Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jiitee
Viestit: 4654
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

der Käfer juuri rullattu kesäpaikalle E-Savoon mettäfarmille 400 km:n siivun verran, muuten hyvin, mutta arvauksia matkan kestosta ? :oops: :drinking:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Lumlum
Viestit: 156
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Dodge Aspen L6 '80
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Jiitee kirjoitti:
23 Kesä 2025, 20:54
der Käfer juuri rullattu kesäpaikalle E-Savoon mettäfarmille 400 km:n siivun verran, muuten hyvin, mutta arvauksia matkan kestosta ? :oops: :drinking:
Jos tänään lähditte, niin 12h ois sopivan pyöreä harrastehenkinen kesto tuollaiselle etapille.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4654
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Lumlum kirjoitti:
23 Kesä 2025, 21:14
Jiitee kirjoitti:
23 Kesä 2025, 20:54
der Käfer juuri rullattu kesäpaikalle E-Savoon mettäfarmille 400 km:n siivun verran, muuten hyvin, mutta arvauksia matkan kestosta ? :oops: :drinking:
Jos tänään lähditte, niin 12h ois sopivan pyöreä harrastehenkinen kesto tuollaiselle etapille.
Juu , tänään, ja onneksi ajoin yksin. 10 tuntia meni, ja tein itse 2 renkaanvaihtoa ( vararengas kertaa 2 ) ja rengasliike teki IF:n hinausautokeikan jälkeen vielä kahdet uudet sisärenkaat...tuossa rengashässäkässä meni noin 4 tuntia. 5 - 5,5 tuntia on mennyt mulla Alfalla tuolla välillä yhden pysähdyksen ( lounas) taktiikalla.

Onneksi on loma ja täysin vapaa aikataulu... meni seikkailuna. Mutta uudet tubeless-etuvanteet tulee kyllä Kuplaan, ei noihin wanhoihin voi enää luottaa...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 979
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Alkaa tuntua, että Sitikan 1.5 blueHDI ei välttämättä kestä maailman loppuun asti. Kolme ja puoli vuotta riitti nokkaketjulle. Nokka-akselit ja kaikki muu yläkerrassa mennyttä, alakerrasta ei vielä tietoa. Rakenne ilmeisesti ja mahdollisesti sellainen, että venttiilit ei välttämättä hakkaa alakertaa pilalle. En ole koskaan ollut iloisempi kuultuani "takuuseen menee" ehtimättä edes ottaa asiaa puheeksi. Kannatti tarttua automyyjä koukkuun takuun pidentämisestä viiteen vuoteen!!!!

Juu, ja oireena lähinnä "ei lähde käyntiin kun kävin kaupassa". Nyt osasi yllättää auto omistajansa...

insinörtti
Viestit: 2686
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vähän aikaa sitten tuli avattua terassikausi yhden tutun kanssa. Hän vaihtoi vuosi sitten vanhasta Volvon farkusta melko tuoreeseen hybridicorollaan, joten kyselin kuulimisia. No, sellaiset 5 tonnia korjauskuluihin vajaan vuoden aikana ja julkinen liikenne tullut tutuksi. Joten auto menossa vaihtoon ja XC60 tilalle :shock:

Ensi meni tuulilasi. Unohdin kysyä, oliko vakuutusta. Saattoi tulla yllärinä nykyautojen hirvi/jalankulkijatutkilla varustettujen lasien hinta. Ei mennyt kuin elokuvissa, kun lasiliike ei saanut tunnistimia toimimaan, vaikka monta kertaa yritettiin. Pitkän väännön ja asiaankuuluvan kuluttaja-asiamiehellä uhkailun jälkeen auto lopulta merkkiliikkeeseen, josta diagnoosi "lasi asennettu pari mm vinoon".

Seuraavaksi sitten jotain muuta, olisiko ollut ohjaustehostin (muisti pätkii..) ja taas asiaankuuluvat väännöt, tällä kertaa autoliikkeen kanssa.

Seuraavaksi pakoputken lämmönvaihdin. Kustannusarvio 2,5 k€ ja takuu päättynyt pari kk aikaisemmin, joten aloitettiin pallottelu välillä artisti maksaa - autokauppa maksaa - menee maahantuojan piikkiin good will juttuna. Tässä kohtaa tuli myös mitta täyteen ja lähti autonvaihtoprojekti käyntiin. Siinä kohtaa, kun kaupat jo sovittu, tulikin tieto, että menee good will -juttuna, mutta tämä koskee vain sitä omistajaa, jonka hallussa auto oli, kun lämmönvaihdin sanoi poks. Eli täytyi ne kaupat perua/siirtää.

