Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Kivijärvi
Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^^ Omakin "saalis" ë-C4X vaikuttaa tuon mukaan hyvältä. Mietin kuitenkin heti itse, että eihän tuossa oltu otettu kantaa mitenkään esimerkiksi ajettuihin ajokilometreihin. Yllä olevat muut muuttujat huomioidenkin olisi aika selkeää, että myös kilometreillä on osuutensa asiaan. Jostain lueskelin, että akku vanhenee ennen kaikkea ikääntyessään, ts. latausmäärät, -tavat, kulutus-/käyttötottumukset, kylmä-/kuumasyklit sen sellaiset vähemmän heikentäisivät akkua kuin alkuun on ajateltu. Tiedä sitten mikä totuus on. Toivottavasti kaiken karttuvankin tiedon mukaan Sitikka on osannut akun koota niin, että kestää vähintään sen mitä autokin.

Elefant

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Onko kellään kokemuksia tai onko Suomessa yleensäkään myynnissä V2H ominaisuudella varustettuja sähköautoja ja siihen sopivia latureita.
Mulle saattaisi alkaa olemaan kiinnostusta asennella aurinkopaneeleita pörssisähkölla toimivaan taloon, ja siihenhän sopisi mun mielestä ~100kWh.n V2H sähköauto kuin sian sorkka suutarin silmään.

FinPat

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Elefant kirjoitti:
26 Loka 2025, 10:26
Onko kellään kokemuksia tai onko Suomessa yleensäkään myynnissä V2H ominaisuudella varustettuja sähköautoja ja siihen sopivia latureita.
Mulle saattaisi alkaa olemaan kiinnostusta asennella aurinkopaneeleita pörssisähkölla toimivaan taloon, ja siihenhän sopisi mun mielestä ~100kWh.n V2H sähköauto kuin sian sorkka suutarin silmään.
Cupra Born, Kia EV9 ja Volvo EX90?

Kiassa ja Volvozsa jopa melkein tarpeeksi suuri akku jos 100 kWh on tavoitteena.

EDIT: Tuollahan on listaa: https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot- ... rbfAD5YohN

Polforea
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Elefant kirjoitti:
26 Loka 2025, 10:26
Äkkiseltään kuulostaa suunnitelmalta, mutta mieleen herää ainakin pari kysymystä/pointtia:
A) Millä meinaat ohjata auton akun hyödyntämistä pörssisähkön osalta?
B) Pelkäksi akuksi auto on kallis, mutta jos sitä käyttää myös autona, ei optimoinnit ja varavoimat toimi kun auto on liikenteessä. Kalliina päivänä pitää siis pysyä kotona tai liikkua jollain muulla, jotta saa hyötyä irti.
C) Sähköverkon näkökulmasta verkkoon syöttämään kykenevät laitteet lasketaan yhteen ja pitäisi ilmeisesti mahtua sähköliittymän rajoihin. Jos sähköliittymän on vaikka 3*25A eli yhteensä n. 17kW ja autolta saa ulos vaikka 11kW, niin paneeleiden invertteritltä ei saa irrota kuin se jäljelle jäävä 6kW.

Näiden pohjalta itse miettisin (ja mietin - odotan että mulle sopiva paketti pääsee markkinoille, kun haluan 3-vaihe varakäyntitoiminnon mutta en invertteriin integroitua sähköautolaturia) etenkin B-kohdan takia erillistä kotiakkua ja C-kohdan takia hybridi-invertteriä, jossa sekä akkusähköt että paneelisähköt tulee verkkoon yhden invertterin läpi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Elefant

Näin eläkeläisenä noi liikkumiset ei ole niin kelloon sidottuja, ja ajattelin järjestelmän toiminnot jättää V2H latausyksikön suunnittelijalle.
Tuskin noiden ohjelmointi kovinkaan monimutkainen homma nykyään liene.
Latausyksiköitä (V2H) ei vissiin ole kovin paljon tarjolla eikä kyllä V2H autojakaan. Sitäpaitsi jonkinlaisen sähköauton taitaa saada vastaavan kokoisen kotiakun hinnalla.
Facelift Fiiu 500e 47kWh kiinnostaisi muutenkin kakkosautona. Pidetään vaikka 159 QTronic ykköautona siinä kun on vasta 310tkm mittarissa. 8)
Ootellaan että kehitys kehittyy, minä uskon insinöörien suureen viisauteen :)

