Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mutt
Viestit: 5914
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

lerppu kirjoitti:
17 Heinä 2025, 10:26
Seuraavaksi kun rouva alkaa monkuamaan seksiä, niin näytän sille tämän corollan moodi -keskustelun. Saan olla ainakin viikon ellei parikin rauhassa. :silly:
Sille kun selviää, millaisessa seurassa vietät aikaasi, niin rauhassa olo saattaa olla jopa pysyvää. :silly:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 12013
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 17: Jaguar XK 2007

Koska oli aihetta piipahtaa kaupungissa, niin samalla oli oiva tilaisuus käydä tutustumassa melkeen naapurikylässä myynnissä olevaan pikkukoneiseen kissapetoon. Tällä on hintalappu selvästi verrokkejaan alempi ja kuten odottaa saattaa, siihen on syynsä. Tai kuten auton alkuperäkielellä sanottaisiin, "There is a reason for that". Auton ilmoituksessa nimittäin kerrotaan rehellisesti, että auto on ameriikan ihmemaassa lunastettu - mutta tässä on juju, tätä nimittäin ei ole lunastettu kolaroinnin takia, vaan moottoririkon vuoksi. Se on konevikaisena raahattu Eurooppaan ja vaihdettu sijoilleen ehjä kone.

On siinä muutakin tekemistä ja sanottavaa, jos haluaa siistin tai hyvän, saatika molempia. Jo ennen koeajoa silmään osuu ainakin repsottavia verhoiluita, kulumareikä kuskin penkissä (se klassinen vyönpääreikä), vanhat renkaat, pientä maalivauriota oikeassa ovessa, vaihdekepin kulissi puuttuu yms. Ei mitään tekemätöntä, mutta sellaista missä on oma hommansa.

Ford-henkinen seepralasi häiritsee silmää, mutta ei nyt takerruta siihen. Muutamalla satasella saa kuitenkin läpinäkyvän tuulilasin asennettuna, joten sekin on tehtävissä. Alla pyörii Continentalin ExtremeContactit 19" koossa, takana 275 ja edessä 245 leveinä, olikohan profiilit 35 ja 40 vai 40 ja 45. Kuitenkin sellaiset kohtuumatalat sporttirenkaat jotka ei sovi Suomen teille ja joilla kuulemma ei tee täällä mitään. Penkin selkänoja ei kovin pystyyn nouse, muistaakseni tämä on ihan mallin ominaisuus. Myyjä käskee koeajolle, joten pitää tehdä työtä käskettyä: veekasi tulille ja baanalle.

Kauppa sijaitsee hiekkatien varrella, joten sorapintaan pääsee tutustumaan heti kättelyssä. Kasikone murisee mukavan rennosti ja sopivalla voimakkuudella, tässä on selvästi vakioputkisto. ZF:n 6HP vaihtaa asiallisesti ja GT-cruiserin henkeen sopivasti. Alusta nielee nimismiehenkiharat aivan järjettömän hyvin ja matkanteko on mukavaa, kuten tälläiseltä autolta sopii odottaa. Kruisailen isomman tien risteykseen, josta käännyn oikealle annostellen kaasua hieman vapaammin. Jagge singahtaa liikkeelle varsin nätisti ja asiallisesti luistoneston valon villkkuessa mittaristossa. Valo kuitenkin rauhoittuu nopeasti, samaan tahtiin kuin kaasujalka :D. Joko joku laakeri tai rengas ilmaisee audioteknisesti olemassaolonsa ja etujarrut vähän täristää. Ei taaskaan mitään tekemätöntä, mutta kyllähän noihinkin saa joitain euroja ja tunteja upotettua.

Koska auto jo liikkeen pihassa varoitteli vähäisestä bensamäärästä, emme tee kovin isoa lenkkiä. Tuntumaa autoon ehti kuitenkin saada, joten käännän ympäri ja suhaan takaisin liikkeen pihaan. Tsekkailemme vielä valot yms perusjutut ja turisemme myyjän kanssa vielä hyvän tovin autoista.

Kuva

No, olisiko tästä käyttöautoksi? Ehkä. Ensihätään tietää up to 2k€ laskua vaihtaa läpinäkyvä tuulilasi ja tuoreet gummid, sekä tietty toista moista jotta saa talvipyöräkierron hankittua. Sitten tietää satusia ja työtunteja hipistellä niitä pikkujuttuja, toisaalta elämää nähneelle autolle ei niin harmita näyttää lisää elämää. Siinä mielessä tämä olisi kyllä sellainen arkihelppo kulkine. Musta-musta väriyhdistelmä on lisäksi tylsä. En jättänyt vielä tarjousta, pitää vähän pohdiskella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 12013
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olisiko tästä käyttöautoksi?Osa 18: Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.2JTDm 2018

Vaimon Giulia piti siirtää paikasta toiseen ja homma lankesi minulle, joten otin homman samalla koeajon kannalta. Istahdin autoon ja penkki oli tutusti kolmannessa kerroksessa. Surruutin sen sähkömoottorilla kellariin ja koin jotain, mitä en ole kovin monessa autossa kokenut - siirsin nimittäin penkkiä ylöspäin! Yleensä se saa mulla olla ihan ala-asennossa. Miinusmerkintä annetaan yhä siitä, että edes Velocen penkissä ei ole kallistuksen säätöä, mutta onneksi siitä löytyy ihan sopiva asento ilmankin. Velocen penkki on vähintään valovuoden Superin penkkiä edellä, aivan eri maata.

Koska auto on vielä sen verran alkupään sarjaa ettei EU-säännökset ole ehtinyt pilata kaikkea, pysyy DNA-valitsin paikallaan ja on valmiiksi D:llä. Peruuttelen kaverin pihasta lievästi ylämäkeen ja käytös on hieman töksähtelevää. Pyöräytän DNA:n A:lle, jotta aski luistattaa turbiinia enemmän ja poljinkarttakin joustaa pehmeämmin ja peruuttelu on kivempaa. Eteenpäin kääntyessä D takaisin sisään ja matkaan.

Velocen vakiokuntoinen 210hp moottori vetää kuten ikäiseltään dieseliltä odottaa saattaa - pienet viiveet kuuluvat asiaan eikä näillä tehoilla sinänsä kuuhun mennä, mutta matkantaitto on jouhevaa. Tämä on itse asiassa mukavampi kuin softattu takaveto oli, kun kone on jotenkin pehmeämpi. Yllättäen tämä kuitenkin on myös hauskempi, ehkä väännön lasku kierrosten noustessa on rauhallisempi.

Viime aikoina on tullut liikuttua lähinnä avoilla ja katto auki, niin ulkomaailmasta eristävä peltikoppi maskeeraa vauhdin hyvin ja tulee helposti "oho" -efekti kun katsoo vauhtiviisaria. Satasen maantiellä matka taittuu mukavasti, leppoisasti ja hiljaisesti (toki, viime aikoina on tuuli suhissut korvissa ja nyt ei). Ohitan yhden matkailuauton ja vaikka kiihtyvyys ei ole räjähtävää eikä pörinä kuulu naapurikylälle, niin ohi pääsee vaivatta. ZF:n kasiportainen latoo pykälää tiskiin kuin ihmisen mieli, kickdownia ei tarvi odottaa ja isommatkin pykälät löytyvät ripeästi mutta pehmeästi. Tälläinen automaattilaatikon kuuluu olla.

Radiosta soi Nova. Vakiomallin äänentoisto on yllättävän kelvollinen. Ei se nyt sentään mitään hifiä ole, mutta jos tälläisen ostaisi talvella, voisi audiopäivitystä jaksaa odottaa kesään asti.

Kuulemma kaikki hyvä loppuu aikanaan. Niin onneksi myös kaikki tylsä, joten käännän suoralta tieltä mutkaisemmalle osuudelle. Velocegiulia nauttii mutkia kuten Alfa Romeon kuuluukin. Yksi, toinen, kolmas... Auto haluaa joka mutkaan lisää vauhtia, mutta minä himmailen kattellessani että pitäisi nyt lakiakin noudattaa. Ohjaus tuntuu paremmalta kuin takavedossa, rengastus saattaa vaikuttaa vahvasti. Seuraava mutka lähestyy, pieni jarrutus, vasemmasta vaihdeläpyskästä sisään pienempi pykälä (jota muuten ei tarvitse odottaa, krhm). jalka jarrulta kaasulle ja mutka vedolla läpi. Auto nauttii, kuski nauttii. Ai että, näin Alfan kuuluu toimia. Seuraava mutka, pieni jarrutus ja testiluontoisesti pudotan kaksi pykälää pienemmälle (taaskaan ei tarvi odottaa), jarrulta kaasulle, taas mutka vedolla läpi. Takaovelliseksi ja näinkin korkeaksi autoksi käytös on mahtavaa.

Kolmen pykälän pudotusta pitää hetki odottaa, ilmeisesti se ei ole kovin oletettu tilanne. Aski kuitenkin tajuaa tämänkin pyynnön nopeammin kuin mittaristo, joka vielä ihmettelee siinä kohtaa kun kolmosella on jo veto päällä kutoselta lähdettyä. Tälle ei ollut mitään tarvetta, mutta pitihän se testata kun tilaisuus salli.

