Sivu 1/1
Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 08:50
Kirjoittaja FinPat
Oleinon Mondialin koneen suunta herätti keskustelua ja aloin miettimään onkohan paljon muita autoja joita olisi saanut sekä pitkittäis- että poikittaiskoneilla. Ei tullut heti mieleen.
Poikittaismoottorisia V8:ja kyllä löytyy mutta näissäkin kaikissa taisi olla pienemmätkin koneet poikittain.
https://www.carthrottle.com/post/8-cars ... 8-engines/
Ja olihan Lamborghini Miura poikittaisella V12:lla.
Mutta siis samaa autoa pitkittäin ja poikittain?
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 09:02
Kirjoittaja hjpp
Tämä.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 09:07
Kirjoittaja mattijus
En tiedä onko nyt "sama" auto kun moottori on eri, mutta myös Rover 75 täyttänee speksin jollain tasolla.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 09:09
Kirjoittaja FinPat
mattijus kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 09:07
En tiedä onko nyt "sama" auto kun moottori on eri, mutta myös Rover 75 täyttänee speksin jollain tasolla.
No, perskules. Olisihan tämä pitänyt muistaa. Rover 75 V8!!!
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 09:10
Kirjoittaja FinPat
hjpp kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 09:02
Tämä.
Ja taas näin oppii uutta. Renault 21.
Onhan näitä näköjään.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 09:45
Kirjoittaja jargon
145/146, niitähän sai alkuun boxerilla, myöhemmin twinsparkilla
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 09:52
Kirjoittaja nipaka
Tojo Corolla DX
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 09:55
Kirjoittaja FinPat
jargon kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 09:45
145/146, niitähän sai alkuun boxerilla, myöhemmin twinsparkilla
Ja olisihan tämäkin pitänyt tietää / muistaa / tajuta!
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 09:58
Kirjoittaja FinPat
nipaka kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 09:52
Tojo Corolla DX
Kappas. Tämäkin vielä.
DX K-engine
DX A-engine

Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 10:51
Kirjoittaja Werneri
Eikös Corollassa kuitenkin mallisarja vaihtunut takavetoisesta KE70 -> etuvetoiseen E80:een. Joten ihan samasta autosta ei ole kysymys. Vai onko minulta mennyt jotain ohi.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 11:38
Kirjoittaja Gasket
Juu, omastakin mielestä DX:ää oli sekä 7- että 8-koppaisena ja tuossa välissä tosiaan vetotapa vaihtui. Mutta GT oli 8-sarjan takaveto, laskeeko sitten sen

Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 11:55
Kirjoittaja jargon
Eikös jotain 2000 luvun alun transittia tehty etu-, taka- ja nelivetoisena, ja koneen sijoittelu vetotavasta riippuen?
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 12:41
Kirjoittaja Oleino
^Itselleni on jäänyt mielikuva että ainakin Mercedes Benz Vito oli jossain kohtaa tarjolla noin monimuotoisilla vaihtoehdoilla. Ja kaikki vaihtoehdot vielä tilattavissa samaan aikaan, eli ei kesken sarjan tullut päivitys.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 13:15
Kirjoittaja J
Renault 5 taisi olla jopa etumoottorisissa versioissa pitkittäin ja poikittain?
-J
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 13:36
Kirjoittaja Gasolina
J kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 13:15
Renault 5 taisi olla jopa etumoottorisissa versioissa pitkittäin ja poikittain?
-J
Pitkittäiskone versiossa taisi olla jopa voimansiirto moottorin edessä kuten Renault 4?
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 13:42
Kirjoittaja Werneri
Gasolina kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 13:36
J kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 13:15
Renault 5 taisi olla jopa etumoottorisissa versioissa pitkittäin ja poikittain?
-J
Pitkittäiskone versiossa taisi olla jopa voimansiirto moottorin edessä kuten Renault 4? Eri aikaan valmistettuja.
Ph1 pitkittäin ja Ph2 poikittain, en laskisi samaksi autoksi näitä(kään). Ylempänä oleva Renault 21 oli samaan aikaan ja samassa kopassa poikittain (1,7l) ja pitkittäin (2,0l) jos oikein muistan.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 13:49
Kirjoittaja Werneri

