Lambdan lämpeneminen.. - uusi Boschin lambda 70 euroa !!
Valvoja: Moderators
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Lambdan lämpeneminen.. - uusi Boschin lambda 70 euroa !!
Morjensta taas,
Oikeastaan autoa ei vaivaa mikään muu kuin vanhuus (8v) - ihme ja kumma . Mieltä on askarruttanut tuon lambdan lämpenemisen hitaus, vaikka siinä on lämmityspiuhat. Kestää todellakin tovin, ennen kuin se antaa oikeita arvoja muun muassa katsastuksessa, jossa meni kyllä hienosti läpi hetken lämmittelyn jälkeen.
Korjausmanuaali (siis CD) kertoo, että lambda on käyttökunnossa noin 10 sek (?). Mulla se kestää ainakin minuutin-pari. Korjausmanuaali määrittelee myös lambdan pinnien 3-4 välistä mitattavan vastusarvon, joka on 8,5-9,5 ohmia. Minä kun mittailen tuota omaani, niin sain muistaakseni arvoksi noin 2,3-3 ohmia. Totesin mittaamalla lambdan liittimestä, että sinne todellakin tulee 12V ja tuleehan sinne !
Onko virheellisellä ohmiluvulla jotakin tekemistä lämpenemisen hitauden kanssa ? Vaikuttaako tuo ohmiluvun ero jotakin ECUn toimintaan. Kyseessä on siis motonetista yli vuosi sitten hankittu tarvikelambda.
Edit: typo
Oikeastaan autoa ei vaivaa mikään muu kuin vanhuus (8v) - ihme ja kumma . Mieltä on askarruttanut tuon lambdan lämpenemisen hitaus, vaikka siinä on lämmityspiuhat. Kestää todellakin tovin, ennen kuin se antaa oikeita arvoja muun muassa katsastuksessa, jossa meni kyllä hienosti läpi hetken lämmittelyn jälkeen.
Korjausmanuaali (siis CD) kertoo, että lambda on käyttökunnossa noin 10 sek (?). Mulla se kestää ainakin minuutin-pari. Korjausmanuaali määrittelee myös lambdan pinnien 3-4 välistä mitattavan vastusarvon, joka on 8,5-9,5 ohmia. Minä kun mittailen tuota omaani, niin sain muistaakseni arvoksi noin 2,3-3 ohmia. Totesin mittaamalla lambdan liittimestä, että sinne todellakin tulee 12V ja tuleehan sinne !
Onko virheellisellä ohmiluvulla jotakin tekemistä lämpenemisen hitauden kanssa ? Vaikuttaako tuo ohmiluvun ero jotakin ECUn toimintaan. Kyseessä on siis motonetista yli vuosi sitten hankittu tarvikelambda.
Edit: typo
Viimeksi muokannut JiiPee, 14 Heinä 2006, 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kivijärvi
- Viestit: 962
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
mahdollisesti ot, mutta silti. Itselläni on samanikäinen ja -mallinen Alfa. Olen tässä hiljattain pannut merkille, että auto vaatii tietyn (hyvin usein tasan 2.5 km) matkan ajoa, jotta vetoa alkaa koneeseen tulla kylmällä koneella liikkeelle lähtettäessä. Ulkoilman lämmöllä ei tunnu olevan merkitystä, oire on ollut +10-30 asteessa ihan sama. Talvella ei oikein osannut erottaa mikä on luontaista kankeutta ja mikä vedon puutetta. Tuon tietyn ajomatkan jälkeen vetoa tulee roppakaupalla lisää, oikein tempaisten. Sen tempaisun tulon kyllä aistii siitäkin, että kone alkaa lupailla jo hieman ennen ja on tarvetta höllätä kaasua jo ennen tempaisua. Olen yhdistellyt asiaa mielessäni moottorin lämpenemiseen (lämmöt saavuttaa yleensä tuolloin mittarin mukaan 70 astetta), mutta toisaalta voihan se liittyä lambdan toimintaan/lämpenemiseeen? Onko muilla tällaista oiretta ollut ja miten hoidettu? Kiinnostaa, koska auto on menossa huoltoon piakkoin, ei tarttis niin arpoa sen kanssa, sillä sehän tunnetusti maksaa.
Onneksi tuo 2.5 km tulee täyteen tutulla työreitillä juuri ennen isoa mäkeä, jossa vaihtuu sataseksi ja on ohituskaistaa... Muuten joutuis vinguttamaan nelosella liki kaasu pohjassa päästäkseen kunnialla ylös...