Ilta hämärtyy ja kauriitkin alkaa pomppia tiellä. Tässä kohtaa olisi kiva, jos autossa olisi ihan oikeat valot. Ei siinä, 25W xenonit on yllättävän ookoot, mutta kyllähän siinä tulee Räyfän kuutta kaukovaloa satasen reffeillä ikävä. Toisaalta, niin tulee monen muunkin auton ratissa. Yhtään oikeasti tiukkaa jarrutusta ei tarvi tehdä, mutta yhden kohtalaisen tuuppasen pysyen vielä etäällä metsäkauriista. Auto tosin on eri mieltä - huomaan oranssia valoa vilkkuvan auton ympärillä eli hätäjarruindikaattori siis kuitenkin heräsi, mielestäni jopa yllättävän helposti.

No, se kaikki hyväkin loppuu aikanaan, joten pistän vilkun oikealle ja käännyn kotikujalle. Peruuttelen Velocen pihaan parkkiin ja totean tyytyväisenä, että tärkeimmällä on allaan oikeasti hyvä auto, joka tekee mitä kuski käskee. Hallittavuus on turvallisuutta.

No, olisiko tästä käyttöautoksi? Kyllä. Jos haluaisin päivittää käyttöautoni umpikoriseen, niin olisi oikeasti vaikea valita Giulia Velocen ja XE AWD:n välillä - todennäköisesti näistä päätyisi pihaan se, josta löytiyisi aikaisemmin sopiva yksilö. Toistaiseksi 159 saa kuitenkin hoitaa sitä roolia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2719
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vuokraamoarpajaisista tällä kertaa käteen Volvo XC40, jolle B3 tyyppimerkinnästä huolimatta kuuluu juottaa dieselin sijaan bensaa :silly:

Luulin saaneeni ns. päävoiton, ainakin edelliseen "C-segmentin auto = Yaris Cross" verrattuna. Alku oli lupaava, avaimeton lukitus check, sähköinen takaluukku check. Auto on ulkomitoiltaan kohtuullisen kokoinen, mutta takakontti on iso, suurempi kuin V60 farkussa ... vertailukohtana siis tässä ex (RIP) V60 Summun vm -16.

Kojelaudan yleisilmeessä ja materiaaleissa n. 20 vuoden loikka tyylillisesti (V60 ehtaa norsumuovia) ja navigaattorin osalta siirryyttiin suunnilleen kivikaudelta avaruusaikaan. Ensimmäinen takaisku penkeistä - V60 nahkajakkarat olivat kivan näköiset ja erinomaiset istua. XC40 fiilis enemmän kirkonpenkkitasoa - sivuttaistuet on, mutta 75 kg elopaino ei riitä niiden hyödyntämiseen - tarttis kasvaa ihmisenä n. 50 kg verran.

Kaistapäävahdit yms. pois ja matkaan. Hitailla nopeuksilla ajo ei tuntunut ihan yhtä tahmealta kuin V60 kanssa. Jälkikäteen syyksi paljastui kaksoiskytkinloota vs. alle 60 nopeuksissa koko ajan luistava öljynlämmitin. Tosin ohitustilanteisa yms. reagointi toivomuspolkimeen oli välillä verkkaista - ei osaa tämä loota tiputella vaihteita alaspäin yhtä ketterästi kuin Giulieten TCT (D-tilassa).

Ohjaus älyttömön kevyt ja täysin tunnoton, kuin ohjauspyörä ei olisi kiinni missään eikä tilanne kohentunut vauhdin kasvaessa. Ei V60 myöskään hirveästi kehuja ansaitse ohjaustunnossa, mutta tässä on silti otettu askel taaksepäin. Valikoista sentään löytyy 2 vaihtoehtoa; tolkuttoman kevyt ja tunnoton sekä hieman tahmea ja tunnoton....

Todellinen järkytys oli kuitenkin luvassa, kun pääsin vauhtiin. Auto ryhtyi jatkuvalla syötöllä tempomaan ohjauspyörää milloin mihinkin suuntaan. Vaikka kaikki ohjausavustimet valikoista pois päältä! Kiva diagnosoida tällaista vauhdissa, parantaa todella paljon keskittymistä liikenteeseen.... lopulta selvisi, että vakkarissa oletuksena, että kytketään ohjausavustin samalla päälle (vaikka toiminto muutoin kytkettynä pois) -> pitää vaihtaa toisenlainen toimintamoodi myös vakionopeussäätimeen. Kiva pommi just vuokra-autoon tällainen.

To ajelut loppuun ilman suurempia ongelmia. Pe ajoin kesämökille ja mainasin menettää järkeni. Pimpimpim jokaisen liikennemerkin kohdalla ja kerran minuutissa ihan vaan huvin vuoksi, koska asetettu nopeus 5 km/h yli rajoituksen ja todellinen nopeus 1 km/h yli. Vaikka KAIKKI pimpottimet rapsittuna valikoista pois päältä. Uudenlainen versio kiinalaisesta vesitippakidutuksesta.

Ja kun niihin valikoihin nyt pakotetusti tuli tutustuttua, niin ihan olematon kustomoitavuus. Näitä ääniä päälle/pois ja ohjaustehostuksen voimakkuus, ei sieltä juuri muuta löydy. Esim mittaristonäkymä ei lainkaan muokattavissa ja aika vähän tietoa sinne saa isosta (12"?) näytöstä huolimatta. Eihän tässä vehkeessä edes ole ajotietokonetta! Siis ei enää löydy hetkellistä kulutusta eikä trip A/B kulutuksia erikseen, kuten kaikissa autoissani on viimeiset 20 vuotta ollut!

La 350 km ajoa työkeikan tiimoilta. Menomatkalla siunattu hiljaisuus, vaikka en pe jäljiltä muuttanut mitään asetuksia. Paluumatkalla auto pimpotteli alkuun 5 min ja vaikeni sitten. Mene ja hahmota.

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran ja tämä kerta meni penkin alle. Nyt ei enää pelasta, että tankillisella taitaa päästä sen 700 km mitä auto lupasikin jne.

Edit: Huoh. Ihan OK auto maantieajoon. Kohtuu hiljainen pl kaikkein karkeimmilla asvalttipinnoilla, takapenkillä & kontissa piisaa tilaa, mutta nämä ajohaittajärjestelmät. Su paluumatkalla ensin varttitunti pimpotusta, sitten tunnin hiljaisuus, mutta juuri ennen perillepääsyä alkoi pimpotus uudelleen. Kaasupolkimen vaste tuntui alusta alkaen kummalliselta. Kevyellä painalluksella auto lähtee innokkaasti liikkelle, mutta vauhti hyytyy pian eikä kaasupolkimen liikeradan seuraava kolmannes tee yhtään mitään. Sitten kun on melkein lappu lattiassa alkaakin tapahtua jo liikaa.

Tarkemmassa tutkimuksessa selvisi, että autossa on 4 toimintatilaa

1) vakionopeussäädin ja ajoavustin päällä = auto vatkaa ohjauspyörää vimmalla puolelta toiselle

2) pelkkä vakionopeussäädin päällä, toimii OK, mutta välillä auto pimputtaa koko ajan, jos astettu nopeus on > nopeusrajoitus (...auton mielestä, siis liikennemerkkien tunnistuksen / kartta-aineiston arpoma nopeusrajoitus)

3) nopeudenrajoitin käytössä, ylärajan saa ihan omakätisesti asettaa

4) nopeudenrajoitin "pois päältä", samoin vakkari -> auto pyrkii automaattisesti rajoittamaan nopeuden nopeusrajoituksen mukaiseksi (ja auton tulkinta rajoituksesta voi ihan hyvin olla 30 km/h 70-rajoitusalueella ja se todellinen nopeus toki rajataan mittarivihreen eli 3-4 km/h verran rajoitusta alemmaksi)... ja tämän rajan yli pääsee käytännössä vain kick down toiminolla

Kylläpä on saatu ajo helpoksi ja turvalliseksi tällä tavoin.... :drinking:
Viimeksi muokannut insinörtti, 18 Elo 2025, 18:51. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

lerppu
Viestit: 6371
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

iX1
Hyvää:
-BMW
-Ohjaustuntuma ok
-M-alusta tunnokas mutta ei kova
-Suorituskyky tässäkin patterimallissa kohdallaan, lähtee kuin pelle tykistä.
-Rangea e-troniin tottuneelle aivan tolkuttomasti

Huonoa:
-Ruma sisältä ja päältä
-Laatu on vapaapudotuksessa
-Seksitön

Rouva oli koeajon lopulla jo huolissaan että kai se on siellä se 2-sarjalainen vielä odottamassa, että eihän ne voi pakottaa vaihtamaan. Ei voineet.

Avatar
Polforea
Viestit: 12013
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 19, Peugeot 2008 hybridi

Kesälomareissun vähän pätkiessä sain valitettavasti kunnian tutustua ranskalaiseen kansanmalliin. Nykytyyliin kyseessä on kerrostalo, ohjaamon ollessa toisessa kerroksessa.