Lompakko ei lopulta keventynyt lähellekään 5 k€, kun iso osa kuluista siirtyi lopulta autoliikkeen/maahantuojan harteille, mutta tämän saavuttamiseksi sai hartaudella roikkua puhelimessa ja rustailla sähköposteja. Plus että auto oli yht. useamman viikon pois ajosta eikä sijaisautosta puhettakaan.

Edit: muisti palaa pätkittäin. Tuo lämmönvaihdin on myös osa pakoputkea, joka on kulutusosa ... eli ei itseasiassa lainkaan takuun / lisätakuun (jollainen tässäkin autossa taisi olla) alainen osa.
Viimeksi muokannut insinörtti, 26 Kesä 2025, 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Paikalla
FinPat
Viestit: 8547
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kivijärvi kirjoitti:
23 Kesä 2025, 22:30
Kolme ja puoli vuotta riitti nokkaketjulle.
Jos kilometrejä on alle miljoona niin pitää kyllä ihmetellä ketjun kestävyyttä, hihnakin kestää tuon.

Avatar
mattijus
Viestit: 5311
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

insinörtti kirjoitti:
26 Kesä 2025, 16:06
Edit: muisti palaa pätkittäin. Tuo lämmönvaihdin on myös osa pakoputkea, joka on kulutusosa ... eli ei itseasiassa lainkaan takuun / lisätakuun (jollainen tässäkin autossa taisi olla) alainen osa.
Selkeästi kaksiliiterinen versio. Tämä rajasi nuo vaihtoehdot itseltäni pois (ostimme siis paremman puoliskon kanssa vuosi sitten harmaan 1.8 liiterisen hybridigorollan).

Edit: eikö tuo ohjaustehostin olisi pitänyt mennä tojota relaksiin?
VMP

insinörtti
Viestit: 2686
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

mattijus kirjoitti:
26 Kesä 2025, 17:29
Edit: eikö tuo ohjaustehostin olisi pitänyt mennä tojota relaksiin?
Tehostin tai mikälie olikaan ymmärtääkseni menikin, mutta kai siitäkin tuli jumppaa, jos piti ensin saada lupa viedä auto vikadiagnoosiin, sitten anellaan korjauslupaa ja loppuviimeeksi auto korjaukseen. Joku näistä episodeista myös osui joulupyhiin, kuinkas muutoin.

Tämä heppu muuten työkseen tappelee kiinalaisten komponenttivalmistajien kanssa siitä, oliko laatu tällä kertaa ihan sitä mistä oli sovittu. Keskivertojantteri (esim. minä) olisi varmaan luovuttanut kesken ja niellyt tappionsa ainakin tuon lämmönsiirtimen osalta siinä kohtaa, kun kerrotaan, ettei kyseessä ole takuun/lisätakuun alainen osa.

BTW itsekin maksoin oppirahoja viime talvena V60 kanssa. Luulin säästäväni teettämällä xenonien vaihdon nyrkkipajassa. 3 kertaa autoa sinne kiikutin, kun valokuvio pävi. Aina vaihdettiin poltin, muttei auttanut. Merkkihuollossa selvisi, että oli ruhjottu polttimen kiinnitys.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11840
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:
26 Kesä 2025, 16:06
Lompakko ei lopulta keventynyt lähellekään 5 k€, kun iso osa kuluista siirtyi lopulta autoliikkeen/maahantuojan harteille, mutta tämän saavuttamiseksi sai hartaudella roikkua puhelimessa ja rustailla sähköposteja.
Et rohjennut vaivihkaa kysyä, että paljonko jäi selvitys- ja vääntöhommien tuntipalkaksi?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2686
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Veikkaan, ettei tienisti ollut niin kova, että olisi vapaaehtoisesti vapaa-aikaansa rahaksi tällä tapaa vaihtanut. Mutta pakko oli, kun nämä oli periaatekysymyksiä ja tarkan markan mies kyseessä.