Onneksi tuo 2.5 km tulee täyteen tutulla työreitillä juuri ennen isoa mäkeä, jossa vaihtuu sataseksi ja on ohituskaistaa... Muuten joutuis vinguttamaan nelosella liki kaasu pohjassa päästäkseen kunnialla ylös...
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Siis, joo, samanlaiset oireet ja tässä yritänkin haarukoida edelleen sitä, mistä se voi johtua. Samalla pohdin sitä, onko tuon lambdan lämmityselementti (mikä lie?) rikki. Tuon hitauden voi aistia myös diagoosivermeillä, niin kuin Tommi_80:n kanssa tässä keskiviikkona tehtiin. Toisinsanoen, jos lampukka lämpee edellä aiemmassa viestissä mainittuun aikaan (tai suunnilleen sinnepäin), tulee sen antaa signaaliakin tuon ajan jälkeen, eikö ?
Minkäslaisia oireita on teidän autoissanne - herrat ja naiset - joilla on aito boschilainen putkessa kiinni ? Vai onko kuvattuja oireita ollenkaan ?
Minkäslaisia oireita on teidän autoissanne - herrat ja naiset - joilla on aito boschilainen putkessa kiinni ? Vai onko kuvattuja oireita ollenkaan ?
- mattijus
- Viestit: 5287
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Autoni huoltohistoriassa ei ole merkintöjä, että olisi Lambdaa vaihdettu.
Auton käytös on juuri kuvatunlainen, kylmänä nihkeää. Lämpöjen noustessa alkaa lupailemaan ja sitten, ehkä tuon n. 2,5km ajon jälkeen, pieni nykäisy ja meno alkaa maistumaan.
Edit: Lisäinfona, että tuollainen se minulla on ollut koko ajan, nyt yhteistä matkaa takana n. 35tkm ja 18kk
Auton käytös on juuri kuvatunlainen, kylmänä nihkeää. Lämpöjen noustessa alkaa lupailemaan ja sitten, ehkä tuon n. 2,5km ajon jälkeen, pieni nykäisy ja meno alkaa maistumaan.
Edit: Lisäinfona, että tuollainen se minulla on ollut koko ajan, nyt yhteistä matkaa takana n. 35tkm ja 18kk
VMP
- Kivijärvi
- Viestit: 962
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Pientä tarkennusta.. Itselläni ei tuollaista nykäisyä aluksi tuntunut, nihkeys on puolestaan kuulunut asiaan koko ajan (itse ajettu 18tkm/8kk, kaikkiaan 179tkm). Nykäisy tuli kerrasta uutena ominaisuutena. Talvella ei tullut juuri kiihdyteltyä, mutta keväällä alkoi tuntumaan, että osa heposista laiskottelee kierrosalueella 4000-5000rpm. Kiertää pidemmällekin, mutta tuon hieman puutuneen oloisen kohdan vuoksi harvemmin jaksaa vinguttaa korkeammalle. Olen ymmärtänyt, että kone terveimmillään vetäisi kauniisti alhaalta aina 7000rpm saakka..? ILMI-vialta tuo minun tietooni tuntuu... Olipa tässä sellainen "vettä tulpankoloissa" -episodikin keväällä, sen mahdollista yhteyttä tuohon nykäisyyn en osaa hahmottaa.
Polttoaine ei noille laiskotteleville hummille maistu erityisemmin, sillä näin kesällä kulutus on ollut 7.3 - 8.0 -luokkaa maantielle painottuvassa seka-ajossa. Tulpat on menossa vaihtoon joka tapauksessa, saas nähdä mikä muuttuu vai muuttuuko yhtään mikään.
edit:
Eikös katti lämpene saasteenpolttokuntoon jo 500m - 1500m matkalla talvella (on luettu TM:n talvitestejä..), joten tuo 2.5 km on vähän pitkä lambdan lämmittelyyn?
Polttoaine ei noille laiskotteleville hummille maistu erityisemmin, sillä näin kesällä kulutus on ollut 7.3 - 8.0 -luokkaa maantielle painottuvassa seka-ajossa. Tulpat on menossa vaihtoon joka tapauksessa, saas nähdä mikä muuttuu vai muuttuuko yhtään mikään.
edit:
Eikös katti lämpene saasteenpolttokuntoon jo 500m - 1500m matkalla talvella (on luettu TM:n talvitestejä..), joten tuo 2.5 km on vähän pitkä lambdan lämmittelyyn?