Pösö hyrähtää helposti käyntiin ja käy sinänsä ihan nätisti. Ei mitään hajua mikä moottori siellä on, tärinää ei juuri tunnu eikä juuri mitään kuulu. Suuntavalitsin D:lle ja baanalle, pian käy ilmi ettei siellä juuri mitään myöskään tapahdu.

Joku etäinen linkki oikeanpuoleisesta polkimesta lie vetoyksikköön, koska poljinta painamalla saa joltistikin viiveisesti kerättyä lisää vauhtia. Mittaristossa viisari heiluu POWER-alueelle ja tappiin asti, mutta muualla se poweri ei oikein näy.

Joku etäinen linkki lie myös vasemman etumatkustajan edessä olevasta rinkulasta suuntayksikköön, koska rinkulaa kääntelemällä joltistikin viiveisesti suunta muuttuu. Kun löytää kaistavahdiksikin kutsutun uratutkan päälläolovalitsimen auton uumenista, suuntavakavuus hieman paranee ja ohjaustuntuma muuttuu vähän vähemmän oudoksi.

Ranskalainen mukavuus on läsnä vähän vaihtelevasti, mutta vähän. Istuin ei ole ihan hirveä, mutta kallisteleva laiva keräilee kyllä tehokkaasti sisälle asti kaikki tien saumat ja epätasaisuudet, jonka lisäksi auto nypyttää vähän jatkuvasti.

Kulutus on sentään aisoissa, kun 400km ajon jälkeen tankkaan autoon karvan yli 20 litraa. No, ei kai se voi paljoa viedä jos ei se paljoa annakkaan.

No, olisiko tästä käyttöautoksi? Ei olisi. Joka kerta, kun olen ajanut esim. Skodaa tai Teslaa, olen hyvin ymmärtänyt että miksi ihmiset niitä ostaa. Tällä kertaa en ymmärrä, miksi kukaan ostaisi tälläistä pösöä, ellei se ole oikeasti ihan todella, todella halpa. Tämän palautus oli yksi reissun kohokohtia ja seuraavat 3500km 26-vuotiaalla Mazdalla yhtä juhlaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 12013
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 20: Jaguar XF 20d AWD 2017

Sain jonkun mielenhäiriön ja hoksasin, että voisin ehkä sittenkin harkita jotain järkevää käyttöautoa. Näitähän ei montaa mallia ole, joten Chattiauton haku oli helppo raakata - lätkitään vaatimuksiin neliveto, koriksi porrasperä tai avo ja merkiksi Alfa Romeo tai Jaguar ja vuosimalli 2015 etiäppäin. Yllättäen Giulia Velocet tuppaa edelleen maksamaan hunajaa ja vaikka hieno auto onkin, niin jotenkin silti vähän kanittaa. Itsetuhoinen Ingenium puolestaan on viimeistään varmistanut, että nokipolttoiset Jaguarit ovat hukanneet hintaansa reilusti ja vähän päälle, joten niitä saa kohtuuvella. Pari XE:tä alkoi pohdituttamaan, mutta samaan hintaluokkaan sopii nykyään myös jokunen XF.

Kaksi ekaa ok-varusteltua XF:ää olivat valkoisia tlysillä sisustoilla, mutta kolmas näytti houkuttelevalta, joten päätin könytä koeajolle.

Sieltähän se löytyi autokaupan hallista vaihtoautojen piikkipaikalta. Pikainen tarkistelu viittasi että auto on siisti ja todennäköisesti hyvin pidettykin, kun molemmat rengaskierrot ovat ihan tunnettuja rengasmerkkejä (kesällä BF Goodrich, talvella Michelin), hyväpintaisia/-kuntoisia ja jopa kohtuullisen tuoreita (paistoleimat kesä '22, talvi '23). Myyjä pujotteli auton pihalle ja minä hyppäsin ruoriin.

Penkki, ratti ja ulkopeilit säätyvät tottakai sähköllä, joten suristelen ne kohdilleen. Ympäristö on sinänsä XE:stä tuttu, mutta selvästi tilavampi. Dieselin tärinä tuntuu vähän sisälle, mietin että onko tämä kynnyskysymys. Pyöräytän kuitenkin rullasta D:n päälle, nostan jarrun ja auto lähtee etenemään. Hyvin muistuu mieleen XE, jossa ei tarvinnut seisontajarrusta välittää - se toimi käytännössä täysin automaattisesti, kuten tässäkin. Iso kissapeto lähtee helposti ja rauhallisesti rymyämään liikkeelle.

2-litrainen, 180-hevosvoimainen dieselmoottori kuljettaa isoa koria yllättävän nätisti. Eihän se mikään raketti tietenkään ole, mutta helposti riittävä liikenteessä pärjäämiseen, eikä tämä nyt mikään race-auto muutenkaan oikein ole. Eihän?

Vantaan asfalttiviidakossa pujottelu herättää kyllä fiiliksen, että ei tämä mutkaan kääntäessä ehkä ihan XE ole, mutta ei vallan toivotonkaan. Myöhemmässä tulevaisuudessa tuttu mutkatie kertoi sitten totuutta, kun mielessä oli lähinnä, ettei tämän kokoisen auton pitäisi kääntyä ihan tällä tavalla. XF nuolee kaarteita kokoisekseen käsittämättömän innokkaasti ja haluaisi aina vähän lisää vauhtia siihen seuraavaan mutkaan. Silti pienessä Ingeniumissakin riittää menohaloja. Kyllä tässä ovat inssit miettineet jotain ihan muuta kuin kuljettajan äärimmäistä häirintää. Jaguar on tehty sekä ajettavaksi, että matkustettavaksi.

Palautan auton kauppaan ja jään miettimään, häiritseekö tyhjäkäynnillä sisään tuleva tärinä liikaa. Toisaalta suurimman osan autossaoloajasta olen liikkeellä jolloin tärinä ei tunnu ja toisaalta StartStop -automagia osaa sammuttaa moottorin paikallaan ollessa, joten todennäköisesti tärisevä aika jää melko vähälle. Lisäksi vetokoukku puuttuu, muutenhan tämä on varsin oiva peli.

No, olisiko tästä käyttöautoksi? Kyllä, ellei tyhjäkäyntitärinä häiritse liikaa. Jotain aiheen pohdinnasta voi päätellä muita ketjuista.

Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
karila
Viestit: 1343
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

Polforea kirjoitti:
10 Syys 2025, 22:17
Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 20: Jaguar XF 20d AWD 2017

Sain jonkun mielenhäiriön ja hoksasin, että voisin ehkä sittenkin harkita jotain järkevää käyttöautoa. Näitähän ei montaa mallia ole, joten Chattiauton haku oli helppo raakata - lätkitään vaatimuksiin neliveto, koriksi porrasperä tai avo ja merkiksi Alfa Romeo tai Jaguar ja vuosimalli 2015 etiäppäin. Yllättäen Giulia Velocet tuppaa edelleen maksamaan hunajaa ja vaikka hieno auto onkin, niin jotenkin silti vähän kanittaa. Itsetuhoinen Ingenium puolestaan on viimeistään varmistanut, että nokipolttoiset Jaguarit ovat hukanneet hintaansa reilusti ja vähän päälle, joten niitä saa kohtuuvella. Pari XE:tä alkoi pohdituttamaan, mutta samaan hintaluokkaan sopii nykyään myös jokunen XF.

Kaksi ekaa ok-varusteltua XF:ää olivat valkoisia tlysillä sisustoilla, mutta kolmas näytti houkuttelevalta, joten päätin könytä koeajolle.

Sieltähän se löytyi autokaupan hallista vaihtoautojen piikkipaikalta. Pikainen tarkistelu viittasi että auto on siisti ja todennäköisesti hyvin pidettykin, kun molemmat rengaskierrot ovat ihan tunnettuja rengasmerkkejä (kesällä BF Goodrich, talvella Michelin), hyväpintaisia/-kuntoisia ja jopa kohtuullisen tuoreita (paistoleimat kesä '22, talvi '23). Myyjä pujotteli auton pihalle ja minä hyppäsin ruoriin.

Penkki, ratti ja ulkopeilit säätyvät tottakai sähköllä, joten suristelen ne kohdilleen. Ympäristö on sinänsä XE:stä tuttu, mutta selvästi tilavampi. Dieselin tärinä tuntuu vähän sisälle, mietin että onko tämä kynnyskysymys. Pyöräytän kuitenkin rullasta D:n päälle, nostan jarrun ja auto lähtee etenemään. Hyvin muistuu mieleen XE, jossa ei tarvinnut seisontajarrusta välittää - se toimi käytännössä täysin automaattisesti, kuten tässäkin. Iso kissapeto lähtee helposti ja rauhallisesti rymyämään liikkeelle.

2-litrainen, 180-hevosvoimainen dieselmoottori kuljettaa isoa koria yllättävän nätisti. Eihän se mikään raketti tietenkään ole, mutta helposti riittävä liikenteessä pärjäämiseen, eikä tämä nyt mikään race-auto muutenkaan oikein ole. Eihän?

