusta.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Syytän luonnollisesti strategia-markkinointi-pelle osastoa tästä "subscriber acquisition", "brand recognition", ja niin edelleen harhasta. Kerrankin EU:sta hyötyä kun alkavat ohjaamaan latausoperaattoreita luottokortin hyväksymiseen.Rasvis kirjoitti: ↑14 Heinä 2024, 11:11Joo, tuo Plug & Charge on aika kova argumentti Teslan puolesta. Kotimaassa on pärjännyt ihan hyvin Virran ja parin vähittäiskauppamörön apeilla, mutta muissa maissa ollaan äkkiä tilanteessa ”sulla on sähköä, mulla on rahaa, eikö nyt millään voitais vaihtaa”.
Urputuksesta jäi vielä pois että aina ei ole mitenkään selvää mitä se sähkö maksaa. Ja se omalle kortille / apille myötämielinen laturi ei välttämättä sijaitse liikenneasemalla tai kauppakeskuksen pihalla, vaan voi löytyä jostain teollisuusalueelta tai autoliikkeen takapihalta, missä ei ole tarjolla muuta latausajanviettotapaa kuin istua autossa ja hiplata puhelinta.
Autot ovat jo ihan hyviä, samoin laturit, mutta lataamisen asiakaskokemuksesta on jostain syystä tekemällä tehty ihan karmea. Voi miettiä mikä poru syntyisi jos maitoa myytäisiin kaupassa vain tietyn kortin haltijalle, maitokaappi olisi jemmattu johonkin kellariin vanhojen talvirenkaiden taakse ja maidon hinta selviäisi vasta kuun vaihteessa tulevasta laskusta.
https://www.ctek.com/fi/news/ev-chargin ... -in-europe#
"On October 19, 2022, the EU Parliament adopted its stance. The EU states that the modifications will take effect no later than 2027."
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Tämä.
Viime kesänä törmäsin itä-Suomessa laturiin jolle kelpasi ihan pankkikortti ja jotenkin kuvittelin että käytäntö olisi jalkautunut jo Ruotsiin ja Tanskaankin.
Juuei.
Viime kesänä törmäsin itä-Suomessa laturiin jolle kelpasi ihan pankkikortti ja jotenkin kuvittelin että käytäntö olisi jalkautunut jo Ruotsiin ja Tanskaankin.
Juuei.
- Epäkelpokeräilijä -
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tämän vuoden huhtikuun jälkeen rakennetut uudet yli 50 kW latausasemat pitää olla korttipäätteellä varustettuja EU:n alueella. Eli pikku hiljaa niitä tulee.
Fiat Grande Pandakin näköjään julkistettu. Ihan sympaattinen. Kiinteä latauskaapeli keulassa on varmaan ihan kätevä, jos pitää usein ladata paikassa, jossa ei ole kaapelia.
Fiat Grande Pandakin näköjään julkistettu. Ihan sympaattinen. Kiinteä latauskaapeli keulassa on varmaan ihan kätevä, jos pitää usein ladata paikassa, jossa ei ole kaapelia.
- Garmund
- Viestit: 2138
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kanta-Häme -Vuokatti-Jyväskylä-Kanta-Häme -reissulla havaittua:
Jos pysähdyksen pääasiallinen tarkoitus ladata sähköautoa, kierrä abc-asemat kaukaa...
Kaikki haluaa ladata niillä (halvimpia dc latureita) ja yleensä oma auto ottaisi yksinäänkin suunnilleen koko kentän 4-6 laturille jaetun tehon. (Jos olisivat 800 V latureita) Mikkelissä me lähdettiin vaan eteenpäin ja toinen autokunta (Albertolli) vei autonsa superille (turhan kallis ei teslalle)
Reshargen asemat pelaa ( kempower) ja ovat usein tyhjiä (3c kalliimpi kuin abc), vielä kun olisivat 800 V latureita. 400V 104 kW tehollakin oltiin itse liian hitaita tai vauva oli liian hidas syömään, joten auto piti ajaa välissä pois laturilta.
