Autonvaihtoketju
Valvoja: Moderators
Re: Autonvaihtoketju
Vanhan koulun ex Celica kuski osaa mister kakkosta kyllä arvostaa. Onnittelut!
- mattijus
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
- TeroPee
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Viesti:
Onnittelut unelmien toteuttamisesta! MR2 on jäänyt niin Miatan kuin Boxsterin varjoon vaikka onkin erinomainen yhdistelmä niistä kahdesta. Itseäkin tuollainen on houkuttanut, mutta aina jäänyt siihen että miksi tuohon ei saanut sitä Celicassa ollutta 192hv moottoria. 143hv:lla varmasti pärjää, mutta moar is moar. Perheen kolmessa tonnikeijukäyttiksessä on jokaisessa vähän päälle 400hv ja niissä alkaa olla sopivaa vaivattomuutta kotimaan liikenteeseen.
Jotain tarttis keksiä itsekin häristimen tilalle nyt kun se meni vähän yllättäen kaupaksi. Mutta mitä? Mondial? Vette ZR-1? Z3M?
- Jiitee
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
S A onnittelut täältäkin , MR2 on Sielukas Toyota isolla ässällä!
Rekkarin ja värimaailman mukaan tuo yksilö sopisi JIIteellekin paremminkin kuin hyvin !
Nauti !
Rekkarin ja värimaailman mukaan tuo yksilö sopisi JIIteellekin paremminkin kuin hyvin !
Nauti !

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- mutt
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Kyllähän misterkakkosella kehtaa täälläkin kehuskella, onnittelut hankinnasta! Tuossa sukupolvessa on muotoilukin onnistunut, ja ensimmäinen omistaja on vielä osannut valita hyvän väriyhdistelmänkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Kiitos! Kyllähän tässä viimiset vuodet on ollu aikamoisia. Ne jotka tietää mitä oon läpi käyny tässä. Se, että tää tuli ihan puskista on vielä oudompaa. Katse vähän oikeelle ja mitä löydätkään Lotuksien ohi katsoessasi. Jotain aivan sairaan makeeta ja upeeta, niin täydellistä sellaseen hintaan, että ei voi uskoa. On tässä ollu paljon sulattelua, asioita jotka oon kiertänyt kaukaa tähän asti. Tekniikka asiat ja akut ja kaikki. Mut harrastajayhteisö ainakin JDM puolella on uskomatonta sakkia. Saanut apua kun kysyy ja niin ees päin. Rohkea päätös multa, mutta avioeron jälkeen ainoa oikea päätös myydä kämpät ja autot ja hankkia jotain täysin uutta elämää itselleen.
MR2:sen ajaminen on munlaiselle auto fanaatikolle taivas. Miten voi joku pieni Toyota olla noin hieno ajaa. SE on oikeasti paljon paljon parempi auto kun moni uskookaan. Mulle keskimoottorisuus oli ehdottomuus. Tällä rahalla pääset todella lähelle ajamisen dynamiikan täydellisyyttä. Ainut asia mikä puuttuu on lisää sylintereitä. Mutta ne tuo kustannuksia. Tämä auto on täynnä Corollan osia joten..... Täydellinen harrastepeli mulle.
Joo katos joku ihme klikki.Vittorio Jano kirjoitti: ↑11 Loka 2024, 18:57Upea peli, mahtavaa!
Tosin tuo linkki ei ainakaan meitsillä toimi?!
https://samiaal.kuvat.fi/kuvat/KOEAJOT/ ... REEN+MICA/
NYT?
Kiitos paljon!!! Iso askel mulle tällänen, joka ei osaa ees ruuvia kiristää. Mut joskus on vaan elettävä. Yks elämä.
Kiitos paljon! On ollu kyllä mieletön 2024, se huipentu vielä tässä tänä viikendinä Gallardon koeajoon..... Ei oo sanoja

Oon samaa mieltä. Moni kiertää tän kaukaa. Eikä syynä ole edes se katti ongelma, joka on alkupään autoissa. Syy on varmasti jossain muualla, etuvaloissa?TeroPee kirjoitti: ↑11 Loka 2024, 20:22Onnittelut unelmien toteuttamisesta! MR2 on jäänyt niin Miatan kuin Boxsterin varjoon vaikka onkin erinomainen yhdistelmä niistä kahdesta. Itseäkin tuollainen on houkuttanut, mutta aina jäänyt siihen että miksi tuohon ei saanut sitä Celicassa ollutta 192hv moottoria. 143hv:lla varmasti pärjää, mutta moar is moar. Perheen kolmessa tonnikeijukäyttiksessä on jokaisessa vähän päälle 400hv ja niissä alkaa olla sopivaa vaivattomuutta kotimaan liikenteeseen.
Jotain tarttis keksiä itsekin häristimen tilalle nyt kun se meni vähän yllättäen kaupaksi. Mutta mitä? Mondial? Vette ZR-1? Z3M?

JOo tää 143hv ei tarjoa mitään lentokonetta, mutta se on aivan täydellinen siihen, että pitoa on ihan sairaasti ja sitä on märällä aivan jäätävästi. Voi ajaa todella isolla kaasulla, ei se irtoa. Ja tarpeen tullen kyllä irtoo. Se tuli eilen selävksi ystävän ajaessa tätä. Osaavissa käsissä vielä hauskempi auto. Ja niin näissä Euro autoissahan on Torsenin lukko....