Vantaan asfalttiviidakossa pujottelu herättää kyllä fiiliksen, että ei tämä mutkaan kääntäessä ehkä ihan XE ole, mutta ei vallan toivotonkaan. Myöhemmässä tulevaisuudessa tuttu mutkatie kertoi sitten totuutta, kun mielessä oli lähinnä, ettei tämän kokoisen auton pitäisi kääntyä ihan tällä tavalla. XF nuolee kaarteita kokoisekseen käsittämättömän innokkaasti ja haluaisi aina vähän lisää vauhtia siihen seuraavaan mutkaan. Silti pienessä Ingeniumissakin riittää menohaloja. Kyllä tässä ovat inssit miettineet jotain ihan muuta kuin kuljettajan äärimmäistä häirintää. Jaguar on tehty sekä ajettavaksi, että matkustettavaksi.

Palautan auton kauppaan ja jään miettimään, häiritseekö tyhjäkäynnillä sisään tuleva tärinä liikaa. Toisaalta suurimman osan autossaoloajasta olen liikkeellä jolloin tärinä ei tunnu ja toisaalta StartStop -automagia osaa sammuttaa moottorin paikallaan ollessa, joten todennäköisesti tärisevä aika jää melko vähälle. Lisäksi vetokoukku puuttuu, muutenhan tämä on varsin oiva peli.

No, olisiko tästä käyttöautoksi? Kyllä, ellei tyhjäkäyntitärinä häiritse liikaa. Jotain aiheen pohdinnasta voi päätellä muita ketjuista.

Ominaisuus ei näköjään estänyt hankintapäätöstä.
Tärinään voi ottaa myös toisen ajattelumallin: autossa on hierontatoiminto vakiona :-D .
- Kari

Avatar
hjpp
Viestit: 2039
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tai vaihtaa tyypillisesti väsähtävät moottorin tukikumit.

Avatar
Polforea
Viestit: 12013
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ihan normaali 4zyl dieselin tärinä se on, jos tukikumit olisi rikki niin vatkaisi paljon kovemmin. Mulla vaan verrokkeina on bensa-V-vapareita ja niistäkin ainoa alle 8zyl on poikittain joten sen värinä ei tule koriin samalla tapaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8781
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
11 Syys 2025, 18:02
Ihan normaali 4zyl dieselin tärinä se on, jos tukikumit olisi rikki niin vatkaisi paljon kovemmin. Mulla vaan verrokkeina on bensa-V-vapareita ja niistäkin ainoa alle 8zyl on poikittain joten sen värinä ei tule koriin samalla tapaa.
Eikö Giilietta ole 4-zyl diesel?

JTa
Viestit: 23
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:18
Car(s): Brera 2.4
147 2.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JTa »

Vielä kuukausi sitten omistin samanlaisen XF:n väriä myöten, takaveto tosin. Tuo omanikin alkoi ihan yhtäkikiä liikennevaloissa tärisemään tyhjäkäynnillä. Syyksi paljastui toisen alipaineohjatun moottorin tukikumin rikkoutuminen. Irrotin nuo molemmat ja testasin ne alipainepumpulla. Rikkinäinen suhisi läpi, eli jokin kalvo tukikumin sisältä ilmeisesti oli rikki. Ehjänä tuo oli tyhjäkäynnilläkin aivan tärinätön. Toinen mahdollinen tärinän saattaa kait olla pakoputkeen loppuupäässä oleva tärinänvainmennin.

Avatar
Polforea
Viestit: 12013
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
11 Syys 2025, 18:42
Eikö Giilietta ole 4-zyl diesel?
On, mutta se on vaimon eikä mun niin en minä sillä paljoa aja. Eikä aja vaimokaan, ennenkö se vesipumppuongelma ratkeaa. Ja sekin tärisee ihan samalla tapaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Gusse
Viestit: 991
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & E-Tron 55 -21 & Miata -90 ex: XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, 460 -87, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Ei kyllä muistaakseni F-Pacessa myöskään tuntenut mitään ingeniumin tärinää tyhjäkäynnillä korissa tai ratissa.

Gasket
Viestit: 1453
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Polforea kirjoitti:
10 Syys 2025, 22:17
Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 20: Jaguar XF 20d AWD 2017
Ei saisi kirjoitella tällaisia. Löydän itseni taas näin perjai-iltapäivästä selailemassa nettiautoa..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 8781
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Pikavertailu MB EQE - Possu Taycan CT nyt kun Possulla on jo ehtinyt ajamaan sen reilut 1000km ja MB mielikuvat vielä tuoreena muistissa.

EQE on hiljainen tankki mukavuuspainotteisella jousituksella ja tunnottomalla ohjauksella. Suoralla maantiellä kulkee kuin ajatus eikä tarvitse juurikaan ajaa, menee rampeissa ja rauhallisissa kurveissa nätisti jos vain saa valittua linjan niin että jousitukseen pääsee nojaamaan tasaisesti ja ratin asentoa ei tarvitse liikaa eikä liian nopeasti muuttaa. Hiljaisin auto jota olen ajanut, varsinkin maantienopeuksilla. Adaptiivinen tasanopeuden säädin ja ajovalot toimivat todella hyvin. Koska ohjaus on hitaahko ja tunnoton niin maantiellä auto ei helposti kiemurtele. Liukkaalla maantiellä hakkaa Tesla Model 3 (Gen 1) ajettavuudessa kirkkaasti.

Sitten kun jos yrittää aktiivisesti ajaa mutkaisemmalla tiellä EQE sanoo päättäväisesti "Nein!" ja heittäytyy ensiksi tahmean oloiseksi kunnes alkaa puskemaan koko 2500kg elopainollaan.

On mitäänsanomattoman näköinen ulkoa. Ei ehkä välttämättä aktiivisesti ruma mutta ei ainakaan mikään kaunotar mistään kulmasta katsoessa. AMG Line sisustus on arvokkaan oloinen ja mukava paikka istua jos pitää alcantarasta. Hiplaushärpäkkeet ratissa ja keskikonsolissa taas ovat surkeita käytettävyydeltään, onneksi suurimpaan osaan niitä toiminteita oppi käyttämään kiertotien kautta mutta ne mitä oli pakko hiplata olivat siis ärsyttäviä käyttää. Itse ratti sopi käteen kyllä hyvin vaikka ratinkehä olikin tavallisen paksu. Niin, ja auto on isohko ja sisälle mahtuu ihmisiä mutta tavaratila ja varsinkin takaluukun reikä ovat pienehköjä.

Pääsääntöisesti kotona ladattavan sähköauton kanssa kulutus on taloudellisesti ihan se ja sama mutta range vs keskimääräiset päivätaipaleet ratkaisevat. Teslaan verrattuna kulutus oli kova mutta range sama. Koska isompi akku.

CT on äänekkäämpi, mukaan lukien typerät kaiuttimien kautta tuleva vinkuminen. Onneksi fake-äänet saa pois päältä. Ilmajousituksesta huolimatta EQE oli selvästi mukavuuspainotteisempi, CT on monin tavoin karumpi. Jos EQE:n kulutus oli kova niin CT se vasta syöppö onkin. Tosin tämän viikon olin Lontoossa ja lentokentällä P5 kaikki tolppapaikat tyypilliseen tapaan varattuja joten yhdellä latauksella taittui reilut 340km, lähes koko matka moottoritietä, eikä ainakaan alinopeutta ajaen. 01:46 tänä aamuna kun laittoi katoksessa CT:n lataukseen niin mittarin mukaan jäljellä olisi noin 40km eli kesäkelimoottoritietä näyttäisi pääsevän noin 380km. Jäljellä olevan rangen arvioinnissa CT on paljon tarkempi kuin EQE ja varsinkin Tesla joka oli todella optimistinen omista kyvyistään. Samaten nopeusmittari on tarkka, GPS:n verratessa 1 km/h heittoa koko Suomessa laillisella mittausalueella.

Ohjaustuntuma on aitoa Possua vaikka kyseessä on vispilä joka painaa 2245kg. On tarkka, nopea ja kuski tuntee missä etupyörät kulkevat. Ne autotoimittajat jotka arvostelevat Alfojen olevan liian äksyjä maantiellä, todennäköisesti myös valitsisivat EQE:n ohjaustuntuman CT:n sijaan. Viime yönä huomasi että pinkkiä Possua pitää ajaa suorallakin tiellä. Kun vähänkin haukotteli tai siirsi kankun asentoa niin auto lähti helposti kiemurtelemaan. Tähän tottuu nopeasti kuten palstalaiset tietävät.

Hallintalaitteet ovat positiivisesti retroa, viiksiä ja nappuloita. Keskikonsolin kosketusnäyttö yksinkertainen ja hyvin toteutettu. Päänäyttö pieni mutta riittävä koska ratin takana hyvä apunäyttö loogisilla kosketusnappuloilla Ratissa pelkästää nappeja ja rullia. Yes! Koska Rouvan ajoasento eri niin EQE vie pisteet ratin korkeuden ja etäisyyden säädöissä jotka olivat sähköisiä ja profiiliin sidottuja. CT:ssä mekaaniset, ainoastaan jakkaroiden säätö muistilla ja profiileissa.

