

Valvoja: Moderators
Juu , tänään, ja onneksi ajoin yksin. 10 tuntia meni, ja tein itse 2 renkaanvaihtoa ( vararengas kertaa 2 ) ja rengasliike teki IF:n hinausautokeikan jälkeen vielä kahdet uudet sisärenkaat...tuossa rengashässäkässä meni noin 4 tuntia. 5 - 5,5 tuntia on mennyt mulla Alfalla tuolla välillä yhden pysähdyksen ( lounas) taktiikalla.
Selkeästi kaksiliiterinen versio. Tämä rajasi nuo vaihtoehdot itseltäni pois (ostimme siis paremman puoliskon kanssa vuosi sitten harmaan 1.8 liiterisen hybridigorollan).insinörtti kirjoitti: ↑26 Kesä 2025, 16:06Edit: muisti palaa pätkittäin. Tuo lämmönvaihdin on myös osa pakoputkea, joka on kulutusosa ... eli ei itseasiassa lainkaan takuun / lisätakuun (jollainen tässäkin autossa taisi olla) alainen osa.
Tehostin tai mikälie olikaan ymmärtääkseni menikin, mutta kai siitäkin tuli jumppaa, jos piti ensin saada lupa viedä auto vikadiagnoosiin, sitten anellaan korjauslupaa ja loppuviimeeksi auto korjaukseen. Joku näistä episodeista myös osui joulupyhiin, kuinkas muutoin.
Et rohjennut vaivihkaa kysyä, että paljonko jäi selvitys- ja vääntöhommien tuntipalkaksi?insinörtti kirjoitti: ↑26 Kesä 2025, 16:06Lompakko ei lopulta keventynyt lähellekään 5 k€, kun iso osa kuluista siirtyi lopulta autoliikkeen/maahantuojan harteille, mutta tämän saavuttamiseksi sai hartaudella roikkua puhelimessa ja rustailla sähköposteja.
Ei vika, vaan ominaisuus? Ainakin saman aikakauden T-merkissä automaagiryypyn sai pois päältä terävällä kaasupolkimen napautuksella. Periaatteessa automaagin pitäisi kai itsekin käännellä ryyppyä vähemmälle, mutta voi vähän tämä jumittaa.
Minulla oli joskus 90-luvun alussa Swift 1.6 16v, jossa oli muistaakseni katalysaattori ja yksipisteruisku, Näyttää ihan kaasarilta, mutta mahdollistaa lambdasäädön seokselle. Saattaapi myös olla että muistan väärin.
Tehdas jatkanut vastuutaan 10 vuoteen ja 240 tkm:n, toki huollot pitää olla tehtynä tietyissä rajoissa. Kuinkas sorsa, eli pisutankki voi? Sillekkin on myönnetty lisäturvaa, kuten myös Puretech moottoreille.Kivijärvi kirjoitti: ↑23 Kesä 2025, 22:30Alkaa tuntua, että Sitikan 1.5 blueHDI ei välttämättä kestä maailman loppuun asti. Kolme ja puoli vuotta riitti nokkaketjulle. Nokka-akselit ja kaikki muu yläkerrassa mennyttä, alakerrasta ei vielä tietoa. Rakenne ilmeisesti ja mahdollisesti sellainen, että venttiilit ei välttämättä hakkaa alakertaa pilalle. En ole koskaan ollut iloisempi kuultuani "takuuseen menee" ehtimättä edes ottaa asiaa puheeksi. Kannatti tarttua automyyjä koukkuun takuun pidentämisestä viiteen vuoteen!!!!
Juu, ja oireena lähinnä "ei lähde käyntiin kun kävin kaupassa". Nyt osasi yllättää auto omistajansa...
Semmonenkin ajatus heräsi, että jos tuossa olisi sähköisesti tms ohjattu huohotinpuoli, eli syöttää ajossa huohotuskaasua ohi kaasuttimen suoraan jalkaan ja se siinä reistaisi ja laskisi tuolloin lisäilmaa. Tai jokin muu alipainevuoto joltain ohjatulta venttiililtä.lerppu kirjoitti: ↑01 Heinä 2025, 12:24Sen verran pellin alle Suitsassa kurkkasin, että kaasari siellä asuu. Ilmanputsari oli erittäin siistissä iskussa, tulpat voisi olla hyvä vilkaista... Nokkahihna ja vesipumppu tuohon vaihdettiin oston yhteydessä (ja leimallakin Temu Jeep siinä käväisi). Muutoin siis hämmentävän tyytyväinen, ennenkaikkea ajamisesta aiheutuvaan hymyilyyn ja täydelliseen Somero-istuvuuteen. Mutta kiusallinen on tuo ryntääminen, pitää kokeilla startin jälkeen terävästi käskyttää polkimella automaagiryyppäämistä loppumaan! Mutta lienee purku- ja voiteluhommia tiedossa... Perjantaina ajelen möksälle, pitää katsoa jos siellä ehtisi auton kimppuun, muitakin proggiksia on. Kuten grillaaminen ja oluen juonti. Priorisointia, priorisointia.![]()