Re: Lambdan lämpenemisen hitaus ?
Oliko sinulla lambda kiinni piuhassa kun mittasit? Itsellä oli sama vaiva Motonet:in lambdan kanssa (156 V6): ei lämmennyt kuin polkemalla kaasua koneeseen... Syyksi paljastui lambdan lämmitysvastuksen liian pieni resistanssi, jonka seurauksena ECU ei suostunut syöttämään lämmitysvirtaa vaan pätkäisi sähköt pois välittömästi todettuaan virran liian suureksi.JiiPee kirjoitti:Totesin mittaamalla lambdan liittimestä, että sinne todellakin tulee 12V
Seuraavaksi putkeen laitettiin Bosch:in yleismalli, vaan sama ongelma jatkui. Lopuksi piti tilata alkuperäinen osa (melkein tuplahintaan tietty), mutta nyt se ainakin toimii. Tosin katsastusaseman pukilla saa edelleen lämmittää kattia pitkään kuten ennenkin. Lambda lämpiää kesällä parin sadan metrin ajon jälkeen niin että ECU rupeaa säätämään seosta sen perusteella.
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Lambdan lämpenemisen hitaus ?
Irti oli. Eli mittaus olisi pitänyt tehdä liitin kiinni ? Tällöin olisin varmaan huomannut sen, että ECU ei syötäkään lämmistykseen jännitettä ? Himskatti, täytyy kokeilla laittamalla lämmityksen plus-piuhaan sopiva vastus, josko sitten wörkkisi. Kokeiluhan ei maksa kuin vaivaa ja aikaa, eikä mökille ole tänään niin kiire.Carajillo kirjoitti:Oliko sinulla lambda kiinni piuhassa kun mittasit?
Monet ovat kirjoittaneet, että kylmänä nyppii ja on tehoton, vaikka autossa on aito boshilainen. Olisiko niin, että se lambdan lämmityselementti ajanoloon "kuluu" ja resistanssit eivät pysy toleransseissa vaikka lambda muuten toimii (tosin hitaasti) ja tämä aiheuttaisi em. oireet kylmänä? Tämä on siis todellakin VILLI arvaus. Mielipiteitä ja kokemuksia kaivataan.
Voisko joku, jolla on alkuperäis-boschi ja jonka autossa on em oireet, mitata pinneistä 3 ja 4 resistanssin, että onko se todella välillä 8,5-9,5 ohmia ?
Re: Lambdan lämpenemisen hitaus ?
Jep, silloin ECU luultavasti vain "tuikkaa" virtaa vastukselle ja pätkäisee saman tien, jne. Digivolttimittarilla juuri ja juuri havaitsee että lukema pomppii ees taas.JiiPee kirjoitti: Eli mittaus olisi pitänyt tehdä liitin kiinni ? Tällöin olisin varmaan huomannut sen, että ECU ei syötäkään lämmistykseen jännitettä?
Itselläni oli jonkin aikaa Motonet:in lambdan kanssa viritettynä jatkuva lämmitys päälle, vastuksen "maakarva" suoraan auton runkoon(sitä se V6:n ECU näytti ohjaavan ja tutkivan, plussaa tuli aina kun virrat päällä). Näin lambdan sai lämpimäksi jo ennen kuin oli startannut edes moottoria . Tiedä sitten kuinka viisas viritys tuo oli, mutta Bosch:in autosähkökorjaamossa ainakin kaveri teki noin kun arpoi missä vika mahtoi olla. Tosin eipä keksinyt.
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
- Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06(ex)
- Paikkakunta: Tampere
Re: Lambdan lämpenemisen hitaus ?
Samanlaiset ovat oireet minullakin, lämmittelymatka tosin on hieman lyhyempi. Tällaisella kesäkelillä luokkaa 100-200 metriä, talvella kylmällä autolla noin sata metriä enemmän. Kevättalvella katsastuksessa sai lämmittää aika kauan konetta ennen laillisten arvojen löytymistä.
Tietääkseni lambdaa ei ole koskaan vaihdettu, matkamittarissa nyt kilometrejä 109 000. Tulpat vaihdettiin sadan tuhannen kohdalla enkä huomannut silloin muutosta lämmittelymatkassa.