- Wartburg.jpg (14.4 KiB) Katsottu 2783 kertaa
Olihan tämäkin, viimeiset vuodet VW 1,3 nelitahti poikittain keulalla. Kori melkolailla sama loppuun saakka.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 14:02
Kirjoittaja mutt
Gasolina kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 13:36
J kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 13:15
Renault 5 taisi olla jopa etumoottorisissa versioissa pitkittäin ja poikittain?
-J
Pitkittäiskone versiossa taisi olla jopa voimansiirto moottorin edessä kuten Renault 4?
Ja sitten oli toinen pitkittäiskoneversio, jossa kone oli keskellä.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 14:52
Kirjoittaja Polforea
^Tuohon kastiin taitaa osua myös 205.
Otsikkoon liittyen ruotsinraudat Saab 95 ja 96. Två-taktarit oli poikittain, veenelkut pitkittäin.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 15:04
Kirjoittaja Werneri
Polforea kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 14:52
^Tuohon kastiin taitaa osua myös 205.
Otsikkoon liittyen ruotsinraudat Saab 95 ja 96. Två-taktarit oli poikittain, veenelkut pitkittäin.
Kyllä mielestäni 95/96 myös kaksitahtinen oli pitkittäin. Samaan tilaan sopi sitten V4 pituutensa puolesta. 205 T16:ssa moottori oli kyllä keskellä, mutta Rellusta poiketen poikittain.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 15:12
Kirjoittaja Polforea
Seisonpa muuten korjattuna asian tarkistettuani, tahtarikin tosiaan on pitkittäin.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 15:27
Kirjoittaja mutt
Werneri kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 15:04
Kyllä mielestäni 95/96 myös kaksitahtinen oli pitkittäin. Samaan tilaan sopi sitten V4 pituutensa puolesta. 205 T16:ssa moottori oli kyllä keskellä, mutta Rellusta poiketen poikittain.
Tästä syystä yksi harvoista nelitahtiehdokkaista ysikutosen nokalle oli Lancian V4. Lienee ollut liian kallis, veikkaan.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 30 Maalis 2023, 15:46
Kirjoittaja Werneri
[/quote]
Tästä syystä yksi harvoista nelitahtiehdokkaista ysikutosen nokalle oli Lancian V4. Lienee ollut liian kallis, veikkaan.
[/quote]
Hiukan off topic: Lancian V4 oli rakenteeltaan aika erilainen kuin Fordin V4. Fordilla perinteinen V kone, sylinterien kulma 60 astetta ja omat kannet kummassakin lohkossa. Lancian koneen kulma oli n. 13 astetta ja kaikki sylinterit saman sylinterikannen alla. VW:n lanseeraama VR moottoriperhe perustunee samaan ajatukseen eli sylinterit vähän limittäin, niin lohkoa saadaan lyhyemmäksi.
Edit: Varmaan Lancialla on muitakin V4sia historiassa, mutta tuo lienee se mitä Saabiin olisi soviteltu.
Re: Pitkittäin ja poikittain
Lähetetty: 31 Maalis 2023, 17:22
Kirjoittaja Isola
Kun offtopic kerran alkaa, niin sillä tiellä ollaan. Tämä VAG:n 1990-luvulla keksimä kapeakulmainen V-moottori oli käsitteekseni ensimmäisen kerran autokäytössä Lancia Trikappassa vuonna 1922 (ja sitä ennen kai Fiatin lentomoottorina, joka lieni sinänsä ihan eri konstruktio). Kapeakulmainen (13,6°), alumiinilohkoinen V4 tuli samana vuonna Lancia Lambdaan. Samassa autossa oli pari muutakin nykyajan kotkotusta, kuten itsekantava kori ja erillisjousitus.
Saabiin taidettiin sovitella myöhempää Fulvian 13° rautalohkoa?