Kiitos paljon!!!
Joo mun piti ottaa MYY-21 mukaan Aygosta, mutta yks hyvä ystävä sano aika suoraan mulle Lahden pienoismalli näyttelyn parkkiksella, että "niin no muistutasko ne kilvet sua kuitenkin menneistä". Siinähän se totuus tulikin sitten. Nyt on sitten ei erikoiskilvet ja oon tehnyt oikean päätöksen. Mikään ei muistuta menneistä. Täysin uutta elämää tässä ens kesä!
Nautin ihan varmasti, niin kauan näistä oon haaveillu puhunut kuvannut, toivonut pääseväni ees vähä maistamaan näiden ajamista ja nyt sellanen on sitten saatu alle. Kaikkien näitten vuosien jälkeen, osa mut teistä tietääkin kameran takaa. Tietyt asiat autoissa on aina ollu pyhiä mulle ja tällänen auto on yks niistä.
Sain eilen vielä maistaa elämää Lamborghininin ratin takana, kun ystäväni antoi avaimet käteen manuaali Gallardoon. En tiie enää mitä tässä sanoo....... one life. Live it. Use It. !
Ja jos se linkki ei toiminut jostain syystä, ni tässä on toimiva!

Kiitos joo! Tää on ilmeisesti Suomen ainoa vihreä, todennäkösesti. AIka rare silleen toi väri kombo tässä, vaikka netistä kuvia löytyykin näistä. JOo MR2 on aika enthusiast auto kyllä. Porscheja, Caymania esim. ajaneena tämä tarjoo mulle paljon enemmän lopulta. Ajamisen dynamiikkaa ja iloa.
- Rasvis
- Spiderman
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
En tiennytkään että kolmoskopan Misteriä on saanut noin nätillä väriyhdistelmällä. Onnea uudelle autolle, varmasti hinta/hauska-suhde kohdallaan!
Oikeastaan ihmettelen miksi niin harva hankkii tuollaisia autoja.
Oikeastaan ihmettelen miksi niin harva hankkii tuollaisia autoja.
- Epäkelpokeräilijä -
Onittelut täältäkin! Kaverilla on tollanen ja yllätyin täydellisesti miten hauska ja hyvä ajettava mutkatiellä.
- jargon
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Stelvio 2,0 -17
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Mä tuijottelin hetken noita kuvia ennen tekstin lukemista enkä saanut päähäni mikä auto tuo on, jotenkin noin uudet MR2 mennyt täysin ohi
Onnittelut, hieno ja varmasti mahtava ajettava. Täytyy vielä käydä lukemassa linkin takaa löytyvä teksti ajatuksella läpi, pikaisesti silmäiltynä vaikutti hyvin kirjoitetulta

Onnittelut, hieno ja varmasti mahtava ajettava. Täytyy vielä käydä lukemassa linkin takaa löytyvä teksti ajatuksella läpi, pikaisesti silmäiltynä vaikutti hyvin kirjoitetulta
Isot onnittelut Samille MR2 hankinnasta! Vaikka emme tunnekaan, niin autofoorumien kautta olen seurannut (paitsi kuvia ja tapahtumaraportaaseja), myös intohimoista suhtautumistasi urheiluautoihin. Todella mahtava juttu että pääset nyt nautiskelemaan säännöllisesti urheiluauton puikoissa!
MR2 on hieno laite, ja tuolla tehopainosuhteella varmasti pirteä tapaus! Ne jotka kommentoivat tehoja eivät välttämättä ymmärrä kokonaisuutta.
Lisäksi väriyhdistelmä on erittäin tyylikäs.

Tein itse - säästin
Sehän riippuu ihan siitä minkälaista tekee mieli!

Mondial on siviililiikenteeseen ihan kelpo vehje, ja kyytiin menee (alle teini-ikäiset) lapsetkin + viikonlopun matkatavarat. Muistelen että jossain arvostelussa todettiin suunnittelun lähtökohdaksi "kuljettaa nelihenkinen perhe viikonlopputavaroineen Euroopan halki 200km/h nopeudella, kohtuullisen mukavasti". Silti lujaa mutkaan taittaessa huomaa että nyt on alla ihan oikea urheiluauto. Myös Prisma-ostokset menee ihan ok, joskin 8-qv-3.2 -akselilla ei ole vielä ohjaustehostinta, mikä vähän häiritsee nykymukavuuksiin tottunutta autoilijaa parkkiruutuun vääntäessä. Toki siihenkin on ratkaisut olemassa. Nettiauton Mondial taitaa olla tällä hetkellä Euroopan edullisin 3.2. Poikkeava väriyhdistelmä jakaa mielipiteitä, toiset tykkää ja toiset ei. Kävin tuota samaa koeajamassa vuonna 2021, jolloin mittarissa oli n. 45tkm. Silloin oli vähän jotain pientä sanomista, mutta kaiken kaikkiaan ryhdikäs laite. Jos aihe kiinnostaa niin laittele vaikka YV:tä.
Vettestä jo base-model oli fiilikseltään Mondialia urheiluautomaisempi, ihan jo mikroautomaisen penkin sijainnin ansiosta. Ajettavuudeltaan ei yhtä hyvä, ainakaan se base-model. ZR-1 on sitten oikeasti RAJU kampe. Jos tekee mieli ajaa kovaa tai iskeä kumit katuun, niin tämä on varmasti tuosta kolmikosta kovin vehje. Varmasti se C4 malli joka houkuttaa ihmisiä eniten. Rinnalla ehkä sitten Callaway-tuplaturbot.. mutta ne vasta onkin harvinaisia. Tähän ei mahdu kuin kaksi ihmistä, mutta tavaraa kyllä aika hyvin (esimerkiksi sarja talvirenkaita Avensiksen kokoluokassa mahtui). ZR-1 on harmillisesti viisarimittareilla.
Z3M ei sitten olekaan mitään edes aihetta sivuavaa omakohtaista kokemuspohjaa. Taitaa olla aika hätäinen vehje. Edellyttää sitä että tykkää bemareista.