Ulkonäöltään itse preferoin vahvasti pinkkiä Possua Sinivalaaseen verratessa. Koska nykyään lastenistuimia ei tarvitse tunkea taakse ja lapsiakaan harvemmin niin Possun suurempi kontin avautuminen ja käytännöllinen tavaratila yleensä on sopiva kompromissi.


-> EQE sopi erinomaisesti omaan Etelä-Suomen maanteillä edestakaisin ajeluun. Syy miksi vaihdoin ei liittynyt varsinaisesti autoon vaan Vehon ja MB:n palveluihin ja takuun kattavuuteen. Ja siihen että hauskan värinen Taycan tuli myyntiin ja tarjosivat minulle vaihdossa älyttömän kovan hyvityksen. Niin ja siihen että nyt on tarkoituksena työn puolella ajaa todella paljon vähemmän edestakaisin moottoriteitä. Possulla saa enemmän ajamisen iloa kun EQE oli taas erittäin mukava kehonkuljetin.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 990
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Renault Megane e-tech electric -22/n. 60tkm ajettu:
+ Kyllähän ranskalainen auto muotoilee yltä päältä ja sisältä.
+ Mittaristo ja infotainment pirteissä väreissä - siis "in 4K, full length, let's go..."

- harva auto on tuonut ikääntyneen tätä vauhtia. On vikaa tuolin selkänojan säätömekanismissa, vilkkuviiksi tuntuu loppuun ajetulta, alusta on yhtä aikaa kova, mutta löysä - melkein kuin ilman iskareita olisi peräpää jo ollut
- ohjaus kuin väistyvässä Cliossa, eli tarkka, nopea ja tunnoton. En tykkää yhtään. Nopeus saa keikkumaan koko auton, ainakin kun ei ole sinut auton kanssa. Moottoritiellä nopeus jotenkin asettui miellyttäväksi herkyydeksi
- jarrut haukkaa herkästi. Jotenkin synteettinen kokemus koko autossa.
- laiskanTUNTUINEN. Tuskin oikeasti silti.
- yllättävän meluisa siihen nähden, että hiljaiseksi on autohemmot/-muijat nettivideoissaan arvioineet

Citroen e-c4x Max -22/23:
+ Varustetta riittää muistillisista sähkötuoleista avattavaan panoraamakattoon. On lämmitettävä tuulilasi, ratti ja (t)ekonahkaa joka nurkka pullollaan.
+ Mukava istuin, ja ergonomia pl kapeita kenkiä suosiva poljinasetelma. Mikään ei vaikuta halvalla tehdyltä. Tai no, ei ne muovit mitään pehmoja ollut, mutta en mä niihin koko ajan koske.
+ Laadukas fiilis ajossa, hiljaista ja mukavaa. Hyvin helppoa ja vaivatonta on ajaminen.
+ Vähempi on enempi -fiilis Renuun verrattuna
- akkukoko.

Olisipa 60-70kWh, niin olisi jo tällainen. Todellinen underdog!

Avatar
Polforea
Viestit: 12013
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 21: Aston Martin DB7

Jo Mertaranta opetti, että jos on paikka laukoa, se pitää käyttää. Jos ei ole paikkaa laukoa, mutta tulee ässäsyöttä lapaan, se pitää kopata. Mulle tuli ässäsyöttö lapaan, kun tarjoutui mahdollisuus tutustua Aston Martin DB7:aan.

Kyseessä on remmiahdetulla, Jaguar-sukuisella kuutoismoottorilla varustettu coupe. Omani ottaisin mieluiten Vantage Volante -mallina eli pehmeällä katolla ja vinkkelikoneella, mutta se ei yhtään vähennä tämänkään version mielenkiintoisuutta.

Astonin tyylikkään coupen muodot hellii silmää ja vihreä ulkoväri sopii autoon erinomaisesti, kuten myös vaalea sisusta. Istahdan autoon, tottuneesti oikealle puolelle ratin taakse, koska kyseessä on aito brittiauto. Jonokone herää mukavalle murinalle, mutta ei lainkaan häiritsevälle. Automaattilaatikko on helppo - D tupaan ja jarrupoljinta ylöspäin, niin Aston lähtee rauhallisesti etenemään. Keli on kostea joten kauheesti ei tee mieli toisen autolla racettaa, mutta tien päälle lähdetään toki. Aika pian paljastuu, että DB7 on ennemmin GT kuin urheiluauto ja sellaisena varsin hyvä. Maantievauhdissa kuulee omat ajatuksensa ja pystyy helposti keskustelemaan repsikan kanssa. Meno on mukavaa ja kulku helppoa, tällä voisi vallan mieluusti ajaa halki Suomen.

Vähän löytyy pitävämpääkin kohtaa ja vähän ronskimpi, vaikka silti varovainen polkaisu kertoo, että viisarikin nousee ihan kiitettävästi, kun ahdin antaa kuulua itsestään.

Mainio laite. Hieno kuin mikä ja mukava kulkine.

No, olisiko tästä käyttöautoksi? Ehkä, en tiedä. En ole uskaltanut selvittää mm. varaosakanavia ja yhteensopivuuksia siltä varalta, että josko ne olisivatkin ihan arkikelpoisia. Itse auton puolesta kyllä, tällä jaksaisi ajaa töihin kolmatta päivää putkeen liian aikaisen herätyksen jälkeen tai lähteä vaikka Lappiin. Coupe on todennäköisesti hiljaisempi, leppoisampi ja mukavampi kuin Volante ja kuutoismoottori todennäköisesti käyttö- ja huoltoystävällisempi kuin Vantagen V12, joten tämä yksilö on omaan haaveiluuni verrattuna suorastaan järkivalinta.

Kuva

Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 12013
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Josko välillä jotain vähän erilaista...

Holzmann BBS810SMART-G

Erinäisten tilanteiden ja tapahtumien johdosta lähipiirillä oli tarve sijoittaa yksi Holzmannin vannesaha toistaiseksi "jonnekin". Pikainen galluppi kertoi, että vain meillä on riittävästi tilaa, joten Holzmanni roudattiin viikko sitten tänne säilytykseen. Pakkohan se oli pistää ajokuntoon ja testata, kuitenkin mielenkiintoinen väpytin.

Itse sahatorni oli kuljetuksessa pedin päällä naamallaan, se piti ensin nostaa pois ja kääntää pystyyn, että sai eilen tähdättyä paikoilleen ja pudotettua kiskoille. Muutama tunti siinä meni, mutta onnistui - Fiatista oli suuri apu, koska aito Holzmann on kunnon materiaalia ja riittävän jykevä - kokonaisuus painaa speksin mukaan 370kg, josta lonkka-arviolla puolet on petiä ja puolet tornia.

Tänään sitten tarkistelua, pulttien kiristelyä yms sekä selvitys, että mitä tässä pitäisi käyttää leikkausnesteenä, pitäisikö kipata teräketjuöljyä vai jotain ihan muuta. Ohjekirja netistä auki ja tutkimaan - oikea vastaus on jotain ihan muuta, nimittäin vettä, mahdollisesti saippuoituna. Käy sinänsä järkeen, että öljyt yms saattaisi jättää puuhun jälkiä. Seuraavaksi leikkuuta odottanut vaahterapölkky kyytiin (tässäkin oli Fiatista kivasti apua) ja toteamaan, että se on inasen liian pitkä. Ei se mitään, pätkä pois ketjusahalla ja hommiin.

Bensahana auki, sytkävirta päälle, ryyppy päälle ja nykimään. Holzmannin päristin lähtee muutaman nykäisyn jälkeen henkiin ja ilo alkaa. Sahan korkeussaäätö on ylhäältä päin vaijeritoiminen - ylöspäin vetämällä, alaspäin painovoiman avulla löysäämällä. Alaspäin terä siis liikkuu vähän hyppien, ylöspäin tasaisesti. Alaskinpäin kuitenkin ihan riittävän hyvin, että löytää sopivaa paksuutta leikkuulle. 9kW päristin liikuttaa vanneterää siinä määrin voimalla, että vaahtera siivuuntuu varsin nätisti. Leikkelin 5-8cm siivuja, osan jätin hyllyaihioiksi, osan pilkoin sorvattaviksi kippoaihioiksi.

Kuva
Siivua pukkaa

Kuva
Aihioita sorvattavaksi

Lopputulos: vaikken yleisesti pienistä päristimistä pidäkään, niin Holzmann vakuuttaa. Hyvä peli.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4739
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ hyvä testi Holzmannista 8)

Kohtuukustannuksin mahdollista sahata tuolla tavalla erikoissahatavaraa erikoistuneille puusepille…
tässä tapauksessa sahuri taitaa olla kyllä myös puuseppä …. :wink: Respect !
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
hjpp
Viestit: 2039
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Olisi tuollaiselle käyttöä, kun yksi yö sain lopultakin vision takapihan huussin arkkitehtuurista. Tuppeen sahattua tarvitsisi aika paljon...