Tietääkseni lambdaa ei ole koskaan vaihdettu, matkamittarissa nyt kilometrejä 109 000. Tulpat vaihdettiin sadan tuhannen kohdalla enkä huomannut silloin muutosta lämmittelymatkassa.
tuo on hieman kyllä ominaisuus ainakin Tmssä luki että että kone säätelee pakokaasupäästöjä kylmällä koneella joten kaikki tehot ei ole vielä käytössä. Ilmin vaihto edellisessä autossa vaikutti hiukan tuohon.Kivijärvi kirjoitti:. Olen tässä hiljattain pannut merkille, että auto vaatii tietyn (hyvin usein tasan 2.5 km) matkan ajoa, jotta vetoa alkaa koneeseen tulla kylmällä koneella liikkeelle lähtettäessä.
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Lambdan lämpenemisen hitaus ?
Tuotapa tuota, jos sinne vastuksen laittaa, niin minkälainen sen pitäisi olla tehokestoltaan, watit ? Mittasin, että tuollainen 5,6-6,5 ohmin vastus siihen kävisi. Piirilevyvastus siinä ei järjen mukaan kestä.JiiPee kirjoitti:Himskatti, täytyy kokeilla laittamalla lämmityksen plus-piuhaan sopiva vastus, josko sitten wörkkisi.
Mun karmani sanoo, että tämä kokeilu tulee päättymään huonosti ja tulee lopulta kalliimmaksi kuin aito boshilainen Korostan tässä kuitenkin vielä, että lampukka toimii ja antaa lopulta hienot arvot. Se vain lämpenee hitaasti ja ilmeisesti vain pakokaasuista.
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
En sitten hankkinut mitään vastusta saadakseni tarvikelambdan lämpenemään nopeammin. Vähäinen resistanssi sai ecun uskomaan oikosulkua ja näin ei sitten syöttänyt lämmitysvirtaa anturille, luulisin?!?!
Sen sijaan löysin uuden Boschin lambdan ja hintaan 70 euroa + postikulut ja vieläpä oikealla liittimellä. Testasin äsken homman toimivuuden niin ajossa kuin tietokoneella. Lambda antaa signaalit ulos jo noin 10 sek jälkeen - HUIMAA!!! ja tuo kylmän koneen syndrooma on selkeästi lyhentynyt ajallisesti. Vaikutukset ovat siis positiiviset.
Lambdan sarjanumero ei ole aivan sama kuin alkuperäinen. Ero on kolme viimeistä numeroa, jotka alfan alkup:ssa ovat 190. Käytännössä kyseessä on täysin sama lambda. Ainoa ero on johdon pituus, joka riittää juuri passelisti.
Hankin lambdan tuolta http://www.vpv-motorracing.com/
BOSCH 4-JOHTOINEN PLANAARI LAMBDA-ANTURI, 0 258 006 245/246.
Sen sijaan löysin uuden Boschin lambdan ja hintaan 70 euroa + postikulut ja vieläpä oikealla liittimellä. Testasin äsken homman toimivuuden niin ajossa kuin tietokoneella. Lambda antaa signaalit ulos jo noin 10 sek jälkeen - HUIMAA!!! ja tuo kylmän koneen syndrooma on selkeästi lyhentynyt ajallisesti. Vaikutukset ovat siis positiiviset.
Lambdan sarjanumero ei ole aivan sama kuin alkuperäinen. Ero on kolme viimeistä numeroa, jotka alfan alkup:ssa ovat 190. Käytännössä kyseessä on täysin sama lambda. Ainoa ero on johdon pituus, joka riittää juuri passelisti.
Hankin lambdan tuolta http://www.vpv-motorracing.com/
BOSCH 4-JOHTOINEN PLANAARI LAMBDA-ANTURI, 0 258 006 245/246.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Tuli testattua tuo ohmimäärä ja näytti kylmänä 9,5 eli ihan ok! Tarkoittaako tuo että lambda on kunnossa vai pelkästään sitä että lämmitys on ok? Sytyttelee sitä ruiskun valoa nyt aina kun lähtee liikeelle ja parin minuutin päästä ei enää syty, eli ihan kuin tekemistä kylmän koneen kanssa!
Kun pelkkä teho ei riitä!
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Mun mielestä tuo ohmimäärä kertoo vain sen, että lambdan lämmityselementti on kunnossa. En tunne lambdan sielunelämää, jotta voisin ohmeista muuta päätellä.
