Sille kun selviää, millaisessa seurassa vietät aikaasi, niin rauhassa olo saattaa olla jopa pysyvää.

Valvoja: Moderators
Sille kun selviää, millaisessa seurassa vietät aikaasi, niin rauhassa olo saattaa olla jopa pysyvää.

 . Joko joku laakeri tai rengas ilmaisee audioteknisesti olemassaolonsa ja etujarrut vähän täristää. Ei taaskaan mitään tekemätöntä, mutta kyllähän noihinkin saa joitain euroja ja tunteja upotettua.
. Joko joku laakeri tai rengas ilmaisee audioteknisesti olemassaolonsa ja etujarrut vähän täristää. Ei taaskaan mitään tekemätöntä, mutta kyllähän noihinkin saa joitain euroja ja tunteja upotettua. 
 
Ominaisuus ei näköjään estänyt hankintapäätöstä.Polforea kirjoitti: ↑10 Syys 2025, 22:17Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 20: Jaguar XF 20d AWD 2017
Sain jonkun mielenhäiriön ja hoksasin, että voisin ehkä sittenkin harkita jotain järkevää käyttöautoa. Näitähän ei montaa mallia ole, joten Chattiauton haku oli helppo raakata - lätkitään vaatimuksiin neliveto, koriksi porrasperä tai avo ja merkiksi Alfa Romeo tai Jaguar ja vuosimalli 2015 etiäppäin. Yllättäen Giulia Velocet tuppaa edelleen maksamaan hunajaa ja vaikka hieno auto onkin, niin jotenkin silti vähän kanittaa. Itsetuhoinen Ingenium puolestaan on viimeistään varmistanut, että nokipolttoiset Jaguarit ovat hukanneet hintaansa reilusti ja vähän päälle, joten niitä saa kohtuuvella. Pari XE:tä alkoi pohdituttamaan, mutta samaan hintaluokkaan sopii nykyään myös jokunen XF.
Kaksi ekaa ok-varusteltua XF:ää olivat valkoisia tlysillä sisustoilla, mutta kolmas näytti houkuttelevalta, joten päätin könytä koeajolle.
Sieltähän se löytyi autokaupan hallista vaihtoautojen piikkipaikalta. Pikainen tarkistelu viittasi että auto on siisti ja todennäköisesti hyvin pidettykin, kun molemmat rengaskierrot ovat ihan tunnettuja rengasmerkkejä (kesällä BF Goodrich, talvella Michelin), hyväpintaisia/-kuntoisia ja jopa kohtuullisen tuoreita (paistoleimat kesä '22, talvi '23). Myyjä pujotteli auton pihalle ja minä hyppäsin ruoriin.
Penkki, ratti ja ulkopeilit säätyvät tottakai sähköllä, joten suristelen ne kohdilleen. Ympäristö on sinänsä XE:stä tuttu, mutta selvästi tilavampi. Dieselin tärinä tuntuu vähän sisälle, mietin että onko tämä kynnyskysymys. Pyöräytän kuitenkin rullasta D:n päälle, nostan jarrun ja auto lähtee etenemään. Hyvin muistuu mieleen XE, jossa ei tarvinnut seisontajarrusta välittää - se toimi käytännössä täysin automaattisesti, kuten tässäkin. Iso kissapeto lähtee helposti ja rauhallisesti rymyämään liikkeelle.
2-litrainen, 180-hevosvoimainen dieselmoottori kuljettaa isoa koria yllättävän nätisti. Eihän se mikään raketti tietenkään ole, mutta helposti riittävä liikenteessä pärjäämiseen, eikä tämä nyt mikään race-auto muutenkaan oikein ole. Eihän?
Vantaan asfalttiviidakossa pujottelu herättää kyllä fiiliksen, että ei tämä mutkaan kääntäessä ehkä ihan XE ole, mutta ei vallan toivotonkaan. Myöhemmässä tulevaisuudessa tuttu mutkatie kertoi sitten totuutta, kun mielessä oli lähinnä, ettei tämän kokoisen auton pitäisi kääntyä ihan tällä tavalla. XF nuolee kaarteita kokoisekseen käsittämättömän innokkaasti ja haluaisi aina vähän lisää vauhtia siihen seuraavaan mutkaan. Silti pienessä Ingeniumissakin riittää menohaloja. Kyllä tässä ovat inssit miettineet jotain ihan muuta kuin kuljettajan äärimmäistä häirintää. Jaguar on tehty sekä ajettavaksi, että matkustettavaksi.
Palautan auton kauppaan ja jään miettimään, häiritseekö tyhjäkäynnillä sisään tuleva tärinä liikaa. Toisaalta suurimman osan autossaoloajasta olen liikkeellä jolloin tärinä ei tunnu ja toisaalta StartStop -automagia osaa sammuttaa moottorin paikallaan ollessa, joten todennäköisesti tärisevä aika jää melko vähälle. Lisäksi vetokoukku puuttuu, muutenhan tämä on varsin oiva peli.
No, olisiko tästä käyttöautoksi? Kyllä, ellei tyhjäkäyntitärinä häiritse liikaa. Jotain aiheen pohdinnasta voi päätellä muita ketjuista.
 .
 .Eikö Giilietta ole 4-zyl diesel?
On, mutta se on vaimon eikä mun niin en minä sillä paljoa aja. Eikä aja vaimokaan, ennenkö se vesipumppuongelma ratkeaa. Ja sekin tärisee ihan samalla tapaa.
Ei saisi kirjoitella tällaisia. Löydän itseni taas näin perjai-iltapäivästä selailemassa nettiautoa..