Itselläni oli kahden ensimmäisen lisäksi aikoinaan harkinnassa myös Lotus Esprit turbo SE, Maserati 3200 ja TVR Cerbera.Ja Mitsubishi Starion. Ja Suzuki Cappucino
Tein itse - säästin
Sai joo tää on 2001, ni ihan sai tätä. Stekkasin värikoodit ja kaikki mitä nyt pysty kattomaan ennen ostoa. Kiitos kommentista. Moni sanoo, että on makee spec. Keltasta olisin halunnut, mutta alan kääntyä vihreeseeen.

Kyllä tää mutkin yllätti. Tiesin etukäteen jotain. mutta esim. ohjaus, vaihteensiirto, jarrut yllätti ihan täysin. Ei se mitään sana helinää ollut 1999 että tehdään driver focused laite. Tässä on ihan jäätävän upeet jarrut :O Kilpa-auto tasoa tunnoltaan. Mulla tuo on vielä madallettu vähän, niin on jäkyempi. On kyllä niin upea ajaa.
Kiitos joo kyllähän tää on aika harvassa Suomen teillä vaikka näitä on Suomessa kai noin 30 kappaletta ainakin. Mutta ei näitä juuri nää missään. Lotuksiakin näkee enemmän. Tää on jännä auto, kohta kyllä tääkin löydetään ja hinnat alkaa nousta. Potenttiaalia on vaikka mihin tässä. Painoa 1000kg on täydellistä. Ajajan auto täysin tämä. :Ojargon kirjoitti: ↑13 Loka 2024, 19:41Mä tuijottelin hetken noita kuvia ennen tekstin lukemista enkä saanut päähäni mikä auto tuo on, jotenkin noin uudet MR2 mennyt täysin ohi![]()
Joo ja voi olla, että toi keula merkki sekottaa. Se oli JDM versoissa ja ne oli RHD:tä tietenkin. Ollaan pojan, Leon kanssa ihan innoissamme tästä keulamerkistä. Jännä miten voi mennä alkuperäisen auton haluaminen näin uusiksi kertalaakista. Auton tekstissä kerronkin taustat siihen käännökseen. Että miksi halusinkin yhtäkkiä madalletun 17 tuumaisilla olevan auton, jossa on yhtäläisyyksiä ikoniseen McLaren F1 GTR LM vanteisiin. Sopii meille. Road Legal Race Car for the road!
Viimeksi muokannut S_A, 13 Loka 2024, 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitos näistä sanoista. Oikeasti.Oleino kirjoitti: ↑13 Loka 2024, 20:37Isot onnittelut Samille MR2 hankinnasta! Vaikka emme tunnekaan, niin autofoorumien kautta olen seurannut (paitsi kuvia ja tapahtumaraportaaseja), myös intohimoista suhtautumistasi urheiluautoihin. Todella mahtava juttu että pääset nyt nautiskelemaan säännöllisesti urheiluauton puikoissa!MR2 on hieno laite, ja tuolla tehopainosuhteella varmasti pirteä tapaus! Ne jotka kommentoivat tehoja eivät välttämättä ymmärrä kokonaisuutta.
Oon tänä vuonna yllättynyt niin monta kertaa, ku on tultu sanomaan tätä samaa. Että "oon seurannu sun kuvia ja lukenut juttuja". Oon luullut, ettei kukaan näitä lue ja katso. On ollu häkellyttävä 2024 vuosi. Tämä kommentti lisätään tämän vuoden outouksiin. On ollut ihan jäätävää huomata, että ihmiset huomaa seuraa lukee katsoo odottaa kuvia :O En ois ikinä uskonut :O
Mut se johtuu mun edellisestä elämästä mustassa henkisen narististisen väkivallan maailmassa, jossa mut saatiin uskomaan siihen, että kukaan ei kiinostu susta koskaan..millään mittarilla. Etkä tuu koskaan osaamaan mitään etkä saamaan mitään elämässäsi.
Joo 143hv on aika sweet spot. Ei irtoo pito oikeestaan mitenkään paitti ykkösellä ku oikeen yrittää. Se tuli selväksi ystävän ajamana, kun kokeiltiin vesikelillä ihan oikeasti saada toi poikittain. Torsenin lukko oli vielä niin iloinen super yllätys mulle, että tässä on sekin vielä kaiken lisäksi. Teho-painosuhteeltaan MR2 W30 hipoo täydellisyyttä. Voit ajaa ihan jäätävästi, jarruttamatta ja antaa hanaa ihan surutta. On jäätävä auto. :O En ois ikinä uskonut tätä näin hienoksi. :O vaikka osan tiesinkin.
- Tazio
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Onnea S_A:lle. Kuulostaa siltä, että mies ja auto löysivät toisensa
-Tazio
-Tazio
Kiitos. Kyllä tota tunne on aika outo. Vuosia vuosia tapahtuneissa kiertäneenä. Keskimoottorisia ihannoineena. Katulaillisia kilpa-autoja ihannoineena. Kaikesta ajotekniikasta tietoisena. On hämmentävää nyt olla tässä tilanteessa. Mulla on oikeesti joku aika special auto, vaikken ikinä ois uskonut. Ajamiseen tehty auto.
Kirjotan tuossa mun historiikissa jotenkin näin, että älä ikinä lakkaa uskomasta unelmiisi. Aina usko niihin. Tee täysillä sitä juttua mihin on intohimo. Usko siihen usko itseesi. Joku päivä se palkitaan... Näin se on. Se on just näin. Mulla on oikeestaan vuodesta 2015 ollut autojen suhteen ihan jäätävää. Mukaan mahtuu rankkoja vuosia kotona, kun oli pakko lähteä. KÄytiin todella syvällä oikeasti. SIlti tätä intohimoa en hukannut koskaan. Aina jaksoi kuvata ja aina jaksoi kiinnostua jonkun toisen intohimosta. Never give up in life. No matter how deep you are...just believe.....