Toimiva lambdan esilämmitys tarkoittaa minulle sitä, että se alkaa vaikuttaa polttoaineseokseen nopeammin. Mielestäni mun vanhassa Alfassa kylmän koneen nyppisimiset vähenivät ajallisesti huomattavasti vaihdettuani boschilaisen tarvikelampukan tilalle (perstuntuma oli tässä se tieteellinen menetelmä). Edit: niin ja näkyihän se diagnoosiohjelmallakin aikaisempana lambdan "heräämisenä".
Vie autosi vaikkapa Bosch Car Serviceen tai johonkin autosähköliikkeeseen, jossa laittavat sen diagnostiikkatöpseliin kiinni. Tällä tavalla saat luotettavampaa tietoa lambdan antamasta signaalista ammattilaisten tulkitsemana, ja myös muiden ruiskun ohjaukseen vaikuttavien antureiden toiminnasta. Vikakin todennäköisesti löytyy.
Edit: Kiitokset Carajillolle ohmilukuun ja Ecuun liittyvästä vinkistä!
Toimiva lambdan esilämmitys tarkoittaa minulle sitä, että se alkaa vaikuttaa polttoaineseokseen nopeammin. Mielestäni mun vanhassa Alfassa kylmän koneen nyppisimiset vähenivät ajallisesti huomattavasti vaihdettuani boschilaisen tarvikelampukan tilalle (perstuntuma oli tässä se tieteellinen menetelmä). Edit: niin ja näkyihän se diagnoosiohjelmallakin aikaisempana lambdan "heräämisenä".
Vie autosi vaikkapa Bosch Car Serviceen tai johonkin autosähköliikkeeseen, jossa laittavat sen diagnostiikkatöpseliin kiinni. Tällä tavalla saat luotettavampaa tietoa lambdan antamasta signaalista ammattilaisten tulkitsemana, ja myös muiden ruiskun ohjaukseen vaikuttavien antureiden toiminnasta. Vikakin todennäköisesti löytyy.
Edit: Kiitokset Carajillolle ohmilukuun ja Ecuun liittyvästä vinkistä!
Omassa euro-3-TS:ssä toinen etulambda vaihdettu joskus ja näyttää mittarilla noin 4-5ohmin vastusta ja ecu herjaa silloin-tällöin lämmityspiiristä (DTC:t P0155 sekä alfa-spesifinen P1155) kys. anturista. VPV-motorracing oli hyvä vinkki ja siellä on hyllykamana sopivaa 9 ohmin lambdaa:
Koodi: Valitse kaikki
Bosch 0 258 006 179/180 4-johto planaari-lambda 70.00 € AMP Superseal liittimellä
Mitähän eroa noilla
Bosch 0 258 006 179/180 4-johto planaari-lambda
ja
BOSCH 4-JOHTOINEN PLANAARI LAMBDA-ANTURI, 0 258 006 245/246
osilla on. Toinen löytyy VPV-motorracingin hinnastosta, toinen taas kuvana. Hinta sama. Laitoin tuonnekkin kyselyä, mutta annetaan myös palstalle tilaisuus.
Syy lambdan ostoon on toimimaton NTK:n lambda - pukkaa virhekoodia P0130 ja bensa maistuu, joten ilmeisesti ei-Bosch lambdat eivät Alfassa menesty.
Bosch 0 258 006 179/180 4-johto planaari-lambda
ja
BOSCH 4-JOHTOINEN PLANAARI LAMBDA-ANTURI, 0 258 006 245/246
osilla on. Toinen löytyy VPV-motorracingin hinnastosta, toinen taas kuvana. Hinta sama. Laitoin tuonnekkin kyselyä, mutta annetaan myös palstalle tilaisuus.
Syy lambdan ostoon on toimimaton NTK:n lambda - pukkaa virhekoodia P0130 ja bensa maistuu, joten ilmeisesti ei-Bosch lambdat eivät Alfassa menesty.
Jatketaanpa tänne tarinaa:
Voisiko joku AlfaDiag softan sekä toimivalla lambdalla / ECUlla varustetun TS Alfan omistaja tarkistaa kuinka kauan kylmäkäynnistyksestä kestää kunnes lambda "herää". Sensori itse ilmeisti herää sekunneissa ehjänä JiiPeen havaintojen mukaan, mutta huomioiko ECU sen välittömästi.
Minulla näkyisi kestävän 1-3 minuuttia ennenkuin lambda herää, jos lähden heti ajamaan. Tyhjäkäynnillä ilmeisesti menisi "ikuisuus".