Enemmän tällaisia tarvittaisiin. Jostain blogista äkkäsin hepun, joka sitkeästi kävi palauttamassa ja vaatimassa vaihtoa tai rahoja takaisin kaikista 9,95 € hintaisistakin vekottimista niiden hajottua. Ei siinä tuntipalkoille pääse, mutta tavoitteena oli heittää kapuloita rattaisiin kelvotonta rihkamaa myyville ja valmistaville. Liian moni vaan heittää vekottimen roskiin ja ostaa uuden tilalle = palkitsee rihkaman suoltajat.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11840
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos viiden tonnin laskusta voi jättää 2-3 tonnia muiden harmiksi, niin kyllä siinä jokusen tunnin saa töitä tehdä ja silti vielä "pääsee tuntipalkoille" (oikeastaan ei, kun pääosin saa lähinnä sovittua että muut tekevät työnsä kuten pitäisi). Toki olisi varmasti mieluummin ilman moisia tienestimahdollisuuksia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 979
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

FinPat:

Huoltotiskin toisella puolella tiedettiin/epäiltiin, että ketjun voiteluun liittyen öljynpaine tyhjäkäynnillä saattaa olla tuossa ranskalaisessa insinööritieteiden tuotoksessa tavoiteltua alempi, ketju pyörii siksi kuivana ja lopulta tekee lopullisen ratkaisun huomattavasti ennen miljoonaa. Takseissa etenkin tyhjäkäynti tappaa noita, mutta ei kuulemma normaalikäytössä ole yleensä murheenkryyni.

Tai sitten ne on temuttaneet ketjut hätäpäissään surulliseksi muodostuneen komponenttipulavuoden aikana. Auto sattuu olemaan vuosimallia -21-22.

lerppu
Viestit: 6329
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kesäautoilija kaipaa vinkkejä!

35 vuotta nuori Suzukin 1,6 litrainen bensarivinelonen hölmöilee. Muuten toimii kuin junan vessa. Paitsi että välillä kun lämpimänä käynnistää, jonkun sekunnin jälkeen tyhjäkäynti ryntää. Vain lämpimänä käynnistäessä, eikä ajossa aktivoidu tämä vika. Uudelleenkäynnistys auttaa. Jos ajaa ryntäävällä koneella, tyhjäkäynti pysyy 2000-2300 rpm.
Kaasarikone, muistilaatikon laari itsellä näiden kanssa aika pölyinen…

Mikä neuvoksi?

Avatar
Isola
Viestit: 2108
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tietoa ei ole, mutta käykö arvaus? Muistsakseni tuon ikäisissä on automaattiryyppy, ja se voi tehdä jänniä. Sen voisi kokeeksi yrittää ottaa pois käytöstä. Älä vain kysy miten.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Paikalla
FinPat
Viestit: 8547
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Voipi myös olla että 35 vuotiaan kaasarin läppä saattaa jumittaa lämpimänä. Ja muutenkin tuon ikäinen kaasari kyllä hyötyisi pura-ja-kokoa harjoituksesta.

lerppu
Viestit: 6329
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kiitän näkemyksistä! Automaagiryyppy voisi olla syyllinen - koska lämpimän kaasarikoneen saa käyntiin ilman polkimen painallusta, niin olen siten tehnytkin. Kone hyrähtää käymään, kierrokset tasoittuu n. 900rpm. On siinä useamman sekunnin, sitten lähtee nousuun koskematta kaasuun. Jää siiheen 2000+ rpm. Ei ryntää siitä ylös. Voi ajaa, mutta hieman kiusallista. Joten yleensä sammutan auton, yskähtelee hiljaiseksi (ei tarvii vaihteella + jarrulla sammuttaa). Uusiksi käymään, ja useimmiten ei tarvii toistaa - toimii tyhjäkäynti taas normaalisti. Eikä tosiaan ajossa tee tätä, vaan vaatii uudelleenkäynnistystä, jotta oire uusii. Siksi kaasuläppä voisi olla ok?

Ryhdyn siis googlaamaan miten ryyppäämisen saa loppumaan.

insinörtti
Viestit: 2686
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

lerppu kirjoitti:
29 Kesä 2025, 17:04
Kone hyrähtää käymään, kierrokset tasoittuu n. 900rpm. On siinä useamman sekunnin, sitten lähtee nousuun koskematta kaasuun. Jää siiheen 2000+ rpm. Ei ryntää siitä ylös. Voi ajaa, mutta hieman kiusallista.
Ei vika, vaan ominaisuus? Ainakin saman aikakauden T-merkissä automaagiryypyn sai pois päältä terävällä kaasupolkimen napautuksella. Periaatteessa automaagin pitäisi kai itsekin käännellä ryyppyä vähemmälle, mutta voi vähän tämä jumittaa.