Autoharrastamista parhaimmillaan, hienoa nähdä mitä kaikkea tämä harrastus voi parhaimmillaan tarjota. Nyt oli jo aika tulla sieltä linssin takaa näyttelyalueille S_A! Ja toivotaan, että kameraharrastus jatkuu edelleen vahvana, Suomen harrasteautokannassa löytyy edelleen ammennettavaa.
MR:stä sen verran, että osa syy aliarvostukseen on punaisen ja hopean dominointi tämän polven MR2-kannassa. Mutta tämä väriyhdistelmä, aivan huikean hieno! Jeesin keväällä katonvaihtoa kaverin vihreään NB:hen. Auto muuttui melkein toiseksi kun vanha musta katto vaihtui beigeen. Unelma yhdistelmä molempiin autoihin. Onnea maukkaasta valinnasta.
Kiitos näistä sanoista. Joo on tämä vähän outoa kyllä sinäänsä, mutta todella hienoa. Kameraa en jätä. Siitä saa henkistä voimaa paljonkin kun voi kuvata autoja ja hetkiä niiden parissa, aina on jotain aina voi parantaa aina voi tehdä paremmin sen kuvaamisen. Joo punanen on joo se väri mikä oli listalla viimisenä. Kuten myös musta ja hopea. Keltainen oli tavote, mutta tässä kannattaa yksilö edellä mennä. Oha toi vihreä huikean hieno kyllä. Toyotalla oli tähän aikaan MR2:seen upeita värejä, eräskin sininen metallihohto taitaa violettiin :OCLiK kirjoitti: ↑15 Loka 2024, 20:26Autoharrastamista parhaimmillaan, hienoa nähdä mitä kaikkea tämä harrastus voi parhaimmillaan tarjota. Nyt oli jo aika tulla sieltä linssin takaa näyttelyalueille S_A! Ja toivotaan, että kameraharrastus jatkuu edelleen vahvana, Suomen harrasteautokannassa löytyy edelleen ammennettavaa.
MR:stä sen verran, että osa syy aliarvostukseen on punaisen ja hopean dominointi tämän polven MR2-kannassa. Mutta tämä väriyhdistelmä, aivan huikean hieno! Jeesin keväällä katonvaihtoa kaverin vihreään NB:hen. Auto muuttui melkein toiseksi kun vanha musta katto vaihtui beigeen. Unelma yhdistelmä molempiin autoihin. Onnea maukkaasta valinnasta.
----------
Viimeksi muokannut Tuomon, 12 Marras 2024, 00:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- TeroPee
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Viesti:
Tämä on se paras vaihe auton etsimisessä kun kaikki on vielä mahdollista. Ja siksi tosiaan nuo esimerkkiautotkin on ihan laidasta laitaan.Oleino kirjoitti: ↑13 Loka 2024, 21:00Sehän riippuu ihan siitä minkälaista tekee mieli!Kaikki listaamasi autot ovat aika erilaisia.
Mondial on siviililiikenteeseen ihan kelpo vehje, ja kyytiin menee (alle teini-ikäiset) lapsetkin + viikonlopun matkatavarat. Muistelen että jossain arvostelussa todettiin suunnittelun lähtökohdaksi "kuljettaa nelihenkinen perhe viikonlopputavaroineen Euroopan halki 200km/h nopeudella, kohtuullisen mukavasti". Silti lujaa mutkaan taittaessa huomaa että nyt on alla ihan oikea urheiluauto. Myös Prisma-ostokset menee ihan ok, joskin 8-qv-3.2 -akselilla ei ole vielä ohjaustehostinta, mikä vähän häiritsee nykymukavuuksiin tottunutta autoilijaa parkkiruutuun vääntäessä. Toki siihenkin on ratkaisut olemassa. Nettiauton Mondial taitaa olla tällä hetkellä Euroopan edullisin 3.2. Poikkeava väriyhdistelmä jakaa mielipiteitä, toiset tykkää ja toiset ei. Kävin tuota samaa koeajamassa vuonna 2021, jolloin mittarissa oli n. 45tkm. Silloin oli vähän jotain pientä sanomista, mutta kaiken kaikkiaan ryhdikäs laite. Jos aihe kiinnostaa niin laittele vaikka YV:tä.
Vettestä jo base-model oli fiilikseltään Mondialia urheiluautomaisempi, ihan jo mikroautomaisen penkin sijainnin ansiosta. Ajettavuudeltaan ei yhtä hyvä, ainakaan se base-model. ZR-1 on sitten oikeasti RAJU kampe. Jos tekee mieli ajaa kovaa tai iskeä kumit katuun, niin tämä on varmasti tuosta kolmikosta kovin vehje. Varmasti se C4 malli joka houkuttaa ihmisiä eniten. Rinnalla ehkä sitten Callaway-tuplaturbot.. mutta ne vasta onkin harvinaisia. Tähän ei mahdu kuin kaksi ihmistä, mutta tavaraa kyllä aika hyvin (esimerkiksi sarja talvirenkaita Avensiksen kokoluokassa mahtui). ZR-1 on harmillisesti viisarimittareilla.
Z3M ei sitten olekaan mitään edes aihetta sivuavaa omakohtaista kokemuspohjaa. Taitaa olla aika hätäinen vehje. Edellyttää sitä että tykkää bemareista.![]()
