Sille kun selviää, millaisessa seurassa vietät aikaasi, niin rauhassa olo saattaa olla jopa pysyvää.

Valvoja: Moderators
Sille kun selviää, millaisessa seurassa vietät aikaasi, niin rauhassa olo saattaa olla jopa pysyvää.
Ominaisuus ei näköjään estänyt hankintapäätöstä.Polforea kirjoitti: ↑10 Syys 2025, 22:17Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 20: Jaguar XF 20d AWD 2017
Sain jonkun mielenhäiriön ja hoksasin, että voisin ehkä sittenkin harkita jotain järkevää käyttöautoa. Näitähän ei montaa mallia ole, joten Chattiauton haku oli helppo raakata - lätkitään vaatimuksiin neliveto, koriksi porrasperä tai avo ja merkiksi Alfa Romeo tai Jaguar ja vuosimalli 2015 etiäppäin. Yllättäen Giulia Velocet tuppaa edelleen maksamaan hunajaa ja vaikka hieno auto onkin, niin jotenkin silti vähän kanittaa. Itsetuhoinen Ingenium puolestaan on viimeistään varmistanut, että nokipolttoiset Jaguarit ovat hukanneet hintaansa reilusti ja vähän päälle, joten niitä saa kohtuuvella. Pari XE:tä alkoi pohdituttamaan, mutta samaan hintaluokkaan sopii nykyään myös jokunen XF.
Kaksi ekaa ok-varusteltua XF:ää olivat valkoisia tlysillä sisustoilla, mutta kolmas näytti houkuttelevalta, joten päätin könytä koeajolle.
Sieltähän se löytyi autokaupan hallista vaihtoautojen piikkipaikalta. Pikainen tarkistelu viittasi että auto on siisti ja todennäköisesti hyvin pidettykin, kun molemmat rengaskierrot ovat ihan tunnettuja rengasmerkkejä (kesällä BF Goodrich, talvella Michelin), hyväpintaisia/-kuntoisia ja jopa kohtuullisen tuoreita (paistoleimat kesä '22, talvi '23). Myyjä pujotteli auton pihalle ja minä hyppäsin ruoriin.
Penkki, ratti ja ulkopeilit säätyvät tottakai sähköllä, joten suristelen ne kohdilleen. Ympäristö on sinänsä XE:stä tuttu, mutta selvästi tilavampi. Dieselin tärinä tuntuu vähän sisälle, mietin että onko tämä kynnyskysymys. Pyöräytän kuitenkin rullasta D:n päälle, nostan jarrun ja auto lähtee etenemään. Hyvin muistuu mieleen XE, jossa ei tarvinnut seisontajarrusta välittää - se toimi käytännössä täysin automaattisesti, kuten tässäkin. Iso kissapeto lähtee helposti ja rauhallisesti rymyämään liikkeelle.
2-litrainen, 180-hevosvoimainen dieselmoottori kuljettaa isoa koria yllättävän nätisti. Eihän se mikään raketti tietenkään ole, mutta helposti riittävä liikenteessä pärjäämiseen, eikä tämä nyt mikään race-auto muutenkaan oikein ole. Eihän?
Vantaan asfalttiviidakossa pujottelu herättää kyllä fiiliksen, että ei tämä mutkaan kääntäessä ehkä ihan XE ole, mutta ei vallan toivotonkaan. Myöhemmässä tulevaisuudessa tuttu mutkatie kertoi sitten totuutta, kun mielessä oli lähinnä, ettei tämän kokoisen auton pitäisi kääntyä ihan tällä tavalla. XF nuolee kaarteita kokoisekseen käsittämättömän innokkaasti ja haluaisi aina vähän lisää vauhtia siihen seuraavaan mutkaan. Silti pienessä Ingeniumissakin riittää menohaloja. Kyllä tässä ovat inssit miettineet jotain ihan muuta kuin kuljettajan äärimmäistä häirintää. Jaguar on tehty sekä ajettavaksi, että matkustettavaksi.
Palautan auton kauppaan ja jään miettimään, häiritseekö tyhjäkäynnillä sisään tuleva tärinä liikaa. Toisaalta suurimman osan autossaoloajasta olen liikkeellä jolloin tärinä ei tunnu ja toisaalta StartStop -automagia osaa sammuttaa moottorin paikallaan ollessa, joten todennäköisesti tärisevä aika jää melko vähälle. Lisäksi vetokoukku puuttuu, muutenhan tämä on varsin oiva peli.
No, olisiko tästä käyttöautoksi? Kyllä, ellei tyhjäkäyntitärinä häiritse liikaa. Jotain aiheen pohdinnasta voi päätellä muita ketjuista.