Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jeep Compass Limited PHEV tuli haettua tänään Turun Delta-Autosta. Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa vaikka en noin suurista autoista ole oikein innostunut. Valikoissa ainakin riittää tutkittavaa, nyt lähinnä ajamiseen keskittynyt ja kokeillut latausta (missä nyt ei mitään ihmeellistä ole) töissä 8A teholla. Eipä sillä parissa tunnissa oikein mitään saanut ladattua mutta huomenna onkin koko päivä aikaa ladata. Deltasta kotiin hakemaan läppäriä ja siitä töihin ja polttomoottori pärähti käyntiin vasta puolivälissä kotimatkaa kun painoin vähän enempi kaasua motarin rampissa. Teoreettisesti voisi kodin ja toimiston väliä ajella pelkällä sähköllä vaikka lataisikin vain töissä. Kulutus lienee jotain 6 litraa / 100 km jos akku on tyhjänä, ei nyt ihan hirveä kulutus tuollaiselle tankille. Bensatankki taas melkoisen pieni, melkein tyhjä tankki ja sinne meni vain reilu 27 litraa ja range on nyt 400 km... Tiesin että pienentynyt ja muistelin sen olevan jotain 37 litraa mikä ei sekään mikään kovin iso. Tosin, bensaa saa asemilta ja ei se itselleni ole kovin iso asia jos pitää käydä kaksi kertaa päivässä tankkaamassa, sitä se on ollut edellisilläkin autoilla välillä.
Kotona ei ole mitään latausmahdollisuutta, taloyhtiössä on tosin kuulemma jotain varausta tehty jo sähköauton lataukseen. Täytyy vähän isännöitsijän kanssa keskustella aiheesta ja mennä paikan päälle mennä kyselemään mikä homma. Soitin siis jo aikaisemmin ja käski ottamaan yhteyttä kun ajankohtaista ja sanoin että se auto tulee reilun viikon päästä ja nyt se jannu ei vastaa enää puhelimeen...
Wallboxin laturi vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, sen ainakin saisi kotiautomaatioon helposti kytkettyä ja näkisi mitä maksaa, paljonko ladataan jne ja auton saisi latautumaan ehkä Sirille sanomalla "lataa auto". Tosin autossakin on latausajastimet, puuttuu vaan se latauspaikka. Lämmitystolpasta sitä ei voi ladata tietenkään
Kotona ei ole mitään latausmahdollisuutta, taloyhtiössä on tosin kuulemma jotain varausta tehty jo sähköauton lataukseen. Täytyy vähän isännöitsijän kanssa keskustella aiheesta ja mennä paikan päälle mennä kyselemään mikä homma. Soitin siis jo aikaisemmin ja käski ottamaan yhteyttä kun ajankohtaista ja sanoin että se auto tulee reilun viikon päästä ja nyt se jannu ei vastaa enää puhelimeen...
Wallboxin laturi vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, sen ainakin saisi kotiautomaatioon helposti kytkettyä ja näkisi mitä maksaa, paljonko ladataan jne ja auton saisi latautumaan ehkä Sirille sanomalla "lataa auto". Tosin autossakin on latausajastimet, puuttuu vaan se latauspaikka. Lämmitystolpasta sitä ei voi ladata tietenkään
- jargon
- Viestit: 597
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Luulin paikallisen cittarin hankkineen latauspisteet sähköautoille kun näin erääseen volvoon menevän piuhan. Ei ollutkaan latauspistettä, vanhempi herrasmies oli vaan tyrkännyt latauskaapelin lähes katonrajasta löytämäänsä pistorasiaan ja istuskeli tyytyväisenä autossa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
nyt on tullut jo 200km ajeltua id4:lla, eikä matka ole vielä katkennut. mekaanisena esineenä auto on ollut mieleen, mutta auton ATK-järjestelmä ei ole se on hidas, epäluotettava ja ominaisuuksiltaan vajaa.
varmaan pitäisin sitä vaan vähän huonona jos ei olisi tietoa paremmasta eli edellisestä teslastani mutta mutta. koeajon ja arvosteluiden perusteella arvelin että ehkä asia on vähän iphone vs android, mutta tuntuu olevan enemmänkin iphone vs nokia.
varmaan pitäisin sitä vaan vähän huonona jos ei olisi tietoa paremmasta eli edellisestä teslastani mutta mutta. koeajon ja arvosteluiden perusteella arvelin että ehkä asia on vähän iphone vs android, mutta tuntuu olevan enemmänkin iphone vs nokia.