Ah, mainio vinkki. Tänään kun kävin Someron illassa cruisaamassa, Suitsa pelasi kuin ihmisen mieli. S-marketissakin sai käydä ilman käynnistysrynnistystä. Mökillä sitten auto tyhjäkävi tovi tallin edessä, kun availin ovia ja häsläsin muuta. Kun sitten hyppäsin puikkoihin, kaasunpainallus aktivoi saman ryntäyksen kuin aikaisemmin kuumakätnnistys! Eli talliin mentii 2000+ rpm… Olkoon siellä nyt, mutta huohotin laitetaan samalle työlistalle, jota aion vältellä tämän kanssa. Aurinkokin paistaa!sämpy kirjoitti: ↑04 Heinä 2025, 07:20Semmonenkin ajatus heräsi, että jos tuossa olisi sähköisesti tms ohjattu huohotinpuoli, eli syöttää ajossa huohotuskaasua ohi kaasuttimen suoraan jalkaan ja se siinä reistaisi ja laskisi tuolloin lisäilmaa. Tai jokin muu alipainevuoto joltain ohjatulta venttiililtä.lerppu kirjoitti: ↑01 Heinä 2025, 12:24Sen verran pellin alle Suitsassa kurkkasin, että kaasari siellä asuu. Ilmanputsari oli erittäin siistissä iskussa, tulpat voisi olla hyvä vilkaista... Nokkahihna ja vesipumppu tuohon vaihdettiin oston yhteydessä (ja leimallakin Temu Jeep siinä käväisi). Muutoin siis hämmentävän tyytyväinen, ennenkaikkea ajamisesta aiheutuvaan hymyilyyn ja täydelliseen Somero-istuvuuteen. Mutta kiusallinen on tuo ryntääminen, pitää kokeilla startin jälkeen terävästi käskyttää polkimella automaagiryyppäämistä loppumaan! Mutta lienee purku- ja voiteluhommia tiedossa... Perjantaina ajelen möksälle, pitää katsoa jos siellä ehtisi auton kimppuun, muitakin proggiksia on. Kuten grillaaminen ja oluen juonti. Priorisointia, priorisointia.![]()
Eikö kuninkaallisen koneen osalta sentään voi syyttää ainakin osin BMW:tä?
Pehmeällä hammasharjalla olen itse vastaavia reikänahkoja kutitellut.
Kiitos! Hammasharja sopivasti vinossa kulmassa näyttää olevan se kikka noihin. Toka yt-linkki kuvaa hyvin ongelmaa.FinPat kirjoitti: ↑11 Heinä 2025, 15:51Pehmeällä hammasharjalla olen itse vastaavia reikänahkoja kutitellut.
JuuTuubassa kaikki näyttää niin helpolta ja tulokset ovat aina onnistuneita...
https://www.youtube.com/watch?v=noiqQDFSQQg
https://www.youtube.com/watch?v=Ebb47wU9bVc
Raitisilmasuodatin on pari viikkoa sitten vaihdettu, ei pitäisi olla siitä kiinni. Ilmaa tulee kyllä kabiiniin runsaasti, mutta turhan lämpöisenä.
Tyyppivika kyseiselle moottorille. Vanhemmissa (1.6l) sama kokoonpano "ikuinen".
Tuulilasi vakuutus ja merkkihuollossa käyttö olisi aikalailla säästänyt nuo vähätkin tonnit. Toyota relax 10v/185000km.insinörtti kirjoitti: ↑26 Kesä 2025, 16:06Vähän aikaa sitten tuli avattua terassikausi yhden tutun kanssa. Hän vaihtoi vuosi sitten vanhasta Volvon farkusta melko tuoreeseen hybridicorollaan, joten kyselin kuulimisia. No, sellaiset 5 tonnia korjauskuluihin vajaan vuoden aikana ja julkinen liikenne tullut tutuksi. Joten auto menossa vaihtoon ja XC60 tilalle![]()
Ensi meni tuulilasi. Unohdin kysyä, oliko vakuutusta. Saattoi tulla yllärinä nykyautojen hirvi/jalankulkijatutkilla varustettujen lasien hinta. Ei mennyt kuin elokuvissa, kun lasiliike ei saanut tunnistimia toimimaan, vaikka monta kertaa yritettiin. Pitkän väännön ja asiaankuuluvan kuluttaja-asiamiehellä uhkailun jälkeen auto lopulta merkkiliikkeeseen, josta diagnoosi "lasi asennettu pari mm vinoon".
Seuraavaksi sitten jotain muuta, olisiko ollut ohjaustehostin (muisti pätkii..) ja taas asiaankuuluvat väännöt, tällä kertaa autoliikkeen kanssa.
Seuraavaksi pakoputken lämmönvaihdin. Kustannusarvio 2,5 k€ ja takuu päättynyt pari kk aikaisemmin, joten aloitettiin pallottelu välillä artisti maksaa - autokauppa maksaa - menee maahantuojan piikkiin good will juttuna. Tässä kohtaa tuli myös mitta täyteen ja lähti autonvaihtoprojekti käyntiin. Siinä kohtaa, kun kaupat jo sovittu, tulikin tieto, että menee good will -juttuna, mutta tämä koskee vain sitä omistajaa, jonka hallussa auto oli, kun lämmönvaihdin sanoi poks. Eli täytyi ne kaupat perua/siirtää.
Lompakko ei lopulta keventynyt lähellekään 5 k€, kun iso osa kuluista siirtyi lopulta autoliikkeen/maahantuojan harteille, mutta tämän saavuttamiseksi sai hartaudella roikkua puhelimessa ja rustailla sähköposteja. Plus että auto oli yht. useamman viikon pois ajosta eikä sijaisautosta puhettakaan.
Edit: muisti palaa pätkittäin. Tuo lämmönvaihdin on myös osa pakoputkea, joka on kulutusosa ... eli ei itseasiassa lainkaan takuun / lisätakuun (jollainen tässäkin autossa taisi olla) alainen osa.