Garmund
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Elefant kirjoitti:
26 Loka 2025, 13:45
Näin eläkeläisenä noi liikkumiset ei ole niin kelloon sidottuja, ja ajattelin järjestelmän toiminnot jättää V2H latausyksikön suunnittelijalle.
Tuskin noiden ohjelmointi kovinkaan monimutkainen homma nykyään liene.
Latausyksiköitä (V2H) ei vissiin ole kovin paljon tarjolla eikä kyllä V2H autojakaan. Sitäpaitsi jonkinlaisen sähköauton taitaa saada vastaavan kokoisen kotiakun hinnalla.
Facelift Fiiu 500e 47kWh kiinnostaisi muutenkin kakkosautona. Pidetään vaikka 159 QTronic ykköautona siinä kun on vasta 310tkm mittarissa. 8)
Ootellaan että kehitys kehittyy, minä uskon insinöörien suureen viisauteen :)

Itelle ei tule mieleen vielä ainuttakaan V2H ("autosta taloon") autoa, tai no chademo autot. Sinänsä myös CCS2 standardi tukee tuota, mutta onko autoissa sitä vielä? + Tämä vaatii tota tukevan "kaksisuuntaisen" DC laturin, esim wallbox quasar 2. Toki tuo maksaa itsessään jo ~ 20 kWh akuston verran. (~ 5000 €)

Kuulin että kia ev9 olisi tulossa/olisi valmius 3 vaihe v2l (autosta kohteeseen/laitteeseen). Vaatii vielä vaan tyyppihyväksynnän eu alueelle.

Jos ostaa kotiakun pienemmältä toimijalta /muulta kun nämä ovelta ovelle kauppiaat, on hinta huomattavasti kalliimpi. Jos haluaa reservimarkkinoille osallistua, niin sitten saa olla tarkempi minkä laisen akuston ja invertterin hommaa.
Suoraan vaan suoraa

Polforea
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ohjelmointi sinänsä ei ole kovin suurta mystiikkaa, vaikka toki siinä olisi hyvä/kiva ottaa joitain parametrejä huomioon (esim. jos päivän keskihinta on alle 15snt/kWh, voidaan päästää akku 85% tasoon asti ja jos yli, voidaan päästää 50% tasoon asti tms) pelkän vuorokauden sisäisen puskuroinnin lisäksi.

Noita kotiakkuvehkeitä ihmetellessäni vaan olen noteerannut, että niissä tuota pörssisähköautomatiikkaa on monesti valmiina toteutettuna, mutta autoa akkuna käyttäviä en ole tuolleen bongannut enkä ihan tiedä miten se toimii (tarviiko jutella itse autolle vai riittääkö että käskyttää laturia jne), niin olen sen suhteen utelias.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Elefant

Itse olen sen verran yksinkertainen, että mielestäni tuollainen V2H- ja V2G-tekniikka sähköautossa yhdistettynä aurinkopaneeleihin, pörssisähköön ja vaikkapa tuuligeneraattoriin, taimihinvaan olisi nykyisellä invertteritekniikalla melko helppo toteuttaa. Ihminen (amerikkalainen!!) on käynyt jopa kuussa.

Nyt ingenjöörit älynnnystyröitä hieromaan. :wink:

spyykko
Car(s): GTV 2.0 TB

Viesti Kirjoittaja spyykko »

Garmund kirjoitti:
26 Loka 2025, 14:12

Itelle ei tule mieleen vielä ainuttakaan V2H ("autosta taloon") autoa, tai no chademo autot.
Ainakin ihan virallisestikin joka MEB mihin päivitetty vähintään ver. 3.5 softasta. Tosin niissä on pöljä rajoitus, 10.000 kWh saa negatiivista latausta ulos. Tästä on myös laskuri infotainmentissä. Ja 2-suuntainen DC:hän toimii tämän mukaan käytännössä ihan joka autossa: https://www.youtube.com/watch?v=ck3TveLsQdw.

Vai meinasitko että invertteri olisi autossa? Sellaista ei taida tosiaan vielä olla.
Garmund kirjoitti:
26 Loka 2025, 14:12
Tämä vaatii tota tukevan "kaksisuuntaisen" DC laturin, esim wallbox quasar 2. Toki tuo maksaa itsessään jo ~ 20 kWh akuston verran. (~ 5000 €)
Outoa on että yksikään aurinkokennoinverteritoimija ei ole integroinut 2-suuntaista laturia paneeli-invertteriin. AC-Latauksen lisääminen valmiiseen DC-> AC invertteriin olisi paljon pienempi kulu kuin invertterin lisääminen laturiin.

Vastaa Viestiin