- Xehpuk
- Viestit: 791
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tätä on näkynyt netin autoarvosteluissa paljon ja usein ollut vertailuhäviöiden ratkaiseva tekijä. Ei ollut kuitenkaan este Vuoden Auto -valinnalle. Vai onko Skodalla parempi ATK kuin muilla VAG-merkeillä?
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
https://thekoreancarblog.com/2021/12/28 ... lted/?s=09
Off topic: Hyundai lopettaa Genesiksen vetyversion suunnittelun ja muutenkin myyntiluvut takkuaa.
Off topic: Hyundai lopettaa Genesiksen vetyversion suunnittelun ja muutenkin myyntiluvut takkuaa.
-
- Viestit: 2639
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Huoli pois, EU:ssa tullaan silti kaatamaan pari miljardia tarpettomien tankkausasemien rakentamiseen. Saksassa jo toista sataa asemaa kai paria tuhatta autoa palvelemassa. Sama voi tulla pakkopullana Suomeenkin, kun tulee vaatimus, että valtaväylien varrella pitää olla tankkausmahdollisuus X km välein.
Tässähän on jo kyseessä toinen tai ehkä jo kolmas "vedyn tuleminen" tällä vuosituhannella, mutta niistä edellisistä flopeista ei nyt tietenkään kannata puhua.
Tässähän on jo kyseessä toinen tai ehkä jo kolmas "vedyn tuleminen" tällä vuosituhannella, mutta niistä edellisistä flopeista ei nyt tietenkään kannata puhua.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Jiitee
- Viestit: 4343
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Biodiesel nyt ja vety jatkossa tullee raskaan liikenteen ehdoilla vasta yleistymään.insinörtti kirjoitti: ↑29 Joulu 2021, 19:09Huoli pois, EU:ssa tullaan silti kaatamaan pari miljardia tarpettomien tankkausasemien rakentamiseen. Saksassa jo toista sataa asemaa kai paria tuhatta autoa palvelemassa. Sama voi tulla pakkopullana Suomeenkin, kun tulee vaatimus, että valtaväylien varrella pitää olla tankkausmahdollisuus X km välein.
Tässähän on jo kyseessä toinen tai ehkä jo kolmas "vedyn tuleminen" tällä vuosituhannella, mutta niistä edellisistä flopeista ei nyt tietenkään kannata puhua.
Vety ja polttis tullee voittamaan ainakin vielä kalliit polttikennot.
Ja sitten se halpa tapa tuottaa vetyä vielä haussa.
Mutta muistakaa, että patteriautojenkin kohdalla se noin 3.- 4. tuleminen alkaa
pikkuhiljaa mennä läpi.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jussilla ja aika monella muullakin ongelmia teslan lämmityksen kanssa.
Päivitystä odotellessa, pitäkää persuskuumennus päällä jos paleltaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000008504327.html
Päivitystä odotellessa, pitäkää persuskuumennus päällä jos paleltaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000008504327.html
- Kari
-
- Viestit: 2639
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Biodiesel OK, mutta sitä ei pystytä tuottamaan lähellekään riittävästi kaiken raskaan liikenteen tarpeisiin. Ennemmin synteettiset polttoaineet, mutta ne ovat liian kalliita ja tuotantoon tarvitaan runsaasti halpaa sähköä. Myös ammoniakki on ollut esillä ainakin laivojen polttoaineena.
BWM ja Mersu taisivat 30 vuotta sitten kehitellä vedyn polttamista polttomoottorissa. Ei hirveästi järkeä. Hyötysuhde on 30-40 % ja paineistetun vedyn energiasisältö on onnettoman pieni.