Itselläni oli kahden ensimmäisen lisäksi aikoinaan harkinnassa myös Lotus Esprit turbo SE, Maserati 3200 ja TVR Cerbera.Ja Mitsubishi Starion. Ja Suzuki Cappucino
Jattelinkin että tuo Mondial on juuri se, jota olit katsonut ja kun olen projektikertomustasi lukenut niin ei ole ihan mahdoton olisi ylläpidon kannalta itsellekään, joskin en ole mikään ropaaja vaan enemmän ajamisesta nautiskelija. SIninen ei ole lempiväri eikä varsinaisesti edes tarvetta nelipaikkaiselle harrasteelle (sellainen on jo RS4 Cabrioletin muodossa) vaan ehkä enemmänkin mutkateille ja satunnaisesti radalle sopiva laite. Siihen Mondial ei ole ihan se optimi laite vaikka varmasti suorittaakin kummatkin olosuhteet aikalaisekseen erinomaisesti.
C4-Vetteä olen joskus ajanut, ei ollut ZR1 vaan siitä yhtä pykälää miedompi laite, jossa oli melkein ZR-1:n tehot ja tietenkin kova aski. On siinä menoa ja meininkiä, ulkonäköäkin ja tiettyä klassikkostatusta, mutta itseäni tuntien luulen että vitsi vanhenisi vähän turhan nopeasti. C5:ttä pääsin ajamaan radalla ja kun on tottunut vähän päälle 8000rpm punarajaan vaparikasin kanssa niin jossain alle kuudessa tonnissa oleva punaraja tuntui maamoottorilta. Ei siis ehkä jatkoon Vettekään, sen enempää C4 kuin C5 -inkarnaationa.
Z3M:n osalta sanoitkin sen suurimman ongelman, pitäisi tykätä Bemareista. Ei sillä, etteikö ne ole hyviä autoja, suorastaan erinomaisia ajajan autoja, mutta itselle ongelmaksi muodostuu niiden säilytystilat. Ei oikein tahdo oma ego mahtua millään sinne.
Lotus Espritejä olisi tälläkin hetkellä kolme sinällään mielenkiintoista myynnissä. Olisi kaksi 2.2 turboa ja V8. Tietenkin tuo V8 kiinnostaisi eniten, mutta noin 80k hintalappu on turhan iso tähän hetkeen. Toisen noista turboista tiputtaa samantien pois oikealla oleva ohjaus, ei vaan ole mun juttu.
Maseratin GranTurismo olisi periaatteessa kiinnostava, mutta enemmän grand tourer kuin nyt hakusessa oleva auto. Enkä ole ihan vakuuttunut sen enempää yksöiskytkinlaatikosta kuin ZF6HP:sta.
Porschen mallistossa ei ole yhtään autoa mikä puhuttelisi, paitsi ehkä 928 GTS, mutta sekin on liikaa GT auto.
Noh, ensi kevääsee on pitkä aika ehtii vielä pohtia mitä sitä kehittelee.
- Mandeprkl
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170hv -11, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Alkaa elämä Focuksen kanssa olla loppupuolella. Tällähetkellä EcoBoost on enemmänkin EcoBoo. Luotto on sen verran jo mennyt että jotain muuta talviautoa pitäisi alkaa katsella. Onko heittää villejä ideoita?
- Bensa / kaasu / RE85
- Mielellään neliveto tai vähän enemmän edes maavaraa ettei ole joka lumisateen jälkeen mahasta kiinni parkkipaikalla..
- Italialainen tai edes jotenkin persoonallisempi vaihtoehto kuin Golf.
- Hintahaarukka 5-10t€ Ehkä vähän yli jos saa jotain kivempaa.
- Saisi olla moderni tai ei ainakaan paljoa alle 2010.
- Pieni kulutus plussaa.
Maantietä tulee painettua aika paljon jotein ei mitään täysverisiä offroadereita.
Silti vaihtoehdot tähän mennessä jota katsellut vähemmän tosissaan on ollut esim. Alfa Giulietta (ei täytä edes montaa noista kriteereistä), Fiat 500X, Audi TT 3.2 Quattro mk2, Mini Countryman Cooper S All4 ja jopa Nissan Juke käynyt mielessä... Suzuki SX4:ssä on jotain karua mutta kiehtovaa..
159 3.2 Q4 syö liikaa ja alkaa olla niin vanha että voi olla aika kuluneita yksilöitä.
- Bensa / kaasu / RE85
- Mielellään neliveto tai vähän enemmän edes maavaraa ettei ole joka lumisateen jälkeen mahasta kiinni parkkipaikalla..
- Italialainen tai edes jotenkin persoonallisempi vaihtoehto kuin Golf.
- Hintahaarukka 5-10t€ Ehkä vähän yli jos saa jotain kivempaa.
- Saisi olla moderni tai ei ainakaan paljoa alle 2010.
- Pieni kulutus plussaa.
Maantietä tulee painettua aika paljon jotein ei mitään täysverisiä offroadereita.
Silti vaihtoehdot tähän mennessä jota katsellut vähemmän tosissaan on ollut esim. Alfa Giulietta (ei täytä edes montaa noista kriteereistä), Fiat 500X, Audi TT 3.2 Quattro mk2, Mini Countryman Cooper S All4 ja jopa Nissan Juke käynyt mielessä... Suzuki SX4:ssä on jotain karua mutta kiehtovaa..
159 3.2 Q4 syö liikaa ja alkaa olla niin vanha että voi olla aika kuluneita yksilöitä.
- Mandeprkl
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170hv -11, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
No tein sillai fiksusti että ostin Giulietta Multiairin näkemättä. Perjantaina toimitus. 