Miulla näyttäisi olevan 7 kpl lataussovelluksia + 1-2 kpl pysäköinnin maksu, millä pystyy myös maksamaan latauksen (plugit, virta, abc, k-lataus, recharge, Neste ja tesla). Nesteen asemalla olen nähnyt jo talvella korttimaksu mahdollisuuden. Edit. Eikus helenin apillankn taitaa pystyä maksamaan latauksen, tosin niitä Helenin latureita kai vain muutamia vielä. Eli 8 appia (plugit ja virta töissä, eri toimipisteissä, rechargen ja teslan apit asensin nyt tuolla reissulla, teslan en käyttänyt)
Pidemmälle ja varsinkin ulkomaan reissulle voisi olla ionityn lataussopimus tai autonvalmistajan oma sopimus hyvä. Ne kk maksullisia, mutta saa alennusta latauksen hinnasta.
Reilu 400 km/450 km kesärangen autolla ei enää tunnu latausverkosto tuottavan ongelmaa kainuussa tai keskisuomessakaan. (Ainakaan kesällä jaa motarinopeudella taitaa max 350 päästä.) Vuokatissa oli näin ei kovimman sesongin aikaan latureita reilusti vapaana ja ac lataus oli halpaa (20 c/kWh).
Jos pysähdyksen pääasiallinen tarkoitus ladata sähköautoa, kierrä abc-asemat kaukaa...
Kaikki haluaa ladata niillä (halvimpia dc latureita) ja yleensä oma auto ottaisi yksinäänkin suunnilleen koko kentän 4-6 laturille jaetun tehon. (Jos olisivat 800 V latureita) Mikkelissä me lähdettiin vaan eteenpäin ja toinen autokunta (Albertolli) vei autonsa superille (turhan kallis ei teslalle)
Reshargen asemat pelaa ( kempower) ja ovat usein tyhjiä (3c kalliimpi kuin abc), vielä kun olisivat 800 V latureita. 400V 104 kW tehollakin oltiin itse liian hitaita tai vauva oli liian hidas syömään, joten auto piti ajaa välissä pois laturilta.
Miulla näyttäisi olevan 7 kpl lataussovelluksia + 1-2 kpl pysäköinnin maksu, millä pystyy myös maksamaan latauksen (plugit, virta, abc, k-lataus, recharge, Neste ja tesla). Nesteen asemalla olen nähnyt jo talvella korttimaksu mahdollisuuden. Edit. Eikus helenin apillankn taitaa pystyä maksamaan latauksen, tosin niitä Helenin latureita kai vain muutamia vielä. Eli 8 appia (plugit ja virta töissä, eri toimipisteissä, rechargen ja teslan apit asensin nyt tuolla reissulla, teslan en käyttänyt)
Pidemmälle ja varsinkin ulkomaan reissulle voisi olla ionityn lataussopimus tai autonvalmistajan oma sopimus hyvä. Ne kk maksullisia, mutta saa alennusta latauksen hinnasta.
Reilu 400 km/450 km kesärangen autolla ei enää tunnu latausverkosto tuottavan ongelmaa kainuussa tai keskisuomessakaan. (Ainakaan kesällä jaa motarinopeudella taitaa max 350 päästä.) Vuokatissa oli näin ei kovimman sesongin aikaan latureita reilusti vapaana ja ac lataus oli halpaa (20 c/kWh).
Suoraan vaan suoraa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sähköautojen tankkauksen hinnassa on muuten volatiliteettia aika rajusti kun vertaa polttomoottoreihin. Tien päällä sähkö voi maksaa mitä tahansa välillä 20c/kWh - 54c/kWh, kotona sitten voi päästä siirtohinnalla tai jopa ilmaiseksi jos on paneleita katolla tai tuulimylly pihalla.