- bensiini 42-43 MJ/kg = 11,7-12 kWh/kg (n. 9 kWh/l)
- diesel 43,2 MJ/kg = 12 kWh/kg (10 kWh/l)
- metaani 49,2/55,6 (alempi/ylempi lämpöarvo) MJ/kg = 13,7/15,4 kWh/kg (1,86/2,1 kWh/l 200 bar paineessa)
- vety 120/142 MJ/kg = 33,3/39,4 kWh/kg (1,25/1,48 kWh/l 690 bar paineessa)
Kun tuon matalamman paineen ottaa huimioon, niin ei taida 1000 l tankillakaan rekka montaa sataa km kulkea. Kaupunkibusseihin ja jakelukuorma-autoihin, jotka tankataan joka yö varikolla OK, mutta nämähän hommat hoituu jo nyt akkuvehkeillä.
Toki vaihtoehtona myös nesteytetty kaasu, mutta nesteytetyn vedyn jakeluasemia ei kait ole vielä missään. Noo, muutama sata miljoonaa sinne tänne, ei kannata pikkuseikkoihin tarttua. Metaania saa nestemäisenäkin, mutta kovin harvasta paikasta (4 tankkauspistettä Suomessa) ja sen kanssa on ongelmana mm. jatkuva kaasun haihtuminen tankista. Tämä on etenkin metaanin kanssa ongelmallista, koska kyseessä on voimakas kasvihuonekaasu.
Eikä energiatiheys nesteytettynäkään päätä huimaa
- nesteytetty metaani 53,6 MJ/kg = 14,9 kWh/kg (6,17 kWh/l)
- nesteytetty vety vähän reilu 10 kWh/l
Kaasujen kanssa polttokenno olisi aika must ja tässä kohtaa luonnollisesti vetyuskovat valehtelevat, että polttokennoille kelpaa ainoastaan vety. Ehei, metaania syöviä polttokennoja on ja tätä tekniikkaa kehitetään Suomessakin, https://convion.fi/products/
Ei patteriautoijen kohdalla aiemmin ole nähty kuin yksitäisten mallien kanssa tehtyjä yrityksiä ja mahalaskuja. Ei ennen 2010 -lukua mitään hankintatukia jaeltu eikä myönnetty tukia latauspisteiden rakentamiseen. Vedyn kanssa tilanne on toinen, koska jo 2000 luvun alkupuolella muutamiin kaupunkeihin (mm. Lontoo) hankittiin vety (taisi olla mallia polttokenno) busseja. Nämä kokeilut vaan kuihtuivat hiljalleen pois ja ne on jo unohdettu, joten nyt voi taas julistaa vedyn tulemista. Vähän myöhemmin oli uusi aalto, jossa piti niin Saksan kuin Kiinan valtateiden varret rakentaa täyteen vedyn tankkausasemia. Etenkin Kiinan suunnitelmiin, jotka jäivät rahoituksen puuttuessa paperille, vetyuskovat tykkäävät viitata. Tuulilasissa oli n. vuosi sitten oiva yhteenveto näistä haihatteluista.
Jenkkeihin rakennettiin julkisella tuella (0,5 M$/kpl) 50 tankkausasemaa. Lisää ei ole tullut ja olemassaolevatkin olisivat jo lopettaneet, ellei niihin olisi kaadettu lisää tukirahaa. Nyt kokonaissumma muistaakseni 230 M$. Myös Etelä-Koreasta uutisoitu, ettei tankkausasemien ylläpito ole taloudellisesti kannattavaa ... vaikka valtio maksoi rakentamiskulut kokonaan!
Saksassa muistaakseni 450 M€ projekti käynnissä. Piti saada 2022 mennessä toista sataa tankkausasemaa (laskekaa tuosta kappalehintaa) ja 60 000 autoa (0,1 % autokannasta). Etenkin tuon autokannan suhteen on jääty roimasti tavoitteesta - lopettivat itseasiassa tietojen julkistamisen, kun luvut olivat liian masentavia.
On sähköautoihinkin rahaa kaadettu, mutta tällä puolella on syntynyt myös tulosta ja on myös nähtävissä, ettei tuen pumppaamista ole tarpeen jatkaa vuosikymmeniä.