^Onnea uudesta autosta!
- atti
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Onnea uudesta autosta. Toiset siirtyvät suunnittelusta toimintaan nopeammin kuin toiset 

- Mandeprkl
Tää yksilö on tainnutkin kokea jo kaikki tämän mallin tyyppiviat.. Toivottavasti ei ole enempää ainakaan tulossa. Multiair-yksikkö on vaihdettu 2022. Ostaessani kerrottiin puhelimessa että takaluukun avausnappi ei toimi mutta aukee avaimen napista. Kuvissa takalasinpyyhin oli oudossa asennossa. Joo pitäisi hälytyskellot jo ehkä soida. Luukun johtojahan siellä on jo poikki.
En ole siis vielä autoa nähnyt. Auto toimitettiin Seinäjoelle missä vanhempani asuvat ja säilytän muitakin autoja. Joulun vietän siellä niin pystyn jättämään Focuksen sinne ja vaihtamaan Alfaan. Heh.. Tai niin luulin. Isä on sillä nyt käynyt pari päivää töissä niin näkee miten toimii. Tänään sain kuulla että lämmityslaitteen puhallin ei toimi. Toimitettiin ihan hyvin kuitenkin 400km päähän huonossa kelissä..? Ja releet ja sulakkeet kunnossa niin yhteys myyjäliikkeeseen. Auto on nyt korjaamolla tutkittavana/korjattavana myyjäliikkeen piikkiin.
Hyvä tästä varmaan tulee kun kaikki mahdolliset tyyppiviat tulee korjattua ennen kun olen autoa edes nähnyt. Eikai näissä ole M32-laatikkoa!?
En ole siis vielä autoa nähnyt. Auto toimitettiin Seinäjoelle missä vanhempani asuvat ja säilytän muitakin autoja. Joulun vietän siellä niin pystyn jättämään Focuksen sinne ja vaihtamaan Alfaan. Heh.. Tai niin luulin. Isä on sillä nyt käynyt pari päivää töissä niin näkee miten toimii. Tänään sain kuulla että lämmityslaitteen puhallin ei toimi. Toimitettiin ihan hyvin kuitenkin 400km päähän huonossa kelissä..? Ja releet ja sulakkeet kunnossa niin yhteys myyjäliikkeeseen. Auto on nyt korjaamolla tutkittavana/korjattavana myyjäliikkeen piikkiin.
Hyvä tästä varmaan tulee kun kaikki mahdolliset tyyppiviat tulee korjattua ennen kun olen autoa edes nähnyt. Eikai näissä ole M32-laatikkoa!?

- Aquatica
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
^
Ja jos ei oo johtosarjassa vikaa, niin BCM. Se on kotikonstein helppo korjata, jos syynä on vastusten kylmäjuotokset TAI murtumat.
Mun viimeisimmästä Giulietasta löytyy parit kuvat ja sepostukset muistaakseni foorumilta, kuinka murtuneet juotokset korjasin
Ja jos ei oo johtosarjassa vikaa, niin BCM. Se on kotikonstein helppo korjata, jos syynä on vastusten kylmäjuotokset TAI murtumat.
Mun viimeisimmästä Giulietasta löytyy parit kuvat ja sepostukset muistaakseni foorumilta, kuinka murtuneet juotokset korjasin