Avatar
Polforea
Viestit: 12013
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^No joku sepittäjä ainakin, mutta ihan puusepästä kehtaa puhua kun liian usein harmittaa oma suorite.

^Saha ei tosiaan ole (ainakaan vielä) minun, mutta olen aika varma, että käyttö- ja työtunnille löytyy inhimillinen hinta. Sahaakin voi liikuttaa, kunhan on parempi veturi rivissä, mutta täällähän voi piipahtaa. Speksi sanoo, että pitäisi ajaessa olla vitonen lämpösen puolella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 2039
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Pitää ottaa yhteyttä inspiraation iskiessä.

lerppu
Viestit: 6371
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Audi Q4 e-tron S-Line 50 quattro.

Diagnoosi on karu, mies on menetetty. Tiesin olevani snadisti deuchebag, mutta että näin pahasti…

Asiaan. Kakkossarjan plugaria vaihtoon viemässä. Ja kun uusi Bemari X1 ei ollut ollenkaan mieltä ylentävä, pitihän se tämä Ingolstadin luomus koeponnistaa. Rouvan autossa pitää olla neljällä pyörällä veto ja auton pitää mahtua Pasilalaiseen parkkihalliin. Q4 aika luonteva kohde. Ja kun saksalaisesta kyse, varusteet on syytä olla mallia ”kaikki”.

Auto-Sunilta hemmetin siisti yksilö alle ja kokeilemaan. Ja on hyvä! Omaa etronia tavallisempi auto - mutta surukseni reilusti mielenkiintoisempi ja jopa laadukkaampi kuin vastaava X1. Mitä Bemarille on tapahtunut!? Anyways, ei ole tämä Q4 kovis versio mikään ohjus, mutta kulkee kyllä. Ja alusta nielee epätasaisuudet ihan jees. Ohjauskin on kiinni eturenkaissa. Aika tasapainoinen viedä sateen liukastamilla kaupungin kaduilla. Sisältä parempaa keskiluokkaa, ei haise proletaarille. Tykkäsin ihan liikaakin!

Jäi silti kauppaan muiden ostettavaksi. Vaihdokkini hyvitysarvo oli kaukana toivomastani, realismia tälle vaihdolle ei lopulta ollut, vain omaa haihattelua.

Mutta on Q4 harmittavan hyvä - onneksi oma etroni on selkeästi vielä parempi. - näin ne ovat ajat synkkiä, Audeja täällä Alfan palstalla kehumassa. Anteeksi.
9ff297e6-d59e-4306-aa48-0d9df321ccf8.jpeg
9ff297e6-d59e-4306-aa48-0d9df321ccf8.jpeg (284.32 KiB) Katsottu 1097 kertaa

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11632
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kaksi Audia pihassa on kyllä a bit much...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mutt
Viestit: 5914
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ja kymmenestä ei todellakaan nollaudu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 12013
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:
25 Loka 2025, 17:00
Rouvan autossa pitää olla neljällä pyörällä veto ja auton pitää mahtua Pasilalaiseen parkkihalliin. Q4 aika luonteva kohde.
Olen ajanut ainakin kolme eri aitoa Q4:sta pasilalaiseen parkkihalliin ja ovat sopineet sinne vallan hyvin. Audeista en tiedä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11632
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

mutt kirjoitti:
25 Loka 2025, 20:05
Ja kymmenestä ei todellakaan nollaudu.
Tai no täsmennellään sen verran, että kyllähän ur-Quattro, A2 ja RS2 Avant sekä A1 Quattro ovat ihan hienoja.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

A Bart
Viestit: 1899
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Vittorio Jano kirjoitti:
25 Loka 2025, 20:24
mutt kirjoitti:
25 Loka 2025, 20:05
Ja kymmenestä ei todellakaan nollaudu.
Tai no täsmennellään sen verran, että kyllähän ur-Quattro, A2 ja RS2 Avant sekä A1 Quattro ovat ihan hienoja.
Niin, olikos nää niitä kun oikea S4 tuli tontille niin lopettivat touhun?

A Bart
Viestit: 1899
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

mutt kirjoitti:
25 Loka 2025, 20:05
Ja kymmenestä ei todellakaan nollaudu.
:lol:

lerppu
Viestit: 6371
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vittorio Jano kirjoitti:
25 Loka 2025, 20:04
Kaksi Audia pihassa on kyllä a bit much...
Totta. Järkiintyneenä varasinkin Bemarille huollon ja renkaanvaihdon. Jos ei ole rahallista arvoa, niin käyttöarvoa sitten.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11379
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

lerppu kirjoitti:
25 Loka 2025, 17:00
on Q4 harmittavan hyvä
Jawohl, ja kyllä tuo euroshopperversiokin toimittaa:

Kuva

Pitää vaan saada kuuppa siihen moodiin että tämä ei ole päivän piristäjä vaan päivän mahdollistaja. Vuonna 2025 autoilun ei ole tarkoitus olla kivaa. Ajamisen hauskuus - niin nollaria!
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 8781
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Törmäsin jäsen Cotzyyn Turun Bassadonella kun kävin koeajamassa DS 8° ja Junior Velocea.

8° on siis isokokoinen, pehmeän pullea maantietankki jonka designissa on häivähdys CyberTruckia. Iso patteri ja pienehkö kulutus mahdollistavat 750km WLTP rangen etuvetoiselle ja luokkaa 670km nelivedolle.

Sisustus on näyttävää ranskanpullaa mutta mittaristo ja muutkin sähköiset toiminnot ovat ehtaa konsernikauraa eli ihan samanlaiset kuin esim. Alfa Juniorissa. Ainoastaan hieman isommalla lasilla.

Ajettavuudeltaan DS 8° on maantiellä mukava mutta ei ehkä ihan niin hiljainen kuin olisin odottanut, rengasääniä tuli sisään selvästi enemmän kuin esim. EQE:ssä. Ohjaus nykyautojen tapaan tunnoton, 8° ehkä vielä korostetusti. Kurveihin ja ramppeihin ei tämän kanssa kannata mennä aggressiivisesti, korkea kori kallistelee ja tunnottoman ohjauksen kanssa ajolinjan metsästys hieman hakusessa.

Ei mitenkään huono mutta itse pitäisin esim. Tesla Model Y:tä parempana autona. Toki DS on Musk-vapaa ja tyylikkäämpi.


Alfa Junior Veloce sitten taas on ihan toisesta päästä spektriä. Märällä asvaltilla Dynamic moodilla kiihdyttäessä laite nostaa keulaa, tempoilee ja laulattaa rengasta alkuperäisten GTi autojen tapaan niin että molempien käsien on parempi puristaa rattia päättäväisesti. On muuten iso ero kun on tottunut nelivetopatteriautoihin joissa kellon mukaan Junioria huomattavasti nopeampi lähtö ei tunnu yhtään miltään.

Onneksi Sabeltin jakkarat pitävät hyvin otteessaan ja ovat samalla mukavat. Rengasmelu on jo alle 100 km/h nopeuksissa kova ja pieni akkukaan ei positioi Velocea moottoritietaipaleen taittajaksi.

Jousitus on ilmeisen onnistunut, kantaa mutta ei ole niin kova että paikat irtoaisivat tekohampaista kun ylittää speed bumppeja. Ja ohjaus on aito Alfaa, tunnokas ja nopea. Tietää kyllä missä etupyörät menevät. Siis jos keula ei ole ylhäällä ja vetopito kadoksissa.

Kaiken kaikkiaan pieni ja hauska huligaani jonka kanssa lähes laillisilla nopeuksillakin on hauskaa. GTi reborn!

FinPat
Viestit: 8781
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:
26 Loka 2025, 09:03
Pitää vaan saada kuuppa siihen moodiin että tämä ei ole päivän piristäjä vaan päivän mahdollistaja. Vuonna 2025 autoilun ei ole tarkoitus olla kivaa. Ajamisen hauskuus - niin nollaria!
Käy ajamassa Junior Veloce jos aikanaan ajamisen hauskuus sinulle oli 156 GTA / Golf GTi / 205 GTi tyyppistä. Veloce on pieni katuhuligaani jopa 2020-luvulle.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11379
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

FinPat kirjoitti:
26 Loka 2025, 09:27
Käy ajamassa Junior Veloce
Käyn, ihan jo yleissivistyksen ja mahdollisuuden tarjoamisen nimissä. Ajatus PSA-pohjaisesta patteri-SUVista ei kyllä erityisemmin sykettä nosta, mutta toisaalta palstaveljien ja -siskojen valistunut näkemys noteerataan asiaankuuluvan korkealle.

Ja koska oikeasti haluan luovan hulluuden tuottaman pöhkön kulkuneuvon, en mitään Simply Clever -sateenvarjoa.

