Alfa 75 kuumakäynnistys ongelmat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Komppi
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 21:15
Paikkakunta: Sievi

Alfa 75 kuumakäynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja Komppi »

Tällainen olisi vika: Kun auton starttaa, ajaa jonkin matkaa (useita kymmeniä kilometrejä yleensä, tai muutaman sata metriä) ja auton sammuttaa ja koettaa hetken päästä startata uudestaan (min-2h) niin auto ei lähdekkään käyntiin vaan "sahaa" eikä yritäkkään käyntiin, jonkin ajan jälkeen lähtee käyntiin ja käy kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Tästäpä päästään kysymykseen, missä vika voisi olla? imusarjan kumiputket olen tarkistanut että ne eivät ole haurastuneet liiaksi. Olisiko suuttimissa/bensapumpun takaiskuventtiilissä? vikaa??? Tulpatkin on joku tuhat kilometriä sitten vaihdettu ja hyvä kipinä oli, joten tuskin ne olisivat lauenneet nyt...tätä vikaa on tapahtunut jo jonkin aikaa ja näyttää vain pahenevan. Autohan on Alfa Romeo 75 , 2.0TS

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11360
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kuulostaa vuotavilta suuttimilta. Jonkun aikaa seistyään on ehtinyt vuotaa bensat palotiloihin ja kastelee tulpat, pidemmän seisomisen aikana gaso ehtii haihtua pytyistä ja lähtee paremmin käyntiin.

Jos vika olisi bensapumpun takaiskuventtiilissä niin luulisi ettei auto pidemmän pysähdyksen jälkeen ainakaan paremmin käynnistyisi.

Pölläyttääkö puolilämpöisenä mustaa savua käynnistyessään?
- Epäkelpokeräilijä -

Komppi
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 21:15
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Komppi »

En ole huomannut että savuuttaisi, pitääpä tutkia josko hommaisi uudet suuttimet mikäli niitä ei voi korjata tai tehdä mitään

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Ne suuttimet voi pestä.
Nim. merk. Maanantaina_suuttimet_pesusta :wink:

Nouko88
Viestit: 747
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

.
Viimeksi muokannut Nouko88, 03 Maalis 2025, 08:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Turussa suuttimia pesee ainakin Dieselhuolto Häkkinen ja olen myös kuullut, että Helsingissä olisi pulju joka myös pesee ja sinne voi lähettää suuttimet postissakin.

Niin ja Häkkisellä pesu maksoi 9 rahaa / suutin

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): Ex Alfat:
159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Nouko88 kirjoitti: Mistä johtuu kun kääntää avaimella virrat päälle niin alkaa kuulumaan releen lätkytystä.?.? Normaalia??
Jos se lätkytys kuuluu apparin jalkatilasta niin tarkasta ajovalopolttimoiden liittimet. Jos niissä on huono kosketus niin
voip tulla tuollaisia oireita.

Joskus muuten huollatin suuttimet Alppilan autohuollossa, mukana tuli mm. testiraportti, hinta 30e kpl

Komppi
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 21:15
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Komppi »

Pitää varmaan hommata uudet suuttimet kun autolla pitää kuitenkin joka päivä ajaa eikä ole aina käytössä toista autoakaan, niin ei oikeen pysty lähettään suuttimia pois.

Nouko88
Viestit: 747
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

.
Viimeksi muokannut Nouko88, 03 Maalis 2025, 08:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
90
Viestit: 8059
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Komppi kirjoitti:Pitää varmaan hommata uudet suuttimet kun autolla pitää kuitenkin joka päivä ajaa eikä ole aina käytössä toista autoakaan, niin ei oikeen pysty lähettään suuttimia pois.
uudet suuttimet maksavat sitten hunajaa ja käytetyt voivat pian olla yhtä huonot.. putsaus tulee ainakin huom halvemmaksi kuin uusien hankkiminen..

Avatar
raktori112
Viestit: 210
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
Car(s): Ex. 75,155
Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja raktori112 »

Pystyykös tuollainen lämminkäynnistysongelma johtua bensapumpun releestä, kun joskus muistaakseni jossain saapissa oli tuollainen vika joka releen vaihdolla korjaantui?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5054
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itsekkin tarkistaisin ne sytkän ja ruiskun releet, ainakin 164 t.s:ssä niissä oli harmia. Lähinnä niiden liitokset ja johdotus. Suutin ongelmaa voit testata mittaamalla pa-paineet kun auto on sammunut. Eli mittari kiinni auto käymään, sammutus ja paineet ei saisi pudota. Toinen testi, jos mittaria ei ole käsillä, on että kun seissyt jonkin aikaa niin irroitat pa-letkun niin kuuluu hieman suihkasta bensaa. Samoin lisäoireena tuossa taitaa olla kylmäkäynnistyksen alku sahaus koska järjestelmä on paineeton.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Komppi
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 21:15
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Komppi »