Mikä erikoisinta, tämä ilmiö toistuu vaikka moottori olisi jo käyntilämpöinen ja käynnistän sen uudelleen vaikkapa noin minuutin seisonnan jälkeen. Tällöin bensa haisee melko tukevasti pakoputken liepeillä jos jättää tyhjäkäyntiä käymään.
Lämmitysvastus on ehjä (9,2 ohmia).
Voisiko joku AlfaDiag softan sekä toimivalla lambdalla / ECUlla varustetun TS Alfan omistaja tarkistaa kuinka kauan kylmäkäynnistyksestä kestää kunnes lambda "herää". Sensori itse ilmeisti herää sekunneissa ehjänä JiiPeen havaintojen mukaan, mutta huomioiko ECU sen välittömästi.
Minulla näkyisi kestävän 1-3 minuuttia ennenkuin lambda herää, jos lähden heti ajamaan. Tyhjäkäynnillä ilmeisesti menisi "ikuisuus".
Mikä erikoisinta, tämä ilmiö toistuu vaikka moottori olisi jo käyntilämpöinen ja käynnistän sen uudelleen vaikkapa noin minuutin seisonnan jälkeen. Tällöin bensa haisee melko tukevasti pakoputken liepeillä jos jättää tyhjäkäyntiä käymään.
Lämmitysvastus on ehjä (9,2 ohmia).
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Moi,
Katsoppa tuolta Picotechin sivuilta asiaa.
Siellä on kaikenlaista kivaa ja hyödyllistä tietoa lambda-anturiin ja sen käyttäytymiseen liittyvää. Mukana on myös hyvä "paketti" viallisen lambdan aiheuttamiin moottorin käyntiongelmiin liittyen (drivability symptoms) ja myös muihin vastaavia oireita aiheuttaviin lähteisiin. Lukaiseppa se ja käytä auto diagnoosissa jossakin. Enempää en osaa auttaa, sorry
Sitten kysymys kaikille asiantuntijoille: Joku on joskus antanut kertoa minulle, että lambdan johtoja ei saisi jatkaa tinaamalla? Onko tässä väitteessä jotain perää? Kiinnostaisi vain tietää.
Katsoppa tuolta Picotechin sivuilta asiaa.
Siellä on kaikenlaista kivaa ja hyödyllistä tietoa lambda-anturiin ja sen käyttäytymiseen liittyvää. Mukana on myös hyvä "paketti" viallisen lambdan aiheuttamiin moottorin käyntiongelmiin liittyen (drivability symptoms) ja myös muihin vastaavia oireita aiheuttaviin lähteisiin. Lukaiseppa se ja käytä auto diagnoosissa jossakin. Enempää en osaa auttaa, sorry
Sitten kysymys kaikille asiantuntijoille: Joku on joskus antanut kertoa minulle, että lambdan johtoja ei saisi jatkaa tinaamalla? Onko tässä väitteessä jotain perää? Kiinnostaisi vain tietää.
Luettu on, mutta kiitos silti
Tässä toinen sivu jossa on "yleistietoa" http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm
Lambda itsessään näyttäisi toimivan OK (keskijännite tyhjäkäynillä oli 430-440 mV) mutta jostain syystä ECU joko ei huomioi sitä tai ei lämmitä sitä asianmukaisesti käynnistyksen jälkeen. AlfaDiagilla seuratessa saa tällöin hiljalleen 500mV -> 750mV kapuavan käyrän ja lambda ei aloita tilojen vaihtelua ilman kaasulla avittamista.
Tähän haluaisin vihiä että onko tuo "ominaisuus" vaiko ihan vika.
Tässä toinen sivu jossa on "yleistietoa" http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm
Lambda itsessään näyttäisi toimivan OK (keskijännite tyhjäkäynillä oli 430-440 mV) mutta jostain syystä ECU joko ei huomioi sitä tai ei lämmitä sitä asianmukaisesti käynnistyksen jälkeen. AlfaDiagilla seuratessa saa tällöin hiljalleen 500mV -> 750mV kapuavan käyrän ja lambda ei aloita tilojen vaihtelua ilman kaasulla avittamista.
Tähän haluaisin vihiä että onko tuo "ominaisuus" vaiko ihan vika.
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
No ei se mielestäni mikään ominaisuus voi olla. Mainitsemasi oireet ovat juuri niin kuin lämmittämättömän lambdan. Siis signaalia pukkaa vasta lämmittyään kunnolla pakokaasuista?