Realistisemmissa arvioissa vetyautojen ajan povataan alkavan tosissaan 2050 -luvulla. Siis 30 vuoden päästä tulevaisuudessa. Kuten on ollut viimeiset 30 vuotta. Siinä se pieni ero sähköautoihin... Tämän huomioiden on ihan järjetöntä lähteä nyt rakentamaan mitään tankkausasemia yms. vuosikymmeniä etunojassa. Johan ne laitteet kerkiää vanhentua vaihtokuntoon ennen 2050 lukua. Lisäksi voi hyvin käydä niin, että löytyy jokin fiksumpi ratkaisu kuin 350 ja 700 bar paineeseen rutistetun vedyn kanssa pelaaminen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joo, tuota on käynyt itselläkin. Katsotaan auttoiko softapäivitys. Epäilen kyllä HW vikaa.karila kirjoitti: ↑30 Joulu 2021, 09:27Jussilla ja aika monella muullakin ongelmia teslan lämmityksen kanssa.
Päivitystä odotellessa, pitäkää persuskuumennus päällä jos paleltaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000008504327.html
https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... lace-them/
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Itse uskon vetytalouden tulevan mutta en vetyautoihin. P2X2P ketjussa vedyllä olisi luonnollinen paikka tuuli/aurinko-voimalan kyljessä.insinörtti kirjoitti: ↑30 Joulu 2021, 10:12Realistisemmissa arvioissa vetyautojen ajan povataan alkavan tosissaan 2050 -luvulla.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, mutta vedyllä tankkaus on nopeaa vain sille ensimmäiselle tankkaajalle, jonka jälkeen aseman vetytankit on paineistettava latinkiin ja tähän taas menee aikaa reilusti.
Eräästä podcastista tätä pohdiskeltiin ja heitettiin lukuina, että noin miljoonan euron maksaneella asemalla jolla tankataan 80 vetyautoa vrk:ssa pystyisi samalla rahalla rakentamaan sähköautoille latauskentän, jolla tankataa yli 900 sähköautoa.
Eräästä podcastista tätä pohdiskeltiin ja heitettiin lukuina, että noin miljoonan euron maksaneella asemalla jolla tankataan 80 vetyautoa vrk:ssa pystyisi samalla rahalla rakentamaan sähköautoille latauskentän, jolla tankataa yli 900 sähköautoa.
- mutt
- Viestit: 5462
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Vetyhän on helppo varastoida ja tankata, kun laitetaan siihen vähän hiiltä kaveriksi, vaikkapa tehtaiden ja voimalaitosten savukaasuista. Metaaniahan käytetään jo nyt, ja olemassa olevan kaluston muuttaminen sitä käyttämään ei ole kohtuuttoman vaikeaa ja kallista. Vedyn käyttö sellaisenaan on melkoista pään hakkaamista seinään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 15044
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Vedyssähän on juurikin tuo varastointi iso ongelma, mutta jos saavat sen "tahnan" toimimaan, siinä olisi ratkaisu siihen. Olisi helppo ja turvallinen varastoida, ei tarvitsisi paineistettuja systeemeitä ymv. joka tekisi siitä verrannollisen nykyisten nestemäisten polttoaineiden kanssa.
Aika näyttää...
Aika näyttää...
-
- Viestit: 2639
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Näissä on hirveä hajonta. Taas näitä pikkuseikkoja, joista vetyautojen puolesta hypettävät ovat hiljaa. Halvimmilla tankkauspisteillä kapasiteetti vain parikymmentä autoa vuorokaudessa, joten pitäisi tankkaajien välillä pumputella paineita ylös tunnin verran. Etelä-Koreaan rakennetut asemat ei paljon parempia, kun mainittu kapasiteetiksi noin 100 autoa vuorokaudessa.... asemalla, missä on 4 tankkauspistettä. Tiuhempaakin kuin auto per puoli tuntia tahtia voi käyttää, mutta tankkeja ei saa silloin ihan täyteen. Tämän kerrotiin olevan juuri se syy, miksei näiden asemien ylläpito ei tahdo kannattaa. 4 mittarin bensa-asemalla voisi teoriassa tankata liki 1000 autoa vuorokaudessa.Raimo Miettinen kirjoitti: ↑30 Joulu 2021, 11:48Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, mutta vedyllä tankkaus on nopeaa vain sille ensimmäiselle tankkaajalle, jonka jälkeen aseman vetytankit on paineistettava latinkiin ja tähän taas menee aikaa reilusti.