BTW automaattiin yhdistettynä tällä sai aikaan yhden polkimen ajon. Nopeus säädettiin jarrulla :lol:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Elefant
Viestit: 246
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Elefant »

FinPat kirjoitti:
29 Kesä 2025, 15:23
Voipi myös olla että 35 vuotiaan kaasarin läppä saattaa jumittaa lämpimänä. Ja muutenkin tuon ikäinen kaasari kyllä hyötyisi pura-ja-kokoa harjoituksesta.
Minulla oli joskus 90-luvun alussa Swift 1.6 16v, jossa oli muistaakseni katalysaattori ja yksipisteruisku, Näyttää ihan kaasarilta, mutta mahdollistaa lambdasäädön seokselle. Saattaapi myös olla että muistan väärin.

lerppu
Viestit: 6329
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Sen verran pellin alle Suitsassa kurkkasin, että kaasari siellä asuu. Ilmanputsari oli erittäin siistissä iskussa, tulpat voisi olla hyvä vilkaista... Nokkahihna ja vesipumppu tuohon vaihdettiin oston yhteydessä (ja leimallakin Temu Jeep siinä käväisi). Muutoin siis hämmentävän tyytyväinen, ennenkaikkea ajamisesta aiheutuvaan hymyilyyn ja täydelliseen Somero-istuvuuteen. Mutta kiusallinen on tuo ryntääminen, pitää kokeilla startin jälkeen terävästi käskyttää polkimella automaagiryyppäämistä loppumaan! Mutta lienee purku- ja voiteluhommia tiedossa... Perjantaina ajelen möksälle, pitää katsoa jos siellä ehtisi auton kimppuun, muitakin proggiksia on. Kuten grillaaminen ja oluen juonti. Priorisointia, priorisointia. :roll:

Skodisti
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Kivijärvi kirjoitti:
23 Kesä 2025, 22:30
Alkaa tuntua, että Sitikan 1.5 blueHDI ei välttämättä kestä maailman loppuun asti. Kolme ja puoli vuotta riitti nokkaketjulle. Nokka-akselit ja kaikki muu yläkerrassa mennyttä, alakerrasta ei vielä tietoa. Rakenne ilmeisesti ja mahdollisesti sellainen, että venttiilit ei välttämättä hakkaa alakertaa pilalle. En ole koskaan ollut iloisempi kuultuani "takuuseen menee" ehtimättä edes ottaa asiaa puheeksi. Kannatti tarttua automyyjä koukkuun takuun pidentämisestä viiteen vuoteen!!!!

Juu, ja oireena lähinnä "ei lähde käyntiin kun kävin kaupassa". Nyt osasi yllättää auto omistajansa...
Tehdas jatkanut vastuutaan 10 vuoteen ja 240 tkm:n, toki huollot pitää olla tehtynä tietyissä rajoissa. Kuinkas sorsa, eli pisutankki voi? Sillekkin on myönnetty lisäturvaa, kuten myös Puretech moottoreille.

[url]https://www.largus.fr/actualite-automob ... D05llw/url]

sämpy
Viestit: 2576
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

lerppu kirjoitti:
01 Heinä 2025, 12:24
Sen verran pellin alle Suitsassa kurkkasin, että kaasari siellä asuu. Ilmanputsari oli erittäin siistissä iskussa, tulpat voisi olla hyvä vilkaista... Nokkahihna ja vesipumppu tuohon vaihdettiin oston yhteydessä (ja leimallakin Temu Jeep siinä käväisi). Muutoin siis hämmentävän tyytyväinen, ennenkaikkea ajamisesta aiheutuvaan hymyilyyn ja täydelliseen Somero-istuvuuteen. Mutta kiusallinen on tuo ryntääminen, pitää kokeilla startin jälkeen terävästi käskyttää polkimella automaagiryyppäämistä loppumaan! Mutta lienee purku- ja voiteluhommia tiedossa... Perjantaina ajelen möksälle, pitää katsoa jos siellä ehtisi auton kimppuun, muitakin proggiksia on. Kuten grillaaminen ja oluen juonti. Priorisointia, priorisointia. :roll:
Semmonenkin ajatus heräsi, että jos tuossa olisi sähköisesti tms ohjattu huohotinpuoli, eli syöttää ajossa huohotuskaasua ohi kaasuttimen suoraan jalkaan ja se siinä reistaisi ja laskisi tuolloin lisäilmaa. Tai jokin muu alipainevuoto joltain ohjatulta venttiililtä.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 979
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Skodisti: kiitos viestistäsi! Valaa uskoa Stellantista kohtaan kun vastuuta tehdyistä virheistä otetaan.

Sorsa vaikuttaa toimivan, mutta mites vika oirehtii? Joku valoshow ja kerrasta rikki vai jotain käytännön oiretta ennen lopullista ratkaisua?

Vastaa Viestiin