Viimeksi muokannut Aquatica, 22 Joulu 2024, 00:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Polforea
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
^Useimmille turha nyanssi, mutta ne juotokset murtuu, eivät siis ole kylmiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Aquatica
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
^
Hyvä korjaus. Lisäsinpäs tuohon *tai* murtumat, koska käsittääkseni kylmäjuotosissuessa vastukset lähtevät ihan vaan irti?
Mutta kumpaakin tapahtuu/tapahtunut.
Hyvä korjaus. Lisäsinpäs tuohon *tai* murtumat, koska käsittääkseni kylmäjuotosissuessa vastukset lähtevät ihan vaan irti?
Mutta kumpaakin tapahtuu/tapahtunut.
- Dali
- Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225 - Paikkakunta: Raisio
Omakotitalon remonttitarpeet ovat tähän asti ajaneet käyttöauton päivittämisen ohi, mutta silti on tullut jo pidempään huvin vuoksi seurattua Stelvioiden hintakehitystä. Nyt näyttäisi enemmän ajettuja ja vähemmän varusteltuja yksilöitä saavan jo alle meikäläisen kipurajan eli 25 kiloeuroa. Samaan aikaan talosta ei tunnu enää löytyvä rahareikiä, joten autokuume tietenkin yltyy.
Mitä mieltä raati on Stelvio diesel 210 versus bensa 280 järkevyydestä, kun ajoprofiili on keskimäärin 12 tkm vuodessa pääosin kaupunkiympäristössä ja esikaupunkialueella? Tehon puolesta diesel riittää, kun talossa on jo GTV fiilistelyä varten. Auto on tulossa siis 80% työajokäyttöön erilaisten työmaiden välillä ja 20% perhekäyttöön. Hintaeroa dieselin hyväksi tuntuu vastaavilla kilometreillä ja varusteilla olevan noin 5000 €. Onko dieselissä (ei adblue) jotain muita ylimääräisiä kulueriä bensaan verrattuna hihnanvaihtojen lisäksi? Bensoissa ilmeisesti multiair voi tuoda yllättäviä lisäkuluja.
Mitä mieltä raati on Stelvio diesel 210 versus bensa 280 järkevyydestä, kun ajoprofiili on keskimäärin 12 tkm vuodessa pääosin kaupunkiympäristössä ja esikaupunkialueella? Tehon puolesta diesel riittää, kun talossa on jo GTV fiilistelyä varten. Auto on tulossa siis 80% työajokäyttöön erilaisten työmaiden välillä ja 20% perhekäyttöön. Hintaeroa dieselin hyväksi tuntuu vastaavilla kilometreillä ja varusteilla olevan noin 5000 €. Onko dieselissä (ei adblue) jotain muita ylimääräisiä kulueriä bensaan verrattuna hihnanvaihtojen lisäksi? Bensoissa ilmeisesti multiair voi tuoda yllättäviä lisäkuluja.
- Polforea
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
^Dieseli kaipaa sitten vähän väliä pidempääkin lenkkiä, että saa poltettua nokipöntön tyhjäksi. Joten jos kaupunkiajon lisäksi tulee ehkä 500-800km välein sellanen 50-100km veto kone lämpimänä niin se lie jo ihan ok. Toki tuo tekee muullekin autolle hyvää päästä välillä lämpöihin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Kun kerran fiilistelyllä ei ole merkitystä (bensakoneen softaamalla siitä saa ihan aidosti vikkelän), niin pitäisin paholaisen mehun mukanaan tuomaa hintapistettä ylittämättömänä. Omaan käyttötarkoitukseen en ottaisi - mutta kaikki hankkivat omiin tarpeisiin parhaiten istuvia laitoksia, joten tupaöljylle pisteet täältä. Oman Stelvion kanssa yhdessä taivalletaan neljättä vuotta - ja kaikki autoon liittyvät haasteet ovat olleet voimanlähteestä irrallisia. Odotettavissa ajamisen riemun ja tunnokkaan etenemiskyvyn lisäksi siis sisustasta resonanssin etsintää ja eliminointia, jarrujen ja akun uusimista ja nopeasti kuluvia rengassarjoja. Aneeminen infotainment ja heikohko ergonomia kuuluvat myös tämän perheautoista kaikkein parhaimman ja mökkiautoista tilojensa vuoksi ylivoimaisimman kulkineen ominaisuuksiin. Tänäänkin kulkeutui möksälle uusi keittiönpöytä - ja samalla sekä motaria että mutkapätkää mentiin jäisissä oloissa iloisesti! Ja toki viimeiset metrit kinoksissa vaivatta.Dali kirjoitti: ↑04 Tammi 2025, 20:37Omakotitalon remonttitarpeet ovat tähän asti ajaneet käyttöauton päivittämisen ohi, mutta silti on tullut jo pidempään huvin vuoksi seurattua Stelvioiden hintakehitystä. Nyt näyttäisi enemmän ajettuja ja vähemmän varusteltuja yksilöitä saavan jo alle meikäläisen kipurajan eli 25 kiloeuroa. Samaan aikaan talosta ei tunnu enää löytyvä rahareikiä, joten autokuume tietenkin yltyy.
- Dali
Pidempiä reissujakin toki tulee lähes viikoittain, ei kuitenkaan sitä vertaa että olisin koskaan kaivannut esim. adaptiivista vakkaria. Työmatka kotoa toimistolle on 10 km / 20 min, siinä ajassa Busso on jo ihan täysissä lämmöissä ja Meganekin puhaltaa sentään lämmintä sisälle.Polforea kirjoitti: ↑04 Tammi 2025, 22:37^Dieseli kaipaa sitten vähän väliä pidempääkin lenkkiä, että saa poltettua nokipöntön tyhjäksi. Joten jos kaupunkiajon lisäksi tulee ehkä 500-800km välein sellanen 50-100km veto kone lämpimänä niin se lie jo ihan ok. Toki tuo tekee muullekin autolle hyvää päästä välillä lämpöihin.
Dieselien ja bensojen välillä tuntuu myös ainakin nettiauton kuvien perusteella menevän käyttöaste niin, että 100 tkm ajetut bensat näyttävät about yhtä kuluneilta kuin 150 tkm ajetut dieselit. Vähän ajettu ei siis välttämättä ole vähän käytetty, vaikka hinnassa pienet kilometrit näkyvät heti.
Paljon suomalaista moottoritietä nähneet autojen keulat ilman PPF:ää ovat kuitenkin melko suola-hiekka-loska puhalletun näköisiä. Toki näissä bonuksena usein tuore tuulilasi ja toisinaan jopa vastamaalattu puskuri tai jopa konepelti.Dali kirjoitti: ↑04 Tammi 2025, 23:20Dieselien ja bensojen välillä tuntuu myös ainakin nettiauton kuvien perusteella menevän käyttöaste niin, että 100 tkm ajetut bensat näyttävät about yhtä kuluneilta kuin 150 tkm ajetut dieselit. Vähän ajettu ei siis välttämättä ole vähän käytetty, vaikka hinnassa pienet kilometrit näkyvät heti.
Ja tuonkin saa jälkiasennuksena kohtuullisilla kuluilla. Vaikka sitä ei tarvitsisikaan.

https://www.futurez.fi/shop/varusteet-l ... -retrofit/
Menee helposti samalla kertaa kun asentaa RACE-moodin.
- Cotzy
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Stelvio on parhautta käyttöautoksiDali kirjoitti: ↑04 Tammi 2025, 23:20Pidempiä reissujakin toki tulee lähes viikoittain, ei kuitenkaan sitä vertaa että olisin koskaan kaivannut esim. adaptiivista vakkaria. Työmatka kotoa toimistolle on 10 km / 20 min, siinä ajassa Busso on jo ihan täysissä lämmöissä ja Meganekin puhaltaa sentään lämmintä sisälle.Polforea kirjoitti: ↑04 Tammi 2025, 22:37^Dieseli kaipaa sitten vähän väliä pidempääkin lenkkiä, että saa poltettua nokipöntön tyhjäksi. Joten jos kaupunkiajon lisäksi tulee ehkä 500-800km välein sellanen 50-100km veto kone lämpimänä niin se lie jo ihan ok. Toki tuo tekee muullekin autolle hyvää päästä välillä lämpöihin.
Dieselien ja bensojen välillä tuntuu myös ainakin nettiauton kuvien perusteella menevän käyttöaste niin, että 100 tkm ajetut bensat näyttävät about yhtä kuluneilta kuin 150 tkm ajetut dieselit. Vähän ajettu ei siis välttämättä ole vähän käytetty, vaikka hinnassa pienet kilometrit näkyvät heti.