Vetyuskovien puheissa, tottakai, tankkaus aina ja poikkeuksetta 3 min operaatio. Kait tällaisiakin asemia on, mutta hinta on sitten vähän kovempi. Nuo Korean halpismallit oli vaivaiset 2 miljoonaa dollaria kpl. Vrt. metaanin tankkausasemat Suomessa 0,5 M€/kpl.
Sähköautojen pikalatausasematkin ovat halvempia rakentaa ja täyssähköautoja saa 2 yhden vetyauton hinnalla, kaasuautoja 3 ja karvalakkimallin bensavehkeitä 4. Pitäisi jaella jotain 20 000 €/kpl hankintatukia, pitäisi subventoida polttoaineen hintaa (biokaasua kalliimpi polttoaine) ja pitäisi subventoida tankkausasemien ylläpitoa. Norjassa tämä sujuu, kun kulut katetaan myymällä öljyä. Meidän ei ehkä kannata samaan leikkiin lähteä. Maksakoot muut oppirahat.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 2639
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jep, vety parempi hyödyntää vain P2X -prosessien raaka-aineena. Vielä vuosituhannen vaihteessa sovittelin hamppukäyttä kaulaan, kun Suomen energiapolitiikka = veivattiin savikiekkoa, jolla laulu "maailma on valmis, koska meillä on kaukolämpö". Mutta viimeisten 10 vuoden aikana tuntuu lähteneen hyvä pöhinä päälle. Esim. Wärtsilä näkyy sovittelevan sekä metaania että ammoniakkia laivakoneisiin ja kehittää myös vedyn tuotantoa elektrolyysillä, Wärtsilästä irtaantunut Convion kehitää metaanikäyttöisiä polttokennovoimaloita, QPower kehittää vedyn + hiilidioksidin muuntamista metaaniksi mikrobien avulla ja LUT ynnä ST1 ovat visioineet, että seuraava askel metaanista eteenpäin olisi vaikkapa lentokerosiinia korvaava litku.mutt kirjoitti: ↑30 Joulu 2021, 12:20Vetyhän on helppo varastoida ja tankata, kun laitetaan siihen vähän hiiltä kaveriksi, vaikkapa tehtaiden ja voimalaitosten savukaasuista. Metaaniahan käytetään jo nyt, ja olemassa olevan kaluston muuttaminen sitä käyttämään ei ole kohtuuttoman vaikeaa ja kallista. Vedyn käyttö sellaisenaan on melkoista pään hakkaamista seinään.
Saksalaiset saavat työntää mönjänsä sanonko minne. Sieltä ei kannata oppia hakea, kun ovat asiansa näin pahoin sössineet. Ydinvoimasta piti luopua ja uutta hiilivoimaa ei saanut rakentaa. Sähköntuotannon ominaispäästöt muutama vuosi sitten 6-kertaiset Ranskaan ja varmaan n. 3 kertaiset Suomeen verrattuna. Voimalaitokset ihan museokamaa ja sähköverkon kunto niin heikko, ettei suunniteltujen merituulipuistojen yms. tuotantoa saa lankoja pitkin siirrettyä hyötykäyttöön. Siinä syy, miksi pitää vetyyn turvautua energiavarastona.