Btw, ehkä kaukaa haettu, mutta oletko tarkistanut, että lambdalle tulee lämmitystä varten jännitettä? Lambdan liitin irti, voltage-mittari kiinni eculle menevän piuhan lämmitysjohtimien napoihin ja virrat päälle. Tuloksena tulisi olla jotakuinkin 12V (se mitä akku antaa).
Edit: Öh ... Zarre ehti ensin: Mutta mitä ihmeen virkaa lambdan lämmityselementillä sitten on, jos softa ei sitä ota huomioon?
Btw, ehkä kaukaa haettu, mutta oletko tarkistanut, että lambdalle tulee lämmitystä varten jännitettä? Lambdan liitin irti, voltage-mittari kiinni eculle menevän piuhan lämmitysjohtimien napoihin ja virrat päälle. Tuloksena tulisi olla jotakuinkin 12V (se mitä akku antaa).
Edit: Öh ... Zarre ehti ensin: Mutta mitä ihmeen virkaa lambdan lämmityselementillä sitten on, jos softa ei sitä ota huomioon?
Vaan kylläpä se näemmä on ominaisuus...
Eli updatea TS koneiden lambdan käyttäytymiseen:
Lambdan lämmityspiirin toiminta mitattiin tänään oskiloskoopilla ja kyllähän se toimi. Naksutteli lämmitystä pois päälle pulsseissa. Enimmäkseen se näkyi olevan päällä ja 11,9V meni vastukselle.
Samoin vastus itse oli ehjä ja speksien sisällä (10,2ohm), joten oudon käytöksen selittää joku muu (jos mikään) "vika".
Mahdollisesti lambda on paskaantunut jaon ollessa pielessä ja toiminta elpyy nyt hiljalleen. En tiedä, arvailen... Pakokaasut olivat hieman tuhdit HC:n ja CO:n osalta pitkän tyhjäkäynnin jälkeen mutta menivät laillisiin lukuihin parin minuutin lämmityksellä. Kaipa tuokin on ominaisuus.
Osaatko Zarre kertoa tuosta TS:n lambdan sielunelämästä enemmän?
Eli updatea TS koneiden lambdan käyttäytymiseen:
Lambdan lämmityspiirin toiminta mitattiin tänään oskiloskoopilla ja kyllähän se toimi. Naksutteli lämmitystä pois päälle pulsseissa. Enimmäkseen se näkyi olevan päällä ja 11,9V meni vastukselle.
Samoin vastus itse oli ehjä ja speksien sisällä (10,2ohm), joten oudon käytöksen selittää joku muu (jos mikään) "vika".
Mahdollisesti lambda on paskaantunut jaon ollessa pielessä ja toiminta elpyy nyt hiljalleen. En tiedä, arvailen... Pakokaasut olivat hieman tuhdit HC:n ja CO:n osalta pitkän tyhjäkäynnin jälkeen mutta menivät laillisiin lukuihin parin minuutin lämmityksellä. Kaipa tuokin on ominaisuus.
Osaatko Zarre kertoa tuosta TS:n lambdan sielunelämästä enemmän?
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Miten tuo lambdan lämmitys toimii käytännössä? Olin arvaillut että se olisi jonkinlainen ptc-vastus, mutta jos se toimii pulsseissa niin ei taida olla?Ruokoton kirjoitti:Lambdan lämmityspiirin toiminta mitattiin tänään oskiloskoopilla ja kyllähän se toimi. Naksutteli lämmitystä pois päälle pulsseissa. Enimmäkseen se näkyi olevan päällä ja 11,9V meni vastukselle.
Eikö lämmityspiirin raja-arvot ole 8,5-9,5 ohmia?
http://www.vpv-motorracing.com/
Bosch 0 258 006 562 4-johto planaarilambda 70.00 €
Mahtaako käydä alfaan, hinta on ainakin taas edullinen?
http://www.vpv-motorracing.com/
Bosch 0 258 006 562 4-johto planaarilambda 70.00 €
Mahtaako käydä alfaan, hinta on ainakin taas edullinen?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Jatketaanpas vaikka tähän ketjuun. Näitä lambda-ketjujahan oli miljoona jo ennestään.
Eli pitäisi hankkia tuohon getvoseen uusi lambda huoltoa varten, että saadaan päästöt kohdilleen. Lupasin korjaajalle tuoda oman mukana ettei mene sitten sen tilailuun aikaa, jos siinä vika piilee. (niinkuin todennäköisesti on)
Olen onnistunut sohlaamaan Eperini kanssa niin, etten enää saa sitä toimimaan. Olisiko jollain foorumilaisella toimiva versio, josta voisi tarkistaa varaosanumeron tms. jolla sitten pääsen tilailemaan oikean osan?
Auto on siis tuo -99 GTV 2.0TS koneella (114kw). Tai sitten jos joku osaa suoraan sanoa käykö esim tuo 70e lambda GTVhen?
Kiitos!
Eli pitäisi hankkia tuohon getvoseen uusi lambda huoltoa varten, että saadaan päästöt kohdilleen. Lupasin korjaajalle tuoda oman mukana ettei mene sitten sen tilailuun aikaa, jos siinä vika piilee. (niinkuin todennäköisesti on)
Olen onnistunut sohlaamaan Eperini kanssa niin, etten enää saa sitä toimimaan. Olisiko jollain foorumilaisella toimiva versio, josta voisi tarkistaa varaosanumeron tms. jolla sitten pääsen tilailemaan oikean osan?
Auto on siis tuo -99 GTV 2.0TS koneella (114kw). Tai sitten jos joku osaa suoraan sanoa käykö esim tuo 70e lambda GTVhen?
Kiitos!
Moi.liekki kirjoitti:Jatketaanpas vaikka tähän ketjuun. Näitä lambda-ketjujahan oli miljoona jo ennestään.
Eli pitäisi hankkia tuohon getvoseen uusi lambda huoltoa varten, että saadaan päästöt kohdilleen. Lupasin korjaajalle tuoda oman mukana ettei mene sitten sen tilailuun aikaa, jos siinä vika piilee. (niinkuin todennäköisesti on)
Olen onnistunut sohlaamaan Eperini kanssa niin, etten enää saa sitä toimimaan. Olisiko jollain foorumilaisella toimiva versio, josta voisi tarkistaa varaosanumeron tms. jolla sitten pääsen tilailemaan oikean osan?
Auto on siis tuo -99 GTV 2.0TS koneella (114kw). Tai sitten jos joku osaa suoraan sanoa käykö esim tuo 70e lambda GTVhen?
Kiitos!
Just lambdan sivuilla on tarjolla kahta eri lamda-anturia eli bosch ja just lambda.
GTV 2.0 T.S. 16V [916] AR16201 CF2 03.98-09.00.
Ja boschin osanumero on 0258006190.
Toivottavasti noista on jotain apua.
En omista vielä Alfa Romeota, mutta korostan sanaa vielä .
Panin tuollaisen cif3:n kolmanneksi lambdaksi.Jarama kirjoitti:Eikö lämmityspiirin raja-arvot ole 8,5-9,5 ohmia?
http://www.vpv-motorracing.com/
Bosch 0 258 006 562 4-johto planaarilambda 70.00 €
Mahtaako käydä alfaan, hinta on ainakin taas edullinen?
Johto oli tosi lyhyt, mutta panin alkup. johdon
poikki auton alta ja lisäsin lambdan mukanatulleen
amp superseal -liittimen vastakappaleen johtoon.
Alfadiagin perusteella toimii.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Toivotaan ettei Rolle poista tätä postausta
Eli jos jollain ongelmia saada toimimaan eper niin tässä linkki suht uuteen eperiin (esim brera löytyy tästä)
http://eper.fiatforum.com/
tai googlella sanat fiat eper
Eli jos jollain ongelmia saada toimimaan eper niin tässä linkki suht uuteen eperiin (esim brera löytyy tästä)
http://eper.fiatforum.com/
tai googlella sanat fiat eper
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Kiitos, juuri tuota osanumeroa kaipailin. Helpottaa kummasti tilaamista, kun se on valmiiksi tiedossa. Paikallisessa puljussa hinta oli 125e, joten ei kai mikään ihan hirveä. Tuota VPV-motorracingin hinnastoa katselin myös, mutta enpä uskaltanut sieltä tilata kun ei tiedä sopiiko Getvoseen.Minab kirjoitti: Moi.
Just lambdan sivuilla on tarjolla kahta eri lamda-anturia eli bosch ja just lambda.
GTV 2.0 T.S. 16V [916] AR16201 CF2 03.98-09.00.
Ja boschin osanumero on 0258006190.
Toivottavasti noista on jotain apua.
(vaikka samalla osanumerolla onkin kuin se, minkää JiiPee oli korvannut tuolta hankitulla)