Tämä foorumi alkaa olla yksinäinen majakka tuomassa hauskuuden valonpilkahdusta kilowattien määrää ja kosketusnäytön kokoa fiilistelevien synkkään ja niljaiseen mereen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11632
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rasvis kirjoitti:
26 Loka 2025, 12:29
Simply Clever -sateenvarjoa.
Löytyykö muuten El Rockista?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

TurboJ
Viestit: 401
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulia Veloce Q4 2.2 JTDM '19
Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Rasvis kirjoitti:
26 Loka 2025, 12:29
Tämä foorumi alkaa olla yksinäinen majakka tuomassa hauskuuden valonpilkahdusta kilowattien määrää ja kosketusnäytön kokoa fiilistelevien synkkään ja niljaiseen mereen.
Tarina kertoo, että nuorimmassa autoilijasukupolvessa on vahva ryhmittymä retrokansaa, jotka hakevat juuri sitä hauskuutta, josta jopa tälläkin foorumilla on moni jo vapaaehtoisesti luopunut. Selvässä vähemmistössä ovat, mutta trendi on sen verran iso, että siitä on tehty jo jonkin verran numeroa. Ovat esimerkiksi kasariautojen ja vinyylilevyjen perään. Ehkä tulevaisuus ei sittenkään ole täysin tuhon oma.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11379
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vittorio Jano kirjoitti:
26 Loka 2025, 13:04
Rasvis kirjoitti:
26 Loka 2025, 12:29
Simply Clever -sateenvarjoa.
Löytyykö muuten El Rockista?
Toki.

Toiset tuntevat sateen.
Toiset ajavat Skodalla.
TurboJ kirjoitti:hauskuutta, josta jopa tälläkin foorumilla on moni jo vapaaehtoisesti luopunut.
Kuva
Kuva
Itsehän en ole hauskuudesta luopunut, mutta näille edelliskorin Milanon (Juniorin) huvituksille ei aina tahdo riittää aikaa.

Totta puhuen tuo patteripunkero on kodinkoneena sen verran hyvä että vaikea kohtuudella haluta siltä mitään enempää. Maailma vaan on erilainen mutteriromantikon silmin, ja nykyiset käämikiesit on tehty ns. normaaleille ihmisille. Ehkä petropää-niche tulee vielä hoidettua kunhan leipä ja voi -markkina on ensin saturoitu.
- Epäkelpokeräilijä -

TurboJ
Viestit: 401
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulia Veloce Q4 2.2 JTDM '19
Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Niin, onhan yleisillä markkinoilla ennenkin ollut kausia, jotka eivät harrastajaa säväytä. Kyllä vielä tulee mielenkiintoisiakin asioita tapahtumaan kunhan aika on kypsä. Ja siihen saakka meillä on kaikki nämä klassikot kuitenkin.

jmi
Viestit: 1674
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jmi »

Rasvis kirjoitti:
26 Loka 2025, 18:14
Vittorio Jano kirjoitti:
26 Loka 2025, 13:04
Rasvis kirjoitti:
26 Loka 2025, 12:29
Simply Clever -sateenvarjoa.
Löytyykö muuten El Rockista?
Toki.

Toiset tuntevat sateen.
Toiset ajavat Skodalla.
TurboJ kirjoitti:hauskuutta, josta jopa tälläkin foorumilla on moni jo vapaaehtoisesti luopunut.
Kuva
Kuva
Itsehän en ole hauskuudesta luopunut, mutta näille edelliskorin Milanon (Juniorin) huvituksille ei aina tahdo riittää aikaa.

Totta puhuen tuo patteripunkero on kodinkoneena sen verran hyvä että vaikea kohtuudella haluta siltä mitään enempää. Maailma vaan on erilainen mutteriromantikon silmin, ja nykyiset käämikiesit on tehty ns. normaaleille ihmisille. Ehkä petropää-niche tulee vielä hoidettua kunhan leipä ja voi -markkina on ensin saturoitu.
Kyllä siinä patteripunkerossakin jossain vaiheessa on ruostetta ja akku lytyssä, veikkaan että sen harrastaminen kuntoon on vielä ikävämpää.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4739
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ tämä juuri.

Suomen talvi-loska-tiesuola- rospuutto-oloissa yksi wanhemman patteriauton selviytymisedellytys on tulevaisuudessa patteriauton iso maavara, tuollainen Landcruiser-Hilux-tyyppinen. Ja noita kynnyksiä varmaan sitten on kiva Migillä räkiä pattereiden ( 400-800 V DC) vierestä... :roll:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11379
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

jmi kirjoitti:
27 Loka 2025, 08:43
Kyllä siinä patteripunkerossakin jossain vaiheessa on ruostetta ja akku lytyssä, veikkaan että sen harrastaminen kuntoon on vielä ikävämpää.
On varmasti. Mutta ainakaan oma mielíkuvitukseni ei taivu siihen että noita tulevaisuudessa haluttaisiin isommin harrastaa. Käyttöesineitä. Tietty maailmasta löytyy joka sortin silitysrautaharrastajaa mutta ei noista ihan ilmiöksi asti ole.

Vrt. aika moni katselee ajoittain telkkaria, mutta ei osaa tai edes halua alkaa siihen mitään kondensaattoreita vaihtelemaan. Kun se on rikki sen korjaa joku telkkarinkorjaaja, ja kun se ei enää ole rahallisesti kannattavaa se menee kierrätykseen.

Ja vaikka muuta voisi ihan perustellusti kuvitella niin Seiskavitskan hitsaaminen ei ole ikävää. Se on sitä harrastamista jota varten harrasteauto on hankittu. Kuka muka ei nauttisi kaivellessaan metallihilettä nenästä aina seuraavat pari päivää?
- Epäkelpokeräilijä -

arv
Viestit: 633
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja arv »

Rasvis kirjoitti:
27 Loka 2025, 10:05
Kuka muka ei nauttisi kaivellessaan metallihilettä nenästä aina seuraavat pari päivää?
En nauti, siksi käytän nenänhuuhtelukannua. On muuten hyvä hitsaamisen ja hiomisen jälkeen.

Kuva

https://digisairaala.com/nenakannun-kay ... ollisesti/

jmi
Viestit: 1674
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jmi »

Rasvis kirjoitti:
27 Loka 2025, 10:05
jmi kirjoitti:
27 Loka 2025, 08:43
Kyllä siinä patteripunkerossakin jossain vaiheessa on ruostetta ja akku lytyssä, veikkaan että sen harrastaminen kuntoon on vielä ikävämpää.
On varmasti. Mutta ainakaan oma mielíkuvitukseni ei taivu siihen että noita tulevaisuudessa haluttaisiin isommin harrastaa. Käyttöesineitä. Tietty maailmasta löytyy joka sortin silitysrautaharrastajaa mutta ei noista ihan ilmiöksi asti ole.

Vrt. aika moni katselee ajoittain telkkaria, mutta ei osaa tai edes halua alkaa siihen mitään kondensaattoreita vaihtelemaan. Kun se on rikki sen korjaa joku telkkarinkorjaaja, ja kun se ei enää ole rahallisesti kannattavaa se menee kierrätykseen.

Ja vaikka muuta voisi ihan perustellusti kuvitella niin Seiskavitskan hitsaaminen ei ole ikävää. Se on sitä harrastamista jota varten harrasteauto on hankittu. Kuka muka ei nauttisi kaivellessaan metallihilettä nenästä aina seuraavat pari päivää?
Aivan samaa mieltä ja 75 oli yksi niistä jotka herättivät innostukseni lopullisesti Alfa Romeoon.
Jottei mene aivan offtopiciksi niin ajoin kesällä uudemman Stelvion, tykästyin ja ostin.

+hyvännäköinen
+mahtava ajaa
+tehoa riittävästi 280hv
+tuntuu Alfa Romeolta
+sporttipenkit
+vaihdekeppi ja keskikonsoli jämäkämpiä kuin vanhassa mallissa

-yllättäen vähemmän varusteita kuin edellisessä Stelviossa (sivupeilit eivät tummene enää eikä tule varoituskolmioita)
-easy entry ei toimi enää niin kuin vanhassa mallissa (ei liikuta penkkiä, jos asento on tallennettu)
-sporttipenkit, peruspenkkeihin oli helpompi mennä
-SGW pitäisi asentaa, jotta pääsee MES:llä touhuamaan
-natural-asento aina oletuksena, vanhassa muisti asetuksen
-GPF, kulutus hieman noussut

Avatar
Polforea
Viestit: 12013
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Koska sattuman - tai oikeastaan Jaguarin - oikusta pääsin testaamaan pariakin sijaisautoa, niin kirjoitellaanpa niistäkin tarinaa.

Kia Sportage hybridi, olikohan 2023

Koska kyseessä on kerrostalo, pitää autoon nousta eikä laskeutua kuten yleensä on tapana. Sisään päästyä penkki on kolmannessa kerroksessa, lasken sen niin alas kuin saan, eli toiseen kerrokseen. Tälläistä ajoasentoa kutsuttaneen kansan autolehdissä termillä "ryhdikäs" kun jakkaraa ei vaan saa kovin alas. Onneksi ratistakin loppuu säädöt kesken, niin istuin ei koe oloansa yksinäiseksi.