Nyt kun oikein hyvin hölmöillään, niin joudutaan ottamaan Saksan purkkaviritykset meilläkin käyttöön, vaikkei tarvetta moiseen olisi. Sen lisäksi, että saadaan Suomessakin nostettua energian hinnat Saksan tasolle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- palkus
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tähän sellainen aivan turhanpäiväinen kommentti:insinörtti kirjoitti: ↑30 Joulu 2021, 10:12
- bensiini 42-43 MJ/kg = 11,7-12 kWh/kg (n. 9 kWh/l)
- diesel 43,2 MJ/kg = 12 kWh/kg (10 kWh/l)
Mulle on opetettu, että bensiinin lämpöarvo massayksikköä kohden on parempi kuin dieselin. Pensa siis ottaa pahasti turpaansa, kun sitä laimennetaan alkoholilla. Dieselin tapauksessa biojatkeet eivät ilmeisesti muuta lämpöarvoa. Oikeeestaan heitin tämän sen takia, kun useasti väitetään, että dieseli olisi lähtökohtaisestikin parempaa ainetta, kuin bentsiini. Elikä jos mittarista ottaa e5 pensaa, jossa sattuu olemaan alkoholia vain niukasti, niin lämpöarvo on vähintään saman kuin dieselissä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11256
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- palkus
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tuollainen tesla onkin oikein peli, koska huolto-ohjelmaa/määräaikaishuoltoja ei ole ollenkaan.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Xehpuk
- Viestit: 791
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kyllähän tuo kulujen excelöinti hieman pistää miettimään omia kalustovalintoja. Tässä lähiaikoina on tullut kirottua näitä omia vanhoja romuja, kun osaavaan korjaamoon (onko sellaista Pirkanmaalla Volt/Amperalle??) on matkaa. Siinä onkin mielestäni varsinkin käytettyjen sähköllä liikkuvien autojen huonoin puoli, se tukiverkosto näille on lähes olematon vielä. Suomenkieliset keskustelutkin on piilotettu jonnekin Facebookiin.
- palkus
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele
"puhun niin totta kuin osaan"
- Jiitee
- Viestit: 4343
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
palkus kirjoitti: ↑31 Joulu 2021, 11:14^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele
Henk.koht. suosittelen sitten itselleni sopivassa vaiheessa uuden patteriauton ostoa , koska takuu
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Meikäläiseltä saa menttaalivalmennusta siihen, miten Alfa Romeon omistaminen ja ajaminen vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen .palkus kirjoitti: ↑31 Joulu 2021, 11:14^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele
- Kari
- JT Newman
- Viestit: 370
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Teslailijoilla nyt ei mitään suomifoorumia ole, vain FB:n ryhmiä. Ne ovat sitten juuri sopivia likasankoja, koska mitään ketjuja ei ole ja samoista narinoista avataan n+1 keskustelua per päivä.palkus kirjoitti: ↑31 Joulu 2021, 11:14^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele
Ja kyllä niistä ongelmista avaudutaan ihan reippaasti.
Oma Model 3 SR+ on ihan toimiva laite, mutta ei oikeastaan herätä mitään tuntemuksia. Löysin itseni selailemasta Giulia Veloce-tarjokkaita, vaikka edellisestä vastaavasta luovuin heinäkuussa ja Model 3 tuli syyskuussa.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11242
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kai ne "perinneautotkin" jotain ovat maksaneet?
Klonkkarista samat vibat kuin JT Newmanilla Teslasta: Hyvä kodinkone (varauksin) mutta ei sykähdytä oikein minkään vertaa. Täyttää silti hyvin paikkansa jokapäiväisessä jyystössä kun harrastelukamppeet ovat kumminkin erikseen.
Ne varaukset ovat ankea sisusta, pakkasessa koliseva etupää (paja-aikaa varaamaan), hitaasti käynnistyvä ja huterasti toimiva infotainment ja satunnaiset toimintahäiriöt esmes esilämmityksen ohjauksessa. Toisaalta hyviä puolia suhteessa kuukausikuluihin on sen verran paljon ettei noiden vuoksi viitsi muuntajaan urinoida. Elämä on valintoja.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 2639
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Em. arvot taisi tosiaan olla viinabensalle (95E10), muttei pieni siivu etanolia vielä hirveästi seoksen lämpöarvoa tiputa - ei se puhtaalla bensallakaan olisi kuin muutaman % dieseliä korkeampi (nopealla googletuksella löytyi 46 MJ/kg). Sitäpaitsi dieselinkään lämpöarvo ei ole kiveen hakattu, vaan vaihtelee vähän kesä/talvilaatu. Joissain lähteissä näkyy biodieselkin saavan fossiilista matalampia lukemia. Sanoisin, että aikalailla puntit tasan tässä.palkus kirjoitti: ↑30 Joulu 2021, 19:05Mulle on opetettu, että bensiinin lämpöarvo massayksikköä kohden on parempi kuin dieselin. Pensa siis ottaa pahasti turpaansa, kun sitä laimennetaan alkoholilla. Dieselin tapauksessa biojatkeet eivät ilmeisesti muuta lämpöarvoa. Oikeeestaan heitin tämän sen takia, kun useasti väitetään, että dieseli olisi lähtökohtaisestikin parempaa ainetta, kuin bentsiini. Elikä jos mittarista ottaa e5 pensaa, jossa sattuu olemaan alkoholia vain niukasti, niin lämpöarvo on vähintään saman kuin dieselissä.