Mutta varoitan, että eka kokemus Stelvion ratissa tuppaa olemaan aika mykistävän mullistava, joten sen jälkeen downgreidaus voimalinjassa tai varsinkin ajettavuudessa ei oikein miellytä.
HANU nyt onneksi sai QF:n myytyä jo syksyllä, sillä olisikin ollut kiva aloittaa koeajot

Cotzy
- Dali
^ kiitos tarjouksesta, täytyy katsoa jos tulee sopiva hetki.
Mitkäs on muuten lakimuutoksen myötä nykyään mahdollisuudet moottorioptimointeihin tai "lastutukseen"? Meganen kohdalla pikkuturbon optimointi oli kyllä aikoinaan paras 300 € sijoitus mitä autoon voi tehdä, moottorin luonne muuttui ihan kokonaan.
Mitkäs on muuten lakimuutoksen myötä nykyään mahdollisuudet moottorioptimointeihin tai "lastutukseen"? Meganen kohdalla pikkuturbon optimointi oli kyllä aikoinaan paras 300 € sijoitus mitä autoon voi tehdä, moottorin luonne muuttui ihan kokonaan.
-
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Se on yhtä kiellettyä kuin ennen lakimuutostakin kuluttajalle. Sallittuahan se ei ole koskaan ollut.
Suurin ero on siinä, että toimijat ovat vähentyneet, koska heille ei ole sallittua tehdä sitä enää autoihin, jotka ovat tieliikenteessä.
Ja kuluttajille on uhattu, että niitä valvotaan tiellä ja katsastuksessa. Tätä ei ole tapahtunut, koska siihen ei ole laitteita jolla se voitaisiin todentaa.
Ja sitä paitsi Trafi on 10-15 vuotta myöhässä ton asian kanssa. Nythän nämä polttikset ovat jäämässä historiaan joten kannattaako sellaiseen enää panostaa.
Päästöihin, hyvällä ohjelmoinnilla, ei ole vaikutusta. Se käy yhtä puhtaasti kuin ennenkin. Siksi perus päästömittaukset eivät sitä kerro.
Suurin ero on siinä, että toimijat ovat vähentyneet, koska heille ei ole sallittua tehdä sitä enää autoihin, jotka ovat tieliikenteessä.
Ja kuluttajille on uhattu, että niitä valvotaan tiellä ja katsastuksessa. Tätä ei ole tapahtunut, koska siihen ei ole laitteita jolla se voitaisiin todentaa.
Ja sitä paitsi Trafi on 10-15 vuotta myöhässä ton asian kanssa. Nythän nämä polttikset ovat jäämässä historiaan joten kannattaako sellaiseen enää panostaa.
Päästöihin, hyvällä ohjelmoinnilla, ei ole vaikutusta. Se käy yhtä puhtaasti kuin ennenkin. Siksi perus päästömittaukset eivät sitä kerro.
Kai siinä on kaksi pääsyytä jonka takia tämä kampanja lakimuutoksineen aloitettiin:
1) Ideologisesti ohjautunut inkompetenssi eli virkahenkilöttäriä harmitti koska käytännössä saman auton sai pienemmällä veroprosentilla kun osti pienempitehoisen ja sitten käänsi pari bittiä uuteen asentoon. Saapi nähdä koska Incompetence Center alkaa jahtaamaan renkaita jotka nostavat kulutusta.
2) Ihan oikea tekninen syy eli hiukkasloukkujen yms. puhdistusjärjestelmien käytöstä poistaminen.
Autoilun sähköistymisen myötä myös paineet satelliittipohjaiseen yksityisyyden loukkaamiseen kasvavat koska vaikea nähdä että Suomeen tai EU:hun tulisi DOGEa tai että Javier Milein sielunveljiä valittaisiin maan johtoon.
Anyway, ketjun aiheeseen liittyen kuva aikojen takaa jäsne Dalille muistukseksi siitä että Stelvio ja 916 sopivat hyvin yhteen.

1) Ideologisesti ohjautunut inkompetenssi eli virkahenkilöttäriä harmitti koska käytännössä saman auton sai pienemmällä veroprosentilla kun osti pienempitehoisen ja sitten käänsi pari bittiä uuteen asentoon. Saapi nähdä koska Incompetence Center alkaa jahtaamaan renkaita jotka nostavat kulutusta.
2) Ihan oikea tekninen syy eli hiukkasloukkujen yms. puhdistusjärjestelmien käytöstä poistaminen.
Autoilun sähköistymisen myötä myös paineet satelliittipohjaiseen yksityisyyden loukkaamiseen kasvavat koska vaikea nähdä että Suomeen tai EU:hun tulisi DOGEa tai että Javier Milein sielunveljiä valittaisiin maan johtoon.
Anyway, ketjun aiheeseen liittyen kuva aikojen takaa jäsne Dalille muistukseksi siitä että Stelvio ja 916 sopivat hyvin yhteen.

- mutt
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Mitenkähän täällä idempänä meinasivat satelliittipohjaisen seurannan ratkaista, kun viime vuonnakin gps oli aika ajoin suorastaan käyttökelvoton... Se tuo itänaapuri tuosta tuskin mihinkään katoaa lähivuosisatoina.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Ei mitenkään liity asiaan mutta kuvan taustalla voimme nähdä tuotteita jotka kaipaavat kaiken lastutus avun ollakseen edes hieman kiinnostavia...FinPat kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 10:28Kai siinä on kaksi pääsyytä jonka takia tämä kampanja lakimuutoksineen aloitettiin:
![]()

- Vittorio Jano
- Moderator
Paitsi tietenkin VW Up, joka on kiinnostava ihan sellaisenaan.
Aika paljon syö sielua, kun omat ja vaimon rahat riittivät vain halpis-sisarmalliin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."