-
- Viestit: 376
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Oma aurinkojärjestelmä on sellainen, että noin 4 kk ajan voi ajella nurkka-ajot omilla sähköillä. Latausten hallintaan Teslalla olen käyttänyt tätä sovellusta https://solarcharger.app/ ja lisäksi tarvitaan pääkeskukseen Shellyn energia mittari. Ilman tekniikan apua on ylimääräisen sähkön pyydystäminen auton akkuun työlästä.FinPat kirjoitti: ↑30 Heinä 2024, 09:00Sähköautojen tankkauksen hinnassa on muuten volatiliteettia aika rajusti kun vertaa polttomoottoreihin. Tien päällä sähkö voi maksaa mitä tahansa välillä 20c/kWh - 54c/kWh, kotona sitten voi päästä siirtohinnalla tai jopa ilmaiseksi jos on paneleita katolla tai tuulimylly pihalla.
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tiketti tehty Teslan sovelluksella 4.7. Samana päivänä sai varata huollon 26.7. klo 9 Vantaalle. Aiemminkin olisi saanut, mutta kesälomareissut painoi päälle.Cloverleaf kirjoitti: ↑04 Heinä 2024, 09:32HYLÄTTY: Takatukivarsien laakeroinnit välykselliset (oikea+vasen). Poikittaisten ylätukivarsien ulkopäät väljät molemmin puolin.
6.7. pimeni yksi rengaspaineanturi (autolla ikää alle 3 vuotta). 7.7. pyydetty korjausta samaan aikaan tukivarsirempan kanssa. 8.7. tuli kuittaus, että homma OK. 10.7. tuli ilmoitus, että huolto kestää sen verran kauan että saan sijaisauton. Arvioitu valmistumisaika oli maanantaina 29.7. klo 12.
15.7. kävin Tapiolan Ainoassa ostoksilla ja kävin potkimassa Model Y renkaita Teslan ”myymälässä”. Myyjä lupasi järkätä minulle Y:n sijaisautoksi.
Perjantaina 26.7. vein auton Vantaan Vetokujalle, aktivoin sovelluksella sovitun Model Y:n (Long Range) ja lähdin ajelemaan kotiin asioimatta kenenkään kanssa. Päivittäin sai ajaa 320 km ja ilmaiset supercharger-lataukset kuului soppariin. Perjantain aikana sovellukseen päivittyi valmistumisajaksi maanantai 29.7. klo 22. Viikonlopun aikana tuli ajettua yli 400 km perheen kanssa ”kesäloma-ajoja” ja tuli todettua, että onhan tämä hyvä perheauto.
Maanantaina 29.7. klo 21:57 tuli sovellukseen tieto, että auto valmis. Tukivarsirempassa huomattu, että myös molemmat takapään pyöränlaakerit piti ääntä, niin ne vaihdettiin myös. Sijaisautoa sai pitää 24 h huollon valmistumisen jälkeen, joten tänä iltana kävin vasta palauttamassa auton: Model Y parkkiin huollon pihaan, paina sovelluksesta että hait auton, ja lähde omalla autolla liikkeelle. Nyt auto tuntuu huomattavasti jämerämmältä ja levottomuus ja uraherkkyys on poissa.
Kaikin puolin hyvä huoltokokemus, mutta ei 55 tkm ajetussa autossa saisi mennä näin paljon osia vaihtokuntoon.
-
- Viestit: 938
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Noiden kokemusten perusteella pitääkin varata jostakin omalle Teslalle alustan tarkistus ennen kuin takuu loppuu. Omalla kun on jo ajettu 71tkm ja takuu raja lähenee. Jotakin takapäässä tosin onkin vialla, kun moottoritiellä ajettaessa tuntuu pieni tutina takana ja kuuluu hurinaa.
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Naapuri teki 79 tkm kohdalla tiketin, kun edestä kuului kolinaa. Meni edestä tukivarret vaihtoon ja ehti vielä takuuseen. Talvella hänellä meni lämpöpumppu ja keväällä vaihdettiin takatukivarret. Nyt takuu siis hänellä ohi, mutta onpahan kaikki ”kuluva” uusittu.