Tässä kohtaa sijaisauton tärkein tehtävä on viedä minut kotiin, joten matkaan kohti kotia. Ehkä 10-15km koetan morsettaa ohjaushäiritsimen napilla autolle, että mieluusti ohjaisin itse, kunnes auto uskoo ja lakkaa tempomasta suuntaan ja toiseen, jonne en halua.

Matkassa huomio kiinnittyy huonon ergonomian lisäksi kahteen telkkariin, jotka näyttävät eri ulkolämpötilaa (no, sentään vain asteen ero) ja alustaan, joka pullakumeista huolimatta tuo sisään kaikki poikittaissaumat tiestä. Tämä jäykkyys/kovuus ei kuitenkaan näy poikittaissuunnassa, kun mutkaisemmalla tiellä auto heiluu ja huojuu sivusuunnassa aina kun pitäisi kääntyä (no, tätä odotinkin - sitä läpitunkevuutta en). Piti ihan katsoa, alla oli Michelinin Primacy4:t, kokoluokkaa en muista, mutta profiililtaan ihan korkeat. Lisäksi mieleen jää digitaalinen kierroslukumittari, joka odottelee kotvan heräämistä ja ottaa sitten melkoisia spurtteja. Jos kuvaa sitä, saattaa auto tuntua tehokkaalta.

Pysäköidessä auto ei aktivoi seisontajarrua automaattisesti, eikä lähtiessä ota sitä pois päältä. Audi osasi jälkimmäisen jo 2008 ja ensimmäisenkin jos aktivoi hold-assistentin kyseiselle ajokerralle.

Parin päivän päästä paluumatkalle lähtiessä taistelen jälleen jonkun 15km ohjaushäiritsimen kanssa, kunnes keksin morsekoodin jolla sen saa pois päältä. Tosin jos moottoritienopeudessa painaa cruisesta resume, niin paholaisen keksintö aktivoituu jälleen, setillä onneksi ei. Välillä se aktivoituu muutenkin pyytämättä ja yllättäen kuin Jäätteenmäen faksi ja hämmästys on suuri kun auto tempoo rattia jonnekin. Kun patteri on käytetty tyhjäksi jo toiseen suuntaan ajaessa, niin Sportage ei ihan pärjää kulutuksessa isojötsille, mutta ei lopulta kovin kauaskaan jää - tämä imee jotain kasia satasella ihan heittämällä.

En ottanut autosta kuvaa, koska säälin kameran kennoa. Ihan mitä tahansa ei senkään tarvitse kestää.

Tähän, jos johonkin, sopii loistavasti se mitä mattijus sanoo Toyotasta - jos tälläisen haluaa ostaa, ei missään nimessä kannata koeajaa. Ja kuinka ollakaan, tämä piti palauttaa koska se myytiin alta, mitä ilmeisimmin koeajamatta kun kerran auto oli minulla.

Skoda Superb hybridi 2020

Sportagen tilalle tuli Iso-Ocu. Tsekin lippulaiva on heti montaa kertaluokkaa parempi auto - se ei kerro ristiriitaisia tietoja ulkoilmasta eikä yritä kammeta itseään johonkin. Samat saumat eivät Skodillaciin juuri tunnu ja silti mutkatiellä pysytään likimain pystyasennossa. Pituussuunnassa kori kyllä keinuu, mutta se häiritsee paljon vähemmän ja tuo tietyllä tapaa mieleen ranskalaisen mukavuuden ja voin hyvin ymmärtää että joku tästä vallan tykkää. Kabiinissa säädöt piisaa ainakin meikäläiselle ja ajoasennon saa järkevästi kohdilleen. Jopa DSG käyttäytyy nykyään pääosin kohtuullisesti - ylämäkeen peruutus on edelleen tuskaa.

Jälleen kerran ymmärrän hyvin, miksi skoda myy. Tämä on oikeasti hyvä auto, kohtuullisilla varusteilla ja varsin hyvillä sisätiloilla. Ymmärrän myös sen, miksi minulla ei ole Skodaa, koska onhan tämä tylsä. Eikä sinänsä hyvästä varustelusta huolimatta pärjää 3v vanhemmalle Jaguarille varustelussa eikä premiumissa.

Edit: jaa niin, Skoda meni helposti alle 6l/100km vaikka lähti tyhjällä akulla liikenteeseen ja antoi tietokoneen tehdä tehtävänsä. Jos käski lataamaan akkua niin kulutus nousi toki korkeammalle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4739
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Hämeenlinnassa työreissulla eilen klo 13.15 innolla Ison Kissan koeajolle…
Hmmm. Isäntämyyjää sai odotella n. 15 min, sitten Jagge tulille- ei edes starttinappulaan tule valoa.

No sitten buusterilla, jonka isäntämyyjä aikoi kytkeä suoraan old- school tyyliin akun napoihin…
huikkasin väliin, että buusterin maa kannattaa pistää runkoon maihin, ettei Ecuja tms. hajota.
No sit Starille, nyt nappiin tuli valo jo, mutta siihen se jäi.
Kaksi isoa akkua XF:n takapaksissa siis tyhjiä, kuten buusterinkin akku … Hoh hoijaa :roll:

Joka toinen vuosi vain öljynvaihdot ja huoltodata muutenkin niukkaa ja vajaata.
Myyjä lupasi hiukan nolona kyllä lähettää e-mailina kaikki Autocenterin dokumentit mitä löytyy.
Tähän en luota kovin paljon.
Yksilö ollut paikallisen lakimiehen talviauto, kun kesällä on menty enemmän
Vetten C6:lla. Talvikumit ( 19- tuumaiset) finaalissa….

Kaunis auto katsoa tuo Jagge, mutta en ole hankkimassa kallista patsasta pihalle.
Leksalla oli mukava jatkaa matkaa klo. 14.00
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8781
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Suuri Lao-Tzu on sanonut:
"Käytettyä autoa ostaessasi ostat edellisiä omistajia ja myyjää..." :)

Koska sinulla ei ole kiire niin etsi yksilö joka on oikeasti hyvä. Vaikka se maksaisi vähän enemmän niin TCO tulee halvemmaksi. Ja koska kyseessä on enemmän lelu kuin käyttöesine niin pitää muistaa että lelujen kanssa leikkimisen ei pitäisi harmittaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4739
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
29 Loka 2025, 10:35
Suuri Lao-Tzu on sanonut:
"Käytettyä autoa ostaessasi ostat edellisiä omistajia ja myyjää..." :)

Koska sinulla ei ole kiire niin etsi yksilö joka on oikeasti hyvä. Vaikka se maksaisi vähän enemmän niin TCO tulee halvemmaksi. Ja koska kyseessä on enemmän lelu kuin käyttöesine niin pitää muistaa että lelujen kanssa leikkimisen ei pitäisi harmittaa.
Juur noin. Pieni harmitus tuli siitä, että hienoa autoa
pidetty noin huonosti.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mutt
Viestit: 5914
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuostahan se löytyisi menopeli herrasmiehelle:
https://www.nettiauto.com/fiat/dino/153 ... =share-app
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4739
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mutt kirjoitti:
30 Loka 2025, 09:21
Tuostahan se löytyisi menopeli herrasmiehelle:
https://www.nettiauto.com/fiat/dino/153 ... =share-app
Sitten tuo ei sovi mulle 8)

Tuosta Dinon moottorista tuli mieleen tämä taannoin koeajamani yksilö, jossa myös Lampredin V6-mylly, toki valurautalohkona ja kansikin Dinossa erilainen.
https://www.nettiauto.com/fiat/130/14520094

Kivat muodot, tykkään kovasti. Jousitus myös mukava mutta yllättävän tarkka vaikka saman aikakauden Mersuihin verrattuna.
Automaattiaski 3 -pykälää ei kyllä sovi Lampredin kierroskoneluonteeseen kovin hyvin, toki 3-litrainen vääntää ok, mutta se kivin ylärekisterialue jää vähän turhakkeeksi automaatilla. Sähköt ko. yksilössä vähän sinne päin , vilkut ei toimineet, laturi vinkui kovin yms. pientä. Suurin haitta lyhyellä koeajolla oli se, että kuskin tuolin pituuslukitus ei toiminut, kaasua kun antoi niin jakkara pakeni taakse... toinen juttu lyhyeen ja rauhalliseen koeajoon oli, että jakopään huoltodataa ei ollut tiedossa ( remmi)

Suurin este itselleni tuon hankinnassa oli korin huonohko kunto, mitä ei kuvista näe, mutta esim. konepellissä on paikoin 2-3 mm pakkelia, joka alkaa lohkeilla ja alta löytyy ruostetta. Huonot pohjat tehty, jos 10 vuoden jälkeen maalauksesta näin käy kesäautossa. Auto on välitysmyynnissä... suoraan yksityiseltä näpräystaitoinen voi saada tuon jopa n. puoleen hintaan.

Jännähän tämän vertailu on tuotantoluvuissa , näitä tehtiin coupemallit mukaan lukien 20 000 kpl , penarin vastaavaa iso sedania 200 000 ja Mersun vastaavaa mallia 2 milj. kpl. Ei ihme, että Fiat ei kovin kovaa innostunut tästä pomotason ison edustussedanin maailmasta tämän jälkeen...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin