Sivu 16/43

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 27 Joulu 2021, 22:09
Kirjoittaja Dam
Jeep Compass Limited PHEV tuli haettua tänään Turun Delta-Autosta. Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa vaikka en noin suurista autoista ole oikein innostunut. Valikoissa ainakin riittää tutkittavaa, nyt lähinnä ajamiseen keskittynyt ja kokeillut latausta (missä nyt ei mitään ihmeellistä ole) töissä 8A teholla. Eipä sillä parissa tunnissa oikein mitään saanut ladattua mutta huomenna onkin koko päivä aikaa ladata. Deltasta kotiin hakemaan läppäriä ja siitä töihin ja polttomoottori pärähti käyntiin vasta puolivälissä kotimatkaa kun painoin vähän enempi kaasua motarin rampissa. Teoreettisesti voisi kodin ja toimiston väliä ajella pelkällä sähköllä vaikka lataisikin vain töissä. Kulutus lienee jotain 6 litraa / 100 km jos akku on tyhjänä, ei nyt ihan hirveä kulutus tuollaiselle tankille. Bensatankki taas melkoisen pieni, melkein tyhjä tankki ja sinne meni vain reilu 27 litraa ja range on nyt 400 km... Tiesin että pienentynyt ja muistelin sen olevan jotain 37 litraa mikä ei sekään mikään kovin iso. Tosin, bensaa saa asemilta ja ei se itselleni ole kovin iso asia jos pitää käydä kaksi kertaa päivässä tankkaamassa, sitä se on ollut edellisilläkin autoilla välillä.

Kotona ei ole mitään latausmahdollisuutta, taloyhtiössä on tosin kuulemma jotain varausta tehty jo sähköauton lataukseen. Täytyy vähän isännöitsijän kanssa keskustella aiheesta ja mennä paikan päälle mennä kyselemään mikä homma. Soitin siis jo aikaisemmin ja käski ottamaan yhteyttä kun ajankohtaista ja sanoin että se auto tulee reilun viikon päästä ja nyt se jannu ei vastaa enää puhelimeen...

Wallboxin laturi vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, sen ainakin saisi kotiautomaatioon helposti kytkettyä ja näkisi mitä maksaa, paljonko ladataan jne ja auton saisi latautumaan ehkä Sirille sanomalla "lataa auto". Tosin autossakin on latausajastimet, puuttuu vaan se latauspaikka. Lämmitystolpasta sitä ei voi ladata tietenkään

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 28 Joulu 2021, 11:30
Kirjoittaja jargon
Luulin paikallisen cittarin hankkineen latauspisteet sähköautoille kun näin erääseen volvoon menevän piuhan. Ei ollutkaan latauspistettä, vanhempi herrasmies oli vaan tyrkännyt latauskaapelin lähes katonrajasta löytämäänsä pistorasiaan ja istuskeli tyytyväisenä autossa :silly:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 29 Joulu 2021, 12:13
Kirjoittaja jaacco
nyt on tullut jo 200km ajeltua id4:lla, eikä matka ole vielä katkennut. mekaanisena esineenä auto on ollut mieleen, mutta auton ATK-järjestelmä ei ole :roll: se on hidas, epäluotettava ja ominaisuuksiltaan vajaa.

varmaan pitäisin sitä vaan vähän huonona jos ei olisi tietoa paremmasta eli edellisestä teslastani mutta mutta. koeajon ja arvosteluiden perusteella arvelin että ehkä asia on vähän iphone vs android, mutta tuntuu olevan enemmänkin iphone vs nokia.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 29 Joulu 2021, 13:38
Kirjoittaja Xehpuk
jaacco kirjoitti:
29 Joulu 2021, 12:13
mekaanisena esineenä auto on ollut mieleen, mutta auton ATK-järjestelmä ei ole :roll: se on hidas, epäluotettava ja ominaisuuksiltaan vajaa.
Tätä on näkynyt netin autoarvosteluissa paljon ja usein ollut vertailuhäviöiden ratkaiseva tekijä. Ei ollut kuitenkaan este Vuoden Auto -valinnalle. Vai onko Skodalla parempi ATK kuin muilla VAG-merkeillä?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 29 Joulu 2021, 16:30
Kirjoittaja Raimo Miettinen
https://thekoreancarblog.com/2021/12/28 ... lted/?s=09

Off topic: Hyundai lopettaa Genesiksen vetyversion suunnittelun ja muutenkin myyntiluvut takkuaa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 29 Joulu 2021, 19:09
Kirjoittaja insinörtti
Huoli pois, EU:ssa tullaan silti kaatamaan pari miljardia tarpettomien tankkausasemien rakentamiseen. Saksassa jo toista sataa asemaa kai paria tuhatta autoa palvelemassa. Sama voi tulla pakkopullana Suomeenkin, kun tulee vaatimus, että valtaväylien varrella pitää olla tankkausmahdollisuus X km välein.

Tässähän on jo kyseessä toinen tai ehkä jo kolmas "vedyn tuleminen" tällä vuosituhannella, mutta niistä edellisistä flopeista ei nyt tietenkään kannata puhua.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 30 Joulu 2021, 07:48
Kirjoittaja Jiitee
insinörtti kirjoitti:
29 Joulu 2021, 19:09
Huoli pois, EU:ssa tullaan silti kaatamaan pari miljardia tarpettomien tankkausasemien rakentamiseen. Saksassa jo toista sataa asemaa kai paria tuhatta autoa palvelemassa. Sama voi tulla pakkopullana Suomeenkin, kun tulee vaatimus, että valtaväylien varrella pitää olla tankkausmahdollisuus X km välein.

Tässähän on jo kyseessä toinen tai ehkä jo kolmas "vedyn tuleminen" tällä vuosituhannella, mutta niistä edellisistä flopeista ei nyt tietenkään kannata puhua.
Biodiesel nyt ja vety jatkossa tullee raskaan liikenteen ehdoilla vasta yleistymään.
Vety ja polttis tullee voittamaan ainakin vielä kalliit polttikennot.
Ja sitten se halpa tapa tuottaa vetyä vielä haussa.
Mutta muistakaa, että patteriautojenkin kohdalla se noin 3.- 4. tuleminen alkaa
pikkuhiljaa mennä läpi.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 30 Joulu 2021, 09:27
Kirjoittaja karila
Jussilla ja aika monella muullakin ongelmia teslan lämmityksen kanssa.
Päivitystä odotellessa, pitäkää persuskuumennus päällä jos paleltaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000008504327.html

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 30 Joulu 2021, 10:12
Kirjoittaja insinörtti
Jiitee kirjoitti:
30 Joulu 2021, 07:48
Biodiesel nyt ja vety jatkossa tullee raskaan liikenteen ehdoilla vasta yleistymään.
Biodiesel OK, mutta sitä ei pystytä tuottamaan lähellekään riittävästi kaiken raskaan liikenteen tarpeisiin. Ennemmin synteettiset polttoaineet, mutta ne ovat liian kalliita ja tuotantoon tarvitaan runsaasti halpaa sähköä. Myös ammoniakki on ollut esillä ainakin laivojen polttoaineena.
Jiitee kirjoitti:
30 Joulu 2021, 07:48
Vety ja polttis tullee voittamaan ainakin vielä kalliiennot.
BWM ja Mersu taisivat 30 vuotta sitten kehitellä vedyn polttamista polttomoottorissa. Ei hirveästi järkeä. Hyötysuhde on 30-40 % ja paineistetun vedyn energiasisältö on onnettoman pieni.
  • bensiini 42-43 MJ/kg = 11,7-12 kWh/kg (n. 9 kWh/l)
  • diesel 43,2 MJ/kg = 12 kWh/kg (10 kWh/l)
  • metaani 49,2/55,6 (alempi/ylempi lämpöarvo) MJ/kg = 13,7/15,4 kWh/kg (1,86/2,1 kWh/l 200 bar paineessa)
  • vety 120/142 MJ/kg = 33,3/39,4 kWh/kg (1,25/1,48 kWh/l 690 bar paineessa)
Hlöautoissa on reilun 100 l tankki, mihin menee 6 kg vetyä. Kuorma-autoon saisi tietenkin paljon isomman tankin, mutta ruokahalukin on isompi. Lisäksi 700 bar nimellispaineelle mitoitetut hiilikuituvahvisteiset tankit ovat niin kalliita, että raskaassa kalustossa käytetäänkin 350 bar painetta. Taas yksi näitä turhia tietoja, joita vetyuskovat eivät kerro ennen kuin on saatu projektit käyntiin ja "piikki auki".

Kun tuon matalamman paineen ottaa huimioon, niin ei taida 1000 l tankillakaan rekka montaa sataa km kulkea. Kaupunkibusseihin ja jakelukuorma-autoihin, jotka tankataan joka yö varikolla OK, mutta nämähän hommat hoituu jo nyt akkuvehkeillä.

Toki vaihtoehtona myös nesteytetty kaasu, mutta nesteytetyn vedyn jakeluasemia ei kait ole vielä missään. Noo, muutama sata miljoonaa sinne tänne, ei kannata pikkuseikkoihin tarttua. Metaania saa nestemäisenäkin, mutta kovin harvasta paikasta (4 tankkauspistettä Suomessa) ja sen kanssa on ongelmana mm. jatkuva kaasun haihtuminen tankista. Tämä on etenkin metaanin kanssa ongelmallista, koska kyseessä on voimakas kasvihuonekaasu.

Eikä energiatiheys nesteytettynäkään päätä huimaa
  • nesteytetty metaani 53,6 MJ/kg = 14,9 kWh/kg (6,17 kWh/l)
  • nesteytetty vety vähän reilu 10 kWh/l
Vety pääsee nyt dieselin tasolle, mutta puuttuu tosiaan sekä tankkausasemat että tätä juova kalusto. Diesel kun on ihan vääränlainen moottori kaasumaisen polttoaineen polttamiseen. Metaaniakin poltettaessa pitää käyttää dieseliä sytykkeenä ja näköjään osa metaanista voi sitten jäädä palamatta (vrt. HS artikkeli metaanikäyttöisiksi muutettujen laivojen päästöistä).

Kaasujen kanssa polttokenno olisi aika must ja tässä kohtaa luonnollisesti vetyuskovat valehtelevat, että polttokennoille kelpaa ainoastaan vety. Ehei, metaania syöviä polttokennoja on ja tätä tekniikkaa kehitetään Suomessakin, https://convion.fi/products/
Jiitee kirjoitti:
30 Joulu 2021, 07:48
Mutta muistakaa, että patteriautojenkin kohdalla se noin 3.- 4. tuleminen alkaa
pikkuhiljaa mennä läpi.
Ei patteriautoijen kohdalla aiemmin ole nähty kuin yksitäisten mallien kanssa tehtyjä yrityksiä ja mahalaskuja. Ei ennen 2010 -lukua mitään hankintatukia jaeltu eikä myönnetty tukia latauspisteiden rakentamiseen. Vedyn kanssa tilanne on toinen, koska jo 2000 luvun alkupuolella muutamiin kaupunkeihin (mm. Lontoo) hankittiin vety (taisi olla mallia polttokenno) busseja. Nämä kokeilut vaan kuihtuivat hiljalleen pois ja ne on jo unohdettu, joten nyt voi taas julistaa vedyn tulemista. Vähän myöhemmin oli uusi aalto, jossa piti niin Saksan kuin Kiinan valtateiden varret rakentaa täyteen vedyn tankkausasemia. Etenkin Kiinan suunnitelmiin, jotka jäivät rahoituksen puuttuessa paperille, vetyuskovat tykkäävät viitata. Tuulilasissa oli n. vuosi sitten oiva yhteenveto näistä haihatteluista.

Jenkkeihin rakennettiin julkisella tuella (0,5 M$/kpl) 50 tankkausasemaa. Lisää ei ole tullut ja olemassaolevatkin olisivat jo lopettaneet, ellei niihin olisi kaadettu lisää tukirahaa. Nyt kokonaissumma muistaakseni 230 M$. Myös Etelä-Koreasta uutisoitu, ettei tankkausasemien ylläpito ole taloudellisesti kannattavaa ... vaikka valtio maksoi rakentamiskulut kokonaan!

Saksassa muistaakseni 450 M€ projekti käynnissä. Piti saada 2022 mennessä toista sataa tankkausasemaa (laskekaa tuosta kappalehintaa) ja 60 000 autoa (0,1 % autokannasta). Etenkin tuon autokannan suhteen on jääty roimasti tavoitteesta - lopettivat itseasiassa tietojen julkistamisen, kun luvut olivat liian masentavia.

On sähköautoihinkin rahaa kaadettu, mutta tällä puolella on syntynyt myös tulosta ja on myös nähtävissä, ettei tuen pumppaamista ole tarpeen jatkaa vuosikymmeniä.

Realistisemmissa arvioissa vetyautojen ajan povataan alkavan tosissaan 2050 -luvulla. Siis 30 vuoden päästä tulevaisuudessa. Kuten on ollut viimeiset 30 vuotta. Siinä se pieni ero sähköautoihin... Tämän huomioiden on ihan järjetöntä lähteä nyt rakentamaan mitään tankkausasemia yms. vuosikymmeniä etunojassa. Johan ne laitteet kerkiää vanhentua vaihtokuntoon ennen 2050 lukua. Lisäksi voi hyvin käydä niin, että löytyy jokin fiksumpi ratkaisu kuin 350 ja 700 bar paineeseen rutistetun vedyn kanssa pelaaminen.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 30 Joulu 2021, 11:36
Kirjoittaja FinPat
karila kirjoitti:
30 Joulu 2021, 09:27
Jussilla ja aika monella muullakin ongelmia teslan lämmityksen kanssa.
Päivitystä odotellessa, pitäkää persuskuumennus päällä jos paleltaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000008504327.html
Joo, tuota on käynyt itselläkin. Katsotaan auttoiko softapäivitys. Epäilen kyllä HW vikaa.

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... lace-them/

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 30 Joulu 2021, 11:40
Kirjoittaja FinPat
insinörtti kirjoitti:
30 Joulu 2021, 10:12
Realistisemmissa arvioissa vetyautojen ajan povataan alkavan tosissaan 2050 -luvulla.
Itse uskon vetytalouden tulevan mutta en vetyautoihin. P2X2P ketjussa vedyllä olisi luonnollinen paikka tuuli/aurinko-voimalan kyljessä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 30 Joulu 2021, 11:48
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, mutta vedyllä tankkaus on nopeaa vain sille ensimmäiselle tankkaajalle, jonka jälkeen aseman vetytankit on paineistettava latinkiin ja tähän taas menee aikaa reilusti.

Eräästä podcastista tätä pohdiskeltiin ja heitettiin lukuina, että noin miljoonan euron maksaneella asemalla jolla tankataan 80 vetyautoa vrk:ssa pystyisi samalla rahalla rakentamaan sähköautoille latauskentän, jolla tankataa yli 900 sähköautoa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 30 Joulu 2021, 12:20
Kirjoittaja mutt
Vetyhän on helppo varastoida ja tankata, kun laitetaan siihen vähän hiiltä kaveriksi, vaikkapa tehtaiden ja voimalaitosten savukaasuista. Metaaniahan käytetään jo nyt, ja olemassa olevan kaluston muuttaminen sitä käyttämään ei ole kohtuuttoman vaikeaa ja kallista. Vedyn käyttö sellaisenaan on melkoista pään hakkaamista seinään.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 30 Joulu 2021, 14:47
Kirjoittaja Aquatica
Vedyssähän on juurikin tuo varastointi iso ongelma, mutta jos saavat sen "tahnan" toimimaan, siinä olisi ratkaisu siihen. Olisi helppo ja turvallinen varastoida, ei tarvitsisi paineistettuja systeemeitä ymv. joka tekisi siitä verrannollisen nykyisten nestemäisten polttoaineiden kanssa.

Aika näyttää...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 30 Joulu 2021, 17:50
Kirjoittaja insinörtti
Raimo Miettinen kirjoitti:
30 Joulu 2021, 11:48
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, mutta vedyllä tankkaus on nopeaa vain sille ensimmäiselle tankkaajalle, jonka jälkeen aseman vetytankit on paineistettava latinkiin ja tähän taas menee aikaa reilusti.
Näissä on hirveä hajonta. Taas näitä pikkuseikkoja, joista vetyautojen puolesta hypettävät ovat hiljaa. Halvimmilla tankkauspisteillä kapasiteetti vain parikymmentä autoa vuorokaudessa, joten pitäisi tankkaajien välillä pumputella paineita ylös tunnin verran. Etelä-Koreaan rakennetut asemat ei paljon parempia, kun mainittu kapasiteetiksi noin 100 autoa vuorokaudessa.... asemalla, missä on 4 tankkauspistettä. Tiuhempaakin kuin auto per puoli tuntia tahtia voi käyttää, mutta tankkeja ei saa silloin ihan täyteen. Tämän kerrotiin olevan juuri se syy, miksei näiden asemien ylläpito ei tahdo kannattaa. 4 mittarin bensa-asemalla voisi teoriassa tankata liki 1000 autoa vuorokaudessa.

Vetyuskovien puheissa, tottakai, tankkaus aina ja poikkeuksetta 3 min operaatio. Kait tällaisiakin asemia on, mutta hinta on sitten vähän kovempi. Nuo Korean halpismallit oli vaivaiset 2 miljoonaa dollaria kpl. Vrt. metaanin tankkausasemat Suomessa 0,5 M€/kpl.

Sähköautojen pikalatausasematkin ovat halvempia rakentaa ja täyssähköautoja saa 2 yhden vetyauton hinnalla, kaasuautoja 3 ja karvalakkimallin bensavehkeitä 4. Pitäisi jaella jotain 20 000 €/kpl hankintatukia, pitäisi subventoida polttoaineen hintaa (biokaasua kalliimpi polttoaine) ja pitäisi subventoida tankkausasemien ylläpitoa. Norjassa tämä sujuu, kun kulut katetaan myymällä öljyä. Meidän ei ehkä kannata samaan leikkiin lähteä. Maksakoot muut oppirahat.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 30 Joulu 2021, 18:10
Kirjoittaja insinörtti
mutt kirjoitti:
30 Joulu 2021, 12:20
Vetyhän on helppo varastoida ja tankata, kun laitetaan siihen vähän hiiltä kaveriksi, vaikkapa tehtaiden ja voimalaitosten savukaasuista. Metaaniahan käytetään jo nyt, ja olemassa olevan kaluston muuttaminen sitä käyttämään ei ole kohtuuttoman vaikeaa ja kallista. Vedyn käyttö sellaisenaan on melkoista pään hakkaamista seinään.
Jep, vety parempi hyödyntää vain P2X -prosessien raaka-aineena. Vielä vuosituhannen vaihteessa sovittelin hamppukäyttä kaulaan, kun Suomen energiapolitiikka = veivattiin savikiekkoa, jolla laulu "maailma on valmis, koska meillä on kaukolämpö". Mutta viimeisten 10 vuoden aikana tuntuu lähteneen hyvä pöhinä päälle. Esim. Wärtsilä näkyy sovittelevan sekä metaania että ammoniakkia laivakoneisiin ja kehittää myös vedyn tuotantoa elektrolyysillä, Wärtsilästä irtaantunut Convion kehitää metaanikäyttöisiä polttokennovoimaloita, QPower kehittää vedyn + hiilidioksidin muuntamista metaaniksi mikrobien avulla ja LUT ynnä ST1 ovat visioineet, että seuraava askel metaanista eteenpäin olisi vaikkapa lentokerosiinia korvaava litku.

Saksalaiset saavat työntää mönjänsä sanonko minne. Sieltä ei kannata oppia hakea, kun ovat asiansa näin pahoin sössineet. Ydinvoimasta piti luopua ja uutta hiilivoimaa ei saanut rakentaa. Sähköntuotannon ominaispäästöt muutama vuosi sitten 6-kertaiset Ranskaan ja varmaan n. 3 kertaiset Suomeen verrattuna. Voimalaitokset ihan museokamaa ja sähköverkon kunto niin heikko, ettei suunniteltujen merituulipuistojen yms. tuotantoa saa lankoja pitkin siirrettyä hyötykäyttöön. Siinä syy, miksi pitää vetyyn turvautua energiavarastona.

Nyt kun oikein hyvin hölmöillään, niin joudutaan ottamaan Saksan purkkaviritykset meilläkin käyttöön, vaikkei tarvetta moiseen olisi. Sen lisäksi, että saadaan Suomessakin nostettua energian hinnat Saksan tasolle.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 30 Joulu 2021, 19:05
Kirjoittaja palkus
insinörtti kirjoitti:
30 Joulu 2021, 10:12
  • bensiini 42-43 MJ/kg = 11,7-12 kWh/kg (n. 9 kWh/l)
  • diesel 43,2 MJ/kg = 12 kWh/kg (10 kWh/l)
Tähän sellainen aivan turhanpäiväinen kommentti:
Mulle on opetettu, että bensiinin lämpöarvo massayksikköä kohden on parempi kuin dieselin. Pensa siis ottaa pahasti turpaansa, kun sitä laimennetaan alkoholilla. Dieselin tapauksessa biojatkeet eivät ilmeisesti muuta lämpöarvoa. Oikeeestaan heitin tämän sen takia, kun useasti väitetään, että dieseli olisi lähtökohtaisestikin parempaa ainetta, kuin bentsiini. Elikä jos mittarista ottaa e5 pensaa, jossa sattuu olemaan alkoholia vain niukasti, niin lämpöarvo on vähintään saman kuin dieselissä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 09:16
Kirjoittaja Vittorio Jano

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 09:40
Kirjoittaja palkus
Tuollainen tesla onkin oikein peli, koska huolto-ohjelmaa/määräaikaishuoltoja ei ole ollenkaan.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 10:37
Kirjoittaja Xehpuk
Kyllähän tuo kulujen excelöinti hieman pistää miettimään omia kalustovalintoja. Tässä lähiaikoina on tullut kirottua näitä omia vanhoja romuja, kun osaavaan korjaamoon (onko sellaista Pirkanmaalla Volt/Amperalle??) on matkaa. Siinä onkin mielestäni varsinkin käytettyjen sähköllä liikkuvien autojen huonoin puoli, se tukiverkosto näille on lähes olematon vielä. Suomenkieliset keskustelutkin on piilotettu jonnekin Facebookiin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 11:14
Kirjoittaja palkus
^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele :lol:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 11:32
Kirjoittaja Jiitee
palkus kirjoitti:
31 Joulu 2021, 11:14
^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele :lol:

Henk.koht. suosittelen sitten itselleni sopivassa vaiheessa uuden patteriauton ostoa , koska takuu :oops:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 12:20
Kirjoittaja karila
palkus kirjoitti:
31 Joulu 2021, 11:14
^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele :lol:
Meikäläiseltä saa menttaalivalmennusta siihen, miten Alfa Romeon omistaminen ja ajaminen vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen 😁.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 12:24
Kirjoittaja JT Newman
palkus kirjoitti:
31 Joulu 2021, 11:14
^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele :lol:
Teslailijoilla nyt ei mitään suomifoorumia ole, vain FB:n ryhmiä. Ne ovat sitten juuri sopivia likasankoja, koska mitään ketjuja ei ole ja samoista narinoista avataan n+1 keskustelua per päivä.
Ja kyllä niistä ongelmista avaudutaan ihan reippaasti.

Oma Model 3 SR+ on ihan toimiva laite, mutta ei oikeastaan herätä mitään tuntemuksia. Löysin itseni selailemasta Giulia Veloce-tarjokkaita, vaikka edellisestä vastaavasta luovuin heinäkuussa ja Model 3 tuli syyskuussa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 14:35
Kirjoittaja Rasvis
palkus kirjoitti:
31 Joulu 2021, 11:14
^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle.
Kai ne "perinneautotkin" jotain ovat maksaneet?

Klonkkarista samat vibat kuin JT Newmanilla Teslasta: Hyvä kodinkone (varauksin) mutta ei sykähdytä oikein minkään vertaa. Täyttää silti hyvin paikkansa jokapäiväisessä jyystössä kun harrastelukamppeet ovat kumminkin erikseen.

Ne varaukset ovat ankea sisusta, pakkasessa koliseva etupää (paja-aikaa varaamaan), hitaasti käynnistyvä ja huterasti toimiva infotainment ja satunnaiset toimintahäiriöt esmes esilämmityksen ohjauksessa. Toisaalta hyviä puolia suhteessa kuukausikuluihin on sen verran paljon ettei noiden vuoksi viitsi muuntajaan urinoida. Elämä on valintoja.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 15:47
Kirjoittaja insinörtti
palkus kirjoitti:
30 Joulu 2021, 19:05
Mulle on opetettu, että bensiinin lämpöarvo massayksikköä kohden on parempi kuin dieselin. Pensa siis ottaa pahasti turpaansa, kun sitä laimennetaan alkoholilla. Dieselin tapauksessa biojatkeet eivät ilmeisesti muuta lämpöarvoa. Oikeeestaan heitin tämän sen takia, kun useasti väitetään, että dieseli olisi lähtökohtaisestikin parempaa ainetta, kuin bentsiini. Elikä jos mittarista ottaa e5 pensaa, jossa sattuu olemaan alkoholia vain niukasti, niin lämpöarvo on vähintään saman kuin dieselissä.
Em. arvot taisi tosiaan olla viinabensalle (95E10), muttei pieni siivu etanolia vielä hirveästi seoksen lämpöarvoa tiputa - ei se puhtaalla bensallakaan olisi kuin muutaman % dieseliä korkeampi (nopealla googletuksella löytyi 46 MJ/kg). Sitäpaitsi dieselinkään lämpöarvo ei ole kiveen hakattu, vaan vaihtelee vähän kesä/talvilaatu. Joissain lähteissä näkyy biodieselkin saavan fossiilista matalampia lukemia. Sanoisin, että aikalailla puntit tasan tässä.

Merkittävin ero, mitä monelaisissa vedätyksissä käytetään, tulee tiheydestä. Dieselin tiheys on reilut 10 % suurempi ja kun lämpöarvo kiloa kohti on sama kuin bensalla, niin litrassa on noin 10 % enemmän energiaa. Myös CO2 päästöt menevät suhteessa poltettuihin kiloihin eikä litroihin, joten vertailut todellakin pitäisi tehdä kg/100 km eikä l/100 km kulutuksen pohjalta.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 16:25
Kirjoittaja jkk
palkus kirjoitti:
31 Joulu 2021, 11:14
^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele :lol:

Kyllä ainakin omalla kohdalla patteriautoilu on ollut huolettominta ja helpointa/ mukavinta. Harvoissa ongelmatilanteissa on selvitty erittäin mukavasti ja nopeasti. Hankinta maksaa mitä maksaa, jokaselle löytyy se itselleen sopiva kaikesta tarjonnasta. Elämä on valintoja, niinkuin joku totesikin jo. Silti bensan hajua ja moottorin murinoita on välillä ikävä 👀👀

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 16:26
Kirjoittaja hjpp
Xehpuk kirjoitti:
31 Joulu 2021, 10:37

Kyllähän tuo kulujen excelöinti hieman pistää miettimään omia kalustovalintoja.
karila kirjoitti:
31 Joulu 2021, 12:20

Meikäläiseltä saa menttaalivalmennusta siihen, miten Alfa Romeon omistaminen ja ajaminen vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen 😁.
Jep. Aina kun edes harkitsee autoilun Excelöintiä, niin homma loppuu siihen "tunteen arvo" -arvo sarakkeeseen. Jos sen jättää pois, on valintana satasten dieselpommi, joka on omassa päässä rinnasteinen uusille "kansansuosikeille".

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 18:14
Kirjoittaja karila
Auto ja parisuhde. Molemmissa tunne on tärkeintä. No, ulkonäölläkin on jotain merkitystä 🤗
Siirtymiseen tarkoitetut kulkuvälineet on eri asia, niitä voi hankki excelillä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 18:41
Kirjoittaja Polforea
karila kirjoitti:
31 Joulu 2021, 18:14
Siirtymiseen tarkoitetut kulkuvälineet on eri asia, niitä voi hankki excelillä.
Erittäin hyvin sanottu siellä takarivissä!

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Joulu 2021, 22:45
Kirjoittaja Vittorio Jano
karila kirjoitti:
31 Joulu 2021, 18:14
Siirtymiseen tarkoitetut kulkuvälineet on eri asia, niitä voi hankki excelillä.
Entäs ne parisuhteet?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 02:35
Kirjoittaja jkk
Vittorio Jano kirjoitti:
31 Joulu 2021, 22:45
karila kirjoitti:
31 Joulu 2021, 18:14
Siirtymiseen tarkoitetut kulkuvälineet on eri asia, niitä voi hankki excelillä.
Entäs ne parisuhteet?
Joo ei kannata. Siinä vasta hintaa tulee kilometreille ja ylläpitokulujen sarake hohkaa punasella 🥵

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 11:13
Kirjoittaja karila
jkk kirjoitti:
01 Tammi 2022, 02:35
Vittorio Jano kirjoitti:
31 Joulu 2021, 22:45
karila kirjoitti:
31 Joulu 2021, 18:14
Siirtymiseen tarkoitetut kulkuvälineet on eri asia, niitä voi hankki excelillä.
Entäs ne parisuhteet?
Joo ei kannata. Siinä vasta hintaa tulee kilometreille ja ylläpitokulujen sarake hohkaa punasella 🥵
No, hyvä parisuhde ja Rosso Veloce saavat molemmat hymyn naamalle. Ja, jos tulee kolhuja, ne laitetaan kuntoon ja matka jatkuu 👌🤗.
Toivon patteriautoilijoille samaa, onhan meillä parisuhteissakin eri makuja 👍.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 11:17
Kirjoittaja Rema
Toyota Bz4x​
The price of Toyota bZ4X will be SEK 340,000 in Sweden expectedly, all specs, features and Price on this page are unofficial, official price, and specs will be update on official announcement.
Toyota BZ4X Price Sweden
Price In Sweden​
Coming Soon
Expected Price:​
SEK 340,000
Online Store Offers​

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 11:36
Kirjoittaja JanV

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 12:11
Kirjoittaja Jiitee
Oi kallis Suomenmaa… :wink:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 12:38
Kirjoittaja lerppu
^60 kiloa näkyy maksavan kelvollinen versio. Mutta miksi noin hidas kulkemaan?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 13:11
Kirjoittaja mattijus
Jiitee kirjoitti:
01 Tammi 2022, 12:11
Oi kallis Suomenmaa… :wink:
Sähköautoistahan suojatulli jäänee pois, niin mikäs estää moisen hakemisen länsinaapurista tuolla aiemmin mainitulla 340ksek hinnalla?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 13:16
Kirjoittaja artjojy
mattijus kirjoitti:
01 Tammi 2022, 13:11
Jiitee kirjoitti:
01 Tammi 2022, 12:11
Oi kallis Suomenmaa… :wink:
Sähköautoistahan suojatulli jäänee pois, niin mikäs estää moisen hakemisen länsinaapurista tuolla aiemmin mainitulla 340ksek hinnalla?
Jos auto on alle 6 kk vanha niin, se katsotaan uudeksi autoksi ja siitä joutuu maksamaan Suomessa AVLvin uudestaan. Lisäksi eri maissa voi olla jotain ehtoja liittyen sähköautojen hankintatukeen.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 13:20
Kirjoittaja Rema
Toyota bZ ,SEK kurssilla hinta on 32980 €. Mikä vaivaa Suomen hinnoittelua?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 13:33
Kirjoittaja Rema
artjojy kirjoitti:
01 Tammi 2022, 13:16
mattijus kirjoitti:
01 Tammi 2022, 13:11
Jiitee kirjoitti:
01 Tammi 2022, 12:11

Oi kallis Suomenmaa… :wink:
Sähköautoistahan suojatulli jäänee pois, niin mikäs estää moisen hakemisen länsinaapurista tuolla aiemmin mainitulla 340ksek hinnalla?
Jos auto on alle 6 kk vanha niin, se katsotaan uudeksi autoksi ja siitä joutuu maksamaan Suomessa AVLvin uudestaan. Lisäksi eri maissa voi olla jotain ehtoja liittyen sähköautojen hankintatukeen.
Onko tehtävä edelleen niin, kuin tein että ostin Ruotsista tuodun 1 vuoden käytetyn Toyota Prius Sol Plug in auton hintaan 29000 €, Listahinta uudella n. 43000 €. Eli on ostettva käyttetty, tällä hinnoittelu politiikalla, auto.liikkeet tulevat olemaan käytettyjen autojen myymälöitä. Rutsalaiset pääsevät ajamaan uusilla autoilla, ja me käytetyillä,johtuen meidän kohtelusta uusien autojen hinnoittelussa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 13:47
Kirjoittaja mattijus
artjojy kirjoitti:
01 Tammi 2022, 13:16
Jos auto on alle 6 kk vanha niin, se katsotaan uudeksi autoksi ja siitä joutuu maksamaan Suomessa AVLvin uudestaan. Lisäksi eri maissa voi olla jotain ehtoja liittyen sähköautojen hankintatukeen.
Juu, ALV (24%) pitää maksaa Suomeen. Ruotsin ALV lienee 25%, joten tuosta saa vielä prosentin lisäsäästön.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 15:54
Kirjoittaja FinPat
artjojy kirjoitti:
01 Tammi 2022, 13:16
Jos auto on alle 6 kk vanha niin, se katsotaan uudeksi autoksi ja siitä joutuu maksamaan Suomessa AVLvin uudestaan. Lisäksi eri maissa voi olla jotain ehtoja liittyen sähköautojen hankintatukeen.
Arvonlisäveroa ei kuitenkaan joudu maksamaan kahdesti EU:n sisällä ja kyllähän uuden auton pystyy useissa tapauksissa ostamaan ulkomailta suoraan ilman paikallista ALV:ia. Käytännössä 6kk + 1pv ikäinen auto on kuitenkin usein näppärin ratkaisu, ainakin sähköauton osalta Saksasta jossa ALV on 19% ja sähköautojen hankitatuen karenssi tuo sama 6kk.

Anyway, ideologisesti ohjautuneen inkompetenssikeskuksen toimet käytännössä tarkoittavat että saksalaisten 6kk + 1pv ikäiten sähköautojen invaasio Suomeen tulee olemaan vahva ja kartelliteollisuus joutuu Kamux et.al. maahantuojien jyräämäksi monessa segmentissä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 18:07
Kirjoittaja mutt
karila kirjoitti:
01 Tammi 2022, 11:13
No, hyvä parisuhde ja Rosso Veloce saavat molemmat hymyn naamalle. Ja, jos tulee kolhuja, ne laitetaan kuntoon ja matka jatkuu 👌🤗.
Toivon patteriautoilijoille samaa, onhan meillä parisuhteissakin eri makuja 👍.
Nimenomaan. Onhan joillekin parisuhteessakin patterivehkeet se toimivin ratkaisu.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 18:35
Kirjoittaja karila
mutt kirjoitti:
01 Tammi 2022, 18:07
karila kirjoitti:
01 Tammi 2022, 11:13
No, hyvä parisuhde ja Rosso Veloce saavat molemmat hymyn naamalle. Ja, jos tulee kolhuja, ne laitetaan kuntoon ja matka jatkuu 👌🤗.
Toivon patteriautoilijoille samaa, onhan meillä parisuhteissakin eri makuja 👍.
Nimenomaan. Onhan joillekin parisuhteessakin patterivehkeet se toimivin ratkaisu.
Hyvin lohkaistu 😉😁.

Pelkän ajatuksen tasolla, jos olisi tilanne että pitäisi sähköauto valita omien resurssien ja mieltymysten perusteella nyt, niin valinta olisi Bmw i4 M50.
Palataan asiaan 10 vuoden päästä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 19:18
Kirjoittaja jkk
^ja^^ juu, ei taida tuo asetelma ihan imarrella sitä mitä korvataan sähköllä 😂😂😂

Mutta, mennään takaisin itse aiheeseen; Bmw i4 M50:stä tuli pyydettyä tarjousta, ennen kuin model 3 sr+ vaihtui model3 lr:ään. Bemarimyyjä oli liian hidas tarjouksensa kanssa, kun soitto tuli kaksi viikkoa tarjouspyynnön jättämisestä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Tammi 2022, 12:24
Kirjoittaja Raimo Miettinen
https://twitter.com/SeppalaVille/status ... 2RZUA&s=19

Joulukuussa uusia rekisteröityjä täyssähköautoja 24,2%. Enemmän mitä lataushybridejä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Tammi 2022, 12:53
Kirjoittaja Vittorio Jano
mutt kirjoitti:
01 Tammi 2022, 18:07
Onhan joillekin parisuhteessakin patterivehkeet se toimivin ratkaisu.
Vuoden paras kommentti heti 0101.

Respecc.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Tammi 2022, 14:50
Kirjoittaja insinörtti
Jos nyt patterivehkeillä pärjää...
https://www.youtube.com/watch?v=sQuYKmiyHYg

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Tammi 2022, 16:48
Kirjoittaja palkus
^Tulee jo mieleen kesäinen hirren"veisto". Siinä olis voinu patterisaha olla vähä ihmeissään, kun 261 tilhikin huusi kuolemaa :-D

Sori oteestä