 
  Respect !
  Respect !
Olen ajanut ainakin kolme eri aitoa Q4:sta pasilalaiseen parkkihalliin ja ovat sopineet sinne vallan hyvin. Audeista en tiedä.
Tai no täsmennellään sen verran, että kyllähän ur-Quattro, A2 ja RS2 Avant sekä A1 Quattro ovat ihan hienoja.
Niin, olikos nää niitä kun oikea S4 tuli tontille niin lopettivat touhun?Vittorio Jano kirjoitti: ↑25 Loka 2025, 20:24Tai no täsmennellään sen verran, että kyllähän ur-Quattro, A2 ja RS2 Avant sekä A1 Quattro ovat ihan hienoja.
Totta. Järkiintyneenä varasinkin Bemarille huollon ja renkaanvaihdon. Jos ei ole rahallista arvoa, niin käyttöarvoa sitten.
Jawohl, ja kyllä tuo euroshopperversiokin toimittaa:

Käy ajamassa Junior Veloce jos aikanaan ajamisen hauskuus sinulle oli 156 GTA / Golf GTi / 205 GTi tyyppistä. Veloce on pieni katuhuligaani jopa 2020-luvulle.
Käyn, ihan jo yleissivistyksen ja mahdollisuuden tarjoamisen nimissä. Ajatus PSA-pohjaisesta patteri-SUVista ei kyllä erityisemmin sykettä nosta, mutta toisaalta palstaveljien ja -siskojen valistunut näkemys noteerataan asiaankuuluvan korkealle.
Tarina kertoo, että nuorimmassa autoilijasukupolvessa on vahva ryhmittymä retrokansaa, jotka hakevat juuri sitä hauskuutta, josta jopa tälläkin foorumilla on moni jo vapaaehtoisesti luopunut. Selvässä vähemmistössä ovat, mutta trendi on sen verran iso, että siitä on tehty jo jonkin verran numeroa. Ovat esimerkiksi kasariautojen ja vinyylilevyjen perään. Ehkä tulevaisuus ei sittenkään ole täysin tuhon oma.
Toki.
TurboJ kirjoitti:hauskuutta, josta jopa tälläkin foorumilla on moni jo vapaaehtoisesti luopunut.


Kyllä siinä patteripunkerossakin jossain vaiheessa on ruostetta ja akku lytyssä, veikkaan että sen harrastaminen kuntoon on vielä ikävämpää.Rasvis kirjoitti: ↑26 Loka 2025, 18:14Toki.
Toiset tuntevat sateen.
Toiset ajavat Skodalla.
TurboJ kirjoitti:hauskuutta, josta jopa tälläkin foorumilla on moni jo vapaaehtoisesti luopunut.
Itsehän en ole hauskuudesta luopunut, mutta näille edelliskorin Milanon (Juniorin) huvituksille ei aina tahdo riittää aikaa.
Totta puhuen tuo patteripunkero on kodinkoneena sen verran hyvä että vaikea kohtuudella haluta siltä mitään enempää. Maailma vaan on erilainen mutteriromantikon silmin, ja nykyiset käämikiesit on tehty ns. normaaleille ihmisille. Ehkä petropää-niche tulee vielä hoidettua kunhan leipä ja voi -markkina on ensin saturoitu.


On varmasti. Mutta ainakaan oma mielíkuvitukseni ei taivu siihen että noita tulevaisuudessa haluttaisiin isommin harrastaa. Käyttöesineitä. Tietty maailmasta löytyy joka sortin silitysrautaharrastajaa mutta ei noista ihan ilmiöksi asti ole.
En nauti, siksi käytän nenänhuuhtelukannua. On muuten hyvä hitsaamisen ja hiomisen jälkeen.

Aivan samaa mieltä ja 75 oli yksi niistä jotka herättivät innostukseni lopullisesti Alfa Romeoon.Rasvis kirjoitti: ↑27 Loka 2025, 10:05On varmasti. Mutta ainakaan oma mielíkuvitukseni ei taivu siihen että noita tulevaisuudessa haluttaisiin isommin harrastaa. Käyttöesineitä. Tietty maailmasta löytyy joka sortin silitysrautaharrastajaa mutta ei noista ihan ilmiöksi asti ole.
Vrt. aika moni katselee ajoittain telkkaria, mutta ei osaa tai edes halua alkaa siihen mitään kondensaattoreita vaihtelemaan. Kun se on rikki sen korjaa joku telkkarinkorjaaja, ja kun se ei enää ole rahallisesti kannattavaa se menee kierrätykseen.
Ja vaikka muuta voisi ihan perustellusti kuvitella niin Seiskavitskan hitsaaminen ei ole ikävää. Se on sitä harrastamista jota varten harrasteauto on hankittu. Kuka muka ei nauttisi kaivellessaan metallihilettä nenästä aina seuraavat pari päivää?
 
 
 
 Juur noin. Pieni harmitus tuli siitä, että hienoa autoaFinPat kirjoitti: ↑29 Loka 2025, 10:35Suuri Lao-Tzu on sanonut:
"Käytettyä autoa ostaessasi ostat edellisiä omistajia ja myyjää..."
Koska sinulla ei ole kiire niin etsi yksilö joka on oikeasti hyvä. Vaikka se maksaisi vähän enemmän niin TCO tulee halvemmaksi. Ja koska kyseessä on enemmän lelu kuin käyttöesine niin pitää muistaa että lelujen kanssa leikkimisen ei pitäisi harmittaa.

Sitten tuo ei sovi mullemutt kirjoitti: ↑30 Loka 2025, 09:21Tuostahan se löytyisi menopeli herrasmiehelle:
https://www.nettiauto.com/fiat/dino/153 ... =share-app
 
 