Merkittävin ero, mitä monelaisissa vedätyksissä käytetään, tulee tiheydestä. Dieselin tiheys on reilut 10 % suurempi ja kun lämpöarvo kiloa kohti on sama kuin bensalla, niin litrassa on noin 10 % enemmän energiaa. Myös CO2 päästöt menevät suhteessa poltettuihin kiloihin eikä litroihin, joten vertailut todellakin pitäisi tehdä kg/100 km eikä l/100 km kulutuksen pohjalta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
palkus kirjoitti: ↑31 Joulu 2021, 11:14^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele
Kyllä ainakin omalla kohdalla patteriautoilu on ollut huolettominta ja helpointa/ mukavinta. Harvoissa ongelmatilanteissa on selvitty erittäin mukavasti ja nopeasti. Hankinta maksaa mitä maksaa, jokaselle löytyy se itselleen sopiva kaikesta tarjonnasta. Elämä on valintoja, niinkuin joku totesikin jo. Silti bensan hajua ja moottorin murinoita on välillä ikävä
- hjpp
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jep. Aina kun edes harkitsee autoilun Excelöintiä, niin homma loppuu siihen "tunteen arvo" -arvo sarakkeeseen. Jos sen jättää pois, on valintana satasten dieselpommi, joka on omassa päässä rinnasteinen uusille "kansansuosikeille".
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Auto ja parisuhde. Molemmissa tunne on tärkeintä. No, ulkonäölläkin on jotain merkitystä
Siirtymiseen tarkoitetut kulkuvälineet on eri asia, niitä voi hankki excelillä.
Siirtymiseen tarkoitetut kulkuvälineet on eri asia, niitä voi hankki excelillä.
- Kari
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Erittäin hyvin sanottu siellä takarivissä!
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11256
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Entäs ne parisuhteet?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joo ei kannata. Siinä vasta hintaa tulee kilometreille ja ylläpitokulujen sarake hohkaa punasella
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
No, hyvä parisuhde ja Rosso Veloce saavat molemmat hymyn naamalle. Ja, jos tulee kolhuja, ne laitetaan kuntoon ja matka jatkuu .jkk kirjoitti: ↑01 Tammi 2022, 02:35Joo ei kannata. Siinä vasta hintaa tulee kilometreille ja ylläpitokulujen sarake hohkaa punasella
Toivon patteriautoilijoille samaa, onhan meillä parisuhteissakin eri makuja .
- Kari
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Toyota Bz4x
The price of Toyota bZ4X will be SEK 340,000 in Sweden expectedly, all specs, features and Price on this page are unofficial, official price, and specs will be update on official announcement.
Toyota BZ4X Price Sweden
Price In Sweden
Coming Soon
Expected Price:
SEK 340,000
Online Store Offers
The price of Toyota bZ4X will be SEK 340,000 in Sweden expectedly, all specs, features and Price on this page are unofficial, official price, and specs will be update on official announcement.
Toyota BZ4X Price Sweden
Price In Sweden
Coming Soon
Expected Price:
SEK 340,000
Online Store Offers
- Jiitee
- Viestit: 4343
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Oi kallis Suomenmaa…
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 5934
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^60 kiloa näkyy maksavan kelvollinen versio. Mutta miksi noin hidas kulkemaan?
- mattijus
- Viestit: 5263
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Helsinki
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sähköautoistahan suojatulli jäänee pois, niin mikäs estää moisen hakemisen länsinaapurista tuolla aiemmin mainitulla 340ksek hinnalla?