Olisiko liikkeitä joista nuita suuttimia saa uusina, kun tarvikeosana niitä ei saa ja muukkosella taitaa porukka olla vielä kesälomilla, tai liikkeitä jotka osaa pestä nuot suuttimet täällä Pohjanmaalla.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Samoin lisäoireena tuossa taitaa olla kylmäkäynnistyksen alku sahaus koska järjestelmä on paineeton.
Mulla tekee 164 tuota nykyään aina vähänkään pidemmän seisokin jälkeen lämpösellä ilmalla, mutta kylmällä ei juurikaan...voisko siinä kylmäkäynti rikastus kompensoida lievää painevajetta??

nyt on 283tkm menty ja on varmaan alkuperänen bensapumppu+takaiskut...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5054
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En tiedä tuosta painevajeesta. :? Mutta itse ajoin 500tkm ennen vaihtoa ja pa-pumppu, suuttimet yms. olivat alkuperäisiä. Eli voivat kestää hyvinkin pitkään. Eihän tuo puhdistaminen tuohon hintaan ole paha mutta en kyllä vaihtais uusiin olematta varma että syynä on juuri nuo suuttimet. Onko mitään muita oireita? Nykimistä, pa-kulutuksen nousua, haiseeko bensa jos jatkaa käynnistystystä (tai voisitko ottaa tulpan heti irti tuon oireen jälkeen), onko varmaa että kipinä tulee kunnolla tulpille asti yms?
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Komppi
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 21:15
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Komppi »

Nykimistä ei ole havaittavissa, pa-kulutusta????, bensan hajua on toisinaan havaittavissa, mutta ei aina. kipinän pitäisi tulla hyvin tulpille, ehjät johdot, mutta tulpan hatun laidasta oli vähän johdosta haurastunut se töttörö joka tulee kantta vasten...johdo kuitenkin ja hattu ehjät. mistä tuo pa-paine mitataan oikein, yritin tutkailla korjausoppaasta paikkaa, mutta se paikka taitaa olla siellä imusarjan alapuolella sopivasti käden ulottumattomissa. Toinen asia, jos laittaa pykälää suuremmat suuttimet niin onko siitä mitään haittaa auton toiminnalle? Nykyiset ovat boschin 0280150702 ja tuosta parempi malli olisi 0280150701, pitäisi piisata 240hp asti nykyisen 189hp sijaan.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ei niistä suuremmista suuttimista mitään hyötyä ole, menee vaan rikkaammalle eli on siis haittaa.

edit. PA-kulutus=polttoaineen kulutus :wink:

edit2. toi 189 ei ole hevosvoimia vaan noiden tuotto/suutin eli 189cc, ilmoitetulla paineella joka yleensä 2.5-3 bar

edit3. jos tarvit suuttimia (käytettyjä vakioita) niin ilmoittele, on pari sarjaa joutilaana.

Komppi
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 21:15
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Komppi »

No niinpä tietysti, sitä se teettää kun insinööriksi tuleminen lähestyy. Ei enään ymmärrä nuita lyhenteitäkään :( Pitää katsoa mitä tuolle vielä tekee ja tutkia lisää ennenkuin investoi suuttimiin enemmän.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5054
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Yleensä jos kipinää olisi kateissa (syyt voi olla ensiö tai toisiopuolella, toisiossahan tulee puola, puolanjohto, lähetyssaarnaaja, virranjakajankansi, sytytysjohto ja sytytystulppa) niin olisi sitä terävää nykimistä jos taas seoksessa/pa-saannissa on nykiminen pehmeämpää. 164 t.s:ssä meni pyörtimet sellaiseksi että kun kävi huoltsikalla tankilla niin sitten nyki muutaman kilometrin, yritin etsiä vikaa mutta aika/laiskuus taisi sen onnistumisen osaltaan estää. Sitten kerran se nyki ja sammui kokonaan, eikä enää käynnistynyt. Syy oli pyörtimien lyöminen suoraan jakajanakselista maihin. Tuo pysähtyminen nähtävästi nosti jakajan lämpöjä ja helpotti siten läpilyöntejä, ajaminen/pitempi pysähdys sitten jäähdytti tilanteen normaaliksi.
Ei taida olla tuossa virallista mittauspistoketta. Eli ennen jakotukkia tai ainakin ennen pa-paineensäädintä.
Jos nuo suuttimet vuotavat ja ei edes yritä käynnistyä niin nähtävästi 3-4 suuttimen täytyisi vuotaa? Jos vikaa vain yhdessä suuttimessa niin käynnistyisi kuitenkin kolmella? Fortea yms.ainettahan voi kokeilla.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Komppi
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 21:15
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Komppi »

Onko nuita painemittareita myynnissä muille kuin yrityksille? Eivät myy ainakaan boschin liikkeestä yksityisille PA-painemittareita. Pistin tankkiin Fortea purkin ja pesin tyhjäkäyntimoottorin kun vähän seilasi tyhjäkäynti, loppui sekin seilaus siihen. Nykäisin letkun ennen suutin tukkia irti ja ei sieltä kyllä kovin paineella se bensa tullut...valui putkesta norona vain.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Maailma on täynnä painemittareita, käy kysymässä vaikka jostakin hydrauliikkaliikkeestä.

Ihme touhua jos eivät myyneet jotakin tiettyä tuotetta yksityiselle...

Vastaa Viestiin