VMP
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jos auto on alle 6 kk vanha niin, se katsotaan uudeksi autoksi ja siitä joutuu maksamaan Suomessa AVLvin uudestaan. Lisäksi eri maissa voi olla jotain ehtoja liittyen sähköautojen hankintatukeen.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Toyota bZ ,SEK kurssilla hinta on 32980 €. Mikä vaivaa Suomen hinnoittelua?
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onko tehtävä edelleen niin, kuin tein että ostin Ruotsista tuodun 1 vuoden käytetyn Toyota Prius Sol Plug in auton hintaan 29000 €, Listahinta uudella n. 43000 €. Eli on ostettva käyttetty, tällä hinnoittelu politiikalla, auto.liikkeet tulevat olemaan käytettyjen autojen myymälöitä. Rutsalaiset pääsevät ajamaan uusilla autoilla, ja me käytetyillä,johtuen meidän kohtelusta uusien autojen hinnoittelussa.
- mattijus
- Viestit: 5263
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Helsinki
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Juu, ALV (24%) pitää maksaa Suomeen. Ruotsin ALV lienee 25%, joten tuosta saa vielä prosentin lisäsäästön.
VMP
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Arvonlisäveroa ei kuitenkaan joudu maksamaan kahdesti EU:n sisällä ja kyllähän uuden auton pystyy useissa tapauksissa ostamaan ulkomailta suoraan ilman paikallista ALV:ia. Käytännössä 6kk + 1pv ikäinen auto on kuitenkin usein näppärin ratkaisu, ainakin sähköauton osalta Saksasta jossa ALV on 19% ja sähköautojen hankitatuen karenssi tuo sama 6kk.
Anyway, ideologisesti ohjautuneen inkompetenssikeskuksen toimet käytännössä tarkoittavat että saksalaisten 6kk + 1pv ikäiten sähköautojen invaasio Suomeen tulee olemaan vahva ja kartelliteollisuus joutuu Kamux et.al. maahantuojien jyräämäksi monessa segmentissä.
- mutt
- Viestit: 5462
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Nimenomaan. Onhan joillekin parisuhteessakin patterivehkeet se toimivin ratkaisu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Hyvin lohkaistu .
Pelkän ajatuksen tasolla, jos olisi tilanne että pitäisi sähköauto valita omien resurssien ja mieltymysten perusteella nyt, niin valinta olisi Bmw i4 M50.
Palataan asiaan 10 vuoden päästä.
- Kari
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ja^^ juu, ei taida tuo asetelma ihan imarrella sitä mitä korvataan sähköllä
Mutta, mennään takaisin itse aiheeseen; Bmw i4 M50:stä tuli pyydettyä tarjousta, ennen kuin model 3 sr+ vaihtui model3 lr:ään. Bemarimyyjä oli liian hidas tarjouksensa kanssa, kun soitto tuli kaksi viikkoa tarjouspyynnön jättämisestä.
Mutta, mennään takaisin itse aiheeseen; Bmw i4 M50:stä tuli pyydettyä tarjousta, ennen kuin model 3 sr+ vaihtui model3 lr:ään. Bemarimyyjä oli liian hidas tarjouksensa kanssa, kun soitto tuli kaksi viikkoa tarjouspyynnön jättämisestä.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
https://twitter.com/SeppalaVille/status ... 2RZUA&s=19
Joulukuussa uusia rekisteröityjä täyssähköautoja 24,2%. Enemmän mitä lataushybridejä.
Joulukuussa uusia rekisteröityjä täyssähköautoja 24,2%. Enemmän mitä lataushybridejä.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11256
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Vuoden paras kommentti heti 0101.
Respecc.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 2639
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jos nyt patterivehkeillä pärjää...
https://www.youtube.com/watch?v=sQuYKmiyHYg
https://www.youtube.com/watch?v=sQuYKmiyHYg
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- palkus
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Tulee jo mieleen kesäinen hirren"veisto". Siinä olis voinu patterisaha olla vähä ihmeissään, kun 261 tilhikin huusi kuolemaa
Sori oteestä
Sori oteestä
"puhun niin totta kuin osaan"